Post has published by Maeve
Viewing 20 posts - 61 through 80 (of 80 total)
  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Att alla samlade var upprörda, förutom kanske Yazfein, var uppenbart, och i stunden hade Audgisil lite tålamod för detta. Frustrerat suckade han och drog en hand över sitt ansikte, och kallade på alla krafter inom sig att hålla sig själv lugn. Att inte förvärra den spända situationen. Hans blå ögon vandrade sedan över Yazfein och Maeve, och vad som låg mellan dem förstod han inte men kärleken gick inte alltid på självklara stigar.

    ‘Kärlek ska inte behöva gömma sig i skuggorna, speciellt inte i vår familj.’ sa han lugnt, i ett försök att defusera Maeves ilska efter att han processat informationen, och nickade till dem. De skulle få tala mer om det senare, om Yazfein faktiskt skulle bli en del av deras familj eller om detta var något mer löst till sin natur. Han lät dotterns impulsiva ilska skölja över honom, och snarare än att låta det ruttna inom honom och göra honom ilsken log han lite, trots allt var Maeve väldigt lik hur Ranghildr varit i hennes ungdom. Men han blev snart allvarlig igen.

    ‘Låt mig tala till slut, innan ni avbryter mig gång på gång.’ sa Audgisil stillsamt, och såg från dottern till sonen. Något sorgset lyssnade han på Eiriks ord, för att den unga mannen inte hanterade situationen väl var uppenbart. Som far ville han givetvis skydda sin son, och hjälpa honom, men för tillfället verkade inte Eirik mottaglig för det. Att bli anklagad för att vara en lögnare av sin son stack dock, men även det svalde han, men att Eirik inte kunde säga mor längre var oförlåtligt.

    ‘Vad är detta?’ frågade han trött, och såg på Eirik. ‘Ska du komma hit, min son, och anklaga mig för det ena och det andra, utan att ens låta mig försvara mig själv? Det är inte ett sätt att bilda en rättvis uppfattning, och det vet du. Så sluta med detta gormande nu, och lyssna.’ sa han stillsamt, och fortsatte innan någon mer hann spy galla över honom.

    ‘Har ni någon aning om hur det är för en förälder att förlora sitt barn?’ frågade han.
    ‘Nej, det vet ni inte, för ingen av er har egna barn. Ni har förlorat ett syskon, ja, men hur tror ni det påverkat er mor som bar honom och gav honom liv?’ frågade han.
    ‘Varken hon eller jag vill få er alla dödade, tvärtom, vill vi hålla de barn vi har kvar i denna värld, hela och vid liv. Den sorgen er mor känt är något ingen av er kan föreställa er, den har förtärt henne, ätit upp henne från insidan.’ han gjorde en gest med handen, för att göra ett slut på förklaringen där och gå vidare.

    ‘I sin sorg, och sin impulsivitet, hade hon tänkt i hemlighet överlämna sig själv till Hrafn. Men efter sitt samtal med dig, Eirik, som inte gick som hon hade hoppats, vände hon sig till mig trots allt.’ förklarade han.

    ‘Jag reagerade ungefär lika väl som du gjorde, att döma på hennes beskrivning över hur samtalet med dig gick, min son.’ sa Audgisil.
    ‘Men till skillnad från dig lyssnade jag, och här är det kalla faktumet. Vi kan inte vinna detta krig utan en risktagning. Hrafn sitter för säkert i sin bukt. Med de styrkor vi har, kan vi inte ta Ranheim med våld utan att förlora allt vi har…’ han höjde ett finger.

    ‘Men… om vi finner det dolda bergspasset som leder genom Vindbergen har vi en chans. Jag är väl medveten om att er mors uppoffring är en stor risktagning och hon har satt oss alla i en besvärlig situation. Ranghildr är för viktig för att Hrafn bara ska mörda henne. Det som är avgörande är att Ranghildr har en gammal barndomsvän i Ranheim som hon är övertygad om att kommer hjälpa henne. Så fort jag visste om detta skulle jag komma till er, men ni hade alla ridit iväg innan jag hann tala med er.’

    Konungens blå ögon gick från Eirik till Maeve.
    ‘Så där har ni det, inte den mest optimala situationen, och inte den mest optimala planen, men där har ni det. Nu har tiden kommit för att avsluta detta krig, och om vi vill se Ranghildr igen måste vi stå enade. Vi har mycket att förbereda, och mycket att planera. Vår flotta måste stå redo, och våra krigare måste stå redo och jag kommer behöva er alla vid min sida.’ var det för mycket att begära? Eller tänkte Eirik vända dem ryggen, och överge dem i deras svåraste stund? Tänkte Maeve göra det? Han satt tyst en stund, och lät de ord han sagt, och de ord som varit osagda hänga i luften.

    ‘Jag föreslår att vi ger Ejvald det farväl han förtjänar, tillsammans vi och Asgeir, och därefter börjar planera hur vi ska ge hämnd för Kettils, Ejvalds och alla de modiga män och kvinnor som mist sina liv för Hrafns fördömda krig… Och framför allt rädda er mor.’

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Han kliver nu lugnare fram till Maeve och lägger faktiskt sin hand på hennes axel ömt. Men i en mycket smidigare rörelse än vad man kan tro för den man han ser ut att vara. Han lyssnar noga på det Audgisil säger och tar in alla ord även om han inte riktigt kan förstå känslorna bakom allt så lyssnar han. Planen var ett väldigt stort risktaganden det var väldigt tydligt för honom och för dem alla. Om minsta lilla gick fel så kunde de antingen inte hitta den väg som de talade om eller så skulle Ragnhildr dödas av Hrafn… Han kramar om Maeves axel lite lätt innan han böjer sig ner och säg mjukt.
    “Låt oss inte gömma oss om din far är ärlig i sina ord.”
    Med de orden så ställer han sig rak i ryggen och släpper den magi han höll runt sin illusion, så att istället för en äldre man står där nu mörkeralven som var hans riktiga jag. Blick lugn och stilla riktad mot Audgisil med en tyst ursäkt innan han viker undan blicken lite.

    “Jag vill säga mina kunskaper och den magi jag förfogar över står till ert förfogande i vad för plan ni än kommer fram till. Min styrka är något större än vad jag först gett sken av…” Han sänker sedan blicken men har inte flyttat handen från Maeves axel utan håller den bestämt där kanske mer som ett stöd för sig själv än något att just där och då.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Ilskan inom henne var liksom en vild, okontrollerad eld, och åt sin broders mer eller mindre uppriktiga lyckönskningar så viftade hon bara avfärdande med handen. Hon hade varken tid eller ork med hans dramatik. Såret i hennes rygg hade fått hennes ansikte att blekna en aning trots att hon inte längre förlorade något blod. Hon hade inte tänkt avslöja det hon nyss så högljutt förkunnat, men det var för sent för att ta tillbaka något nu och på ett visst vis så kändes det lite som om en sten lyfts från hennes bröst.

     

    Hennes faders ord gjorde dock inte den känslan långvarig, men kanske begrep hon att han knappast haft något val i saken. Hennes mor var alldeles för envis för sitt eget bästa och om nu det här var den lösningen hon trott var bäst…

     

    Med en suck lät hon axlarna falla en aning där hon satt. Hon kunde känna hur Yazfein klev fram till hennes sida och lade en hand på hennes ena axel, en närhet hon välkomnade just då. Hon förstod sin brors ilska, och hon skulle ljuga om hon påstod att hon inte var vred på sin mor för det val hon gjort, men vad tjänade det till nu? Ejvald var död och deras mor hade genomfört sin plan. Det fanns ingen annan väg än framåt. Kanske tänkte hon säga något om det, men Yazfein hann före när han böjde sig ned och viskade mjukt i hennes öra. Insikten om vad han hade beslutat sig för att göra fick henne att börja kallsvettas, eller var det blodförlusten? Hon kunde inte längre vara säker på något.

     

    Lite uppgivet lyfte hon blicken och såg på sin far. Kanske sökte hon bekräftelse där, eller så var det helt enkelt en tyst bedjan om att han faktiskt skulle hålla sig till sina ord. När hade han trots allt någonsin gjort något annat?

    ”Låt oss bränna morfar då… Jag ids inte med mer konflikt idag”, sade hon slutligen innan hon reste sig upp från bänken där hon suttit på något vingliga ben.

  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    Eirik lyssnar, den smala käken är spänd och ögonen intensiva, avståndstagande. Armarna i kors över bröstet. Det hans far sa var vansinne. Planen var ren idioti oavsett vad hans far sa eller försökte få dem att se. För i hans ögon fanns inget annat att se än att deras mor och far svikit dem alla genom att rusa iväg, de hade lika gärna kunna bett någon annan spana åt dem. Vägen till passet hade de kunnat hitta på annat sätt. Det här var idioti. Blicken är hårt när han ser på sin far, önskar att Asgeir vore här nu men osäker på vad brodern skulle säga eller vilken sida han skulle välja i den här striden. Just nu spelade det ingen roll. Eirik är trött och så fruktansvärt ledsen att han inte kan ta in något av det som sägs, inte ta in något av de ord fadern sa.

    En hastig blick mot Maeve. Han hade inte menat att låta så hård mot henne men när de ändå stod här och sa att inga hemligheter skulle finnas så var det väl lika bra och han kände sig bättre tillmods nu när Yazfein visade sitt rätta ansikte istället för illusionen av den äldre mannen han visa upp. Det var rakt, ärligt och själv var han ju knappast oförberedd efter det som hänt ute i skogen under natten och dagen.

    När han ser på sin far igen är han lite lugnare men avståndet finns fortfarande kvar där. Om han skulle hjälpa dem? Han vet inte, just nu fanns inga svar att ge så han förblir tyst tills det att de båda tar upp orden om morfaderns begravning igen.

    ”I gryningen… då är gudarnas närvaro som starkast ” Säger han bara lågt med sin hesa röst innan han släpper ner händerna och axlarna. Sedan vänder han sig om och går ut från hallen. Han ville vara med och förbereda sin morfar för dennes sista resa, tvätta och klä honom och rengöra hans rustning och svärd. Tomheten och sorgen är som ett gapande hål inom honom och det får för stunden inte plats för något annat än just det. Han vet att han kanske borde säga något till sin far, vet att det kanske förväntas av honom men han ids inte och om fadern eller Maeve inte stoppar honom så lämnar han tyst hallen.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Audgisil suckade inombords då han såg efter Eirik som var på väg att lämna dem, och det var tydligt att vidare diskussion om ämnet var fruktlös. Han ville inte lyssna eller samarbeta, inte nu efter all emotionell stress han varit med om. Eller för att han var så fruktansvärt envis och egensinnig. Så han riktade en trött blick mot Yazfein och Maeve, och la en hand var på deras axlar.
    ‘Vi talar mer imorgon, låt oss fokusera på nuet. Ejvald behöver ett sista farväl, innan han tar sig till Valhall.’ sa han stillsamt, och med det började han röra sig mot dörrarna med och ut i den klara luften. Nedanför Sätet kunde man se hur de redan höll på med begravningsförberedelser, men väntade på att familjen skulle anlända.

    Från platsen de stod kunde de se en man komma springandes utan eftertanke, rusandes så snabbt han förmådde. Asgeir hade precis fått höra om att hans syskon anlänt, och om Ejvald.
    ‘Morfar?!’ ropade han över folkskaran som samlats medan han närmade sig, och stannade tvärt då han såg den gamle mannens kropp. Den annars samlade och positivt utstrålande mannen stannade upp, de blå ögonen fästa på kroppen och verkade nästan oförmögna att ta in vad han såg. Han var en man som styrdes av sina känslor, men som med tiden ändå lärt sig kontrollera dem och hålla sig samlad. Men alla sådana ansträngningar verkade bortblåsta nu där han stod, hans nävar knutna och darrande, hans annars fokuserade blick fuktig och suddig.
    ‘VAD HAR HÄNT?!’ frågade han ilsket, till världen, till männen och kvinnorna omkring sig, men de var tysta och böjde sina huvuden respektfullt och vågade inte möta den unge mannens blick. Asgeir vände sig om hit och dit, sökandes efter svar, efter någon som kunde berätta något.
    ‘VARFÖR ÄR HAN DÖD?!’ ropade han, Asgeirs röst som annars var behaglig bruten i sorg och ilska.

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Yazfein flyttar sin hand från hennes axel upp mot hennes nacke där han låter den vila mjukt med fingrarna som rör sig mjukt genom hennes nackhår. Vad han känner för Maeve kan vara svårt att se precis men att han verkligen känner något för henne syns tydligt i både ögon och hållning när han står så nära henne han bara kan. Han ser på Audgisil när denne lägger en hand på hans axel men vet faktiskt för första gången på länge inte hur han ska svara eller vad kan ska säga alls till mannen. Han vara nickar och sneglar ner mot Maeve, handen rör tröstande över hennes nacke medan han sedan suckar.

    Han vänder sedan blicken mot den unge mannen som kommer springandes och hör hur rösten skär genom den spända tystnaden som ändå fanns runt platsen. Han kunde förstå att de kände sorg över att ha förlorat Ejvald men han kunde inte riktigt sätta sig in i de känslorna. Lite försiktigt flyttar han sig omedvetet något steg längre ifrån Asgeir även om han var långt ifrån Yazfein. Han visste inte hur Maeves bror skulle ta hans närvaro, kanske skulle han ta det lika bra som hennes far hade men han var inte säker på det.  När Maeve reser sig upp lägger han en arm om hennes midja, både för att han vill vara nära henne och för att han vill finnas där om hon behöver stödet, det hade inte undgått honom att hon varit något vinglig.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Med en suck lutade hon sig lite intill Yazfein när han lade en arm om hennes midja. Hans närvaro väckte liksom alltid en mängd av känslor inom henne, men just nu var kanske tryggheten den starkaste, den hon klängde sig fast vid när allting annat kändes så skrämmande. Hon mindes hur han hade dykt upp för att vara vid hennes sida när hon funnit Kettil död, och precis som då så var hon tacksam för hans närvaro, även om hon ännu inte helt hade kommit över det faktum att han hade övergett henne så länge. Men det var ett ämne för en annan dag. Han hade förklarat sig och hon hade accepterat hans förklaring, även om hon inte kunde påstå att hon helt förlåtit honom ännu.

    ”I gryningen ska vi bränna min morfar… Sen är det dags att vi sänder Hrafn ett meddelande”, mumlade hon tyst, orden enbart menade för Yazfeins öron. Hon såg upp på honom med sina blå ögon, sökte hans blick med sin som för att förmedla det hon inte sade högt. Skulle han hjälpa henne?

     

    Ropen utanför salen fick henne dock att vända sin blick ditåt istället, och för ett ögonblick drog en ny våg av sorg och smärta över hennes ansikte, återuppväckt av förtvivlan hon hörde i sin broders röst. Kanske borde hon ha rusat till hans sida och försökt förklara, men hon visste att Eirik skulle göra det bäst, så hon stod kvar där hon stod, en bit utanför salens dörrar. Hon skulle vaka över Ejvalds kropp till dess att gryningen var över dem, och först när hans själ var skickad till Valhall så skulle hon tillåta sig själv att vila en stund. Sedan var det tid för vedergällning.

  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    Eirik går, utan att se sig om. Ut till alla som samlats ute på tunet. Blicken, de gula hökögonen är riktade mot morfadern där han ligger på marken där de lämnat honom när de kom tillbaka. Hans fokuserade blick ändrar dock riktning när han hör sin bror, sin tvilling och andra hälft. Den han utan tvekan skulle dö för, blöda för… offra allt för. Det skär i honom att se sin brors sorg, en sorg de delade och som blir än mer påtaglig och djup nu när brodern så öppet ger uttryck för den. Asgeir som alltid var den lugna av dem. Stegen ökas och han är snart framme vid sin brors sida, en benig knotig och nästan kloliknande hand om broderns nacke, pannan in mot broderns och gula ögon som söker och finner broderns djupa och sorgfyllda. Där i stunden fanns bara dem, inget utrymme för någon annan, inget utrymme för dem som samlats omkring dem och som inte vågat ge Asgeir något svar.

    Står nära sin bror, ser honom i ögonen en lång stund, delar med sig av sin egen sorg över det som skett med deras älskade morfar och orden är låga, endast ämnade för brodern, än mer hes nu av de tårar och den gråt han inte kunnat hålla inne under ritten tillbaka” Hrafns män dödade honom… Ragnhildr är fångad av dem. Det var hennes idé, hennes plan och hon genomförde den trots att vi andra sa nej… hon tog morfar till gudarnas hall. ”Ragnhildr, inte mor… och det var fortfarande så han såg det. Skulden var fortfarande hennes och det spelade ingen roll att deras far försökt släta över det. Skulden var hennes och det kunde han inte släppa, inte nu… kanske aldrig. Han släpper inte sin bror med blicken, blinkar inte ens.” Jag var där… när han dog… jag höll honom i famnen. Han dog inte ensam… ” Fortsätter han i ett försök att lindra smärtan och sorgen även fast han vet att det inte kommer att gå.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Audgisil betraktade Yazfein och Maeves uppvisning av ömhet till varandra med en viss gnutta av fundersamhet. Eller åtminstone Yazfeins uppvisning av tillgivenhet till Maeve, men han kan ändå inte undvika att känna en rysning över hur Yazfeins beröringar nästan kändes ägande. Svårt för de flesta fadersfigurer kanske att se deras dotter tillsammans med män. Men Yazfein var något annat, en man som Audgisil inte litade på. Hur kunde han? Sättet han la sin arm klängande om hennes midja fick honom att rysa, men han glömde det då han såg Asgeirs smärta, ett så tydligt uttryck för dem alla. Och vart hade Ranghildr tagit vägen? Han behövde henne vid sin sida, även om han inte visade det utåt hade hennes försvinnande och hennes beslut fyllt honom med oro och sorg, som gnagde och tärde honom på insidan.  För att vara ärlig brydde han sig inte så mycket om Ejvald just då, snarare att lägga tid på att rädda de levande snarare än de döda. Men barnen behövde detta, och han fick vara stark för dem, även om Eiriks kyla och ilska tärde på honom med.

    Asgeir märkte knappt sin familjs närvaro, utan hans tårfyllda ögon och hans ansikte en grimas av sorg var enbart fästa på den döde mannen som varit som en morfar för dem hela deras uppväxt. Alltid den mest expressiva av syskonen, förutom Kettil kanske. Han snarare kände än såg sin brors närvaro, bandet mellan dem två gick inte att förneka. På något vis lyckades han slita sina sorgsna ögon från Ejvald och vända dem till sin tvilling.

    ‘Varför…?’ frågade han då Eirik pressade sin panna mot hans, knappt mer än en viskning med bruten röst. Räckte det inte med att de förlorat Kettil, och torterats med hans ande? Han drog ett djupt andetag för att stadga sig själv, då det var lättare att lugna sig då Eirik var där, då deras ögon möttes och kommunikation delades mellan dem som bara de förstod. Deras känslor som en helhet då de var tillsammans. Eiriks tystnad, Asgeirs utstrålning.

    Vid Eiriks förklaring och ord la han en hand på sin brors axel, och även om det kändes märkligt att Eirik refererade till deras mor som Ranghildr kunde han inte förmå sig att fråga varför just då. Hans förklaring kändes som om den saknade några bitar, men det var Eiriks version av berättelsen, kanske skulle han få mer klarhet då han talade med någon av de andra med? För knappast kunde det vara så att mor velat detta? Nej, det var Turin Hrafn och hans hejdukars fel, och hans grepp om hans bror hårdnade i ilska, hans blå ögon som var så lik hans fars mörknade något. Innan han i misstag skulle skada sin bror släppte han Eirik, hans nävar knutna, hans ilska lik Maeves då.
    ‘De ska få betala för vad de gjort!’ fräste han ilsket, och spottade på marken.
    ‘HEL TA DEM ALLA!’ ropade han så hårt han kunde, och männen närmast dem backade något för hans ilska, trots allt var det sällan Asgeir tappade humöret.

    Tiden som följde sniglade sig fram, och tycktes stå stilla. Så var det alltid då någon nära dog. Förberedelserna gjordes med omsorg, eller så mycket omsorg de kunde under denna korta tid. Ejvald skulle brinna med morgonsolen, och en båt förbereddes och Ejvald såg snart ut som han gjort i livet. Varm och obekymrad, där han låg på toppen av risen i skeppet som väntade på stranden. Himmelen hade börjat ljusna, snart var det dags, och alla stod där med facklor i hand och väntade på att familjen skulle ta sitt sista farväl innan Ejvald skickades till Valhall.

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Yazfein hade inte bemödat sig med att lägga en illusion över sig där han stod vid Maeve’s sida, en lång mantel med huvan långt uppdragen var vad han hade valt denna gång. Lätt höll han hennes hand och såg mot kroppen som låg där på riset, väntade på sin sista färd. Detta var en väldigt ny situation för honom, han visste inte vad han skulle känna eller säga. Mannen som syskonen kallade för morfar var näst intill okänd för Yazfein men han förstod att denne hade betytt väldigt mycket för Maeve och hennes syskon. Antagligen hade mannen varit viktig för hela familjen och nu fanns han inte längre bland dem. Yazfein hade under natten inte kunnat sova, legat vaken och stirrat upp i taket medan han sökte svar i sig själv. Tankar och tysta rop hade kastat ut i natten i försök att få kontakt med de väsen som folket i Kaldrland kallade för gudar. Men det hade varit tyst, inget svara mer än de nattliga ljud som kom från fästet. Han såg kort mot Maeve innan han såg mot båten igen och kände en underlig klump i magen, som om något fattades eller att någon såg på honom från bortom båten och havet. Han skakar lite på sig och ryser när han så känner hur vinden tilltar sakta, starkare och starkare blåser det runt alla som samlats där. Men vinden verkar dö ut när den närmar sig båten, blir till en svag bris som inte gör mer än att Ejvalds hår och skägg fladdrar svagt. Nästan som om vinden var där för att se vem som låg på riset, vidrörde mer än bara kroppen som låg där, sökte i själen hos det som en gång varit Ejvald.

    Yazfein kramar kort Maeves hand lite hårdare innan han öppnar sitt sinne men känner ingen magi där men något var det som fanns där bland dem. Något större än alla där, mäktigare än Yazfeins magi och kraft. Trots detta fanns inget hotfullt över det som hände, vinden blåser ännu starkt mot deras ryggar för att mattas av närmare båten. Efter en stund blir den svagare och svagare tills det inte är mer än en lätt bris som gjord för att föra en båt över havet. Längre ut kan man se hur tjocka svarta moln samlas för att sedan sprida regnet över havet men utan att det verkar vara storm. Blixtar och åska kan både ses och höras långt ute till havs men närmar sig sakta. Återigen får han känslan av att något större än dem är där bland dem, lyssnar, iakttar och begrundar. Han ser ner mot Maeve där bredvid sig och försöker se om hon också kan känna den känslan av att det finns något bland dem. Åskan och blixtarna rör sig närmare innan de verkar stanna upp, regnet och stormen håller sig på flera hundra meters avstånd från stranden efter att i rasande fart ha närmat sig. Det är en overklig känsla då regnet faller svagt och man då och då ser en blixt följt av mullret från åskan. Men utan att det kommer närmare.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Inte heller Maeve hade fått någon vidare vila under det som varit kvar av natten, och nu när hon stod där i gryningsljuset med det blonda håret utsläppt över axlarna så märktes det hur sorgen, tröttheten och smärtan tärt på henne under de gångna timmarna. Hennes ögon var röda av gråten hon tillåtit sig själv bakom stängda dörrar och ringarna under ögonen var mörka. Trots det så stod hon rakryggad intill Yazfeins sida medan de inväntade gryningen. Hon hade låtit honom ta hennes hand och när han kramade den så kramade hon försiktigt tillbaka, men hennes blick lämnade inte Ejvald där han vilade i båten.

     

    Det var först när vinden tilltog och de svarta molnen i fjärran började närma sig som hon såg upp från sin morfars kropp. För en stund stod hon bara tyst och betraktade vädrets skiftningar. Ett litet, blekt leende spred sig över hennes läppar innan hon vände blicken för att möta Yazfeins. Hon hade sett hur han betraktade henne i ögonvrån och även om hon omöjligt kunde veta vad han tänkte så anade hon, närvaron hade sällan varit mer påtaglig.

    ”Gudarna är här”, sade hon enkelt, som om det inte var något konstigt. ”De är här för att bevittna vårt sista farväl, och vår vrede och sorg”, tillade hon i samma ton. Hon lät sin blick dröja sig kvar vid Yazfeins för en stund innan hon vände den till sin far och sina bröder. Så förminskad deras familj kändes utan Kettil och Ragnhildr…

     

    Ragnhildr som borde vara den som tände bålet.

     

    Tanken fick henne att krama om Yazfeins hand lite hårdare. Hon förstod Eiriks vrede och sorg, men trots att hon försökte så kunde hon inte förkasta sin mor så som han gjort. Hon hade trots allt hört förklaringen från Ejvalds egna läppar, att han frivilligt följt med trots att han visste vad utkomsten skulle bli… Att detta var sättet på vilket han önskat lämna denna jord.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Liksom Maeve märkte de andra Ulfhednarna närvaron av gudarna vars närvaro gav situationen spänning. Något ödesmättat fanns i luften, som om gudarna själva var ute efter hämnd – eller kanske var det en varning för vad hämndaktioner skulle leda till? Trots allt var det många som viskade om att Audgisil varit utvald av Oden för att leda landet som nu var splittrat.
    Audgisils blå ögon studerade den mörknande himmelen och den tilltagande vinden.
    ‘Det är dags.’ sa han, delvis åt sina barn, delvis åt alla som lyssnade. Asgeir, alltid den som visade känslor öppet i familjen, hade rödgråtna ögon, men nickade och tillsammans gick de som var kvar av familjen Ulfhedna till båten där Ejvald vilade. Långsamt tog de sina sista farväl, denna gång på riktigt, och knuffade ut båten som genast gled ut med hjälp av vinden och vågorna och kanske även gudarnas hjälp.

    ‘Maeve… Gör du Ejvald ran?’ frågade hennes far, och gestikulerade åt en av männen som höll i en båge, pilar, och en brinnande fackla. Det fanns sorg i Audgisils ögon, men ett lugn över honom. Inte ilskan som så många där kände, kanske bara en fast beslutsamhet om att det var dags att avsluta kriget en gång för alla.

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Yazfein hade hela tiden rört sig nära Maeve men inte aktivt deltagit i de sista farväl alla hade tagit eller hur de hade skjutit ut båten i vattnet. Men han fanns där hela tiden, märkte hur vinden avtog runt dem när de hade sagt sina sista farväl. För att sedan tillta igen när de stod på strandens kant, förde båten ut på vågorna. Hur kraftiga de än var eller hur mycket de än verkade blåsa så kantrade inte båten eller ändrade riktning. Fören var stadigt riktad rakt ut i havet när de kom med bågen för att sätta fyr på bålet som fanns uppstaplat runt mannen där. Han ser bort mot Maeve och inväntar hennes reaktion på hur hon ska göra när de kommer med bågen och pilarna åt henne.  Han tar ytterligare ett steg bakåt och lägger armarna bakom ryggen medan han sänker huvudet lite. Sänder ut en tanke om att ifall gudarna var där denna dag hade han ett par frågor till dem och ville gärna prata med dem om de skulle ge sig till känna för honom.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Hennes farväl hade varit kort, hon hade trots allt redan fått säga mycket av vad hon ville ha sagt när de först funnit Ejvald där i gläntan, dödligt sårad men fortfarande i livet. Nu kysste hon hans kalla panna och strök undan några av de grånande lockarna från hans ansikte innan hon lät de andra ta plats. Vreden inom henne låg och bubblade precis under ytan, men trots det så hörde hon sin fars fråga och nickade bara medhållande. Det borde vara deras mor som tände bålet, men hon var inte där, och Maeve hade trots allt redan sänt en familjemedlem till gudarna, så varför inte en till?

     

    Hon tog emot bågen och pilen som räcktes henne utan några ord, för vad hanns det att säga? Att vinden tilltog verkade inte bekymra henne, ty hennes hand var lika stadig som båten som långsamt sveptes ut till havs när hon drog strängen till örat och siktade, andades ut och släppte den med en ljudlig smäll.

     

    Det såg ut som om elden falnade i det blåsiga vädret, men sekunden efter att den slagit ned i den guppande båten så tog det torra riset fyr, och snart stod hela likbålet i lågor.

    ”Jag behöver något starkt att dricka, och sen ska vi prata”, sade hon riktad mot sin far och bror, kanske lite hårdare än hon menat, men hon tänkte inte be om ursäkt. Istället räckte hon tillbaka pilbågen till den man som givit henne den, och vände helt enkelt på klacken för att styra stegen upp mot Sätet. Hon besvärade sig inte med några andra ord, men hon kastade en hastig blick mot Yazfein när hon passerade, som för att tacka honom för att han följt med. Trots allt var det inte hans familj, och inte heller hans gudar.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Både Audgisil och Asgeir stod med blickarna fästa på Ejvalds brinnande likfärd, Asgeir något längre än deras far.
    ‘Låt oss dricka, och sedan prata.’ höll Audgisil med, och sakta började folksamlingen skingras efter att ceremonin var över. Nu skulle det drickas och festas i Ejvalds ära, men familjen hade mycket mer att diskutera än de döda. De hade en levande familjemedlem att försöka finna med. Medan Audgisil och Asgeir tillsammans med Maeve rörde sig mot Sätet dök Arand tyst som en skugga upp bredvid Yazfein.

    ‘Läget mörknar.’ konstaterade han torrt. Här hade han tänkt att han skulle få leva sitt egna liv i Kaldrland, men nu var han insyltat i detta. Men han kunde inte vända det ryggen heller.
    ‘Jag har på känn att vi kommer bli tvungna att jobba sida vid sida innan detta är över.’ konstaterade monsterjägaren, och började även han röra sig mot Sätet men på avstånd från familjen.

    Det dracks och åt, och Ejvalds minne hedrades med berättelser och sånger om hans bragder. Vid passligt tillfälle slank Audgisil och den övriga familjen åt sidan in i en av de mer privata kammrarna i Sätet.
    ‘Så, dags att tala, för nu har det druckits.’ konstaterade Audgisil och riktade sin blick mot de barn som var kvar, samt Yazfein som var Maeves eviga kompanjon sedan de båda förenats. Vart Eirik tagit vägen visste han inte, men med tanke på sonens reaktion innan gick det att anta att han gett sig av för att hantera sin sorg ensam.
    ‘Jag låter er tala först.’ sa han och riktade blicken till Maeve och Asgeir.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Hon hade suttit i tystnad under festligheterna i hallen, ett krus med öl mellan sina händer som hon gång på gång såg till att få påfyllt. Hon lyssnade på sångerna och berättelserna om Ejvalds bragder utan att göra så mycket som en min, varken av glädje eller sorg. Istället satt hon och stirrade ned i sin dryck med sammanbitna käkar och en hårdhet i blicken som bara fanns hos en som redan gråtit slut alla tårar och yttrat alla nödvändiga ord. Hon väntade helt enkelt, och när hennes far signalerade att de skulle röra sig från långbordet så var hon inte sen att resa sig. Vad som än försiggick i hennes sinne så verkade det som om något förändrats under de förflutna timmarna, så när hon reste sig för att gå bort till det intilliggande rummet så gjorde hon det utan att kasta en extra blick på vare sig Yazfein eller Arand.

     

    Väl inne i rummet tillsammans enbart med sin far och sin ena bror så lutade hon sig mot en av väggarna och lade armarna i kors över bröstet. Att Eirik inte var där gjorde henne både besviken och irriterad.

    ”Du vet redan vad jag vill säga. Det här har gått för långt. Först Kettil och nu Ejvald, och säkerligen också mor om vi inte gör något åt saken. Jag vet att vi har försökt göra det här på rätt sätt, men Hrafn spelar inte rent, det finns ingen heder i hans metoder, så varför ska vi hålla oss själva till en högre standard när det bara slår tillbaka i våra ansikten?” Började hon, uppenbart irriterad, men mer samlad nu än tidigare. Det fanns en kall beslutsamhet i hennes röst och hennes kroppsspråk när hon reste sig från väggen och började vandra runt i rummet.

    ”Om det är fult spel som Hrafn vill ha så kan jag ge honom det. Det måste finnas en hemlig väg in från bergen, annars skulle de behöva rida runt hela bergsmassivet för att ta sig hem. Ge mig tillåtelse att sätta ihop en liten grupp män som rider med mig in i Svartfåglarnas territorium. Det måste finnas någon där, man eller kvinna, jag skiter i vilket, som vet något om bergspassagen, och om de inte gör det, nå, då ska jag skicka Hrafn ett fint, spetsat meddelande för varje person som misslyckas med att ge mig informationen jag vill ha”, fortsatte hon i en ton som lät mer som ett morrande än något annat, och underligt nog fann hon att hon menade det.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Asgeir nickade medhållande till sin systers ord.
    ‘Det är dags att avsluta detta nu.’ sa han bestämt, och för att förtydliga sina ord slog han en knuten näve i en öppen handflata.
    ‘Vi måste krossa dem!’ som om det vore så enkelt. Audgisil lyssnade på sina barn, tålmodig som vanligt.

    ‘Som ni vet skulle vi förlora allt för många liv genom en ren attack med våra skepp. Viken är för välbefäst…’ suckade Audgisil, en stor del av dilemmat de befann sig i trots allt.
    ‘Er mor ämnar hitta vägen in, och jag hoppas hon lyckas. Men tills dess måste vi agera, och försöka finna den själv. Så samla krigare, och gör vad ni kan för att finna detta. Maeve, du följer din plan, Asgeir, du förbereder en flotta för attack. Tiden för diplomati är över.’ sa han, och viftade med brevet som levererats av Hrafns sändebud i sina barns riktning.
    ‘Mitt liv för er mors, är deras krav.’

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Förvåningen i Maeves ansikte var tydlig, hon hade inte förväntat sig att få medhåll, åtminstone inte från sin far. Han som alltid var lugn och beräknande tycktes precis som resten av den samlade familjen ha fått nog, ett faktum som fick ett visst mått av stolthet att välla upp inom henne. För några år sedan skulle hon kanske ha dragit på smilbanden, men nu nickade hon bara åt orden, hennes blick lika hård och bestämd som tidigare.

    ”Ett krav vi inte ens borde besvära oss med att besvara. Du är utvald av Oden, far, du tog tronen genom holmgång, en som du vann utan fult spel, om gudarna inte var på vår sida så skulle de inte ha låtit dig segra då”, sade hon hårt innan hon vände blicken mot sin bror.

    ”Jag skulle be dig följa med, bror, men jag tror att din plats är vid fars sida i detta”, tillade hon med ett litet leende. Hon lade en hand mot sin äldre brors ena arm och tryckte den försiktigt.

     

    ”Jag ger mig av redan i morgon.”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Asgeir såg beslutsam ut, men ändå lite nervös inför uppdraget. Även om han de senaste månaderna hade varit ledare för många krigare i strid och fått ta svåra beslut hade han inte varit ansvarig för någon flotta förut. Men han skulle så klart göra vad hans far bad av honom, och nickade mot Maeve beslutsamt då hon verkade veta vad som skulle göras.
    Audgisil skrattade lite över Maeves ord.
    ‘Jag börjar tro att det kanske inte är jag som är utvald av Oden, utan du, Maeve.’ sa han ärligt. ‘Kanske ni, alla mina barn, med era förmågor.’ åt det såg Asgeir lite beklämd ut, för han hade, vad han visste, ingen speciell förmåga så som Eirik och Maeve.
    ‘Gör dina förberedelser, dotter, gudarna är med dig.’ sa Audgisil och reste sig för att omfamna henne i sina stora starka armar.
    ‘Vi ska få er mor tillbaka… Och bränna ned hela Ramheim om det så behövs.’

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Åt sin fars ord så fnös hon lite ogillade, men hon protesterade inte när han drog in henne i en omfamning. Istället kramade hon om honom hårt, något som fick såret i ryggen att värka.

    ”Och med er, far”, svarade hon allvarligt innan hon släppte taget om honom och vände sig mot sin bror. Denna gång kramade hon om honom på samma vis som hon kramat sin far, medveten om att detta kunde vara sista gången de sågs i det här livet.

    Du har alltid varit den bästa av oss”, viskade hon lågt i hans öra innan hon släppte taget om honom och tog ett steg bakåt för att betrakta både honom och sin far. Det kändes som att ta farväl, en tanke som hon gjorde sitt bästa för att skjuta undan.

     

    ”Jag ska bränna ned hela Ranheim även om det inte behövs. Men först ska jag leta reda på den där monsterjägaren…” Sade hon bestämt innan hon snabbt vände på klacken och lämnade rummet, ovillig att låta någon av dem se smärtan i hennes ögon.

Viewing 20 posts - 61 through 80 (of 80 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.