Post has published by Yazfein
Viewing 20 posts - 21 through 40 (of 62 total)
  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Ejvald går de få steg som skiljer dem åt, lägger armarna om henne i en faderlig kram, drar henne intill sig och känner styrkan som finns hos henne. Hans hjärta svällde av stolthet ju mer han höll om henne och tänkte på att hon åstakommit. “Ragnhildr, jag är så stolt över dig och allt du har gjort. Varken jag eller Sif kunde ha fått en bättre dotter. Fortsätt skapa din egen väg och gå framåt med huvudet högt.”

    Han släpper långsamt taget om henne och möter hennes blick med ett varmt men lite trött leende. Det var tydligt hur allt hade tagit ut sin rätt på honom. Men han var fast besluten att genomföra detta med henne och se till att hon fick ge sin plan ett försök. Om detta blev hans slut så var det så. Det gick inte att säga hur det skulle gå men han var redo oavsett. “Då ses vi strax innan soluppgången i övermorgon.”

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Det dröjde inte allt för många timmar innan Ranghildr dunkade hårt på Ejvalds dörr. Att hon var ilsken var inte svårt att se och det var knappt som om hon hindrade sin knutna näve när Ejvald öppnade dörren. Ett sista slag mot dörren innan hon steg in i huset.

    “Kan jag… få sova här?” frågade hon, försiktigt, nästan som när hon hade varit en flicka och bett om att få krypa upp mellan Sif och Ejvald när hon hade haft en mardröm. Det var förstås sällan det hände, men någon gång hade hon nog vågat att visa den svaga sidan åt honom.

     

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Ejvald hade inte riktigt funnit ro att sova så han hade suttit vaken vid brasan när det bankade ilsket på dörren. Dock var det slag han kände igen och hade förväntat sig att nästan få sig ett slag i bröstet när han öppnade dörren. Men nog såg han lite förvånat på Ragnhildr ändå där hon stod utanför dörren. Tonen i hennes röst fick hans hjärtat att dra ihop sig lite, det var som om hon var den lilla flickan han funnit på skeppet igen.  “Självklart kan du göra det Ragnhildr. Bädden är varm och inbjudanden för de som vill sova.”

    Han sa orden på ett sätt som visade att han inte hade någon lust att sova just nu. Men att hon var välkommen att ta bädden om hon behövde sova. Kanske såg hon också ut att vara den av dem två som behövde sömnen mest just nu. “Ingen bra kväll där på Sätet eller hur?” Hans röst var lugn och varm medan han stängde dörren och reglade den från insidan för att hålla den stängd i vinden som börjat blåsa.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Att hon var ilsken var förstås inte svårt att se och hon slog med den knutna näven i luften för att försöka att lugna ner sig vilket inte riktigt lyckades och hon fnös ilsket för att sedan göra en gest mot Ejvald.

    “Den jävla tösen! Var jag någonsin så envis och jobbig mot dig? Att säga emot…” började hon berätta coh det var som om orden inte riktigt gick ihop och snart sjönk hon bara trött och sliten ner i fåtöljen och lät blicken vandra in mot elden.

    “Vet du… ibland tänker jag de vore bättre utan mig.”

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    “Om du någonsin var envis och jobbig? Hmm jo det vill jag minnas att du var och både jag och Sif svor oss förbarmade över dig men i slutändan var det allt värt det.” Han slår sig ner bredvid henne och lägger en hand på hennes axel mjukt medan han ler varmt mot henne. För även om hon varit envis och sagt emot dem flera gånger så hade de inte ändrat hur de kände för henne. Han höll handen på hennes axel medan han mötte hennes blick och log än, han förstod henne så väl.

    “Nå tösen min, berätta vad din tös har gjort nu som inte du inte håller med henne om och inte skulle de klara sig bättre utan dig. De skulle nog vara vilsna utan sin mor och maka ska du se.” Han ser mot henne och nickade kort som för att visa att han förstod hennes ilska.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    En suck lämnade hennes läppar och hon begravde sitt ansikte med sina händer för att skaka på huvudet åt hans ord. På ett sätt trodde hon inte riktigt på dem. För just nu kändes det som om de alla var emot henne. Kunde de inte se det från hennes synvinkel? Hon drog ett rosslande andetag innan hon höjde sitt ansikte igen.

    “De alla är emot mig, och vi bråkade om det.” sa hon, sammanfattande inte hade hon tänkt berätta för Ejvald sina misstankar.

    “Far… hur… vad tänkte du om Audgisil när du mötte honom först?”

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Han lyfter långsamt handen från hennes axel och kliar sig lite i nacken medan han ser upp mot taket en stund, nästan lite obekväm över hennes fråga. Sen suckar han lätt och ler ett roat leende mot henne för att sedan ta ett djupt andetag. “Vad jag tycket om Audgisil första gången jag mötte mannen som skulle ta min tös ifrån mig? Jag tyckte inte om honom alls just för det, men du verkade trivas i hans sällskap och han var god mot dig. ”

    Sen lägger han huvudet på sne och studerar henne, hon verkade så trött och utmattad, inte alls ett sätt han hade sett henne förut. Så lite fundersam var han allt över det. “Alla emot dig? Det tror jag inte de är, men de är nog rädda att förlora någon de älskar. Hur mycket vill du egentligen inte låta mig följa dig på denna plan du har och istället låta mig stanna här?”

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Ett litet flin fanns på hennes läppar över hans ord om Audgisil och slog sig ner i fåtöljen med en liten suck. Vem var hon att döma vem hennes lilla tös hjärta slog för? Det var egentligen faktumet att hon ville dölja det för henne som gjorde henne ilsken och nästan lite… misstänksam mot denne Yazefin och hon skakade på huvudet åt det hela.

    “Han har väl varit god nog mot oss båda, hm?”

    Nästan lite irriterat slog hon med handen framför sig, som om hon inte hade någon lust alls att förklara den hon suckade tungt. För var hon något bättre om hon inte kunde svara på det?

    “Det är klart jag inte vill du ska dö, far.” sa hon, hennes röst svag och darrandes för att möta hans blick.

    “Men på samma sätt som jag aldrig frågasatt dig och dina val, hade jag önskat att mina barn kunde… göra detsamma.”

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    “Mm Audgisil har varit väldigt god mot oss båda två, mot alla han regerar över med skulle jag säga men nej jag tyckte inte bra om honom i början det gjorde jag inte. Men ditt beslut om honom och era känslor för varandra var vad som fick avgöra i slutändan vad jag än tyckte.” Han sätter sig tungt ner på golvet och ser på Ragnhildr med ett lätt leende, låter tystnaden sänka sig mellan dem efter att hon talat. Han väntar lite till för att vara säker på att hon just nu var klar med det hon ville säga.

    “Så de ska vara tysta och bara acceptera att deras mor vill riskera sitt liv utan att de får hjälpa till eller kan göra något som hjälp? ” Han ser lite frågande på henne och ler ändå varmt medan han möter hennes blick. “Det är klart du kan ifrågasätta det beslut jag tagit och de har rätt att ifrågasätta ditt beslut. Kommer du ihåg det jag berättade om där på stranden i Nirai får så många år sedan? Hur du skulle få fatta beslut som folk kommer ifrågasätta och se om du kan stå fast vid dina beslut?”

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Åt det som han sa skakade Ranghildr på huvudet och korsade sina armar med ett snett leende. För han hade alltid haft så många lektioner och tankar även om det flesta av dem ekade i hennes huvud ofrivilligt inbultade i henne… ville hon inte riktigt ge honom det hela och fnös.

    “Som om du lät mig ifrågasätta dig.” sa hon med ett skrockande och lutade sig fram och lät sitt huvud vila i hennes händer som hon drog över ansiktet med en djup suck.

     

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    “Står du ändå inte här och ändå faktiskt ifrågasätter mig?” Han ler roat mot henne och sträcker på sig så att hans leder knakar lite. Sen kliver han bort för att packa iordning det sista av sina saker han skulle kunna behöva ha med sig om de skulle ge sig av för att gör hennes plan. Han var redo för vad som än skulle komma om de gjorde det, han vände sig om och såg på Ragnhildr med ett lugnt leende och beslutsamhet i blicken.

    “Så tösen min, vad kommer du göra nu när din plan ifrågasatts? Har det fått dig att tveka eller kommer du ändå genomföra den?” Han lägger armarna i kors medan han lätt lutar sig nästan lite nonchalant mot väggen, på det där sätter han alltid hade lutat sig mot vägg eller dörrkarm genom åren på deras räder eller när han velat reta någon.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Hans retsamma vis och det roande leendet kunde reta gallfeber på henne och om hon inte redan var så utmattad, ilsken och trött skulle hon nog gnisslat tänder över hur jobbig han var. Och om det inte vore den sista gången som de sågs. Bara tanken fick det att knyta sig i magen och hon drog en suck för att göra en lika nonchalant handgest framför sig.

    “Jag tänker att vi rör oss redan ikväll, far.” sa hon, simpelt och log svagt mot honom och höll menade sitt spjut i handen.

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    “Ikväll redan? Är du säker på det Ragnhildr? ” Han ser nästan lite förvånad ut när hon säger det men han hämtar sig snabbt och nickar kort. Om det var vad han ville så skulle han verkligen inte vara ivägen för henne. Han går bort till sakerna han lagt fram och funderar lite innan han nickar.

    “Lägg dig i bädden och vila tills det är skymning och vi kan ge oss av då. Du behöver den vilan mer än mig just nu om detta ska lyckas på bästa sätt.” Han ler mjukt mot henne och sätter sig sedan ner på en bänk där inne och betraktar brasan lite medan han verkar fundera på något.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Det var inte riktigt någon idé att protestera. För all del hade han en poäng med det som han sa och hon grimaserade lite motvilligt samtidigt som hon lade sig ner med sina kläder. Smutsiga som de nog var. En liten inre röst proteseterade mest för hon kunde se hur Sif skulle bannat henne och hon kunde inte rå för att skratta lite.

    “Sif skulle gett mig den där mördande blicken om jag låg i er säng med mina smutsiga kläder. Jag tror hon kallade mig råtta, mer än vad du gjorde” kommenterade hon och gäspade för att lägga sig på sidan och klappa på sängen för att få honom att komma nära henne.

    “Kom far, sov med mig.”

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Han kan inte låta bli att skratta åt hennes kommentar om hur Sif hade bannat henne, hans fru hade bannat dem båda ordentligt för vad de tänkte göra sen också. Tanken på Sif gjorde att det högg till i hans hjärta lite, även om åren gått så hade saknaden inte lagt sig och skulle aldrig göra det. Men Ragnhildr och hennes familj hade gjort den lättare att bära men nu var det dags för honom att ge vad han kunde för dem. ” Jo hon kallade dig alltid sin lilla skeppsråtta sedan första dagen men du vet lika väl som jag att hon älskade dig högre än någon. Och hon gör det än, vi har båda alltid varit väldigt stolta över dig Ragnhildr och är det än.” Han sätter sig på kanten på bädden och lägger en hand mjukt på hennes hår som han gjort så många gånger när hon varit yngre och haft svårt att sova.

    “Om en stund så ska jag också lägga mig ner, det är bara ett par saker jag behöver ordna här först. ” Han ler mjukt och nickar kort mot henne medan han sitter kvar på bäddens kant.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Ranghildr kunde känna hur kinderna hettade till och en rodnad dök upp på hennes kinder. Trots allt hade hon alltid haft svårt med att höra sådana mjuka ord. Det sa väl ofta sig själv? Hon harklade sig lite, nästan lite obekvämt för att sedan sluta ögonen. Det var inte svårt att somna, faktum var att det tog henne allt för kort tid. Så kort att hon inte ens hann klaga på Ejvalds ord.

    Sömnen var däremot snarare orolig och hon rörde sig mycket i sängen.

     

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Ejvald lade sig inte ner på ett tag utan satt på kanten vid bädden, betraktade Ragnhildr med ett sorgset leende. Han var inte säker på att detta var det bästa att göra men nu hade hon bestämt sig. Han plockade iordning det sista av sina saker inför den färd de skulle göra. Han skrev ner några rader på ett pergament som han vek ihop och lämnade på bordet där i huset. Ulfhedna stod det på pergamentet. Allt innan han lade sig ner bredvid Ragnhildr, en arm beskyddande om henne som han gjort så mycket när hon varit yngre.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    När väl Ejvald lade en arm omkring henne, vaknade hon först till men sedan kröp hon närmare honom för att lägga sitt huvud mot hans bröstkorg och somna mer lugnt. Hon sov längre än väntat men när hon väl vaknade sträckte hon på sig och satte sig upp. Slängde fötterna över sängkanten och såg på Ejvald med ett litet sorgset leende.

    “Jag vill inte att du ska försvinna ifrån mig” sa hon, simpelt men ärligt för att sedan se bort och ut genom fönstret.

     

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Ejvald hade varit vaken ett tag och gjorde som bäst iordning en lagom måltid att få i sig innan det var dags att ge sig  av. Vid Ragnhildrs ord så ler han mjukt och vänder sig mot henne. “Vem säger att jag kommer försvinna? Och vi kommer ju ses igen eller hur?”

    Han öser upp gröt och lägger fram bröd så de inte ska färdas på tom mage. Sen suckar han lätt igen och ser mot den packning han hade gjort iordning. Det fanns mat åt dem där så de skulle klara sig ett par dagar iallafall.” Är du redo att göra detta ändå?”

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Leendet var fortfarande sorgset där hos henne och hon drog en hand genom sitt bronsröda hår för att möta hans blick.

    “Vem vet, far? Förutom gudarna. Kanske jag inte kommer till Valhalla efter detta.” sa hon, lite trött på allt som hade skett. Men hon ryckte sedan på axlarna – som om det hela inte skulle betyda något. För att sedan nicka åt hans ord.

    “Ingen återvändo – för mig. Du får stanna, far.”

Viewing 20 posts - 21 through 40 (of 62 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.