Post has published by wouv
Viewing 20 posts - 21 through 40 (of 65 total)
  • Rollspelare
    Member since: 30/10/2018

    Luka betraktade Arthions gest och lade den på minnet, ifall den skulle komma till användning i framtiden. Antagligen snart, en och en halv dag närmare bestämt.

    “Nej, aldrig faktiskt,” svarade han. Kriget mot Iserion, ja det var väl därför han blivit sänt hit. Men det var det nog bäst att hålla tyst om, han visste ju trots allt inte vilka som befann sig i rummet. Han hade vid det här laget ätit färdigt och sedan en bra stund tillbaka hade ögonlocken börjat kännas väldigt tunga.

    “Tackar så mycket för er gästvänlighet, nu måste jag allt vila.” Han reste sig och lämnade salen utan att se sig om, och sökte sig till rummet han blivit tilldelad. Det var en skam, tänkte han när han i förbifarten kikade ut genom fönstret, att det inte gick att se stjärnhimlen härifrån genom trädkronorna. Men det var inget att klaga över. Med en djup suck sjönk han ned på sängen och knäppte loss protesen från benet och lade den på golvet bredvid. Tankarna bara snurrade som en vild orkan och var svåra att få något grepp om. Trött masserade han sin benstump en stund innan han lade sig ner och omedelbart slocknade som ett ljus.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Så då morgonen kom blev Luka väckt, och efter en kort frukost var det dags att resa vidare norrut mot Dal’elath. De red effektivt på alvernas hästar – hästar som alverna köpte från Mahadwen och som tränades hela sina liv för att röra sig i den besvärliga terrängen. De red över smala stigar och hästarna hoppade över enorma rötter, och ständigt kunde man höra läten av djur och blänkande ögon som bevakade dem. Till sist då de ridit den största delen av dagen tog de en paus, och Arthion steg av hästen för att låta den dricka vatten från ett litet vattendrag.

    ‘Hur går ritten, herr budbärare?’ frågade Arthion.

  • Rollspelare
    Member since: 30/10/2018

    Hästar var väl fina djur? Ja vissa kanske tycker det. Luka var inte övertygad. Visst hade han ridit några gånger innan men var inte helt bekväm med detta färdsättet. Under ritten gjorde han sitt bästa för att sitta still och inte störa när djuret arbetade under honom. Som tur var slapp han tänka på det allt för mycket, omgivningarna var helt fantastiska och han satt hänförd under större delen av tiden och bara sög in intrycken som en uttorkad svamp i en fuktig skål. Skogen och allt i den frodades.

    “Jag överlever, tack. Hur går det själv?” Luka satt av han med och gick fram för att låta hästen dricka den med. Vad han såg verkade Arthion inte alls lika besvärad av ritten som han själv kände sig.

    “Färdas ni här ofta?”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Arthion log lätt över Lukas fråga, och klappade sin häst lätt. Av vana såg han sig omkring, vaksamt, innan han såg på Luka igen.

    ‘Detta är mitt hem, men på senare tid har jag hållit mig mest vid gränserna. Vi förlorade vår befälhavare för några månader sedan i en räd av människor från Iserion.’ sa han och suckade lätt vid minnet.
    ‘Och med henne en av mina goda vänner. Det har varit mycket arbete vid gränserna efter det. Att återvända till Dal’elath med dig är en ovanlig lyx som jag ser framemot.’

     

    • This reply was modified 5 år, 4 månader sedan by Amdir.
  • Rollspelare
    Member since: 30/10/2018

    “Ja, det.. Jag beklagar,” mumlade han förläget och sänkte huvudet lite. Saken var ju inte hans att uttrycka sig om men han kände ändå att framföra sina kondoleanser var på sin plats. Efter det sade han inget mer, lite illa till mods över vändningen som samtalet tagit och i brist på något bättre att tillägga.

    Efter att hästen fått både äta och dricka satt han upp igen, vilket inte var det lättaste när han inte kunde använda stigbyglarna med sin ena stora tass och andra smala pinnben. Men han löste det genom att ta ett steg bakåt och svinga sig upp i sadeln, vilket hästen besvarade med att missnöjt kasta med huvudet. Luka försökte ursäktande stryka djuret över halsen lite men hade vid det här laget accepterat att de två antagligen inte skulle komma överens under färden och ville egentligen inte göra sig till mer besvär än han redan var.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Arthion gav Luka en kort nickning. Hade det varit en människa från det landet som nu stod framför honom skulle han inte varit så nådig, för ett brott mot en alv var ett brott mot hela deras nation. Men han förstod också att Luka själv inte var ansvarig för hans vänners bortgång. För att vara ärlig visste han inte om de var vid liv än eller inte – eller vilket alternativen som var bättre om de befann sig i människornas händer.

    Så de red vidare mot Dal’elath och efter en och en halv dags ritt med en kort sovpaus emellan började de närma sig huvudstaden – inte för att Luka skulle veta det på något annat vis än att Arthion saktade in. Han steg av hästryggen, och började leda sin häst istället. Det var en lugn stämning över platsen, nästan som om det var en skyddad och helgad plats – och samma instinkt som fick en att vara tyst i en katedral låg över platsen. Träden och vägen öppnade sig till sist, och de befann sig på en vacker plats vid ett vattendrag. Över den gick en bågformad träbro som tycktes vara skapad av levande trädrötter.

    ‘Härifrån måste du passera själv. Om du klarar testet får du passage in till staden.’ sa Arthion avslutande.

    • This reply was modified 5 år, 4 månader sedan by Amdir.
  • Rollspelare
    Member since: 30/10/2018

    Han nickade och tackade innan han räckte över hästens tyglar till Arthion och satte av mot bron. Det var fantastiskt vackert, men att resa till häst kände han tärde på honom, det gick långsammare än han var van vid och för någon som var ovan vid att rida så var det dessutom obekvämt. Därför dröjde han inte. Att gå, som vanligtvis var något han föredrog minst av allt, var nu riktigt skönt och han uppskattade att få sträcka på benen.

    Vad det här testet som Arthion nämnt skulle vara för något hade Luka ingen aning om, men han var lite för ivrig för att känna någon oro över det. Väl på andra sidan av bron stannade han upp och såg sig omkring. De stora träden tycktes ännu större än förut där de respektingivande sträckte sina grenar mot himlen. En bit bort skymtade han vad han trodde sig vara en figur, och styrde stegen ditåt, lätt distraherad och osäker på vad som förväntades av honom. Eller var det kanske en stubbe? Nej, det såg bestämt ut att vara någon.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Mellan två träd i gläntan stod en figur klädd i en vit lång skrud i flera lager av tyg som hängde från hans axlar som ett vattenfall. Det långa gyllenblonda håret hängde likaså fritt över hans axlar och rygg. Figuren var stolt och fager, något man sällan kunde säga om män bland människorna. Men i den fagra skönheten som verkade tidlös fanns även en ålder och ett djup som var svår att lägga fingret på, men det var den skarpa isblå blicken som avslöjade om att hon stod framför en uråldrig varelse. Ögonen studerade hennes rörelser, men det fanns inget dömande där. Snarare fanns det en nyfikenhet, och en lugnande aura av värme lade sig om henne.

    ‘Välkommen till Dal’elath, Luka.’ sa Eärmelindo stillsamt. Han talade med en sjungande alvisk accent, men hans ord nådde även hennes sinne med en varm ton.
    ‘Jag är stadens väktare, och måste söka genom allas sinnen som vill stiga in i vår stad. Tillåter du mig att söka genom dina minnen?’ undrade han med en lugn stämma.

  • Rollspelare
    Member since: 30/10/2018

    När han blev tilltalad stannade Luka upp och fick syn på mannen som stod mellan träden. Hans ögonbryn höjdes en aning i en min som skvallrade om att han inte riktigt visste vem han tittade på eller hur mannen kände till hans namn innan de ens presenterat sig för varandra, men fylldes av en känsla att han stod framför någon uråldrig, nästan gudomlig. Han kunde inte skaka det av sig, alverna var underliga på sätt han inte förstod, och antagligen aldrig heller skulle förstå. I synnerhet denna mannen, som var så förtroendeingivande att Luka genast kände sig som hemma trots att han aldrig satt fot här förut. Nyfiket betraktade han honom uppifrån och ned innan han steg fram och nickade till hälsning. Mannen ville söka igenom hans minnen. Vad det nu betydde. Luka slutade aldrig förvånas.

    “Javisst,” svarade han till slut, osäker på det innebar. Han hade inte kunnat säga nej ens om han velat.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Alven betraktade Luka med de intensiva isblå ögonen, och tog ett steg närmare. Hans kläder rörde sig med hans mjuka rörelser nästan som rinnande vatten.

    ‘Se in i mina ögon, Luka.’ sa han stillsamt och då Luka gjorde som han bad sträckte alven ut med sitt sinne mot Lukas. Deras medvetanden rörde vid varandra och Eärmelindos främmande, uråldriga och glödande medvetande bad om tillåtelse att stiga in i Lukas tankar. De som hade tränat sig i denna typ av mental kontakt hade ofta lärt sig att skydda sitt sinne, men något kunde även avslöja om att Eärmelindo kunde ta sig förbi sådana barriärer om han så önskade. Däremot fanns det inget hotfullt i det uråldriga och främmande sinnet, så annorlunda ett tankemönster hos en människa. Däremot var inte Luka en människa heller, och det väckte alven med nyfikenhet. Genom detta utbyte fick Luka reda på att alvens namn var Eärmelindo, och för ett ögonblick fladdrade en rad minnesbilder från alvens liv framför hans ögon. Men de försvann snart och Lukas egna minnen. Alven grävde inte genom några onödigheter, men snarare sökte han efter Lukas orsak att vara där och minnen som definierade honom som karaktär.

    ‘Varför har du kommit till Dal’elath?’ undrade alvens röst i hans sinne. ‘Vad är ditt syfte här?’

  • Rollspelare
    Member since: 30/10/2018

    Det var obehagligt på alla nivåer, ungefär som om hans tankar var en gryta och Eärmelindo en slev som rörde runt där inne. Minnen fladdrade förbi, men de var inte hans egna. I alla fall inte först. Sen kom några han kände igen, men de flög förbi så snabbt att han inte hann reflektera över dem. Luka rös, så alla fjäll ställde sig på ända. Han ville få tillbaka kontrollen, men visste inte hur, uppskattade inte att inte kunna styra vad som pågick i hans egna tankar.

    Även om alvens sinne var varmt och välkomnande så var det även respektingivande och lite skrämmande. Han ville dra sig undan, som alltid då han befann sig i en obehaglig situation. Luka försökte tvinga fram de färska minnena av första mötet med Arthion, och samtalet de haft då. Han hade ingen aning om det fungerade och blicken flackade fram och tillbaka mellan Eärmelindos ljusa ögon. I jämförelse kände han sig liten och obetydlig, som ett yngel eller ett frö.

    “Jag kommer med bud från Märehn,” stammade han och fick verkligen anstränga sig för att formulera meningen.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Eärmelindos sinne var starkt, och även om han inte höll kvar Luka med våld så var det svårt att dra ifrån sig hans sinne. Det uråldriga som var hans tankar tycktes röra sig i komplicerade och långa tankemönster svåra för vanliga dödliga att sätta fingret på. Alvens sinne försökte lugna ned Luka med varma sinnesbilder om honom själv. Han var Lukas vän, inte hans fiende.
    ‘Visa mig din uppdragsgivare, och det som ledde till din färd hit.’ bad alven, för han var tvungen att se om det var genuina minnen eller fabricerade av en magiker.

  • Rollspelare
    Member since: 30/10/2018

    Luka drog ett djupt andetag för att försöka koncentrera sig lite bättre och tänkte tillbaka till för inte mer än fyra dagar sedan då han fått budet från Nicolaus von Breslau. Nja, han hade inte träffat Nicolaus i egen hög person, men någon utsänd av honom. I tankarna visade han för Eärmelindo samtalet han och mannen haft bakom lyckta dörrar, det levande ljuset som fladdrat över bordsskivan där det förseglade dokumentet överlämnats, och slutligen hur han lämnat staden mitt i natten från ett av hustaken nära muren. Inte för att han visste om något av de sistnämnda hade någon betydelse, men snarare för att han hellre tänkte igenom de små detaljer han varit med om än att överrumplas av alla minnesbilder som virvlade fram när alvens sinne mötte hans eget.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Alven tycktes nöjd över vad Luka hade visat honom, och hans främmande och oändligt djupa sinne drogs långsamt ifrån honom. Värmen och visheten som fanns där försvann, och lämnade kanske Lukas sinne i en gråare tillvaro. Men då de stod där igen, ansikte mot ansikte, hade han ett varmt leende på sina läppar.
    ‘Jag hoppas du kan förlåta mig, Luka.’ sa han stillsamt, med sin sjungande accent. ‘Men alverna har många fiender, och jag var tvungen att försäkra mig om att du inte är en av dem. Du är välkommen till vår stad för att leverera ditt meddelande åt drottningen.’ sa han stillsamt och gick långsamt med Luka vid sin sida mot Dal’elath.

    Vad som först såg ut som en skog med enorma träd visade sig snarare vara ett nätverk av små stigar och en huvudväg som gick bland de flera hundra meter tjocka träden. De kom in på huvudavenyn, och långt i fjärran kunde man se drottningens palats som var i det största trädet av dem alla.
    ‘Där borta ligger Eldanan, drottningens säte.’ berättade Eärmelindo, och blickade upp mot trädens enorma grenar, vari tusentals på tusentals lyktor hängde och gav staden ett magiskt lyster.
    ‘Jag ska meddela din närvaro, så kommer sändebud att kalla på dig då drottningen och rådet är redo att ta emot dig. Tills dess är alvernas och stadens gästfrihet vår gåva till dig. Boende ska förberedas för dig, som för alla ambassadörer som besöker vår stad. Har du några frågor?’

  • Rollspelare
    Member since: 30/10/2018

    “Ingen fara, jag förstår.” Luka följde efter utan att säga något mer, fascinerad av vad som just hänt. Stillsamt betraktade han den äldre alven och omgivningarna tills staden Dal’elath urskiljde sig i grönskan. Urskiljde var fel ord, alvernas huvudstad var som invävd i naturen och såg ut att höra hemma där precis lika mycket som vilken mossa eller buske som helst.

    “Fantastiskt!” mumlade han hänfört och lade huvudet bakåt en aning för att beundra synen. Säkert hade alvernas magiker sjungit fram även denna stad precis som boningen vid gränsen, tänkte Luka, även om han fortfarande fann det lite svårt att tro på mest för att det var så främmande allt han var van vid.

    “Tills dess? Hur lång tid då?” undrade han, inte för att han hade något emot platsen, men han hade hört hur långlivade alverna kunde vara och nu dessutom själv fått komma i kontakt med Eärmelindos uråldriga sinne, och oroade sig lite över vad de hade för tidsuppfattning. Det som för dem var ett ögonblick kanske för honom vore flera år. Han hoppades inte det.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Alven log lite, och det var som om han kunde ana alvens oro. Ett litet skratt lämnade hans läppar och han fortsatte vandra längs med avenyn, hans långa ljusa hår som gyllene silverstrålar som fladdrade med hans ljusa kläder i hans rörelser som hade något onaturligt graciöst över sig. Han knäppte sina händer bakom ryggen, och såg från staden till honom.
    ‘Ett par dagar, gissar jag. Även om vi är långlivade är vi inte så oartiga att vi skulle låta våra gäster vänta allt för länge.’ sa han lugnt.
    ‘Jag ska be någon visa dig runt imorgon, men just nu gissar jag att du vill vila efter en lång dag av resande – inte sant?’ undrade han.

  • Rollspelare
    Member since: 30/10/2018

    “Hmm, jo. Gärna.” Han längtade tillbaka till skuggorna. Det var inte hans stil att befinna sig i det öppna så här. Och det han inte var van vid var.. ja, främmande. Utanför hans bekvämlighetszon. Allt här hittills var så formellt. Och formaliteter skulle det väl bli fler av, om han skulle komma att träffa självaste alvernas drottning. Inte som de diskreta smugglingar han var van vid. Men vid det här laget hade han mer än väl begripit varför Märehn inte hade skickat någon människa hit, att döma av bemötandet han fått. En människa tvivlade han på skulle fått passera över huvud taget.

    “Och du.. vart ska du?” undrade han, lite nyfiken på om Eärmelindo spenderade hela dagarna i gläntan där de möttes.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ëarmelindo log svagt åt hans fråga, och skakade på huvudet.
    ‘Nej, jag står bara i gläntan och väntar då någon nykomling anländer, om jag inte är där för att njuta av vyn. Den har ett speciellt lugnt som jag alltid funnit behagligt.’ förklarade alven stillsamt.
    ‘Följ mig, så ska jag visa dig var du ska bo.’ sa han, och tillsammans vandrade de bland de enorma träden, och till sist gick de in i ett av de enorma träden genom en öppning vid trädets rötter. Där inne fanns en trappa som gick runt längs trädets yttersta skikt, med håligheter där och där som fungerade som fönster. Efter en lång vandring som inte tycktes påverka alven fysiskt stod de på en plattform bland trädets grenar, vid vilken ett vackert hus fanns beläget.

    ‘Detta är var resande ambassadörer brukar husera.’ förklarade han. ‘Det är lite mer traditionellt, så ni som inte är vana med vår kultur ska känna er mer som hemma.’ sa han och gick in genom dörren. Där fanns alla bekvämligheter man kunde tänka sig, och det påminde om en något lyxigare stuga ute i skogen, men alvernas hantverk och stil var alltid närvarande.
    ‘Och härifrån torde det vara lätt för dig att breda ut dina vingar, om behovet slår dig i natt.’ sa Ëarmelindo lite kryptiskt.

  • Rollspelare
    Member since: 30/10/2018

    Trappor. Lukas ärkefiende. Att bestiga dem kändes som en längre resa än den han nyss gjort till hästrygg, och när han väl nådde plattformen där Eärmelindo – som inte verkade det minsta medtagen – hade stannat så stannade han själv, lätt framåtlutad med händerna mot knäna medan han pustade och flåsade som en blåsbälg. Efter att han hämtat andan och rätat på sig följde han med in i huset och såg sig omkring.

    “Utmärkt, tack så mycket.” Att slippa sova på marken var över förväntan. Sängar som dessa var mer än han kunnat hoppas på. Exalterad såg han på inredningen, hade han inte varit där i ärendet som han just nu var så hade han gärna stulit med sig så mycket han klarade av att bära. Men nu var viktigare saker på spel och det ville han inte äventyra med sina egna dåraktiga beslut. Med huvudet på sned plirade han mot alven efter det sista han sagt.

    “Det där var väldigt specifikt,” mumlade han, nästan lite förnärmad, men log sedan. Han kunde dock inte låta bli att oroa sig lite över det Eärmelindo sagt. Skulle det behövas? Det återstod väl att se.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Den gamle alven log lite melankoliskt, och såg ut genom ett av fönstren lite frånvarande en stund. Han tyckted bortkopplad från nuet en stund som var något längre än bekväm för dödligt folk, med minnesbilder som passerade framför hans ögon. Till sist tycktes han återvända, och vände blicken mot Luka.

    ‘Det är länge sedan vi haft en drake bland oss, ens av det mindre slaget.’ sa han, och log lite. Om saker hade kunnat vara som förr…

    ‘Du är välkommen bland oss, och oroa dig inte. Ingen här skulle önska dig något ont, här är du säker.’

Viewing 20 posts - 21 through 40 (of 65 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.