Post has published by Solizen
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    Hon hade inte gått tillbaka. Lämnat rummet där Sandor, Leony och Maeve blivit kvar. Förödmjukad, sårad och arg över hur Sandor totalt kört över henne, inte lyssnat alls till hennes argument och i stunden undrade hon om det ens var värt att hon tog över och styrde Karm medan Sandor var bort. Kanske hade det varit bättre att låt Leony axla manteln så att hon själv kunnat dra sig tillbaka tillsammans med sina barn. Kanske en önskedröm just nu men det är vad hon önskar. Väl i sina egna kamrar, det stora sällskapsrummet med soffor och fåtöljer, en stor eldstad och skrivbord och sovkammaren i anslutning avskilt med stora dubbeldörrar till sängen med sin sänghimmel och förhängen av mörkblå sammet och gulddetaljer skickar hon ut sina hovdamer. Protester hörs men hon bryr sig inte, vill vara ensam. När tystnaden sänker sig sjunker hon ned i en av fåtöljerna, inte längre rak i ryggen och ansiktet spricker upp i en sorgsen grimas. Hon är både ledsen, arg och besviken på den man som bara för någon timme sedan i ensamhet bedyrat henne att han skulle höja hennes status och så hade han i nästa andetag gjort precis tvärtom.

    En hand dras över ansiktet, trött innan hon reser sig för att medan hon rör sig över golvet få ur hårnål efter hårnål i den enkla knut hon haft det långa ljusa håret uppsatt i. Låter håret böljande hänga fritt utmed hennes rygg medan hon börjar snöra upp klänningen för egen hand, det är inte helt lätt men med blicken ut genom ett av de stora fönstren har hon knappast bråttom. I hennes inre går hon igenom händelsen i mottagningsrummet..och ju mer hon tänker på det, dessto mer ledsen blir hon. Händerna stannar upp i sin avklädnad, snörningen till hälften uppsnörad och hon lägger händerna mot den kalla glasrutan i fönstret* Varför är män så tjockskalliga?! *Suckar hon men där finns ingen som kan svara på frågan som kastats ut i intet.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Det dröjde ett tag till innan Sandor var färdig med de uppgifter han var tvungen att ta tag i innan sin avfärd, men ständigt hade han Selene i sina tankar. Stundens hetta och hans frustration hade återigen vunnit över hans bättre omdöme, och han visste att han inte borde varit så framfusig. Han visste att det enda rätta var att försöka ställa saker till rätta – men hur? Detta var inte hans starka sida, och det hade det aldrig varit. Trots allt hade han alltid varit en man som agerade på impuls och känsla, snarare än efter etikett och regler. Han ville stoppa von Breslau och alla andra hans motståndare från att eventuellt skada hans familj, och vad hans familj arbetat så hårt för. Till sist då han hade möjligheten avvisade han sitt garde och andra som ständigt följde efter honom och sökte sig till Selenes kammare.

    Varsamt, med försiktighet, knackade han på och steg sedan in.
    ‘Selene…’ sa han, då han fann henne med sitt hår utsläppt och den melankoliska skepnaden han gjort henne till. Synen var vacker, men sorgsen, och han ångrade att han orsakat så mycket sorg hos henne. Han steg in, och stängde dörren efter sig. Än en gång kände han hjärtat slå, och fann att situationer som denna var mycket svårare än slagen han deltagit i. Där visste han vad hans roll var, och vad han skulle göra. Här kändes det som allt han gjorde förvärrade situationen.

    ‘Förlåt, jag lät mitt temperament ta över.’ sa han lamt.

  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    Hon hör de tysta knackningen och vet redan innan han stiger in över tröskeln att det är han. Hon vänder sig dock inte om, säger inget för att hälsa honom eller välkomna honom in utan håller endast blicken fixerad ut genom fönstret som vetter ned mot slottsträdgården, den privata som endast var för kungafamiljen och deras högt ärade gäster. Den hade minst sin grönska och skulle snart täckas av snö men än kunde hon njuta av den för även i höstskrud fanns det något att älska där. Hon hör hans förklaring, hans förlåt, nacken sänks en aning men hon står kvar några hjärtslag till innan hon sakta vänder sig mot honom. Blicken sorgsen, arg.. ledsen när hon ser på honom.

    ”ja.. ” Svarar hon lågt medan hon granskar honom som om hon funderade på om hon verkligen kände mannen som stod där framför henne. Ibland var han som en total främling för henne och det skrämde henne.

    ”Jag förstår mig inte på dig..” Fortsätter hon uppgivet och det är som om hon tappar luften helt, orken. Några steg från fönstret innan hon sjunker ned i en av de blå sammetsfåtöljerna med hög rygg. Inte längre så drottninglik när hon sjunker tillbaka med ryggen mot ryggstödet och det blonda håret i en kaskad kring hennes ansikte och axlar.

    ” Varför? Varför gör du såhär?” Frågar hon honom slutligen, uppgiven men också en ton av irritation i hennes röst” Du lyssnar inte på vad jag säger, avfärdar det som en hustrus ord till sin man när det själva verket var en drottnings ord till sin kungs. En regents ord till en annan regent..och Maeve anklagade mig för förräderi när det enda jag vill är att skydda Karm i första hand. ”Trött ser hon på honom, inte bjudit honom att sitta ner och han fick göra som han ville.

     

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Sandor suckade djupt åt hennes ord. Alla ord hade sanning i sig, även om han också såg det på ett annat vis. Men man kunde alltid se det på olika vis, och han visste att om han skulle stå hårt på sina åsikter nu skulle de få ett sorgset farväl – och det var det sista han ville. Trots allt visste han inte med säkerhet om han skulle komma tillbaka, även om han skulle göra allt för den sakens skull. Trött och frustrerat satte han sig ned med i en fåtölj mittemot henne, och såg ned på golvet en stund – framåtlutad mot sina knän. Funderade hur han skulle formulera sig, innan han tog till orda igen.

    ‘Min största svaghet är att jag aldrig varit en riktig regent. Jag är inte en man som… skapar olika personligheter för olika roller. Medan du vet hur du ska tilltala mig som konung, eller som din make.’ han suckade djupt.
    ‘För att vara ärlig försökte jag inte göra något annat än det jag trodde var rätt, det… Jag försöker bara skydda dig, våra barn, vårt rike. Jag är rädd att jag inte kommer kunna göra det, och allt papperskrig gör mig galen. Von Breslau gör mig galen.’ han drog ett djupt andetag, för han hade igen börjat tala hårdare och snabbare bara han tänkte på hur von Breslau och hans lakej betett sig inför rådet och hur de gång på gång gått emot honom. Han drog en djup suck för att lugna sig själv.

    ‘Jag inser att jag behandlade dig illa, Selene… och för det är jag ledsen. Jag gjorde ett fel ingen konung borde göra mot sin drottning. Du är den försiktigare av oss, den mer intelligenta. Jag vill bara få ett slut på allt elände, snabbt och på det enda vis jag kan.’

  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    Hon följer honom med blicken när han tar sig in i rummet och sätter sig ned i fåtöljen mitt emot henne. Hon säger inget, betraktar honom bara i tystnad medan han tycks försöka samla tankarna. Hon låter honom för själv har hon inget mer att säga för stunden. Hon möter hans blick och håller den där medan hon lyssnar till vd han säger. Hon nickar kort.. ja hon hade lärt sig sedan barnsben hur hon skulle föra sig vid hovet. Att i officiella rum lägga undan det familjära och än mer så hade det blivit när hon kommit hit till karm. Hon ville inte visa allt för alla och en var. Den riktiga Selene var det endast de närmsta, familjen som fick se och lära känna, ville inte dela sitt innersta med alla. Hon hade en offentlig person och en familjär medan Sandor.. ja han var en och samma hela tiden

    ”Det är ett måste för att jag ska orka leva här vid hovet ” Säger hon lugnt även m hon fortfarande inte förlåtit honom för det han gjort så kunde hon i alla fall tala med honom. Hon suckar lite när han säger att han bara velat skydda henne och hon sätter sig lite mer tillrätta i fåtöljen, önskade att hon haft en bägare vin i handen eller något ännu starkare men orkar inte resa sig för att hämta så hon låter det vara, skjuter tanken åt sidan” Men Sandor.. Von Bresalu är inte den första eller den sista av våra vasaller som går emot oss. Inte den första eller sista att göra oss galna. Men att s0atrta krig mot alla vasaller är bara dumt och kommer störta oss båda och vår familj i fördärvet. Just nu är Von Breslau inte en fiende, han är i fält, i krig tillsammans med sin länsherre, dig och är inget hot mot Karm. ”Hon tystnar kort för en stund medan hon ser på honom” Det du tänker göra är att förklara krig. Och om det kommer till Von Breslaus kännedom lämnar du Karm öppet och du sätter mig, dina barn och staden i ett läge där vi inte kommer att kunna försvara oss. Det finns en tid för allt men du väljer att rusa huvudstupa in i en konflikt som är vilande i stället för att vänta, bida din tid och slå till när Karm är starkt.”

    Hon skakar en aing på huvudet och bestämmer sig för att hon behöver det där vinet ändå. Reser sig och rör sig bort till ett litet sidobord av marmor, greppar karaffen och häller upp vin i två bägare och ger den ena till Sandor innan hon sätter sig i fåtöljen igen, blicken på honom medan hon tar en klunk.

    ”Kommer det någonsin att bli bättre? Kommer du någonsin stanna upp, lyssna på vad jag har att säga innan du rusar in i något bara för att din syster och någon utländsk prinsessa tycker att det är en utmärkt idé. Du sa att du skulle stötta mig, höja mig så att jag skulle få det lättare när jag tar över som regent men du gör precis tvärtom. Inför din syster och inför vår gäst visar du återigen att mina åsikter inte är värda att lyssnas på. Kanske rä det bättre att du sätter Leony på tronen medan du är borta.”

    Rösten en aning bitter och blicken sårad när hon ser på honom över vinbägrens kant.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Sandor lyssnade på hennes ord ,och betraktade henne då hon fick för att hämta sitt vin. En stund var han tyst, och lyssnade på hennes ord och gjorde en liten grimas. Det hade inte varit Maeves eller Leonys idé, utan hans.
    ‘Jag har redan lovat dig att jag ska höja dig, och det tänker jag göra – som vi redan diskuterade.’ trots allt var han inte en som bröt sitt ord, någonsin, även om han var spontan.
    ‘Och jag hade tänkt… Men du rusade iväg innan…’ han suckade djupt. ‘Jag önskar du inte sprungit iväg.’ sa han bara till sist, istället för att gå in närmare på detalj.

    ‘Jag förstår inte hur du kan se så milt på von Breslau, efter hur de behandlade dig i rådet. Om någon är det dig de underminerat och nedvärderat, samt min auktoritet i alla sammanhang. De är vår fiende. Men…’ sa han till sist och suckade djupt.

    ‘Istället för att attackera kommer jag blåsa av attacken, och lita på ditt ord.’ Det var så klart svårt att ändra sitt ord, men han skulle göra det för hennes skull.
    ‘Imorgon rider jag ut mot Loradon, och möter von Breslau utanför staden. Vi får bara hoppas att han inte tar tillfället i akt för att hugga oss i ryggen då jag inte har något att hålla honom fast vid för att hindra honom. Han är en obarmhärtig och grym man, rapporterna från Iserion är bland de brutalaste jag hört. De spetsade barn på polar, Selene.’ sa han, med avsmak i ansiktet.
    ‘De korsfäste adeln, slaktaren från Märehn och Iserions bödel kallar de honom, och en man som redan gång på gång visat att han inte står på vår sida. Han stod på Valmonts sida i inbördeskriget, och skulle han få chansen är jag övertygad om att han skulle avsätta oss och ge oss samma behandling.’ än en gång knöt han sina nävar hårt och drog ett djupt andetag.

    ‘Imorgon är du ensam regent, Selene, och besluten över vad som måste göras här faller på dig. Därför litar jag på att du ser detta i rätt ljus, och avblåser attacken. Leony är inte passande för att sitta på tronen, och det vet du. Medan Leony sätter familjen före allt, vet jag att du kommer fatta de rätta besluten för allas bästa. Och för att vara ärlig, Selene, har vi olika åsikter i detta ärende. Jag lyssnade på dig, men jag ansåg mig själv ha rätt. Trots allt har jag sett vad som sker på slagfältet, och jag har sett hurdan Nicolaus är för jag har stridit mot honom i min ungdom då vi frigjorde denna stad från våra fiender. Det färgar mitt omdöme, och för det är jag ledsen.’ Nej, minnesbilderna från kriget var inga milda sådana.

  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    Det spelar ingen roll vad du tänkt, skadan var redan skedd ”Suckar hon tungt medan hon lyssnar till hans försök till förklaringar. Det kändes som om hon hört dem förut ” Hur hade jag kunnat stanna kvar när någon mitt framför näsan på mig anklagar mig för att förråda mitt land?” Hon ser på honom med uppenbar förvåning i blicken” Hade du stannat? Låtit det passera? ” Hon trodde inte det, hoppades inte det för om han retade sig så på Von Breslau så borde en sådan sak också reta honom.

    ”Sandor, Von Breslau är inte den enda som behandlat mig så.. det är bara det att du inte sett det. Det kommer alltid finnas ätter och hus som inte stödjer vårt sätt att styra Karm och dessa kommer vi alltid ha emot oss oavsett va vi gör. Vi kan inte göra alla nöjd amen vi kan inte heller jaga varenda en som går emot oss. Det vi kan göra är att försöka hålla en balans.. och det är för sent att avblåsa attacken Sandor.. förstår du inte det? Att avblåsa den skulle göra så att du framstod som vek och det är det sista du behöver nu. ” Hon suckar lite, att tala igenom sådana här saker före man blandade in andra var ingen dum idé ansåg hon” De är inte vår fiende.. men de kan bli… Han gick emot din order ja men han ordnade Iserion som länge varit ett problem, han såg till så att Karm utökades även om det är Märhen som sitter på makten där tills vidare. Men Karm har fått ett lydrike med handel o allt det innebär. ” Hon sa inte att hon stöttade Märhens upproriska sätt men hon kunde helt klart se fördelarna med att ha Iserion under Karms vingar. Hon reser sig långsamt, går mot honom och säter sig intill honom lätt vinklad så att hon kan se honom. Mjukt tyg över den blå soffan och en hand som tvekande söker hans” Jag vet vad de kallar honom, vad de gör honom och det är desto större anledning att inte reta upp honom i onödan. ” Säger hon, nu lite mjukare i rösten medan hon kramar hans hand i sin.

    Hon sänker huvudet kort, ser ned mot deras sammanflätade händer och suckar tungt ” Vi kommer ha olika åsikter i framtiden med ” Säger hon lågt” Jag tänker genomföra attacken som du redan satt i rullning men jag tänker inte stå ensam som ansvarig om det skulle vara så att det misslyckas. Jag kommer, oavsett vad elony anser, att ta detta med rådet och informera dem om vad som händer. Jag behöver deras stöd och jag kan inte gå bakom deras rygg. ” Hon ser upp för att se på honom, möta hans blick. Det var hennes beslut och hon tänkte genomföra det. Om en sådan här sak skulle genomföras var det lätt att hänga den som stått bakom det. Var det flera så skulle hon ha sin rygg fri, hon skulle låta Sandor ha ryggen fri och i förläggningen även låta Leony gå fri, något som i hennes ögon inte var lika viktigt mend et var inget hon någonsin skulle säga till Sandor.

    ”Vi får en chans att tala mer när du kommer tillbaka ” Inte om… utan när..” men vi måste börja lita på varandra.. ” Avslutar hon meningen , det fanns fortfarande brister där i deras tillit och hon antog att hon inte var ensam om att se det. Hon ler svagt men allvarligt medan hon sakta vänder sig om för att låta ryggen vändas mot honom, drar undan det långa ljusa håret för att blotta den halvt uppsnörda klänningen och en smal nacke” Hjälper du mig med klänningen?

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    ‘Jag skulle inte ta en Kaldrländares ord så hårt, Selene. De tänker ännu mindre än mig, och deras ord bär sällan verklig mening. Hur skulle det se ut om jag stormade ut varje gång någon sa något jag inte vill höra?’ men han lät ämnet falla, och Sandor lyssnade i tystnad på hennes ord, och nickade här och där för att visa att han följde med hennes ord. Just då önskade han att han kunde ställa saker till rätta, men hur? Han skulle behöva försöka tänka efter mer, och försöka få henne att inse att han respekterade henne även om han inte alltid visade det på rätt vis.

    Då hon sedan gick bort och bad om hans hjälp drog han lätt efter andan. Långsamt reste han sig, med blicken på hennes hår och huden på hennes lena nacke.
    ‘Låt oss göra en kompromiss istället. Ingen har hört mina tankar förutom ni som befann er i rummet. Istället för att rusa huvudet före, som jag gjort, förbereder vi istället. Om det visar sig att förhandlingarna med Märehn slutar illa efter slaget vid Loradon skickar en av våra magiker ett meddelande till våra krigare för att initiera attacken. Då är vi förberedda om något går snett, men riskerar inte att skada oss själva så som du framhåller. Låter det bättre?’ undrade han, och började sedan dra i snörningen med milda och försiktiga rörelser.

  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    ”Det spelar ingen roll vem som säger en sådan sak och även om hon är uppvuxen i Kaldrland så borde hon ha vett not att inte kasta anklagelser omkring sig. Hade hon varit min dotter eller son så hade jag inte låtit det passera. Jag låter det vara för den här gången men jag hoppas att hon kanske lärde sig något av det. Karm är inte som Kaldrland. ” Sandor tog för lätt på det men hon orkade inte riktigt ta den diskussionen, den var liten i sammanhanget. Med ryggen mot honom och hans händer som varligt började snöra upp resten av snörningen till klänningen. Hon lyssnar till hans förslag, tänker igenom det en lång stund innan hon nickar och ser över axeln mot honom. En lång nacke sträcks lätt och hon nickar” Ja, det låter bättre.. jag säger inte att jag inte är orolig för Märhen och dess Lord men jag tror att vi vinner på att ta det försiktigt. Tack Sandor. ”Hon menade det, verkligen för det kändes som en oerhörd lättnad att han gett med sig, att de kunnat mötas där. Hon ryser ofrivilligt till av hans händers beröring och hon mjuknar inför honom. Sakta vänder hon sig om, händer mot hans bröstkorg medan hon ser in i hans ögon. ” Vi är två starka viljor.. om vi kan.. slå oss ihop kommer vi att bli starka tillsammans. ” Säger hon lågt innan hon sträcker sig upp för att möta hans läppar i en lång men öm kyss. Tar sedan hans hand och med blicken i hans leder hon honom över golvet och in genom dubbeldörrarna till sovkammaren. Hon klarade inte av att vara arg på honom mer, inte nu när det var deras sista natt tillsammans..

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.