- This topic has 0 replies, 1 voice, and was last updated 3 år, 1 månad sedan by Amdir.
-
Värdshuset Smarriga Smulan
Törstar resenärer efter en kanna öl och gott sällskap på ett värdshus är detta platsen att starta en tråd! Smarriga Smulan är känt som det främsta värdshus världen någonsin skådat, med ingångar utspridda över hela världen kan man besöka Smarriga Smulan oavsett i vilket av världens hörn man befinner sig. Med några dussintal öppningar är Smulan sannolikt den mest mångkulturella platsen i världen. Det är inte bara de många ingångarna som gjort värdshuset så speciellt däremot, utan även allas lika värde inom dess väggar. Sökes sällskap, mys, vila, spänning eller sällskap hittas det på värdshuset Smarriga Smulan!
På flera platser i världen kan resenärer som färdas på Talanriens landsvägar finna vila, värme och gott sällskap på det berömda och mytomspunna värdshuset Smarriga Smulan, bland stamgäster och i folkmun känt som Smulan. Grundat av den halvt skrämmande och svordomsutövande värdshusvärden Rushla, i övrigt en munter och världsvan ork, tillsammans med hennes kompanjon den mångsysslande allt-i-allot älvan Flinga som ofta får fungera som social navigatör mellan Rushla och gästerna, har Smulans berömda honungsöl i flera år spridit gott rykte världen över.
Byggt med hjälp av en magisk artefakt som styrs av den excentriske magikern och brinken Zevuprin, befinner sig värdshuset på flera platser samtidigt i en egen fickdimension med öppningar på många ställen i världen. Hur gammalt värdshuset är vet ingen riktigt, men det är tydligt att det är så gott som lika gammalt som Talanrien. Resenärer på vägarna möts ofta av den Smarriga Smulans stadiga skylt, ljudet av munter musik, skratt och samtalens sorl, god matdoft från köket och värdshusets egna bageri, samt behagligt inbjudande ljus genom de stora fönstren och en varm eldstad, för att där inne finna en salig blandning av folk från hela världen på besök. Vad som på utsidan ser ut som ett litet och mysigt värdshus visar sig vara stort och rymligt på insidan, som en dörr till en annan värld.
För de mer tävlingsinriktade gästerna finns en tävlingsring på värdshusets vind som ibland får takkronorna i uppehållsrummet att skramla till – och för säkerhets skull finns flera fredsbevarare anlitade på värdshuset, medan Zevuprin i värsta fall kan stänga värdshuset mångdimensionella öppningar vid faror.
Här kan resenärerna få allt de önskar, såsom välbehövda tillbehör för sina resor till ett hederligt pris, nyheter från hela världen, rykten om uppdrag, magiska portaler till andra sidan världen för de som vill spara lite tid, ett rymligt stall, en vacker trädgård och sköna sängar och rum i alla storlekar och prisklasser. För de som inte har valuta att betala med finns det alltid arbetsuppgifter att göra i utbyte mot ett varmt bad, god mat och en skön säng.
Det är få som vet hur värdshuset verkligen fungerar, och det går många rykten som ägarna sällan bekräftar eller förnekar. Vad de flesta som besökt stället är överens om är att värdshuset har ingångar runt om i hela världen, utanför de flesta stora städer och handelsleder, men också verkar dyka upp slumpmässigt här och där – oftast där folk i nöd har behov av ett värdshus.
Från en dag till nästa är huvudsalen större än gårdagens, om gästerna är fler. Nästan varje morgon får personalen frammana fler bord, eller ta bort något bord där väggarna dragit ihop sig. Från ena dagen till nästa så har värdshuset fler rum, nästan som om utrymmet aldrig kunde ta slut, för inte ens när en här besöker värdshuset så får de slut på rum. Hur en byggnad kan anpassa sin storlek efter antalet besökare är det få som verkligen förstår, förutom möjligtvis brinkmagikern Zevuprin.
You must be logged in to reply to this topic.