Post has published by Hanlinn
Viewing 15 posts - 41 through 55 (of 55 total)
  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Det nöjda sättet och hur enkelt hon författade brevet efter den knuffen. Det var inte svårt att se vart hennes tankar hade gått, att kunna utnyttja svagheten eller kanske utbyta den? Göra henne till hans svaghet. Tanken var lockande och intressant. Farligt, så klart. Men vad var inte farligt när man väl hade inviterat den osmakliga blodsugande demonen? Tipum funderade ett tag, vad han visste och vad han skulle säga.

    “Det är inte kvinnan i sig han har kärlek för, tror jag. Utan snarare att han är hennes skapelse. En förbättrad version av hans första.”sa han och slickade sig kring sin mun med sina kluvna tungor medan han funderade på hur han skulle formulera nästa mening

    “För att byta ut svagheten, skulle du nog behöva bli en av hans skapelser.” sa han och verkade uppenbarligen finna det osmakligt och äckligt.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Tipums sista mening fick henne att rynka på näsa, men hon tog inte pennan från pappret utan fortsatte att skriva till dess att hon var nöjd med sin invit. Det var ett enkelt förslag, men kanske var det enkelheten i det hela som skulle locka Ayperos till hennes land. Hon misstänkte att det inte fanns någon anledning till att spinna in lögner i det hela, det var lögner som han antagligen skulle se igenom alldeles för lätt, men hon sade förstås inte rakt ut vad det var hon egentligen planerade. Nej, det var bara ett förslag, en inbjudan att stanna som hennes gäst ett tag för att diskutera en potentiell allians…

    ”Jag har ingen lust att bli en av hans marionetter. Nej, jag har något annat i tankarna. Säg mig, Tipum, vad vet ni om Ayperos? Vad för slags demon är han? Skulle ni påstå att han är av det mer… Mänskliga slaget?” Frågade hon med ett litet leende innan hon viftade på pergamentet för att få bläcket att torka, vek ihop brevet och reste sig upp från stolen. Det fanns mer än ett sätt att anförskaffa sig en skapelse, om nu det var fysiskt möjligt för en varelse av Ayperos sort.

     

    Hon snodde åt sig sitt vinglas och förde det till läpparna medan hon stod bredvid sitt bord och betraktade Tipum med en blick som närmast skulle kunna liknas slughet och något annat, mer illvilligt.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Rynkandet på näsan och den uppenbara sättet hon inte tyckte om idén att vara en av hans skapelser. Det fick Tipum att le och nicka lite gillande. Hennes fråga fick honom att skratta, hest igen och han gjorde en gest mot sig själv med ännu ett hest skratt. Som om frågan i sig roade honom. Mänsklig? Kalla en demon mänsklig? Bara tanken var en dum idé. Åtminstone om de hade hört henne. Han gjorde en gest över sig själv.

    “Menar du mer mänsklig form, än mig? Borde jag vara förolämpad?” frågade han och såg inte att hans klor gjorde några repor i hennes skrivbord. Inte för att han ens lade en tanke på det.

    “Mer mänsklig form, ja. Men att kalla en demon mänsklig på något sätt. Nej. Demoner drivs av en hunger. Antingen lust, blod eller…” sa han och gjorde en gest framför sig, som om samtalsämnet inte var roande eller intressant mera. Varför skulle han berätta om det?

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Hans skratt och fråga om det var formen hon menade fick också henne att skratta, men där hans skratt var hest och rått så var hennes klingande vackert, även om det fanns en uppenbar ton av något mörkt däri.

    ”Nej inte formen, den vet jag hur den ser ut. Jag menar rent… Biologiskt”, sade hon med ett höjt ögonbryn och ett litet, snett flin över läpparna. Hon fuktade dem med sitt vin innan hon rörde sig från skrivbordet som Tipum så hövligt hade dekorerat med ett par repor från sina klor.

    ”Jag vet vad som driver en demon, men jag vet inte hur ni fungerar. Ni säger att han älskar en kvinna inte för den hon är, utan för vad han har format henne till, för att hon är hans skapelse. Vad jag föreslår är något långt mer betydelsefullt, om det ens är möjligt förstås”, tillade hon och gestikulerade med sin tomma hand mot sig själv.

     

    Nej, hon hade ingen lust att bli en av hans skapelser, men om det var sant att Ayperos hade en förkärlek för sina egna skapelser så vad skulle han inte känna inför, låt säga, en son? Om det var möjligt, förstås. Om inte, nå, då skulle hon helt enkelt få förlita sig fullständigt på det hon lärt sig under sin tid på tronen och framförallt under den tid som Ziyaté varit vid hennes sida. Det var inte alls omöjligt, snarare tvärt om, hon var övertygad om att hon kunde få Ayperos att se fördelarna med en allians med henne, men frågan var om det skulle räcka.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Skrattet klingade av och tystnade när de båda avbröts av knackningar. Inte distinkta, utan hastiga, som om personen som knackade övervägde om det var ett smart drag att störa drottningen bakom dörren. Som om personen i fråga hade trott att ju snabbare han knackade – ju snabbare var det över. Dåraktigt. Tipum tog ett par steg mot dörren för att öppna och se ner på den unga tjänarinnan som stod där. Hennes hand darrade lätt när den fortfarande var utsträck för att knacka.

    “Det verkar som om vi inte är ensamma mer, Isra.” påpekade Tipum enkelt och konstaterande. Det var som om tjänarinnan hade fått tunghäfta men Tipum log bara brett och såg mot drottningen för att skratta hest.

    “En tjänarinna som är mållös. Vilket slöseri.”

    “Er…ers höghet. E..e…e…er middag med…” började tjänarinnan, även fast det var svårt att förstå orden när hon stammade av rädsla och försökte att se förbi Tipum och placera blicken på en punkt bakom drottningen.

     

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Avbrottet hade kanske varit oönskat om det inte var för att det påminde henne om middagen med Vesvía, något som hon nästan hade glömt.

    ”Ah, perfekt”, sade hon istället med ett litet leende medan hon gjorde en avfärdande gest med ena handen åt Tipums håll delvis för att indikera till tjänarinnan att hon skulle ignorera honom, men också för att få honom att flytta sig från dörröppningen.

    ”Bry er inte om honom. Ni är här för att påminna mig om min middag med Vesvía och hennes make? Då har de redan anlänt?” Hon frågade inte så mycket som hon konstaterade, allt medan hon rörde sig tillbaka till skrivbordet för att se till att pergamentet var ordentligt förseglat.

    ”Skicka in min kammarjungfru, jag måste göra mig i ordning”, tillade hon utan att ge tjänaren mer utrymme att tala. Om det var något viktigt hon missat så skulle hennes kammarjungfru informera henne om det.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Även om leendet i de flesta fall skulle lugna tjänaren verkade det göra en motsatt effekt och med en enkel nick försvann tjänaren iväg i korridoren.

    Några få minuter passerade och ett par enkla knackningar mot dörren hördes och snart därefter öppnades dörren och en ung kvinna steg in. Rakryggad, nickade hon ödmjukt och respektfullt mot drottningen för att sedan stänga igen dörren efter sig. Ett svagt leende syntes på hennes läppar. Självklart inte större än vad som vore enligt etikett och hon började med att öppna garderoben och drog på vana bort gardinerna som gav rummet lite mer naturligt ljus. Så naturligt det blev under ytan.

    “Ers höghet, min drottning” hälsade hon, under tiden och hällde upp ett glas vin åt Isra, det var trots allt tomt och hennes drottning föredrog att ha ett fullt glas i handen. Och vem kunde klandra henne? Hon hade ett land att styra och mycket på tankarna. Hon drog fram en kam som hon hade i sitt bälte.

    “Får jag, ers höghet?” frågade hon artigt.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Kammarjungfrun var en av de få som inte verkade rädd för henne, i varje fall visade hon det inte, men hon tog sig heller inga friheter som skulle antyda en brist på respekt. Det var ett gott tecken, ty trots att hon valt att härska med fruktan till en början så var det inte så hon ville att saker skulle förbli. Det var alltid bättre att vinna sitt folks gillande, man lockar fler flugor med honung än ättika, men så hade hennes tronövertagande inte varit helt enkelt heller, det hade krävt blodsutgjutelse och skulle nog göra det än ett tag, tills folk förstod att hon trots allt var ämnad att styra dem.

     

    Så hon besvarade leendet och följde med till garderoben där hon snart fick ett nytt glas vin i handen. Hon tyckte definitivt om denna kammarjungfru, hon var en av de få som blivit långvariga vid hennes tämligen lilla hov.

    ”För all del”, svarade hon nöjt innan hon satte sig ned på den pall som stod invid garderoben. En stor spegel stod framför denna så hon kunde betrakta sig själv och kammarjungfrun medan denne började kamma ut hennes hår.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Ett hastigt leende syntes på hennes läppar åt drottningens svar och hon nickade kort innan hon började kamma hennes mjuka hår. Hon var kvick i fingrarna men det fanns en ömhet där så att hon inte drog i håret, utan kammen tycktes nästan glida igenom håret. Som på vana drog hon fram en silvrig sax och höll den upp mot spegeln så att drottningen skulle se att det inte var ett vapen innan hon började klippa hennes toppar. När hon var nöjd drog hon handen igenom Isras hår och började sedan fläta en del av hennes hår med en sorts alg invävd och dess rosa blommor. Hon satte till sist upp flätan med en hårnål som hade drottningens emblem.

    “Vad tycker ni, ers höghet? Jag fann att algerna var i full blom, precis som ni…” sa hon och sedan avbröt hon sig själv, som om hon kom på att hon talat för mycket och höll upp en mindre spegel bakom drottningens hår så att hon kunde se håret bakifrån också.

     

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Under tystnad betraktade hon sin egen och kammarjungfruns reflektioner i spegeln medan den senare borstade, klippte och flätade hennes hår. Hon var vanligen inte någon som lagt ned särskilt mycket tid på sådana vanskliga saker som hår, men när någon annan gjorde det åt henne så var hon inte den som misstyckte. Dessutom hade hon börjat gilla uppmärksamheten och de beundrande blickar som följde. Hon var trots allt drottning över Me’erisia och hon borde se ut som så också.

    ”Ni har överträffat er själv”, svarade hon med ett litet leende innan hon reste sig från pallen och gick fram till sin garderob. Dörrarna stod redan öppna och hon smekte med en slank hand över de vackra tygerna.

    ”Vilken klänning skulle ni välja?” Frågade hon efter en sekunds tystnad, kanske mest för att underhålla tjänarens vilja att vara henne till lags, men kanske också delvis för att hon var nyfiken på denna unga kvinna, knappast äldre än henne själv. Hon hade lagt märke till det förut, det var därför hon fortfarande var i hennes tjänst, men just denna kammarjungfru verkade genuint beundra henne på ett vis som få andra vågade visa öppet och det smickrade henne.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Varsamt placerade hon spegeln vid sitt bälte igen, likaså som borsten, för att sedan följa drottningen med blicken. Kommentaren fick hennes kinder att hetta till lite och bli rödlätta. Fast det fanns ingen orsak att försöka dölja det och gömma sig. Trots att det var allt hon ville göra nu, kunde hennes tunga någonsin lyda henne? Att säga allt som var på hennes tankar var inte det bästa… Fast trots det frågade hennes drottning om hennes råd? Hennes?

    Utan att slösa någon mer tid tog kammarfrun de sista stegen till garderoben och utan att tveka drog hon fram en jordgubbsblond klänning som bestod av två lager. Ett mer genomskinligt och ett i silke. Det genomskinliga tyget fanns dels på armarna men även som en liten urringning både framifrån och på ryggen. Fast den var inte pompös, snarare enkel och nästan lite mer alvisk av sig än vad som brukade synas på de flesta hoven. Sedan drog hon fram ett par kedjor i guld med glittrande smaragder att kunna ha på höften som ett bälte.

    “Denna.” sa hon, utan att tveka för att sedan hastigt lägga till ett ers höghet. Hon böjde på huvudet, lite ursäktande för hennes framfusighet och ordnade med klänningen samtidigt som hon log milt. Det var förmodligen ingen slump att klänningen liknande hennes forna jordgubbsblonda hår och att de gröna smaragderna var lika gröna som de fjäll hon bar.

     

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Åter blev hon övertygad om att det varit ett bra val att ha denna kvinna kvar i sin tjänst, för inte bara var valet av klänning passande, men hon verkade också genuint vilja vara till lags.

    ”Ett perfekt val. Jag har en middagsbjudning med handelsgillet Bläck och det vore synd att inte göra ett intryck, eller vad säger du, Farrah?” Hon log nöjt när hon fann namnet som hon letat efter, gömt någonstans bland minnet av alla som just nu var i hennes direkta tjänst. Det var inte lätt att minnas alla namn, men det var en ovärderlig kunskap att besitta på mer än ett vis.

     

    Utan uppehåll så bytte hon om framför kammarjungfrun, drog på sig den nya klänningen och vände sig sedan om för att få hjälp med snörningen och kedjan i guld som Farrah ännu höll i sina händer. Det var en enkel klänning, men skärningen var smickrande och tygerna vackra, tillräckligt så för att imponera på Vesvia och hennes make under deras middag. Middagen då hon också skulle överräcka brevet som hon så noggrant författat för bara någon halvtimme sedan. Hon kunde inte låta bli att känna sig något nervös inför det hela, inte middagen, men brevet. Var det klokt att skriva till honom? Var det ett misstag som skulle kunna kosta henne mer än bara livet, eller var det ytterligare ett steg mot den makt hon så innerligt sökte?

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Utav respekt vände hon blicken mot resterande klänningar under tiden som drottningen bytte om. Hon låtsades damma av klänningarna och ta bort lite väck. Drog i lite olika klänningar och ordnade med lite tyger som låg fel. Komplimangen fick hennes kinder att bli lite rödare och hon sträckte på sig, lite stolt. Hon lyssnade på orden. Handelsgillet Bläck, hon kände väl till dem. Fast vem gjorde inte det? Silket, kryddorna och allt de tog till Antrophelia.

    “Utmärkt idé, min drottning. Om ni inte har något emot min åsikt, ers höghet. Tror jag att det skulle vara svårt för er att inte göra ett intryck” sa hon med ett svagt leende och en respektfull nick medan hennes nätta fingrar hjälpte Isra med snöringen. För att sedan knäppa guldkedjorna kring hennes midja.

    Sedan tog hon ett steg tillbaka för att betrakta drottningen med ett kritiskt öga. Nästan som en konstnär som bedömde sitt verk. Hon tog ett steg nära drottningen igen för att rätta till guldkedjorna och ordna med några hårstrån som hade kommit ifrån hennes håruppsättning.

    “Vill ni ha lite mer vin, min drottning?” frågade Farrah, lite försiktigt. För det verkade som om något oroande var på drottningens tankar.

     

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Hon väcktes ur sina tankar av den andra kvinnans röst. Hon hade inte hört det första hon sade, eller så hade hon helt enkelt inte lagt särskilt mycket vikt vid komplimangen, men de sista orden hörde hon.

    ”Ja tack”, svarade hon med ett leende, kanske lite konstlat men ändå uppriktigt. Hon hade inte för avsikt att vara otrevlig mot de som tjänade henne med lojalitet, men hennes tankar hade gått till en något mörk plats och hon hade svårt att slita sig därifrån.

    ”Är ni nöjd i min tjänst, Farrah?” Frågade hon efter en liten stunds tystnad, mån om att bryta tankegångarna med något annat, och i ärlighetens namn så var det också något som hon var nyfiken på. Var lojaliteten där verklig? Kunde den finnas hon fler? Hon var väl medveten om att man lockade fler flugor med honung än med ättika och hon försökte vara rättvis mot de som tjänade henne, så länge som de förblev lojala det vill säga.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Enkelt och vant torkade hon bort de få dropparna av vin som hade kommit på foten av vinglaset  innan hon räckte det till sin drottning. Frågan gjorde henne förvirrad. Om hon var nöjd? Det var väl mer relevant om drottningen var nöjd med henne. Hon var tyst ett tag och försökte att formulera sig på rätt sätt. Tänk om de orden skulle bli de sista orden? Tanken var inte allt för lockande… å andra sidan verkade det som om frågan var genuin.

    “Ja, min drottning” svarade hon simpelt och med ett svagt leende i ansiktet som var genuint och ärligt. Hon stannade till i sina rörelser och fyllde på vinglaset lite till då det var lite för lite vätska i det. Åtminstone när hennes drottning var orolig behövdes det mer.

    “Speciellt när jag vet att riket kommer att slå i blom under era händer, precis som ni gör, ers höghet” lade hon sedan till

     

Viewing 15 posts - 41 through 55 (of 55 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.