Post has published by Nagelfar
Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 23 total)
  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    På många vis så var det hela rätt så lustigt, tänkte Aife. Hon hade spenderat de senaste två åren i Celeras, där hon arbetat med först ett handelsgille, sedan ett annat, och ännu ett, tillbaka till det första, ett fjärde, och så vidare, tills hon arbetat för de alla vid åtminstone något tillfälle… och nu, efter ett snedsteg som inte ens var hennes, så var hon en paria. Ingen i staden hade minsta intresse i att anställa henne, de som hon trott var hennes vänner hade plötsligt inte tid för henne, och alltmer burdusa hintar gjorde det klart att hon inte längre var välkommen i staden.

    Men vad kunde en legosoldat egentligen förvänta sig? Hon hade vetat att det skulle komma förr eller senare. När något behövde göras så var Aife alltid väldigt populär. Åh, vi behöver någon som kan vakta vår karavan! Eller någon som kan anfalla deras karavan! Den där Aife är pålitlig. Var är hon nu igen? Och sedan, när uppgiften var slutförd, så var det ofta väldigt enkelt att glömma just hur bra vänner de hade varit, och att Aife förväntade sig betalning. På det hela var det en ganska olycklig affär, men hon hade vant sig sedan länge, och kunde ofta motivera sina arbetsgivare att hon var värd penningen – speciellt efter att hon gjorde det klart att hon inte hade något egentligt emot att ta den från dem med samma medel hon använt att beskydda dem. Hon gjorde det alltid klart i sina kontrakt att hon erhöll sig rättan att ta för sig om kunden vägrade betala.

    Det hade inte varit några problem, fram till nu, då hela situationen hade falerat. Nå väl. Hon hade förmodligen stannat i Celeras på tok för länge hur som helst, och efter all olycklighet så ville hon långt bort från staden. Det hade då tyckts nästintill poetiskt lämpligt när ett skepp tänkte sätta ut ur Celeras samma dag, och att dess slutdestination var Me’erisia, och Me’erisia låg, så vitt Aife visste, på andra sidan världen, och andra sidan världen tycktes som en yppelig plats i just den stunden. Den hade inte blivit mindre attraktiv då hon kom dit, för den delen.

    För visste ni att Me’erisia har en ny drottning? Nej, det hade förvisso Aife inte vetat om, för Me’erisia låg på andra sidan världen, men hon visste ett och annat om maktskiften, och personer som befann sig mitt i just sådana skiften behövde ofta talangfulla personer runt sig. Mer specifikt så behövde de personer som inte var rädda för att dra vapen, och som väl visste hur man använde sig av dem, och Aife hade träffat få personer som besatt de två talangerna i samma utsträckning som hon. Det tycktes som att hon var i en unik situation att leverera just vad hon trodde att den nya monarken hade kunnat behöva.

    Det var då på detta vis som Aife Nathair fann sig själv i en ståtlig, skinande tronsal, så välklädd som hon förmådde – vilket betydde att hon skippat allt krimskrams, höll sig till sin rustning, och slopade hatten – i väntan på att Drottning Isra skulle ha tid för henne. Hon hade inget emot att vänta, då det var något som soldater gjorde ofta hur som, och det gav henne en chans att inspektera både rummet och sin, förhoppningsvis, blivande arbetsgivare. Salen hade egentligen en aning för mycket vatten för Aifes smak, men vad kunde man förvänta sig, med tanke på var hon var? Den var mycket imponerande i övrigt. Mer så än handelsgillena, enligt henne själv. Handelsmän var så ofta enbart intresserade i värdesaker, och brydde sig inte i helhetsintrycket, så länge det var värdefullt. Den här tronsalen var smakfullt vacker, och tronen lämpligt intimiderande. Hon gillade båda skarpt med detsamma.

    Angående drottningen själv, så höll Aife fortfarande på att etablera sig en uppfattning…

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Förfrågan om en audiens hade kommit, olämpligt nog, mitt i hennes middagsmål. Vanligen tog hon inte emot besökare så sent under kvällen men något som hennes kammarherre sagt om besökaren hade fångat hennes intresse och därför, enbart därför, valde hon att göra ett undantag. Givetvis skulle gästen få vänta till dess att hon ätit klart, något som förvisso inte tog särskilt lång tid.

     

    Ungefär en halvtimme efter det att hennes kammarherre kommit till henne med nyheterna om besöket så styrde hon stegen mot tronsalen. Det var ovanligt tyst där inifrån nu när den officiella tiden för audienser var slut och allt folk, adligt som ofrälse, lämnat palatset.

     

    Genom en dörr som låg en bit bakom den vita tronen så steg hon in med bestämda men mjuka steg. Hon hade inte brytt sig om att klä upp sig inför denna oväntade audiens, utan kom inskridandes i samma enkla, vita klänning som hon burit när hon gått för att inta sitt kvällsmål. De skira tygerna smekte hennes ben där hon gick fram för att slå sig ned på sin tron, och även om klänningen i sig själv var enkel så smickrade den henne på alla rätta sätt, något som förstås var noga uttänkt, precis som allting annat som rörde hennes yttre. Hon bar det vita håret utsläppt över de mörka axlarna och över hennes hjässa vilade en tiara av guld, något lättare än den tunga, formella krona som hon burit när hon krönt sig själv och tagit tronen efter sin mor.

    ”Drottning Isra Sarracenia, härskare av Me’erisia”, förkunnade mannen som hållit upp dörren för henne när hon slog sig ned. Hans röst ekade nästan i salen och han tog ett steg bakåt, tillbaka in i det obskyra.

     

    Isra själv satte sig tillrätta och lyfte sedan blicken mot den oväntade gästen. Hon hade förstås fått en generell beskrivning av kvinnan som anlänt, allt annat hade varit otänkbart, men hon fann det ändå förvånande att se henne stå där, en av de från ytan, ett säljsvärd helt uppenbart och dessutom en kvinna. Det hela fick henne att le lite svagt medan hon väntade på att kvinnan där nedanför hennes tron skulle buga och presentera sig själv.

     

  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    Då dörren öppnades och stängdes så rätade Aife smidigt på sig och blickade genast rakt fram, då hon helt ämnade visa drottningen sin bästa sida. Hon var inte helt en soldat i avslappnad givvakt, men hennes bakgrund inom yrket var nog så klart för någon med öga för sådant. Tillsynes så rörde inte Aife en muskel då Drottningen steg in… förutom då sina ögon. Dessa följde kvinnan varenda steg på vägen, och tog in allt. Den ‘enkla’ klänningen, kvinnans hållning, hennes figur, självklart även hennes huvudfärg. Hon hade så klart hört att drottningen hade mörkeralvs blod, och Aife hade träffat en del mörkeralver, så det rörde henne inte i ryggen. Förhoppningsvis så var Drottningen någon som hade uppskattat att Aife höll sina ansiktsuttryck i styr.

    Då Isra satte sig ned på tronen kände Aife ett vagt ryck i sitt sinne. Svärdet, hennes svärd, som vilade på bordet utanför tronsalen, under noga uppsyn av vakterna, viskade vagt i hennes sinne. Det försökte uppmärksamma henne på något. Så som hon ofta gjorde så valde Aife att ignorera svärdet när hon inte behövde dra det – vilket hon hade ytterst goda anledingar att inte göra, eftersom det för det första inte var här och för det andra skulle få till och med henne dödad om hon drog det mitt i ett palats. Slott? Aife var osäker på vad man kallade detta folks arkitektur.

    Hon insåg efter ett par hjärtslag att hon inte var helt påläst på havsfolkets seder, och visste inte om hon förväntades tala före Drottningen… men kvinnan hade blivit presenterad, och Aife hade alltid ansett att självsäkerhet var en god förmåga inom hennes yrke, och därför tvekade hon inte. Hon bugade, och lät sedan bugningen glida ned mot golvet, där hon tog ett knä. Hon fortsatte hålla sin blick låg. Självsäkerhet, ja, men det kändes lämpligt att visa en drottning respekt.

    “Aife Nathair, säljsvärd från syd, förhoppingsvis till er tjänst, Drottning Isra Sarracenia.” Som alltid så var Aifes röst förvånansvärt hes, men hade trots det en styrka bakom sig. Det var inte den mest angenäma stämman att lyssna till, men den hade inte några problem med att bära sig genom hallen.

    Från vad hon sett av Drottningen hittills, vilket inte var mycket, för hon hade inte ens öppnat munnen än, så tyckte Aife trots det om henne. Hon verkade ung, var uppenbart kapabel som hade tagit åt sig tronen, och hon hade ett rätt så charmigt leende, vilket Aife kunde erkänna för sig själv i sitt stilla sinne, men förmodligen aldrig skulle säga högt. Allt som allt så ansåg Aife att förmågan att hålla sina tankar för sig själv var av ytterst vikt för en legosoldat.

    Även om hon inte var säker på sederna här, så var hon ganska säker på att det var Drottningens tur nu. Om inte annat så fick Aife helt enkelt vänta tills hon började känna sig alltför löjlig, ståendes där på knä.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Att kvinnan uppenbarligen var från ytan var inte svårt att se, och att hon dessutom visade sådan självsäkerhet i sättet hon förde sig på och talade var något som Isra kunde uppskatta. Hon hade alltid föredragit att härska över ett lojalt folk, men om lojalitet inte kunde anför skaffas så vad rädsla det näst bästa, och rädsla var vad hon hade fått. De flesta inom hovet fruktade hennes metoder, särskilt när det kom till viset på vilket hon hanterade illojalitet, och sedan hade ryktet spridit sig. Nu började saker förvisso bli bättre, hon hade ersatt mer än hälften av hovet och adlat nya, lojala män och kvinnor, men läget förblev fortfarande oroligt. Gemene man verkade inte särskilt påverkade av maktskiftet, snarare så hade väl kanske deras liv blivit lite enklare efter det att hon genomfört reformerna mot adeln, men så var heller inte de ofrälse ett vanligt inslag i hovet, och således inte de hon träffade dagligen.

     

    Så, i allt så var självsäkerheten uppskattad, så länge som den inte gick för långt och gränsade till illojalitet eller till och med förräderi, det hade hon inget tålamod för.

    ”Aife Nathair från syd, tämligen ospecifikt, men det får väl duga. Ni kan resa er upp”, sade hon med samma lilla leende, även om det nu kanske var något vassare än innan, kanske till och med något roat. Hon sade det med en mjuk, melodisk stämma som kanske fortfarande skvallrade om hennes unga ålder.

    ”Välkommen till Me’erisia. Jag skulle fråga vad som fört er hit, men er presentation avslöjar redan så mycket. Ni kommer med en förhoppning om att, i egenskap av säljsvärd, få tjäna mig och det guld jag har att erbjuda. Har jag rätt” Nu lutade hon sig lite framåt där hon satt på tronen, samma något roade leende över läpparna och betraktade kvinnan som stod där nedanför. Hon tog in hennes utseende, den hesa rösten och den starka hållningen. Hon gav ett gott första intryck, så mycket skulle hon ha, men skenet kan bedra, så mycket var Isra akut medveten om. Dessutom hade hon i dagsläget inget tryckande behov av ett säljsvärd, så det skulle nog krävas mer än bara ett gott första intryck för att hon skulle övertygas om att denna kvinna, denna Aife Nathair, var någon hon behövde ha vid sin sida.

  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    Aife tyckte att det lät på Drottningens röst som att hon kunde resa sig igen – möjligen en aningen vågad tolkning, men hon var medveten om att hon såg mer ut som en soldat stående än på knä, och hon hade aldrig helt bemästrat förmågan att föra en diskussion särskilt väl medan hon var helt ihopvikt. Återigen så valde hon självsäkerhet, och reste sig därför igen, även om hon fortsatte att hålla sin blick lågt. Hon tänkte inte vara familjär nog att se kvinnan i ögonen utan att ombes göra det, trots att hon hade föredragit att ha konversationen just så.

    Hon valde även att inte kommentera på att hon varit ospecifik, då hon visste hur hon såg ut. Niraisk mixad med… ja, folk hade ofta lite svårt att gissa exakt vad, och förståeligt var väl det, men de gissade ofta på syd, och Aife såg det därför som passande att ha det i sitt namn. Fortsättningsvis så hade Isla utan dessvidare problem räknat ut hennes syfte, så bevisligen så hade Aife sagt precis nog för att förmedla det hon hade velat få sagt.

    “Ni har självklart rätt, Ers Höghet.” Sade Aife, med betoning på ‘självklart’. Hon höll sitt eget minspel neutral, även om hon uppskattade känslorna i kvinnans röst. Det slog henne att det här nog varit en kvinna hon uppskattat att skämta med om de hade möts i en tavärna… men så var nu inte fallet. Och ingen gillade legosoldater som var allt för snabba i munnen, om de inte var desperata och fick gilla vad de fick, men kvinnan framför henne var så klart inte desperat.

    Då Isla hade kommenterat på hennes korthet sist, så valde Aife nu att expandera på sitt svar. Hon kunde prata, speciellt om hon bed ombedd att göra det, och Drottningen hade praktiskt taget bett om det.

    “Men, det slår mig även att jag förmodligen inte är den enda som har kommit till er med ett sådant förslag. Kanske inte ens den enda som kommit så här långt. Så tillåt mig att även säga detta; Jag har aldrig gått mot någon som jag skrivit kontrakt med, om de inte gått mot mig först. Det finns få som jag inte kan besegra i en duel, och jag har erfarenhet i att slåss mot långa odds. Jag har, för att leda in mot vad jag tänker komma till härnäst, stor erfarenhet av att skydda andras liv. Därför är jag inte bara här i hopp om att få lite guld och slåss tillsammans med era egna soldater – jag tror jag hade tjänat er bäst som ett mer närvarande skydd.”

    Tog hon sig vatten över huvud? Kanske. Men hon antog att Drottningen utan vidare problem kunde kolla upp Aifes påståenden, och finna att de var sanna. Hon var inte mycket för att ljuga eller att överdriva. I hennes yrke hade det alltid verkat bäst att vara brutalt ärlig angående sina egna förmågor.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    En livvakt alltså?

    Hon lutade sig åter bakåt i tronen, fortfarande med ett litet leende över läpparna, men nu fanns där också något mer betänksamt i hennes blick. Hon hade trots allt kunnat behöva en sådan, särskilt sedan Ziyaté vänt sig mot henne. Tidigare hade hon bara haft Lloth och sin halvsyster att oroa sig för, och då hade hon ännu haft sin farmor på sin sida, men nu… Nå, oddsen hade helt klart förändrats och trots att hon hade Tipum vid sin sida så var han inte alltid där, inte alltid närvarande, och faktum var att hon inte kunde lita på att han skulle kunna göra något åt en attack från Lloth. Hennes egna kunskaper inom stridskonsterna var dessutom begränsad, även om hon fått träning både i Dar Zakhar och här, av sin farmor först och sedan av sin far.

    ”Ni förstår förstås att jag tänker kolla upp er och det ni påstår, men förutsätt att jag inte skulle finna någon osanning i era ord… Ni skulle behöva bevisa er skicklighet för mig innan jag ens skulle överväga att anställa er för en så närvarande roll”, sade hon medan hon knäppte händerna i knät och under en stunds tystnad betraktade Aife med sina grå ögon. Hon var bara en människa, så vitt Isra kunde se, och när hade någonsin en människa lyckats besegra en skuggdansare, och dessutom en av Ziyatés kaliber? Hon hade förstås inget vis att testa det på, men kanske kunde en av Tipums soldater vara behjälplig i åtminstone någon form av test…

     

    Det lilla leendet över hennes läppar försvann och hon gestikulerade mot dörrarna som Aife klivit in genom, där hon fått lämna sitt vapen utanför. Vakterna som stod där öppnade dem genast.

    ”Besegra en av mina soldater och jag skall överväga ert förslag”, sade hon simpelt, som om strid i tronsalen inte var något nytt, allt medan hon väntade på att den andra kvinnan skulle acceptera eller neka hennes inbjudan.

  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    Betänksamhet var positivt, i alla fall i Aifes mening. Om Drottningen hade förkastat henne rakt av hade det såklart lett till vissa svårigheter angående anställningen, men hon hade nog nästan blivit mer orolig om hon hade accepterat det hela rakt av. Det hade tytt på en nivå av oförsiktighet som Aife inte riktigt uppskattade i en arbetsgivare. Nej, betänksamhet var helt klart den känslan som hon var mest bekväm med att se på den högre uppsatta kvinnans ansikte. Kvinnans ord gav heller ingen direkt skäl till oro. Aife hade inte kommit med några osanningar, trots allt. Att någon skulle gräva i hennes rykte var egentligen bara smickrande.

    När Isra fortsatte förklara att legosoldaten skulle vara tvungen att bevisa sig så ryckte Aifes läpp till lätt, till ett litet, krokigt leende, som hon var snabb med att förtrycka igen. Hon gillade utmaningar, hade nästan alltid gjort det. Det var bara när man sattes upp mot sina gränser som man fick chansen att växa, och det var väl egentligen därför hon hade valt yrket som hon hade valt. Som säljsvärd så hade man sällan mycket att säga till om i vilka utmaningar man ställs inför, så det var inte helt ovanligt att hon tvingades vara både kreativ och snabb på fötterna. Vad det än var så såg hon redan fram mot det.

    Sen försvann leendet på Drottningens läppar, och Aife blev för ett ögonblick orolig. Hade hon gjort något som förolämpat henne? Ah, nej, dörrarna öppnades, så leendet hade försvunnit för att… Isras undersåtar kunde se henne? För att situationen plötsligt blev mer seriös? Det var något som var värt att betänka vid ett senare tillfälle, bestämde hon sig för, då hon fick höra sin utmaning.

    En soldat? Nåväl. Aife hade sedan länge lärt sig att inte underskatta något typ av motstånd. Måhända var den här soldaten en dold talang, långt bättre än henne, och hon skulle vara tvungen att ge sitt allt och mer därtill! Det var bättre att gå in med den inställningen än motsatsen, även om hon var fast inställd vid att hon inte tänkte väcka svärdets inneboende för den här kampen. Det var bäst att hon inte överskattade sitt motstånd heller, trots allt, och det var nog bäst om Isra lärde känna henne bättre innan den hemligheten föll som en yxa mellan dem. Vissa problem var bättre att spara till sen. Ett besviket viskande ljöd i hennes huvud, men Aife ignorerade den bestämt.

    “Självklart. En envig! Till första blod? Får jag ta mitt vapen, eller ska jag ha ett av deras? Eller ska den här soldaten ta mig an när jag står här helt obeväpnad?” Aife betraktade de vakter som öppnat porten. “Jag är redo, så fort jag får veta reglerna.” Hon knöt ihop sina händer och slog sina metal-beklädda knogar mot varandra ett par gånger, lät det klingande ljudet ljuda genom salen.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Det var tydligt att kvinnan som stod nedanför hennes tron fann något slags nöje i utmaningen. Bra. Hon behövde inga tråkiga latmaskar i sin tjänst, särskilt inte när det kom till de som skulle försvara hennes faktiska liv.

     

    Det hela, tillsammans med frågorna som snart lämnade Aifes läppar fick henne att flina lite, och hon gjorde inget försök till att dölja det denna gång. Det var trots allt roande att se folk slåss mot varandra, särskilt när oddsen var så ojämna.

    ”Till första blod, eller döden, vilket som än förefaller enklast. Ni får ta ert svärd”, sade hon och gestikulerade mot de öppna dörrarna. En av vakterna hade klivit ut för att hämta svärdet och överlämna det till Aife. Han verkade något blek i ansiktet när han gjorde det och hans ögon tycktes hela tiden dras mot en plats bakom en av pelarna i salen, som om han såg något där som ingen annan gjorde, som om han snabbt ville ta sig så långt från platsen som möjligt.

    ”Jag råder er att inte hålla tillbaka, det vore ovist”, tillade hon sedan innan hon med ena handen gestikulerade åt hållet som den bleka vakten tittat mot.

     

    En lång man, eller tillsynes vad som en gång varit en man, klev fram från bakom pelaren, som om han varit en del av skuggorna där bakom, osedd och ohörd av alla fram till just det ögonblicket. Hans ögon var svarta och hans hud var märkligt grå, men han rörde sig med självsäkerhet fram över golvet till dess att han stod framför Aife, med ryggen mot Isra och tronen.

    ”Ni kan börja”, sade hon med samma lilla flin och en handgest. Mannen som nyss dykt upp framför Aife gick genast till attack med sitt svärd.

  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    Så hon skulle få ha sitt eget svärd. Det gjorde henne genast mycket säkrare på sin sak, men hon tänkte fortfarande hålla sig till att inte underskatta sin motståndare. Som sagt så visste man aldrig. Aife var väl medveten om var vaktens blick fortsatte skjuta av då han levererade hennes svärd, som var nästan komiskt långt i mannens armar då han var en aning kortare än henne, men hon låtsades inte om den. Så hon och Isra hade inte varit ensamma. Det borde hon ha lagt märket till egentligen, men hon var tvungen att erkänna att hon hade varit för upptagen med Isra själv. Hon ämnade inte begå det misstaget igen.

    Med svärdet väl i händerna så kände hon det där familjära trycket mot sitt skallben när det väsen som levde där inne pressade sig mot hennes tankar. Det var inte helt olikt en orm, men som slingrade sig genom hennes hjärna, och den var så mycket del av henne nu att hon snarare kom att slappna av istället för att skrika i smärta, så som hon gjort de första gångerna. De var inte vänner på något vis, men det var en säkerhet att ha den där. Just under ytan.

    Samtidigt som den märklige mannen steg fram ur pelarens skugga så drog Aife sitt svärd. Den vågiga klingan var grå och tyst, och tycktes inte ens reflektera ljuset från salen. Ormarna på handtaget hade slutna ögon. Hela vapnet tyckte nästan… sömnigt. Inte för att det gjorde det mindre intimiderande. Det var ett stort svärd, som var en rival med Aife själv i längd, och Aife var ingen kort kvinna.

    Hon andades ut då hon lät svärdets slida slå i golvet, och höll sedan ut det enorma svärdet från sin kropp, redo med den familjära vikten i sin händer. Hennes vänstra ben sträcktes ut då hon intog en enkel gard.

    “Ni kan börja.” Hörde hon, och mannen (Inte en man, viskades lojt i hennes sinne) kom till anfall.

    “Tsss! Tsss!” Ett väsande läte kom från Aifes läppar då hennes svärd slog ut mot sidan av mannens svärd, och hon tog två kvicka steg till vänster för att röra sig iväg från mannens fria hand och hålla honom på avstånd. Det hela skedde i tempot med ljudet från hennes läppar: Med första väsendet rörde sig svärdet, med det andra följde hon.

    “Tss!” Den här gången kom ljudet snabbare, och svärdet rörde sig i samma takt. Det var ett under att ett sådant långt och till synes otympligt vapen kunde manövreras med sådan hastighet, då det svepte in mot mannens midja, just över höftbenet. En av ormarna på svärdets handtag hade ett grönt öga öppet på glänt.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Svärdet var imponerande och viset på vilket kvinnan höll i det var likaså. Något inom henne hade väl kanske redan från början förstått att denna kvinna var speciell, annars hade hon inte bjudit in henne till en audiens från första början, men det var ändå tillfredsställande när aningar och misstankar bekräftades.

     

    Mannen framför Aife verkade inte reagera på de läten som lämnade hennes läppar när hon attackerade utan blockerade bara och avvärjde hennes försök att hugga honom. Det var först när, som Isra noterade från sin plats på tronen, en av ormarna på svärdet tycktes öppna ett öga som mannen reagerade med förvåning. Han höjde ett ögonbryn och tvekade för en sekund, tillräckligt för att det långa svärdet skulle smeka hans sida och rista hans brynja. Det verkade göra honom vred och han gick till snabb attack igen, hans rörelser snabba och våldsamma.

  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    Det var svårt att hålla någon helt sovande medan man svingade runt dem, det var Aife väl medveten om, men ett sömndrucket litet öga var mer än nog för henne. Mannen var brutal, och helt klart stryktålig som inte gått ned på första hugget, men om han inte dragit en total bluff så var Aife mer än övertygad om att hennes förmåga var större än mannens.

    Då han gick till motanfall var hon beredd. Våldsam kvickhet hade inte burit honom långt första gången, men han verkade bestämt fast vid den taktiken. Aife, å andra sidan, ändrade sig.

    “Ts! Tsss!” Det första väsandet tog henne ett smidigt steg in MOT slaget, snarare än iväg från det, in innanför svärdets räckvidd, och i samma rörelse så tog hon tag i klingan på sitt svärd och använde hela vapnet som en hävstång, manövrerade det in under hans slag för att trycka svärdets bredsida in under hans armhåla. “TS!” Ett kraftigt läte som ekade genom den nästan tomma då hon stötte till för att välta mannen, med förvånansvärd styrka bakom rörelsen, som förhoppningsvis även skulle hjälpas av att mannen redan kom framåt med sådan brutal fart.

    Förutsatt att mannen föll för hennes angrepp så hade Aife redan nästa steg planerat. Utan att släppa svärdet med någon hand skulle hon med ännu ett väsande följa mannen ned på golvet och drämma in klingans spets genom hans bröstkorg.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Soldaten vacklade och föll, men inte helt. Han tog emot sig på ett knä och höjde instinktivt sitt vapen för att parera hugger som han förväntade sig skulle komma direkt efteråt. Han kanske inte såg mycket ut för världen, men han hade en gång varit Me’er och han hade inte förlorat all förmåga för logik och konsekvenstänk bara för att han blivit modifierad. Så istället för att fortsätta på samma spår så lade han nu allt sitt fokus på att försvara sig mot den långa klingan medan han försökte ta sig upp på benen igen.

     

    Från sin plats på tronen så satt Isra som på nålar. Det fanns något med strid som exalterade henne och om hon inte varit medveten om sina egna begränsningar så hade hon antagligen anslutit till skådespelet som nu pågick där nedanför henne. Men, hon var ingen match för någon av de båda krigarna så hon satt kvar, men leendet över hennes läppar var svårt att missa.

  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    Aife hade inte längre något fokus på varesig drottningen eller hennes leende, utan dedikerade sitt fulla fokus på soldaten framför sig – det hade han förtjänat, för han hade slagits väl, även om hon var tämligen säker på att hon hade honom nu. Hon hade då absolut inga planer på att låta honom resa sig igen!

    Korta väsanden följde slag efter slag då hon reste sitt svärd över sitt huvud och slog det nedåt över hans gard, gång på gång, både för att hålla honom nere, men också för att etablera en rytm, ett mönster, så de kunde falla in i steg med varandra…

    Ögonblicket hon trodde att hon hade honom, då hon var övertygad om att hon visste vad han trodde att hon skulle göra, så förändrades mönstret. Ett kort, huggande väsande böts ut till ett längre, ett lägre, läte, och stället för att ännu ett överhands slag så tog hon ett halv steg bakåt, och levererade istället en stöt mot hans nacke.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Förändringen i mönstret var uppenbarligen helt oväntat, för när Aife tog ett steg bakåt och soldaten såg ett tillfälle att resa sig upp så tog han det. Han hade knappt kommit halvvägs upp på fötter igen innan kvinnas svärd svepte över hans oskyddade nacke och separerade hans huvud från resten av hans kropp. Man kunde skymta ett ögonblicks förvåning i hans ögon innan livet försvann därur och han föll till golvet med en duns.

     

    Från tronen kunde höras en något uppgiven suck, men leendet över Isras läppar hade ännu inte försvunnit och någon sekund därpå så applåderade hon kort.

    ”En uppvisning värdig min tronsal, även om jag kanske hade föredragit att ni inte separerat hans huvud från hans kropp, det gör det lite svårare att reparera”, sade hon med ett kort skratt innan hon reste sig upp från sin tron. Hon samlade de vita kjolarna i händerna och skred ned för trappstegen, genom den allt mer växande pölen av blod som kom från den besegrade soldaten och fram till Aife. Hennes sandalprydda fötter hade lämnat små röda avtryck efter sig på den vita marmorn, men om hon noterade det eller alls brydde sig om det verkade oklart.

    Väl framme vid Aife stannade hon upp och lyfte blicken för att kunna se upp på den andra kvinnan. Hon var både längre och äldre än henne själv, men det fanns inget tvivel om vem som var härskarinnan av de två.

    ”En välförtjänt vinst. Ni har övertygad mig om era förmågor. Kom med mig så kan vi diskutera mer detaljer. Ni kan ta med ert svärd”, tillade hon med ett litet flin innan hon vände sig om och gick iväg mot samma dörrar som hon först kommit in genom.

     

    De ledde till ett mindre rum där det fanns ett bord omgärdat av stolar, samt en liten soffgrupp framför ett fönster som vätte ut mot staden nedanför.

     

    En tjänare var snart framme med ett glas vin först åt drottningen och sedan ett till gästen. Han såg ung ut, och något misstänksam gentemot Aife, men han bugade ändå artigt och drog sig sedan undan igen för att inte störa.

  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    Aife tog ett snabbt steg tillbaka då huvudet föll till golvet, och för den som var ovanligt uppmärksam så hade de kanske märkt att i samma rörelse så stängde ormen på hennes svärd sitt öga. Det var inte en droppe blod på svärdet då hon plockade upp dess slida från golvet och lät den glida tillbaka hem, varefter hon tog och började spänna fast det på sin rygg igen av ren vana. Hon såg tillbaka på Isra nu, och drog ihop sina läppar en aning då hon såg att hennes fötter var täckte med blod. En aning morbit, möjligtvis, men om någon kvinna kunde stå med blodiga fötter och fortfarande se intimiderande ut så var det nog just den här kvinnan. Hennes ord var välkomna, hur som, och Aife riskerade ett kort leende innan hon bugade för henne.

    “Ni är alltför vänlig. Jag ber om ursäkt för separerandet, men jag ville inte dra ut på det hela alltför länge.” För någon som nyss slagits, så verkade inte Aife det minsta andfådd. Det var inte ens en droppe svett på hennes panna. Aife önskade nästan att hon hade lärt sig svettas på kommando. Det var alltid bättre att bli underskattad än överskattad, trots allt, och hon ville inte i sak framstå som mer än väldigt skicklig på sin sak. Övernaturligt skicklig var något hon helst stack under stol med.

    Sedan rörde sig konversationen mot hennes anställning, och med en kort nick så gick hon efter den andra kvinnan. Då Isra hade vänt ryggen mot henne så antog hon att hon inte förväntades svara, utan hon följde med henne i tystnad genom den bakre dörren, samtidigt som hennes ögon skiftade från sida till sida. Drack in arkiteturen, till viss del, men av ren vana höll hon sina ögon öppna för faror – och nu då hon kände till hur väl Isras tjänare kunde gömma sig, så prövade hon på att se om hon kunde få syn på någon av dem, kanske dold bakom en pelare eller sjunken in i skuggorna. Drottningen hade distraherat henne från att upptäcka den första, och hon tänkte inte låta det hända igen, oavsett vilken imponerande syn hon var. Aife var van vid sin sak och tänkte inte låta sitt sinne falla isär av lite glamor.

     

    Väl i det nya rummet så gav Aife det en svepande blick för att notera var en lönnmördare möjligtvis hade kunnat gömma sig, innan hon tog emot koppen med vin med en kort nick mot tjänaren. Hon kände alltför väl igen blicken hon fick. Det var en som legosoldater behövde bli van vid. Ingen litade på en då man gav sina tjänster till högst bjudande, och speciellt inte då man såg så annorlunda ut som tjänaren säkerligen ansåg att hon gjorde. Nåväl. Det var bara Isras åsikt som spelade någon roll, hur som.

    Därför vände hon sig återigen till denna, och höjde sin bägare mot henne med ännu en liten bugning, ett tyst tack som ekade det hon gett henne i salen.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Hon stod med ryggen mot legosoldaten en liten stund och begrundade det hon sett under uppvisningen. Om det inte hade varit för att hon själv fått en grundläggande skolning i stridens konster, och det faktum att hon var bekant med mer än en demon, så hade hon antagligen inte noterat det hon noterat där inne i tronsalen. Nu snurrade hon sitt vinglas mellan sina slanka fingrar och begrundade det hela. Var det klokt att dra in ytterligare ett sådant vilt kort i spelet? Nog för att hon då skulle ha tre av fyra på sin sida, förutsatt att hennes planer gick i lås, och att hon tolkat situationen med Aife och hennes svärd rätt…

     

    Med en liten suck klistrade hon på ett leende över läpparna igen och vände sig åter om för att möta legosoldatens blick. Hon hade höjt sin bägare mot henne och hon återgäldade gesten innan hon med sin lediga hand gestikulerade mot soffgruppen.

    ”Kom, sitt ned”, sade hon lite roat innan hon själv gjorde som hon erbjudit och slog sig ned i en av fåtöljerna. Hon förväntade sig att den andra kvinnan skulle följa hennes exempel, allt annat var otänkbart när hon nu var så gästvänlig. Kanske borde hon ha låtit även detta ärende skötas av riksmarskalken, precis som alla andra anställningar av soldater, men något med denna kvinna hade fångat hennes intresse och nu trodde hon sig förstå vad det var. Dessutom var det väl kanske bäst att själv tala med någon som kom för att be om en plats vid hennes direkta sida.

     

    ”Ni måste vara trött efter den långa färden hit och striden just nu”, fortsatte hon roat, som om hon visste lika väl som Aife själv att just det sistnämnda inte alls var sant.

  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    Blicken gick från ena sidan, sedan den andra, då Aife tillät sig själv att inte vara fullt så rigid. Drottningen såg trots allt inte på henne just nu, och förutsatt att hon inte hade ögon i nacken så tänkte hon nu göra allt för att ta in hela rummet. Att bli överraskad av en man med svärd en gång på en kväll var gott och väl nog för henne, så kunde hon fastställe att de faktiskt var ensamma så var det definitivt av godo. Hon var relativt säker på att så var fallet när uppmärksamheten återigen föll tillbaka på henne och hon lät Drottningen sluka hela hennes uppmärksamhet. Hade hon hört en suck? Hon kunde bara hoppas att den inte berodde överdrivet mycket på henne. Måhända var hon aningen besviken över att varelsen hon haft som vakt tagits ned med sådan tillsynes enkelhet?

    Mycket riktigt så hade Aife absolut inga planer på att neka en inbjudan att sitta – det verkade otrevligt i just denna stund. Som livvakt hade hon hållit sig på benen, då man svarade på hot kvickare på så vis, men det här var mer av en diskussion, kände hon, eller kanske till och med ett handelssamtal. Hade Celeras målat av sig på henne för mycket, om hon såg det så? Hon bestämde sig för att inte grubbla överdrivet på det.

    Med vana rörelser så spände hon av svärdet igen för att luta det intil soffan, innan hon satte sig ned bland kuddarna med en belåten utandning. “Ni är yppeligt generös, Ers Majestät.” Tackade hon, men hon såg till att inte slappna av alltför mycket. Hon höll fortfarande en korrekt, rak ställning, om något framåtlutad, för att ge den andra kvinnan sin fulla uppmärksamhet.

    Den roade undertonen i Drottningens röst missades inte, och hon kunde inte hjäpa ett kort, självironiskt leende. Hon var trots allt fullt medveten om att hon inte verkade trött alls.

    “Er omtanke uppskattas – men jag har alltid haft stor uthållighet. För att inte tala om att mitt sömnbehov är något lågt. Det hade varit ett något… ostrategiskt val av yrke annars. Men efter färden hit är det djupt uppskattat att få pusta ut, Ers Majestät.” Hon sänkte sitt huvud i en liten bugning. “Jag är dock glad att jag gjorde resan. Jag måste säga, ert land är både annorlunda och fantastikt.” Det må ha varit en artighetsfras, men den var inte osann för det. Aife hade länge älskat att upptäcka nya platser, och en så nära förknutet med havet som denna var säkerligen någonting.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Hon snurrade åter på glaset mellan fingrarna innan hon förde det till de fylliga läpparna och smuttade på drycken däri. Vinet var en av de många saker hon hade sitt handelsgille att tacka för, och dess kontakt med ytan. Sedan hon tagit tronen hade hon inte rört sig långt ifrån sitt palats, men det skulle kanske snart bli ändring på det, särskilt om den här Aife från syd skulle visa sig värdig en plats vid hennes sida.

    ”Mitt land har mycket att erbjuda men få vågar sig gärna hit. Jag är glad att ni tycks uppskatta det”, sade hon med ett litet leende innan hennes grå blick föll på svärdet som den andra kvinnan lutat mot soffan hon satt sig i. Exakt vad det var drottningen tänkte var oklart, men det fanns något begrundande i hennes blick. Tipum skulle säkert misstycka, tänkte hon roat, men vad skulle han ha att frukta från ett svärd? En hel del kanske, det var omöjligt för henne att säga, men åtminstone så skulle han se mer och veta mer än vad hon gjorde så hon skulle göra klokt i att ta upp det hela med honom efter detta möte var avslutat.

     

    ”Men nog med artigheter och kallprat. Ni är här för att ni vill jobba för mig, så var ärlig… Av vilken anledning? Det är knappast för att ni hört om mitt milda sinne eller min oöverträffade skönhet”, sade hon sarkastiskt innan hon drack lite mer av sitt vin.
    ”Lojalitet är viktigt för någon i min position och det hela görs mycket enklare om jag redan från början vet hur jag på bästa sätt köper den. Är det enbart pengar ni är ute efter så kan jag erbjuda en betydande summa pengar, men då vill jag veta att ni hedrar det kontraktet och inte bryter det för att någon annan erbjuder ett par mynt extra”, tillade hon med samma lilla leende över läpparna. Det fanns något lite vasst där, som om det hela var en varning snarare än något annat. Hon skulle inte förhandla med detta säljsvärd, det var allt eller inget. Hennes erbjudande och komplett lojalitet, eller inget.

  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    Aife tog själv och smuttade på vinet – och fann sig själv uppskatta smaken. Oturligt, egentligen. Det hade varit enklare om det hade varit osmakligt. Som det var så skulle hon behöva ta det försiktigt fram så att hon inte drack för mycket, för hon tänkte inte förlora någon skärpa just nu, om hon fick välja själv. Men att helt ignorera det hade varit otrevligt, så hon tog en sip till.

    Drottningens uppmärksamhet föll på hennes svärd, och Aife undrade lite förstrött hur mycket hon visste. Någon i hennes position hade förmodligen resursers nog att ta reda på en hel del, och även om Aife gjorde sitt bästa för att hålla svärdets natur hemligt, så fanns det de som visste. Det var egentligen oundvikligt, då det var hennes vapen. Hur det än var med det, dock, så fanns det väldigt lite hon kunde göra åt det. Visste den andra kvinnan, så visste hon, det var utanför Aifes kontroll. Hon hörde ett väsande i sitt sinne, men ignorerade det bestämt.

    Vid frågan så putade hon fundersamt på läpparna i ett kort ögonblick, innan hon svarade:

    “Medan er skönhet överträffar till och med rykterna,” började hon, för lite smicker kunde inte skada, “så har Ers Majestät självklart rätt. I all korthet, då; pengar är en självklarhet. Jag jobbar inte gratis, och jag är bland de bästa på mitt jobb. Till skillnad från många i mitt yrke håller jag mig till mitt kontrakt, oavsett om någon bjuder mer än er. Detta för att ett gott namn går bra mycket längre i mitt yrke än några extra mynt.”

    Hon var inte färdig än, tycktes det som.

    “Fortsättningsvis så förväntar jag mig att bli väl utrustad. Jag har mina egna vapen, men det är i både ert och mitt intresse att jag har en passande mundering för min position. Ni kan för all del ta tillbaka den då mitt kontrakt utgår, men om den behöver repareras ska det inte komma från min belöning. Återigen, det är i båda Ert och mitt intresse.”

    “Avslutningsvis så kan jag spendera varje vaket ögonblick vid Er sida, kanske även då jag sover, för jag sover lätt och har inget emot att göra det sittandes i Er kammare om Ni fruktar mördare om natten. I utbyte mot min fulla lojalitet, och att jag inte kommer försöka ändra på kontraktet efter det är skrivet, så ber jag endast om detta; jag är en livvakt, inte en bödel. Att döda de som inte är ett hot mot Er är under min värdighet.”

    Hon såg fundersam ut, och nickade sedan kort.

    “Det är nog allt, Ers Majestät.”

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Smicker i all ära, men det var ärligheten som lockade fram ännu ett leende från hennes läppar. Det var en frisk vind i ett annars så försiktigt klimat, visserligen av hennes egen hand skapat sådant, men likväl.

    ”En opportunist, allt annat vore förstås dumt”, sade hon tyst, nästan för sig själv, men hennes blick var fäst på Aife när hon sade det, så hon var väl medveten om att hennes ord inte var någon hemlighet.

    ”Era krav är rimliga och jag går med på dem, även det sista. Att döda de som inte är ett direkt hot mot mig, om det skulle komma att behövas, har jag andra som sköter. Gällande er utrustning så står kronan givetvis både för en passande mundering liksom logi”, tillade hon, fortfarande med ett leende över läpparna, innan hon åter blev tyst för ett par långa sekunder.

     

    ”Vet dock att jag inte tolererar någon form av illojalitet. Förråd mig och jag kommer personligen ansvara för er avrättning. Jag har fiender, många och olika skickliga. Jag förväntar mig att ni kommer stå fast vid ert ord och försvara mig till döden, oavsett vem, eller vad, som står framför er. Om ni svär detta så ser jag ingen anledning till att förhala. Ni har imponerat på mig.”

     

    Hon hade fortfarande ett leende över läpparna när hon sade det där sista, men hennes ord var fullkomligt uppriktiga. Om Aife skulle välja att ingå detta kontrakt med henne så skulle hon möta mer än bara soldater och lönnmördare och om hon av rädsla för sitt eget välbefinnande skulle välja att backa från en sådan strid så skulle Isra personligen se till att hon straffades för det. Något makabert kanske, och möjligen skulle någon påstå att det var opassande någon av hennes ställning, men hon tog förräderi på högsta allvar, som en personlig förolämpning. Dessutom fick det henne alltid att känna sig extra mycket levande.

Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 23 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.