- This topic has 67 replies, 3 voices, and was last updated 2 veckor, 1 dag sedan by
KindleBear.
-
Llwyd såg på Joij som man såg på någon som just föreslagit att man kunde klättra uppför ett stup – baklänges, barfota och med ögonbindel och händerna bakbundna. Hon snörpte på munnen och lät blicken glida från skiftarens ögon till hennes händer, sedan till fötterna, som om hon försökte avgöra om Joij ens visste hur en risk såg ut.
“Du vill alltså smyga dig dit…” sa hon torrt, “in i ett näste där en drake, antingen ligger och ruvar på sin vrede eller redan har käkat upp tre riddare till frukost.” frågade halvvätten och höjde ena ögonbrynet. Hon lyfte ena handen och gjorde en långsam, men tydlig gest upp och ner mot Joijs gestalt. Hon andades in genom näsan, långsamt. Runorna på armen låg tysta nu, som om även de höll andan.
“Vet du ens vad du letar efter? Vet du hur drakmagi känns, på riktigt? Det här är inte någon förbannad alkemist med dålig impulskontroll. Det är en urgammal kraft”
Hon tog ett steg närmare, blicken skarp. Inte hotfull, men laddad.
“Om du ska dit, så gör det ordentligt. Du håller oss uppdaterade. Inget jävla försvinnande i dimman. Inga tricks. Inget ‘jag följde ett nytt spår för jag kände något i blodet’. Klarar du inte det, då vänder du om.” påpekade halvväten och vände hon blicken mot Jezeral som om förslaget hade irriterat henne. Varför sätta dåraktiga idéer i främlingens huvud?
“Draken vet redan att någon följer. Men om hon får reda på vem… då är spelet över innan det ens börjat.”
-
Jezeral lät Llwyd tala till punkt utan att avbryta, för att ett avbrott i fel ögonblick ofta säger mer än ett svar i rätt. Joij verkade ändå allt hålla sig i skinnet – än så länge – och det var mer än man kunde säga om många han arbetat med under åren. När han till sist talade, var det inte för att rätta Llwyd, utan för att dra konturerna tydligare kring det uppdrag de faktiskt befann sig i. Rösten bar en stilla men genomträngande auktoritet, formad inte av vilja att härska, utan av krav på kontroll i en situation som var svår och delikat.
“Vi ar ett mål – att lokalisera en drake som inte bara trotsat sin härkomst utan har en en titel som, hur svärtad den än må vara, fortfarande väger tungt i andras ögon.”
Han lät orden landa innan han fortsatte, denna gång något långsammare, som om han med varje sats ville säkerställa att inte ett enda korn skulle missförstås.“Du får närma dig, bara du smälter in. Kanske en varelse utan rörelsespråk som väcker intresse, något som skulle kunna dödas av en flamma utan att någon reagerar. Drakar bryr sig inte om fåglar, eller om nattlevande småkryp. Så bli något sådant. Men gör det med försikt.”
Han tog ett steg närmare, vände sig delvis mot Llwyd men behöll Joij i periferin, som om han höll henne i en cirkel av övervakning snarare än tillit. Sedan, efter ett ögonblicks stillhet, tillade han med låg men bestämd röst, riktad mot båda.
“Vi vet vad som hänt med dem som gått före, många krigare har dött mot draken vi söker. De som velat få sina namn skrivna i krönikor över hjältedåd. Deras namn står nu inristade på stenar som ingen längre läser.”
Jezeral lät blicken glida upp mot bergen, där dimman fortfarande låg tjock som en andningspaus i landskapets narrativ. Så återvände han till nuet, till marken de stod på, till den kroppsliga närvaron hos sina följeslagare.
“Jag och Llwyd närmar oss försiktigt och metodiskt, och väntar din rapport. Klarar du av det?” undrade han.
-
Joij såg ut ungefär som om att hon försökte koncentrera sig på att lyssna, loj som en katt? Ja fanns risk för henne att se ut så. Hon tolkar då Llwyds ord som några av de hårdare som kom hennes väg på en längre tid, men var det för att hon skulle förstå allvaret i situationen. Det må hända.
Hon sträckte lite på kroppen, den är inte stor men stark och de skugglika kläderna dansade över henne, hennes egna runor på kroppen var inga som vaknade till liv. De höll sig från att glöda så länge hon inte använde sin magi, men hon verkade som så se ner på skuggan på marken för att då skaka på huvudet.
Nej, hon behövde tala med den där för att lugna dess ilskna jag för att hon var aldrig ensam och det var väl mer än de som försökte få henne att förstå allvaret i situationen.-“Jag vill, veta hur den ser ut.” Det är inget hemligt där alls i att det är hennes önskan. -“Drakens magi, är inget som jag känt tidigare.. den som dansar i luften.. uråldrig.” Hur som, för henne spelade det ingen roll om det var en drake, eller något annat som verkade lämnat spår av magi här ute. Hon ger ifrån sig en fnysning.
Så vred hon blicken mot Llwyd, möter den fullkomligt orädd. Hon kände hur det pirrade i huden, allvaret i situationen gjorde att det blev att hon blev mer exalterad att göra det här. Nickade ändå som godkännande att hon skulle meddela dem utan att tampas med en drake om det nu visar sig finnas en där.
Hon vände blicken först när Llwyd gjorde det, såg mot berget och dimmorna som vilar kring det. Ryckte lite i de spetsiga öronen. Jezeral var annorlunda från Llwyd och hon själv lyssnade även om hon inte såg på honom. Funderingar gick genom huvudet, men hon nickar som hon menar att visa att hon lyssnar.
Bet sig i läppen, en lysten blick mot berget innan tungan smet ut mellan läpparna för att fukta den övre.
-“Mhmm.. jag klarar av det.. jag är inte ensam.” Viska hon fram, innan hon tog ett steg mot berget.
Hon tänkte börja gå och hon behövde inte veta hur hon skulle meddela dem mer än att hon skulle göra det, speciellt som det handlade om att hon visste precis hur de två luktar och magin de har var något som hon skulle kunna finna kvickt om den används.Hon började röra sig mot berget, ett, två steg innan det är snabba fötter som tar henne mot berget och först som hon försvinner bakom en av de höga stenarna, så kunde bara ett lägre skri höras innan det plötsligt är en kolsvart fågel som lyfter och dyker upp från andra sidan stenen. Vingslag, innan det blev tystare i hennes vingslag där hon tog till skyn.
-
Llwyd stod still en stund efter att den svarta fågeln lyft. Tyst, inte för att hon beundrade förvandlingen eller för att hon var imponerad. Utan för att hon försökte avgöra om hon just bevittnat början på något användbart – eller början på ännu en dödsdans utförd av någon som trodde lite för mycket på sin egen legend.
“En timme…” muttrade hon, fortfarande med blicken mot himlen. “Vi har känt henne i en jävla timme.”
Hon vände sig mot Jezeral med en grimas som såg ut som ett plågat leende.
“Vet inte vad som stör mig mest. Att hon flög iväg utan att vänta på order, eller att vi lät henne göra det.” fortsatte Llwyd och hon drog handen över runorna på sin arm, men de låg tysta som stelnat bläck. Inte ens magin tycktes vilja blanda sig i det här.
“Jävla skiftare… de tror att för att de kan bli till något annat, så slipper de konsekvenser. Som om vingarna gör dem osynliga. Oansvarigt.”
Hon spottade, inte i ilska men med den sorts trötthet som kommer av att ha sett för många övermodiga kroppar bäras tillbaka på bårar. Eller aldrig hittats alls för den delen. Hon suckade tungt för att sätta sig ner på en sten, stor nog så att hon dinglade med fötterna.
“Vi har inte ens ett namn på henne, egentligen,” fortsatte hon. “Inte ett sant ett. Hon luktar skuggmagi.” konstaterade halvvätten och blicken gled åter mot dimman vid berget. Den låg där som ett lock, som en förvarning.
“Du hörde henne. ‘Jag är inte ensam’,” härmade hon lågt. “Det är det som skrämmer mig mest.”sedan blev hon tyst. En lång, stilla sekund. För att göra en irriterad gest framför henne när inte Jezeral svarade snabbt nog och drog manteln tätare kring axlarna, blicken fast på bergstoppen.
“Jag går inte in i min död för någon som tror att de kan flyga ifrån verkligheten och alla problem”
-
Jezeral betraktade den svarta fågeln när den steg genom luften, först tungt och darrande, sedan med större målmedvetenhet i vingarnas båge, och han följde dess flykt med blicken utan att säga något. Fågeln beskrev en vid båge ovanför dem, sedan försvann den bort mot bergen, där dis och sten redan slutit sig samman.
Vissa bar sin oro som ett svärd, andra som en sköld, och idag verkade Llwyd pratsam. Han svarade inte genast, men när han talade var rösten lika samlad.
“Vi har hennes magiska identitet i alla fall, och kan spåra den.”Han ställde sig intill henne, men lät blicken ligga kvar mot det berg som vilade tyst, som ett sovande rovdjur vars andedräkt just börjat ryka ur näsborrarna.
“Skuggmagi… Kanske. Eller något bortom denna värld.” upprepade han tankfullt, som om ordet smakade annorlunda i hans mun än i Llwyds.“Vi har en timme, kanske mer, innan vi vet om hon återvänder eller om hon blir upptäckt. Oavsett vilket så ger det oss en chans att komma närmae vårt mål.” sa han och gjorde en gest framåt i en något annan riktning än deras kompanjon flugit.
Landskapet som bredde ut sig under fågelns svarta vingslag låg där i stillhetens sken, men det var en stillhet som bar tyngd snarare än frid. Ju högre hon flög, desto tydligare blev det hur platsen bar på ärr. Mellan de blekgröna kullarna syntes svarta fläckar där vegetationen dragit sig undan som vidrörd av hetta. Där låg jord som inte längre andades, där låg skogsgläntor som tystnat. Vingslagen bar henne vidare över en utbränd björkdunge, där stammarna stod kvar som benpipor efter en måltid.
Här och där fanns tecken av annan aktivitet, såsom ett får sönderbränt till hälften med huden slamsad som av hetta och klor. Men högre upp, där bergets axel började resa sig mot himlen, låg annat. Ett sprucket bröstharnesk, fastbränt i marken, fortfarande med konturen av en kropp som slutat kämpa. Jezeral hade haft rätt: någon hade försökt dräpa draken, och misslyckats.
Trots de farliga tecknena fanns det en skönhet i Kaelred. De tunna cypresserna som vågat sig närmare än de borde. En ruinvägg, troligen resterna av ett gammalt vakttorn, där rankor klättrade upp som om de fortfarande trodde på fred. Det fanns något tragiskt evigt i hur platsen försökte hålla fast vid sin skönhet, som en drottning klädd i sot men fortfarande med kronan på sned.
Vinden bar doften av gammal aska, men också av något tyngre. Magin – den uråldriga, vibrerande kraften som dansade som luftströmmar mellan stenar och rotverk. Den var inte aggressiv, men inte heller slumrande. Närvarande kring landet som en gång skapat de drakfödda, det som väntade längre fram.
-
Joij tog till skyn, hon blickade över omgivningen. Det var en viss frihet att hålla sig där uppe och hon kunde nästan känna blickarna från halvvätten som blängde efter henne. Inte för att det skapade något obehag, utan gjorde situationen mer intressant om det är att någon reagerade så där så måste ju det här vara olikt något annat hon gjort.
Att jaga en drake var något som fullkomligt gjorde henne begeistrad, vem kunde ana att de skulle få äran att göra något som det här. Hennes blick fånade upp landskapet, det fanns något fint över att se landskapet förändrats på grund av vad hon misstänkte var en drake. De måste ju vara mer än vad legender talade om, hon hade hört om dem men aldrig haft turen att träffa en.
Det som dansade genom luften var ju magins mönster, ett nätverk av trådar i en mörk gyllene färg som hon spårade. Det handlade om att det var att magin hade sina färger och mönster, ofta kunde hon tolka det lätt men det här var något som hon inte stött på inte i den här formen. Att hon råkat ut för mycket i Caras Idhrenin var ingen hemlighet, fast inget så smickrande som en drake.
Att Jezeral och Llwyd fick använda sina fötter för att ta sig dit gjorde henne inget, hon skulle få tid och hon var inte ensam som hon sagt om än skuggan hennes verkade lugnare i den här formen.Sällan hon tog formen av ett fjäderfä, oftast något lämpligare och större som kunde flyga om hon behövde ta sig fram fort. Nu fastnade blicken vid en av de ting där på marken. Ett harnesk, och det tog inte lång tid innan hon i sin form landade där på marken. Det kittlade i hela kroppen och ett hopp, sedan ett extra.
Små hopp fram till det harnesk med bränd, smält hud. Förde sig som den fågel hon såg ut som, små skutt den sista biten och gav ifrån sig ett kraxande. Tydligt pickade på det som låg där, smakade på det utan att det ens verkade finnas en form av tvekan. Inte äcklad, bara hungrig och vetskapen om vad som hänt den verkade som göra situationen full av fascination.
Det dröjde, hon pickade mer, åt mer. Hoppade runt på plats i och med att hon ständigt försökte lokalisera den som de sökte. Svårt när magin var så intensiv, sökte efter de vågor och strömmar som var överväldigande de andra och kraxade åter när hon fångade ett spår. Hoppade runt, letade där på marken.
Spåren av drakens eld var så intensivt, sökte efter spår av en drake men det är först som hon hoppade ner i ett avtryck i marken som det gick upp ett ljus. Marken hade varit så het att något tungt lämnat spår i den för nu var det som solid sten, nej något annat. Hon knackade på den och det lät som.. glas?
-
Tirrin låg stilla i det som en gång varit grön mossa men nu mest bar doften av aska och gammal eld. De såg henne inte, inte än. Det fanns fördelar med att vara liten, gömd och med fjäll som nästan såg ut som sten och mossa. Hon var inte den största, men nog stor för att ett hjärta skulle stanna om man fick syn på henne på fel avstånd.
Hon hade sett dem komma innan de hade sett henne och följt dem med blicken. Den lilla fågeln som hoppade kring i det som hon lämnat kvar. Pickade på det som fanns kvar av den där dumma riddaren. Tänderna kliade till vid minnet. Han hade varit seg att dö. Nästan som en av de där sega kolorna som fastnade i hennes tänder som barn.
Det lilla kraxet från fågeln var nästan lika underhållande. Tirrin blinkade långsamt, låg där bland mossa och förkolnade rötter. Hon kände den andres magi. Skuggig, spräcklig, som något ofärdigt. Ett försök till något farligt. Den där lilla fågeln som åt av hennes verk. Smakade på det som var hennes.
“Du tycker om att smaka på saker som inte är dina, hm?” frågade en mörkare flickröst i hans huvud som verkade vara överallt samtidigt och snart skulle Joji känna hur vassa klor omfamnade honom ovanifrån. Nästan som en fågelbur med gröna, vassa klor som sjönk ner i marken runt fågeln.
“Han skrek som en griskulting. Inte vackert eller stolt, utan som en gris som gick mot slakt.” fnös draken vidare i huvudet. Tirrin låg kvar, kroppens tyngd trygg i mossan. Hennes andedräkt var långsam, varm. Marken ångade under henne.
“De skickade dig ensam.. varför? För att du skulle kunna smita undan och rapportera enkelt tillbaka? Eller för de anser dig… värdelös nog att offra?” fortsatte Tirrin och tankarna var mjuka. Inte hånfulla, bara… betraktande. Ett barn som lyfter på ett blad för att se vad som kryper under och vilken panik det kunde orsaka.
-
Joij kände av de trådarna av magi, det var ett virrvarr, en virvelvind som yr där omkring och hon följer de med blicken.
Fascinerad, hade inte sett något liknande innan och trots formen av en fågel så kunde man nog höra de exalterande kraxandet, små skuttande och det är inte så att hon hinner ta sig undan när klorna sjunker ner.Ett mirakel är att hon inte släppte fram Fier som skulle försvara henne, men hotet var avsevärt litet just nu. Rösten som kom att höras får fågeln att vrida och vända på huvudet för att se vart de kom ifrån. Hjärtat rusade snabbare i bröstet som att hon blev exalterad. Ögonen vred sig bort mot vad som misstänkts vara platsen.
Känslan av andetagen fick fågeln att flaxa med vingarna och ruska på sig. Det dröjde som om att hon försökte fånga tankarna där då hennes egna tankar försökte nå den som talade till henne.Så hon var där som de misstänkte.
-“Jag smakar alltid, måste lära mig.” Om det var att inte smaka på allt, eller som i att hon lärde sig från att smaka på saker och ting. Hennes röst är mjuk, tvingade tillbaka Fier från att visa sig trots att det skugglika kring henne var just mer honom än hon.
-“Du är varm.. inte hotfull.” En förvånad tanke så, men ett exalterat kraxande lämnade åter fågeln som de talades utan ord.-“Smita tillbaka.. om jag önskar. De kan offra mig.. om de önskar.” Det var som en mental axelryckning från fågelns sida. Vred på sig som för att se på de gröna klorna. Kände sig väl trängd där inne, men rena miraklet att inte bryta sig loss.
-“Magin.. är vacker, smakar ljuvligt.” Erkänner hon. Varför skulle hon dölja något när hon inte ens var där för att skada den som så när fångat in henne.-“Jag uppskattar om du släpper ut mig.. jag får inte lov att skada dig, så länge som du inte skadar mig.” En spontan tanke, en vänlig tanke och det fanns då ingen osanning där i. Inte heller något agg i den mjuka rösten hennes.
-“Vill inte bli.. som den som smakar illa här.” Huvudet vrids och ser på den som en gång skrikit som en gris. Hon ville sträcka på sig, denna formen var en som hon helst ville slippa! -
“Varm?” fnös draken och lite varm luft kom ur näsborrarna så att fjädrarna skulle fladdra en del och askan röra sig som ett virrvarr runt dem båda. Osäker på om främlingen menade hennes värme som hon alltid tycktes utstråla. Fast vad vore en drake utan dess eld. Eller var det personligheten? Dåraktigt och fel var det i sådana fall.
Lite roat åt dåraktigheten där som fanns hos fågeln för att öppna sitt gap och visa sina vassa tänder. Tungan strök mot en av de vassa tänderna. En liten mumsbit var det. Som en av de många praliner hon hade stoppat i sig som yngre. Fast lite segt kött kanske? Orden om att smita fick henne att pressa ihop sina klor något mer – som om hon ville få bort flyktvägen helt åt henne.
“Och dina ord skulle jag tro på?” frågade hon och skakade på huvudet något för att slå lite med svansen bakom sig med så att askan och smutsen yrde kring dem igen.
“Fly och smita undan… för att varna andra. Tala om vart mitt gömställe är? Få en stor guldslant för mitt skinn?”
-
Joij kom att ge ifrån sig ett kraxande, något som gick att liknas vid ett skratt. Hon visste att det var nog så dumt att retas med en drake, speciellt som hon funnit en! Hon rös inombords när det är att värmen kom att stryka mot hennes fjädrar.
När klorna pressas ihop så skuttar hon runt lite som om att hon då visste att det var mer än började kännas trångt där innanför och hon lät näbben knacka på en av klorna. Nyfiket, var det som vanliga klor, skulle det låta mer metalliskt?
-“Jag hade ätit dig, inte delat med mig om jag fått tillåtelse att göra dig illa.”Hon kraxar till igen och nog var det som fågeln var mindre där den plötsligt hoppade ut innan klorna eventuellt skulle slå ihop. Men en ruskning på sin fjäderskrud så var det att huvudet tippas och vingarna slår lite men hon gjorde inget som för att lämna platsen. Mer att hon ville studera den gröna varelsen som låg där, och hade hon inte vetat om det skulle den smälta in ordentligt i verkligheten just nu.
-“Så prinsessan, inte fånga mig. Jag vill beundra dig, lovar hålla mig liten så jag inte skrämmer dig.” Ett mjukt skratt kom från henne. Helt klart att den här inte var helt frisk i huvudet! Samtidigt så skulle hon ju behöva meddela dem snart.
-“Du har rätt.. jag är inte ensam.. men vi är här för se vad som hänt. Jag behövdes för att hitta dig.. din magi unik.”Ett skutt till för att hoppa runt där på marken, noga med att inte försöka bli infångad igen även om skuggorna hennes verkade ha mer koll än henne.
-“Vill sträcka på mig, inte vara full av fjädrar. Guld lockar mig inte. Får jag skifta, utan att du fångar mig.. kan inte flyga iväg då.”
Visste att hon kanske redan retat upp prinsessdraken. Men hon doftade ju så ljuvligt! Varför fick hon inte lov att äta henne! -
“Äta mig?” skrattet ifrån draken var djupt och ekade i huvudet på fågeln, till och med rök slingrade sig ut ur hennes stora gap och rörde sig över marken upp mot molnen. Det var något irriterande med skepnadsskiftaren. Som om den retade henne, eller? Kanske det var något annat där bakom – som nyfikenhet.
“Skifta till vad…?”
-
Det var lovande att höra draken skratta. Att hon inte försökte fånga henne igen var ju plus det.
Fågeln hoppar omkring lite som om att hon hade svårt va stilla när det fanns mycket att titta på.
-“Ja, jag är liten i jämförelse men svår att mätta.” Det var en sanning i sig som heter duga det.
Den nästa frågan som kom hennes väg är en som får henne att se mot draken. Orädd som hon skrämmande nog är, hon behövde inte vara rädd med sin beskyddare som alltid var i närheten.
-“Skifta till mig.. jag är på två ben och mänsklig..” det va väl en märklig definition. -“Stämmer det, att du med kan bli på två ben? Nog för du är vacker att se på som du är nu prinsessan.” Men det var en nyfikenhet där.
-
Fortfarande skeptiskt såg hon på fågeln, som om hon inte riktigt tyckte om tanken. Fåglar var bättre än människor, som djur i allmänhet. Men hon fnyste till lite lätt och vände bort huvudet som det var svar nog åt båda frågorna. Att han fick göra som han ville, så gjore hon likaså.
“Ers höghet.” rättade hon för att fnysa igen.
“Om det inte hade varit så hade väl inte du kallat mig prinsessa.” -
Hon gjorde inget i en början, men hon kunde se hur hon vänder bort huvudet.
Leendet spred sig först i sinnet och snart när hennes form skiftade. Till den fem fot långa kvinnan!
Där kroppen är synlig skulle det gå att se de röda och blå snirkliga tatueringarna, men det eldröda håret talade om att hon nog var mer än människa för det skulle inte röra sig så annars.Att hon klär sig i de där skugglika pälsarna är just för att hon visste att det var många som hade svårt med det nakna som hon alltid annars själv var väldigt bekväm med!
Tungan smekte ut mellan mjuka läppar. -“Ers höghet.” Sa hon nöjt där hon sträckte på sig. Synade draken åter igen som om att hon inte kunde få nog. Nosade i luften, hennes mer vilda uppenbarelse gjorde de väl tydligt att hon nog var minst lika mycket djur som människa.-“Jag kan inte säga att jag vet vad drakar kallar sig.. en dotter till en drakkonung borde vara en prinsessa oavsett form.” Svarade hon stilla, men hon visste att hon ville gå närmare draken. Fast hon hade någon som pockade i hennes sinne, skuggan där som kikade på draken höll den under uppsikt, ständigt vaksam och alltid nära att försvara lilla Joij.
-
Vinden drog genom de askgrå träden som viskade om gammal eld med sin svedda yta och förkolnade löven, och bland de tystnade gläntorna där fåglar numera var vaksamma med sin sång. Där rörde sig något vars steg var för försiktiga för att skrämma det sparsamma djurlivet kring Tirrins gömställe, men för avsiktliga för att tillhöra ett djur. Under en vid cypress stannade en ung kvinna för att betrakta Tirrin i sin drakskepnad med vaksam blick.
Kvithera, som hon kallades, lät handen glida längs en av de knotiga rötterna, medan de gröna ögonen betraktade fågeln och draken. För en skolad i Caras Idhrenin och med ett skarpt sinne som hennes var det uppenbart att det inte var en fågel, det syntes i rörelserna. Alltför intelligent, alltför medveten i sina skutt. Kvithera som kommit dit några dagar sedan och klarat sig till skillnad från den brända krigaren var en av de få som lyckats nå Tirrin. Kanske för att hon, till skillnad från så många andra, faktiskt tagit sig tiden att lära känna prinsessan i Kaelreds palat under marmorvalv och dans, efter att hon uppträtt inför adeln själv med sin luta och sin sång som fängslat dem alla – inklusive Tirrin.
Med en väns vaksamma instinkt klev hon fram, så att vinden skulle bära hennes doft till Tirrin och inte skrämma henne. I sin slitna gröna mantel, med rödguldigt hår som fladdrade i vinden och ramade in ett skarpt ansikte såg hon ut som en flammande skugga. Kvithera hade bevittnat hur fågeln, eller skepnadsskiftaren — människa nu — nu stod nära Tirrin. K
“Vad vill du?” frågade hon rakt på sak, modigare kanske än hon kände sig, men hon var vaksam mot främlingen. Något skrek inom henne att denna skepnadsskiftare inte var att lita på. Men hon var en skådespelare, en musiker och en magiker, och kunde åtminstone spela självsäker och stark då hon närmade sig de två.
“Varför är du här?” kanske orden skulle få Tirrin på sin vakt. -
Hon sträckte lite på sig, det var mycket bekvämare så här och det var så nära hennes original form som någon skulle få se henne. Det är nog enbart Fier som visste hur hon såg ut exakt, men det här var nära nog. Fier hennes beskyddare var en som visste allt om henne.
Att det plötsligt är någon som klev in i närheten får henne att vrida blicken enbart för att hon såg något röra sig. Ögonen röda, matta i sin färg som tyder att hon inte använder sig av någon sorts magi. Hon tippar huvudet, vad är det för en?
Hon nosar i luften, försökte söka efter spår om vad det är för en. Nog är det som letar sig in är det av magi och hon kan inte låta bli att rysa av välbehag.Joij är någon som njuter av denna världens magi, den var spännande och alltid tycks ha något mer att ge. Draken är den som lockar, men nog finns det mer hos den kvinnan stod där intill draken. Hon försökte väl fortfarande komma över den eventuella chocken av att mött en drake!
-“Jag? Det vill du inte veta.” Självsäkert säger hon det. -“De övriga, önskar bara veta vad som hänt med Ers höghet.” Hon nickar mot draken.
-“Jag får inget göra, jag bara letade efter henne.” Eventuellt att hon skulle skada de som jagade henne för det hade de inte sagt något om! De var här för att se efter en drake och det är vad hon gjorde.För om hon fick välja själv så hade hon mer än tagit för sig av draken och dess magi för att mätta sitt jag som alltid hungrade efter nytt. Hon höjer händerna till slut och gör ett försök att visa sig mer ofarlig. -“Vem, eller vad är ni? Är ni den som varit med prinsessan? Vi.. vet att hon är jagad, och de andra försöker kontrollera varför.” Och framförallt om hon var ett hot mot resterande av världen som de nog är några som behövde skydda från det som de vanliga dödliga inte kunde skydda sig mot.
Inte för att Joij är någon som inte njöt av att äta det som hon fångade! Men hon hade väl säkert ett samvete, någonstans och inte drevs av fullständig egoism. Hon var en som erbjöd sina tjänster när hon önskade och behövde i gengäld mot betalning. Betalning som oftast är den av magisk bakgrund, eller en tingest hon inte beskådat eller satt tänderna i tidigare.
-
“Var försiktig.” hummade draken i sin… vän kanske var svårt att riktigt placera som titel. Men närmare än vad hon kommit med flera andra. Draken såg vaksam på den nu människan och sedan mot Kvithera. Hummade lite lätt i deras huvuden båda två och höjde sig lite för att skaka på sig. En del aska, mossa och annat bös föll av Tirrin. Större än båda två där hon nu satt upp.
“Dåraktigt svar, skiftare. Min far var konung, att han var en drake… var rykten först.” fnös hon för att sedan fnysa lätt för att visa sitt missnöje över konversationen. Hennes förflutna var… nå, det förflutna och ingenting som hon ville diskutera med en främling.
Lite ilsket visade hon sina tänder mot främlingen, samtidigt som ett dovt morrande långt ner i magen. Frågorna var inte något hon tyckte om – speciellt inte hur hon granskade Kvithera som en mumsbit.
“Rör henne inte!”
-
Den rödhåriga kvinnans blick såg misstänktsamt på främlingen, om livet på gatan i Celeras hade lärt henne något var det att inte lita på folks ord.
“Tirrin… Jag tror vi ska röra oss.” sa hon, för något med sättet denna främling pratade, framförallt om andra, gjorde henne obekväm. Tirrin hade stannat alldeles för länge redan på en plats, men av någon orsak verkade det svårt att få henne att lämna Kaelred helt bakom sig. Kanske var det en drakes självsäkerhet. -
Joij hon satte sig ned på av stenarna klädda i aska för att låta blicken vandra mellan de tu när draken sa att hon inte skulle röra den andra. Hon hade som sagt ingen brådska och misstänkte att Jezeral och Llwyd trots att hon inte återkom skulle komma att finna sin väg hit. Sparkade lite med benen. -“Jag ska inte äta någon.. lovat dem.” Så var det, samtidigt visste hon problemet att bli jagad av Tredje ögat, de va ihärdiga och hade ju hänt redan vid två tillfällen trots att hon varit mycket yngre då.
Hon behövde få draken att stanna, men den främmande kvinnan vore ju som någon hon själv såg misstänksamt mot. Hade det varit någon som lurat draken till att göra vad den potentiellt har gjort. Hon försökte få ihop sina tankar, sluta bråka med Fier om att det var farligt här. Nej, hon tänkte inte backa förrän de visade någon aggression som kändes hotfull enligt Joij.
-“Jag.. ni borde vänta in dem.. de är bättre med ord än mig.. han sa att vad som än händer får inte ers höghet komma till skada.” Kunde hon skylla på Jezeral, han hade ju mer eller mindre sagt det där! Ja, det lät så i hennes huvud när han hade kommit att kläcka ur sig ord om att de skulle observera draken så det är nästan samma sak.
-
Tirrin betraktade främlingen framför sig ett tag och sedan Kvithera som hade blivit henne nära. Kanske den enda som riktigt behöll hennes mänskliga sida annars hade nog besten inom henne slukat henne för länge sedan. Utan någon större varning slog hon med sin stora svans mot Joji och vägen tillbaka så hade hon greppat tag i Kvithera för att nästan slänga upp henne på sin rygg. Allt pratande hade gjort henne irriterad, igen som om hon var ett litet barn och inte den drake och kvinna som hon nu var egentligen.
Det var inte direkt något mer ord, än snarare ett ilsket morrande som hördes djupt in i magen samtidigt som hon reste på sig och slog ut sina vingar för att ta avfart och snart var både hon och Kvithera på väg bort i skyn.
“Försök inte följa efter” ekade det i Jojis huvud.
You must be logged in to reply to this topic.