Post has published by Garion
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Rollspelare

Hej rollspelare! Lite kort innan jag drar igång den här tråden. Det här är mitt första inlägg här på Talanrien och min tanke var att ge min karaktär, Garion, en bra start. Jag ber er vänligen att gå igenom min presentation för honom på min profilsida. I mitt första inlägg kommer jag att namnge karaktärer, och samtliga förutom Garion och morbror Halrik är spelbara om någon önskar, annars är egen valfri karaktär mycket välkommen. Jag har ingen plan för rollspelets riktning, vi får se vart vi landar, helt enkelt! Så!

________

Solen hade redan börjat klättra när Garion klev ut ur gårdens lilla trästuga. Ljuset silade genom askträdens lövverk och kastade bleka skuggor över grusgången. Det skulle bli en varm dag – redan nu kändes luften stilla, tung av sommar och väntande arbete.

Han drog ett band genom håret och band det bakåt i nacken, tog vattenflaskan från trappan och lade en halvkant bröd i västfickan. Ett kort ögonkast mot ladugården – djuren var utfodrade – sen fortsatte han ut mot åkern, där morbror Halrik redan syntes som en mörk silhuett mot det böljande kornet.

– “Du är sen,” ropade Halrik, men tonfallet var neutralt, nästan skämtsamt.

– “Eller så är du tidig,” svarade Garion och log medan han klev över gärdsgården.

Halrik grymtade något otydligt och fortsatte med sin grep. Garion tog sin plats ett par rader bort, och arbetet började. Tyst, rytmiskt, metodiskt. Svettpärlor bröt fram vid tinningarna, och dammet lade sig i skjortans veck. Marken var torr men lydig, och ogräset gav med sig under deras händer.

Timmarna gick. Solen klättrade högre. De åt inte tillsammans, men båda tog paus när skuggan från björken vid åkerkanten nådde det slitna träbordet där vattenkärlen stod.

– “Det där kornet blir något i år,” sa Halrik lågt.

Garion nickade. – “Bara vi får regn före nästa vecka.”

Det behövdes inga fler ord.

När eftermiddagssolen blivit snedare och vinden rörde sig försiktigt genom gräset, lämnade Garion åkern. Han tvättade händerna i brunnen bakom ladan och bytte skjorta innan han styrde stegen mot byn.

Ormund, bysmeden, hade sin smedja i utkanten av torget – en låg, bred byggnad med öppet takfönster och ständigt halvöppna dörrar. Värmen där inne slog emot honom som en vägg, men Garion log ändå.

– “Där är han, åkerns egen son,” ropade Ormund från ässjan.

Ormund var äldre, bred som ett uthus, med ett skägg som alltid luktade svagt av kol. Hans händer såg ut som järnklor men han hanterade metallen som om det vore mjöl.

– “Du sa att du behövde hjälp med klingorna till kärran?” frågade Garion.

– “Mhm. De där jäkla pinnaxlarna håller inte rakt i värmen.”

De arbetade en timme eller två. Ormund talade mest, Garion lyssnade, ibland ställde han en fråga. De pratade lite om kornet, lite om Halrik, mycket om hjul. När det blev för varmt ställde Ormund ifrån sig tången och pekade mot dörren.

– “Gå. Jag hörde något om att det kokas linssoppa på Blå Hästen ikväll. Det är du värd.”

Garion torkade pannan, tackade och gick.

Blå Hästen låg i mitten av Linenna – en låg tegelbyggnad med en blåmålad häst på träskylten, fastspikad på en sliten stång. Inne var det svalt, halvmörkt, med doft av öl, lök och bastant mat. Det var inget stimmigt värdshus, snarare ett lugnt ställe där folk från trakten avslutade sina dagar med soppa, spel eller tystnad.

Garion tog sin plats vid fönstret. Ljus föll in snett över bänken, och han slog sig ned med en skål soppa och en kanna vatten. Han kände de flesta där inne, nickade tyst åt ett par äldre kvinnor vid disken, och hälsade kort på Lina, värdshusvärdens dotter, som alltid log när hon såg honom.

Maten var enkel, men god. Svalkan lindrade musklerna. När mörkret föll, och ljusen tändes, satt han kvar en stund och lyssnade på pratet omkring sig – lågmält, tryggt, vanligt. Någon pratade om vädret, en annan om sin systers kalvning.

Garion sa inte mycket, men han var närvarande. Han visste att dagen snart skulle börja om: samma jord, samma djur, samma arbete. Men han trivdes med det. Det fanns en sorts frihet i det välbekanta. Ett lugn i att vara där man hör hemma.

När han reste sig för att gå hem, var det med kroppen trött, men sinnet stilla.

När Garion vaknade nästa morgon var det med den tunga känslan i luften som alltid föregår regn. Himlen var grå, men inte jämnt grå – snarare orolig, som en fårflock utan herde. Doften av jord var starkare än vanligt, och vinden som drog över gårdsplanen var fuktig och ryckig.

Han åt frukost snabbt, ett par kokta ägg och en bit ost. Halrik satt redan vid bordet, som alltid, och läste stilla från en sliten anteckningsbok där han skrev ner väder, skörd och djurfödslar från året som gått.

– “Det kommer slå om,” sa han utan att titta upp.

– “Jag vet.”

Garion drog på sig stövlarna och gick ut för att hinna med det viktigaste innan regnet kom. Han började i hönshuset, plockade ägg och strödde färskt halm. Sedan till ladugården – salt till fåren, nytt vatten till kon. När han kom ut igen hade vinden ökat, och i fjärran såg han det mörka stråket mot horisonten: regnskuren rörde sig snabbt över slätten från öst.

Han var nästan framme vid åkern när de första tunga dropparna föll – inte försiktiga, utan stora och raka som små stenar. Inom några ögonblick smattrade det över marken, och vinden skar genom träden. Garion tog skydd under björken vid gärdet, men redan var skjortan våt, och hårtestar klibbade vid hans panna.

Han tänkte på säden. På de nya raderna han och Halrik sått. Regn var bra – om det inte blev för mycket. Om inte vinden låg fel. Om inte jorden sög åt sig allt för snabbt.

Han blundade, lyssnade. Marken svalde vattnet som om den varit törstig i veckor. Det luktade starkt, djupt – som när sommar möter höst och något under ytan vaknar till liv.

Efter ett tag avtog det. Sakta, men tydligt. Regnet gick över byn och fortsatte västerut. Marken var mörk, blank som olja. Luften kändes ny.

Garion tog ett steg ut i åkern, knäböjde och tog en näve jord i handen. Han kramade den. Lagom. Blöt, men inte sönderrunnen.

– “Det här gillar rötterna,” mumlade han för sig själv.

När han återvände till gården stod Halrik vid ladugårdsporten med armarna i kors. Hans skägg var vått vid hakspetsen.

– “Den där högen med ved du lovade kapa igår…”

– “Jag vet,” sa Garion. – “Jag tar den nu.”

Och det gjorde han. En stock i taget. Yxan högg jämnt, rytmiskt. Ljudet ekade över gårdsplanen, blandat med efterregnets droppar från tak och träd. Det var ett arbete som gav värme åt hela kroppen – och just idag var det välkommet.

Senare på eftermiddagen gick han åter till smedjan. Ormund stod bararmad vid sliphjulet, metallflagor glänste på golvet.

– “Du ser ut som en blöt säl,” sa han utan att vända sig om.

– “Och du luktar som en bränd sådan,” svarade Garion, med ett snett leende.

Ormund skrattade djupt.

– “Kom, vi smider om det där gångjärnet till Halriks bod. Tog med det i morse. Hela dörren glappar.”

Garion arbetade med honom i någon timme. Inte mycket prat, mest verktyg och gnistor. Det var ett bra slags tystnad – två människor som visste vad de gjorde och lät händerna säga resten.

När kvällen kom, gick han inte direkt till Blå Hästen som kvällen före. I stället stannade han en stund vid gärdet där regnet fallit. Marken glänste fortfarande svagt, och sädesstråna stod raka, nästan tacksamma.

Där, med händerna i fickorna, lät han stillheten sjunka in. En varm dag, ett plötsligt regn, och en jord som tog emot det utan klagan…

• This topic was modified 2 veckor, 3 dagar sedan by Garion.
    • This topic was modified 2 veckor, 3 dagar sedan by Garion.
  • Rollspelare

De hade kallat det “ett enkelt uppdrag”, något som någon med hennes meriter borde klara utan problem. En ironisk omskrivning, så klart, för att skicka iväg en oönskad paladin som henne så långt ut i periferin att hon inte längre behövde påminna någon om sitt existensberättigande. Speciellt inte ordenmästaren, som gjorde allt vad han kunde för att minska spänningarna internt i orden dessa oroliga tider.

Hästens hovar klafsade över den regnmättade vägen som ledde genom den lilla bygden Linenna – ett samhälle så undanskymt att kartograferna vid Athals bibliotek, det vill säga det bibliotek som fanns i det religiösa templet i huvudstaden tillägnat deras Skapare, troligen kladdat dit namnet i marginalen, bredvid en kaffefläck. Himlen låg tung och blöt, grå som en prästfrus sjal, och doften av fårspillning, våt jord och hö fyllde näsan. Inte en dålig lukt i sig, kanske, men symboliskt för vad hon var värd i ordens ögon, så klart.

Ithia rätade på ryggen i sadeln. Rustningen knakade och rasslade lite takt med hästens gugningar, men hon bar den med en paladins hållning. Rakryggad, värdig. Trots att hon var kortväxt. Vita pansarplåtar glänste i diset, dekorerade med Athals solsymboler, men det var ändå inte stålet som fick byborna att stanna mitt i hackandet av rotfrukter och låta händerna hänga längs sidorna. Det var hon.

Mörk hy, rak hållning, ljust hår som föll som spunnet silver från hjälmens fäste. Exotisk, främmande, och framför allt klädd som om hon förväntade sig krig i en by där det mest dramatiska som hänt den senaste månaden varit att den lokala prästen, Fader Brannlind, tappat sin sko i brunnen.

Hon såg dem stirra. Kvinnor med händerna om barnens axlar, män som låtsades arbeta men höll grepen som om den kunde användas till försvar snarare än jordbruk. Någon gjorde ett heligt tecken, men om det var för att hälsa paladinen välkommen, eller för att skydda sig mot den mörka demonen i en paladins rustning som hon för många var, förblev osagt. En annan mumlade något om “Sharahs dotter” och spottade mot marken för säkerhets skull, då han trodde att den nyanlände inte såg.

Så var det alltid. Athals heliga budskap om nåd, rättvisa och jämlikhet – men bara så länge det kom från någon med rätt hud, rätt härkomst. Hon höll blicken fäst framåt, som om byn inte existerade annat än som kuliss till hennes självutnämnda martyrium.

Hon var för gammal för att låta sådant påverka henne, men ändå kändes det alltid som ett litet sting inom sig – att aldig riktigt höra hemma. De skulle få klackar i lera, och ett svärd hon aldrig drog i onödan.

Blå Hästen. Så hette värdshuset tydligen, på skylten att bedöma. En låg tegelbyggnad, lika skrovlig som folket runt den. En sliten träskylt vajade i vinden, en blåmålad häst, med ett öga som såg ut att ha målats dit av ett barn eller en mycket sorgsen vuxen. Hon drog tyglarna, klev av, lät hästen gå till vattenhon på gården där en stalldräng tog hand om den. Hon gav pojken ett mynt.
    “Ta hand om honom.” sa hon, och trots att hon bott i Karm största delen av sitt liv hade hennes språk fortfarande en klang av iselems sjungande språkmelodi. Pojken stirrade, men skyndade sig sedan att lyda.

Hon drog ett djupt andetag. Så steg hon in.

Dörren gnisslade som om den varnade alla där inne för hennes ankomst, men det hade knappast behövts. Tystnaden som föll när hennes stövlar klev över tröskeln var total. Ett halvt dussin ansikten vände sig, frusna i sina samtal, ölstop och soppskålar. Värmen från eldstaden slog mot henne, men den gjorde inte atmosfären varmare för det. Kanske allt var inbillning, men hon drog ett andetag och vandrade nervöst över golvet.

Rustningen fångade ljuset. Håret föll skimrande över axlarna då hon tagit av sig hjälmen, som hon nu höll under armen, gick med tunga steg fram till disken. Den som stod bakom – en kvinna med strama flätor och händer röda av diskvatten – stirrade som om Ithia bett om barnets själ, inte mat.

“Ett rum. En enkel måltid. Vatten, och ett glas rött vin om det finns.” Hon la några silvermynt på disken. Hennes karmanska var klar och tydlig, korrekt, nästan som om en lärd skulle tala snarare än folket på landsbygden, men med en ton av öken och eld som avslöjade hennes ursprung som inget sigill i världen kunde dölja. Inte ens Athals sol på hennes bröst.

Personen bakom disken blinkade. Nickade stelt och nervöst över kontrasten framför sig. Sedan vände  han sig om, och började ta itu med beställningen.

Ithia vände sig om, lät blicken svepa över lokalen med klara blå ögon som nästan hade en ton av lila i sig. Vid ett av borden, nära fönstret där kvällsljuset föll snett över träet, satt en ung man, noterade hon. Inte gammal, inte ung. Inte märkvärdig, men han verkade ha en vänlig utstrålning. Deras ögon möttes för ett ögonblick, innan hon såg efter ett ledigt bord. Kanske för att han hade en välkomnande anda kring sig rörde hon sig mot ett bord intill den unge mannens. Hon gick dit, drog ut en pall och satte sig och knäppte fingrarna på bordet, som hon knappade med på bordet lite nervöst medan hon väntade, medveten om blickarna på henne.

• Rollspelare

Garion såg henne innan hon steg in, på samma sätt som han märkte stormar innan himlen mörknade – inte för att han var rädd för dem, utan för att han visste när något starkt och svårt kom gående. Han satt som vanligt nära väggen, med ryggen tryggt mot något orubbligt och blicken vänd ut mot rummet, där han kunde läsa folk som glöd i en härd. De andra gästerna vred sig undan i stolen eller spände sig som om hennes närvaro ställde nåt till rätta i rummet som de inte visste hur de skulle förhålla sig till.

När hon steg in, höll han ögonkontakten ett ögonblick – inte nyfiket, inte skrämt, utan som någon som sett för mycket för att skrämmas, och för lite för att döma.

Och när hon satte sig ner vid bordet intill hans – trots att det fanns andra bord – förstod han det direkt. Hon ville inte vara ensam. Inte riktigt. Men hon ville inte bli pratad till som om hon var en vandrande legend heller.

Så han sa inget först. Lät hennes närvaro sjunka in som kvällsdimma över fälten. Men efter en stund – när han såg hur fingrarna trummade på bordet som om de sökte fast mark – då talade han, utan att se rakt på henne.

– “De tittar som om de aldrig sett en människa förr. Men det har de. De har bara inte sett så mycket folk av din… sort.”

Han lyfte sin träkopp, tog en klunk, och lät orden landa mjukt.

– ”Du ser ut som någon de bad ge sig av… och som valde att rida vidare ändå.” En kort paus. Sedan, med ett snett halvt leende, men utan spår av hån:

– ”Det där är en sorts styrka man inte kan träna sig till. Den bär man, eller så gör man det inte.”

Han vände nu blicken mot henne, rak, lugn, inte dömande – bara nyfiken nu.

– ”Garion,” sa han till slut. “Jag slår järn till de som har råd, och pratar sällan först. Men jag tyckte du såg ut att kunna behöva nån som inte stirrar.”

Han slog lätt med fingertopparna mot sin egen bordsplanka, i samma takt som hon trummade med sina.

– ”Och ibland räcker det.”

• Rollspelare

Ithia hade inte riktigt förväntat sig att någon skulle prata med henne, men den unge mannen hon hastigt haft ögonkontakt med verkade notera henne. Och vara vänlig nog att prata med henne, utan att slänga glåpord omkring sig. Lite uppskattande nickade hon, och kanske såg hon inte så farlig ut då hon hade ett litet leende på läpparna – trots hennes utstyrsel och all tyngd den bar med sig så väl som fysiskt och symboliskt. Hon kunde inte låta bli att le lite roat åt hans ordval, och fnysa lite.

“Min sort, säger du?” undrade hon, att alltid vara en annan sort, var ju just det som på något vis var problemet, som fick det att glöda till av frustration inom henne. Men hon kunde väl inte skika och gorma i frustration hur som helst, så hon höll sitt temperament i skick, åtminstone nu, och försökte bete sig som en paladin värdig sitt ämbete.

“Men väl mött Garion av Linenna. Mitt namn är Ithia.” hälsade hon, en behaglig röst, med den exotiska musikaliska klangen på sättet hon uttalade det annars hårdare karmanska språket. Trots att hon spenderat större delen av sitt liv här hade hon aldrig riktigt lyckas skaka av sig sin härkomst.
    “Och det uppskattas. Modigt gjort, Garion, att våga prata med en ökendemon.” sa hon lite retsamt, som om hon nog visste vad man kallade sådana som henne här i trakterna.
    “Så…” sa hon som om hon funderade på hur hon skulle fylla tystnaden. Vissa lyssnade på dem, men andra hade börjat gå tillbaka till sitt sorl, om än kanske mer dämpat än innan.
    “Jag antar att du är en expert på denna del av världen, Garion?” undrade hon, och höjde blicken då en av flickorna kom med hennes vinglas.

• Rollspelare

Garion lyssnade, som han brukade – inte bara på orden, utan på tonen, på pauserna. Det där lilla skrattet, fnysningen, det ironiska i hennes röst. Han tyckte om det. Inte som män kanske brukar mena när de säger så, utan för att det lät som nån som fortfarande orkade känna humor, trots att världen lärt henne att stå med ryggen rak och handen på svärdet. Han höjde sitt ölkrus lite i en sorts artig skål, och svarade med en röst som var både stadig och lätt på samma gång.

– ”Väl mött, Ithia. Ökendemon eller inte – du ser ut som folk för mig.”

Han log snett. Inte det där snabba, självklara skrattet, utan något värmt långsamt i bröstet, där blicken hölls vänlig och rösten höll fast vid den där varma, självironiska tonen han trivdes bäst i.

– “Och det där med färg…”

Han vred upp sin vänstra underarm och visade hur huden där skiftade ton – fläckad av sot och järnstoft, rödbränd på ovansidan, med inslag av blåbärsfläckar som vägrat släppa.

– “Jag byter hudfärg beroende på var jag jobbar. På våren är jag blå av bärplockning, på hösten brungrön av åkern, och hela vintern går jag omkring med smedhänder som luktar bränt svinborst och läderolja. Jag är vad man kallar… kulturellt mångfläckig.”

Han flinade lite åt sig själv och tog en klunk till.

– ”Så om du är en demon, så är jag nog halvt gjord av kompost och slagg. Det jämnar ut sig.”

Han lutade sig lite bakåt, tog in henne lite mer öppet nu. Inte som man granskar nån, utan som man prövar en sällskaplig närvaro. Svarade sedan på frågan, något mer fundersam men lika ärlig.

– ”Expert? Gud nej. Jag har knappt lämnat Linenna. Har haft fullt upp med att hålla elden brinnande, bokstavligt talat. Folk här tror att det är äventyr att ta sig till nästa by för marknad.”

Han sneglade mot fönstret, där molnen låg tunga.

– ”Men… jag har alltid velat se Österhamn. Höra repen slå i masterna, känna doften av saltvatten. Se skeppen. Nånting med tanken att stå på kajen och se världen fortsätta, långt bortom vad jag kan smida eller odla. Kanske bara för att veta att den finns.”

Han såg tillbaka på henne med ett litet leende, mer stillsamt nu.

– ”Vad gör en paladin i Linenna egentligen? Vi har inte direkt ett överskott av synd att slå ned på. Om man inte räknar fusk i rotfruktstävlingen i fjol.”

• Rollspelare

Ithia höjde glaset med en rörelse som påminde mer om någon som var trött i armarna efter en tung dag, snarare än en hjärtlig skål – men den var välmenande. Vinet var ljummet, vattnigt och hade den där syrliga tonen som får en att misstänka att någon blandat i bär för att dölja bristen på druvor. Men hon var på landsbygden, och den som törstar i en öken tar det vatten den får. I detta fall dryck på ett värdshus då, men principen var väl den samma. Hon drack ändå. Det fanns något uppriktigt i drycken, något ärligt som helt enkelt bara dög för folket här.

“Kompost och slagg, ja…” sa hon, lite road av hans sätt som inte hade det politiska spel bakom orden hon var van vid, och lät orden dra ut som om hon smakade på tanken snarare än repliken.
    “Du kanske har rätt. Du ser ut som någon som fastnat med ena foten i leran och bestämt dig för att göra det bästa av situationen. Det är inte många som gör det med värdighet.”

Hon vilade armbågen mot bordet och lät fingrarna trumma vidare, nu långsammare, som om hon la takten till hans lugnare sätt, och kanske hennes egna stress från huvudstaden småningom avtog lite. Blicken vilade på honom, skarpsynt, men inte fientlig.

Ett kort snett leende, medan hon betraktade honom så vågat och fritt tala, utan filter. Så skulle inte många gjort i huvudstaden, och det var lite uppfriskande hur naivt han såg på världen, hur enkla hans drömmar var. Kanske hon en gång varit sådan? Men nej, det hade hon väl inte, om hon var helt ärlig med sig själv.

“Ja det är väl frågan alla här undrar nu. Vad gör en paladin här? Ska jag vara ärlig tror jag att denna paladin är borttappad.”

Hon tog en ny klunk och lutade sig bakåt så rustningen knäppte till. Rösten var låg, nästan bekännelseaktig, men inte bönfallande.

“Orden skickade mig för att ta itu med en präst som ska finnas här i nejden, som skrivit för många brev till templet. En klåda i deras byråkratiska näsborre. Mitt uppdrag är att lyssna på hans svammel och skriva en vacker rapport där det står att han mår bättre nu, och att hans ärende är löst. Att hans själ är lugnad. Att Athals vilja… ja, är fulländad… Så vida det inte faktiskt finns sanning i orden, och då blir det en utredning som jag måste lösa.” Hon var tillräckligt vag för att inte avslöja för mycket, för det var delvis konfidentiellt.

Hon snurrade lite på glaset. Vinet gjorde en trött virvel och stannade, som om det också tappat intresset av hennes pladder.

“Det kallas för ‘lämpligt uppdrag för nyinvigd paladin’. Vilket ungefär betyder att min ordenmästare inte vet vad de ska göra med mig. Så här är jag. Kanske du vet var jag kan hitta denna Fader Theonill? Han sägs vara halvblind, bosatt i något gammalt kloster som jag inte kunde hitta på kartan vid namn Lida. Kanske du vet var det är, Garion?” frågade hon, lite förhoppningsfullt, kanske det skulle bli ett avslut på uppdraget snabbare än förväntat? Eller så fanns det ingen Fader Theonill, vilket var mer troligt.

Blicken höjdes igen, klar, blå, med ett stänk av ironi som skimrade som olja på vatten.
    Hon log igen, något finurligt nästan i de skarpa blå ögonen.

“Men nog om själsvånda och byråkratiskt självskadebeteende. Du nämnde en rotfruktstävling. Jag misstänker att det döljer sig ett drama där bakom som skulle få prästerna i Hannadon att rodna, och att de som fuskar får lida mer kreativa bestraffningar än vad torterarna i Hannadon fängelse kan fantisera fram.”

• Rollspelare

Garion lät ett långsamt, tyst skratt bubbla upp ur bröstet – inte hånfullt, utan sådär varmt och jordnära som bara någon som hört samma historia hundra gånger kan skratta. Han lutade sig lite fram över bordet och dunkade med två fingrar mot träet som för att sätta punkt på hennes fråga.

– “Fader Theonill? Jo, honom känner jag till i alla fall. Träffat honom har jag inte – men han sägs vara blind som en nyfödd mullvad och ungefär lika gammal som stenarna i klosterväggen han bor i. En del säger att han var gammal redan när klockorna i Lida första gången ringde.”

Han skrockade, drack ur en klunk av sin egen öl, som om det fanns tröst i enkel alkohol och överdrivna skrönor. Blicken vandrade en stund bort mot fönstret, där mörkret börjat falla och den tunga siluetten av skog låg stilla som ett sår i horisonten.

– “Folk säger att skogen runt Lida är förbannad. Pratar om skuggor som rör sig mellan träden, om viskningar som kommer när vinden står fel. Några säger det är spöken. Andra demoner.”

Han vred lite på munnen, inte för att han tvivlade på att något rörde sig därute – men han trodde sig veta bättre.

– “Själv tror jag inte på spöken. Aldrig sett ett som inte visade sig vara någon lurendrejare i kåpa, eller en bror som druckit för mycket och glömt att han hade getskinn över huvudet.”

Men något mörkt gled förbi i blicken, bara för ett ögonblick.

– “Men… en handelsresande försvann där ute för ett par månader sen. Vagn, ryttare, allt borta. Hästen hittades till slut, i utkanten av skogen. Riven. Tömd på blod. Och det där…” han såg tillbaka mot Ithia, allvaret tillfälligt i hans blick “…det är svårt att skylla på fyllon i kåpa.”

Han tystnade. Tummade på ölkruset en stund. Sen återvände värmen i tonen, som om han slog bort skuggorna lika lätt som man borstar smuts från byxbenet.

– “Banditer, tänker jag. Eller nåt djur. Inget övernaturligt. Det finns alltid någon som vill skylla det oförklarliga på det övernaturliga. Men ofta är det bara knivar och hunger.”

Garion drack en till klunk, lutade sig tillbaka och log snett när hon nämnde rotfruktstävlingen – som om hela hans själ suckade med glädje åt det vardagliga.

– “Ah, det är en historia värdig en hel predikan. Den gamla tant Sella vann tre år i rad – ingen visste hur, hennes kålrotar var större än spädbarn och lika fula – tills någon hittade en trasig amulett i hennes potatisfåra. Fadern kallade det vidskepelse, men folk slutade hälsa på henne ändå.”

Han gjorde en gest med handen, som om det var något man fick räkna med här ute.

– “Sen kom Jurik. Han smugglade in rotfrukter från grannsocknen – köpte dem för koppar! Höll på att bli lynchad. Fick stå i bara ben i getgödsel i en timme medan prästen läste psaltarverser högt över honom.”

Garion såg på henne igen, flinade lite skevt, och tillade:

– ”Säger en del om vår by att vi bryr oss mer om kålrotsheder än lokalpolitik.”

Så höjde han sitt krus lite i en inofficiell skål, som om det hela var både tragiskt och charmigt på samma gång.

– “Men jag kan visa dig vägen till Lida imorgon, om du vill. Klostret ligger ett par timmar härifrån till häst, genom skogen. Du kan få sova här i natt – jag menar inte hos mig!” han höjde händerna snabbt, skrattande, för att avvärja missförstånd.

– ”Men värdshuset har rum. Inga spöken där, bara dåligt vin och ännu sämre snarkningar från fiskaren Ove.”

Blicken mjuknade lite, och han tillade nästan varsamt:

– ”Och för vad det är värt… du må känna dig borttappad, Ithia. Men du verkar inte vilse.”

• Rollspelare

Ithia lyssnade tyst, som om hon vägde varje ord noggrant, funderade kring vad som var sanning och vad som var skrock. När han talade om blinda präster, skuggor i skogen och förbannade ruiner, låg hennes leende kvar, men ögonen förändrades. Det fanns en glimt där, något djupare, något som kanske hade en liten äventyrlig förhoppning om att något intressant ändå kunde finnas här ute i ingenstans.

“En häst tömd på blod…” började hon, och rörde fingertoppen runt kanten av glaset som för att hålla tankarna i rörelse.
    “Det låter ju märkligt, ja förutsatt att det inte var något djur som låg bakom attacken. Dina ord får det nästan att låta som om jag borde förvänta mig ett förlorat tempel, demoniska kulter och blodiga altare.”

Hon drack. Lät vinet rinna ned som om det kunde skölja bort det hon just sagt. Något skämtsamt hade hon i tonen ändå, vilket man kanske inte hade förväntat sig från en paladin. Kanske var det ett resultat av hennes bakgrund som gjorde att hon inte verkade ha en helig spira uppkörd där bak, som så många självgoda i hennes orden ofta verkade ha.

“Men gällande Fader Theonill…” upprepade hon. “Blind som en mullvad och äldre än murbruket. Det är precis den typ av man min orden skickar mig till när de vill bli av med mig utan att formellt avsätta mig. Han låter som någon som en gång sett Athal i ögonvrån och sedan försökt blinka bort honom i fyrtio år.”

Hon lutade sig framåt, båda armbågarna nu på bordet, blicken skarp men röst mjuk, hennes ansikte inramat av det vita håret rätt nära hans.

“Det värsta är…” sa hon lågt med sin nästan sjungande dialekt.
    “…att han kanske har rätt. Präster som ylar i ruiner har en tendens att träffa rätt ibland. Och just med min tur, Garion, är av den sorten som får skulle se till att vi faktiskt har något riktigt otäckt att hantera, snarare än bara ett formellt besök för att tysta en ensam man.” hon log lite, något finurligt ändå i de blå ögonen.
    “Nåväl. Jag skulle uppskatta ditt sällskap och att du visade mig på rätt väg, och så klart för en kompensation värdig ansträngningen.” Vid hans berättelse log hon bredare, och fann hans ärliga sätt att prata uppfriskande.

“Kålrotsheder…” upprepade hon torrt och smakade på det främmande ordet.
    “Athals vilja manifesterad i morötter. Jag hoppas prästen läste ur tredje bokrullen, den som förbjuder falsk knölbildning.” Hon log, nu lite bredare, ett riktigt leende, men med tröttheten från ett liv där leenden alltid varit taktiska vapen snarare än verkliga tillstånd. Kanske ett som inte ännu helt vågade öppna upp sig för en främling.

“Men jag antar att om jag ska möta förbannade skogar, blodtörstiga ruiner och Fader Theonills själaskrik, så kan jag lika gärna börja med dåligt vin och fiskarens snarkningar. För att stärka mitt mod, så klart.”

Hon lutade sig lite tillbaka i stolen.

“Jag tackar dig, Garion, det är inte ofta någon pratar med mig som om jag vore en vanlig människa.” sa hon, ärligare än hon brukade vara. Sedan lade hon huvudet lätt på sned, som om hon betraktade honom på nytt.

“Så. Berätta nu, vad hände egentligen med tant Sellas kålrötter och byns vidskepelse?”

Med glaset vilande i handen, halvfullt som de flesta förhoppningar, såg hon på honom. Garion verkade som en jordnära gestalt, och det förundrade henne att i en värld som denna kunde det finnas någon som verkade ha ett sådant mjukt hjärta och varm utstrålning. Men det borde ju inte komma som en överraskning för en som henne som var i Athals tjänst, eller?

• Rollspelare

Garion svarade inte genast. Han såg på henne, inte som man betraktar något främmande eller främst vackert, utan som man ser på ett åskmoln i fjärran – något som drar ens uppmärksamhet trots att man vet att det kan slå ned. Ett ögonblicks tystnad låg kvar mellan dem, men inte obekväm – snarare som om han respekterade det hon sagt genom att låta det stanna i luften en stund.

Sedan, med låg röst och en rynkning vid ögonvrån som antydde att han visste mer än han låtsades om:

“Jag tror inte på ruiner med blod på stenarna, inte förrän jag känner det under fotsulorna själv.”Han strök med fingertoppen längs kanten av sin kopp, efterliknade hennes rörelse nästan omedvetet. “Men jag har levt nog länge här för att veta att när vinden börjar viska, så är det bäst att lyssna.”

Han mötte hennes blick, den skarpa, nästan prövande, och log lite snett.

En långsam klunk öl. Sedan placerade han koppen ner igen med en dov duns, som om det han skulle säga nu hade annan tyngd:

“Det finns något där ute, Ithia. Jag vet inte vad. Men varje gång vinden vänder från Lida-hållet, så hör jag fåren dra sig närmare ladugårdsväggen om nätterna. Djuren vet före människan, sägs det.”

Han lutade sig lite framåt över bordet, inte för att tränga sig på, utan som om han delade något som inte tillhörde resten av rummet.

“Jag följer dig gärna. Till klostret, till Fader Theonill. Inte för att du är paladin, och inte för att du betalar mig.”

Han såg allvarligt på henne, ett slags stilla, jordnära allvar som saknade högtidlighet men inte tyngd.

“Men för att ingen människa, demon eller inte, ska gå in i den där skogen ensam.”

Och så – efter en stunds tystnad där han såg henne som om han försökte läsa mellan orden, mellan leendena – tillade han:

“Du säger att det inte är ofta nån pratar med dig som om du vore en vanlig människa. Kanske det.”

Han drog med pekfingret över bordets ådror, som om han ritade något där.

“Men jag har sett nog med folk i livet för att veta att ingen är vanlig. Inte ens de som tror det.”

Garion lutade sig bakåt i stolen med ett dovt knarrande från träet och lät en tyst, nästan vällustig suck lämna honom – som om han just ombads att berätta en historia han både älskade och var trött på att återupprepa. Han sneglade på hennes halvfulla glas, som om han vägde dess innehåll mot historiens värde, och sedan tillbaka på henne – med ett leende som krusade ena mungipan som en vårvind över ett stilla dike.

“Tant Sella.”

Han smakade på namnet som man smakar på något syrligt men bekant. “Hon var… ja, hur ska jag säga det utan att få dåligt samvete? Hon var den där sortens kvinna som hade fler åsikter än vänner, men som ändå alltid satt längst fram i kapellet, och alltid visste bäst hur man kokar kålrot. Och det ska gudarna veta – det visste hon nog faktiskt.”

Han strök tummen över kanten av sin träkopp. Blicken var lite fjärran, men leendet fanns kvar.

“I tre års tid vann hon byns rotfruktstävling. Hennes kålrötter var monstruösa. Inte bara stora – det var något… liksom otillbörligt över dem. Som om de växt på förbjuden mark. Skrynkliga som prästfingrar i badvatten och med en doft som kunde få små barn att gråta. Men storleken gick inte att förneka. Hon fick hela prisbordet, år efter år.”

Han lutade sig fram lite nu, nästan sammansvuren.

“Sen var det pojken Lorn som hittade det. I hennes potatisfåra. En liten lerig amulett, trasig i kanten, men med inristningar. Inte hedniska kanske, men inte heller något Fader Brannlind hade i sitt psalmboksregister. Något gammalt. Äldre än kapellet. Det sades att det luktade bränt mynta och surt smör när man plockade upp den.”

Han höjde ögonbrynen lite.

“Och där började det. Viskningarna. Suckarna i kyrkbänken. Någon sa att hon mutade jorden. En annan att hon pratade med rötterna om nätterna. En tredje – som drack för mycket mjöd, visserligen – sa att han sett henne stå på bara knän i potatislandet under blodmånen, med armarna lyfta mot skyn och en död höna i famnen. Det där sista var troligen falskt. Höna är dyrt.”

Han skrattade kort, lågt, som om han skrattade åt hela byn och sig själv i samma andetag.

“Fader Brannlind försökte tona ned det. Han kallade det vidskepelse och sade att amuletten nog var ett gammalt smycke från tiden innan sockengränserna fanns. Men du vet hur det är. Det spelar ingen roll vad man säger från predikstolen när rykten börjat viskas i folks öron.”

Paus. En kort allvarlig blick, nästan vemodig.

“Folk började undvika henne. Hon kom inte längre till kapellet. Någon sparkade omkull hennes ved. Det var inte rättvist, kanske inte ens sant. Men i en by som denna… ibland räcker det att något inte känns rätt för att det ska bli sant nog.”

Han rätade lite på sig, lutade sig mot bordet, hans ton lättade igen.

“Året därpå vann ingen tävlingen. De skrotade hela priset. Och Sella? Hon flyttade. Ingen vet riktigt vart. Men några kvällar varje höst, när dimman ligger tät över gärdena, säger Halrik att han sett nåt som rör sig nere vid den gamla brunnen. Något krokigt. Med ett stort kålhuvud i famnen.”

Ett skratt igen, mjukt och inte elakt. Sedan blev han tyst ett ögonblick, innan han tillade, ärligt:

“Men jag tror inte hon var ond. Bara ensam. Och kanske trött på att förlora.”

Han såg på Ithia, med en blick som vilade i tyst förståelse.

“Folk gör konstiga saker när de vill bli sedda.”

• Rollspelare

Hon lyssnade, som om hans röst kom från en plats där hon själv aldrig hört hemma. Det låg något märkligt trösterikt i hans berättande, ett slags lågmäld stillhet som hon inte kunde avgöra om den var medveten eller bara en följd av att han vuxit upp på en plats som denna. I berättelsen om tant Sella låg mer än kålrötter och vidskepelse, det förstod hon. Där fanns ett eko av byns själ, formad av jordbruket, naturen och småsamhällets mentalitet.

När han tystnade blev även hon stilla en stund. Det låg ett slags värme i tystnaden, men också en tyngd, förutom värdshusets muntra sorl i bakgrunden. Tystnaden mellan dem var som glöden efter en brasa man låtit brinna ned. Hon lät ögonen vila på honom, såg honom inte bara som en skämtare eller hjälpsam bybo, utan som den han verkade vara. En man rotad i den här platsen, som utstrålade omtänksamet i sin naturligaste form.

“Du har just förklarat mer om det här landet än tretton år i templet någonsin lyckades lära mig om den karmanska landsbygden.” sade hon till slut, och rösten var lugn, nästan mjuk. Hon tog en klunk vin, mer av vana än av begär, och satte ner glaset igen.

Hon rättade till positionen, lät axlarna falla tillbaka och händerna vila över bordsskivan. Blicken var nu fast men utan skärpa, ett slags eftertanke snarare än avsikt.

“Jag tackar dig, Garion. Sådan vänlighet är jag inte van vid.” Ett leende drog genom hennes ansikte, men det var ett sådant som inte riktigt ville stanna kvar, som om det visste att det var ute på hal is.

“Utan din hjälp skulle jag förmodligen fortfarande irra omkring mellan kohagar och vildsvin till nästa vintersolstånd. Jag är en stadens kvinna, uppvuxen bland sten, rök och skvallrande fönsterluckor. Terrängen här vill mig inte väl.”

Det var något i hans närvaro som irriterade henne lätt, som ett tyg som aldrig riktigt vill släta ut sig. Han bar sin plats i världen med en naturlighet hon aldrig haft själv. Här passade han in, hon visste inte om hon passade in någonstans längre, och det kunde hon avundas.

“Vem vet, kanske vi stöter på Sella i skogarna?” hennes mat kom till sist, men innan värdshusflickan vandrade iväg stoppade Ithia henne med en lätt gest på hennes arm, och hon såg frågande på sin bordskamrat.
    “Vill du ha något?” undrade hon. “Beställ vad du vill, som tack för ditt sällskap och din vägledning.”

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.