Post has published by Vintersaga
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    T’chi tog ett djupt andetag medan hon en sista gång tog in bilden av det urholkade berget, fängelset som höll en av hennes själsfränder. Det var vackert på något vis, människans herravälde över sten och köld, naturen förslavad till att tjäna deras önskan. Hon själv var människa såklart, eller hade kunnat kallats det för en livstid sedan, men hon såg världen genom nya ögon nu, hon hade förkastat sitt arv, hon hade valt en egen väg, och det var en väg hon nu ville erbjuda sin själsfrände en sista gång. Det var ett liv tillsammans, eller inget liv alls för en av dem.

    Hon slog staven sin mot marken, och slukades av världen omkring sig på ett ögonblick, bara för att ta form igen framför den förseglade porten. Hon placerade toppen av sin stav mot porten och med ett dån hörde man dess maskineri börja jobba, ansträngde sig för att öppna den massiva, väldiga porten. Innanför hördes redan skrik från vakter som bråkade om vem som gjorde vad, och krävde att porten skulle stängas igen. Inte nog med att den höll dem trygga, utan likaväl som den höll kylan ute höll den värmen inne. En våg av varmluft sköljde över T’chi som nästan föll omkull från kraften, men hon använde staven för att stabilisera sig. Hon slog den sedan i marken en gång till, och återigen transporterade sig med magi från där hon stod, till så långt in som hon kunde se.

    Medan vakterna rusade mot porten för att möta vilket hot det än var som hade tvingat upp den vandrade T’chi bort, inåt genom de gråa gångarna, förbi dörrar av sten och stål, förbi ovetande fångar plågade av sin isolering och sina demoner, oförstående att deras frihet var enbart ett rop bort om de bara förstod att be om det. T’chi kände ingen lojalitet till mänsklighetens försök att tämja de fria, men hon kände inte heller någon skyldighet att befria någon som inte bad om det, hon brydde sig helt enkelt inte mycket nog för att ta eget initiativ i frågan huruvida de som var fängslade här förtjänade det eller inte, hon var här för ett eget syfte.

    Två vakter kom runt hörnet och stannade upp när de såg henne vandra rakt mot dem. Hon själv stannade också, och de såg på varandra för ett ögonblick. Den ena skulle precis ropa på hjälp, när T’chi höjde ena handen och grep tag i luften. Med ett flämtande stannade vakten tyst hur mycket han än försökte skrika, och den andra panikdrabbad beslutade sig för att rusa mot henne. Hon svepte med sin stav i luften framför henne, och vakten slungades hårt in i väggen och föll medvetslös till marken. T’chi rörde sedan staven och en celldörr öppnades bredvid vakten hon höll tag om halsen på med sin magi, och med en kastande rörelse med handen sin slungades vakten in i den öppna cellen, och hon med samma hand stängde sedan dörren, och därmed vakten inne i cellen tillsammans med vem som än var fångad där. Må den starkaste överleva.

    Hon vandrade vidare, och efter några minuters vandrande och fyra ytterligare medvetslösa vakter anlände hon till en cell vid fängelsets bortre kant och med sin magi öppnade hon celldörren. Hon ställde sig vid öppningen och såg in mot fången, ett svagt leende på sina läppar. Det var några år sedan sist de träffades, men T’chi ville tro att hon lämnade ett stort nog intryck att hon inte behövde presentera sig igen. Under hela resan genom fängelset hade T’chi inte rört en min, men tecken på förväntan kunde nu ses i hennes uttryck.

    “Det är nu eller aldrig, min vän, vi dör som djur under midsommarsolen. Låt mig hjälpa dig bli ditt bästa jag!”

     

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    All stank ifrån fångarna gjorde det svårt att känna något annat men han kunde känna hur en frisk vind tog sig igenom fängelset. Vilket gjorMäde att han satte sin näsa i vädret och försökte att känna vad det var som hände. En bekant doft… Men något, eller någon han inte kunde placera riktigt ännu. Trots mörkret kunde han urskilja att en människa stod vid dörren.

    Trond kisade lite med sina ögon för att urskilja vissa drag men rösten fick hans hud att knottra sig. Det var hon. Människan som  var en av de som satt honom här i slutändan. Hur många år hade det varit sedan han senast kunde känna solen mot sitt skin? Eller vinden i sitt hår? Säkert ett tiotals. Senaste gången hade han förkastat henne och hennes lovande ord. Men nu…  kanske det var hans enda chans till frihet igen.

    Ett litet brummande kom ur honom medan han reste sig upp och drog en hand igenom sitt längre och ovårdade skägg och hår.  Ju fler steg han tog mot kvinnan skulle hon se att han var längre än de största män och trots sin magra kropp hade han breda axlar.

    “Och vad skulle det innebära att komma med dig?” frågade han, lite avvaktande med sin brummande röst. De honungsfärgade ögonen var riktade mot kvinnan och det fanns en glimt av hat som förr inte hade funnits i de oskyldiga ögonen. En som förr aldrig skulle göra en fluga förnär, hade en brinnande önskan att skada de som tog allt ifrån honom. Människorna.

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    “Det innebär en chans. En av våra egna har börjat jaga oss, och här inne kommer du vara död inom en månad, men jag kan hjälpa oss genom stormen. Vi hittar de andra, och tillsammans är vi starka nog att stå emot jägaren.” T’chi förutsatte att Trond mindes det hon pratade om med honom senast, även om det inte då kändes som att han varken helt trodde på henne, eller tog henne alls på allvar. Deras … art, eller arv, eller vad man kunde kalla det, var hotat. Någon jagade dem med avsikt att koncentrera kraften till en enskild individ. Tanken hade frestat T’chi  det förflutna, men inte ens hon kunde lita på att hon skulle kunna behärska sig med den sortens makt. Världsförändrande makt.

    Hennes bruna ögon stirrade in i hans honungsfärgade ögon och hon bar på en allvarsam blick. Det var viktigt att förmedla att han var i fara, att de alla var i fara. Kanske motiverade hotet mot gruppen honom på ett sätt som ett löfte om träning och brödraskap inte gjorde tidigare. Hon valde aktivt att inte ännu berätta för honom att jägaren, och de själva, blev starkare för var och en av dem som dog. Innan hon kunde mäta hans karaktär, kändes det viktigt att inte avslöja att hennes egna död skulle göra honom mäktigare. Hur skulle hon då våga sova om nätterna?

    “Följ med mig, så hjälper jag dig bemästra dina krafter. När vi hanterat våran korrupte själsfrände kan vi gå skilda vägar, om du inte vid det skedet ångrat dig om mitt ursprungliga erbjudande.”

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Det var svårt att helt fokusera på det som hon sa, för han kunde känna hur andra människor var på väg mot dem. Innan kvinnan framför henne han reagera kastade han sig fram och i fallet ändrade han skepnad till en stor björn. Tyngden fick vakten att falla med en hård duns i marken. Utan att tveka gjorde han slut på livet och snart igen stod samma magra, men storvuxne man där med blod i sin käft.

    En energi fyllde honom. Trots allt var det människornas fel att han var här. Var det inte? Och vem skulle egentligen inte få sota för deras brott, om inte hela mänskligheten? Ruset av blodet och främst adrenalinet fick honom att inte riktigt tänka klart. Men han ruskade på huvudet för att skaka bort tankarna och drog en hand över sin mun för att få bort blodsmaken ur munnen.

    “De är fler på väg” påpekade han, för att nicka lite bestämt. Han hade trots allt inte mycket att förlora. Frihet före död.

     

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    T’chi höjde armarna instinktivt när han slungade sig mot henne, men insåg snabbt att det inte var henne han var ute efter. Och armarna i vägen hade inte skyddat henne i det skedet heller, insåg hon när han krossade vakten intill henne. Hon valde att för evigt glömma att hon precis hade försökt försvara sig med sina armar istället för sin magi, och log istället mot honom när han återtog normal skepnad. Hon tog i åtanke hans iver att faktiskt dräpa vakten, och beslutade sig för att det hade blivit väldigt blodigt om de skulle slå sig ut. Hon hade ingenting emot våld, men han verkade bära på mycket ilska och hon vill inte mata den mer än nödvändigt.

    “In var för svårt, men ut klarar jag av.” Hon slog sin stav i marken och en slags magisk virvel slukade dem båda och trollade bort dem från fängelset. I nästa stund befann de sig i ett skogsområde utan landmärken av någon betydelse, annat än att det verkade vara i ett varmt klimat, inte bland bergen något mer.

    “Jag förstår att du har många frågor, men får jag fråga om du är hungrig eller har något annat önskemål innan vi kör igång?” Hon hade en lugn ton, medan hon satte sig på en närliggande sten med sin stav tvärs över sin famn, blicken fäst på honom. Hon log, glad att äntligen ha kunnat påbörja insamlingen av deras grupp.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Förvirrad såg han sig omkring. Fängelset dystra sten var utbytt mot skogens vackra träd. Det kändes nästan som… hemma? Han lutade huvudet bakåt för att dra in skogens dofter, rynkade på näsan medan han sniffade.

    “Frågor… ja” hummade han, som om Trond hade glömt alla de frågor som var som ett virrvarr omkring hans huvud. Däremot kände han snarare ett högre vrål från hans mage. Han nickade lätt över frågan, för varför behövdes det onödiga ord?

    Lite omedvetet strök han sin tunga över sina läppar medan han tänkte. Det var svårt att förstå. Till slut skakade han på huvudet för att försöka få bort alla tankar, hat och förvirrande i sitt huvud.

    “Varför…?” frågade han, med hes röst.

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    T’chi log åt honom och betraktade hans reaktion när han hamnade i den nya miljön. Han var otränad, det var en tur att hon kunde komma åt honom så enkelt. Nu handlade det bara om att övertyga honom om att inte ge sig av igen, hon hade inte råd att förlora någon fler om de skulle ha en chans.

    “Du tillhör ett uråldrigt förbund som gått i arv genom tidsåldrarna,” Hon förde fram sin stav och där den passerade marken formades under den en buffé av frukt, bär och bröd. Kött var på tok för komplext att skapa, det var hon tvungen att anstränga sig för och då var det enklare att istället gå och jaga, men förhoppningsvis var det länge sedan nog som han åt färsk frukt och bröd att det skulle fresta hans hunger.

    “Vi är själva fängelsevakter av ett slag, en forna omätbar kraft buren av oss som en slags säkerhetsmekanism, utspädd bland de valda släktena för att en enskild individ aldrig igen ska kunna bli så mäktig. Så länge vi lämnar ett blodsarv bakom oss eller väljer en ny bärare så förblir kraften utspädd, men om en av oss dräper en annan så ökar kraften bland de kvarstående. Under din livstid ska detta ha skett vid två tillfällen, för fyra och tio år sedan. Första gången avfärdade jag som ett fruktansvärt misstag utifrån okunnighet, men den andra gången skapade ett mönster. Du kanske minns dessa tillfällen? Du lär ha känt ett enormt rus av kraft helt plötsligt och dina unika förmågor utvecklades ytterligare.”

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Koncentrationen var fäst på marken där det plötsligt fanns massa mat. Ögonen blev lite större och han sträckte sig fram för att lite klumpigt ta en näve med blåbär och andra bär som han fick tag i för att föra den till sin näsa och lukta på dem. Lite skeptiskt och djurlikt nästan, innan han la hela näven i munnen för att upprepa det ännu ett par gånger.

    Även om han försökte att koncentrera sig på vad främlingen sa. Var det svårt att riktigt få grepp om det hela och han kunde känna en svag huvudvärk när han försökte få ihop det hela.

    “Kanske…?” svarade han till slut, med lite mat i munnen och lite jakande som om han mest gissade på att det var rätt svar.

    “Varför är jag vid liv… i sådana fall?”

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Hon satt ihopsjunken och log åt honom medan han försiktigt åt från maten. Det var glädjande att se honom äta, det fanns stort värde i känslan man fick när man hjälpte en person som befann sig i behov av hjälpen, oavsett om det var att bryta dem ut ur ett fängelse eller ge en hungrig mage mat.

    “Vi är inte lätta att spåra, men det kommer bli lättare för var och en av oss som dör. Mitt dolda bibliotek innehåller den enda kartläggningen som finns av väktarnas blodslinjer, så den av oss som jagar oss andra vet bara att vi finns, inte vart eller ens vilken art. Så denne behöver vandra världen över sökandes på måfå för att komma nära nog att kunna känna av oss från mängden.” Hon misstänkte dock att vem det än var, att denne nu kunde spåra dem på något sätt. En begränsad metod helt klart, annars hade fler varit döda vid det här laget, men vad begränsningen var visste hon inte.

    “Om jag kan samla och träna oss, så kan vi stoppa hotet innan fler av oss dör.” Hon log åt honom och reste sig upp för att sedan sträcka ut en hand.

    “Mitt namn är T’chi, min anfader var T’nisch, väktarnas grundare.” Hon var inte säker på att han lagt noga märke till hennes namn tidigare, så det kändes naturligt att hon gjorde ett nytt försök att presentera sig nu.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Lite ofint fortsatte Trond att äta med sina nävar och hummade lätt över hennes ord. Han förstod förstås orden, men meningen verkade lite förvirrande för honom ännu. Lite rynkandes på pannan såg han på henne, som om han försökte att tyda ett pussel.

    “Och… vad vinner du på det? Du ser inte ut att leta efter fred.” påpekade Trond. För att sedan sträcka ut sin hand för att möta hennes. Han märkte däremot att han fortfarande hade några bär där i och skrockade till för att släppa dem innan han greppade tag i hennes. Lite obrydd av att handen fortfarande var kladdig.

    “Angenämnt, jag är Trond.”

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Hon betraktade honom med fascination när han åt, det var intressant att se honom så opåverkad av hennes närvaro, att han åt som om han vore helt själv där de var. Hon hade ingenting emot det, lite mat och slafs besvärade henne inte det minsta, hon hade levt på gatorna, men inte ens där var man så ivrig att äta så slarvigt.

    “Jag har mina egna ambitioner, javisst, jag är inte utan synd, men det behöver jag lägga åt sidan i skuggan av det här hotet. Vi bär på en väldig makt, vi har därför också ett ansvar. Vem än bland oss som jagar, så är målet inte välmenande. Vi prata om världsförändrande makter i spel och förstår man på dessa makter bra nog kan man försätta världen i en helt ny tidsålder.”

    Efter en kort stunds tvekande tog hon honom i handen. Visst var hon fascinerad av hur ivrigt och stolt han åt, men det tog henne lite emot att ta i handen när den var så kladdig. Hon gjorde det dock, och skakade den.

    “Trevligt att träffas, Trond. Tack för att du lyssnar!”

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Det var mycket ansvar som plötsligt lagts på honom. Världsförändrande. Ny tidsålder.  Han hummade lite över det sista. Skulle det vara så dumt? Det fanns mycket dåligt med den de levde i nu. Kanske det skulle kunna vara någon annan än människorna som härskade i den. Tanken fick honom att le snett och grymta till något nöjt. En liten chans fanns det…. eller? 

    “Så… du tänker att du är hjärnan? Och jag dina muskler?” frågade han och betraktade den spinkiga kvinnan framför sig. Nå, i jämförelse med honom var väl de flesta smala som träflisor.

     

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    “Jag har mina begränsningar. Jag är tränad i min magi sedan jag kunde krypa, men magi är också korrumperande. Jag kan behöva träna var och en av er, men jag behöver också att ni klarar av att stoppa mig om vi står vid ödets kant och jag önskar makten för mig själv.” Hon kunde inte låta bli att skratta lite lätt åt tanken, innan hon skakade på huvudet.

    “Du är mer än bara muskler. Jag har kunskap, men jag är inte hjärnan, så arrogant är jag inte. Jag vet mycket om våran kraft och världens historia, men du känner till världen mycket bättre än mig, dess människor, gator, politik och funktioner. Ensam är jag svag, trots allt jag kan.” Hon hade länge trott att hon inte behövde någon annan, men desto mer som hade hänt desto tydligare blev det att hon inte hade vad som krävdes på egen hand. I slutändan kunde hon inte ens lita på att hennes arrogans inte skulle ta kontroll och hon riskerade bli precis det de nu bekämpade. Vem ville inte ha världsförändrande makt, trots allt? Men hon visste hur det en gång gick till och hoppades att hon var stark nog. Och att detsamma var sant hos alla de andra.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Ett skratt, nästan brummandes, lämnade Tronds läppar och han höjde ögonbrynet lite förvånat när hon inte verkade skämta med honom. Skulle han ha kunskap om världen? Det var inte många år sedan han enbart visste om skogen, dess dofter och sedan tjuvarnas tillhåll i Celeras. Vad mer skulle han egentligen veta?

    “Stoppa dig, det kan jag.” instämde han sedan och korsade sina armar, lite menade för att nicka lite mer eftertänksamt. Kanske han hade kunskap som han inte visste om. Var det så kunskap gick till?

    “… Hur ska jag stoppa dig?” frågade han sedan och krafsade sig i sitt hår för att rynka lätt på näsan. Magi hade han hört kunde vara brännande, och ibland skadande.

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.