Post has published by FruVider
Viewing 20 posts - 41 through 60 (of 62 total)
  • Rollspelare

Aeron flyttade sig från sin plats på golvet och satte sig istället på soffan intill Elian där han låg insvept i filtar. Den oro som tidigare varit tydlig i hans ansikte rann långsamt av honom, ersatt av ett mjukt leende när han såg på sin vän.

“Det är ingen fara, Elian,” hyschade han lågt, hans röst varm och lugnande. Försiktigt lät han sin hand vila mot Elians kind, hans beröring mjuk och betryggande. “Du svimmade,” förklarade han, hans blick studerande varje liten förändring i Elians uttryck. Hans tumme strök sakta över huden, en omedveten rörelse av ömhet.

Med handen fortfarande vilande mot Elians kind vände Aeron tankfullt blicken mot fönstren. Mellan draperierna fanns bara en mörk natt och stadens tystnad. När han såg tillbaka på Elian, hade en bekymrad rynka formats mellan hans ögonbryn.

“Hem? Nu?” upprepade han lågt. “Det är mitt i natten, Elian.” Som om han kommit på sig själv drog han långsamt tillbaka handen och lät den vila i knät istället. “Du kan stanna här i natt om du vill,” fortsatte han, hans röst mjuk och eftertänksam. Ögonbrynen höjdes lätt i en fråga. “Och innan du säger något om det – det är helt okej. Faktum är att jag skulle må bättre om du stannade, snarare än att ge dig ut ensam så här dags.”

Det vaga leendet på hans läppar blev aningen bredare, men det låg något genuint i hans ord. Uppmuntran, men också en uppriktig omsorg. Eller kanske skuld. För en kort stund frestades han att åter låta fingrarna smeka över hans kind. Men han lät bli. Istället flätade han samman sina händer i knät, en omedveten gest av återhållsamhet.

Hans ena hand var nu lindad i ett bandage, något som inte varit där tidigare. Men det var inget han själv reflekterade över i stunden. Det han fokuserade på var Elian, hur blek han såg ut, hur hans andning fortfarande var tung efter sömnen.

“Vad säger du?” frågade han med ett mjukt leende på läpparna. “Men innan du bestämmer dig borde du få i dig något. Du ser blek ut.”

“Jag ordnar något åt dig.”

• Grundare

Elian stirrade på Aeron, eller snarare på handen som just lämnat hans egna kind, på det lindade bandaget som inte varit där tidigare.  Tankar var fortfarande tröga, som om han försökte se klart en dimmig morgon. Hade han verkligen svimmat? Det kändes fel. Han mindes att han varit trött, men inte så trött. Inte så att han bara skulle… försvinna.

Hans fingrar kramade filtkanten hårt, som om den var det enda som höll honom förankrad i verkligheten. Något gnagde i honom, en vag känsla av att han borde förstå mer än han gjorde. Men Aeron såg på honom med den där varma, stillsamma blicken, och det fick tvivlet att vilja slockna. Trots allt ville han inte att Aeron skulle se honom som besvärlig.

Lite disträ sneglade han mot fönstret, ut i mörkret. Han borde säga nej. Resa sig, gå, lämna huset och natten bakom sig. Men hans kropp kändes tung, hans huvud dunkade, och den svaga illamåendet som låg kvar i magen fick honom att tvivla på om han ens skulle klara att ta sig hem.

Dessutom… låg en ömhet i Aerons ord, en omtanke som Elian var dåligt rustad för att hantera. Det fick något i hans bröst att dra ihop sig, ett sting av både värme och något annat, något han inte vågade sätta ord på.

“…Okej” sa han till sist lågt, nästan motvilligt. “Men bara… bara för att jag inte vill gå ut i mörkret.” Han rörde sig långsamt, satte sig upp med ett dovt susande i huvudet. “Och jag… antar att lite mat inte vore så dumt. Men bara om du äter med mig.” sa Elian till slut, fortfarande lågt och rynkade på ögonen över bandaget.

Nästan ömt sträckte Elian sig mot handen och drog det närmare sitt ansikte. Ett kort ögonblick såg det nästan ut som han hade tänkt kyssa handen nätt.

“Aeron, vad har hänt?” frågade han, lite rädd att han skulle ha skadat honom.

• Rollspelare

När Elian satte sig upp tycktes Aeron först vilja protestera, men han hejdade sig. Hans axlar sjönk och han slappnade av där han satt. På Elians begäran att han skulle äta med honom log han bara svagt och nickade kort, knappt märkbart. Han hade inte ätit under kvällen– något han ofta glömde– och nu gjorde sig hunger påmind.

Hans blick följde Elians ned till den bandagerade handen. Han skulle just till att förklara vad som hänt när Elian försiktigt förde handen mot sitt ansikte. Orden fastnade i halsen på honom av den ömma gesten och för ett ögonblick trodde han att Elian tänkte kyssa hans hand. För första gången på länge blev han fullständigt mållös. Hans blick var fäst vid Elians ansikte och han blev plötsligt medveten om hur nära de var nu när han satt sig upp.

Han återfick sansen och lät blicken sjunka till sin hand. Långsamt andades han ut och slöt fingrarna över bandaget.
    “Jag skar mig,” sa han lågt, rösten hes. Han svalde mot torrheten i halsen och sänkte sedan handen till knät igen. Hans blick sökte sig till Elian genom de mörka lockarna som fallit ner över hans ansikte.

“En av kopparna föll i golvet. Men det är ingen fara,” förklarade han och det vaga leendet återvände till hans läppar. Hans blick dröjde kvar vid Elians ansikte ett ögonblick innan han reste sig.

“Sitt kvar du, jag hittar något att äta,” sa han med en sista, betryggande blick till Elian och lämnade rummet. När han kom tillbaka igen var det med två glas vatten, några skivor bröd, smör och ost. Han ställde ned brickan och skrattade plötsligt till.

“Det här är höjden av min kulinariska förmåga,” sa han med skrattet kvar i rösten. Han såg nästan ursäktande på Elian, blicken vandrade mellan den torftiga brickan och hans vän. Leendet dröjde sig kvar på hans läppar då han satte sig ned och tog för sig av maten.

“Du kan ta min systers säng sen,” sa han efter en stund. “Vi delar rum, men hon är bortrest. Och jag tror nog hennes säng är bekvämare än soffan.”

• Grundare

Elian sneglade på Aerons bandagerade hand och kände en orimlig våg av skuld skölja över honom. Hade han orsakat det? När han svimmade, hade han då tappat koppen och sedan Aeron skadat sig på skärvorna? Hans tankar snubblade över varandra i ett försök att minnas, men det fanns bara ett töcken där hans minne borde ha varit.

Fingrarna slöt sig om filtkanten igen, knogarna vitnande av trycket. “Jag… jag visste inte att jag tappade den…” mumlade han lågt, blicken flackande mellan Aerons hand och det lugna, nästan roade uttrycket på hans ansikte. “Gjorde jag det? Förlåt… jag menade inte…”

Hans röst dog ut. Han hade ingen aning om varför han kände sig så skyldig, men tanken på att han varit så borta att han inte ens mindes att han kunnat skada någon gjorde honom illa till mods. När Aeron satte ner brickan framför honom försökte Elian samla sig. Han såg på den enkla måltiden, på brödet och osten, och något av hans oro ersattes av ett svagt leende.

“Det är bättre än vad jag brukar få ihop…” erkände han, och försökte låta lättsam trots känslan av tyngd i bröstet. Han tog ett av bröden och bröt den i mindre bitar innan han sneglade mot Aeron igen, fortfarande osäker.

“Är du säker på att det inte var mitt fel?” frågade han försiktigt, fortfarande med blicken fäst på bandaget. För att rodna över förslag – han sova med en annan? Som villigt erbjöd det?

“Ditt erbjudande är väldigt generöst Aeron, men tror du inte din syster skulle ta illa upp om jag… smutsade ner hennes säng?” frågade Elian, svalde de sista orden ‘med min närvaro. ‘

• Rollspelare

Aeron hade intagit en bekväm position i soffan, benen avslappnat i kors och ena armen vilande mot ryggstödet. I den andra handen höll han sin brödbit som han betraktade medan han långsamt tuggade. Det var först när Elian påpekade att hans syster kunde ta illa vid sig som han såg upp. Ögonbrynen höjdes lätt när han granskade Elians uttryck – var det oro han såg, eller kanske en skymt av skam?

“Hm, du har rätt,” medgav han efter en kort tystnad, en svag rynka mellan ögonbrynen innan det ersattes av ett litet leende. “Det är nog bäst om du sover i min säng,” fortsatte han med en lätt axelryckning och tog ytterligare en tugga av brödet. Visserligen tvivlade han på att hans syster skulle märka – än mindre bry sig om – att någon annan sovit i hennes säng. Men hon var oberäknelig, och för säkerhets skull var det nog bäst att han tog hennes plats istället.

När han ätit upp brödbiten sänkte han handen till knät och hans uppmärksamhet gick tillbaka till bandaget, det som Elian tidigare skänkt oroliga blickar. Aeron knöt lätt handen innan han såg upp på sin vän, ett svagt men outgrundligt leende på hans läppar.
    “Tänk inte mer på det,” sa han lågt. “Det var helt och hållet mitt fel.”

Någonstans i huset klämtade en klocka med svaga toner, en påminnelse om hur sen timmen var. Vid ljudet kände Aeron tröttheten svepa över sig och han fick kväva en gäspning bara vid tanken på sömn. Han lutade sig tillbaka i soffan, blicken fortfarande på Elian.
    “Jag kan ordna mer mat om du fortfarande är hungrig,” sa han lugnt, “men annars tror jag det är dags att vi lägger oss.”

• Grundare

Elian stelnade till. Sova i hans säng? Orden ekade i huvudet som om Aeron just sagt något omöjligt. Han stirrade på Aeron, på det där lätta leendet, den avslappnade hållningen – som om det inte betydde något alls. Som om det var självklart. Men hur kunde det vara självklart?

Hans kinder började hetta. Hade han… hört fel? Nej, Aeron hade sagt det helt lugnt. Det är nog bäst om du sover i min säng. Elian svalde hårt. Tänk om det bara var ett skämt? Ett skämt som Elian nu missförstod totalt. Men vad om det inte var ett skämt? Vad betydde det då?

Borttappad i sin egna oro och tankar sneglade han bort mot fönstret. Mörkret utanför kändes nästan lockande. Att gå hem, även i natten, kanske skulle vara mindre pinsamt än att stanna. Men samtidigt… ville han inte gå. Värmen från eldstaden, Aerons närvaro, det var mer lockande än den fuktiga kylan i det lilla skjulet han kallade hem.

Han skakade på huvudet, försökte rensa tankarna. Han menar säkert inget med det. Det är bara Aeron. Han säger saker som om de inte betyder något. Elian svalde igen och drog filten tätare om sig. Hjärtat dunkade hårt i bröstet.

“Jag…” började han, rösten knappt mer än en viskning. Han tvingade sig att se upp på Aeron, försökte läsa något i hans ansikte. Men Aeron såg bara… som vanligt ut. Avslappnad, nästan uttråkad. Elian tvekade ett ögonblick till innan han fortsatte.

“…Okej. Om du är säker. Jag menar, om du verkligen tycker att det är bäst.” Hans ord snubblade över varandra. “Jag menar… det är ju praktiskt, antar jag. Bara… jag hoppas att jag inte är till besvär.”

Han reste sig långsamt, med händerna nervöst knäppta framför sig. Det är bara en säng. Han skojar säkert. Eller, nej, han är bara snäll. Aeron är alltid så… självklar. Men ändå… tanken på att dela utrymmet där Aeron brukade sova fick något att dra ihop sig i magen.

• Rollspelare

Aeron studerade Elian, armbågen vilande mot soffan och kinden lätt lutad mot sin knutna näve. Hans blick var svår att tyda, de bärnstensfärgade ögonen följde Elians små rörelser – hur han skakade på huvudet, tvekan i hans ansikte. Den där osäkerheten som Aeron alltid tolkat som blygsamhet. Men nu… 

Det högg till inom honom när han insåg att det kanske var något annat. Kanske var det samma osäkerhet som de flesta hyste runt honom. Den som bottnade i den instinktiva rädsla han och hans likar tycktes väcka hos andra. Insikten fick honom att sänka blicken och något sorgset passerade över hans ansikte innan det försvann lika snabbt.

Men när Elian tog till orden, såg Aeron upp igen, och hans uttryck var som vanligt oberört.
    “Du är aldrig till besvär, Elian,” sa han lågt och gav honom en lång, allvarlig blick som för att understryka sina ord. “Kom ihåg det.” Hans blick dröjde kvar vid Elian ett ögonblick till innan det vaga, bekanta leendet återvände till hans läppar. Sedan reste han sig och sträckte sig efter den lilla oljelampan på bordet. Med en kort gest bad han Elian att följa efter honom, och tillsammans lämnade de rummet, rörde sig genom den dunkla korridoren och uppför den smala trappan.

“Se upp var du sätter fötterna,” varnade han med en road blick över axeln. “Katten verkar ha en agenda att få folk att trilla ner.” Trappan var redan förrädiskt belamrad med böcker och skriftrullar, vilket i sig gjorde att man fick akta sig.

Övervåningen var snarlik undervåningen – enkel men fylld av ting som antydde en familj med särskilda intressen. Fyra dörrar ledde vidare in i huset och en stege sträckte sig upp mot vindsloftet. Aeron öppnade en av dörrarna och klev in, vred upp ännu en oljelampa och lät dess varma sken fylla rummet.

Det var sparsamt möblerat, med två sängar placerade i varsin ände, byråer och klädskåp. Väggarna kantades av bokhyllor, fyllda med samma underliga ting som på nedervåningen – gamla böcker med ryggar märkta av ett främmande skriftspråk, djurkranier och en uppstoppad iller som poserade bredvid en burk med suspekt innehåll. Någon jord på golvet fanns inte, men mellan mattkanterna syntes djupa revor, som om möbler ofta släpats över plankorna. Det var ett anonymt rum, ett som inte berättade mycket om de som bodde där. Eller så var det kanske precis det som det gjorde.

Aeron kvävde en gäspning och ställde ifrån sig oljelampan på nattduksbordet vid den säng han slog sig ner på. Båda sängarna var bäddade, om än slarvigt, och inget överkast dolde lakanen.
    “Känn dig som hemma.” Han gav Elian en betryggande blick innan han snörade upp skjortärmarna. Utan vidare eftertanke drog han sedan skjortan över huvudet och kastade den till sängens fotända.

De små, svarta symboler som tidigare kunnat skymtas på hans underarmar blev nu åter synliga. Och de var inte de enda som märkte hans hud. Upp på armarna, över axlarna och ut över både hans rygg och bröst löpte rader av symboler etsade i koncisa mönster. Nästan som tryckt text av ett främmande språk.

• Grundare

Elian sög in ett snabbt andetag när Aeron sa de där orden: “Du är aldrig till besvär, Elian. Kom ihåg det.” Orden var enkla, sagda med ett lugn som alltid omgav Aeron, men de träffade hårt. Aldrig till besvär. Det var en mening Elian aldrig riktigt trott att någon skulle säga till honom och mena det. Hans bröst snörptes åt, och en värme , osäker men ändå välkommen, spred sig genom kroppen precis som en rodnad på hans kinder.

Han svalde hårt, nickade hastigt utan att riktigt veta varför och följde efter Aeron uppför trappan. Varje steg kändes både tungt och svävande. Tankarna snurrade. Det är bara en säng. Inget konstigt. Bara en plats att sova på. Men hjärtat bultade högre för varje steg.När Aeron vände sig om och varnade honom för katten, log Elian svagt, nervöst.

“Jag… ska försöka att inte snubbla. Vore ju typiskt mig, att ramla och dö eller något” mumlade han och sneglade på Aerons rygg. Den avslappnade rörelsen i hans steg, hur självklar han var. Elian andades ut. Skärp dig, Elian. Det är bara en säng. 

När dörren till rummet öppnades och Elian såg de två sängarna stannade han till. Hans blick flackade mellan dem. Två sängar. Två. Så… hade han missförstått? Skulle de dela en säng ändå? Hans blick fastnade på Aeron igen, som med självklarhet drog av sig skjortan. Elian stelnade. Ögonen drogs till de svarta symbolerna som slingrade sig över huden, som en bok han inte vågade läsa. Vacker… len hud. Hjärtat slog i halsen. Ser han mig titta? Han tvingade sig att se bort.

“Du… menar att jag ska sova… där?” Rösten svek honom nästan, pekade tveksamt på Aerons säng. Med dig? Det var vad han ville fråga – men de orden kom inte ur hans läppar. Han skrattade nervöst, men det dog snabbt ut. Han kände sig dum.

Med fumliga rörelser började han dra av sig sin egen skjorta. Det här är normalt. Folk sover i kalsonger hela tiden. Inget konstigt med det. Han sneglade mot Aeron, som redan slagit sig ner på sängkanten. Men vad om han tycker att jag tar mig friheter? Tveksamt stannade han upp vid byxorna. Kalsongerna räcker, byxorna var trots allt smutsiga.

När han till slut stod där i sina bleka kalsonger och drog filten hårt om sig, ville han sjunka genom golvet. Varför kändes det så… förfärligt dumt? Aeron såg så avslappnad ut, redan tillrätta under täcket. Kanske är det bara jag själv som gör det konstigt…

Med ett bultande hjärta gick Elian fram till sängen. Han stannade en sekund, tvekandes, för att försiktigt lyfta på täcket och kröp ner bredvid Aeron. Så långt ut mot kanten som möjligt, som om han trodde att minsta rörelse från honom skulle avslöja hur nervös han var. Värmen från Aerons kropp bredvid honom var omöjlig att ignorera. Det är bara en säng. Bara en säng.

Efter vad som kändes som en evighet, men inte var mer än en sekund, vågade han viska med skälvande röst.

“Du är säker på att det här är okej, va? Jag… tar inte för mycket plats?”

• Rollspelare

Aeron märkte inte om Elians blick dröjde sig kvar lite för länge. Hans var upptagen med att klä av sig, och utan att lyfta blicken svarade han med ett svagt ‘mhm’ på Elians fråga. Han noterade inte ens vart den andre pekat.

Ritualen hade tagit på krafterna och det var med en förnöjd suck som han la sig till rätta i sin systers säng. Madrassen var betydligt mjukare än hans egen, och han insåg att han borde göra det till en vana att använda den när hon var borta. Det var först då som han såg upp på Elian som stod där och såg lite bortkommen ut. Aeron hann knappt öppna munnen för att fråga vad som var fel innan Elian kom närmare – och till hans förvåning kröp ner bredvid honom under täcket. Hans ögonbryn höjdes svagt, men han protesterade inte.

Han hade tänkt påpeka att den andra sängen var hans och att de nu båda låg i hans systers säng. Men han förblev tyst. Istället smög sig ett leende fram på hans läppar. Han hade inget emot närheten – i ärlighetens namn uppskattade han den.

Med en ledig rörelse sträckte han sig över Elian för att vrida ner lågan på oljelampan som stod nattduksbordet. Rörelsen förde dem ännu närmare varandra och för ett ögonblick snuddade hud vid hud.

“Helt säker,” viskade han tillbaka. Hans blick dröjde vid Elians ansikte i ett ögonblick. Sedan vred han av lampan, och rummet sjönk ner i mörker. Långsamt lade han sig till rätta igen och slöt ögonen.

Sängen var inte ämnad för två personer och det var nästintill omöjligt att inte råka röra vid varandra. Aeron kände sig plötsligt plågsamt medveten om värmen från Elian, om tyngden av hans närvaro. Blotta avståndet – eller snarare bristen på det – fick hans hjärta att slå hårdare. Han öppnade ögonen och vände blicken mot Elian. I mörkret kunde han knappt urskilja mer än en siluett. Borde han ha sagt något? Han visste att det var egoistiskt att inte göra det. Men på något sätt kände han att Elian var hans, om så bara för den korta tid han skulle stanna i staden. En vän, någon att hålla fast vid, att ha för sig själv, även om det bara var för en stund. Aeron drog ett djupt andetag och lät blicken glida upp mot taket.

“Sov gott, Elian,” viskade han lågt.

• Grundare

Stel som en planka låg Elian, ett hårt grepp om filtkanten som knappt nådde över hans kropp. Men han vågade inte dra till mer av det. Tänk om Aeron skulle frysa? Han själv var trots allt van med kylan. Hjärtat dunkade så högt i bröstet att han var säker på att Aeron kunde höra det. Värmen från Aeron bredvid honom var omöjlig att ignorera. Det var nästan värre än kylan i skjulet där han vanligtvis sov. Nästan. Han kände doften av Aerons tvål – något kryddigt och jordnära – och det fick hans tankar att snurra ännu mer. När Aeron sträckte sig över honom för att släcka lampan och deras hud snuddade varandra, höll Elian andan. Den lilla rörelsen, så enkel och vardaglig, fick en rysning att krypa längs hans ryggrad. Han är så nära.

Mörkret sänkte sig över rummet. Endast ljudet av deras andetag fyllde tystnaden. Elian stirrade upp i mörkret, ögon vidöppna. Han vågade knappt röra sig. Varför ligger jag här? Tänk om han bara var snäll och nu tror att jag tar mig friheter? Men Aerons viskade ord drog honom tillbaka. Orden var så mjuka, nästan som en bekräftelse. Elian svalde hårt.

“God natt…” viskade han tillbaka, rösten knappt hörbar. Som om orden fastnade i hans strupe.

Det dröjde en lång stund, men till slut somnade Elian. Men sömnen var orolig. Mörkret under ögonlocken bröts av bilder. Bleka ansikten. Döda ögon. Vita, stirrande ögon som betraktade honom från en kall bår. Stygnen. Fula, slarviga stygn som skar genom blek hud. Och röster – låga, viskande ord som han inte förstod men som ändå fyllde honom med en gnagande skräck.

Han lever fortfarande… men på något annat sätt.

Orden ekade. Hans egna ord. Men i drömmen var rösten inte hans. Något annat viskade dem, närmare och närmare. De vita ögonen öppnades, och en hand, kall och stel, grep tag om hans handled. Greppet hårdnade. Fingrar som benknotor grävde sig in i hans hud. Han ville skrika, men inget ljud kom ut.

Elian vaknade med ett häftigt flämtande, hela kroppen spänd. Hjärtat bultade vilt mot bröstkorgen, och ett kallt svett hade brutit ut på ryggen. Han låg kvar ett ögonblick, förvirrad, innan han insåg var han var. Värmen från Aeron bredvid honom var fortfarande där, trygg men också påminnande om hur nära de faktiskt låg.

Han torkade snabbt över pannan med baksidan av handen. Det var bara en dröm… bara en dröm. Men bilden av de döda ögonen ville inte släppa taget. Försiktigt vände han på huvudet. Kunde Aeron ha hört honom? Hade han rört sig i sömnen? Eller ännu värre, talat i sömnen? Det var för mörkt för att se Aerons ansikte ordentligt. Elian kände hur halsen snörptes åt.

Kanske borde han säga något. Men vad? Att han just vaknat ur en mardröm? Det skulle bara låta fånigt. Istället försökte han intala sig själv att andas långsamt. In och ut. In och ut. Knappast kunde han väl hamna i samma mardröm igen? Det var bara en dröm. Men ändå kände han fortfarande en svag känsla av att någon, eller något, fortfarande betraktade honom.

“Det är som om de bleka ögonen betraktar mig…” viskade han, kanske precis när han börjat somna om igen.

• Rollspelare

Trots alla tankar hade Aeron snabbt fallit i en drömlös sömn. Det han bevittnat under dagen hade kunnat hålla vem som helst vaken, men för honom hade den största oron varit Elians hälsa. Kanske var det just därför han började vakna när den andra rörde sig oroligt bredvid honom, fångad i en mardrömsriden sömn.
    Den låga viskningen fick honom att vända sig mot Elian, ögonen fortfarande slutna, halvt kvar i sömnen.

“Sa du något?” mumlade han utan att tänka på vem han frågade, rösten knappt mer än en viskning. Det dröjde ett hjärtslag – kanske två – innan hans medvetande vaknade tillräckligt för att orden skulle registreras ordentligt. Och när de gjorde det, blev han plötsligt klarvaken.

Även om han knappt kunde urskilja mer än Elians siluett i mörkret, öppnade han långsamt ögonen. En tvekan höll honom tillbaka för ett ögonblick, men sedan lät han handen under täcket sträcka sig försiktigt ut och röra vid Elians axel.

“Vad sa du för något?” viskade han. Om Elian fortfarande sov ville han inte väcka honom, hade orden fått honom att bli alldeles kall inombords. Hade han hört rätt? Hade Elian sett något i laboratoriet trots allt? Eller… hade ritualen misslyckats? Aeron svalde. Eller mindes han något? Tankarna snärjde sig i varandra medan han knöt sin bandagerade hand under kudden. Kanske var det ingenting. Kanske var det bara sömnens osammanhängande svammel.

• Grundare

Elian låg kvar, stel och med ögonen vidöppna i mörkret, vågade inte riktigt sluta dem. Aerons viskande röst drog honom tillbaka till verkligheten. Hade han…? Han rörde försiktigt på läpparna, kände efter om han verkligen hade sagt något. Eller om det bara var en del av drömmen som låg kvar nu när han var vaken.  När han kände den lätta beröringen av Aerons hand vid sin axel, var det som om något inuti honom brast. En trygghet han inte var van vid, en påminnelse om att han inte var ensam i rummet. Men det var också förlamande. Vad hade han sagt?

Hans hals kändes torr när han försökte svälja. Han borde säga något. Lugna ner situationen. Men vad? Skulle han låtsas som ingenting? Skulle han erkänna att han sett något i sin dröm som han inte riktigt vågade sätta ord på? Han skakade svagt på huvudet, mest för att känna att han fortfarande kunde röra sig, och drog täcket närmare.

“Bara en dröm…” mumlade han, knappt hörbart.

Men det var ingen vanlig dröm. Han kunde fortfarande se de bleka ögonen i sitt inre, hur de stirrade på honom som om de såg rakt igenom hans hud. En känsla av att vara… sedd. Av något som inte borde kunna se. Och visst hade de väl alltid varit slutna? Hans fingrar knöt sig lätt om filtkanten, som om han kunde hålla sig fast vid något verkligt. Han vågade inte möta Aerons blick i mörkret.

“Jag tror… jag tror bara att jag fortfarande ser honom,” fortsatte han tyst, rösten knappt mer än en viskning. “Mannen… på båren.” Det sista erkännandet kändes som en skam. Som om han avslöjade sig själv som svag. Som om han fortfarande inte kunde skaka av sig rädslan, fast han låg i den varmaste sängen han någonsin känt. Rädslan förbryllade honom mest. Saker som detta brukade fascinera honom. Så vad var det egentligen som skrämde honom?

“Det är inget. Jag bara…” han letade efter rätt ord, men de ville inte komma. Han ville säga att allt var bra, men det var en lögn. Istället slöt han ögonen hårt och viskade, knappt hörbart.

“Förlåt att jag väckte dig…”

• Rollspelare

Aeron lät handen vila mot Elians axel medan han lyssnade efter ett svar. Kanske hade han hört fel trots allt. Eller så hade Elian bara talat i sömnen. Men så kom rörelsen – det låga prasslandet av tyg när Elian drog täcket närmare sig.

Aeron rätade på sig där han låg, blicken fäst vid den mörka silhuetten intill honom. De lågmälda orden skar i hjärtat. Det fanns något sårbart i hans röst, nästan som en rädsla som låg där, knappt hörbar men ändå omöjlig att ignorera.

Han kände sig skyldig att säga något. Någonstans var det ju trots allt han som var orsaken till det hela. Men vad kunde han säga? Sanningen var utesluten. Aeron andades ut i en tyst suck och flyttade sig närmare Elian.

“Det var bara en dröm, Elian,” viskade han lågt och lade en arm om honom i en betryggande omfamning. “Somna om.”

De låg tätt tillsammans nu. Aerons arm över Elians bröstkorg, handen vilande mot hans axel. Han rättade till kudden och lät sin andra arm vila under huvudet när han betraktade honom genom mörkret. Så här nära kunde han urskilja Elians ansiktsdrag, känna hans hjärtslag, märka hur hans bröstkorg höjdes och sänktes i takt med andningen. Så väldigt mycket vid liv.

Och något inom honom viskade att så måste det förbli. Att han skulle skydda Elian från den långsamma förändring som tiden för med sig. Att han skulle hålla honom intakt, oförändrad. Till varje pris. Aeron svalde och viskade lågt, knappt mer än ett andetag:
    “Jag kommer inte låta något hända dig.”

• Grundare

Helt tyst låg Elian i mörkret, lyssnade till de lugna andetagen bredvid sig och lät sig omslutas av värmen från Aerons kropp. Det var en konstig känsla, som om han befann sig på gränsen mellan dröm och verklighet. Hans trötta tankar snurrade långsamt, och han visste inte längre vad som var riktigt. Hade Aeron verkligen lagt sin arm om honom? Eller var det något hans sömniga hjärna hade skapat, ett önsketänkande som kändes för bra för att vara sant?

Han ville inte röra sig. Ville inte riskera att förstöra ögonblicket om det faktiskt var verkligt. Hjärtat slog lite snabbare, var det så högt så Aeron kunde höra det?  Det var så tryggt här, så bekvämt – en trygghet han knappt mindes att han någonsin känt. Han drog in ett långsamt andetag, kände doften av Aeron, något jordigt, kryddigt och så bekant att det nästan fick det att pirra i magen.

Tankarna gled tillbaka till drömmen, de där bleka ögonen, känslan av att vara betraktad. Men nu, insvept i Aerons närhet, kändes de långt borta, som om han lämnat dem bakom sig när han vaknade. Eller… var han ens vaken? Det kändes fortfarande som en dröm. Han borde säga något, för att veta säkert. Elian svalde, vågade knappt röra på sig men lät orden lämna hans läppar i en låg, sömnig viskning:

“Aeron…?” började han med, men tvekade, kände hur hans röst lät mjukare än han tänkt sig. “Är du… är det här en dröm?”

Hans ansikte hettade när han insåg hur dumt det lät. Han förbannade sig själv och vände snabbt bort blicken, men det var lönlöst. Aeron låg precis där, hans närvaro var för påtaglig för att ignorera.

Och sedan, innan han kunde stoppa sig själv, mumlade han något ännu värre. Något som kom ur honom som ett tanklöst andetag, lika naturligt som att blinka.

“Jag känner mig trygg här… snälla, lämna mig inte”

Orden hängde i luften mellan dem, och Elian frös till. Hade han sagt det högt? Det hade han.

Han knep ihop ögonen och ville sjunka ner i madrassen och försvinna. Febrilt försökte han tänka ut något att säga, att ta tillbaka det, att förklara – men det fanns inget att säga. För det var sant. Han hade aldrig känt sig så här trygg förut. Och det skrämde honom nästan mer än drömmen.

• Rollspelare

Aeron hade slutit ögonen, men öppnade dem genast igen när Elian sa hans namn. Ett leende spred sig på hans läppar vid de mjuka orden, och hans blick följde konturerna av Elians ansikte när han vände sig bort. Någonting inom honom knöt sig – en varm, behaglig känsla som spred sig genom bröstet vid de ord som sedan lämnade Elian.

Långsamt lät han handen glida över Elians axel, upp längs halsen, innan den stannade vid hans kind. Mjukt vände han tillbaka Elians ansikte mot sig, tummen snuddande vid hans läppar. Försiktigt rörde han sig närmare, tillräckligt för att känna värmen av Elians andetag mot sin hud.

“Aldrig,” viskade han mjukt. I mörkret kunde han knappt urskilja något, förutom de svaga reflektionerna från hans ringar och konturerna av Elians läppar. Hans tumme smekte dem i en varsam, öm gest, medan blicken följde rörelsen.

“Jag lämnar dig aldrig,” upprepade han, rösten inte mer än en viskning. “Sov nu.” Aeron svalde. Han kände hur hjärtat slog allt hårdare i bröstkorgen och han drog ett djupt, darrande andetag. Och plötsligt gick det upp för honom vad det var han kände. Han hade känt så en gång tidigare. Då hade han lovat sig själv att inte upprepa samma misstag. Men här var de nu. Med handen fortfarande om Elians kind sänkte han blicken och gömde ansiktet mot hans hals. Gömde sig undan sina egna tankar. Gömde sig från den skuld som nu brände i bröstet, varm och obarmhärtig.

• Grundare

Elian drog filten tätare omkring sig och stirrade ut genom fönstret, betraktade hur regndropparna rann längs glaset i slingrande spår. Det var sista dagen innan allt skulle återgå till det normala – eller åtminstone så normalt som saker kunde bli efter den senaste veckan. Imorgon skulle föreläsningarna börja igen, korridorerna på universitetet fyllas med elever och viskande röster som bar på nya rykten.

Och han visste redan vad som skulle vara på allas läppar.

Liket. Eller snarare, kropparna. För det var inte bara en längre. Under de senaste dagarna hade han hört lågmälda samtal i biblioteket och i korridorerna han passerat genom, ord som sipprade fram mellan förväntan och rädsla. Två nya kroppar. Samma symptom. Samma underliga, oförklarliga bevarande. Trots att han kände en rädsla efter mardrömmarna som fortfarande hemsökte honom… kunde han inte hindra sin nyfikenhet att sippra igenom. Rastlösheten gnagde i honom, kunde han inte få sig själv att röra sig. Inte riktigt än.

Han drog ett djupt andetag och sneglade bakåt, mot Aeron som fortfarande låg insvept i filtarna. Hans andning var lugn och jämn, och hans hår föll över kudden i rufsiga lockar. Det var underligt, hur någon som bar en aura av mystik och farlighet kunde se så fridfull ut i sömnen. Nästan sårbar.

Elian lät blicken vila där, lite för länge. Det hade blivit en vana de senaste nätterna – att vakna innan Aeron och bara… titta. Bevara ögonblicket. För snart skulle det vara borta, och han var rädd att han aldrig skulle få det tillbaka. Värmen från sängen kändes fortfarande som ett minne mot hans hud. Minnet av Aerons närhet, av hans arm som låg skyddande över honom. Orden han viskat, som Elian fortfarande inte visste om han hade drömt. Några underbara nätter, även om de inte riktigt hade diskuterat händelsen efteråt.

Elian svalde och tvingade sig att röra på sig. Han borde inte ha stannat så länge. Borde ha gått tillbaka till sitt skjul redan igår, kanske ännu tidigare. Det var en sak att vara en vän att sova över en natt, en annan att… ja, vad det nu var han höll på med här så länge.

Med en tung suck började han leta efter sina kläder. Skjortan låg prydligt vikt vid den andra sänge, hans byxor slängda över en stol. Han drog på sig skjortan, fingrarna långsamma, tankarna ännu långsammare. Vad hade de senaste dagarna egentligen varit? En flykt? En dröm? En längtan?  Blicken föll åter på Aeron, och något i honom skrek att han skulle lägga sig ner igen. Att han skulle vänta tills Aeron vaknade, kanske låtsas som om han aldrig ens funderat på att gå.

Men han kunde inte. Ett djupt andetag, rättade till skjortan och började snöra sina kängor. Trots allt hade han inget nytt att komma med, alla böcker hade de redan kommit igenom och det kliade i honom att få komma vidare.  Och kanske, bara kanske, få en anledning att återvända hit igen med någon nyhet? Bara tanken fick honom att skina upp och snart nog hade han rört sig ifrån Aerons hus till skolan.  En oförsiktig lärare hade lämnat öppen dörren till en och han hade smugit sig in. Däremot hade hans dåliga samvete kommit ikapp efter ett litet tag och han sökte sin väg till biblioteket. Kanske skulle han finna Aeron där?

• Rollspelare

Aeron visste inte vad som väckte honom. En dörr som stängdes? Med en låg suck sträckte han på sig, handen sökande över lakanet. Men där var det tomt. Tyget hade redan svalnat. Långsamt öppnade han ögonen till den tomma sängen bredvid sig.

“Han gick för en stund sedan.” Aeron höjde blicken vid ljudet av den bekanta rösten. I dörröppningen stod Cassian, hans äldre bror och tredje i syskonskaran. Han hade armarna korsade över bröstet och en uppgiven uppsyn. “Du har skaffat ett husdjur.” Aeron sjönk tillbaka ned i sängen med ännu en suck, blicken fäst i taket.

“Han är bara någon från universitetet. Han betyder ingenting för mig.”

Cassian skrattade lågt. Ett torrt, glädjelöst ljud. “Du lurar ingen.” Aeron bet ihop käkarna, blicken flackade från taket till Cassian. Ett ögonblick passerade innan hans bror bröt tystnaden med en tung suck och klev in i rummet.

“Jag kommer inte säga något. Men håll honom borta från Selene.” Cassian satte sig på sängkanten, och först nu, när han var närmare, kunde Aeron urskilja de mörka skuggorna under hans ögon. Han såg utmattad ut. Långsamt rätade Aeron på sig, blicken granskande broderns hopsjunkna hållning.

“Varför har du kommit tillbaka redan nu?” Cassian drog en hand genom sitt hår och mötte Aerons blick.

“Vi fick ditt meddelande. Ingen nyhet, tyvärr. Alla som avlidit i norr visar samma tecken.” Orden fick Aeron att stelna. Ögonbrynen drogs samman i en frågande rynka, huvudet lutande en aning på sned, en gest som manade Cassian att fortsätta.

“Något är på gång, Aeron. Mor misstänker att en konklav bildats inom vår fraktion. En grupp som vill återvända till de gamla sätten.” Cassians röst var låg, allvarlig. “Hon lät Veymar undersöka saken… men han har inte varit kontaktbar på flera veckor. Vi tror han har anslutit sig till dem.”

Aerons ögonbryn var nu i en djup rynka över ögonen och han svalde. Vad hans bror nu insinuerade var allvarligt. Att deras äldsta bror, Veymar, skulle vända sig till en grupp som sökte en mörkare väg var upprörande, men… inte oväntat. Veymar hade alltid varit lätt att påverka.

“Men det är inte därför jag kom tillbaka…” Aeron vände blicken mot Cassian igen. Hans bror såg länge på honom, hans blick en blandning av allvar och oro. “Det är angående det du skrev – att besvärjelsen reagerade på dig… Och vad det betyder.”

Biblioteket var alltid den plats han sökte sig till när han behövde räta ut sina tankar. Och visst hade han hoppats att Elian skulle vara där. Samtalet med Cassian gnagde i honom, en dov oro som låg och skavde i bröstet. Han behövde något att fokusera på, något att gripa tag i. Han behövde få vila blicken i de där gräsgröna ögonen. Men istället fann han ingen ro. Hans fingrar bläddrade långsamt genom den gamla boken framför honom, utan att han ens registrerade vad han just läst.

För ett ögonblick såg han upp och det högg till i honom när han skymtade Elian som just klev in i biblioteket. Aeron sänkte genast blicken igen, lät huvudet vila mot ena näven i en avslappnad gest. Som om han inte hade sett honom. Som om det inte vred sig inom honom av oro och ångest.

• This reply was modified 1 månad sedan by FruVider.
  • Grundare

Elian skakade regndropparna ur sitt hår och gled in i biblioteket, andfådd efter att ha rört sig snabbt genom de fuktiga gatorna. Lukten av dammiga böcker och det svaga knastrandet från stearinljusens lågor var en välkommen kontrast till den kalla, råa luften utanför. Han försökte samla sig, tryckte ner känslan av rastlöshet i magen och låtsades som om han var här av en slump. Bara för att leta efter information, inget annat. Det hade gått timmar sedan han lämnat huset, och trots att han försökt fokusera på liken, på mysteriet som lockade honom tillbaka till universitetet, hade tankarna hela tiden drivits åt ett annat håll. Till värmen i sängen, den mjuka känslan av en arm som höll honom kvar. Han sneglade längs bokhyllorna, lät blicken svepa över rummet tills den fastnade. Där. En välbekant siluett lutad över ett bord, huvudet vilande i ena näven, blicken fäst vid en bok men ändå… frånvarande.

Aeron.

Elian kände genast hur hans kropp reagerade, en ryckning i magen, en varm, nervös hetta i bröstet. Han tvekade ett ögonblick, osäker på om han skulle gå fram. Vad om Aeron ångrade det? Vad om de senaste nätterna bara hade varit ett infall, något han inte ville kännas vid i dagsljuset? Men så, när han såg närmare, märkte han något. Spänningen i hans kropp. Det var nästan omärkligt, men Elian såg det. Hur Aeron satt där, som om han väntade på något men inte ville erkänna det. Som om han inte ville vara den som rörde sig först. Elian tog ett steg närmare, svalde nervositeten, och lät en låg, lekfull viskning lämna honom precis vid Aerons öra.

“Kommer du hit ofta? ” 

Orden hade lämnat honom innan han ens hunnit stoppa sig själv. Han frös till, förbannade sin impulsivitet. Aeron såg inte upp direkt, men Elian kunde se hur hans käkar spändes, om än bara för ett ögonblick. Paniken kom krypande i bröstet. Hade han gjort något fel? Hade han stannat för länge? Var det det här han hade fruktat – att han tagit för mycket plats, trängt sig på? Kanske hade han varit en börda utan att förstå det. Han svalde hårt och skyndade sig att rätta sig själv. Fast nu när han var närmare kändes det som om det var något annat.

“Är allt okej? Jag menar… du ser bara… jag trodde att du kanske… men det är inget, det var dumt…” skyndade han sig att säga och skakade snabbt på huvudet, försökte le, men det kändes stelt. Hans händer kramade ihop bokens kanter.

Det var dumt. Så jävla dumt.

Han visste att han borde släppa det, men känslan gnagde i honom, den vaga oron som han inte kunde sätta ord på. Att det var något som tyngde Aeron. Att han kanske kunde göra något. Men istället för att fråga, istället för att våga röra vid sanningen, sjönk han bara djupare in i sin egen osäkerhet.

“Förlåt, jag… jag ska inte störa.” Han drog fingrarna över sidorna, oförmögen att släppa boken, som om den kunde skydda honom från den knut av känslor som dragits åt i magen.

• Rollspelare

Aeron såg genom ögonvrån hur Elian närmade sig, men han förblev stilla, blicken fäst vid bokens sidor utan att egentligen ta in orden. Hans hållning var avslappnad i en sorts spelad nonchalans, en noggrant upprätthållen fasad.

Men viskningen vid hans öra fick honom att stelna till. Det svaga ljudet av Elians röst, den lätta sensationen av hans andedräkt mot huden… En skälvning av välbehag spred sig längs Aerons ryggrad. Hans annars lösa grepp om bokens sidor blev hårdare för ett ögonblick.

Utan att lyfta huvudet såg han på Elian genom de mörka lockar som fallit ner över hans ansikte. Hela hans inre skrek åt honom att sträcka ut handen och dra Elian närmare sig. Men istället sänkte han blicken, lät fingrarna långsamt sluta boken framför sig och sköt den åt sidan. Först då vände han sig helt mot Elian.

“Du gick utan att säga något tidigare.” Hans röst var låg, sammanbiten, med en besviken underton. De bärnstensfärgade ögonen tycktes glöda till i bibliotekets dunkla ljus. Långsamt lät han handen vila mot boken han nyss bläddrat i, sina ringbeklädda fingrar trummande otåligt mot den slitna pärmen.

“Hade du bråttom till någonting viktigt?”

• Grundare

Det var som om luften sögs ur lungorna på Elian. Det var inte ilskan i Aerons röst, för det fanns ingen, men den där tonen, låg och sammanbiten, som skar igenom hans bröst som en kniv av skuld. Orden satt fast i halsen. Så han hade märkt det. Tanken fick det att slå lite i bröstkorgen och han kände hur kinderna hettade till, och han stirrade ner på sina händer där de kramade boken.

“Jag… det var inte meningen att bara…” han tvekade mitt i meingen och blicken rörde sig mot Aeron men vände snabbt tillbaka ner i golvet. “Att gå.” Det kändes dumt att säga det högt, dumt att stå här som ett barn som blivit påkommen med något. Men vad hade han väntat sig? Han hade smugit iväg som en tjuv.

“Det är bara… jag tänkte att du sov,” fortsatte han tyst, rösten fortfarande matt och osäker. “Och jag ville inte…” Han svalde, försökte samla tankarna men de gled undan och det kändes nästan svårt att greppa tag i orden.

“Jag ville inte att det skulle kännas som att jag… stannade för länge. Eller förväntade mig något.” Orden brände nu, precis som hans kinder, och Elian önskade att han kunde sluta prata, men orden bara vällde ur honom.

“Jag trodde kanske att du… att det var bäst om jag gick innan det blev konstigt. Om det inte redan var det.” Han försökte le, men det fastnade halvvägs och dog ut. Ett ögonblick vågade Elian se upp – mötte de där bärnstensögonen. De såg inte arga ut. Bara… sårade. Eller trötta. Eller kanske något Elian bara inbillade sig. Och det var nästan ännu värre.

“Jag blev ivrig över att hitta något nytt att presentera för dig… Och jag ville inte förstöra det vi har…” började Elian, rösten låg, knappt mer än en viskning. Han var inte helt säker på vad det var de hade. Var det vänskap? Studievänner? Men delade vänner säng på det viset? Eller fick hjärtat att slå så hårt?

“…Förlåt,” viskade han till slut. “Om jag gjorde dig besviken.”

Viewing 20 posts - 41 through 60 (of 62 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.