Post has published by Silvertejp
Viewing 20 posts - 41 through 60 (of 85 total)
  • Rollspelare

Signe kände hur en hård klump i magen formades då hon såg på Garion. Hon stod som förstenad där, med tyglarna i handen och väskan slängd över ena axeln. Hon ville springa där ifrån, men hans väsen slet i henne, ville dra henne närmare sig. Så istället stod hon kvar, oförmögen att veta vilken känsla hon skulle lyssna till.

Hon såg hur han gav henne rum, och för det älskade hon honom. Han var ju så fin. Fast han inte visste eller förstod vem och vad hon var, så var han så fin. Hon tänkte på vad han sagt föregående kväll. Att han kunde stå där med henne, som en trygg och fast punkt i allt det kaosiga. Murarna hon försökt bygga upp vittrade sönder allt mer, kunde känna hur hon fullkomligt smälte i hans närvaro. Vänliga, fina Garion. Aldrig hade hon mött någon som honom och aldrig skulle hon göra det igen heller. Så varför skulle hon missunna sig den korta stund hon hade med honom? Hon orkade inte stå emot mer. Hon var så trött.

Hennes ansiktsdrag mildrades, känslostormen i ögonen stillade. Långsamt långsamt släppte hon taget om hästen och lät väskan falla till marken. Gav in till hans kraftfulla dragningskraft.

“Jag är faktiskt väldigt glad…” började hon långsamt, samtidigt som hon rörde sig mot honom. Hennes blick var fäst i hans och han skulle kunna se att hon släppte på sina försvar. “…att det är du som är här…” Avslutade hon, nu då hon stod alldeles nära. Hon höll ännu hans blick med sin, höjde ena handen och lade den mot hans varma bröstkorg, över hans hjärta. En stund stod hon bara och kände in honom. Hans hjärtslag, andetag, hans blick och hans väsen. Andades in hans doft.

“Garion..jag..igår..” Försökte hon börja, men visste inte hur hon ens skulle börja förklara. Hon slöt ögonen och gav en djup suck. Hon stod kvar intill honom, lät hans väsen ge henne ny styrka. Så slog hon upp ögonen och såg på honom igen.

“Vad du sa igår.. jag hör dig, jag förstår..” började hon lågt. “Mitt liv har aldrig varit enkelt, jag har fått kämpa hårt för där jag är idag och det kan försvinna lika enkelt som att blåsa ut ett ljus. Så jag reser, jag flyr.. flyr undan ångesten.. det är mitt sätt att hantera det.” Hon tog en liten paus, slog ner blicken och såg på sin hand som låg mot hans bröst.

“Så mötte jag dig.. du.. du drar i mig, drar mig till dig.. jag förstår det inte, jag blir galen av det..” Hon rynkade ögonbrynen, skakade hårt på huvudet. Så såg hon upp på honom igen, sökte hans blick med sin, ögonbrynen ännu rynkade. En sorgsen min över hennes ansikte.

“…men jag kan inte få nog av dig.. Så när du kysste mig igår kom jag ur balans och jag vill aldrig få tillbaka den. Inte om det betyder att jag får vara med dig. Om bara.. för en stund..” Signe tystnade. Hon andades tungt, som om hon sprungit långt och snabbt. Hjärtat slog lika hårt i hennes bröst som Garions. Tystnaden kändes öronbedövande i väntan på hans svar. I hennes ögon glimmade någonting som skulle kunna vara en gnutta hopp. Hopp om att han kände likadant och fortfarande ville ha henne.

• Rollspelare

Garion stod där, alldeles stilla. Marken under honom kändes plötsligt både fast och svajande, som om hon rubbat själva tyngdlagen bara genom att ta stegen mot honom. När hon släppte hästen, lät väskan falla, och lät sig själv komma nära… då försvann hela världen omkring honom. Allt han såg var hon. Allt han hörde var hennes röst.

När hennes hand landade över hans hjärta ryckte det till i honom, som om hon på riktigt rört vid något mycket djupare än bröstkorgen. Hjärtat svarade med en hård, nervös dunkning. Som om det kämpade för att fatta vad som hände.

Han ville säga något. Men orden fastnade.

Han hörde varje stavelse hon sa som om hon viskade dem direkt in i hans själ. Hennes osäkerhet, hennes kamp, det där rastlösa drivet i henne som drog henne bort från trygghet, bort från honom… och ändå hade hon vänt om. Ändå stod hon här.

Hans händer, tunga av arbete och jord, lyftes sakta. Han lät ena handen vila på hennes kind, svepte bort en liten hårslinga som klistrat sig mot hennes hud. Den andra handen stannade vid hennes höft, lätt, nästan tvekande.

“Signe…” började han, hans röst svag, sprucken. “Du… du säger att jag drar i dig. Men du—du har snärjt hela mig. Jag förstår det inte. Jag har aldrig känt så här. Det är som om jag inte riktigt får luft när du är nära, men ännu mindre när du inte är det.”

Han sänkte blicken, som om det var svårt att erkänna orden. Det var det.

”Jag vill dig… Jag vill ha dig här, hos mig. Alltid.”

Han skrattade till, kort, nervöst, och skakade sen på huvudet, blicken flackande innan han mötte hennes ögon igen.

”Men hur…? Hur skulle det gå? Jag kan inte lämna gården, Signe. Inte min mor, inte Halrik, inte marken. Allt jag är—finns här. Det är inte mycket, kanske. Men det är mitt liv. Och jag vet… jag vet att det vore fel att be dig stanna. Att be dig ge upp ditt.”

Det ryckte till i hans röst. Ögonen var fuktiga men bestämda.

”Men jag vill det ändå. Inte för att binda dig… men för att jag är rädd att om du reser… så kommer du försvinna som en dröm när man vaknar. Och jag…” Garion avbröt sin mening. Nu kom paniken. Orden blev snabbare.

”Det känns som om jag blivit förhäxad, Signe. Som om du fått tag i min själ och vrider på den, och jag vet inte vad som är upp eller ner längre—men du är där, hela tiden, i varje andetag.” Han tog ett steg närmare, nästan darrande.

”Och om det här bara är en stund… så vill jag ha varje ögonblick av den.” Sedan tystnade han, lät blicken borra sig in i hennes. Allt i honom var öppet. Allt i honom väntade. Så lutade han sig fram, lät deras läppar mötas i en kyss.

• Rollspelare

Signe lutade sin kind mot Garions hand. Slöt ögonen för en sekund och bara kände in hans värmande närhet. Så kände hon hans andra hand vid sin höft och det var som om den brände hål i tyget på hennes kläder. Hon behövde få vara med honom. Skulle inte klara att åka därifrån nu. Deras öde var bundet och behövde spela ut sin roll. Signe slog upp ögonen och mötte Garions blick. Såg hans blottade hjärta och själ. Hoppet i hennes gula ögon fick dom att gnistra som varmt guld i morgonsolen.

“Jag vet Garion, jag vet.. Lika lite som du kan ge dig av kan jag stanna.. det går inte, kan inte.. men jag tror jag skulle gå sönder inuti om jag inte får vara med dig nu. Om än bara för en stund..” Svara hon lågt.

Deras läppar möttes och Signe smälte in i hans famn. Vågor av hans varma, vänliga väsen sköljde över henne liksom hennes stormiga väsen skulle skölja över honom. Hon grep tag om hans ena arm, klamrade sig nästan fast som om hon var rädd att förlora honom.

Jag är din, Garion. Bara din.. viskade hennes sinne till hans. Och med den viskning brast hennes sista försvar.

• Rollspelare

När Signe lutade sin kind mot hans hand stannade tiden för Garion. Hennes värme mot huden, hennes ögon som bar både sorg och längtan – det var mer än han trott att en människa kunde bära. Han kände hennes ord lika mycket som han hörde dem, och när deras blickar möttes, var det som om allt annat i världen blev tyst.

”Jag vet, Signe…” svarade han lågt. “Jag känner som du…”

Han kunde inte längre värja sig mot det hon väckte i honom. Inte ville han heller. Han förstod vad hon bad om – inte i ord, men i närheten och i andningen mellan dem, i hur hon höll honom, som om det var sista gången.

Deras läppar möttes i en kyss som sakta förlorade sin försiktighet. Den blev djupare, tyngre, fylld av något de inte kunde ge namn. Hans fingrar fann vägen till tyg och kant, rörde sig varsamt men målmedvetet. Och när hon tog hans hand och förde honom med sig mot vagnen, följde han – andlös, nervös, men övertygad.

De rörde sig tillsammans, nästan som en kropp, in i vagnen. Det lilla utrymmet knarrade under deras vikt, väggarna lutade svagt, men det kändes som ett eget litet universum. Där fanns bara hennes doft, hennes andetag, hennes händer.

Garion visste att han inte borde känna så här, inte släppa taget om förnuftet. Men han gjorde det ändå. För henne. För stunden. För att hon var där och bad honom se henne, hålla henne, vara där – fullt ut.

Han höll henne nära, rörde vid henne som om varje ögonblick betydde något. Inom honom skrek allt att det här var fel tid, fel plats – men det skreks ned av något annat. Något som viskade: Nu. Hon är här nu.

• Rollspelare

Ljuset i vagnen var dämpat, ett varmt guld från eftermiddagssolen som silade in genom springorna i träet. Doften av henne hängde fortfarande kvar i luften – jord, rökelse, något vildvuxet han inte kunde placera. Deras kläder låg i oordning på golvet, täcken hade skjutits åt sidan. Signe låg intill honom, halvt över hans bröst, och andades tungt i sömnen. Hennes hud var varm mot hans, hennes kropp liten men stark.

Garion lät handen vila i hennes hår, långsamt svepande över nacken med fingertopparna. Hans hjärta slog fortfarande långsamt, tungt. En del av honom ville stanna så här för evigt. Bara lyssna till hennes andetag. Bara vara där.

Men verkligheten tryckte sig sakta in. Som en sten i skon man försöker ignorera tills den inte går att förbise längre.

Han vred försiktigt på huvudet och såg ut genom den smala springan i vagnens dörr. Skuggorna var långa nu. Det hade hunnit bli sent. För sent.

– Hjulet… viskade han knappt hörbart, mest till sig själv. Han blinkade några gånger, som om det kunde väcka honom ur drömmen. Den skeva vagnen stod fortfarande snett, han visste det. Hjulet låg kvar i diket, verktygen utspridda i gräset. Och Ormund… han hade skickats ut för att laga det, inte för att… ja.

Han slöt ögonen ett ögonblick, svalde hårt. Skuldkänslan kom smygande, som den alltid gjorde när han tappade kontroll. Han borde inte ha blivit kvar så länge. Han borde redan ha varit klar.

Sakta, varsamt, lossade han sig från Signe utan att väcka henne helt. Lät filten glida över hennes kropp, stannade en stund med blicken vilande på henne. Hon såg fridfull ut. Trygg, nästan. Det stack till i bröstet.

Han drog på sig byxorna, letade upp skjortan och drog den över axlarna i farten. Det var som om hela hans kropp skrek emot det, men han behövde göra det han blivit skickad för att göra. Han behövde vara den Garion som folk förlitade sig på. Den som inte tappade fotfästet.

Innan han steg ut la han en hand mot hennes höft, mjukt, och lutade sig ned för att viska nära hennes öra:

”Jag är tillbaka snart. Jag måste bara… rätta till det här.” Han såg på henne en sista gång, lät handen glida undan några hårslingor från hennes kind.

Sen öppnade han försiktigt vagnsdörren, hoppade ned och gick raka vägen mot diket. Luften var svalare nu, och tystnaden bröts bara av fåglars kvällssång och ljudet av hans egna steg i gruset.

Hjulet låg där han lämnat det. Vagnen lutade fortfarande. Allt hade stått stilla, medan hans värld hade vält.

Garion drog ett djupt andetag, knöt nävarna en kort stund som för att samla sig – och började arbeta.

• Rollspelare

Signe rörde sig lite i sömnen när Garion lösgjorde sig från henne. Omedvetet drog hon täcket tätare om sig, sökte tröst i den värmen nu när Garion inte längre låg där bredvid. Hon sov vidare en stund, men började sedan vakna till liv. Vad som väckt henne visste hon inte ännu. Hon gned sig i ögonen, kände efter Garion bredvid sig, men fann sängen tom sånär som på sig själv. En kall, panikartad känsla spred sig i bröstet. Hade han lämnat henne? Hade det inte betytt mer?

Hon satte sig upp i sängen, drog täcket intill sig som skydd. Vagnen var tom. En klump bildades i magen. Långsamt klev hon upp, började klä på sig. Så stannade hon upp vid ljudet av verktyg utanför. Hon gick till ena fönstret och såg till sin lättnad Garion där utanför. Ett litet leende drog i hennes läppar. Alltid så arbetsam och samvetskval. Signe klädde sig klart och klev sedan ut tyst. Hon satte sig på ena trappsteget på framsidan och log lite mer nu då hon såg mannen arbeta. Han var annorlunda nu. Inte så.. bestämd. Fast det fanns ändå där, under ytan.

Klumpen i magen upplöstes och paniken drev vidare. Istället spred sig en varm känsla i hennes bröst. Tillsammans med en förnimmelse om hans viskande röst som lovade att han skulle komma tillbaka. Signe vågade prövande lita på det. På samma sätt som man prövar isens hållbarhet på sjön om vintern.

Signe satt där på trappsteget i tystnad och betraktade Garion. Ville se hur lång tid det skulle ta innan han upptäckte henne.

• Rollspelare

Garions händer arbetade vant. Medan solen sjönk allt längre bakom trädtopparna, låg hjulet nu rätt mot axeln, och han drog åt de sista bultarna med ett ljudligt knak. Han drog sig bakåt på hälarna och inspekterade arbetet. Det satt stadigt. Ingen sned lutning längre. Vagnen skulle hålla för färd.

Han drog med underarmen över pannan och reste sig, sträckte lite på ryggen som protesterade svagt efter timmar i obekväm vinkel. Det var först då han såg henne – där på trappsteget. Tyst. Iakttagande. Ett litet leende i mungipan.

Garions bröstkorg stannade upp en sekund. Sedan kom andningen tillbaka, tung men lättad. Hon hade inte gått. Hon satt där, verklig och nära, inte bara en dröm från några timmar sedan.

Han tog ett steg mot henne, sen ett till.

”Jag såg dig inte först, sade han med låg röst, nästan som en ursäkt. Men hans blick höll sig fäst vid henne, som om han inte riktigt vågade släppa. En kort tystnad låg mellan dem innan han fortsatte, något mer samlad nu:

”Hjulet sitter fast igen. Vagnen lutar inte längre… och jag… måste rapportera till Ormund. Han väntar nog redan. Han skickade ut mig för att laga vagnen för flera timmar sen.

Garion torkade av händerna på byxbenen, tog ett steg närmare trappan, och sökte hennes blick. Tonen i hans röst blev lite mjukare, nästan försiktig:

”Vill du följa med till byn? Eller… stannar du här? Frågan hängde i luften längre än nödvändigt. Den handlade inte bara om färdväg. Han visste det. Kanske visste hon det också. Men han sa inget mer. Ville låta henne välja – utan press, utan förväntningar. Han drog in ett långsamt andetag, som om han försökte hålla tiden stilla medan han väntade på hennes svar.

• Rollspelare

Det var med beundran som Signe hade suttit och betraktat Garion medan han arbetat. Men när hon insåg att han började bli klar och vad det betydde började den där klumpen i magen växa igen. Hon hade inte längre en fast anledning att stanna kvar i byn längre. Inget konkret som höll henne kvar.

Så fick han syn på henne och Signe blev alldeles varm inombords. Leendet lös upp hennes ögon en stund, innan hans ord och dess bakomliggande betydelse sjönk in.

“Ja, han undrar säkert var du tagit vägen.. ” började hon lite utdraget. Log lite vid tanken på vad som hållit honom undan från sitt arbete.

Signe satt kvar på trappsteget, visste inte riktigt var hon skulle ta vägen, så det kändes bäst att sitta kvar. Den varma eftermiddagsvinden fick tag i hennes vågiga hår, svepte det för ansiktet. Hon förde hårslingorna bakom öronen, log lite åt det. Så vad skulle hon ta sig till nu då? Den stund dom precis delat var finare än någonting Signe varit med om. Han hade tystat hennes oro och ångest. Men, som han sagt innan, var han oförmögen att lämna livet i Linenna. Det fanns för många som förlitade sig på honom och han var för pliktskyldig för att lämna allt bakom sig. Signe skulle nog inte ha hjärta att tvinga honom till det. Dessutom kände han henne inte helt. Visste inte om hennes djupaste hemligheter. Skulle han klara av sanningen och stanna om han fick reda på det? Skulle hon klara av hjärtesorgen om han lämnade henne? Signe tuggade fundersamt på underläppen medan hon såg på Garion. Tiden tycktes stå still.

Hon funderade också över huruvida hon skulle klara av att stanna där i Linenna med honom. Vad skulle det bli för liv? Ett gårds- och jordbruksliv. Var det Signe? Kanske.. Kanske inte.. Kunde hon vara fri från sitt förflutna här? Skulle hon klara av att inte utföra sina konster och förbli oupptäckt? Tänk om hon blev påkommen? Ett sorgset leende föll över hennes läppar. Allt var så oklart. Det fanns för många variabler. Men tanken på att lämna Garion fick henne nästan att må illa. Hon ville verkligen inte det. Men hur skulle hon kunna stanna?

Långsamt gled hon av vagnen och tog de få stegen som låg mellan dom. Stod nära nu. Hon fann hans hand, flätade in sina fingrar med hans. Han var varm och luktade svett efter arbetet.

“Jag.. vet inte Garion.. mina saker, hästen..” Hon kastade en blick bak mot hästen och hennes saker som ännu låg på marken där vid vagnen. Hon vände tillbaka blicken till honom. Ge mig en anledning att stanna, snälla.. bad hennes ögon.

• Rollspelare

Garion stod stilla ett ögonblick när deras fingrar möttes. Hennes hand var svalare än hans, men det var något i sättet hon tog den – som om hon ville hålla fast vid någonting, trots att vinden fortfarande försökte blåsa henne vidare.

Hans blick vilade i hennes. Han såg oron där. Men också en längtan. Kanske samma som rörde sig i honom själv. Så han andades in, djupt, som för att samla mod till något han inte riktigt visste om han hade rätt att säga.

”Du… Signe…” Hans röst var låg, nästan lite trevande. Han sneglade bort ett ögonblick, som för att väga sina ord mot vinden, innan han fortsatte.

”Jag tänkte på en sak. Och… det kanske är framfusigt av mig. Du kanske redan har ett mål. Ett ställe där du ska vara, någon som väntar på dig. Jag vet ju inte varför du hade vägarna förbi Linenna. Och det här… det vi delade… det kanske bara var en paus för dig. Något på vägen…” Han tittade upp igen, sökte hennes blick, lät den få se ärligheten i honom.

”Men… om du inte har nånstans du måste vara just nu, så skulle det… glädja mig, om du ville stanna. På min gård. Bara några dagar, inte mer än så, om du vill. Jag vill få lära känna dig. På riktigt. Inte bara som ett möte i en vagn, eller en blick i skymningen.” Han drog ett djupt andetag, lätt nervöst.

”Du får ett eget rum, om du vill ha det. Eller rida in till byn varje dag och se dig omkring. Jag kräver inget av dig, Signe. Jag bara… jag vill inte att det här ska ta slut innan det ens fått börja. Han lät tystnaden hänga kvar, men inte för tung. Bara så att hon kunde känna att han menade det – utan press. Bara en dörr på glänt. Ett val.

Och så, lite tystare, med en nästan blyg ton:

”Hästen får plats i stallet. Och dina saker… kan jag bära, ifall det behövs…”

• Rollspelare

Signes väsen hade bett om en utsträckt, hjälpande hand och han hade erbjudit den. Han ville ha henne hos sig, lära känna henne. Hennes känslor för mannen svällde inombords. Fyllde henne med lycka. Han skulle se det i hennes varma, guldglittrande ögon.

“Du är mer för mig.. än bara någonting på vägen, Garion..” Svarade hon honom lågt, innan hon ställde sig på tå för att nå upp till hans läppar och ge honom en tacksam och öm kyss. Oron över alla kansken och tänk om smälte bort för stunden. Han var bra på att tysta hennes ångest. Det kunde nog bli bra, så länge hon fick vara med honom.

“Jag följer gärna med dig till din gård.. jag skulle inte ha någonting emot att få se dig arbeta..” En menande glimt i ögat och ton i rösten. “Jag ska göra vad jag kan för att hjälpa er. Det ska vindarna veta, att det ska bli bra för mig..” Ett litet trött, melankoliskt leende nu.

Så lutade hon sig in i hans famn, huvudet mot hans bröstkorg där under hans haka. Lyssnade till hans stadiga andetag. Hon slöt ögonen en stund och suckade lite lättat. Signe, på en gård.. det var något nytt det.

• Rollspelare

Garion kunde inte hålla tillbaka det leende som spred sig över hans ansikte när hon sa de där orden. “Du är mer för mig… än bara någonting på vägen…” Det var som om något tungt inom honom släppte. Det hon sa… det var mer än han vågat hoppas på. Och när hennes läppar fann hans, ömt och tacksamt, blev han alldeles varm inombords. En värme som inte kom från solen, utan från vetskapen att hon valt att stanna. Om så bara för en tid.

Han höll henne kvar i famnen ett slag längre, smekte hennes rygg med en hand, den andra vilande mot hennes nacke.

”Jag är glad, Signe… att du vill stanna. Det betyder mer än jag kan säga. Du ska få se min värld, och jag ska göra allt jag kan för att du ska känna dig trygg i den. Även om du… en dag rider vidare.” Han log snett mot hennes viskande glimt om att se honom arbeta, och kunde inte låta bli att höja ett ögonbryn.

”Jaha, du menar så, va? Då får jag väl hålla ryggen rak och hålla ordning på svetten, ifall jag nu ska betraktas av en så skön åskådare…” Det blev ett skratt mellan dem, lågmält och äkta. Sen färdades de tillsammans mot byn.

När de nådde Linenna igen började eftermiddagen redan dra sig mot kväll. Solen silade varmt mellan trädtopparna och vinden bar doften av hö och smuts. Garion stannade vagnen vid sidan av smedjan, hoppade ner och ropade ett kort:

”Vänta här en stund, jag ska bara rapportera.” Han tog verktygen han lånat från Ormund och gick in genom smedjans öppna dörr. Där inne var värmen intensiv och luften tung av glödande metall. Ormund stod vid ässjan, höll en glödgad järnstav med tång och slog den mot städet.

När han fick syn på Garion såg han först lätt irriterad ut.

”Jaså, där kommer du äntligen. Jag trodde nästan du rymt med hjulet.” Garion ställde försiktigt ner verktygen vid bänken.

”Nej då. Hjulet sitter på plats igen. Det blev lite mer arbete än väntat… vagnen hade lutat farligt snett.”

Ormund kisade mot honom, torkade pannan med underarmen. Skulle just svara, men då föll hans blick över Garions axel, ut genom dörröppningen. Där ute, på trappsteget till vagnen, satt Signe med benen i kors och såg sig omkring i byn.

Ett ögonblicks tystnad. Ormunds ögon smalnade, men inte i ilska – snarare i förståelse.

”…Mm. ’Mer arbete än väntat,” muttrade han, nästan för sig själv. Sedan grymtade han, huffade, och vände tillbaka till sin bälg.

”Nåväl. Du får väl laga hjulet ordentligt nästa gång. Och se till att hon inte rymmer med ditt hjärta medan du håller på.”
    Garion drog lätt på munnen, men sa inget. Han bara nickade, tackade för dagens arbete och gick tillbaka ut i kvällssolen.

Signe satt kvar där på trappsteget, solens sista strålar fångade i hennes hår. När han kom fram lutade han sig mot vagnen och gav Signe en lycklig blick.

”Kom, nu ska jag visa dig gården.” Sa han till henne.

• Rollspelare

Signe väntade tålmodigt på Garion när han gick in till Ormund i smedjan. Dinglade lite med benen medan hon betraktade omgivningen. Hon hade inte sett mycket av Linenna dessa dagar, då hon mest varit på Blå Hästen och till smedjan. Hon såg ändå fram emot att få se mer av byn, och framförallt Garions gård och livet där. Få en inblick i hur han var som person. Även om hon varit mycket med honom dessa dagar kände hon honom egentligen inte alls. Sådant tog tid.

Plötsligen stod Garion där hos henne och hon log mjukt mot honom. Det pirrade lite i henne av förväntan. Nästan så att hon var nervös.

“Ja, visa mig din värld!” Skrattade hon lätt. Så gjorde hon Garion sällskap uppe på kuskbocken när han styrde vägen hem till sin omtalade gård. Hon satt nära honom, med ena armen om hans rygg. Huvudet lutat mot hans axel. Det här hade hon kunnat vänja sig vid. Aldrig hade hon haft sällskap där uppe. Och han fick ju henne att känna sig så trygg. Hon suckade lite nöjt. Tillät sig sluta ögonen en sekund.

När dom närmade sig gården satte hon sig lite rakare upp. Fortfarande med armen om honom dock.

“Vet du, jag tror jag är nervös..” Skrattade hon lite försiktigt. Tänk om dom inte tyckte om henne där på gården? Dömde henne på grund av sitt utseende eller personlighet?

• Rollspelare

Garion log när han hörde Signes röst vid sin sida. Den där oron i hennes ton kändes mot bröstkorgen som ett lätt tryck – han ville skingra det.

”Nervös? sa han mjukt. Jag förstår det. Men det finns ingen anledning. Mor kommer mest vara glad över att jag inte kommer hem ensam för en gångs skull. Och Halrik… han muttrar alltid, men det är bara hans sätt att visa att han bryr sig.”

Han sa det med ett lätt tonfall, och log åt det. Han smackade lite åt hästarna, och vagnen fortsatte sin rullande färd genom Linenna, som långsamt gled förbi omkring dem.

”Du ser inte så mycket av byn härifrån, men den är större än man tror. Vi har två bagare nu, sedan gamle Göran fick för sig att lära sin dotter baka – och hon var bättre än honom redan efter en vecka. Och du har ju träffat Ormund. Grymtar mycket, men han bryr sig om folk mer än han låtsas. Vi har värdshuset Blå hästen, byns enda värdshus. Vi har en sömmerska, och på torget brukar det hållas marknad. Där kan du få tag på det mesta. Gå inte där om du är hungrig, det kan bli kostsamt. Vi har många duktiga bönder runt Linenna.” Han lät tyglarna vila lite medan han talade. Vagnen svängde ut från byn och ut på den slingrande landsvägen. Träden blev fler, husen färre.

Han såg framåt mot landskapet, som blivit så välbekant att han ibland knappt lade märke till det – men nu, med henne vid sin sida, kändes allt nytt igen.

”Du vet, gården är egentligen Halriks nu men den var morfars en gång i tiden. Jag har levt där hela mitt liv, med mormor, morfar, far… ingen finns kvar längre. Det är bara jag, mor och morbror Halrik. Det kan kännas tomt och ensamt ibland, när man en gång varit van vid en mer livad gård.” Han gjorde en liten gest framåt med huvudet.

”Storstugan är där vi bor alla tre. Den är inte märkvärdig, men väggarna är tjocka och taket läcker bara när det regnar ordentligt från öster. Det finns alltid en brasa igång i härden och mor ser till att det doftar nybakt bröd åtminstone två gånger i veckan.”

Vägen krökte genom en liten björkdunge, och strax därefter började man ana gärdsgårdar och de första grusiga hjulspåren som markerade gårdsstigen.

”Uthuset ligger snett bakom storstugan – där har vi ved, verktyg, det gamla fiskespöet Halrik aldrig använder och… ett och annat man kanske borde ha slängt för länge sen. Dasset är där också, bakom en hög buske. Mor brukar muttra om att det borde flyttas längre bort från köksfönstret.” Han log åt minnet, och rösten blev lite mjukare.

”Ladan ligger längre ner mot vägen, där står djuren om nätterna – fyra kossor, fem grisar som alltid bökar upp något de inte borde, ett dussin höns och en tupp. Dom springer mest runt som yra fjädrar, men de lägger ägg som de ska. Hästarna har sin egen del av ladan. Ena är arbetsvillig, den andra tror hon är prinsessa.”

Han vände sig lite lätt mot henne.

”I ett rum intill ladan har vi en badtunna. Vi värmer upp vatten när det behövs – eller när någon verkligen behöver en ordentlig tvätt, sa han med ett snett leende. Man får turas om, det är inte ofta det blir varmt nog för lyx.”

Vagnen gungade lätt över en rot. Framför dem öppnade sig nu gårdsplanen, inramad av träd, åker och låga byggnader. Storstugan låg lite upphöjt, med små fönster och ett tak där mossan trivdes. Till höger skymtade den lilla gäststugan, med väggar av grånat trä.

”Gäststugan står tom. Den är liten, men dörren knarrar fint och ingen kommer att störa dig där, om du så önskar. Du kan få den så länge du vill, om du inte vill bo i vagnen din, men gäststugan är rymligare.” Han lät orden hänga kvar ett ögonblick innan han fortsatte.

”Och där, bortom åkern och träden där, bor änkan Ullis. Hon har bott där sedan jag var barn. Hon såg min far växa upp. Ända sen hennes egen man gick bort har hon hållit sig för sig själv, men hon är vänlig. Hon kommer att vilja veta vem du är – kanske ställa några för många frågor, men det är bara hennes sätt att säga att hon bryr sig.” Garion blev tyst ett slag, så vagnen fick tala. Gruset under hjulen, fågelsången i träden, vinden i säden.

”Det här är ingen storslagen plats. Men det är hemma…” Garion andades långsamt ut, som om han burit berättelsen hela vägen och först nu släppte taget.

”Mitt lilla hörn av världen…” Han såg på henne igen, något ömt i blicken.

”Du är välkommen här, Signe. Det menar jag.”

• Rollspelare

Signe njöt av att höra Garion tala om byn. Hon skulle behöva utforska den ordentligt sedan. Så öppnades landskapet upp sig och medan han berättade om gården och allting däromkring var det som om hon förstod vem han var. Inte bara hans väsen, men hans personlighet. Han var verkligen den han sade och utgjorde sig för. Inga spel. Och för det tyckte hon om honom än mer. Men det skulle också göra det svårare den dagen hon behövde resa.

Vagnen rullade in på gårdsplanen och Signe kände hur det fladdrade fjärilar i magen. Hon var helt säker på att Garion skulle ta väl hand om henne och se till att hon mådde bra och hade allt hon behövde där. Hon hoppades dock på att hans mor och morbror skulle tycka om henne. Eller i alla fall tolerera henne. Då hon aldrig varit i liknande situation visste hon inte riktigt vad hon skulle ta sig till. Men, det skulle nog bli bra ändå tillslut.

Garion stannade vagnen och Signe såg allt som han berättat om. Storstugan, gäststugan, uthuset, ladan… Signe log. Det drog lite i hennes hjärtesträngar. Hon kunde förstå varför han inte ville ge sig av. Det var.. pittoreskt. Det var hans hemma.

Med Garions hjälp kom Signe ner från vagnen. Hon drog in gårdsdoften i lungorna. Kände in platsen. Blundade en sekund. Det vibrerade av Garion här. Hon log lite. Här kunde det nog bli bra. Hoppades hon.

“Det är precis som jag föreställt mig..” Sade hon när hon slog upp ögonen och såg på mannen. Hennes ögon glittrade av förundran.

• Rollspelare

Garion log när han såg hur hon såg sig omkring. Det där uttrycket i hennes ögon — som om hon försökte förstå platsen, ta in den — det gjorde honom varm i bröstet. Hon såg verkligen gården, inte bara byggnaderna, utan helheten. Det betydde något.

Han hoppade ner från kuskbocken, tog emot hennes hand och hjälpte henne ner med en varsamhet som var nästan omedveten, som om det fallit honom helt naturligt.

”Det gläder mig att höra.” sa han lågt och såg på henne med ett snett leende.

”Det är ingen finherrgård, men den håller ihop. På något sätt.”

Han lät blicken vandra över gården en sekund. En höna sprang snett över gårdsplanen med flaxande vingar, och en av grisarna grymtade till borta vid sin inhägnad. Solen låg lågt över ladans tak, och vinden bar med sig doften av hö och jord. Skymningen närmade sig.

Från storstugan öppnades dörren med ett knarr. En kvinna i femtioårsåldern klev ut på farstutrappan och kisade ut i solen. Hon bar en blågrå yllekjol och ett förkläde med mjölfläckar, det mörka håret var samlat i en knut i nacken. Hon torkade händerna på en linnesnibb innan hon talade.

”Jaså, nu kommer du hem. Jag trodde nästan du somnat i smedjan hos Ormund”, ropade hon med viss skärpa i rösten, men tonen var inte elak. Så fick hon syn på Signe, och det ryckte lite i ögonbrynen. Elna lade huvudet lite på sned, som om hon betraktade något oväntat.

Garion harklade sig lätt.

”Mor, det här är Signe. Hon… hon ska stanna här några dagar. Hjälpa till lite. Se om livet på gården är något för henne.”

Elna betraktade dem båda tyst ett ögonblick. Hennes blick vandrade från Signe, till hur Garion stod nära henne, och sedan tillbaka till Signe igen. Sedan log hon – inte stort, men det var ett varmt, äkta leende.

”Jaha. Nå, då får vi väl se till att det blir ordning i gäststugan då. Om hon inte skräms bort av grismöget och Halriks muttranden till morgonkvisten.” Garion skrattade lågt. Morbror Halrik var ofta uppe tidigt, före tuppen, för att påbörja dagarnas alla sysslor. Det var något han trivdes med, morgondiset, daggen, muttra och grymta för sig själv, kanske med en pipa i munnen.

”Hon är modigare än hon ser ut, mor. Jag tror hon klarar sig.”

Elna gick ner för trappan och torkade händerna en sista gång innan hon sträckte ut en till Signe.

”Elna. Garions mor. Du är välkommen, Signe. Bara du inte väntar dig silverskedar och kvällsdanser. Här jobbar vi och äter när vi hinner.” Det fanns en glimt i ögonen – något som nästan kunde vara godkännande, om än försiktigt. En sorts prövande värme.

Garion såg på Signe och sänkte rösten så bara hon hörde:

”Det där gick bättre än väntat.” Och i hans ögon fanns den där lugna, trygga glimten som alltid lyckades få hennes oro att sjunka undan.

• Rollspelare

Signe betraktade nyfiket kvinnan som kommit ut ur storstugan. Det var tydligt att hon var Garions mor. Man såg släktdragen och Signe kunde inte låta bli att le lite åt det. Signe försökte se så vänlig ut som möjligt när Elna kom fram och hälsade. Signe gav ett fast handslag, likt det kvinnan gav henne.

“Tack mor.” Svarade hon vänligt, med ett litet leende. “Jag är van att arbeta och du ger mig vad som behövs. Jag är nog bra på det mesta.” Lovade hon. “Du har gjort ett fint jobb med Garion förresten. Han är väluppfostrad..” Tillade hon sedan. Vid sista meningen vände hon blicken mot mannen bredvid sig och gav honom ett varmt litet leende.

Signe kunde känna den trygga värmen som Garion utstrålade. Den spred sig i hennes kropp. Gjorde henne alldeles varm inombords. Kanske lite rosig om kinderna. Än så länge höll hon med om att det gått bättre än väntat. Hans mor verkade ha accepterat hennes existens i alla fall. Morgondagens arbete fick väl vara nästa prov.

“Vagnen behöver parkeras, och jag hade velat se till så hästen kommer ordentligt till rätta i stallet..” Bad hon sedan Garion. Han visste hur viktig vagnen och hästen var för henne.

“Jag är tacksam för gäststugan, mor. Jag behöver inte mycket, men en ordentlig säng är inte att underskatta.” Sade hon sedan vänligt till Elna då hon vänt sig mot kvinnan igen.

• Rollspelare

Elna stannade upp i steget när hon hörde Signes ord och vände sig om med ett lite överraskat leende. Hennes ögon, ännu pigga trots åren, lyste till av värme.

”Tack, flicka lilla,” sa hon och lät blicken svepa mellan Garion och Signe. ”Han må vara vuxen nu, men det är fint att höra att någon ser honom så. Det gör en mors hjärta lite lättare.” Hon log snett, nästan som om hon försökte dölja hur mycket orden faktiskt betydde. Sedan vände hon sig om igen och började gå mot gäststugan. ”Jag går och ser till att det är bäddat åt dig. Lakanen ska ha luftats nyligen, men man vet aldrig.”

Garion såg efter henne en stund och log för sig själv. Sedan vände han blicken mot Signe.

”Hon är inte så hård som hon verkar,” sa han lågt. ”Det där var hennes sätt att välkomna dig. Jag tror hon gillar dig redan.”

Han klättrade upp i vagnen, tog tömmarna igen och styrde runt ekipaget till platsen vid gäststugan, där kärror och vagnar brukade parkeras. Träden svajade lätt i vinden och hela gården verkade andas ett slags stillsam trygghet.

”Här står den bra,” sa han när de stannat. Han hoppade ner, gick runt och hjälpte Signe av vagnen, tog tag i tränset och klappade hästens hals.

”Ska vi ta honom till ladan? Det finns ett bås ledigt bredvid Bryn, vår arbetshäst. Han är lugn som en sten.”

Tillsammans gick de in i ladan, där lukten av hö, trä och djur slog emot dem. Inne i halvdunklet såg man konturerna av korna i sina bås – fyra stycken, alla idisslande i godan ro. Några höns rörde sig i ett hörn, och från baksidan hördes grymtningar från grisarna i inhägnaden utomhus.

När de närmade sig det lediga båset hördes ett harklande från skuggorna. Morbror Halrik stod lutad mot en grep, med mössan djupt neddragen över pannan. Hans ögon var trötta men vaksamma, och blicken gick först till Garion, sedan till Signe.

”Jaså,” sa han efter ett ögonblicks tystnad. ”Det är hon.” Garion nickade.

”Signe. Hon stannar några dagar.”

Halrik rätade på sig och steg närmare. Hans röst var sträv men inte ogin.

”Halrik. Om du inte är rädd för lite skit under naglarna, så ska du nog klara dig här.” Han räckte fram en stor, valkig hand. Det låg en antydan till leende i mungipan.

”Och du,” sa han till Garion, ”kom ihåg att hästar ska få hö innan de får gullas med.” Garion skrattade och tog över hästens träns, ledde den in i båset och började fästa selen på rätt sätt. Han vände sig kort mot Signe.

”Han är barsk men god. Lite som vår gamle galt. Knorrar tills han får mat, sen är han hur nöjd som helst.”

Garion såg sig om i ladan, hörde hur korna tuggade vidare som om inget nytt hade hänt. Lugnet i byggnaden var nästan påtagligt, trots Halriks närvaro.

”Du klarar dig fint här,” fortsatte Garion. ”Alla här säger vad de tycker, men ingen dömer för fort.” Han såg på henne en stund, handen fortfarande på hästens bog.

”Jag är glad att du vill stanna här ett tag.”

• Rollspelare

Signe hade fått en bra känsla av Garions mor. Hon verkade handfast men snäll. Kanske något.. motvillig vid tanken på att hennes son tagit hem henne dit. Lite konfunderad över Signes syfte. Signe klandrade henne inte. Hon hade känt likadant om hon haft en son som dragit hem en flicka.

Morbrodern verkade likadan. Som Garion beskrev dom. Det var ärligt men snällt folk. Så länge Signe inte gjorde något dumt skulle hon ha det bra där. Och hon var rätt bra på att anpassa sig. Bättre nu på äldre dar i alla fall.

Hon stod intill Garion, även hon med en hand mot sin trogne tjänares bog. Hon såg på Garion, ett litet leende spelade över hennes läppar. Trots det dunkla ljuset i ladan glittrade det tydligt i hennes guldgula ögon.

“Jag är glad att du vill ha mig här.. att du delar med dig av ditt liv..” Svarade hon mjukt. Hon flyttade handen från hästen, lade den istället över mannens. Smekte den lite. Hon höll ännu hans blick. Det var mysigt där i ladan. Doften av hö och djur. Det dunkla ljuset. Hade inte Halrik varit närvarande hade hon kysst Garion, kanske passat på att klämma lite på honom. Istället nöjde hon sig med att se in i hans själ. Tala med sina ögon. Smekningarna över Garions hand, den suggestiva, illmarigq blicken. Han skulle nog förstå vad hon ville. Och nog retades hon lite. Förstod ju att han kanske inte ville ge henne allt hon önskade när dom var inom hörhåll från hans morbror och mor. Men hon kunde ju få se honom svettas lite..

Så lämnade hon hans hand ifred, vände sig istället mot sin häst. Klappade henne på halsen.

“Här kommer du få det bra, Smörblomma. Tak över huvudet och god mat. Se upp för karlarna bara..” Först talade hon ömt, sedan skämtsamt med en liten blick mot Garion.

“Det börjar visst bli sent.. jag vet inte om du har några mer sysslor, men jag skulle vilja få se gäststugan och komma i ordning.” Hon log lite mot Garion. “Följer du mig..?”

• Rollspelare

Garion mötte hennes blick där i skymningsljuset mellan bjälkarna, såg glimten i hennes ögon och hur hennes smekning över hans hand sade mer än tusen ord. Och han förstod henne — förstås gjorde han det. Hjärtat slog kanske lite hårdare än nödvändigt, men han höll sig lugn. Hon visste vad hon gjorde. Retades. Och han… ja, han kände sig ganska hjälplös i det. På ett sätt som inte alls var obehagligt.

Han skrattade lågt när hon talade till hästen, och skakade på huvudet medan han ledde ut dem ur ladan, stilla och trygg.

”Jag hoppas Smörblomma har lika god humor som sin husfru,” sa han mjukt med ett sidosneglande leende. ”Men du har rätt, det börjar bli sent. Med lugna steg förde han henne över den knastrande grusplanen bort mot gäststugan. Elna var redan där, höll på att bädda med fräscha lakan och en extra ullfilt vid fotänden.

”Jag vet inte om du fryser om nätterna,” sa hon med ett vänligt tonfall medan hon fluffade till kudden, ”men man ska inte chansa i augusti. Värmen smyger sig undan när man minst anar det.” Garion hjälpte till att ställa in en tvättbalja med färskt vatten och en liten lerkanna med lavendeldoftande örtolja — Elna hade sin vana trogen redan förberett sådant. Sedan drog hon sig tillbaka med ett varmt leende och en nick mot Signe.

”Du ropar om du behöver nåt, flicka,” sa hon innan hon stängde dörren efter sig. Stegen mot storstugan var tunga men trygga. Troligtvis gick hon direkt till härden, till en gryta som behövde röras om, eller ett garnnystan som väntade på hennes händer.

Garion stannade kvar i gäststugan med Signe en stund till. Han lade in några vedträn i spisen, lutade sig ner och tände varsamt brasan. Det sprakade till, små lågor kröp fram över veden och började slicka sig uppåt mot skorstenen. Han såg på henne i lågornas sken, höll kvar blicken lite längre än nödvändigt.

”Jo,” sa han slutligen med låg röst, ”jag har en del jobb kvar att ta hand om. Djuren ska ses till igen, och Halrik hade lämnat ett lass ved som ska staplas innan daggen kommer.”

Han drog en hand genom håret och log snett.

”Men när jag är färdig… vill du ha mitt sällskap då? Eller vill du hålla mig sällskap en stund där ute?”

• Rollspelare

Gäststugan var inte särskilt stor, men den dög gott och väl för Signe. Den var faktiskt bra mycket större än hennes vagn. Nästan som en balsal i jämförelse. Stugan var som ett enda stort rum, med en dörr och ett fönster. I ena änden låg vedspisen, som funderade både till matlagning och för att värma upp rummet. Ovanför hängde några byttor, pannor och kittlar i koppar. Intill fönstret stod ett litet matbord med tre stolar. Och i andra änden låg sängen. Det var lågt i tak, men högt nog för Signe. Det kändes hemtrevligt där.

“Tack, mor.” Svarade Signe vänligt efter allt kvinnan försett henne med. Här kunde hon absolut trivas.

Hon betraktade Garion medan han tände brasan med ett ömt leende. Han var så.. omtänksam, så fin. På alla sätt och vis. Det gjorde nästan ont i Signe av all hans vänlighet. När han talade närmade hon sig honom. Strök en hand mjukt över utsidan av hans överarm. Fast och varm. Blicken in i hans.

“Jag skulle uppskatta..” började hon, och förde sedan hans arm mot och om sig, ville känna hans starka armar om sig. “..om du gjorde mig sällskap här sedan..” Hon såg på honom på samma vis som hon gjort i ladan.

“Under tiden kan jag hämta mina saker från vagnen. Göra mig hemmastadd.”

Viewing 20 posts - 41 through 60 (of 85 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.