- This topic has 1 reply, 1 voice, and was last updated 6 år, 3 månader sedan by MarekTemplan.
-
Namn: Thelgarn Åskyxa
Kön: Man
Ålder: 72 år
Längd: 140 cm
Tyngd: 97 kg
Ögonfärg: Mörk blå
Hårfärg: Järnblått
Födelseort: Dvärgstaden Narnbadihr – Öster om Zirthimar (förstörd av Vättar)
Folkslag: Dvärg
Lojalitet: Dvärg / Arateas Dunderdvegrr
Civilstånd: SingelBiografi
1350 TT. Föddes i Narnbadihr. Till Thulnir Guldhjälm och Ingrin Runemane.
1367 TT. Narnbadihr belägras av Wolggard Vättar – Thulnir Guldhjälm stupar.
1369 TT. Ingrin Runemane och de 3 barnen bosätter sig vid det Vita Bergets fot.
1380 TT. Dahrinur Arateas besöker Thelgarn och gör honom till präst för Dunderdvegrr. Åsk dvärgarna.
1418 TT. Thelgarn beger sig ut för att söka efter en förlorad dvärg relik
1422 TT. Rör sig i Karm, och värdshuset Slöa Hammaren.
Bakgrund
Född i en familj av fem, Thelgarn var den yngste av de tre barnen, vaden var en artesan vid namn Thulnir Guldhjälm, och modern hette Ingrin Runemane, en prästinna för en av de mindre dvärga gudarna Bwhern Järnsilver, gudinnan över hemmet och sanningen. I den stora slaget mot vättarna dödades Thulnir och familjen sattes på flykt. En genomdådig resa över järnhavet och söderut mot Brishavet och Västbukten till Celeras, där familjen bosatte sig invid de Vita Bergens fot och väster om Celeras.
Thelgarn och hans familj var inte de enda dvärgar som lyckats fly undan den förödelse som de hade varit med om, vid de Vita Bergens fot byggde de sina hem, fri vistelse fick de genom sin rika handel med de Celeranska köpmännen. Dvärgarna vid de Vita Bergens fot byggde också mindre helgedomar till sina forna gudar, Ingrin byggde ett åt Bwhern, tillsammans med Thelgarn och den äldre brodern Thorgunn.
När väl den lilla helgedomen var färdig besöktes Thelgarn av en celestisk gestalt, känd under namnet Dahrinur Arateas, dvärgarnas motsvarighet till Tor. Dahrinur hade valt Thelgarn att bli den ledande gestalten i den nya Arateas-tron, och bli den första av många Dunderdvegrr – dunder dvärgar. En del av de dvärgar som levde i Celeras såg denna syn som hednisk mot de gamla dvärgarnas kultur och tro, och en del tog sig till detta som en väg till hämnd mot vättarna.
Thelgarn försökte sitt bästa att tjäna sin gud, men misslyckades flera gånger under sin period som Dunderdvegrr. Thelgarn var också en lärd, intresserad av den gamla tiden, de forna dvärg gudarna, de forna dvärg kungarna och när Zirthimar inte var den enda stora dvärgstaden. Det föddes en dröm i Thelgarn, att återvända till Zirthimar, att återta de forna städerna och återuppbygga ett mäktigt dvärgarike. Främst att slå tillbaka mot vättarna och få sin hämd för Thulnir.
Thelgarn valde att gå ut i Talanrien för att söka reda på kompanjoner och nya följeslagare för att en dag kunna ta sin hämnd mot vättarna. Thelgarn söker också en förlorad dvärg relik, ett vapen som är tillverkad av ren runenergi, men som gått förlorat för utminnestider sedan, och de enda spåren kvar av reliken är i gamla skrifter och läror. Thelgarn bär alltid med sig de heliga skrifterna av Arateas, och är inte rädd att prata högt om sin gud, men kan ibland misstolka och även han glömma och improvisera verser från Arateas bok.
Thelgarn litar på allihopa som följer hans dröm och som även kan komma att följa hans tro och ord. En handling gjord utav en Dunderdvegrr är alltid rätt, och Thelgarn skulle alltid ge sitt stöd för en medföljare, även i blindo.
Utseende
Hårfärg: Järnblått ruffsigt hår,
Skägg: långt flätat skägg med svarta snoddar.
Ögonfärg: Mörkblått med en skarp blick.
Kläder – Huvud: En hjälm med runor var Arateas namn är inristat, lär skydda honom från att bli träffad av blixten.
Kläder – Överkropp: En lätt brynja och en grå tunika, där Arateas sigill är prydd, både på ryggen och bröstet.
Kläder – Armar & händer: Den lätta brynjan täcker över över och under armen, med läder remmar och inristade runor längs med över armen och ner mot handskarna. Handskarna är gjort av läder.
Kläder – Underkropp: Smidiga och lätta underbyxor, den lätta brynjan från överkroppen täcker mestadels av underkroppen, benen och övre låren är skyddad av läder skydd.
Kläder – Skor: Storlek 49, stora läder stövlar
Vapen: Yxa, Krigshammare, SköldPersonlighet
[Beskriv din karaktärs personlighet och karaktärsdrag.] Work in progress
Familj
Fader – Thulnir Guldhjälm – Artesan, dog vid slaget om Narnbadihr.
Modern – Ingrin Runemane – Prästinna.
Äldre bror – Thorgunn Silveröga – Artesan
Äldre syster – Mirjma Grönsköld – Prästinna
Egenskaper och förmågor
[Beskriv din karaktärs egenskaper och förmågor. Är han/hon en magiker, riddare, bagare, musiker?] Work in progress
Svagheter
Tror sig veta Arateas heliga skrift utantill, men säger oftast fel när Thelgarn predikar. Tror också på alla som följer hans tro, även om det kan vara mycket mycket fel.
Länkar till rollspelstrådar
- This topic was modified 6 år, 3 månader sedan by MarekTemplan.
- This topic was modified 6 år, 3 månader sedan by MarekTemplan.
- This topic was modified 6 år, 3 månader sedan by MarekTemplan.
-
Namn: Gormaknok “Gork” Dar’Kupgugh
Kön: Man
Ålder: 43 år
Längd: 183 cm
Tyngd: 96 kg
Ögonfärg: Svart/gråa ögon
Hårfärg: Svart / lortigt / stenkross / mineraler
Födelseort: Vid Shum Zhurmat – Ett orksamhälle, vars population bestod av majoriteten gruvorker men också där människo- och dvärgfångar som lagts i gruvarbete.
Folkslag: Ork – Gruvork
Lojalitet: Shum Zhurmat, Rau Madom, och ett fåtal till orkgruvsamhällen. samt Jonishisanjou Shigeyoshuhirauji och Smulan.
Civilstånd: Okänt
Levde: omkring 344 – ??? ATBiografi
Oviss när Gork är född, men i Gar Zhurmat
344 AT de första bevarade noteringarna av Gork, registrerad Gruvork i Shum Zhurmat
350 AT fortfarande Gruvork, men förflyttad till en närliggande Gruvorkiskt samhälle vid namn Rau Madom (Ny Metal).
358 AT Gork rebellar mot Rau Madoms gruvhierarki, och flyr från Rau Madom söderut mot Nirai
362 AT Möter Jonishisanjou Shigeyoshuhirauji, den Nirai-Mahadwenska prästen
Bakgrund
Oviss om vem som är Gorks föräldrar, och om Gork hade några syskon. Gork registrerades som ung till att bli en Gruvork i Shum Zhurmat (ungf. Väldigt Högljutt), för att framställa järn och mineralet, men också med att hugga ut och hjälpa till att bära ut de stora mängder malm som inte krigsfångar och slavar av människor och dvärgar klarade av ensamma.
Gork blev förflyttad 350 AT till en närliggande Gruvorkiskt samhälle vid namn Rau Madom, som betyder Ny Metal. Där blev det hårdare dagar och ännu hårdare nätter, även för Gruvorkerna. Rau Madom var kärnan i den orkiska metalindustrin, och många orker från olika håll i den mindre kända orkvärlden fördes hit, även om ännu under denna tid var många av de kända orkklanarna oenade.
Efter många års slit hade Gork fått nog och tänkte att nu kan det inte gå sämre för en gruvork som han själv, och många av hans kamrater i Rau Madoms järngruvor. Gork ville skapa ett nytt och enat orkland, i arbetarorkernas anda och största vikt på mer rättigheter och befogenheter för gruvorker och även för andra arbetarorker. De starkaste och klarsynta orkerna togs in i armen, de mer korkade och inte lika vassa verktygen i lådan, forslades till gruvindustrin. Hur Gork hade hamnat där, det var han väldigt förbryllad. Gork såg sig nämligen som en väldigt utomordentligt smart ork, med många smarta idéer och innovationer och framtidsidéer på hur ett äkta orkland skulle se ut.
år 358 AT gick det så långt att Gork tagit livet av en av sina överordnande, och för att inte bli levande begravd med en massa blekansikten och lurviga mullvardsmän, flydde Gork från Rau Madom för att rebella mot de hårda liv som en Gruvork fick genomlida. För många av gruvorkerna föddes, växte upp, och levde sina liv i gruvorna, och dog i gruvorna. Många av dem var så känsliga för ljuset utanför att de flesta gick blinda om det såg soljus, facklor gick ann, men direkt solljus var rena tortyren. Gork var ändå lyckligt lottad att han fick vistas utanför, vid gjuterierna och smedjorna, som oftast byggdes vid utkanterna av gruvorna där det var lätt att transportera vidare råmaterial som färdiga vapen, verktyg, och byggmaterial.
362 AT möter Gork Jonishisanjou Shigeyoshuhirauji, den Nirai-Mahadwenska prästen, och dess förvuxna vildsvin, Smulan, någonstans i de nuvarande brända slätterna.
Utseende
Väldigt snygg för att vara gruvork, enligt Gork själv. Ett par vårtor på näsan, stora framtänder, ruffsig långt svart hår, som man fortfarande kan hitta stenkross och en och annan metall, för diverse gruvras. Gork bär med sig sin gruvork uniform, som bestod av en läderklädsel och en axelbrynja på ena axeln (höger). Gork går ofta omkring barfota eller så bär han kängor av läder.
Personlighet
Gork är smart, men klumpig, men väldigt smart, och har gärna mycket bra och smarta saker att komma med. (Gork är egentligen väldigt dum, men det vet han inte, Gork är för smart för det). Gork är avsevärt artig mot främlingar, speciellt vid mötet av Jo, detta förmodligen av de många åren som han jobbat sida vid sida av människo slavar i de diverse gruvsamhällen han varit inhyst i. Detta gjorde inte att han hyste något speciellt över andra raser än orker, men Gork respekterade dem, åtminstone om de var gruvarbetare.
Familj
Okänt om Gork har syskon, förmodligen.
Kanske inte ansågs sig som familj, men några av de som han hade stor tillit på, även om de var av annan ras än Ork.
Smulan – Jo’s förvuxna vildsvin
Jo – Blekansiktet som Gork träffat på år 362 TA.
Egenskaper och förmågor
- Gork är smart.
- Gork gillar att prata, men vet inte ofta om vad.
- Gork är snäll mot de som inte springer livrädda ifrån honom, eller de som med svärd siktar på Gork
- Gork kan lite människomål tackvare Jo, Gork är smart.
Svagheter
- Gork är smart. Gork gör saker för andra, men på andras bekostnad.
The forum ‘Rollspelskaraktärer’ is closed to new topics and replies.