- This topic has 3 replies, 1 voice, and was last updated 5 år, 11 månader sedan by Hanlinn.
-
Namn: Sera tenir
Kön: Kvinna
Ålder: 21
Längd: 175
Ögonfärg: Havs blå
Hårfärg: Korpsvart
Födelseort: Tinderstad
Folkslag: Människa
Lojalitet: Iselem
Civilstånd: SingelBiografi
1400 – Sera föddes i Tinderstad, efter att drottning Akila och hennes make Tarald blev kvar i Kaldrland av en snöstorm.
1406 – Seras far Tarald mördades och hennes magiska förmåga blev känt för omvärlden. Blir tvingad till Caras Idhrenin.
1420 – Möter kronprins Rheon av Karm i skogarna i Karm och finner honom lika irriterande som förut, men lite mer charmig än vad hon mindes innan… och nästan söt?
1420 – Vid en festlighet, råkar Sera få reda på att det fanns en mörkeralv i Karms hov dold och har varit utsatt för ännu mer risk innan dess.
Bakgrund
Sera Tenir, dotter till drottning Akila. Hennes unga år markerades av en orolig tid i Iselem då mörk magi frammanad av en kult som ville lägga landet i kaos för att ta tronen. Deras magi resulterade i att människor blev besatta av demoner, inkluderande Seras barndomsvän Shali. Demonen som tog kontroll över Shali försökte lönnmörda drottningen, men mördade istället hennes make Tarald. De lyckades låsa in henne och tog kontakt med hexergillet som skickade hexern Arand av Elfdell för att lösa situationen.
Hexern anlände till Thel Shaens palats en kort tid därefter. Det visade sig vara en stor utmaning, och ett försök till exorcism resulterade i att demonen som kontrollerade Shali höll på att förgöra palatset och alla där i. Det enda Arand kunde göra var att dräpa flickan.
Demonen lämnade Shalis kropp och försökte ta kontroll över den kraftigaste magiska personen i närheten; Sera. Som en reflex hade Sera använt magi för att skydda sig själv – men när hon inte visste vad hon gjorde tog magin överhanden och hon förblev i en trans. Men magin hade hållit demonen borta tillräckligt länge så att Arand tillsammans med Akila förgörde de demonen. Sera förblev i en djup trans, och de kallade på en av Caras Idhrenins främsta magiker, Celírion, som med sina fördjupade kunskaper i ämnet kunde lösa situationen. Både Arand och Celírion varnade drottningen för flickans starka magi, men Akila var strängt emot att lämna sin dotter i händerna hos magikerna i Caras Idhrenin.
Senare samma år, insåg Akila till sist själv att hon var tvungen att sända iväg dottern till Caras Idhrenin för att lära sig bemästra sin kraft – för sin egen säkerhets skull. Vid sexårs ålder satte hon sin första fot i akademin och mötte sin väninna och rumskamrat Sigrún. Hennes första instinkt var att försöka fly, men när väl alla försök stoppades bestämde hon sig att avklara de magiska rangordningarna fortast möjligt. Det var en hektisk barndom med mycket magi, historia, språk samtidigt som hon tvingades lära sig det ämnena som en stark monark skulle kunna. Redan vid en ålder av elva hade hon avklarat rangen Queta, men mästarna tycktes aldrig låta henne få rangen Ingolemo, för det fanns alltid någon mer potential för henne.
Efter ett ständigt sökande av att fly från sina plikter, samt påverkad av en slags identitetskris mellan sitt iselemska och kaldrländska arv lyckades Sera skapa en annan personlighet vid namn Saga. Saga medveten om Sera, men Sera inte medveten om Saga och hennes äventyr bland Caras Idhrenins tjuvar och pack.
Utseende
(Sera & hennes kusin Salim, bild av underbara Denise Roos)
Sera är lång och slank i kroppen. Hennes hår är vågigt korpsvart och når ner till skuldrorna. Till kontrast med de mörka håret och hyn har hon klarblåa och genomträngande ögon.
Personlighet
Sera är en positiv person, med mycket äventyrslust och nyfikenhet. Hennes år av magistudier har gjort att hon ser världen från ett annat perspektiv än hennes mor. Utåt axlar hon rollen som prinsessa väl, en ung bestämd prinsessa lika stark som sin mor.
Familj
Akila Tenir – Mor. Stark förebild
Tarald Angirsson – Far. Dog vid tidig ålder och prinsessan har ett lite för gott minne om honom
Celírion – Mästare. Fadersroll för Sera, när han har tagit hand om henne sedan barnsben.
Egenskaper och förmågor
Precis som hennes roll prinsessa kräver har hon utbildat sig i historia, språk, vett och etikett (Ja allt vad man kan tänka sig :)). Men hennes mor har alltid lagt mycket vikt på att hon ska lära sig strida och olika krigstekniker för att kunna styra Iselems stora armé.
Den magi som hon har störst intresse av är elementär magi och magi som på något sätt kan vara en fördel i strid.
Läs mer om kungahuset Tenír här: https://www.talanrien.com/hus-tenir/
-
Namn: Linn Vinga Gérin
Kön: Kvinna
Ålder: 25
Ögonfärg: Bärnstensfärgade ögon
Hårfärg: Brunt hår med inslag av en bronsröd färg
Födelseort: Kaelred
Lojalitet: Skiftande, går att köpa hennes lojalitet.Biografi
1396 TT – Föddes som andra barnet i hus Gérin.
1412 TT – Deltog i striderna vid Nela’thaënas på alvernas sida som en av drakarna.
1413 TT – I missnöje av att inte få titeln “Drakriddare” efter en vinst i ett tornespel, valde hon att lämna Kaelred och hennes familj för att resa i Talanrien som legoknekt.
Bakgrund
Efter en barndom med många goda som dålig minnen, uppmanas Vinga att lyssna och bilda en uppfattning om rösterna från arbetarna i Kaelred som ropar efter en förändring. Tillsammans med sin vapentränare Sloan, väljer hon att inkognito delta i det största tornerspelet i Kaelred där den nya “Drakriddaren” skulle väljas. Detta trots att kvinnor inte fick, efter att ha vunnit efter sin yngre bror Kael, var hon tvungen att ge upp titeln till sin bror på faderns order. Trots hyllningarna från folket.
I ilskan över att som kvinna inte kunna få titeln lämnade hon Kaelred kort där efter.
Utseende
Det bruna håret med bronsröda inslag är vanligtvis avskuret slarvigt med en slö kniv och räcker lite längre ner än hakan som i protest till den unga adelsflicka hon en gång var. Sedan barnsben har hon alltid varit lite mer robust och arbetet som legoknekt har inte gjort henne mindre muskulös.
Personlighet
En gång var hon en äventyrlig, glad och nyfiken person men har under senare tid haft en tendens att vara lite bitter och kritisk. Har alltid haft svårt med auktoriteter och har en väldigt “rak på sak” attityd.
Familj
Dreaegon I – Far
Riell – Mor
Tristian III – Äldsta bror, styr som över Kaelred och landområdet som gränsar till Älvskogen.
Kael – Yngsta bror, drakryttare och styr över Kaelreds militär.
Sloan – Vapentränare och närmare än vad hon är till någon annan i sin familj.
Egenskaper och förmågor
Stridskonst – Föredrar en stor stridsyxa eller knivar.
Skepnadsskiftare – Kan ändra skepnad till en drake
Läs mer om hus Gérin här: https://www.talanrien.com/hus-gerin/
-
Namn: Vésiva
Kön: Kvinna
Ålder: 26
Ögonfärg: Blå, skiftande i grått
Hårfärg: Solblont
Födelseort: Antrophelia
Lojalitet: Handelsgillet BläckBiografi
1395 TT – Föddes några dagar innan inbördeskriget slut
1417 TT – Tillsammans med Atlen tog över handelsgillet Bläck
1419 TT – Gifte sig med Neyir från Barastar
Bakgrund
Föddes några dagar innan inbördeskriget slut, hennes mor dör i striderna några dagar efter och hennes far, den forna general Arastopos, mördade Fëaonia som hämnd för att sin älskade dog i striderna. Arastopos blev benådad sitt dödsstraff av drottning Thalia – på grund av hans långa trogna tjänstgöring för landet. På drottningens begäran skapade han handelsgillet Bläck och deras exotiska varor från havsriket gjorde att de snart blev ett av de rikaste handelsgillen i Talanrien.
Arastopos lade märke till snart att det var svårt att balansera plikterna för Bläck och ny far. Han anställde en kvinna, som hjälpte honom med Vésiva, speciellt då han var ute med handelsgillet. Kvinnan, och hennes familj, tog in henne som en av sina egna barn.
Vid sexårs åldern, följde Vésiva med sin far ut på resor med skeppet till kringliggande länder.
År 1417 TT tog Vésiva med Atlen över det mesta av driften av handelsgillet Bläck.
(Under konstruktion!)
Utseende
Vesiva har solblont hår som sin mor som är för det mesta hängandes men den långa luggen är två inbakade flätor på var sin sida av hjässan. Precis som hennes mor föredrog Vesiva att visa hennes Me’er utseende. De blågrå fjällen löper som en tatuering från pannan ner till hennes bröstkorg. Fjällen förtydligar hennes blåa ögon som för det mesta har en glimt av livlighet och äventyr bakom sig.
I sin vattenskepnad har hon en underkropp som en stingrocka.
Personlighet
Vesiva är en livad person med stor äventyrslust. Tänker sällan över de risker hon tar och hamnar inte allt för sällan i trubbel. Förutom det har hon en stor omtanke om både sina vänner och främlingar. Dock när väl det kommer till ett beslut är hon sin familj och handelsgillet Bläck trogen. Väldigt utåtgående person och talar gärna med främlingar, nyfiken på deras historia.
Familj
Arastopos – Far
Azulia – Mor (Död)
Atlen – Som en bror
Egenskaper och förmågor
Kortspel
Ett av hennes störta intresse är kortspel. Hon föredrar speciellt kortspelet Dunk 23 som var det kortspelet som hon lärde sig först av sin far. Ett spel som härstammar från Me’ersia och är sällan känt i Talanrien i övrigt. Men Vesiva hade lärt sig de vanligaste kortspelen i Talanrien med, en skicklig kortspelare – kanske inte alltid helt ärlig med spelandet.
Svärdskonst
Hennes far var väldigt tydlig med att hon skulle kunna försvara sig själv om något skulle inträffa. Därför lärde han henne svärdkonst från när hon var liten. En gång var hon skicklig, men när åren har gått är hon lite ringrostig och väljer hellre ord framför svärd.
Språk är ett av Vesivas största intressen. Med inställningen att det är roligt att lära sig ett nytt språk har hon relativt lätt att lära sig nya språk. Även om grammatiken inte alltid var korrekt.
-
Ranghildr Ulfhedna (f.d. Asbjörndottir)
Kön: Kvinna
Ålder: 45 år (föddes 1373 TT)
Ögonfärg: Isblåa ögon
Hårfärg: Brons färgat, men mörknat lite med åren.
Födelseort: Frostheim
Lojalitet: Kaldrland, speciellt hennes familj UlfhednaBakgrund
Föddes mitt i en av de värsta snöstormarna som Frostheim fått uppleva och sades ha fått sitt rebelliska humör därifrån. Modern dog vid hennes födsel och fadern dog på ett plundringståg när hon var kring sex år gammal. Precis innan en av de många vikingaskeppen gav sig ut till plundringståg, smög sig Ranghildr ombord och gömde sig under en potatissäck. Tids nog upptäckte besättningen henne och kaptenen Ejvald såg nytta med hennes småfingrar och lätthet att komma in i små skrymslen som inte resten av besättningen kunde. Ejvald, en gammal man från Tinderstad, fann ett tycke för Ranghildr och uppfostrade henne mestadels till sjöss och på plundringståg med visdomsord som “Heder är för idioter och dårar. Som Karmanerna”.
Vid fjorton års åldern tog hon över ett skepp och dess manskap i ett slagsmål med enbart nävarna till sin hjälp. Efter att redan som barnsben blivit matad med att kung Iki inte var värt ett enda öre av det som man skramlat ihop betalade inte hon någon del av sin andel till honom. När väl det blev känt att Ranghildr var från Frostheim och var skyldig pengar sattes ett pris på hennes huvud. Det var först då hon mötte Audgisil.
Efter många äventyr tillsammans med Audgisil gifte sig paret till sist. Till en början hade deras ambitioner och äventyrslust avtagit något, speciellt efter att de fick sina första tvillingsöner. Medan familjen växte blev det dock allt tydligare att familjens lott inte var den bästa under kung Ikis styre – och kungen lät sällan Audgisil följa med på de uppdrag han behövde för att försörja familjen. En natt fick Audgisil en vision som han påstod komma från Oden som visade dem en ljus framtid ifall de reste till Karms huvudstad Hannadon med samlade krigare. Det var svårt för Ranghildr och Audgisil att lämna barnen i barnens farföräldrars förvar, men de gjorde det med hopp om en bättre framtid för deras barn och folk och med sin tillit till gudarnas vision.
De återvände med rikedomar efter att ha hjälpt Karms konung att ta sin tron och med den prestigen de fått fick de folkets stöd och besegrade slutligen kung Iki.
Utseende
Långt bronsfärgat hår som med året mörknat något i färgen. Isblåa ögon. Efter ett liv med mycket strider och plundringståg har hon många ärr, det mest synliga är ett är som löper från pannan över hennes högra ögonbryn och näsrygg.
The forum ‘Rollspelskaraktärer’ is closed to new topics and replies.