Post has published by Solizen
Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 20 total)
  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    Leida av Hafgrims ätt

    Tidig morgon, Frostheim hade ännu inte vaknat helt och det var endast några enstaka människor i rörelse längs de något vårleriga gatorna. Doften av får och gris, mat som kokades över eldar och rök blandades och förstärkte känslan av att återigen vara i en stad. Det var ett år sedan nu, ett år av att ständigt vara i rörelse. Och i rörelse var hon fortfarande, kvinnan som kom ridande i ett ensamt följe. Hästen kraftig och muskulös, en veteran som varit med i många år och det märks att häst och ryttare litar på varandra. Kvinnan klädd som en man med både svärd och yxa vid bältet samt en båge och koger över ryggen. Det mörkt bruna, nästan svarta håret slarvigt fäst i en fläta över ryggen och med tanke på lagret smuts i ansikte och över kläder kan man dra slutsatsen av att hon varit ute på vägarna ett tag.

    Med van hand styr hon hästen bort mot värdshuset där hon visste att det gick att hyra rum en natt eller två. Några små uppdrag utöver huvuduppdraget hade gett henne en välfylld penningpung så hon tänkte minsann unna sig både säng, mat och ett bad hos någon av baderskorna i byn. En aning stelt tar hon sig av hästen framför värdshuset, en pojke kommer fram för att erbjuda sig att ta hand om den åt henne och hon ger honom tömmarna, förmanar honom att ta väl hand om hästen och tar sedan sina sadelväskor och vapen. De bruna ögonen ser sig omkring, Vägarna hade varit oroliga och vakterna runt Frostheim hade varit många. Det innebar också att Ulvhedna var i staden. Än så länge hade ätten hon svurit sig till inte valt sida i konflikten men det var nog bara en tidsfråga innan det skulle ändras. Hon visste vad hon ville men vad spelade det för roll när hon inte hade någon bestämmanderätt på egen hand.

    Ser efter pojken som leder bort hästen mot ett av stallarna innan hon tar sina saker och går in i hallen. En eld sprakar i mitten av långhuset och kött grillas över elden. Det doftar nybakat bröd vilket får hennes mage att högljutt kurra. Värden kommer fram till henne” Åh välkommen, välkommen. En tidig gäst. Lite frukost och en bädd? ” Frågar han och synar henne något. Hon är grövre och lite längre än de flesta kvinnor och det brukade kunna generera en hel del blickar. Kanske var det också därför som hon ännu inte hittat någon man att äkta. Även om påtryckningarna helt klart fanns. Sanningen var att hon inte hade någon lust alls att gifta sig. Livet hon levde nu passade henne bra.” Ja.. frukost och en bädd för två nätter till att börja med. Och ja… jag kan betala ” Inflikar hon vilket gör mannen nöjd. ” Jag lägger gärna ifrån mig min packning, jag behöver besöka en baderska innan frukost ” värden nickar och visar henne till en liten sovalkov som man kunde dra för med ett draperi i lite tjockare ylle för att få vara ifred och hon lägger in sina saker. Svärdet fick dock följa med liksom dolken men läderharnesk, ben och armskydd  samt hjälmen fick bli kvar.

    Så söker hon sig ut igen. Om hon inte mindes helt fel fanns baderskorna en bit ner mot östra delen av staden. Med solen i ögonen och lätt kisandes mot den börjar hon att gå.

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Brand av Hafgrims ätt

    Frostheim, Kaldrland, var det att vara hemma nu? Nej han var inte hemma utan bara tillbaka i landet som varit platsen för hans födelse. Ett riktigt hem hade han bara haft en gång i livet. Men det var länge sedan han varit där nu och kanske skulle han få återse den platsen inom kort. Senaste tiden hade han färdats långt för att återvända hit, budet att återvända hade funnit honom i en liten konflikt mellan två små adelsmän. Med betalningen för det hade han tagit första bästa skepp som varit på väg mot Kaldrland och nu hade han tagit sig hit. De mörka pösbyxorna hade ett tunt lager dam på sig så de såg mer ljusbruna än mörka ut. På ryggen hade han den bekanta mörkgröna skölden som nu var ganska sliten, i bältet hängde svärdet och yxan stadigt. Över ena axeln hade han en säck med de få saker han hade i andra handen höll han spjutet vars ände vilade mot marken.  Blicken vilade mot öster och han tog in staden som började vakna. Ljuden och lukterna hade första gångerna varit väldigt överväldigande men nu var han van vid det. Långsamt stängde han ögonen för att låta solljuset träffa ansiktet och låta kroppen ordentligt vakna till i takt med att staden vaknade runt honom.

    Han hade inte varit mycket för politik och skulle nog aldrig bli det heller men nu hade tankarna ändå dragits till hur ätten skulle ställa sig till den konflikt som rådde i landet. Brand suckade tungt och skakade sedan på huvudet. Det var både spännande och skrämmande att återvända hit, han hade inte hört något från Leida eller den andra ätten de senaste ett och ett halvt året. Var hon i livet än, vad hade hon varit med om under den tiden? Det var många frågor som snurrade i hans annars lugna huvud, det var ovanligt för honom. Han hörde hur vissa som passerade honom tog lite omvägar då han stod så stilla där i morgonljuset. Det långa mörka håret var i en lös fläta och skägget ovårdat efter den långa resan till sjöss. Någon slog i honom när de gick förbi och muttrade något men Brand brydde sig inte utan stog kvar där. Hans minne av staden var inte det bästa och funderade lika mycket på vart han skulle gå som att han njöt av solen. Av de steg han hörde runt sig var det några som stod ut lite, lite tyngre och mer bestämda steg som närmade sig bakifrån. Hans grepp om spjutet ändrades lite medan han inväntade att stegen skulle komma närmare, kanske kunde han avgöra då vad som var så bekant med dem.

  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    Staden tycktes ha vaknat lite mer nu, lite fler människor ute på gatan, lite fler djur, grisar som bökade i hopp om att hitta godsaker gömda under löv och annat bös. 25 somrar hade hon hittills fått uppleva varav de senaste gjort hennes blick alltmer vaksam. Barndomen hade hon tvingats lämnat långt bakom sig för länge sedan och trots att hon visste att hon hade en ätt i ryggen och en bror därute någonstans så kände hon sig ofta ensam och rotlös. Trött låter hon tankarna vandra fritt medan hon rör sig med bestämda steg. Bad… frukost… sömn…och… hon avbryter sig genast när blicken faller på en gestalt och en sliten rundsköld några meter framför henne på gatan, just där hon vikt om ett hörn. En liten stund tidigare och hon hade varit den som hamnat framför gestalten. En stund blir hon stående, nästan paralyserad och bara stirrar på den slitna skölden innan hon finner sig.

    Vid oden… ” Får hon fram mest för sig själv innan hon höjer rösten” BRAND! ” Ropar åt honom så att flera på gatan vänder blicken mot henne, fundersamma över varför hon gastade såhär tidigt på morgonen. Så ökar hon på stegen så att hon kommer närmre honom.” Brand! ” upprepar hon lite lägre nu men glädjen och överraskningen i rösten kan hon inte dölja. Inte heller kan hon hejda sig från att slå armarna om honom när hon väl kommit fram och förbi honom, slår armarna hårt om hans hals” Vid Oden bror! Ett och ett halvt år utan ett ord! Inte ett ord!!! ” Grälar hon på honom. Så många gånger hon varit arg på honom för att han inte hört av sig alls när han vetat att hon varit kvar i Kaldrland hela tiden. Hon som fått klara sig själv vilket visserligen hade gått bra men han var hennes bror, den enda av blodet hon hade kvar i livet. Självklart var han speciell för henne, betydde mycket. Hon kramar honom länge, länge utan att vilja släppa”  Brand du stinker lika illa som jag. När kom du? Och var i hela friden har du varit?! Du följer med till baderskorna och sedan äter vi frukost tillsammans ” bestämmer hon utan att egentligen bry sig om ifall han hade andra planer. De behövde båda bad och mat trots allt. Så glad över att få se honom igen, ögonen tårfyllda när hon lättar på omfamningen och ser upp i hans välkända ärrade ansikte, styrkan i hans blick som även hon ägde och som hon tyckte så mycket om. Lägger handen över hans skäggiga kind” Jag trodde att gudarna tagit dig till sina hallar…när du inte hörde av dig. ” Säger hon lägre nu, mer känslosam” Vid oden vad skönt det är att se dig!

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Brand’s leende hade bara blivit bredare och varmare när han hörde sitt namn ropas. Nog hade han känt igen stegen som närmat sig, det hade alltid funnits en målmedveten tyngd i hans systers steg. Men helt säker hade han inte varit förrän den välbekanta stämman ekade bland husen. Han stod still och blundade medan han väntade och hörde stegen närma sig raskt, när armarna lindar sig runt hans hals så öppnar han ögonen samt lägger en arm runt henne för att hårt hålla sin syster mot sig. Han tog ett djupt andetag och drog in den välbekanta doften innan han skrattade ett varmt djupt skratt.
    “Kära syster, vilken av alla frågor ska jag svara på först? Eller vill ni skälla ut mig en gång till medan vi vandrar vägen mot baderskorna? Där kan jag svara på alla frågor ni kan tänkas ha.” Det är en ömsint ton i hans retsamma röst och det märks att han är lika glad att återse sin syster, att veta att blodsbanden än är starka. Han böjer sig ner lite och med en arm om hennes midja lyfter upp Leida från marken för att börja gå. Efter några meter släpper han ner henne på marken igen men har en arm lätt om hennes axlar. Hon hade rätt i att han inte luktade eller kanske såg så bra ut just nu. Resan och tiden innan hade tagit sin rätt på honom.

    “Nej du Leida, än är det inte tid för någon av oss att sluta sig till Valfaders sida inför den sista striden. Men det kanske har varit nära ett par gånger. Du vet att av oss två är du den som är mest kunnig inom skrivandet. Jag kan men det tar mig lite längre tid att skriva. Om du är här i Frostheim har du haft eller har ett uppdrag, men har du också kallats till byn?” Han såg lite frågande på henne och lade huvudet lite på sne. Hans sköld, spjutet, brynjan och huden på halsen hade alla några ny märken men inget större eller allvarligare vad man kunde se. Det fanns också en trötthet över honom som kommer till de som färdats långt. En pung med mynt klingade lätt vid hans höft när de gick och han kunde se styrkan i hennes ögon, det blodsband de delade och valen de fått göra som skapat två beslutsamma syskon beredda på vad än världen kastade mot dem. Brand såg sig om lite på gatan och försökte minnas var de kunde få sig ett bad.
    “Vid alla heliga gudar Leida det är skönt att se er igen även om ni gråter som ett litet flickebarn.”  Det fanns bara ömhet i hans röst nu och inget retsamt eller hånfullt alls.

  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    Åh vad det kändes bra att få vara nära honom igen. Hennes älskade bror. De starka trygg armarna som när hon var liten alltid funnits där och skyddat henne från allt. Även om hon också var utvalda av ulvarna så var det något visst i att veta att det fanns en bror där som plockade upp henne om hon föll. Hon skrattar lite med glädjetårar i ögonen” Åh jag kan fortsätta skälla medan vi går. Jag vill ha svar på allt, helst på en gång. Vad jag har saknat dig! ” Säger hon igen, kramar om än en gång innan han lyfter henne och hon skrattar till lite, när hon väl är på marken igen lägger hon armen om hans midja i sin tur. Bror och syster återförenade så som det skulle vara.

    ”Ni? Var har du varit som lagt dig till med sådana hovadelsfasoner? Karm? ” Hon ger honom en retsam blick och kittlar honom lätt i midjan medan de går. Lite mer allvarlig när han talar om Valfader” Nej… dit tänker jag bege mig tillsammans med dig . Minns du att vi lovade varandra det en gång… vi var unga då men det löftet har jag burit med mig under varje strid jag utkämpat. ” Ser på honom med lite rynkad panna” Vad är det för mening med att kunna skriva när jag inte ens vetat var du varit? Jag visste att du skulle till Frostheim när vi skiljdes åt men sen… ”Hon går tyst intill honom en stund innan hon ser på honom igen” Jag har just avslutat ett uppdrag och blivit kallad hit till ätteting. ”Pannan runkad igen” Jag misstänker att det har med kriget att göra. Stannar till, stryker fingrarna över ett av de nya ärren i hans ansikte” Tinget är om två dagar, du ser trött ut bror, spendera dagarna med att vila och att prata med mig? ” Torkar bort tårarna med en smutsig krigarhand, skrattar till innan hon slår honom lätt över armen” Men låt mig få vara en flickunge bara nu… jag har inte sett dig på gudarna vet hur länge. Du har ingen aning om hur orolig jag varit över att du lämnat mig ensam kvar här på jorden. ” grälar på honom igen men det är med ömhet i rösten och när hon är klar måste hon slå armarna om honom igen och krama om honom hårt och länge för att försäkra sig om att han är där och att hon inte drömmer” Kom nu… vi behöver bada och jag är hungrig. ” Hon tar hans hand och drar honom med sig den sista biten till badhuset och baderskorna som såg till att fylla de stora träkaren med rykande hett vatten som doftade av örter. Tvål och handduk ingick liksom att bli skrubbad av baderskorna om man önskade. Hon betalar för dem båda, två kar som står en bit bort så att de ska kunna tala ifred.

    ”Nå bror… börja svara på frågorna jag ställde. ” Säger hon medan hon börjar ta av sig kläderna, oblyg. Har börjat samla ihop sig en aning men vid oden vad det kändes skönt att ha brodern nära igen.

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    “Ditt skall var alltid lika vasst som ditt bett…” Hans röst var lugn men det fanns en allvarlig underton i det hela då han visste väldigt väl hur farlig hon kunde vara med den där yxan och svärdet. Och han visste ändå att hon alltid skulle ha hans rygg när helst det krävdes. Han blundar till och skrattar medan han nickar åt hennes kommentar om adelsfasoner. Hon hade rätt i att saker hade ändrats lite under det senaste året och han skulle kanske ha några andra vanor än innan.  “Inte Karm kanske men kring adel som insisterar på att man ska prata korrekt. Tyvärr tror jag deras vanor fastnat.” Han ser lite sorgsen ut men det är tydligt att det är spelat och han skakar sedan på huvudet igen. När hon nämner löftet nickar han och ler lätt innan han blundar när hennes hand finner ett av de nya ärren i hans ansikte. Även om han var skicklig med skölden hade han en tendens att vara oförsiktig ändå. Låter henne leda honom tills doften av badvatten träffar hans näsborrar och han öppnar ögonen för att se mot sin syster.

    “Du kommer alltid vara en flickunge Leida det vet du.”  Han lyfter handen för att rufsa om hennes hår alldeles innan de går in i badhuset. När de fått varsitt kar fyllt och förberett drar han av sig brynjan, lägger den på sin säck med saker innan han fortsätter att oblygt klä av sig plagg efter plagg. Hon hade så rätt i det hon sade om att skriva, hur länge de varit ifrån varandra och hur trött han var. Men han säger inget mer innan han klivit karet, sitter med vatten upp till bröstkorgen och håret ustläppt för att ta ett djupt andetag. “Då ska vi se om jag minns dina frågor… Min senaste tjänst var i landet som kallas Nirai, ett märkligt land men bra krigare. När jag kom till Frostheim vart mitt uppdrag att följa ett skepp över till Eliden, alvernas hamnstad. Meningen med att skriva ändå även om ni inte vet var jag är vore att en dag kanske jag fann ett bud från er var mina resor än tog mig? Jo vila kommer jag vilja göra nu innan man färdas vidare. Ätteting ja…” Han ser fundersam ut och lutar huvudet bakåt medan han ser upp i taket, låter det varma vattnet skölja bort både smuts och trötthet ur musklerna. Sen vrider han huvudet mot Leida och ser frågande ut. “Vad har ni själv gjort under det år som gått?”

  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    Hon ler åt honom” Ja passa dig, för bettet har blivit än vassare sen vi skiljdes åt. Du ska få se och jag tror nog att du kommer bli stolt över din syster.” Kramar om honom lite till, han skulle aldrig få känna på hennes bett men andra, som hotade dem skulle bli varse att hon inte var att leka med, inte han heller. Tillsammans skulle de vara nästintill oslagbara. Nå hon vet hur verkligheten ser ut det fanns alltid någon som var starkare, snabbare eller skickligare med svärd eller yxa men än hade hon inte mött sin överman. ” Hmm.. ” Kommenterar hon hans svar om niandet” Du kommer bli retad av de andra krigarna i hirden om du fortsätter. ”Och hon skulle fortsätta påpeka det tills det att han återgått till gamla vanor igen. ” Slåss du i sidentunika också? ”retas hon samtidigt som de kommer in i badhuset. Kläderna åker av fort och snart är även hon nere i ett av karen. Så fruktansvärt skönt. Det går nästan att se hur lagren av smuts sakta skalas av och färgar badvattnet grått. Rynkar pannan åt det, hon skulle nog be dem byta badvatten en gång till innan hon var färdig här.

    Sluter ögonen en kort stund och ler åt hans ord om flickunge” Du säger det… ”Ler hon, njuter av vattnet som är så varmt att det får huden att pirra och sticka. Men hon härdar ut, kalla bäckar i all ära men det här… nog för att hon var mycket av en man men ibland, som nu uppskattade hon de mer kvinnliga sakerna i livet. Som ett bad med doftande örter i.

    ”Nirai? Men det är ju långt bort! Vad gjorde du där? ” varför hade ätteöverhuvudet skickat honom hela vägen till Nirai? Och Eliden? Hon vänder huvudet mot honom, även hon har släppt ut sitt mörka hår, det når henne till strax under bysten.” Kanske.. men jag var också arg på dig för att du bara försvann utan ett ord. Jag var arg väldigt länge… ” Ger honom en menande blick. Svor när hon varit som argast på att låta honom veta exakt hur arg hon varit men nu förmådde hon inte. Var bara så innerligt glad över att han var hemma och att de var tillsammans igen. Ler istället lite roat åt hans niande” Jag är ingen adelsdam ”Påpekar hon med en rynkad panna” Jag har inte rest lika långt som du. Det har varit väldigt oroligt här i Kaldrland och jag har mest fått rycka in och släcka småbränder. Men några resor till Tinderstad har det blivit för att vakta last som skulle vidare söderut. För en månad sedan tillfrågades jag av vår ätteledare att ingå i hans hird. En ära men ändå tvekade jag… ” Ser prövande på honom” Du vet var min lojalitet ligger… var din och min ätts lojalitet ligger… låg.. Jag är orolig för tinget Brand. Vad gör vi om vår ätteledare väljer sidan vi inte egentligen stödjer? ”Svåra ting, svåra tankar och kanske inte helt lämpade för stunden men ändå… det var skönt att få ha någon hon litade på att samtala med. Greppar en trasa och två och börjar varsamt och noga skrubba sig ren, avböjt erbjudandet om att ha någon annan av baderskorna till att skrubba sin rygg, hon klarade sig själv.” Dessutom har jag än så länge lyckats undgå giftemål…” Fnyser till” Jag skulel bli en helt oduglig hustru

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Genom alla år och stunder med eller utan henne hade han alltid varit stolt över sin syster, alltid vetat att han kan lita på henne och att hon kunde klara sig själv. Han lyssnar helt klart på henne med ett varmt leende och när hon talat klart samt sitter i badet så nickar han kort.  “Låt dem retas då, hur jag talar eller vad jag har på mig till stridsfältet har inte försämrat min skicklighet på något sätt. Men du kan göra mig sällskap i siden. Men jag är den jag var när jag for. Kanske lite visare och mer erfaren än innan men fortfarande samma själ.” Säger han lite lurigt innan han sträcker sig ner efter sin säck och ur den drar han upp en mörktgrön siden klänning som han som hastigast visar för Leida och lägger sedan ner den igen i sin packning. Långsamt tar han en trasa och börjar omsorgsfullt att tvätta av sig allt resdam som samlats på hans kropp. Han sneglar mot Leida medan han tvättar sig och kan inte låta bli att skratta åt hennes ord. “Jo det är väldigt lång resa dit, men jag följde med den vi fick betalt för att skydda på resan. Tyvärr inget längre stopp i Eliden på vägen ner men det var en stad jag vill visa dig en dag.” Men han hade inte haft något siden på sig där när de kommit in till badhuset under ringbrynjan. Sen ler han ursäktande mot henne och nickar lätt innan han ser till att ordentligt skrubba axlar och hals.

    “Du får väl komma på ett passande straff för att jag försvann så där. Men jag kan svära vid alla gudar att det aldrig kommer ske så igen. Måste jag ge mig av kommer jag se till du får bud om det eller följer med mig. Vilken hird är det vi pratar om att du fått erbjudande om? Jag är lite trött och har inte fått helt klart för mig vad som sker här i Kaldrland än. Jag har hört rykten om oroligheterna och är glad du är oskadd även om du fått arbeta.” Han svor tyst för sig själv att hon inte skulle lämnas ensam igen utan följa med honom eller han följer med henne om det blir så. Han ser sedan lite förvånad ut och lägger huvudet på sne medan han betraktar henne. “Jag vet inte heller vad som ska göra eller bör göras, vi får se vad ätteledaren har för åsikter samt vad som lägs fram på tinget. Men oavsett kommer jag alltid stå på din sida. Och nog kommer du en dag göra en man lycklig som hans fru. Jag tror inte du skulle vara helt oduglig, kanske kunde din matlagning vara lite bättre men annars så.” Säger han retsamt och blinkar mot henne med ena ögat men förväntar sig att få ett skarpt svar tillbaka på de kommentarerna.

  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    Hon möter stadigt sin brors blick medan hon rör lätt med händerna genom vattnet, leker med det, varmt väldoftande och rentav lyxigt. Hon borde unna sig det oftare.” Ja, du är samma själ. Min bror… min älskade bror ” blicken varm när den möter hans och utstrålar tillsammans med styrkan den där värmen som bara var ämnad för honom, tillhörigheten. ” Mer erfaren är du nog men… visare det undrar jag ” Ler lite retsamt mot honom innan hon sträcker ut handen för att krama hans hand i en varm gest innan hon låter honom ta upp sidenklänningen ur väskan, ser på den. Nog för att hon då och då klädde sig i klänning men siden? Lite rörd blir hon dock av att han tänkt på henne och sväljer den bitska kommentaren hon haft på tungan. Hon skulle bära klänningen i tacksamhet, för hans skull och hon skulle låta den bli en kär skatt, på samma sätt som halsbanden som mor en gång haft var det och som hon alltid bar om sin hals i ett läderband. En ulv…” Tack ”Säger hon varmt” Den är vacker… du tänkte på mig? ” Säger hon med leende ögon, det betydde så mycket, så otroligt mycket.

     

    Sliter blicken från honom, koncentrerar sig på att skrubba kroppen en stund ” Jag har hört en del om Eliden, att det är en oerhört vacker hamn och stad. Jag har aldrig ens tänkt tanken på att lämna Kaldrland men kanske blir det så en dag. ”Hon ler lite mot honom, tar tvålen, löddrar upp lite mer och börjar omsorgsfullt tvätta det långa mörka håret” Arbete är bara nyttigt men oroligheterna är påfrestande… ”gnugga håret ordentligt” Straff… Jag hade ett par att välja mellan men nu vill jag inte bestraffa dig alls. Bara krama dig igen. ”blir allvarlig igen” Erngissle vill ha mig i sin hird.. dig också tror jag, för att knyta oss än hårdare till sig. Jag har inte givit något svar ännu, visst är det hedrande men jag är tveksam. Ger du dig av igen tänker jag följa med och svarar jag ja till att ingå i hirden blir jag låst här, svarar jag nej skymfar jag dem. Men vi kan prata mer om det när vi båda vilat och har ett stop öl framför oss. ”Öl, mat och sömn brukade få allt att kännas lite enklare, klarna tanken” För du har väl inte gått över till vin istället för öl? Jag har hört att adeln i södern är förtjusta i vin. ”Kan inte låta bli att retas lite. Sköljer ur håret, ett litet lågt skratt kommer från henne” Ja matlagningen har knappast förbättrats sen sist. Och om jag någon gång hittar en värdig man så måste han vara väldigt speciell för att stå ut med mig. Men jag har ingen tanke på att gifta mig. Du då bror? Någon kvinna som fångat ditt intresse? Eller nöjer du dig med att så vildhavre? ” Ler retsamt mot honom innan hon reser sig ur karet och nappar åt sig en handduk som hon börjar torka sig på.

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Brand ser för en sekund lite förbryllad ut och lägger huvudet på sne medan han betraktar Leida när hon ställer sig upp för att börja torka av sig. Kanske var det den tidiga morgonen, kanske var det spänningen och pressen som Erngissle satt på henne med erbjudandet om att gå med i hirden, vad det än var så var det inte reaktionen han hade väntat sig. Han hade helt klart förväntat sig en bitsk kommentar om klänningen även om han hade tänkt på henne när han såg till att få klänningen sydd där nere i Nirai. De skulle antagligen behöva få den omsydd en del för att perfekt passa henne men han trodde sig ha fått till måtten ganska bra från minnet. “Nej vis kommer jag nog aldrig bli. Din bror är samma gamla tröga oxe som förut. Modet i Nirai är kanske inte vad du är van vid men jag lät faktiskt få klänningen gjord just för er.” Han föll fortfarande tillbaka till det adliga sättet att tala på och skulle nog göra ett tag till men han brydde sig inte så noga just nu. Med en tvål i handen härmade han henne och såg till att ordentligt tvätta ur både hår och skägg. Kanske lite mer omsorgsfull med skägget än med håret men när han sedan ställde sig upp hade han sett till att få bort allt av sitt resdam. “Oavsett var jag är kommer jag aldrig glömma dig. ” De som inte kände dem skulle kanske tro det fanns en annan mening bakom deras djupa känslor för varandra. Men hade man levt deras liv skulle man förstå hur djupt deras familjeband gick.

    Smidigt klev han ur karet, lät först det värsta av vattnet rinna av kroppen innan han klev bort till en hink med kallt vatten för att tömma den över sig med ett djupt andetag. Han hade alltid uppskattat ett varmt bad för att sedan svalka sig i kyligt vatten, det var något speciellt med den känslan. Med en handduk i handen vänder han sig mot henne för att börja torka sig omsorgsfullt med en blick mot sina kläder och rynkar lite på näsan. Det var nästan synd att dra på sig dem igen efter ett bad, men vad fanns det att göra. “Går vi med i deras hird är vi mer eller mindre en fast del av ätten trots att vi behåller vår egen familjs ättenamn. Det är något de aldrig kommer få mig överge och jag tror inte du heller kommer gå med på det. ” Sen ler han och möter hennes bestämda, starka och varma blick. “Vin går an på vad de kallar fester söder ut men öl och mjöd är riktig dryck det. Mat och öl skulle sitta fint då jag har vandrat hela natten. ” Sen stannar han upp i sina tankar och ser på henne med ett roat litet leende för att långsamt börja dra på sig kläderna igen. Efter en stunds tystnad ser han på henne med ett retsamt flin. “Du vet att du skulle kunna bli än mer attraktiv för giftermål om du var med i Erngissles hird? Att få gifta in sig i ätten på så vis vore en ära för många. Sen med sådan stark krigare vore än bättre för den andres ätt. Som svar på er fråga så nog sår jag vildhavre än. Men det var en kvinna i Nirai som under ett tag delade min säng. Men hon följde med sin adelsdam på handelsresa kort där efter och jag såg henne inte mer efter det. Vart föreslår du att vi går och äter? En plats där vi också kan samtala vidare om saker, jag tror det är lite mer vi kommer behöva diskutera angående konflikten, ätten, hirden och vad vårt nästa steg blir sen.” Trots att han verkade allvarlig i sina ord så var hans sätt att röra sig avslappnad, ett lyckligt leende på hans läppar som om inget egentligen tyngde honom just nu.

  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    Den förbryllade minen i hans ansikte får henne att brista ut i skratt medan hon torkar sig färdigt och får på sig sin tunika igen, endast linnetunikan, den andra fick vänta. Hon hade ombyte med sig men inte hit vilket var dumt, det borde hon såklart ha tänkt på. Ler roat mot honom” Så skönt att höra att allt är som det ska. ” ger klänningen i packningen en flyktig blick” Nej… jag har väl aldrig brytt mig om mode… men jag tyckte att den var fin, på riktigt. För att du sytt upp den åt mig. Det är en fin gåva bror.  ”Hon ler igen, ömt åt hans ord. Nej, de delade ett band som var väldigt starkt och skulle nog alltid stå sig lika starkt. Svårigheterna i livet hade svetsat dem samman och det skulle bli svårt för någon att bryta. Hon sätter sig för att vänta på att han ska bli klar, de hade inte på något sätt bråttom, börjar långsamt att reda ut håret med fingrarna ” Ja jag vet.. det ä därför jag dröjt med mitt svar även om deras tålamod börjar tryta. ”Skakar på huvudet” Nej vårt namn överger jag aldrig. Det är det enda jag har kvar, vi har kvar, något jag är stolt över. Problemet är väl kanske att våra egna möjligheter att välja fritt tas ifrån oss. Jag vet inte om jag är beredd på att göra det. Men att stå utanför om du bestämmer dig för att anta erbjudandet är heller inte något alternativ så vi bör diskutera det noga, vända och vrida på alla möjligheter innan vi fattar något beslut.

     

    Hon gör en grimas åt honom” Jag vill inte gifta mig Brand.. alltså går vi inte med i hirden. ” Säger hon men ler samtidigt, ger honom en kort blick när han berättar om kvinnan i Nirai men säger inte något mer om det. ” Klä på dig så ska jag ta dig till värdhuset jag tagit in på. Det fanns platser kvar där. Jag vet inte hur maten och mjödet är men just nu spelar det ingen roll. Jag har nog en ren tunika till dig också.. vi får se till att få de smutsiga tvättade.” Låter håret flöda fritt utan att fläta det så att det fick torka. Det fick henne att se en aning mer kvinnlig ut. Väntar in honom innan de börjar gå tillbaka mot värdshuset. Det är lite mer liv och rörelse ute nu, fler folk på gatorna, mer djur.

     

    Väl inne på värdshuset ber hon värden om ännu en bädd till sin bror, en bredvid hennes, letar en stund i sin packning och får fram en ren linnetunika som hon kastar till honom, drar på sig en egen och byter byxor. En stund senare är hon redo” Vi kan lika gärna sätta oss här, det är inte mycket folk härinne.

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Brand kan inte annat än le och samtidigt njuta av känslan av att nästan vara där han hör hemma. För även om hon var hans familj så var det just känslan av att vara hemma som inte ville infinna sig. Men det kändes rätt att åter vara bredvid hans syster och hennes ord lättade på de mesta av tyngden han haft på axlarna. Han flinar lite medan han klär på sig långsamt, men låter de tjockar kläderna och brynjan vara. De plockar han upp i handen och ser på henne innan han följer med henne mot värdshuset. “Så då kommer jag få se er bära klänningen en dag då?” Men sen är han tyst under resten av deras gång mot värdshuset förutom ett ögonblick innan de kliver in. “Jag är så stolt över dig Leida.” Hans röst är inte mer än en viskning, kanske skulle de flesta andra inte hört det men han var rätt säker på att hon skulle höra honom säg det. När hon kastade till honom tunikan drog han lugnt av sig sin egen innan med lite möda drog på sig hennes. De var trots allt lite olika i storlek men det gick ändå. Sin egen packning placerade han vid hennes bädd och sin egen.

    När de satt ner vid bordet så lade han upp nog med mynt för bäddar och mat för 5 dagar för dem båda. “Vi kan se till att köpa några mer dugliga klädesplagg innan vi lämnar. Men du har helt rätt i att vi bör diskutera vad som bör göras med både hirden och kriget. Du vet vad Erngissle faktiskt gjort för oss då de lät oss svära eden och på så vis få deras beskydd. Vår ätt finns kvar i oss tack vare det, att då inte gå med i hirden kan ses som skymf mot dem också. Sen giftermål kan vi nog råda bot på, alla villiga att gifta sig med er får komma till mig först så ska vi se om de är värdiga och fortfarande vill efter det. ” Han ser på henne och funderar ett tag, ville han se sin syster gift ens? Nej han ville bara se henne lycklig och det var hon ju tydligen inte utan honom. Så nu var det slut på det vandrande livet och att stanna med henne vart hon än tog vägen. Kanske var det bäst att gå med i hirden, spara sig problematiken med att ha gått emot Erngissles vilja men samtidigt inte riktigt beredd på det än. “Har du hört några rykten om på vilken sida det är troligt att Erngissle kommer ställa sig i konflikten? Jag vet faktiskt inte vilken sida jag är beredd att ställa mig på men det är något vi får se på tinget sen. ” Sen ler han varmt och sträcker sig fram för att mjukt röra vid hennes hand, blicken i hennes ögon innan han låter sin egen svepa genom rummet. “Tillsammans igen tills Valfader kallar oss till sista striden?”

  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    Hon svarar inte på det där med att en gång bära klänningen. Ger honom bara en svävande blick innan de når värdshuset. Hon stannar upp vid hans ord, söker hans blick. Att han var stolt över henne betydde så otroligt mycket. Lägger armarna om honom och ger honom en ordentlig kram” Och jag över dig Brand ” Säger hon tyst, kysser hans kind innan de kliver in. Det är mörkt inomhus, doftar en blandning av rök och mat som steks över elden. Det var skönt att bli av med de smutsiga kläderna och trots att hon är trött känner hon sig tillfreds när hon sitter vid bordet tillsammans med sin bror, mitt emot så att hon kan se honom ordentligt.

     

    ”Ja, det borde väl finnas något på marknaden. Vi får gå dit sedan. ”Instämmer hon. Kläder slets fort och om vintern var i antågande så skulle de båda behöva nya varmare kläder. Hon var inte fattig, mynt fanns  läderpungen vid bältet men hon visste också att mynt hade en tendens att försvinna fort om man inte såg till att fylla på allt eftersom.. De får varsitt stop mjöd och varsin tallrik med rykande het gryta som doftade ljuvligt. Bröd, ost och fläsk på en tallrik på sidan av. Hon är hungrig, tar för sig av grytan medan hon lyssnar på sin brors ord. Han talade sant… samtidigt kändes det fel att binda upp sig mer. ” Ja jag vet det.. och jag kommer alltid vara tacksam för att de tog upp oss i ätten. Men jag har alltid haft en dröm om att se vår ätt glänsa igen Brand. Går vi med i deras hird så väntar oss ära och upphöjelse men vårt namn, vår ätt… vi lämnar det långt bakom oss. Är vi beredda på att göra det? ”Hon ler lite åt hans ord om äktenskap” mm ja det borde avskräcka vem som helst. Du kanske är aktuell för äktenskap du också… en stark och ärad krigare. ”Greppar åt sig bröd och ost, äter med god aptit, en klunk av mjödet” Jag vet inte, det talas om att de är på Ulvhednas sida… samtidigt hörs rykten om att det är felaktigt. De har varit neutrala länge nu, jag hade hoppas att det skulle fortsätta så men jag antar att konflikten blivit så infekterad att det inte längre går att vara neutral. ” Ser på hans hand, kramar till om den” Ja… vi avvaktar tinget. Möter hans blick” Ja… tillsammans tills sista striden. Men bror, jag vill att du har ett eget liv också. Gift dig om det är vad du vill, skaffa barn om det är vad du vill men ska du göra en längre resa så ta med mig. Du och jag är ämnade att strida tillsammans. Jag vaktar din rygg och du min. ”Kramar handen igen” Det är svårt… konflikten… jag önskar att jag vi kunde hållas utanför den. Ulvhednas styre har varit bra, jag kan inte förstå upproret om jag ska vara ärlig. Jag vet heller inte hur många som står på de andras sida. Vi kanske kan försöka höra oss för under de här dagarna innan tinget?

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Han mötte hennes blick och höll lätt i hennes hand tills de fått drycken samt maten. Efter hennes sista mjuka kramande drog han handen till sig och såg på maten. Hans kropp gjorde honom plötsligt medveten om hur hungrig och törstig han faktiskt var. De senate dagarnas färd hade varit på magra ransoner. “Att en dag få gifta sig och ta vid på gården… Utöka den så det finns plats för dig och din familj. Det är väl den stora drömmen som hägrar. Men det är först när klingan kan hängas på väggen och lugn råder i landet. Sen om jag är så mycket värd som äkta man vet jag inte. Jag kan svärdet, yxan och spjutet. Men jag inte plogen, sågen eller hammaren. Om man vill ha en man med ärr och historier så är jag rätt för det. ”  Det var nästan en liten sorgsen blick hos honom när han avslutade meningen. Men den ersattes snabbt med ett leende när han högg in på gryta, bröd och mjöd. Han åt i lugn takt. Lät sig själv njuta av maten och drycken medan han funderade. ” Något giftermål är inte tänkt än, utan jag kommer vandra vid din sida tills det är änden på vägen eller den leder oss hem igen. Om vi vill visa oss hedersamma kan jag ta upp på tinget om hur vi ser på erbjudandet med att gå med i hirden. På så vis borde vi ha möjlighet diskutera och samtidigt visa oss intresserade av erbjudandet. “

    Brand är sedan tyst en stund igen och efter en djup klunk mjöd så ser han mot Leida och ler mjukt han tillät sig njuta av lugnet som var för inom kort skulle det nog vara som bortblåst. Det hade varit skönt om de kunnat stå utanför konflikten men den var nu så pass stor att hela Kaldrland nog skulle bli indraget på ett eller annat sätt. “Jag håller med om att vi spenderar de närmaste dagarna innan färden mot tinget samlar så mycket information vi kan om hur läget är. Ja Ulfhednas styre har varit bra men Hrafn är hämndlystna och anser väl att de ska styra. Du vet hur det är. Den som kan knuffas hårdast vinner för att få stå kvar. Jag vet inte hur stort stöd Hrafn har jämfört med Ulfhedna. Det är både spännande och oroande. “

  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    ”Kommer det någonsin råda lugn Brand? ” Frågar hon lågt medan hon ser upp mot honom och låter skeden vila” Vänta inte för länge med att fullfölja din dröm bror… återvänd till gården, du kan ta upp svärdet när svärdet behövs, när du blir kallad. Och hitta dig en hustru som kan det du inte kan. Skaffa barn som kan hjälpa till på gården… Brand, om en månad kan vi båda vara döda om allt vill sig illa. ” Ser allvarligt på honom, biter en bit av brödet och tuggar långsamt medan hon lutar sig tillbaka lite.” Du vet att det där med giftemål inte helt ligger i dina händer? Precis som det inte ligger i mina. För ätten… ”Lyssnar sedan till det han har att säga, nickar lite” Ja gör det. Det är ändå mer hedersamt från vår sida… tala på tinget, förhoppningsvis förstår de vår situation.

    Med mjödkruset i handen betraktar hon honom med mjuk blick. Hennes bror var tillbaka och det kändes otroligt skönt. Hon nickar åt hans ord om att han höll med om hennes förslag. ” Nej jag vet inte heller hur starkt stöd Hrafn har men jag tror ändå att de har tillräckligt stöd, annars skulle de väl aldrig ha börjat den här konflikten. Jag vill inte välja sida. Så länge landet styrs med bra hand så spelar det väl ingen roll vem som sitter vid makten? ” Dricker några klunkar till, gott… behövligt.

    ” Äh… kan vi inte prata om annat en stund, det här ger mig huvudvärk. Berätta om Nirai ” Ber hon honom”Och varför du hamnade där. Det är väldigt långt borta. ” Ser uppfodrande på honom, ville höra om hans äventyr, få slappna av i något som inte innebar deras framtid eller viktiga beslut.

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    “Jag kommer skaffa mig fru och återvända till gården när det är rätt tid och lugn för oss om än tillfälligt. För jag har inte tänkt tillåta någon dräpa mig eller dig den närmaste tiden Leida.” Brands ögon mötte hennes och han log bestämt men också lite roat. Därefter skrattar han högt så de ekar där inne, vilket också drar några blickar till sig. Sen möter han Leidas blick igen och nickar. “Så alla de saker vi kommit tillbaka till är vad som ger dig huvudvärk och inte för mycket mjöd dagen innan? Men jag ska berätta om min tid utanför Kaldrland istället det ska jag. Det hela började när jag sändes med Erngissles handelsresande från byn till Frostheim. Resan gick lätt och trivsamt då allt ännu var lugnt i landet. Vi tog oss till Frostheim där de avslutade sin handel i godan ro. Men de förlängde min tjänst som vakt åt handelsgruppen då de fått uppdrag att sända en last med läder och päls ner mot södra länderna. Det var allt jag visste då vi klev ombord på ett skepp bara dagen efter vi avslutat handeln i Frostheim. Så började min resa söderut. ”

    Brand dricker halva sitt stop med mjöd innan han ställer ner det och ser lite fundersam ut. “Första stoppet på vår resa var i den alviska handelsstad Eliden. Det är som ryktet säger en väldigt vacker stad och hamn. Allt är så väldigt annorlunda mot hur det är här. Jag hann dock inte se mig om i staden speciellt mycket. Vi stannade på skeppet en natt för att sedan färdas vidare på floden genom landet söderut på väg mot Nirai. ” Han tömmer det sista av grytan från skålen innan han ser mot Leida och ler. “Det är ett ytterst märkligt land det måste jag säga. De verkar ha fått för sig att solen är deras gudsansikte och att deras kejsare är deras gudskropp på jorden. Men alla i landet verkar göra sitt bästa för att aldrig visa hur de egentligen känner eller tänker. Ibland var det som att tala med ett träd. När jag kunde göra mig förstod så klart. Det var inte heller det lättaste det. ” Han skakar roat på huvudet och möter sin systers blick.

  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

     

    Leida ler, varmt men också en aning roat” ”Jag har klarat mig i över ett år utan ditt beskydd bror, jag har inga planer på att dö än och med dig här ökar chansen att leva ännu lite till. ” Hans skratt får det allvarliga att försvinna från hennes blick för en stund och hon skrattar lätt med honom. Det är fint att höra hans skratt igen, hon hade verkligen saknat det. ” Det var sålt med mjöd på vägen hit bror ” Ler hon mot honom” Men jag ska nog se till så att du vaknar med huvudvärk av den orsaken i morgon, det är ett löfte! ” Skrattar hon och skålar lätt sitt stop mot hans där det står på bordet” För din rea har väl ändå inte gjort att du tappat förmågan att dricka och festa? ” Retsam blick mot honom innan hon tömmer stopet på det sista av dess innehåll.

     

    Så börjar han berätta om sina äventyr och sin tid i Nirai. Hon lyssnar, fascinerad och uppmärksam likt ett barn som får höra en saga av en vandrande bard. Försöker att se allt framför sig av det han berättar. En dag ville hon se det landet, se andra länger utanför Kaldrlands gränser. Ögonen glöder nästan” Så du stannade så länge att du kunde lära dig deras språk? ”Frågar hon, vill veta mer.” Berätta mer om folket där! Vilka träffade du? Vad gjorde du? Såg du några spännande djur? Hur är deras krigare?” Hon hejdar sig lite i sin ström av frågor som om hon kommer på sig själv” Okej… förlåt, för många frågor på en gång. Men allt du berättar låter så mycket mer spännande än det jag har upplevt här i Kaldrland.” Berätta mer?!

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Brand ler och gör en liten grimas då han vet att om Leida lovar han ska vakna med huvudvärk så kommer han göra det. Han hade aldrig varit med om att hans syster inte lyckats hålla ett löfte hon gett. Sen skakar han roat på huvudet när hon nämner om han fortfarande kan festa och dricka. “Det må ha varit lite andra former av fester och dricka i Nirai, men en äkta kaldrländare kan alltid dricka och festa ordentligt. ” Sen ler han mjukt och nickar kort medan han möter hennes blick med en öm men allvarlig blick. “Jag vet att du kan klara dig själv och inte är i behov av någons beskydd men jag kommer känna mig mycket säkrare med dig vid min sida från och med nu.” Han höjer sitt stop för en skål innan han sveper innehållet som var kvar för att sen ställa ner stopet med en lätt duns på bordet. Ur sin läderpung plockar han upp ett par mynt i silver som han ger till en av tjänsteflickorna och bad om att få in två flaskor med mjöd till dem. Sen kort därefter kommer strömmen av frågor från Leida vilket får honom att le roat men han väntade med att säga något tills de hade flaskorna med mjöd. När han var på väg att få tillbaka mynt skakade han bara på huvudet och sa åt tjänsteflickan att behålla dem. Sen fyllde han först på Leidas stop innan han fyllde sitt eget och tog en klunk. “De har en annan smak vad gäller dricka i Nirai kan jag säga. Inget som är riktigt likt öl eller mjöd… Vin är vad de föredrar där som sagt.”

    Han är tyst en stund och verkar samla sina tankar lite innan han nickar kort igen med ett leende som om han bestämt något. “Jag lärde mig enstaka ord det gjorde jag men de har ett för mig förbryllande språk och jag är osäker på att jag skulle komma ihåg mycket nu. Jag träffade inte så mycket folk egentligen utan jag höll mig ofta vid skeppet eller med Erngissles handelsman. Som verkade mer hemma där än vad jag hade trott. De klär sig i väldigt färggranna kläder där som verkade vara långa och vida. Inte vida som våra men ändå långa nog för att ge bäraren väldigt mycker rörelsefrihet. De flesta av dem är inte alls så långa eller bredaxlade som vårt folk men de jag såg visade väldig hängivenhet till sina uppgifter, som om de alla försökte vara bäst på just den uppgiften de tilldelats. Förvånansvärt många av deras invånare verkar vara kunniga i någon form av kamplekar eller stridstekniker utan vapen. Något de verkar utöva flitigt i ett försök att hålla sina känslor instängda. ” Han ser väldigt fundersam och förvirrad ut vid de sista påståendet, som om han inte riktigt kunde förstå hur de tänker. “Deras krigare är en sort för sig… Så länge de förblir obesegrade så låter de tydligen håret växa men skulle de bli besegrade i strid eller kamp så klipper de av sig håret.” Det märks att detta är något som han själv sett ske, kanske har han varit orsaken till att det skett någon gång men ändå är det något mer som gör honom lite bekymrad. Och efter att ha varit tyst ett litet tag så suckar han innan han tar till orda igen. “Detta är om de väljer att leva vidare efter att ha blivit besegrad. De har en konstig sed där som går ut på att om de blir besegrade i strid men inte dör, då kan välja att ta sitt eget liv i en underlig ritual…”

  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

     

    Åhjo, nog hade Leida brutit löften men till familjen var hon lojal. Brand hade dock en förmåga att sätta henne på lite väl höga hästar ibland, som om hon aldrig någonsin gjorde fel vilket förstås var dumheter. Fel gjorde alla, bröt löften likaså.” Det är skönt att höra att du inte lämnat ditt arv Brand trots dina resor ” Ler hon varmt och skrattar till när två nya stop med mjöd kommer åt deras håll. Hon som kände en stor längtan efter att få krypa ner under varma fällar och sova men hur kunde hon tacka nej när han bjöd så frikostigt. Tar en klunk ur det nya stopet” Jag har aldrig smakat vin men jag har hört talas om det. Jag vet att det skeppas hit tunnor ibland”

    Hon lyssnar med intresse till det han berättar vidare” Kamplekar utan vapen? Lärde du dig något av dem? Och hålla känslor instängda… det ligger kanske något i det. Jag menar, känslor kan ofta komma i vägen för ens mål, man blir lätt distraherad. ”Ger honom en frågande blick, det var hennes tankar trots allt, hon var nyfiken på hans tankar. Ler lite” Åh anamma inte deras tradition med att klippa av dig håret bror, ditt hår är en del av dig och dessutom ska du inte bli besegrad ” Säger hon bestämt, nej, hennes bror var starkare än så. Rynkar pannan en aning, dricker lite mer av mjödet medan hon funderar lite på det där sista om att ta sitt liv” Men… vilket slöseri på bra krigare, är det inte? Eller har de ett överflöd av stridsdugliga män? Alla besegras någon gång men det är något man lär sig av. ” Hon förstod inte alls den underliga seden och det var en tacksam tanke att den seden inte fanns här i Kaldrland. Döljer en gäspning bakom handen, ännu en till klunk mjöd” Jag kommer somna om jag dricker mer.. antingen tar vi lie luft eller sover några timmar. Vad lockar dig mest bror?

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    “Vin… har en väldigt speciell smak och skulle kanske kunna liknas med något av de väldigt bäriga mjöderna som görs ibland. Men ändå är de rätt olika tycker jag. ” Brand ser lite fundersam ut medan han ser på Leida och verkar försöka komma på hur han ska förklara skillnaden mellan vin och mjöd. Men sen skakar han på huvudet och ger upp det helt då han inte kan finna ord för det. Sen dricker han djupt ur sitt stop och tar ett djupt andetag. “Mitt arv och var jag kommer ifrån är något jag aldrig kommer överge. Nog för att ett par stycken där i Nirai försökte få mig att anse att vårt sätt och våra gudar var fel. Det var tur att jag nog tänkte på deras sed och höll mina känslor inom mig. Annars hade dessa nog varit ett huvudkortare. Jag fick det förklarat för mig som att de ansåg mig vara en hedning och otrogen.” Han rycker på axlarna och verkar ganska road över detta som om det var ett humoristiskt minne.

    Han nickar lätt och ser på henne med ett flin för att sedan sträcka lite på sig innan han tog till orda. “Jo jag har lärt mig ett par saker från dem men de var ytterst motvilliga till att lära mig något alls. Så jag fick sitta stilla och studera dem noga i försök att lära mig. Inga märkvärdiga saker så utan bara något de verkade kalla får låsgrepp. Lärde mig ett par benlås och arm samt axellås.” Han ser på henne och ler snett innan han blinkar mot henne roat. “Jag kan visa dig och försöka lära dig något av det senare. Nej mitt hår och skägg kommer jag låta växa oavsett vad som sker i strid.” Sen suckar han och skakar på huvudet åt hennes ord om krigarna. “Nej de verkar inte ha ett överflöd av krigare där utan deras heder och skam säger de ska begå självmord om de blir besegrade i strid, tydligen kan de inte leva med den skamen och drar vanära över sin familj. Vilket är löjligt att ens tänka så. Om du gör något som saknar heder kanske jag kunnat hålla med om det men att bli besegrad i en strid där du slogs så gott du kan är inte en skam eller vanära. Sen har du ju alla chanser att återta hedern från det slaget.” Han ler sedan snett och lägger huvudet på sne medan han betraktar Leida. “Om lilla syster känner för att sova ett tag så är det kanske bäst det. Jag tror inte jag kommer kunna sova men jag kommer inte att lämna dig ensam för det.”

Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 20 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.