- This topic has 9 replies, 2 voices, and was last updated 1 vecka, 1 dag sedan by
Hanlinn.
-
Yfandes ryckte till när professorn sa hennes namn och hon tittade upp från sina anteckningar. Vad hade han sagt? Vad var frågan? Hennes bleka kinder rodnade när hon dröjde på tok för länge med att ge ett svar och hennes omgivning började fnittra åt henne. Hon hade som vanligt inte lyssnat, för det fanns inte riktigt någonting kvar för henne att lära sig om basilisken, vilket hade varit dagens ämne i deras kurs om mystiska väsen. Hon svalde vad som kändes som en sten i hennes hals och med en svag röst svarade “Jag är ledsen professorn, jag vet inte.” Till vilket professorn reagerade med ett höjt, förvånat ögonbryn innan han själv svarade på sin egen fråga med “Celeras.” Han vände sig sedan tillbaka till tavlan, skakande på huvudet och fortsatte berätta om den förbjudna handeln som upptäcktes för några decennier sedan och hade lett till en del komplikationer i Celeras.
Hon lät inte blicken sin sjunka tillbaka ner bland hennes anteckningar, utan höll huvudet höjt resten av lektionen. Dock kunde hon inte låta bli att låta blicken vandra, hennes bruna ögon då och då betraktande tjejen två rader längre fram. Erynn. Yfandes pillade lite på sitt långa, röda hår medan hon istället för sina anteckningar snart nog lät sig distraheras av henne istället och innan hon visste ordet av så var lektionen slut. Omgående blev det bråttom, då alla var lika ivriga att lämna lektionen och en svärm av elever i vanlig ordning kom mellan henne och Erynn. Idag skulle hon dock våga prata med tjejen och hon trängde sig fram med boken sin hårt pressad mot bröstet sitt, som om den skulle få hennes hjärta att inte vilja slå sig fri från bröstkorgen.
“Erynn,” Började hon när hon var närmare och skyndade sig till hennes sida ut genom dörren. Namnet var som spikar i halsen, men nu hade hon sagt det. “Skulle du vilja mötas vid något tillfälle och plugga lite? Jag försöker lära mig runor och jag har förstått att du jobbar med det också.” Hon log åt henne, men hjärtat hennes kändes tungt. Hon kände inte Erynn så väl, de hade talats vid några gånger, men hade många lektioner tillsammans och det lilla hon kände till om henne var fascinerande. Yfandes hade länge velat lära känna henne bättre och förhoppningsvis var idag dagen hon skulle få chansen att göra det. Faktumet att vackra Erynn stal ett andetag från Yfandes varje gång Yfandes såg henne passera var oviktigt, försökte hon intala sig själv.
-
Som vanligt hade inte Erynn lagt någon större vikt på att lyssna på vad som sades på lektionen utan hade suttit och skissat vidare på ett annat arbete. Något som faktiskt skulle kunna göra något praktiskt, utan magi och genvägar. När väl timmen var slut, blev hon förvånad när någon tilltalade henne och höjde sitt mörka ögonbryn som stod i kontrast med de vackra ljusa håret.
En obildad skulle säkert kalla henne halvjätte, med tanke på hur lång och robust hon var. Märklig kombination med det vackra blonda håret och lila ögon som nästan tycktes glimra. Namn var inte heller något hon tenderade att lägga på minne och det var något hon ångrade nu. Trots tt hon kände igen den unga kvinnan framför sig.
“Runor?” frågade Erynn, lite för att försöka vinna sig tid och stoppade ner boken i sin väska som hon bar på ena axeln.
“Det kan vi väl, någonstans speciellt du hade tänkt?” frågade hon vidare för att lägga en hand på sin höft.
-
Yfandes log brett åt hur enkelt det faktiskt gick. Bara sådär. “Vi kanske kan använda ett av studierummen vid sovsalarna?” Föreslog hon hastigt, det var det enda hon kunde komma på och det kändes ganska rimligt. Väldigt rimligt faktiskt, då det var vad rummen var till för. Att Erynn inte visste hennes namn var inte en tanke som slog Yfandes, såklart så visste hon vem Yfandes var då hon själv så tydligt visste vem Erynn var.
“I gengäld kanske jag kan hjälpa dig med något?” Erbjöd hon ivrigt. “Mina främsta ämnen är nog sådant som berör mytologiska väsen, magins historia och magisk teori … och alkemi. Jag gillar verkligen alkemi. Jag jobbar ganska hårt på att lära mig runor också.” Hon flinade för sig själv samtidigt som hon kramade boken så hårt att hennes händer säkerligen vitnade under handskarna och bröstet skulle definitivt vara ömt efteråt.
“Ska vi ses om en timme utanför studierummen på östra sidan och se om ett av dem är lediga?” Hon såg henne i ögonen men bara för ett kort ögonblick, då bara den stora höjdskillnaden var tillräckligt för att hon skulle känna en rodnad påbörjas. En timme skulle nog vara tillräckligt för Yfandes att samla både sina tankar och sina böcker.
-
Erynn mötte hennes blick för ett kort ögonblick, noterade hur Yfandes verkade undvika att hålla kvar den för länge. Om hon mindes rätt var väl alltid denna unga kvinna på väg någonstans. Så istället nickade hon.
“En timme.” sa hon kort, som om hon godkände förslaget och med det gick de åt varsitt håll, men kvar fanns en lätt känsla av nyfikenhet som Erynn inte riktigt kunde skaka av sig.–
Erynn satt redan vid ett av borden i studierummet när tiden närmade sig. Hon hade valt ett hörn där ljuset från fönstret föll i en sned vinkel över pergamenten framför henne. En halvfärdig skiss av en mekanisk låsanordning låg utbredd, linjer dragna med precision, små noteringar i marginalerna om möjliga material och svagheter i konstruktionen. Hennes hand rörde sig vant över pappret, blyertsspetsen skrapade svagt medan hon finslipade detaljerna.
Tankarna på Yfandes gnagde i bakhuvudet, men hon sköt dem undan. Det var inget särskilt med det här mötet. En vanlig studiehjälp, inget annat. Ändå kände hon en viss rastlöshet i kroppen. Kanske för att hon var van vid att arbeta ensam, att inte behöva ta hänsyn till någon annans tempo eller frågor. Hon brukade undvika situationer som dessa, men något i Yfandes sätt hade fått henne att acceptera utan att tänka efter. Blicken rörde sig upp mot dörren när hon hörde steg i korridoren utanför, men släppte snabbt blicken tillbaka ner till sitt arbete. Ingen idé att verka för ivrig. Ett ögonblick lät hon sig själv luta sig tillbaka i stolen, fingrarna vilandes mot kanten av bordet. Det var märkligt att någon sökte upp henne för något med lektioner att göra. Magi hade alltid varit ett hatobjekt för henne och hon lade inte så mycket tid på det. Runor, visst, men de var ändå en form av praktisk tillämpning, en kodad vetenskap mer än ett svävande mantra. Kanske var det därför hon inte hade avfärdat idén direkt.
Hon lyfte pennan igen, drog en sista linje på skissen och väntade. När dörren öppnades och Yfandes klev in, följde Erynn hennes rörelser med blicken men sa inget, lät henne ta initiativet.
-
Yfandes anlände andfådd utanför studierummet och stod stilla några sekunder för att hämta andan efter både den raska takten och hennes ansträngningar till att behärska sina känslor och nervositet och det kändes inte längre som om bröstkorgen hennes hade ett städ på sig. Hon hade sin säck med böcker hängande över axeln och hon klev in, mötte snart Erynn med blicken och log ett brett, dumt flin. Hon skyndade sig över, men med blicken för stunden riktad mot marken medan hon skamset bekämpade de mentala bilderna hon trodde hon hade lyckats göra sig av med under den senaste timmen.
Väl mitt emot Erynn satt hon ner boken och sedan satt sig själv tvärs emot och först då lät hon blicken hennes låsas med Erynns. “Vad kul att du ville träffas!” Sade hon enkelt och började öppna sin säck med böcker medans hon sneglade på skissen framför bordskamraten. Visst var faktumet att Erynn var så otroligt vacker påverkande av hur Yfandes förhöll sig till situationen, det gjorde den knepigare, det gjorde Yfandes kokande varm stundvis, men orsaken till hennes svårigheter var så mycket djupare än så. Yfandes hade vuxit upp utan vänner, utan jämnåriga och så fort hon började på en skola med andra elever istället för att bli lärd hemma i det privata så hade det inte gått så bra. Hon var fattig på sociala förmågor, läste ofta människors avsikter fel, missförstod metaforer och missade tydliga sociala signaler … det hade inte varit kul. Så hon hade blivit undvikande medan hon studerade människan som social varelse. Hon hade blivit bättre på det! Men inför vissa personer, en av dem Erynn, så var det som att allt hon hade lärt sig bara lämnade hennes huvud på måfå, oförutsägbart.
“Vad jobbar du på?” Frågade hon enkelt och lutade sig lite fram för att titta närmare på skissen framför Erynn. “Jag känner inte igen det från någon av våra böcker.” Och hon hade läst igenom flera av dem. Hon lät blicken hennes hoppa mellan Erynns ögon och vad än det var hon hade jobbat på. Hon sköt undan det långa röda håret som föll framför blicken hennes till bakom ryggen när hon lutade sig framåt och började ta av sig sina läderhandskar som hon sedan placerade bredvid säcken sin. Blicken hennes lämnade dock inte Erynn eller hennes skiss, utan hon höll artigt ögonkontakten trots den lilla klumpen i magen det orsakade, och log åt henne.
-
“Det är en mekanisk låsanordning,” mumlade hon, tonfallet neutralt men med en underliggande stolthet över sitt arbete. Trots att hon nonchalant ryckte på axlarna, som om det inte var någonting.
“En prototyp för en självlåsande förvaringskista. Inget magiskt, bara ren mekanik och precision.” fortsatte Erynn medan hon sneglade upp kort, men lät blicken snabbt glida tillbaka till skissen. Hon var inte van vid att någon visade intresse för hennes arbete på det här sättet. Vanligtvis arbetade hon i sin egen värld, utan att behöva förklara eller försvara sina idéer.
Tankarna vandrade tillbaka till varför hon ens hade gått med på att träffas. Det fanns en rastlöshet i henne, en svag irritation över att hon lät sig dras in i något som bröt mot hennes vanor. Hon trivdes bäst ensam, med sitt arbete och sina tankar. Men ändå… något hade fått henne att säga ja. Kanske var det ren nyfikenhet, kanske något annat hon inte ville analysera för djupt. Hon drog pennan över pergamentet igen, lade till en skuggning vid en av mekanismens leder. Arbetet gav henne en ursäkt att inte möta blicken på andra sidan bordet. Det var lättare att hålla sig fokuserad när hon hade något konkret framför sig, något som följde regler och mönster. Människor var för oförutsägbara, för svårbegripliga. Hon suckade tyst och rätade på sig.
“Vi skulle väl inte prata om det här. Runor, eller hur?” Rösten var saklig, en medveten påminnelse till sig själv om varför hon var här. Hon hade ingen anledning att låta sig distraheras. Snabbt drog undan sitt pergament, lät handen vila på bordet medan hon väntade.
-
Yfandes kände ett uppspelt rus bland tankarna hennes när Erynn berättade om vad skissen skulle föreställa. Hon förstod inte vad hon såg, annat än det mest grundläggande nu när hon visste vad det var för någonting och hon log stort åt Erynn och tittade sedan ner på skissen igen som klasskamraten fokuserade på. “Du är väldigt duktig! Jag ser fram emot att se den installerad i en kista!” Nämnde hon ärligt och lutade på huvudet för att se på skissen från en annan vinkel.
Snart nog satte hon sig rakt dock och nickade, för att sedan öppna säcken sin och plockade ut två av böckerna. En av dem var en enkel anteckningsbok och en annan var läroboken om runor, som hon öppnade till en av sidorna markerade med ett snöre.
“Vi kan prata om vad som helst faktiskt, jag ville bara lära mig mer om runor och jag har förstått att du gillar dem. Men jag hoppas också att jag kan hjälpa dig, jag vill inte gärna ta utan att ge.” Hon såg upp mot den hon hoppades snart skulle var hennes vän och förde en omedveten hand genom sitt hår lite nervöst och lät fingrarna hennes linda hår runt dem.
“Här,” Hon tog ut en av hennes skisser från boken om runor och visade den för Erynn. “Jag har läst boken ända till ända och lekte med teorin om en runa som svarar till exponering av vatten och gör föremålet hydrofobiskt. I teorin skulle en bok med runan inte kunna bli blöt och dess innehåll inte förstört av vatten, men jag är lite osäker på om jag tolkat teorierna rätt.” Pappret visade ett mångtal överstrukna runor och en som inte var det. “Enda sättet för mig att veta om jag gjort rätt är att slutföra och aktivera den, men jag är samtidigt rädd att den kommer suga mig tom på vatten.” Hon bet sig i underläppen lite nervöst och såg upp mot Erynn.
“Jag förstår att du som mig bara är en elev, men vår professor för runor … gillar inte mig, och våra klasskamrater är … som de är.”
-
Erynn såg upp från sin skiss när Yfandes började plocka fram sina böcker. Förvånat höjde hon ett ögonbryn när hon fick beröm, men sa inget direkt. Det var inte ofta någon faktiskt uppskattade hennes arbete, ännu mindre såg fram emot att se det färdigt. Det kändes ovant, nästan obekvämt, men inte på ett dåligt sätt.
När Yfandes lade fram sin skiss och började förklara sitt experiment, lutade Erynn sig fram och betraktade hennes arbete. Runorna var prydligt ritade, men hon kunde genast se var osäkerheten låg. Hon lade armarna i kors och lät blicken vandra över anteckningarna innan hon mötte Yfandes blick igen.
“Hydrofobisk respons är en intressant idé…” sa Erynn efter en stund och knackade med fingret mot papperet. “Men om du är orolig för att den ska reagera på din egen kropp, varför inte använda en mellanliggande sigillruna? Något som kanaliserar effekten utåt snarare än att låta den ta från dig.” påpekade hon och lutade sig fram och drog skissen lite närmare sig, studerade den noggrannare.
“Det ser ut som att du har använt en modifierad skyddsruna som bas, men om du justerar den här linjen…” började hon och pekade på ett avsnitt där runans struktur kunde förenklas. “Då borde den binda sig till materialet istället för att dra energi direkt från användaren.” Erynn såg upp igen och sneglade på Yfandes.
“Och ja, jag är också bara en elev, men jag litar mer på mina egna tester än på den där professorn ändå.” erkände hon samtidigt som hon ryckte på axlarna innan hon lutade sig tillbaka. “Om du vill kan vi räkna på aktiveringsformeln tillsammans, se till att du inte blir ett uttorkat skal i processen. Vad tror du om det?” frågade Erynn med något som såg ut som ett leende i mungipan.
-
Det var … enkelt. Hon tittade på sin skiss medans Erynn pratade och log för sig själv under genomgången. Hon var verkligen klipsk, det kändes rimligt det hon pratade om, men så fort hon började prata om att räkna på aktiveringsformeln dog någonting inom henne. Det var verkligen inte hennes starka sida och helt klart där det skulle synas som tydligast just vad som var hennes största hinder.
“Du kan verkligen det här,” Sa hon enkelt och log åt Erynn snabbt innan hon återgick med blicken mot skissen. “Vad smart du är!” Hon rätade lite på sig och plockade ut pergament och skrivredskap från väskan sin. För bara ett ögonblick tvekade hon med att resa sig upp, osäker på om det var rätt i stunden att göra, men ställde sig sedan upp och gick över till Erynns sida av bordet och satte sig ned bredvid henne, bara inte så pass nära att de skulle riskera nudda i varandra. “Kan du visa mig vilka faktorer jag behöver visa hänsyn till? Jag är lättlärd inom teori och funktioner, men det praktiska utmanar mig alltid.” Hon log åt Erynn.
Det var trevligt att sitta där med Erynn, det kändes rätt på något sätt. Visst var blotta närvaron till henne lite provocerande, det gjorde henne varm över hela kroppen, men hon ville inte utesluta att det bara var skönt att lära känna någon på den här skolan. Det behövde inte vara mer än glädje att få lära känna någon som verkade någorlunda jämnårig … även om ett huvud längre och byggd helt annorlunda … och med helt andra intressen som det verkade.
Under tiden de gick igenom runan och hur man skulle kunna få den att fungera började Yfandes bli självmedveten. Gradvis började hon inse saker som hon hoppades inte skrämde bort Erynn. Hon kände den diskreta doften av svavel och järn från sina kläder och kom på att det var den här tröjan hon hade suttit i när hon jobbade med alkemin igår. Hon insåg att det var tydlig svärta kvar på händerna hennes från lektionen tidigare där hon jobbat med annat i sin bok, hon hade glömt att tvätta händerna. Hon insåg många saker, så som att hon inte hade sköljt håret på flera dagar, vem hade tid egentligen, men när hon förde en hand genom det nervöst under ett av momenten av genomgången med Erynn hade hon hittat en gnutta aska från den alkemiska incidenten i förrgår … hon var ett vrak. Hon borde ha fokuserat på att bada och tvättat sina kläder senaste timmen, och kom på sig själv att börja rodna åt sina tankar om sig själv.
-
Det hade gått nästan en timme sedan de börjat, och pergamenten mellan dem var täckta av skisser, anteckningar och små korrigeringar. Det var en oväntad rytm som uppstått – Erynn ritade, förklarade medan Yfandes frågade, testade, gjorde fel och försökte igen. Det var inte så olikt hur Erynn själv brukade arbeta, bara lite rörigare. Lite varmare.
Erynn satt tillbakalutad ett ögonblick, höll en kolbit mellan fingrarna och betraktade hur Yfandes bet sin underläpp medan hon skrev. Hennes panna var rynkad i koncentration, och håret föll ner över kinden men hon brydde sig inte om det. Den där första, tydliga osäkerheten verkade ha tonats ner något, även om den inte var helt borta. Hon tänkte säga något – kanske något uppmuntrande – men höll tyst. Det var bättre att inte störa när fokus väl infunnit sig.
I stället lät hon blicken vandra mot fönstret där skymningen börjat smyga sig på. De borde avsluta snart. Men något inom henne ville inte att det skulle ta slut än.
“Du har förbättrat strukturen,” sa hon till slut, sakligt men med en ton av erkännande. “Runan svarar bättre på materialets egenskaper nu. Om du lägger den i vatten borde den reagera som tänkt” fortsatte Erynn snabbt för att tugga lite på sin kind medan hon funderade på om hon verkligen skulle säga något härnäst.
“Kanske vi kan testa i sjön nedanför?”
You must be logged in to reply to this topic.