- This topic has 3 replies, 2 voices, and was last updated 17 min sedan by
Maeve.
-
Stegen slog mot det stenbelagda golvet i palatset. Ljudet Vésiva inte hade hört på nästan…. vad kunde det varit? Ett år? Hon andades ut nästan lite grann när hon leddes ut till en av de många trädgårdarna där. Körsbärsblommorna hade precis slagit i blom och doften var underbar. Precis som hon mindes i sin barndom när deras föräldrar talat om affärer och hon fått spendera sin tid här i trädgårdarna, ibland med den dåvarande prinsessan och hennes tvillingbror. En tid som kändes väldig avlägsen nu. Det blonda håret var uppsatt i en vacker fläta som höll det blonda håret på en av skuldrorna och var en vacker kontrast till de blågråa fjällen som fanns på armar, skuldror och ansikte.
Som vanligt bar handelskvinnan ett par enkla mörka byxor, höga putsade stövlar och en vacker vit skjorta denna gång med Bläcks märke broderat i kanterna. Tankarna vandrade mot hennes make Neyir, men kanske framförallt till deras nästan ett åriga son Ta’renn som var i deras bostad i Barastar. Vad kunde de göra nu? Kanske skulle de störa hövdingen själv, eller nå, frågan var väl vem som störde vem där. Tanken fick henne att le lite dåraktigt nästan, men hon var hastig med att böja sitt huvud i respekt när Isra hade tiden nog att ge henne sällskap.
“Min drottning, det är både en lättnad och en ära att se er här i Antrophelia igen” sa hon med ett leende som visade en ärlighet – för att hålla sitt huvud böjt till hon skulle säga något annat.
-
Resan tillbaka till Antrophelia hade varit lång, till och med längre än hon förväntat sig, men den hade gått relativt smärtfritt, särskilt som det knappast fanns mycket till motstånd att möta i Tharmad. Hon hade rest med Tipum och vid deras ankomst till Korodosflodens inlopp hade de mötts av ett kompani från Nennans kompanjoner och med dem vid sin sida hade det inte varit svårt att ta sig den sista biten hem.
Hon hade knappt varit tillbaka i staden i ett dygn men hon hade inte slösat någon tid på att kalla Vésvia till sig. De möttes i palatsets trädgård, med prunkande, väldoftande blommor som aldrig tycktes vissna. Drottningen var åter klädd i en av sina mjuka, luftiga klänningar, mer passande för klimatet här under ytan snarare än i den kalla luften ovan och även om dess passform var något avslappnad så gick det inte att ta miste på hennes tillstånd.
”Vésvia. Tack för att du kunde komma med så kort varsel. Jag har hört att gratulationer är i sin ordning. Er son, är han med er man?” Frågade hon med ett litet leende. Trots allt hade hon inte träffat Vésvia på säkert över ett år och hon hade hört ryktesvägen att hon fått en son med sin barbar till make. Det grämde henne att hon inte kunnat gratulera tidigare, men hon kunde knappast påstå att det funnits tid för den typen av hövligheter på sista tiden.
Med en inbjudande rörelse gestikulerade hon åt Vésvia att hon kunde sätta sig ned vid ett bord som stod under ett av de särskilt stora träden där i trädgården, ett där Isra själv och hennes bror suttit många gånger och betraktat de fina damerna i hovet. Nu fanns inte många av adligheterna kvar i Antrophelias palats, det var kanske en mer öde plats än i hennes barndom, men den kändes säkrare och mer som hemma än det någonsin gjort.
-
“Självklart, allt för er, ers höghet… Tack, min drottning, det värmer med era gratulationer. Men ja, ni har så rätt, en pojke som just nu är med Neyir i Barastars salar. Folk här kan bli… så, bitska när det inte är… nå som man väntar sig att ett barn härifrån ska vara och mindre tjat när Neyir är hövdinga son.” sa hon och gav henne ett ursäktande leende medan hon höjde sitt huvud samtidigt och kunde inte rå för att få ett litet bredare leende när hon tog in drottningens skepnad.
“Åh…!” utbrast hon, nästan lite som ett glatt ljud snarare än något annat för att skratta lite nervöst och böja ursäktande på huvudet. Fast kanske var det något sött med hennes tillsynes uppenbara glädje åt sin drottning som fanns där hos Vésiva och slog sig ner vid bordet för att lägga det ena benet över det andra medan hon lät blicken försiktigt vandra mot drottningen.
“Gratulerar själv, min drottning. Hur mår ni? Resan måste ha varit lång och tung.” sa hon, en svag oro där bakom de gråblåa ögonen. För att sträcka sig mot sin väska som hon hade tagit med sig, som alltid en lädersäck och hon öppnade den för att söka efter något där i.
Vad det än var verkade det vara en lång bit i för nästan hela hennes arm försvann och hon log lite ursäktande medan hon nickade lätt åt Isras svar, även om hennes blick rörde sig lite uppåt ibland när hon kände bland alla de ting som fanns där i säcken. Men till slut gav hon ifrån sig en nöjd suck när hennes fingrar rörde sig kring ett litet paket som var inlindat i siden. En liten rodnad fanns på hennes kinder och försiktigt sköt hon fram den mot drottningen och sedan var det som om hon kom på något mer och armen sökte sig ner igen och greppade tag i ett brev som hon sköt över med till drottningen.
“Ni bad mig hålla ögonen öppna efter er… halvsyster. De senaste jag hört finns där i.”
-
En pojke. Hon var glad för Vésvias skull och hon kunde se på henne, hur hon talade om honom och om sin man att barnet varit efterlängtat. Men att han var i Barastar istället för i Me’erisia var sorgligt, åtminstone anledningen till det, men det gav henne också en bra öppning för det hon skulle begära.
”Ah, jag mår bra. Jag antar att jag varit borta längre än jag inbillar mig”, svarade hon lite roat på Vésvias uppenbara förvåning, glädje och gratulationer. Hon hade sett samma förvåning hos flera i hovet och även om hon hade haft korrespondens med sitt råd under tiden hon varit på resande fot så hade de ju knappast spritt nyheten. Nu skulle det troligtvis bli annat, förstås.
Hon följde Vésvias exempel och slog sig ned vid bordet och inom kort dök en betjänt upp med vin och frukt. Hon hade tänkt börja med detsamma, men Vésvia förvånade henne när hon istället började rota i sin väska. Drottningen stelnade till en aning och hon kunde se hur en av de vakter som alltid höll sig i bakgrunden tog ett steg närmre, men hon viftade undan hon med en liten diskret handgest när ett litet paket inlindat i siden sköts fram mot henne på bordet.
”Vad är det här…? En gåva?” Frågade hon med ett litet roat skratt innan hon också ögnade brevet som Vésvia plockade fram. Hennes halvsyster… Hon drog båda sakerna till sig men lät brevet ligga kvar på bordet medan hon smekte med fingrarna över det sidenmjuka paketet för att finna skarven där det vikts samman. Hon vek försiktigt upp det mjuka tyget för att avslöja vad som fanns där innanför.
You must be logged in to reply to this topic.