- This topic has 4 replies, 2 voices, and was last updated 1 vecka, 4 dagar sedan by EdenX.
-
Ylva Sigvaldadottir
De hade kommit till ett vägskäl, eller ja något som kunde liknas vid ett vägskäl om man skulle tro Eirik. För henne var det midjedjup snö oavsett var hon såg. Hon kunde inte se några vägar, stigar eller något som kunde liknas vid något medvetet bygge eller ett medvetet val av förändringar i omgivningen. Det var längesedan hon tyckte att hon sett en riktigt väg. Snö och karga vidder så långt ögat kunde nå. Det var allt som fanns, tillsammans med ogästvänlig blåst. Men här stod de nu och försökte bestämma riktning. Hon drog manteln varmare om sig och väntade tålmodigt med de andra medan prinsarna talade sinsemellan. Det gick inte att vänta för länge för vinden sved i ansiktet. Hon nynnade lite för sig själv och såg på Villi som glatt, obekymrat som alltid övade på att jonglera med tre snöbollar han gjort. Hon måste erkänna att han ändå blivit bättre än för några dagar sedan då han knappt kunde kasta en mellan händerna på hästryggen utan att antingen tappa den eller nästan glida av sadeln då hästen vägde tyngden från ena foten till den andra. Av alla i följet var han den som aldrig verkade bekymras eller ens notera förändringarna i vädret.
Så kom de tillbaka prinsarna och meddelade att följet skulle dela på sig. Eirik och Torvald skulle rida åt ena hållet och hon och Asgeir åt andra. Resterande skulle söka upp en bra plats att slå läger på för natten. De skulle rida ett par timmar åt var sitt håll och se om det kunde ge en klarare bild åt vilket håll de borde söka sig.
Ingen sa direkt emot, det här var inte en demokratiskt expedition men hon såg tvivel i flera ansikten och hoppades att hennes inte var lika lätt att läsa av. Att dela på sig kändes som en dum idé men samtidigt hade hon ingen bättre att komma med heller. Vädret var knappast det sämsta, eller det bästa de haft på resan men vädret här kunde fort slå om. De packade om lite på hästarna, några extra varma plagg. Ett extra vindskydd ifall de skulle stöta på snöstorm. Några tuggor mat och lite vila för hästen, en värmande kram av Villi innan de gav sig av. Värmen han kunde frammana höll i sig längre än hon trott och hon uppskattade gesten. Även om hon misstänkte att Asgeir inte gjorde det. Hon hade sett hans mörka blickar mot den rödhårige mannen vid flera tillfällen och undrat stilla vad som sagts dem emellan för att han skulle förtjäna sådana blickar. Hon funderade på om hon skulle fråga honom om saken nu när de ändå var på tu man hand.De red den första biten under tystnad, vinden ven ilsket men så sakta verkade den dö ut. Ett stilla snöfall ersatte det. Stora vita snöflingor som fastnade i hästarnas pälsar. Hon njöt av tystnaden för en stund. Fri från vindens il, rustningars klingande, karlars prat och sorl. Här ute nu kunde hon verkligen uppskatta landskapet på ett sätt hon inte riktigt fått för sig innan. Hon höll in hästen och lyssnade. En nästan öronbedövande tystnad. Det var lika magiskt som det var skrämmande och hon klappade hästen på halsen. Han red en bit framför henne och verkade också hålla in sin häst när han märkte att hon stannat. Hon gav honom ett brett leende. “ Vinden har slutat yla..” svarade hon bara och manade på hästen så hon slöt upp intill honom. “ Jag hade nästan glömt hur tystnad lät”. La hon till och log från öra till öra.
-
Asgeir drog in den kalla, friska luften djupt i lungorna och lät den bränna som is och eld på sin färd genom kroppen. Han sträckte på sig i sadeln, lät axlarna rulla lite under den tunga manteln och sneglade på Ylva. Hon hade stannat, hästen stod orörlig i snön och hon såg sig omkring med ett smittsamt leende på läpparna. Ett leende som verkade, ja, nästan stillsamt.
Hon manade sin häst framåt igen, snöflingor som singlade ner i hennes röda hår och gjorde att det skimrade som koppar i det bleka vinterljuset. Ett leende från henne, stort och brett, fick honom att känna sig som en liten pojke som blivit påkommen med handen i syltburken. Han försökte dölja sin egen reaktion genom att rätta till tyglarna, men hans kinder värmde trots kylan och ett leende växte hos honom med utan att han märkte det. Han såg på henne där hon var så stilla, som om världen hade fryst i väntan på hennes nästa rörelse medan tystnaden blev allt större, förutom hästarnas frustande och deras andetag och enkla ord.
‘Tystnad, ja…’ sa han till slut, med sin sedvanliga lättsamma ton.
‘Det är väl något vi alla skulle må bra av ibland. Om inte annat så för att slippa höra Eirik mala på om vishet och strategi.’ Han försökte lägga lite sarkasm i rösten, men det kändes tunt, nästan ihåligt. Som om orden inte riktigt passade här ute, där världen verkade både större och mindre på samma gång. Det var lätt att bli frustrerad på sin bror, även om han älskade Eirik.De fortsatte rida lite efter en stund av njutningsbar tystnad, och han sneglade på henne då och då, på det sättet han märkt sig själv göra under deras resa – som om han inte riktigt kunde låta bli. Det fanns något i Ylva, en värme är ute i kylan. En sorts obeveklig styrka där hos henne som aldrig gick att ignorera. Och kanske var det just det som gjorde allt så svårt. Hon fick honom att känna sig som en pojke, han som alltid var självsäker. Prins Asgeir, den ståtlige, den store, den starke, den framgångsrike krigaren, Kaldrlands ljus. Men när hon såg på honom med de där klara, granskande ögonen kändes han… som en vanlig man.
Någonstans djupt inom sig, kände Asgeir att det inte bara var världen omkring honom som höll på att förändras – utan också han själv. Kanske var det Ylvas del i sällskapet, eller utmaningen och ansvaret detta uppdrag förde med sig. Kanske var det den där öronbedövande tystnaden som hade en förmåga att locka fram tankar han annars gjorde sitt bästa för att ignorera. Tystnaden kröp in under hans hud, som om den bar med sig allt han försökte hålla på avstånd – en plågsam påminnelse om saker han borde tänka, men hellre slogs för att glömma.
De red vidare, och tystnaden sänkte sig över dem igen. Men den var annorlunda nu, mindre hotfull. Mer… bekant. Och för första gången på länge kände Asgeir avslappnad trots de farliga länder de befann sig i.
‘Tänker du på något särskilt?’ frågade han plötsligt, hans ord skar genom tystnaden, som om han behövde bryta tystnaden innan den blev för tung. Det var inte bara för att få henne att tala – det var för att han själv inte ville sjunka för djupt i sina egna tankar. Eirik var den som tänkte, för honom var det handling som gällde.
-
Ylva Sigvaldadottir
Då han skämtade om sin bror drog hon bara större på munnen. Hon hade också märkt att ljuset ständigt var tänt hos Eirik och inget verkade gå honom förbi. Hon skulle inte bli förvånad om han så drömde och planerade strategier och planer i sömnen. Han var allvarlig nästan hela tiden men ibland tyckte hon att hon kunde se någon lättsammare glimt i hans ögon.
Hon tyckte om Eirik, även om han var mer privat och defensiv än de flesta hon umgåtts med. Hon undrade vad det var som tyngde hans sinne så i vissa stunder men samtidigt visste hon att det inte var hennes plats att fråga eller råda honom i det. Vem var hon att hjälpa en prins? Vem var hon att ens följa med på ett sådant här uppdrag? Hon var en bra smed, en excellent smed till och med och kanske hyffsad med svärdet men hon var långt ifrån en krigare. Och hon hade nog märkt att det inte bara var hon som tänkte samma sak. Krigarna i följet hade väl mottagit och accepterat hennes närvaro med blandat nöje – och missnöje. Med rätta tänkte hon.Hon lät sig sjunka ner i sina tankar, lät de vandra från det ena till det andra. Hon försökte att inte låta dem stanna allt för länge vid hennes egna tillkortakommanden utan lät de flyga fritt över vidderna. Hon tänkte på sina bröder, undrade vad de gjorde hemma, tänkte på smedjan och de arbeten hon låtit ligga. Hon tänkte på våren, sommaren för här ute var längtan större än någonsin till värmen och de lättare årstiderna. Hon funderade över Villi. Mannen var ett mysterium och även med de många frågor hon vågat sig på att kasta på honom hade hon inte alls blivit klarare i vem han var eller var han egentligen kom ifrån. En del av henne roades över sättet han hade att slinka igenom alla frågor som vatten genom fingrarna och en del av henne var inte alls så glad utan snarare något misstänksam över det. Hon trodde inte att han var illasinnad, inte alls men hon var övertygad om att han hade en egen agenda med att slå följe med på resan. Han fascinerade henne och hon fann sig själv med att fundera på om hon skulle sakna honom när den här resan var över?
När resan var över…. hon längtade till det, mest för att undkomma kylan och vinden, men hon fann sig själv också med att fasa lite över det. Hon hade alltid haft en tydlig plan, en önskan med sitt liv men hon fann sig själv att granska den, kritisera den för varje dag som gick här ute. Hon hörde krigarnas historier, Villis om platser som hennes tankar knappt kunde fantisera ihop. Platser där vidderna täcktes med sand snarare än snö. Där värmen var så stor att det kändes som att stå i härden. Kunde det finnas en framtid där hon själv kunde få uppleva alla platser? Resa och upptäcka mer av världen..? Ville hon det?Hon väcktes av sina tankar då Asgeir tillslut bröt tystnaden och hon mötte hans blick där de red intill varandra. Hon kunde knappt se på honom utan att höra drottningens ord om barnbarn och kände kinderna hetta röda igen. Hon slog bort blicken, blickade framåt och ryckte på axlarna. Oavsett skulle den här resan ta slut förr eller senare och då skulle såna här stunder, stunder och delade blickar med honom vara slut. Hon tänkte passa på att njuta av varje fram tills dess. ” Inte mycket..jag låter tankarna vandra. Det är väl första gången man hör dem ostört sedan resans start”. la hon till med ett litet skratt. ” Jag funderar över hur de har det där hemma, hur jag ska berätta för dem om det jag sett och upplevt… om..” hon lät resten dö ut för hon var själv osäker på hur hon skulle fortsätta meningen. Om hon skulle följa med dem hem, Om de ens skulle överleva och komma hem. Hon skakade på huvudet för att fysiskt få tankarna på annat innan hon log igen. “Jag tänker på mycket och ingenting på samma gång. Jag tänker på att jag aldrig kommer att klaga över att snön är djup och kall där hemma, på att jag saknar sommaren och springa barfota i gräset, på att Ragnar alltid fuskar när krigarna spelar och hur jag är förvånad att ingen märkt hur han gör det än. På hur Villi kan få eldens värme att hålla sig kvar långt efter att den slocknat. Men mest tänker jag nu på att jag är så trött på halv fruset torkat kött och skulle kunna ge vad som helst för ett sötebröd”. Hon drog en längtande suck och slöt ögonen. Det vattnades i munnen när hon tänkte på brödet och hon skrattade igen. ” Ja du märker… mina tankar vandrar oplanerat som en fjäril flyger.. Och du själv? Prins av Kaldrand…Vad håller dina tankar upptagna? ” frågade hon med ett nästan retsamt och utmanande leende.
-
Hans blick hade fastnat på henne, hennes röda hår, hennes ögon, hennes läppar som rörde sig. Ord kom ur henne, men på något vis hade han svårt att fokusera på dess innehåll, snarare än att bara lyssna på tonen som kändes så mild här i den karga kylan i Utgård.
Asgeir vred sig i sadeln, som för att hitta en bekvämare position, men sadeln, som snön, var lika oförlåtande som alltid. Hans breda rygg och ännu bredare axlar fick honom att framstå som en man som egentligen borde ha fötts till en värld där stolar var designade för tre personer. Han gav Ylva en snabb blick, en sådan där han hoppades skulle verka avslappnad men som troligtvis bara såg ut som att han försökte läsa hennes tankar.
Hon pratade om tankar som vandrade, om sommaren och sötebröd. Och han, som inte direkt var känd för sin skarpa analysförmåga, kände hur något gnagde i honom när han såg hennes leende – det där retsamma leendet som på något sätt gjorde honom mer osäker än då han stod ansikte mot ansikte mot tjugo mordiska krigare som ville slita honom i bitar.
’Vad som håller mina tankar upptagna?’ började han, och insåg genast att han inte hade något vettigt svar. Hade han ens några tankar? För att vara ärlig tänkte han oftast på väldigt lite. Solen, snön, och ibland på hur mycket han faktiskt saknade sitt eget svärd, som han en gång lämnat kvar i ett slagsmål efter att striden gått över till ett rejält nävslagsmål, han ensam mot tre män.
’Tja…’ sa han till slut, medan han drog i tyglarna lite för att verka som att han funderade på något djupt. Hur brukade hans bror prata?
’Jag tänker att det är förbannat kallt, att Eirik nog sitter och skriver en ny lista över saker jag borde göra, och…’ Han kastade en snabb blick på henne igen, bara för att se om hon fortfarande log. Hon gjorde det. Det fick honom att glömma vad han skulle säga.’…och att om vi hittar något samhälle snart, så tänker jag bjuda dig på det där sötebrödet du längtar efter. En prins borde kunna ordna sådant, eller hur?’
Han log brett, med sin sedvanliga självsäkerhet – den som fick honom att verka som om han aldrig tvivlade på något, trots att han ganska ofta gjorde det. Det var bara det att han var mycket bättre på att gömma sin osäkerhet, men på något vis blev det svårare då hon varn ära.
Men det fanns mer i hans blick. Något som nästan liknade eftertänksamhet, vilket var ovanligt för Asgeir, men inte en omöjlighet. Han visste att han inte var den mest begåvade i deras lilla expedition. Eirik var hjärnan, Ylva var intelligent hon med och kunde göra verklig nytta med deras vapen, och han själv… han var väl musklerna, kanske. Men ibland önskade han att han hade något mer att erbjuda. Som nu, när han insåg att han inte riktigt visste vad man skulle säga för att få en kvinna som Ylva att förstå att hon var mer än bara en följeslagare i hans ögon.
’Om jag ska vara ärlig…’ fortsatte han, medan hans häst halkade lite på en isfläck, vilket fick honom att nästan tappa balansen innan han återfick sin plats med en mindre graciös rörelse. ’Jag tänker mest på vad vi ska möta här ute. Du vet, förutom kylan, hungern och den förbannade vinden som aldrig verkar vilja sluta.’ Han såg på henne igen, och denna gång var hans blick allvarligare.
’Men också på hur…’ Han avbröt sig och slog ut med ena handen, som för att vifta bort något han inte vågade säga.
’Hur vi ska klara det här. Alla vi. Kommer vi komma hem med räddningen som vi så desperat behöver för att vinna kriget?’ kanske ville han säga något mer, något om att han tänkte på henne, men det liksom fastnade på hans tunga och kom aldrig ut.‘Men jag har hört att det ska finnas fantastiska under här ute i naturen.’ tillade han snabbt. ‘Du vet, varma källor bland isiga klippor, och sådana saker. Kanske vi hittar något sådant?’
-
Ylva Sigvaldadottir
Hon mötte stadigt hans blick där de red och lät den då och då vandra ut över landskapet. Trots allt var det båda två tvungna att vara uppmärksamma på annat än bara varandra också i det här landskapet. Han verkade nervös, eller inte nervös riktigt men som om han hade svårt att fokusera på deras samtal. Kanske tråkade hon ut honom med hennes prat och tankar som var för lättsamma? Hade han förväntat sig något annat svar av henne? Han såg ju på henne som om han letade efter något annat i hennes ögon. Hon kände kinderna anta en mörkare ton då han såg på henne på det där sättet, som om han förväntade sig något att av henne.
Hon vände bort blicken och låtsades studera en del av bergsmassivet istället.Så fortsatte han med att berätta för henne vad han själv tänkte på och hon log större då han talade om att bjuda henne på det där sötebrödet hon längtade efter. Hon nickade och skrattade lätt åt det erbjudandet och skämtsamma tonläget i hans röst. ” Ja..man kan hoppas att en prins har resurser nog att skaffa fram ett ynka sötebröd.” men så tänkte hon efter. ” Om samhället är välvilligt inställt förståss. Annars är mina förväntningar av det inte så höga. Men jag skulle bli desto mer imponerad” skämtade hon vidare med honom och skrattade igen. Deras samtalston var lågt och hennes skratt likaså för man kunde trots allt aldrig veta vad man kunde väcka för varelser i Utgård med skratt och höga samtal.
Så blev det lite tyst igen och hon såg hur hans häst tappade balansen. Hon sträckte instinktivt ut sin hand för att fånga tag i tygeln och hjälpa honom och hästen. Hon släppte den snart när hon såg att han hade hästen under kontroll och hästen stadig mark under fötterna igen. ” Det är väl oro och mörka tankar vi alla bär här ute i Utgård. Ja alla utom Villi kanske. För endast Gudarna vet vad som försiggår i hans huvud…” svarade hon och försökte lätta upp stämningen trots allt. ” Men om jag ska vara ärlig…så räds jag själv vad vi kan finna här ute. Och också vad som sker om vi inte finner det vi söker..” hon nickade lite och klappade sin egen häst på halsen som för att lugna på hästen och sig själv. För hästar var bättre än människor på att känna av stämningen.
Hon passade på att rätta till mössan och manteln något och skruvade på sig i sadeln. Hon var trött av ritten och höll in hästen för att stiga av. ” Jag måste sträcka lite på mig. Den här kylan och sadeln är inte nådig mot ens bakdel och rygg” . Hon var inte van vid hästryggen och framförallt inte att rida så långt och länge utan raster. ” Tala inte om varma källor.. jag skulle ge vad som helst för att känna lite värme och avslappning i kroppen nu..” hon skrattade lågt igen och gav honom ett brett leende. ” Men jag ska väl vara tacksam att vinden äntligen tagit sig en paus. Landskapet är verkligen ändlöst och vackert såhär när det är vindstilla…”Hon sträckte på kroppen något och stretchade ut den liten då hon äntligen hade fast mark under fötterna. Hon trodde nog sig se att han själv uppskattade pausen hon tvingat på dem och komma ur sadeln. Hästarna verkade också tacksamma över pausen och vara utan bördan att ha ryttare på ryggen. Hon sneglade mot honom där han själv verkade sträcka ut sig och hon fick ett litet roat leende på läpparna. ” Om någon kommer att kunna tala Jättarna så kommer det vara du Asgeir… Gudar..Du är ju nästan lika lång och stor som en..” sa hon skämtsamt och nickade mot honom där hon tornade upp intill henne. Hon blinkade lite skämtsamt och bestämde sig för att lätta deras mörka humör.
You must be logged in to reply to this topic.