Post has published by Silvertejp
Viewing 5 posts - 81 through 85 (of 85 total)
  • Rollspelare

Garion lät skeden glida långsamt genom gröten och tog en tugga till, medan han betraktade Signe över skålkanten. Det låg något tryggt i att sitta så här med henne, mitt emot, i den lilla stugan där doften av nykokt kaffe blandades med en svag hint av lavendel från hennes hals. Elden i spisen sprakade i ett jämnt, mjukt tempo, och det sken från lågorna målade ett varmt skimmer över hennes ansikte.

Han log stilla för sig själv – gröten var god, så där len och krämig som han tyckte om, och han kände värmen sprida sig både i kroppen och i sinnet. Men samtidigt fanns där ett gnagande stygn av dåligt samvete. Han hade låtit det ligga och gro i flera dagar nu.

Garion lät blicken vila på elden en stund innan han talade, som om lågornas rörelse hjälpte honom hitta orden.

“Signe…” började han lågt, och när han såg upp mot henne var det med en allvarlig men mjuk blick. “Jag måste be om ursäkt… för hur jag varit de senaste dagarna. Jag vet att det inte varit rättvist mot dig.”

Han satte ifrån sig skeden och lutade sig lite framåt, med händerna vilande på bordet.

“Jag har tänkt mycket. När du berättade att du är sierska, och sedan… efter den verkligdrömmen jag hade för fyra dagar sedan… jag blev rädd, Signe. Inte för dig – men för vad det skulle kunna betyda. Jag visste inte hur jag skulle hantera det.” Han suckade, men det var mer en utandning som släppte taget om en tyngd.

“Men nu… jag struntar i om du är sierska. Det enda som spelar roll för mig är att du är här. Med mig.”

Ett litet, nästan pojkaktigt leende smög sig fram i mungipan.

“Du behöver inte rida in till byn för att hålla dig undan mig. Men… om du ändå tänkt åka, vill du att jag följer med? Jag ska ändå till Ormund. Han skulle smida några nya gångjärn idag, och jag hörde att han skulle slipa bonden Hans verktyg, det var en vedyxa och en lie, om jag inte minns fel. Det finns nog jobb för mig idag.” Han såg på henne en lång stund, och nu var värmen tillbaka i blicken – som om de där osynliga stegen mellan dem, som de båda tvekat inför, just blivit lite kortare.

• Rollspelare

Hon höll nästan andan när han sade hennes namn och sedan satte ord på sina tankar. Hon såg på honom medan han talade, lät orden sjunka in så hon kunde begrunda dom. Struntar i att du är sierska… enda som spelar roll är att du är här… orden värmde, läkte sprickan som bildats i hennes hjärta. Sakta log Signe, försiktigt men hoppfullt. Hon kunde se värmen i hans blick, såg hur han började hitta tillbaka till sig själv. Till henne.

Hon lade ifrån sig skeden i tallriken. Reste sig långsamt från stolen och gick runt bordet till honom. Det fanns en slags självsäkerhet i Signes steg och rörelser nu, på ett annat sätt än dom senaste dagarna. Försiktigheten började smälta bort.

Varsamt satte hon sig i Garions knä, smög en hand om hans nacke och smekte den varma huden där. Ett litet leende lekte över hennes läppar och i hennes gula ögon skulle han se det där varma glittriga sakta återvända.

“Jag vill inget annat.. än att vara med dig..” Svarade hon honom i en låg mjuk ton. Hon böjde sig fram och sökte hans läppar för en försiktig liten kyss. Åh, som hon saknat hans varma, trygga närhet.

“Jag ville först rida in själv, för att ge dig utrymme, men nu..” Hon log lite. “Vi åker in tillsammans. Jag ska se vad som finns på marknaden och sedan kan jag vänta hos Tamas tills du är klar hos Ormund, så kan vi åka hem tillsammans sedan.” Hon lekte lite med hans hår i nacken, log mjukt mot honom. Böjde sig sedan fram för en ny kyss. Hon hade svårt att få nog.

• Rollspelare

Garion hann knappt reagera innan hon satt där, lätt och självklar i hans knä, och den lilla försiktigheten som hängt kvar mellan dem de senaste dagarna försvann som dimma i sol. Hennes värme mot honom, hennes doft av lavendel och något eget som han kände igen utan att kunna sätta ord på, slog honom med en nästan bedövande trygghet.

När hennes läppar fann hans var det som att något i honom vaknade till liv igen. Han svarade omedelbart, först med en mjuk kyss, sedan djupare, hungrigare, som om han försökte ta igen all tid de varit ifrån varandra i känslan. Hans armar slöt sig runt henne, starkt men med en ömhet som sa att han aldrig ville släppa taget.

Kyssen blev blötare, deras tungor möttes i en välbekant rytm, och Garion kände hur värmen i bröstet blandades med en annan, mer påtaglig hetta längre ner. Fingrarna gled nästan instinktivt längs tyget vid hennes midja, letande efter kanten, en öppning. Han drog lätt i tyget, som om han behövde känna mer av henne mot sig.

Han bröt kyssen just tillräckligt för att andas mot hennes läppar.

– Hinner vi? viskade han, rösten något mörkare än vanligt, samtidigt som hans blick sökte hennes med den där blandningen av lekfullhet och längtan han bara fick när hon var så här nära.

Det var inte längre bara orden han yttrat tidigare som förenade dem – det var känslan av att vara där, tillsammans, utan avstånd.

• Rollspelare

Garion höll henne tätt och lät sin andning långsamt sjunka i takt med hennes. Svetten på hans hud svalnade mot hennes, men värmen mellan dem dröjde kvar som glöd under aska. De satt fortfarande kvar på stolen vid bordet intill fönstret. På bordet låg Signes klänning, och resten av deras kläder var utspridda över golvet.

Han strök en hand längs hennes rygg och kände hur hennes muskler äntligen slappnade av under beröringen. En trött, nöjd suck lämnade honom när han mötte hennes blick och såg hur den fortfarande glittrade, trots utmattningen.

”Du anar inte hur mycket det betyder att höra dig säga det,” svarade han lågt, rösten fortfarande raspig av ansträngning. ”Att veta att jag kan göra dig lycklig… på alla sätt.” Ett snett leende spelade över hans läppar, men det mjuknade snabbt när han lutade pannan mot hennes.

Han kysste henne långsamt, inte som tidigare – utan med den där tysta ömheten som följer efter stormen. När han drog sig tillbaka vilade hans händer kvar mot hennes midja, som om han inte riktigt kunde släppa taget ännu.

”Vi kommer behöva värma badtunnan nere vid ladan…” mumlade han, nästan mot hennes hår. ”Men just nu… vill jag bara ha dig här. Känna att du är min, och att jag är din.”

Garion lät tystnaden fylla rummet, endast bruten av deras lugna andetag. I hans famn kände hon sig stadig och trygg, och i hans blick fanns löftet att även när hettan lagt sig skulle han fortfarande hålla henne så här.

• Rollspelare

Signe satt där i Garions varma, trygga famn och bara njöt. Hon hade nickat lite som svar på att jo, badtunnan behövde värmas, men inte riktigt än. Mysa först.

När de kände sig redo lösgjorde sig Signe från Garions famn. Han gick för att värma tunnan och Signe stannade kvar i stugan för att städa undan frukosten. När vattnet väl var varmt nog för att bada i kom Signe dit. Det var svårt att hålla tassarna borta från varandra, men när de väl var rena, torra och påklädda kunde de äntligen ta vagnen in till byn.

Signe satt tätt intill Garion, med armen om hans rygg och huvudet lutat mot hans axel. Hon var så lugn och trygg i hans sällskap och kanske började ett lyckans frö gro i hennes hjärta. Hon ville våga tro på en framtid med Garion. Kanske skulle gårdslivet inte bli så dumt ändå.

När de kom fram till Linenna var det redan eftermiddag. Signe blev avsläppt vid torget. Hon kysste Garion ömt farväl. Kände att hon skulle sakna honom den tiden de skulle vara ifrån varandra.

“Kom du till Blå Hästen sedan, jag väntar på dig där.” Sade hon innan en sista kyss. Så vinkade hin av Garion och tog sig sedan tid på marknaden.

Signe studerade utbudet noga. Gick ett varv först för att ta reda på ordentligt vad som fanns där. Sedan gick hon till utvalda stånd och butiker för att köpa vad hon behövde och ville ha. När hon var nöjd gick hon med sin fulla korg till Tamas.

Hon slog sig ned på en stol vid baren, hälsade vänligt på Tamas. Han berättade om senaste nytt från byn och Signe berättade om de senaste dagarna på gården. I väntan på Garion beställde hon ett efterlängtat glas plommonvin.

Viewing 5 posts - 81 through 85 (of 85 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.