- This topic has 45 replies, 3 voices, and was last updated 2 veckor sedan by
Hanlinn.
-
Genom Calendiets djupa skogar står Gröndals stad i prakt, omgiven av gotisk arkitektur vilandes i skuggan av Saelorians dystra borg. Nu när månen är ute och natten nalkas börjar torgen fyllas med tystnad och endast få röster kan höras bakom stängda dörrar. Trots varningar om att hålla sig bakom lås och bom nattetid så vandrar Indira längs de tomma gatorna, obesvärat och med självsäkra steg mot borgen som sträcker sig mot den nakna natthimlen. Ännu en gång är hon kallad till hjärtat av Saelorians arv, denna gång till ett namn som bara passerat i konversation; Nenya.
Hennes kläder är tillintetsägande men nog för att kunna passera genom adelsdistriktet utan större problem. Hon stryker sina smala fingrar längs borgens uråldriga sten, såsom om hon hälsade på en gammal vän innan hon äntligen visar upp sina papper för de vakter som är positionerade utanför. Trots att hon är ett välkänt ansikte så möts hon av tveksamhet, något hon blivit van vid. Trots sin ytliga anonymitet så finner de flesta en form av obehag vid hennes närvaro. När de tittar närmare och hittar detaljer som inte stämmer, broscher med obskyra tecken och hennes utmagrade anlete… Dock så finns det inget som gör att de kan neka henne inträde då hon har rätt dokument. De varnar om att hon ska bete sig samt att de kommer hålla ögonen på henne, vilket hon artigt nickar till.
“Er passion för borgens säkerhet uppskattas säkerligen av era överhuvuden.”Säger hon medan hon passerar. Hennes påklistrade leende faller så fort deras uppmärksamhet släpper henne.
Hennes blick faller ner på pergamentet i hennes hand och hennes smala läppar rör sig snabbt samtidigt som hon läser instruktionerna som ska vägleda henne mot den avtalade mötesplatsen.
-
Det dröjde inte många steg innan en ung tjänarinna mötte henne med en simpel nigning och tog henne igenom de många korridorer som fanns där. Trots den unga åldern verkade hon inte allt för skrämd över uppsynen av främlingen. Några steg i taget innan hon vände huvudet över axeln så att de bruna flätorna slog lite omkring henne. Mest för att se att främlingen följde hennes raska takt. Till slut, efter vad som kunde kännas som en evighet, kom de fram till en kammare som tjänarinnan knackade lätt på och öppnade dörren efter att man kunde höra en kvinnoröst där inne.
När dörren gled upp kunde man se en till synes ung kvinna sittandes i en av de röda sammetsfåtöljerna som var vänd mot dörren. Det långa korpsvarta håret var flätat och låg över hennes ena axel och avslutades med en blodröd silkesband. Kläderna var kanske något oväntat och lite mer simpla än vad man kunde tro en furstinna bar. Svarta byxor i läder, med en vit skjorta instoppad med röda detaljer i kanterna. Fast trots det fanns det en farlig skönhet där hon satt med ena benet över den andra och handen nonchalant utsträckt med ett vinglas, för att inte tala om de elektriska blåa ögonen som nu var fäst i främlingen i dörren.
“Min furstinna, er…” började tjänarinnan men Nenya gjorde bara en viftning med handen för att tysta och få bort tjänarinnan. Snart nog slog dörren igen distinkt med en smäll bakom gästen. Ögonen till Nenya granskar personen framför sig. Hade hon sett kvinnan förr? Nej, hon trodde inte det. Förstås hade hon hört hennes namn viskas i korridorerna och nämnas i förbifarten i sin ungdom. Men något med åsynen fick henne att le. Inte direkt ett varmt leende som gick upp till ögonen, nej snarare något retsamt och lockande på samma gång.
“Välkommen till Saelorians residens, eller ska jag kanske säga, välkommen tillbaka?” sa Nenya med en lite mörkare kvinnoröst och gjorde en gest mot glaset som stod på bordet vid fåtöljen som var fyllt med rött vin likt som hennes. När Indira kom närmare skulle hon se ärret i ansiktet som löpte ifrån ena ögonbrynet över näsan, till andra kinden.
-
Indira följer tyst med tjänaren genom de långa korridorerna, hennes stålgrå blick fäst på kvinnans ryggtavla. Hennes steg är obekvämt tysta jämfört med gemene man och tvingar tjänaren att verkligen se så att hon faktiskt följer med. Hon möter hennes blick med intensiv tomhet på känslor. Istället ler hon stelt som om hon glömt hur en glad person ser ut.
När hon äntligen kommer till kärnan av dagens agenda flyttas hennes fokus helt till Nenya. Hon lyfter fållen av sin kjol och niger lydigt innan hon själv slår sig ned i fåtöljen framför vinglaset. Den blodröda klädseln är i överväldigande kontrast till hennes egna dämpade färger. De mörka ringarna under hennes ögon blir nästan till gapande hål och hennes hud nästan askgrå. Detta måste vara en kvinna som dras med sjuklighet… eller värre.
“Nå ja, jag har blåst in i dessa salar när dina fäder krävt min närvaro. Jag uppskattar en tur bortom de andra provinserna. Vi… kommer inte alltid lika överens såsom jag och ditt hus.”
Hon knäpper de smala fingrarna i sitt knä och lutar sig långsamt framåt vilket skapar ett oroväckande knak från hennes ryggrad.
“Men vi är inte här för att små-prata, inte sant?”
Hennes ögon vidgas något när hon observerar furstinnans anlete, hennes blick sökande i varje veck och vrå.
-
Lite roat granskade Nenya kvinnan framför sig som neg, men sedan så enkelt skiftade bort ifrån artigheter och etiketter. Desto bättre, hon avskydde dem. Som en nagel i ögat som skavde eller en sko som inte riktigt passade. Lite rörde hon på foten som var i luften nästan lite rastlöst över att sitta där i kammaren. Faktum var att det kändes som en dröm. Om det var en dröm eller mardröm var hon inte säker på ännu.
“Vad? Du menar att de flesta inte tycker om den blodkulten du är en del av?” frågade hon med ett bredare leende för att trumma lite lätt disträ mot vinglaset och ett klingandes ljud hördes i rummet när hon slog mot glaset med sin ring. Ringen som hon fått av Ayperos, kanske kunde hon till och med känna hans närvaro där i Nenya själv. För att sedan lägga sitt huvud på snedden och granska kvinnan framför sig, försökte att analysera vad som fanns där under ytan.
“Små prata…” hummade hon och skakade lite lätt på huvudet och tillät sig själv att ta en liten klunk av vinet och sjunka ner lite mer i fåtöljen.
“Nå, för att vara ärlig är det väl inte direkt hus Saelorian som vill ha dina tjänster.”
-
Hennes ena öga har en svag men märkbar ryckning när Nenya bryskt nämner kulten. Hon lutar sig tillbaka och drunknar nästan i det tunga tyget som klär fåtöljen.
*”Mitt rykte föregår mig. Underligt nog så händer det mer och mer… kanske är världen mer redo för vad vi har att erbjuda?”
Indiras läppar spänner sig till ännu ett stelt leende medan hon vänder blicken bort från Nenya. Hennes tankar verkar vandra iväg bortom rummet när tystnaden faller mellan de två kvinnorna. Hennes leende sprider sig och en mer genuin reaktion ser ut att infinna sig i hennes drag.
*”Du dansar kring ämnet, madam. Det klär er inte. Se så, spotta ut orden så vi får granska er intention.”*
Vi? Underligt nog verkar Indira referera till sig själv i plural.
-
Fortfarande tycktes det finnas ett leende där på Nenyas läppar, road över sättet som personen talade framför henne. Hon öppnade sin mun och strök sin något mer spetsiga tunga mot sin tand medan hon vägde sina ord. Var hon verkligen värdig? Förstås kunde väl bara tiden säga det, och hur svårt var det egentligen att göra sig av med en sådan spinkig kvinna som satt i fåtöljen?
“Madam? Vad är jag? Över hundra?” fnös Nenya i ett skratt och skakade på huvudet och rörde lite rastlöst igen på sin fot för att sedan göra en gest framför sig. Kanske lite dramatiskt trots allt.
“Ayperos har sina ögon på Karm. Som du säkert redan lagt märke till sedan vi förstörde Loradon.” fortsatte hon och rörde på sin högra arm som var täckt av skjortan och av en mörk handske. Lite disträ kanske för att le lite åt minnena i Loradon. Det var bara början, det visste hon. Och vilket år det hade varit.
“Nå, för att vara ärlig. Jag är här på lånad tid. Du förstår, sedan jag knivhögg min mor och valde Ayperos framför dem… nå… relationen har varit lite spänd. Så mindes jag ditt namn och fick en tnake att kanske du skulle kunna vara den rätta att få våra planer att röra sig allt mer framåt.”
-
“Det ligger artighetens natur att referera till din sort med titel. Furstinna? Ers nåd? Eller brinner du av ungdomlig uppror mot överklassen? Inte helt ovanligt i din ålder… nog har alla valpar av din sort försökt dansa med folket bara för att inse att bilden av det lantliga samhället bara är en romantiserad dröm.”
Hon sträcker sig innanför sin blus och tar fram en pipa karvad ur ben.
“Ni har inget emot doften, hm?”
Frågar hon samtidigt som hon sätter fyr på den örtblandning som redan vilar i pipans behållare utan att vänta på Nenya. Hon tar ett långt bloss och fyller rummet med rök samtidigt som hon hummar.“Så ni vill ha råd genom en intern revolt? Jag har alltid varit er familj till lags… och att öppet alliera oss med er är problematiskt, minst sagt. Ordo Vitae är självfallet alltid till Ayperos förfogande, men ni är bara… hans hand.”*
Hon gestikulerar vagt mot Nenya med sin pipa innan hon tar ännu ett bloss.
“Älskare eller inte, furstinnan styr inte vår order. Berätta, Nenya av Saelorian, varför skulle vi dansa efter din pipa?”
-
“Etikett, för all del… men i sådana fall måste det vara genomgående. Du är inte konsekvent.” påpekade Nenya med ett leende. Verkade inte direkt irriterad över hennes ord, snarare lite road. Över röken rynkade hon lite grann över lukten, inte direkt hennes favorit. Sen förstås var hon väl… extra känslig men hon gjorde en liten gest framför sig som om det spelade mindre roll i slutändan.
Nästa ord fick henne att höja lite på sitt ena ögonbryn och rörde lite rastlöst igen med sin ena fot. Hon hade aldrig varit någon som direkt fann det sköna med konversation. Snarare att tysta en person för evigt om hon inte riktigt fick vad hon ville. Men hon ville samtidigt inte göra Ayperos besviken förstås.
“Åh, jag har aldrig påpekat att jag styr er order.” hummade hon och kunde inte rå för att fnysa lite skrattandes åt det.
“Inte heller något jag längtar och trånar efter. Nej, jag…” började hon men avbröts av att steg hördes bakom henne.
-
Värmen i kaminen mattades, lågorna slog plötsligt läre än förr och röken från Indiras pipa stannade som fastfrusen i luften, oförmögen att stiga, nästan som om den blivit omsluten av gelatin. Det var som om luften själv höll andan för ett ögonblick. Dörren bakom Nenya stod fortfarande på glänt, och skuggorna i korridoren tycktes ha blivit längre, tyngre, och de smög sig in i kammaren – skuggor med en egen vilja.
Ett dovt ljud hördes, ett slags knappt hörbart andetag som kom från ingenstans och från överallt. En högrest gestalt, klädd i mörka tyger, med håret fritt fallande som en svart mantel över ryggen. Ansiktet var ljust, skarpt, med drag så fulländade att de lika gärna kunde höra hemma i ett skulpterat ansikte, men på samma vis var det något otäckt i ansiktet, som något fasansfullt som bubblade under ytan i en mardröm. Kanske var det ögonen, två bottenlösa brunnar med avgrundsdjup, kolsvarta, utan minsta spår av vithet. När han log, blottades de tunna spetsiga tänderna.
Hans steg lät inte mot det dova stengolvet, och ändå fyllde hans närvaro rummet. De långa fingrarna, prydda med kloliknande svarta naglar, gled lätt över fåtöljens rygg när han passerade.
“Är detta vår väntade gäst, furstinnan Saelorian?” sade han lågt, och rösten flödade som en viskning i en krypta, men ändå med samma kraft som åskan som flödar över ekande dalgångar, som om rösten inte bara fanns i den fysiska världen utan även i deras sinnen.
Han stannade snett bakom Nenya, hans händer långsamt lyftande innan de vilande på hennes axlar. Fingrar långa som rovdjursklor, men smekande lätta där de vilade mot hennes kropp. Gesten var tydlig – Nenya tillhörde honom. Nyfiket och studerande fäste sig de mörka ögonen på kvinnan mittemot. Det låg något prövande i hans blick, en skärpa som såg mer än hdet fysiska, som om han letade efter något dolt för dödliga ögon.
“Det finns något i dig jag redan känt. Inte ditt ansikte, inte ditt namn… men din hunger, din ambition. Den har sträckt sig mot mig förr…” han slöt ögonen ett ögonblick.
“Och jag har känt ditt sinne söka mitt, liksom andra har gjort förr, sökande efter svar till frågor få vågar yttra.”Han lutade sig närmare Nenya, men blicken släppte inte Indiras då han öppnade ögonen igen. Ett svagt leende drog över hans läppar, varken varmt eller kallt, men på något otäckt vis också plågsamt vackert. Så upprepade han något, som hon hade hört flera gånger om, knappt mer än en viskning men högre ändå än ett vrål.
“Eran av blod är kommen…”När viskningen lagt sig var det som om något i luften rörde sig igen. Stenväggarna gav ifrån sig ett svagt knäppande, likt ben som spricker, och mattans mönster tycktes förskjutas i ögonvrån, som om trådarna slingrade sig i nya former bara för att åter stelna när blicken sökte dem. Skuggorna längs väggarna rörde sig långsamt, men ingen flamma fladdrade till, ingen vind drog genom kammaren. I munnen låg smaken av järn, trots att ingen av dem blödde. Över allt detta låg hans leende, tunt och stilla, en mask av skönhet som bara knappt dolde något oändligt mycket äldre och hungrigare än någon dödlig.
-
Det svaga ljuset från hennes pipa är det enda som illuminerar hennes anlete när den långa figuren drar sig närmare. Hon kisar lätt och hennes uttryck vrider sig i misstänksamhet. Hon observerar deras interaktion och endast glöden i hennes pipa som fräser till då och då bryter hennes tystnad. Händer, gester och leenden. Hennes blick rör sig i en häftig fart mellan de två, intensiteten i hennes blick i kontrast till hennes tomma mimik. Jävlas de med henne? Varför skulle han vara här?
Med en viss heshet till hennes röst så bryter hon sin tystnad.
“Det är för otroligt för att vara sant, madam.”
Trots detta så reser hon sig från fåtöljen och stirrar på Ayperos som om hon sett ett spöke… eller sin Messias.
“Ni känner igen… mig?” Hennes ögon vidgas till två stora klot.
“Nej, det kan inte vara sant. Jag kan inte-”
Hon backar mot den stumma kaminen, dess svaga lågor nästan nära nog att slicka hennes ben. Indira upplever uppenbart någon form av kris av att se honom så vardagligt i Nenyas kammare när hennes böner till Ayperos viskats så intimt i gömda sällskap.
-
Klorna som rörde sig över hennes axlar fick huden att knottra sig något och hon lät sin egna hand lätt stryka över hans arm med ett litet leende. Reaktionen ifrån deras gäst var roande. Något som Nenya kanske inte riktigt hade förväntat sig. Nå, förstås mindes hon första mötet med Ayperos själv… Men detta måste nog vara något större för kvinnan framför henne. Lite nyfiket lät hon sitt huvud tippas på snedden med ett svagt leende fortfarande där.
“Det är det, kära Ayperos.” sa hon och var snabbt uppe på fötter för att dra undan kvinnan något ifrån kaminen. Trots allt kändes det som ett dåraktigt sätt att starta deras samarbete för. Lite mer genuint log hon, för att släppa handen och sedan ta ett steg ifrån henne. Ville ju inte heller riktigt tränga sig mer på än vad hon behövde.
“Vi tänkte att det kanske är bättre om du hörde om vårt uppdrag ifrån vår härskare själv. Hoppas vi inte skrämde dig.”
-
Ayperos lät tystnaden breda ut sig tills den blev outhärdlig. Hans blick vilade på besökaren, stilla och orubblig, tills luften i rummet tycktes strypa dem. Nenya lösgjorde sig från hans sida och gick fram, som för att stadga henne, och i hans mörka ögon anades en skymt av något roat och avvägande.
När han till sist talade var rösten len, nästan varm, men varje ord skar genom rummet som en dolk svept i sammet.
“Om ni inte litar på era ögon, lita då på era sinnen. Ni i Ordo Vitae har redan rört vid utkanten av mitt väsen. I era ritualer. I era böner. I de drömmar ni inte vågat minnas. Det var mitt andetag som rörde vid er kind, mitt sinne ni fick kontakt med under era mest intensiva och blodiga ritualer.”
Han lutade svagt på huvudet och log. Ett leende så vackert att det var olidligt, och under skönheten låg något främmande, något som inte hörde hemma i de dödligas kroppar. Något som nu vandrade på Talanriens yta.
“Dina böner var mina viskningar. Din törst, ditt sökande – det var jag som sträckte ut handen, långt innan du kände vad det var som kallade.”
Han drog efter andan, långsamt, och det lät nästan som ett skratt, men utan ljud.
“Ordo Vitae…” Han smakade på orden, utdraget, och det var som om själva stavelsen kröp längs golvet.
“Ni har trånat, ropat, åkallat. Ändå var det inte ni som fann mig under de århundraden jag väntade i exil. Det var Nenya Saelorian som öppnade porten, som röjde vägen för det som nu kommer.”De svarta ögonen föll hastigt på Nenya, och i blicken låg något mellan stolthet och hunger, innan de åter sjönk tungt ned över Indira.
“Så säg mig – är Ordo Vitae redo?” Rösten var nu knappast mer än en viskning, men den fyllde kammaren som om själva stenarna bar dess eko. “För eran av blod är inte något som skall komma. Den är redan här.” hans mörka ögon fortsatte studera henne, nyfiken på att se om hon skulle acceptera att han var verklig.
-
Hennes nätta form är lätt att förflytta från lågorna, speciellt nu när hon stirrar på den manliga individen som ett rådjur som fångats i en vargs uppmärksamhet. Allt hennes spretiga fokus vandrar längs Ayperos form samtidigt som hon spänner sina käkar hårt nog för att tugga hål inuti sina urholkade kinder.
Ett överraskande lugn sprider sig plötsligt i hennes uttryck och hennes blick flackar bortom de två personerna framför henne. Hon verkar lyssna till något ohörbart tills hon äntligen verkar fånga sitt förnuft. Indira sträcker sig till sin fulla längd, hennes hållning fylld med samma grace som hon hade bara för några ögonblick sedan. Hon knycker sitt huvud långsamt från sida till sida innan hon tar ton.
“Vi ber ödmjukast om förlåtelse. Er närvaro var högst oväntad.”
Hon lutar sig framåt i en elegant bugning och fortsätter:
“Ordo Vitae har alltid varit redo, ers Nåd. Er entusiasm uppskattas, men vinsten ligger hos de som skyndar långsamt.”
Hon knäpper sina händer bakom ryggen och låter hennes blick vandra tillbaka till samma punkt bortom Ayperos. Hon nickar ett par gånger innan hennes fokus återkommer till verkligheten.
“Ni har en evighet och fler och fler själar dansar till avgrundens symfoni. Min tid kommer snart, men en annan kommer ta min plats när Döden kommer för oss. En ändlös spiral av villiga kroppar binder sina liv till Er.”
Hon gestikulerar vagt till sig själv som om hennes sjukliga form förklarade nog.
“I mer lätt-tuggade ord… ordern växer för var dag trots att tiden jagar våra dödliga kroppar. Men med mängden nytt blod som ansluter sig så är cirkeln komplett. På vår grav kommer nästa generation vandra samma väg som oss.”
-
Åt Ayperos ord spred sig en röd färg på hennes kinder – det var så länge sedan. Nästan en livstid, eller hade allt bara varit en dröm? Ibland kändes det så… overkligt. Hon drog ett litet andetag, för att dra in den främmande kvinnans doft. Lite jakande hummade hon över hennes sjukliga form. Det var förstås inte svårt att se, men hon kunde också känna nästan en… stickande lukt där med.
“Döden…” hummade Nenya och smakade lite på orden, som om det vore en kär vän av henne. Det var inte allt för länge sedan hon själv stirrade in i dess vitöga och hur många liv hade hon inte tagit innan det? För att låta blicken vandra mot Ayperos samtidigt som hon lät sin tunga stryka över sin vänstra hörntand.
“Är det något du omfamnar? Eller kanske du… irriterar över att det skulle komma just nu?” hummade hon lite nyfiket med de elektriska blå ögonen som nästan lyste i det dunkla mörkret där.
-
Ayperos lät Nenyas ord hänga kvar i luften, medan ett långsamt leende drog över hans läppar, blekt men plågsamt vackert.
“Döden…” Han uttalade ordet som om det var en gammal bekant.
“Döden är min skugga, lika gammal som jag själv, och en dag kanske den slutar jaga de som varit mig trogna, så som den glider undan furstinnan Saelorian här, gång på gång.” Hans blick sänktes mot Indira, långsamt, som om han vägde henne i sina tankar.“Länge sedan, många generationer sedan, sådde jag det första fröet som blev Ordo Vitae. Flera generationer har passerat, gått och kommit, för att genom tiden göra er redo för tiden vi befinner oss i nu.” han tog ett steg in i rummet samtidigt som skuggorna tycktes skifta i takt med hans rörelser.
“Döden är ett redskap som vi ska använda för att rensa bort de som motstår oss.”
Ett skratt, nästan ohörbart, dallrade i hans strupe. Han rörde sig vidare in i rummet, satte sig ned i en av fåtöljerna som fanns där, och gjorde en enkel gest med handen mot de två andra i rummet, som om han bad dem att sätta sig ned för att ha ett stillsamt samtal. Han verkade finna det roande, sättet som deras gäst såg på honom. Intresserad av hur hon först verkar frukta, sedan sträcka på sig med stolthet.“Vad har ni att be om förlåtelse för? I allt för många generationer har ni väntat på min återkomst, så länge att vissa av er kanske tvivlat på att jag någonsin existerat?” frågade han, något vetande, som om han kunde känna av den djupaste gnutta tvivel som säkert fler än en i hennes orden hade.
“Men nu är jag här, mina damer, och vi har arbete att uträtta, en plan att följa. Så berätta för mig nu om er orden, jag är nyfiken över i vilken kapacitet den är efter all denna tid. Furstinnan Saelorian, lite vin kanske, för att lätta upp stämningen?” föreslog han med en blick på furstinnan. -
“Döden är oundviklig för sådana som mig, oberoende av min eller Er vilja. Jag är helt enkelt… bortlovad. Kosmiska band som binder mig till mitt öde.”
För en kort stund förvrängs hennes uttryck till ett illvilligt leende när hon tittar på Ayperos. Det ser nästan retfullt ut innan hennes mimik återger till det kalla lugnet som om inget hade hänt. Hon verkar nästan omedveten om den plötsliga förändringen och fortsätter istället att mala på.
“Min vinster har inte kommit utan ett pris, olyckligtvis. Men vad är jag än bara ett korn av sand i en öken?”
Hon rycker på sina axlar och sätter sig ned i en av fåtöljerna.
“Ringarna växer varje dag och de aktiva cellerna inriktade mot infiltration är de som expanderar allra mest. För att hålla de djupaste sanningarna hemliga mellan gemene man så är det självklart svårt att avgöra ett exakt antal själar. Femhundra, ge och ta. Alla indoktrinerade och lojala.”
Hon vänder sin energilösa blick till Nenya.
“Många precis under näsan av er familj. Att hitta mig är ingen bragd… men tjänarna som tyst observerar… de är det viktigaste verktyget.”
-
Ayperos satt tyst ett ögonblick, lät hennes ord klinga av medan han tänkte över allt som avslöjades framför honom. Hans blick vilade på henne med samma oberörda tyngd som en staty, och när det förvridna leendet nyss skymtat över hennes ansikte studerade han det, tog in det, lade det varsamt åt sidan som man lägger undan en bok för att återkomma till senare. Ett tecken, en skugga att återvända till när tid fanns. Men inte nu. Att gräva för djupt i det kosmiska, i det som sjuder bakom dödligas slöja, var att gå på knivsegg, även för sådana som honom.
“Till mitt behag verkar det som om ni hållit elden vid liv alla dessa år.” sade han till sist, rösten len.
“Så många släktled har passerat, och ännu sprider sig grenarna från det frö jag en gång satte i er orden.” han var inte direkt förvånad, men nyfiken. Ayperos lutade sig tillbaka i fåtöljen, långsam och obekymrad, och som innan tycktes skuggorna i hörnen röra sig med honom. Fingrarna vilade lätt sammanflätade, och de mörka ögonen betraktade henne med samma tålmodiga intensitet som en rovfågel följer ett byte.“Vad som intresserar mig är vad ni blivit under alla dessa år. Vilka ord och doktriner som slipats och fått ny gestalt, vilka mål och visioner som förändrats.” och man kunde ju fråga, om ordens ledare som följarna var lojala till skulle reagera då på han – något symboliskt, ett mörkt helgon som gav deras orden ett mål och ett syfte – nu plötsligt var här i kött och blod.
Leendet som åter drog över hans läppar var stilla och ljust, men i dess skönhet fanns något olycksbådande, något som antydde att människohjärtan alltid skulle stå honom till förfogande.
“Men låt inte mig komma mellan era diskussioner, mina damer.” sa han, nyfiken på att lyssna. Han hade menat det han sagt, då han överlåtit Karmansk politik till Nenya.
-
Nenya lät glaset snurra långsamt mellan fingrarna, blicken vilande på det mörkröda vinet och märkte inte minen eller skådespelet mellan Ayperos och Indira. När hon till sist såg upp var leendet kvar, men nu med något mer beräknande i kanten.
“Femhundra, spridda som rötter under marken… det är inte bara en styrka, Indira. Det är en nyckel. Karm må resa sina murar högre än någon annans och kalla sig odödliga i sin handel och sina rådslag…” började Nenya men kunde inte rå för att skratta lite som en enkel fnysning som fick ena ljuset att flimra innan hon fortsatte.
“Men allt det står på en grund av mänsklig svaghet. Girighet, avund och rädsla.” påpekade Nenya och gjorde en lite grimas. Hon kände den väl. Trots allt hade hon levt med dem, som dem under en tid. Även om den tiden kändes… främmande nu. Hon lutade sig lätt fram, blå ögon som skar genom röken i rummet och rakt mot kvinnan framför sig.
“Det är där vi ska börja. Inte med svärd, och slå ner dörrar. Nej, men genom att viska i rätt öron, genom att låta marken ruttna under deras fötter. En handelskammare som plötsligt splittras av inre tvivel. Ett råd som inte längre kan lita på sina tjänare. Familjer vars allianser vittrar sönder för att någon sått rätt frö av misstanke.” fortsatte hon och drog fingertoppen längs vinglasets kant, ett dovt klingande ljud fyllde rummet.
Sättet hon talade lät det nästan som om hon bestämt att kvinnan framför dem skulle vara med i denna sak. Nästan beordrande, samtidigt som det skulle kunna förvåna Ayperos att det var ett annat håll en våld som Nenya hade i tanken. Trots allt var hon inte känd för sitt tålamod direkt, eller list. Hon drog lite dramatiskt efter andan och höjde sitt glas mot Indira.
“Det är här ni kommer in. Ni är redan där, under deras tak, i deras kök, i deras salar. Ni behöver inte storma deras portar – ni behöver bara öppna rätt dörrar åt oss och Karm faller inifrån. När murarna väl rasar, kommer alla tro att det var deras egna felsteg som fällde dem.” fortsatte hon och kastade en kort blick mot Ayperos och hennes leende djupnade – nästan trotsigt stolt.
“Det är därför jag bad dig komma. Inte för att jag vill ha Ordo Vitaes lydnad, utan för att ni är det finaste vapen vi har mot Karm. En dolk som redan sitter vid deras strupe. “
-
Hon tar ett långt och långsamt bloss av sin pipa som nästan slocknat och lyssnar intensivt på Ayperos ord innan hon vänder sig till Nenya.
“Inte med blodspillan, hm? Ytterst ovanligt för furstinnan, må jag säga. Ert blodiga rykte är inte helt okänt… men det är kanske är precis varför ni behöver oss och de svurna.”
Hon gestikulerar svagt mot sig själv när hon benämner sig själv som ‘Oss’.
“Jag behöver inte era fanfarer och smicker, även om jag tackar ödmjukast. Hela min existens är skapad för att se Karm falla i rätt händer.”
Hennes blick vandrar till Ayperos för ett ögonblick innan hennes uppmärksamhet återgår till Nenya.
“Säg mig, vem kommer sitta på tronen när vi skördar vår vinst?”
Frågan verkar vara ställd till de båda, men Indiras fokus kvarstår på Nenya. Hon verkar inte lyssna på deras svar, snarare verkar hon studera minsta till förändring i furstinnans mimik såsom hon gjort med alla sina offer som har en tendens att leka med sanningen.
-
Ayperos mörka ögon vandrade mellan de två damerna, men låg mest på Nenya. Det var lovande att se att hon började återfinna sin självsäkerhet, sättet att kommendera som kom så naturligt för en uppvuxen inom den karmanska adeln. Häxan hade alltså inte helt lyckats bryta ned Nenya under fångenskapen och de mentala spelen, och de gladde honom.
“Blodspillan lär vi inte kunna undvika. Vår fördel är att Karms samlade adel just nu tror att vårt mål är att bränna ned hela Karm till grunden, som vi gjorde med Loradon. De kommer inte förvänta sig att riket långsamt kommer falla i våra händer från insidan.” sa han, något slugt och hungrigt i hans blick. Vid Indiras ord om den karmaka planne kunde han inte låta sig fnysa lite nyfiket. Frågan var vem orden ansåg vara Karms rätta ledare. En gång hade svaret varit tydligt, men det återstod att se.
“Karm behöver ett nytt uppvaknande.” ansåg han.
“Den rätta ledaren kommer placeras på tronen, om det ens finns en tron kvar då vi är färdiga.” sa han, som om han kanske hade något annat i åtanke.
“Tiden för något nytt är kommen, men jag tror jag behöver lära känna er längre, Indira, innan jag är villig att avslöja alla våra hemligheter.” sa han, något slugt i blicken som följdes av en lite nrullande handgest.
You must be logged in to reply to this topic.