- This topic has 14 replies, 2 voices, and was last updated 1 vecka, 2 dagar sedan by
Yazfein.
-
(Yazfein) (Fritt frram för vem som vill att hoppa in.)
Solen hade halvt sjunkit ner bakom horisonten men ljuset var inte de vanliga röda varma som man kunde vänta sig vid en solnedgång. De grå molnen gjorde att ljuset istället var mer silvergrått och dunkelt där han satt vid bäckens kant. Händerna sökte sig upp för att röra vid den gråaktiga huden, över främmande kinder, en näsa som hade en liten böj, antagligen från att den varit bruten någon gång, allt var så främmande och okänt. Men det som gjorde han drog efter andan var ögonen, de främmande röda ögonen som mötte hans blick där i vattnet. Vem var han, vad gjorde han där och hur hade han hamnat här i detta kalla land? Det var så mycket frågor som snurrade i bakhuvudet, men blicken gjorde honom nervös för även om han kunde se sin egen förvirring i spegelbilden så var det något kallt i ögonen. Men vad var det? Han tog djupa andetag och lät sedan blicken glida ner över sin kropp samman medan händerna rörde sig. Kläderna var fina men av tjockt tyg som anpassade för kylan, broderierna i guldtråd tydde på han hade varit någon med pengar, i hans bälte hängde flera små tyg påsar och två små skinnväskor med olika innehåll, något han inte vågat undersöka än. Över ena axeln hängde ett till bälte som bar upp den sabel han hade känt vid sin sida. När han hade lagt handen på hjaltet hade det känts bekant, som en trygghet och som om han var van vid att hålla i det. Valkarna i händerna tydde på att han antingen var tränad i det eller hade jobbat hårt i sina dagar. Men vem var han? Det var svart och tomt, inga minnen förutom de som varit sedan han öppnat ögonen nu där vid forsen. Ansiktet visade spår av ålder och ögonen dolde en sorg som han inte visste vad de betydde.
Efter långa minuter tar han sig upp på fötter, sträcker på sig och känner då hur hela kroppen värker, det är nästan så han viker sig dubbel och skriker rakt ut. Men med djupa andetag så kan han räta på sig, rätta till jackan, byxorna sen dra manteln av ylle tätare om sig innan han utan att tänka började söka efter något bland de sparsamt spridda träden som fanns runt honom. Han vet inte vad det är han söker efter men snart verkar han hitta det och rör sig mot två träd vars grenar är långt ner mot marken och växer tätt. Han slår sig ner med ryggen mot ett av träden, och samlar in en hög av torra grenar och kvistar. Utan att veta varför håller han handen över högen och viskar ett för honom främmande ord. Genast tar grenarna eld och han ryggar tillbaka för att något skrämt stirra på sin hand. Magi? Vem var han och vad gjorde han här? Med ett högt skri av frustration lägger han händerna över ansiktet medan elden nu sprakar framför honom, skenet från den allt starkare ju mörkare det blir när solen försvinner helt bortom horisonten.
-
Skogen omkring honom kändes gammal, så gammal att den tycktes ha ett medvetande från tider innan människorna i dessa länder lärde sig sätta namn på saker. Stammarna stod som grå pelare, knotiga och tysta, och i barkens fåror fanns långa år som ingen räknat. Grenarna böjde sig högt däruppe och mellan dem gled skymningsljuset fram blekt och försynt, som om det bad om lov att kika in i skogen.
Det luktade mylla, gammalt vatten och bark som aldrig fått torka. Kylan höll sig nära marken och smög upp längs benen. En torr knäppning hördes, kort och tydlig, som när ett träd rättar till sig. Sedan var det stilla igen, men stillheten var inte tom. Den var full av något som väntade.
Elden han tänt sprakade lågt vid bäckkanten. Den var liten, men den gjorde världen större genom att kasta skuggor åt alla håll, och varje skugga såg ut att kunna resa sig och gå sin väg. Ljuset stod som ett fräckt tecken i mörkret, som om någon ristat sitt namn i en helig sten. På samma vis fyllde hans frustration tomheten, och tycktes dra till sig uppmärksamhet.
Det var då som något rörde sig i skuggorna, och bland stammarna, där mörkret låg som tjära mellan rötterna, lösgjorde sig en gestalt. Hon kom inte vandrande som folk gör utan snarare var det som om skogen lät något av sitt hemliga liv stiga fram vid eldens rand.
Trollet Tova bar en korg i ena handen, tung av märkliga svampar och bär, och kring kroppen hängde grå ylletrasor som en gång varit en klänning, nu lagad med grova stygn och slitet bälte. Tyget stramade om midjan och lät hennes form teckna sig, som om köld och skam var saker som bara drabbar människor och inte sådana som henne. Ur fållen stack svansen fram, tydlig och vaksam, och den rörde sig med små ryck, som om den kände av främlingens andning. Håret föll långt och rufsigt, brunt som våt bark; när hon vred huvudet anades ett trollöra mellan testar som inte lät sig tämjas.
Eldljuset tog hennes ögon och fann där inget varmt att vila i. De var gula, öppna och obrutna, och i den blicken fanns både nyfikenhet och den stilla hunger som hör hemma i skogar där man inte alltid får välja mellan rätt och fel, bara mellan mättnad och tomhet. Hon stannade en armslängd utanför ljusets tryggaste cirkel, som om hon prövade om lågan var hans eller hennes.
”Vad gör du här, främling, som frammanar elden?”
Orden kom inte mjukt som från en förnäm kvinna. Rösten låg i ett lägre register, som om den bar med sig resonansen av håligheter under sten och rot, och ändå fanns där en klarhet som inte hörde hemma i en hals. Vokalerna drog ut på sig, hårda i kanterna, med en dialekt som lät både bekant och och främmande. I slutet av varje sats låg ett tunt, nästan omärkligt klangstråk, något överjordiskt, som när frost sjunger i ett spänt rep eller när isen spricker långt under en frusen sjö.
Hon stannade strax utanför värmen, där mörkret ännu kunde dra henne tillbaka om hon ville, och lät blicken väga främlingen som man väger ett djur man inte vet om man ska mata eller flå.
-
Nog för att han hade varit försjunken i sin egen desperation och frustration över att allt var tomt, men kroppen hade reagerat vid den ensamma knäppningen som hörts. Spänd och förberett sig, förberett sig på vad? Han kunde inte säga vad men visst att något hade han förberett sig på. Dock hade han inte höjt blicken när vem eller vad det nu var som delade denna plats med honom, händerna hade fallit från ansiktet till vara vilande över hans uppdragna knän. Blicken höll han för stunden fast i elden tills närvaron slutat tala. Ett kort och bittert men roat skratt lämnade ofrivilligt hans hals med hur träffande orden hade varit.
“Välkommen till min eld vem ni än må vara. Hade jag kunnat hade jag gett er ett svar på eder fråga. Men jag vet faktiskt inte själv vad jag gör här.”
Det var först nu som han höjde blicken för att låta sina röda ögon möta hennes gula, av någon anledning bekom hennes hunger honom inte utan han höll hennes blick stadigt. Även om det var en nervös fladdrande känsla i kroppen så kände han någonstans att han mött liknande eller värre blickar tidigare.
“Jag må fråga vem ni är som valt visa er här för mig? Jag kan känna ni inte är från detta land utan snarare av det?”
Rösten vad lugn, melodisk och stadig medan han rätade på sig, öppnade och slöt händerna några gånger för att försöka bli av med den spändhet och då stelhet som infunnit sig när Tova hade närmat sig först. Dock gjorde han ingen tillsyn till att resa sig från platsen där han satt. Även om sinnet och hans tankar var ett myller av frågor samt förvirring var resten av hans väsen tomt, som om det som en gång varit han var splittrat och spritt utanför hans egen vetskap eller förmåga att se det.
-
Tova lät hans ord sjunka, som om hon vägde dem i handen innan hon bestämde sig för om de var värda. Elden kastade sitt sken upp mot hennes kinder och gjorde huden fagrare, med något trollskt och magiskt över sig, men ögonen höll sin gula glans, stilla och vaksam. Hon stod kvar strax utanför värmen, där hennes trasor inte blev riktigt mjuka och där skuggorna ännu kunde lägga sig över henne som en mantel när hon ville.
Hon drog in luften långsamt, som om hon kände efter mer än rök och kåda, och svansen gjorde en liten, nästan otålig rörelse bakom henne.
”Elden har en förmåga att avslöja dolda sanningar, och locka till sig gäster.” sade hon till sist, och rösten var dovare än en människas, mörk som vatten som står länge i en bergsskreva, men ändå märkvärdigt klar, med ett underligt svaj i uttalet som om orden inte vuxit fram i samma mun som andra i bygden.
”Men du erkänner att du inte vet ens var det är du värmer dina händer. Elden du frammanat är märklig, främling. Du tvingade fram den med magiska ord som inte låter som våra.” kanske var det just det som drogit dit henne, dissoannsen i den naturliga gången.
Hon rörde korgen en aning så att innehållet skrapade till. Ett par svampar med mörka hattar låg som hopvikta öron, bär som såg för vackra ut för att vara ofarliga, och en knippe torra stjälkar som kunde vara krydda eller gift beroende på vem som frågade. Hon tog inte fram något ännu. Hon lät bara ljudet finnas där, som en påminnelse om att hon bar mer än nyfikenhet med sig.
”När någon kallar på eld i skogen,” fortsatte hon, ”då blir skogen nyfiken.”
Hon lutade huvudet en aning åt sidan när han mötte hennes blick så öppet. Den lilla rörelsen gjorde att hårtestarna föll över ena kinden, rufsiga och långa, och i hennes ansikte fanns en skugga av något som kunde vara roat.
Hon tog ett steg närmare, inte in i värmen, bara till ljusets kant, så att lågorna tecknade sömmarna i hans kläder och det fina i broderiet. Blicken hennes gled över honom, över bältet, över påsarna han ännu inte vågat öppna, över handen som rört vid vapnets hjalt som vid en gammal vana. När hon talade igen var rösten lägre, mer förtrolig, som om hon berättade en sak man bara säger när ingen annan hör.
”Du kan kalla mig Tova. Och jag kommer från en plats som både är nära och långt borta.” svarade hon kryptiskt.
“Men dessa skogar är mina, precis som det är alla väsens skog.”Hon såg på elden igen, som om hon lyssnade på hur den åt av veden, och när hon talade om magin gjorde hon det utan högtid, nästan som man talar om väder som slår om.
”Det där ordet du viskade nyss, när du tände, det var inget som lärs ut av mödrar vid härdar. Så Antingen har du fått det av någon som ville dig väl, och ddana ord kommer inte gratis.å är du dummare än du låter om du tappat bort minnet, eller så har du fått det av någon som ville använda dig, och då är du i sämre sällskap än du anar.”
Hon fäste blicken i hans igen, länge nog för att det skulle kännas som en beröring.
”Ibland behövs lite vänlighet och sällskap för att man ska minnas. Och ibland…” sa hon lite kryptiskt och gjorde en gest mot sin korg, fylld med märkliga ting.
“Ibland finns det saker som kan hjälpa en minnas.”Hon böjde sig ner och ställde korgen på marken med en försiktighet som inte passade någon som annars såg ut att kunna bita. Hon höjde hakan en aning, och i det korta ögonblicket såg hon nästan vacker ut på det där farliga sättet som inte hör hemma bland människor. Ett väsen, inte en kvinna.
”Så, kanske vi kan göra ett utbyte?” föreslog hon.
“Du hjälp mig, och jag hjälper dig.” -
Även om han inte helt slappnat av i kroppen så är han lugnare, han varken kände eller såg någon illvilja hos Tova när denne närmade sig elden. Det var tydligt att han lyssnade på hennes ord även om hans blick hade sökt sig till elden som sprakade mellan dem.
“Är det elden eller ljuset från den som kan visa dolda sanningar? Att ljus och värme drar till sig gäster både önskade och oönskade kan jag se. Fast utan både värmen och ljuset hade jag känt mig mer vilsen än jag redan är. Så jag tar både önskade och oönskade gäster i detta fall.” Han gör en långsam men vänlig gest att hon är välkommen slå sig ner vid brasan om hon så önskar.
Han känner hennes blick över sig och med djupa andetag håller han sina muskler och anletsdrag avslappnade tills hon talar igen för att på nytt små le och sucka lätt.
“Jag kan försöka stilla er och skogens nyfikenhet men vet inte hur mycket det kommer vara er till nytta. Tova… Då jag inte vet mitt eget namn kan jag inte helt återgälda er hövlighet… Men det är ett ord som kommer till tanken och jag tror det är vad ni kan kalla mig nu… Ramak. Jag vet inte vad det betyder…men det känns förtjänt…”Ord som mödrar lär vid härden? Vem eller var hade han lärt sig det ordet? Han försökte att lägga så mycket av hennes ord på minnet han bara kunde. Att ha något mer än mörker att hålla i verkade som en bra idé för stunden även om han inte visste hur detta skulle sluta för honom.
“Chath…” Ordet flöt över hans läppar mjukt och okänt men ändå så otroligt bekant, hur mycket han än smakade eller rullade ordet över tungan fanns inget minne mer än en instinkt om hur han kunde använda ordet som kraft för att bevisligen tända en brasa eller så mycket, mycket mer… Bara tanken fick honom att rysa till och håret resa sig på armarna. Men efter ett par andetag sprider sig ett snett leende på hans läppar och han nickar kort mot Tova.
Han ser sedan väldigt fundersam ut medan han betraktar henne, hur hon ställer ner korgen och hur natten runt dem ändras, får många kanske omärkligt men han kände det kanske mer än såg det.
“Athiyk tauren… Ni är athiyk tauren… Ett skogens väsen och del av landet…Ursäkta jag vet inte bättre ord än så just nu. Men ni säger jag kan ha varit i dåligt sällskap och nu ska jag göra en överenskommelse med er som jag just mött?” Blicken och hållningen är mer road än misstänksam.“Det gör mig nyfiken men jag kommer vara aningen försiktig om det inte bekymrar er. Hur skulle ni få mig minnas och vad är det för hjälp ni skulle kräva av mig i gengäld?”
-
Tova var tyst en stund, bara betraktade honom, som om hon såg en ovanlig fisk i ett grunt vatten. De röda ögonen, den grå huden, de fina kläderna som inte hörde hemma här. Främling, och en väldigt märklig sådan.
Svansen drog långsamt över mossan. Hon harklade sig, ett kort ljud som om hon bar på något besvärligt, något som skavde och inte ville sägas högt.
”Du kan kontrollera elden,” konstaterade hon och nickade mot lågorna, som om hon pekade på beviset.
Hon lät blicken glida från elden tillbaka till honom, vägde honom på nytt, och det fanns en aning beräkning bakom nyfikenheten.
”Jag kan naturens örter, läkemedel och gifter,” fortsatte hon, lugnt, nästan sakligt. ”Det finns knep som kan öppna ett sinne, lossa det som sitter fast, få minnet att röra på sig igen.”
Hon drog in luft som om hon skulle säga något annat först, något enklare, men ändrade sig.
”Vad jag behöver i gengäld är att du hjälper mig med ett problem.”
När hon sade det glimmade de bärnstensgula ögonen till i eldskenet. Inte hungrigt, snarare prövande, som när man lägger en hand på ett verktyg och känner om skaftet håller.
”Athiyuk tauren,” sade hon och smakade på orden, mjukt road. ”Det låter fint. Jag gillar det. Människorna här pratar om troll, och när de tror att vi inte hör blir det mindre fina ord. De kallar oss otyg och väsenkräk.”
Hon tystnade ett ögonblick, som om hon lyssnade efter något bland stammarna, och när hon talade igen låg rösten lägre. Lite pressad, nästan.
”Det går en trolljägare i skogarna. Han har gjort det till sin fromma sak att dräpa sådana som mig, och han samlar svansar som andra samlar silver, som bevis på att han lyckats.” Hon lät svansen röra sig en aning, inte rädd men medveten. ”Jag är mycket, Ramak, men jag är ingen kämpe.”
Hon mötte hans blick stadigt, utan att blinka.
”Kanske du kan hjälpa mig med honom, så kan jag hjälpa dig med det du tappat. Vad säger du?” undrade hon.
-
Hans blick blir lite mer intensiv och ögonen smalnar lite när han betraktar henne samt hennes reaktioner, det var som om hans ögon, kropp och sinne var tränad till att lägga märke till små skiftningar eller reaktioner i en persons röst eller hållning. Men han rynkade lite på ögonbrynen medan han lyssnade på Tova’s ord om att han kontrollerade elden.
“Jag vill nog ärligt säga att jag inte kontrollerar elden så mycket som att jag tvingar den till att göra som jag vill. Med ord och vilja. Fråga mig inte hur jag vet det är så jag gör men det är mitt sätt och är nog inte det enda jag kan göra.”
Han har en väldigt fundersam min och rynka mellan ögonbrynen medan han lyssnade på vad hon mer sade. Gifter, när hon nämnt det ordet dök osökt ord och bilder av en mörk grotta upp i hans sinne. Han visste det var en grotta även om nästan allt var mörkt då det fanns små självlysande kolonier av lav på väggarna. Men det var bara för ett ögonblick innan de försvann och han grimaserade då en skarp smärta hög genom hans tinning.“Eld’chalok…” Ordet vara bara mumlat och han blinkade ett par gånger innan han såg upp mot Tova.
“Giftig…” Det var vad ordet hade betytt och han rullade lite på axlarna som för att bli av med känslan av att något eller någon såg rakt på honom med blicken fäst mellan hans skuldror.“Fråga mig inte var dessa ord kommer ifrån för det är för mig än ett dunkel och oklart. Men någon har lärt mig att vissa saker ska behandlas med respekt och de väsen som hör till allt runtom oss är sådant.” Han log smått och roat mot henne medan han nickade åt hennes andra ord om jägaren. Detta för att dölja hur litet tanken på att göra sig av med denna jägare bekymrade honom.
“En tjänst för en tjänst låter som ett gott utbyte. Hur vill ni ha min hjälp med denna “jägare”? ” Han smakade lite på ordet som om det och tanken på mannen gjorde honom lite illamående. Det fanns en känsla av fel kring det hela på något sätt. Men om det var för vad mannen gjorde eller hans egen tomma känsla om att ta mannens liv visste han inte. Dock lyfter han blicken från elden och möter stadigt Tova’s blick för att försöka se dennes tankar och känslor om vad hon bad honom om.
-
Tovas bärnstensgula ögon glimmade till lite då han talade om elden.
“Så, du kan tvinga den att hjälpa mig?” frågade hon, lite fascinerad och förundrad över det han beskrev. I hennes ögon kändes det väldigt mäkigt att kunna hantera naturens element, speciellt en sådan rå kraft som elden.
“Du är en trollkarl, eller en sejdare. Det är klart.” konstaterade hon, både för honom och för sig själv, hennes röst inte mer än en viskning nu då hon satt så nära honom, en tydlig doft av skogens bär och tallbarr omkring henne. Det fanns en förhoppning där i ögonen då hon mötte hans blick, väntade på hans svar. Hon rynkade ögonbrynen lite över det märkliga ordet han yttrade, då hon inte förstod det. Hon verkade skina upp lite då han gick med på att hjälpa henne.
“Gör du verkligen det?” undrade hon, och tog hans händer spontant i en tacksamhetsgest, kramade dem, hennes hände varma som om de nästan hade en inre eld – kanske var det trollens naturliga magi. Vid hans fråga vände hon bort blicken och funderade.
“Nå, jag antar att jag kan agera lockbete, och lura honom djupare in i skogen, och sedan…” sa hon och såg på elden.
“Kanske du kan få elden att göra som du vill?” undrade hon, lite nervös över tanken att utsätta sig för jägarens båge. -
Vid hennes ord om att han kan tvinga elden att hjälpa honom så blundar han och försöker minnas eller letar i mörkret inom sig för en bättre förklaring men det blev till en grimas av smärta då det kändes som om någon slet nått ur hans bröst vid tanken.
“Det är…nästan rätt. Jag kan med rätt ord tvinga elden ta en form jag vill men när jag släppt ut den i den form jag vill så kan jag ej längre kontrollera den helt som jag vill.”Han öppnar ögonen och ser ner på hur hon håller hans hand i sin vilket han på ett sätt var säker på han skulle funnit obekvämt för länge sedan men att något fått honom att ändra sina tankar och synsätt om mycket.
“Vad en trollkarl det vet jag eller hur man säger en sådan ska vara. Sejdare är bekant och jag känner jag borde veta ordets hela betydelse men det undslipper mig just nu. ” Han kramar hennes hand med sin och nickar sedan med ett lugnt leende även om ögonen avslöjade hur lite han brydde sig om jägarens liv när han sen talade.
“Jag…kan på andra sätt än med eld se till att denne jägare ej längre vandrar i skogen. Så denne ej andas mer och inte utgör hot mot skogen…” Han ser lite fundersamt in mot elden men hade inte flyttat sin hand från hennes efter att han tagit blicken från hennes bärnstens färgade ögon.“Men det är en tjänst jag kan göra och känner är inom min kraft att göra så låt oss med detta handtag sluta avtalet. Jag hjälper er att bli av jägaren och ni gör vad ni kan för att hjälpa mig hur mycket eller hur litet det än må vara.” Han lade till det sista för att inte ge sig själv ett för stort hopp om att få minnas allt på en gång.
-
Tova rynkade på ögonbrynen då han verkade smätas för stunden, och instinktivt kramade hon hans händer som hon höll lite hårdare, som för att ge honom stöd. Kankse stödet nog att hjälpa henne med hennes dilemma. Varsamt lyssnade på hans förklaring som han verkade nästan tvinga fram ur sig.
“Är det… farligt?” undrade hon, då han beskrev det som om elden inte var helt under hans kontroll, och lyssnade vidare på vad han hade att säga. En stund kände hon sig orolig att han inte skulle kunna hjälpa i alla fall, men bekräftelsen hon fick visades med tydlig lättnad då hennes spända axlar sjönk en aning och hon nickade. Hon nickade ivrigt, hoppfullt.
“Med detta handtag sluter vi ett avtal. Du hjälper mig dräpa jägaren, och jag hjälper dig med ditt minne.” lovade hon, och det var nästan något magiskt i luften, det sades ju att avtal slutna med väsen som henne var bindande på ett sätt som de inte var med vanligt folk.
“Bra, bra… Vi måste agera snabbt!” sa hon och drog en hand genom sitt rufsiga hår och reste sig. “Han var mig på spåren mindre än en halv dag sedan!” -
Han blinkar lite och skakar på huvudet med ett lätt roat skratt innan han drar ett djupt andetag och ler snett.
“Nej eller det är farligt men inte för mig i alla fall. Att använda den magi jag verkar kunna är som en del av mig själv utan att jag helt vet hur jag kan allt. Men jag vet instinktivt hur jag ska göra utan att det ska vara minsta farligt för mig.” Han ser nästan lite förvånad ut och skakar på huvudet igen.” Han lyfter en hand och gnider sig lätt över bröstet som ett försök att massera bort en kvarhängande smärtan där men nickar igen vid hennes ord om att avtalet är slutet då han kan känna värmen samt kraften i de orden.“Berätta så mycket du kan om jägaren. Ju mer jag vet om mitt mål ju lättare kan jag hantera det. ” Han rullar lite på axlarna och sträcker lite på nacken som allt knackar lite för att mjuka upp muskler och leder. Det lade sig något väldigt kallt och allvarsamt över honom nu när han hade en uppgift. Eller kanske mer fokuserat än kallt var rätt ord när han mötte Tovas blick igen.
“Mindre än en halvdag sa du. Berätta vad du kan som sagt så ska jag göra mig beredd att dräpa denna jägare som inte har vett nog veta vad som är viktigt.” -
Tova nickade lite som om hon verkade förstå mer än vad han trodde. Magi för någon som henne var kanske något mer naturligt än vad det var för människor som behövde ord och trollformler för att kontrollera världen. För väsen som henne hade alla sina egna unika förmågor som var lika naturliga som att andas.
“Då så, då har vi väl ingenting att förlora?” frågade hon hoppfullt och reste sig från sittplatsen, hennes varma händer försvann från hans och hon gjorde en gest åt honom att följa, men plockade varsamt upp sin krog.
“Han är en otäck man. Gula blänkande ögon, som en katt, men inte ett väsen, nej. En människa, men en icke-människa. Något… oheligt, onaturligt. En vars enda uppgift är att döda det som är annorlunda människorna.” förklarade hon och rörde sig bland ris. rötter och snår.
“Byborna i närheten betalar honom för att döda mig. Jag har sett hans svärd och de är långa och snabba, otäcka ting.” sa hon och gjorde en grimas som visade lite vassare tänder än vanligt folk skulle ha. -
“En människa men en icke-människa?” Han reser sig långsamt upp och med ett ord släcker han elden så inte ens en glöd blir kvar. Enda tecken på att det varit en eld är de svartnade kolbitarna som inte längre ens verkar avge någon värme. Men han följer smidigt och tyst efter Tova som leder vägen mot deras nu gemensamma mål. Han försöker minnas eller se om han kan minnas något alls som skulle kunna passa in på den beskrivning hon gett honom av mannen.
“Gula ögon… Det låter mer och mer intressant detta och jag ska erkänna det är något av mig som är upprymt av att möta vad denna man nu än är. Fast jag tror inte jag tänker möta honom svärd mot svärd…” Han ler snett och medan de går försöker han formulera en plan, en tanke eller tillvägagångssätt för att hantera detta okända mål. Något oheligt…det kunde tyda på många olika ting från något i hans minnen. Men än var det för lite för att han ska kunna säga säkert att mannen var det ena eller det andra. Men nog skulle han hålla det ord han givit Tova. Det var något han visste var en stor del av honom själv, löften och ord var något man höll.
-
“Jag kan inte förklara det på något annat vis.” sa Tova och gjorde en ogillande snärt med sin svans.
“Det är en onaturlig lukt över honom, som om han bär stulen kraft från en annan värld, som blandas med lukten av stål, järn och silver.” sa hon och ryste till bara av tanken. Hennes blick vandrade fascinerat över leden som försvann, nästan som om den aldrig existerat, och skogen omkring den sjönk ned i mörker med bara det svaga skenet från månen och stjärnorna som silades ned genom löven.“Upprymd?” undrade Tova, kanske med en blandning av oro och ilska över någon som ville henne ont bara för att hon var som hon var.
“Då kanske jag av en slump hittade rätt person. Om man tror på slumpen, eller ödet.” spekulerade hon medan hon varsamt rörde sig från träd till träd, höll sig bland skuggor och dolde sig bakom tjocka stammar för att ofta stanna upp för att lyssna efter okända ljud – eller ljuden från det som inte hörde hemma i skogarna.
“Så jag antar att du inte minns hur du fått dessa krafter alls?” undrade Tova, en låg viskning då hon stod nära Yazfein en stund senare bakom ett träd där de stått en stund och väntat. -
Han hade inte svarat henne på nått av det hon sade medan de vandrat genom skogen, hans hjärna och han själv hade febrilt letat efter något som verkade så bekant men ändå nått han inte mindes nu. Det gjorde honom något irriterad och han spände sig mer än en gång när de gick där. Öppnade och slöt nävarna tills de stod bakom ett träd nu, hans andning lugn och hjärtslagen stadiga. Borde de inte varit snabbare och andetagen djupare inför vad son nog skulle bli en konfrontation av något slag? Han var både förvirrad och lugn på en och samma gång. Vad hade han varit med om tidigare som gjort honom till den han var?
“Det är alltid något större som styr oss i slutändan men slumpen finns där och kan skapa oss en annan väg samt ändra vårt öde… Våra slut är inte förutbestämda utan skapas från de val vi gör… Det är då vad jag verkar tro.”Han ler snett och lägger huvudet lite på sne medan han såg ut från bakom trädet, mörkret runt dem var inte obehagligt längre, inte nu när han visste vad som fanns där och lite vad han kunde. Vid hennes sista fråga sänker han blicken mot marken då en lite obehaglig känsla smyger sig in i hans kropp.
“Någon…eller något, kanske båda lärde mig eller gav mig kraften att använda ord till det jag vill. Det verkar inte varit en behaglig tid eller bra person som gjort det… Hela jag vill inte tillbaka till vem eller vad det var…”
You must be logged in to reply to this topic.