Post has published by Fuchsia
Viewing 20 posts - 21 through 40 (of 40 total)
  • Rollspelare
    Member since: 04/05/2019

    Nesta följde vaksamt dem båda. Om hon skulle vara helt ärlig hade hon väl inte varit helt uppmärksam när hon försökte skaka av sig sina efterföljare, det hade nog tagit tid att hitta tillbaka ut – som de båda andra också anmärkte på.

    När paladinen talade nickade hon bekräftande. “Ja, det är en orolig tid. Som du säkert själv märker är det ganska illa ställt i… dessa kvarter.” Hennes röst sade mer än hennes ord. Nog för att hennes egen stadsdel bland människorna tillhörde de fattigaste, men med alverna var det en helt annan typ av armod. Misären här var systematisk. Hon klev runt ett snarkande bylte med formen av en vuxen alv och motstod impulsen att stanna. “Det finns ingen rättvisa i det, ingen rim och reson…” Hon skakade nedslaget på huvudet. “Det sjuder under ytan, man klarar bara att leva på detta vis till en viss gräns, snart nog kommer något att brisera.”

    Nesta log sedan mildt åt paladinens funderingar. “Det är nog inte så mycket Athal de har problem med, utan människor i allmänhet – men kanske särskilt människor i skinande rustning.” Hennes leende bleknade snabbt. Det hon försökte göra här kändes så futtigt, hon önskade hon kunde göra mer, men samtidigt visste hon att hon aldrig helt skulle kunna förstå alvernas kamp till den grad hon behövde för att verkligen kunna vara hjälpsam. Kanske var det mest hjälpsamma hon kunde göra att inte göra något? Denna incident visade tydligt att hennes närvaro var mer en nagel i ögat än en hjälp.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ithia hummade lite eftertänksamt och bekymrat över det hon sett, och det hon fick bekräftat nu med. Visst hade det varit lätt att fördöma alverna och vända ryggen till, och aldrig återvända, men det gjorde ont i henne att se dem förtryckta på detta vis och under Athals vaksamma ögon. Var inte Athals ljus och omfamning till för alla? Varför skulle de behöva ha det sämre stället än resten av befolkningen i Iserion och Karm?

    ‘Du har säkert rätt…’ sa hon tankfullt, inte så glad och energisk hon vanligtvis brukade vara. Hon kände sig dåraktig som kommit vandrade in hit i rustning och svärd, det var en så naturlig del av henne att hon inte ens en sekund tänkt tanken att komma som något annat än det ämbete hon representerade.

    ‘Någon måste göra något.’ konstaterade hon, beslutsamt. Kanske hon kunde göra något? Eller inbillade hon sig det bara.
    ‘Säg mig, ni som är härifrån, vad behöver de mest?’ så klart var det uppenbara svaret mat, bättre levnadsförhållanden, men det var bara en förlängning på lidande i slutändan och inte roten till problemet.

    ‘Jag vill hjälpa.’ och hon sa det inte med tomma ord, trots att alverna reagerat starkt på hennes närvaro där var hon säker på att hon ville hjälpa. Det var hennes kall, trots allt. Hon var en paladin, en försvarare av de svaga som inte kunde stå upp för sig själva. Någonstans i en sidogränd kunde hon höra arga röster, uppenbarligen sökte alverna efter de två människorna fortfarande. Kanske de var ute efter sin egen rättvisa, oavsett om det kunde hjälpa situationen eller inte?

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Ljudet fick de flesta stadsalver i närheten att rycka till, ljudet av en metallisk handrygg mot någons kind och gnället som följde. Det var inte oförtjänt, för blicken alven hade gett när personen bakom henne hade begärt att hon skulle kliva åt sidan var den sorten som även en annan alv hade reagerat starkt på. Det var dock en överraskning för honalven att det var en människa som stod bakom henne, och smällen skickade henne direkt till marken, fylld med smärta. Hon försökte tala, men käken gjorde för ont, och det slutade med att hon gjorde sig så liten som möjligt, dubbelvikt på marken så att Anahita kunde kliva över henne.

    Den svarta rustningen med sina gyllene stiliseringar var ny till folket, för Anahita hade aldrig varit här tidigare, och hon var dessutom ny till sin post. Det fanns fortfarande många människor till och med som inte visste vem hon var, så hon skulle behöva jobba upp sitt namn en aning.
    “En näve gandorer till den första som hittar paladinen åt mig. Jag har ingen orsak att skada er ytterligare, hjälp mig och jag kommer minnas er.” Hon började vandra, och många klev åt sidan som om hon var eld, men vissa rusade med fart i riktningen de hade mistat paladinen i. Vissa följde henne nyfiket, andra misstänksamt, för hon verkade inte agera illasinnat mot alver som kom nära henne, om de inte stod direkt i hennes väg.

    “En gandor för varje bit information om er och erat område som jag inte redan visste, som är av värde för att lära känna er och förbättra detta område. Mitt namn är Anahita Veit, och jag kommer lyfta Iserion ur mörkret.” Alverna tystnade i sitt viskande, tvekade, backade, och hon rynkade på näsan. Det hade varit för enkelt att de började mata henne med information, men det gick att hoppas. Atmosfären hade dock förändrats, det var tydligt vilken slags information som hade stort värde för henne, och den informationen höll man hårt om. Faktum är att luften omkring henne började kännas nästan fientlig istället för rädd, och en hand vilade på svärdet vid hennes sida medan hon vandrade i riktningen alverna som sökte paladinen hade sprungit i.

    “Erbjudandet är stående. Fler gandorer för bättre information. Sprid ordet eller inte, det är enkla mynt att tjäna, och informationen behöver inte utsätta era vänner för fara, jag är inte ute efter dåliga arbetare. Jag har varit borta länge, och vill lära känna er kultur och min hemstad.” Misstron var stark, påtaglig, ingen skulle lita på henne direkt, särskilt inte efter slaget mot honalven tidigare. Men det fanns en balans att finna mellan att vara piskan som höll dem inom ledet, och handen som matade dem. Hon kunde bli båda, men det fick inte råda tvivel om att piskan kom före sleven, om hon tvingades välja.

  • Rollspelare
    Member since: 04/05/2019

    Ytterligare uppståndelse ekade mellan gränderna och de var tvungna att pausa diskussionen för att skynda på stegen. De kom tillslut till en plats där Nesta kände igen sig och själv kunde hitta tillbaka. De tog farväl av den hjälpsamma behornade alven, som visste att slinka undan innan för mycket uppmärksamhet åter samlades kring den udda trion.

    Det tycktes lugnt och folktomt här och Nesta vände sig mot paladinen för att fortsätta diskussionen medan de tog sig vidare i något lugnare tempo. Hon suckade uppgivet. “Ärligt talat vet jag inte längre vad någon av oss kan hjälpa till med. Det känns så menlöst det jag gör, en droppe i ett stort mörkt hav. Vad som behövs är empati, solidaritet… En total samhällsomvälvning!” Nesta tystnade och såg med plötsligt oroligt uppspärrade ögon på henne. Hon insåg hur det sista ordet hon valt hade kunnat tolkas och hoppades innerligt att hennes instinkt om paladinen var rätt. Annars kanske uppvigling inte var den sämsta anledningen att avrättas för. “Det jag menar är bara att det här är inte ett problem begränsat till denna stadsdel och det är inte bara enkel fattigdom. Ett helt folk betraktas som inte mycket mer än djur. Det är så djupt rotat att ingen ens vet var roten börjar.” Hon talade tystare nu än innan, för det var farliga saker hon talade om.

    Från att ha börjat natten relativt hoppfull, kände nu Nesta hur det hoppet rann undan och ersattes av missmod. “De har rätt. Det är inte min sak.” Hon såg på paladinen igen med en ursäktande blick. “Förlåt, du undrade vad du kunde göra, men sanningen är att jag nog inte är rätt person att fråga.” Hon sänkte rösten ytterligare något. “Det är de förtryckta du ska fråga, vad de behöver. Det har kanske varit min största brist. Jag bara valsade in, naivt. Men som en paladin av Athal själv kanske du trots allt kan göra mer än jag.” Hennes blick växlade till något mer hoppfullt.

    Skuggor började röra sig mot de illa upplysta väggarna och hon skyndade på stegen.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Paladinen nickade lätt åt alven som lett dem ur den närliggande faran, åtminstone för stunden, och vände sin uppmärksamhet till människan som verkade kommit dit för att på något vis försöka hjälpa alverna. Men varför? Vad hon sett här i Iserion hade inte människorna mycket kärlek, eller för den delen någon alls, för alverna. Ithia tog in hennes ord, och nickade tankfullt. Men hon fylldes själv av inspiration och viljan att hjälpa då hon hörde kvinnans ord. Snarare än att reagera med mörker över hennes önskan och passionerade ord verkade hon snarare dela dem.
    ‘Jag hör vad du säger, jag kom hit för att se det jag hört och misstänkt med egna ögon…’ det var ett dilemma, vad kunde de göra inför denna storm? Men om ingen någonsin började så skulle saker aldrig ändras.
    Hon gick fram och lade en hand på Nestas arm, och log ett mjukt leende.
    ‘Jag svär vid Ljuset och Athal, och allt jag står för, att jag ska göra vad jag kan.’ kanske dumdristigt men passionerat, trots allt representerade hon en order som hållit sig neutral i denna fråga.
    ‘Mitt namn är Ithia, förresten.’ tillade hon, och släppte kvinnan då skuggorna tycktes närma sig igen och de började röra sig.

    De kom äntligen ut till mer öppnare gator, och var tillbaka nära platsen där hon kommit in i alvernas område från första början. Det verkade lugnare här, förutom några alver och en figur som uppenbart inte var en alv. En person med officiellt utseende i svart rustning, säkert värd mer än alla alvernas ägodelar sammanlagt. En stor kontrast till henens egna ljusa rustning, och hennes ljusa hår. Även om det kanske betydde säkerhet var det något inom henne som sa att det var allt annat än säkerhet. Något verkade bekant med figurens hållning, men ännu såg hon bara ryggen på personen i mörk rustning.
    ‘Hej där!’ sa hon utan att använda någon titel, trots allt visste hon inte vem personen var och i teori var hon som paladin befriad från sådana sociala krav, även om det rynkades på näsan i högsta grad av adeln runt om i Karm och Iserion då paladinerna tog sig påstådda Athal-givna friheter.
    ‘Det är inte säkert här, alverna är uppviglade.’

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    “Nej den informationen är inte till någon nytta för mig.” Anahita tvingade fram ett leende åt alven, trots den absurda historian hon precis hade hört. Alven ryggade till, som om han förväntade sig våld, men hon gjorde ingenting annat än vände sig till nästa som hade närmat sig henne. Hon var påväg att tala, när alvernas blickar fästes på någonting bakom henne. Anahita tänkte vända sig om, när en ny röst träffade henne, en ny men ändå bekant röst. Hon slöt sina ögon, och släppte ut en suck, även om en del inom henne hade väntat sig att det var just Ithia vakterna hade rapporterat om.

    “Jag vet, det är därför jag är här.” Hon vände sig om nu och tog undan handen från svärdet som ännu vilade i sin slida. Anahita såg Ithia i ögonen och log artigt, samtidigt so hon placerade en hand över sitt hjärta och såg på resten av gruppen som var Ithias sällskap. Hon höjde rösten när hon sedan fortsatte tala, så att så många som möjligt skulle höra henne.

    “Mitt namn är Anahita Veit. Jag har tillträdit som främst ansvarig att lösa oroligheterna i Iserion efter min fars bortgång, och det är min avsikt att återuppväcka fred mellan oss alla.” Hon stod stolt, och tog ett kliv närmare gruppen, hennes blick skiftande från Ithia till den andra människan, ett ögonbryn höjt åt upptäckten, innan hon fortsatte tala och såg sig om.

    “I natt är jag däremot ingenting mer än en av alla er. Jag är här för att ta lärdom från eran situation, och uppmuntrar er att prata med mig. Endast om jag lär känna er värld, kommer jag kunna hjälpa oss alla närmare varandra.”

  • Rollspelare
    Member since: 04/05/2019

    Nesta log varmt åt Ithias starka ord. Det kändes fint att möta sådan passion för samma frågor som hon själv brann för. Allt hon mött hittills var mer av samma fördomar och hat som höll orättvisorna levande. Ensam var Nesta obetydlig, men med en stark inflytelserik förkämpe av Athal att leda och lysa hennes väg… Hon fick en smygande känsla av att den kvinnan kunde nog göra vad helst hon bestämde sig för. “Åh, förlåt! Mitt namn är Nesta!” Leendet växte över hennes ansikte och såret stramade över hennes kind.

    För en sekund hade Ithias brandtal smittat av sig något och en viss känsla av handlingskraft hade åter väckts hos Nesta. Tills hon fick syn på kvinnan med den mörka rustningen. Hennes leende stelnade. Intrycket hon fick var så vitt skilt från det hon först fått av Ithia att Nesta genast sänkte blicken och neg djupt, som sig bör inför överheten i Iserion.

    När denna Anahita fortsatte tala höjde hon försiktigt blicken och betraktade henne och situationen de klivit in i. Alverna runt henne, inklusive de som försökt sälja sin information, bar växlande ansiktsuttryck – allt från ängsliga, till försiktigt hoppfulla, till tacksamma, till helt outgrundliga. Hennes ord var minst lika stora och ambitiösa som Ithias, men tonen var en annan och Nesta kunde inte sätta fingret på vad i den som störde henne. Äntligen kom någon, en människa med makt och jurisdiktion, som var villig att faktiskt lära känna folket här! Och hon kom utan ett entourage av andra beväpnade människor. Så varför var Nesta då så vaksam? Kanske var det framtoningen som redan från första början fått henne att sänka blicken, framtoningen som nu fick henne att hålla tyst tills hon blev tilltalad?

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ithia stannade upp något då kvinnan hon tilltalat vände sig om, och hon kände hennes hjärta slå fortare i en blandning av spänning och känslomässig smärta. Det var länge sedan hon haft något att göra med Anahita, flera år sedan. Det hade nog inte setts sedan… Nej, hon kunde inte tänka på det, men minnesbilderna som rusade över henne grävde upp gamla sår och hennes professionella lugn verkade rasa något. Kanske blev hon än mer frustrerad över att Anahita inte verkade låtsas som något, eller verkade hålla minen bättre än henne.

    En stund försvann alla ljud omkring henne i ett susande och dunkande av hjärtats pulserande och blodets susande. Hon försökte återspela vad hon precis hört då ljud omkring henne återvände. Vad hade hon precis hört? Hade Anahita fått en mäktigare position än hon redan haft? Det smärtade henne att känna att det inte bådade gott, speciellt inte för alverna, trots hennes ord som säkert övertygade någon i skaran. Ett ögonblick sedan hade hon känt drivkraft leda henne, Athals ljus kanske, stärkt av mötet med Nesta som försökte göra vad hon kunde trots situationens omöjlighet. Det var något hon kunde använda, men detta?

    ‘Anahita…’ sa hon lågt, knappt hörbart, det fanns något bedjande i tonen som om hon bad Anahita att inte göra det hon trodde hon skulle göra. Ithia skakade på huvudet så hennes ljusa hår yrde något, och hon fick lite mer beslutsamhet i ögonen. Paladinen harklade och höjde rösten.
    ‘Anahita! Fyll inte dem med falska förhoppningar!’ utbrast hon med en röst som darrade av ilska, och tog ett steg framåt som säkert kunde tolkas hotfullt, trots allt hade de haft långa bråk och gräl just om detta ämne, alvernas plats i människornas värld. Bråk som till sist hade drivit dem ifrån varandra, ett bad hon inte hade trott skulle gå att bryta – som helt tydligt inte hade brutits helt med tanke på stormen av känslor hon kände inom sig. Hela hennes kropp var plötsligt spänd, hennes hand på klingan i hennes bälte.
    ‘De förtjänar bättre än dina lögner!’ hon talade utan att tänka sig för, hennes ord skulle säkert göra situationen ännu mer delikat än den redan var.

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Anahita höll sitt uttryck stolt och samtidigt neutralt ända tills slutet på Ithias tal. Hon rynkade till med ansiktet, hennes uttryck strängt, och såg sig om för att bedöma alvernas reaktioner. De var otroligt snabba på att tro Ithia, till ingens förvåning, och de blandade uttrycken förändrades till ett nästan helt förenat stirrande i misstanke. De var båda människor, hon och Ithia, men ändå valde de att tro henne över Anahita.

    Anahita såg över mot Nesta som stod tyst, och försökte göra en bedömning av situationen som ledde henne till att vara närvarande. Hon såg inte skadad ut, det verkade inte som att Ithia hade kommit hit för att rädda henne. Orolig var hon helt klart, men situationen var spänd, det var inte märkligt att man var orolig. Särskilt inte som människa, även om de flesta alverna inte verkade lägga mycket uppmärksamhet på henne. Blickarna följde mestadels Ithia och Anahita.

    “Kära Ithia.” Hennes röst var hård. Hon kände att hon behövde bekräfta henne familjärt nu, de hade trots allt en historia, och hon ville inte få det att se ut som att hon undanhöll deras bekantskap. Ithias rakhet blev omedelbart ett problem, och det skadade Anahitas möjlighet att bygga förtroende från alverna.

    “Vad mina personliga känslor här är, är oviktiga. Jag kan avsky var och en omkring mig, men jag har ett jobb att sköta.” Hon talade med en stark röst, noga med att alla nära dem kunde höra. Hon hade självklart tagit till sig av Ithias grepp om sitt vapen, och de hotfulla stegen, och Anahita höll hårt om sitt egna svärd, men hon lät ändå lugnet dominera hennes utstrålning och drog aldrig sitt vapen. Man tränades inte till politiker hela sitt liv för att sedan enkekt avslöja känslor och impulser. Hon ville ingenting hellre än att begrava Ithias ansikte i lera, men hon hade fördelen här att hon hade misstänkt att det var Ithia så snart hon fick paladinen beskriven till sig.

    “Tänker du slåss mot mig, Ithia? Oprovocerat? Dessa alver behöver inte tro mig, men de kommer behöva lära känna vilka handlingar som gör dem gott, och vilka som gör dem ont. Hjälper man mig, får man gott för det. Ställer man sig i min väg, är mina känslors begär synonyma med min plikt.” Hon tog sin lediga hand, den som inte höll om svärdet, och tog tag i penningpungen. Hon ryckte loss den från sin sida, och vände den upp-och-ned över marken bredvid sig. Silvriga mynt föll ur den ner på marken, och hon log sedan mot Nesta, såg mot henne förbi Ithia.

    “Låt inte hennes skinande rustning lura dig, hon kommer bara tjäna dessa varelser så länge hon mår bra från det. Blir det svårt vänder hon sig från dem så som hon gjorde från mig. Men jag har för mycket att vinna politiskt på att den här konflikten avslutas, desto längre den tar, desto fler resurser till spillo, desto sämre för mig politiskt. Lita på min ambition att klättra i makt och avsikt att behålla den. Och när alla problem här är lösta stannar jag kvar, men Ithia kommer lämna er med ett varmt lycka till. Hjälp mig hitta upprorsmakarna, hjälp mig förstå den här världen, och jag kommer hjälpa alverna så väl mina politiska medel tillåter mig.” Hon gestikulerade mot marken och mynten, som om hon tillät alla att plocka från dem. Ingen vågade närma sig, men det väntade hon sig inte. Hon skulle däremot låta dem ligga där, det var mynt hon hade tagit med med avsikten att lämna efter sig.

  • Rollspelare
    Member since: 04/05/2019

    Nesta såg mellan de två rustningsbeklädda kvinnorna medan de talade. Så de kände varandra? Ithias reaktion gjorde henne tydligt mer vaksam, hennes hand på klingan fick genast Nestas puls att öka. Hennes egna första känsla bekräftades med varje ord Anahita sade till svar på Ithias laddade tilltal. Denna kvinna var inte här för att göra livet bättre för alverna som folk- hon ville kväsa den glöd som pyrde i dessa kvarter genom att utnyttja deras utsatta ekonomiska position. Hon ville återställa status quo, där alverna stannade på “sin plats” nere i smutsen.

    Nestas blick hårdnade något, men det var tydligt att den spända situationen skakade henne. Hon var inte rädd för sin egen del, dock för alverna runt dem; slutade detta i våld skulle de med säkerhet stå först på listan över syndabockar, hur lite inblandade de än var. Ville det sig än värre skulle detta kunna bli gnistan som satte fyr på kruttunnan. Nesta klev fram något steg så att hon stod precis vid sidan av Ithia. Hon lade en mjuk lugnande hand på hennes arm och såg upp på henne. “Paladin Ithia, betänk situationen här.” Hon såg sig menande om på alverna vars blickar låg på dem, mer beslutsamma nu efter Ithias anklagande antydningar.

    Hon vände blicken bestämt mot Anahita, nu övertygad av hennes egna ord vad hon egentligen hade för syfte och metod. “Se dig om. Ser du något uppror? Här finns inga upprorsmakare! Det enda som finns här är systematiskt armod. Det tror jag alla här är villiga att informera dig om, utan guld. Du behöver bara se dig om.” Hennes ton blev tydligt syrligare ju längre hon talade, hennes ögonbryn rynkade när hon gjorde en gest med armen omkring sig.

    Flera alver sträckte på ryggarna och lade armarna i kors över bröstet i tydligt medhåll, några hade fortfarande ögonen på mynten på marken, men tog inga. En ung alvkvinna med ett gnyende bylte i famnen klev fram och såg först på Nesta. “Du för inte vår talan, Naiua! Vi har inte bett om din hjälp…” Hennes ton var anklagande och bestämd. Hon såg på Ithia. “Inte Er heller Paladin…” Någon i folksamlingen sade något irriterat: “Låt dem tala Wyn!” Kvinnan vände sig dock mot Anahita och fortsatte. “Men Ni hittar inget uppror här, ers nåd. Vi är endast ödmjuka tjänare som försöker göra ett liv för oss.” Byltet började skrika och hennes uppmärksamhet delades.

    Nesta visste att alvkvinnan hade rätt. Alvernas angelägenheter var inte hennes. Men hon måste försöka avväpna spänningen mellan människorna. Hennes skarpa brandtal till Anahita nyss kanske solkade hennes chanser, men Ithia kunde hon kanske stilla. Hennes röst var låg och mjuk när hon tilltalade endast Ithia. “Paladin, som jag sa: betänk situationen. Kanske är det bäst att skjuta undan eventuella personliga schismer till ett bättre valt tillfälle? Lyft handen från din klinga. Snälla?” Hon såg vädjande upp på henne. Hon såg sedan prövande på Anahita, men fann ingen rädsla inom sig som hindrade henne. “Om Era rötter ligger i politiken och diplomati är jag säker på att Ni är förtrogen med lösningar som varken innefattar vapen eller guld.” Hennes röst var stadig.

    Kanske var hon för kaxig nu. En iskall känsla slog henne i bröstet; denna Anahita hade all makt att straffa henne för hennes uppstudsighet och var hon riktigt skrupellös kunde hon straffa alverna i Nestas ställe, straff förtäckta till godtyckliga sanktioner. Det kanske var självupptagen tanke, men hon hade sett underligare saker från Iserions ordningsmakt än kollektiv bestraffning. Den unga alvkvinnan med spädbarnet såg förebrående på Nesta.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Återigen bevisade Anahita hur hon var en bättre politiker än Ithia någonsin hade kunnat bli. Det till trots att deras uppväxt inte var så olika. Liksom Anahita hade Ithia vuxit upp i en högt uppsatt adelsfamilj i Iselem, men hon var alldeles för känslomässig för att spela det spel Anahita spelade. För känslomässig för att vara paladin med, om man frågade vissa. Hon kände en storm av känslor, besvikelse, ilska, sorg och mer, gamla känslor och nya. Hon hade nog inte helt vågat erkänna för sig själv hur mycket Anahita hade betytt för henne i Caras Idhrenin. Hade känslorna inte varit ömsesidiga, om så hur kunde hon då stå och säga de saker hon gjorde inför alla de närvarande?

    Hon märkte inte ens hur handen krampaktigt kramade om svärdsfästet, hennes knogar vita och greppet hårt nog att få handtaget att knarra till lite missnöjd.
    ‘Oprovocerat…?’ frågade hon i en utandning, knappt hörbart.
    ‘Din plikt…?!’ hon kunde knappt tro vad hon hörde, och hennes ord var hårdare nu. Men att skapa en scen skulle inte leda någon vart, och hon hade inte kapaciteten att munhuggas med Anahita och vinna, speciellt inte med de känslor hon kände rasande inom henne. Nej, hon fick ta en förlust, fundera hur hon skulle tackla detta. Hennes ögon stirrade tomt på mynten Anahita spillt ut. Hon drog ett skälvande andetag, slöt ögonen en stund och vände ryggen mot Anahita, Nesta kanske skulle se de besvärade känslor hon kände spelas i hennes ansikte.

    Hur hade hon någonsin litat på Anahita, känt de varma känslor hon känt? Ithia höjde blicken något då den unga kvinnan hon stött på tog till orda. Ord hon själv i stunden inte kunde få ut sig. Paladinen blev överraskad över modet där, över en vanlig kvinna som vågade stå emot Anahita. Med tanke på orden som växlades insåg hon mer och mer att situationen var djupt mycket mer komplex än hon föreställt sig, och hon kunde bara nicka lätt åt Nestas ord.

    ‘Du har rätt. Låt oss gå.’ sa hon lite forcerat och monotont, och tog handen nästan demonstrativt bort från svärdets fäste för att lägga den vid sin sida. Hon vände huvudet över axeln mot Anahita och alverna.
    ‘Alverna förtjänar en rättvis chans till ett bra liv, Anahita, en chans till annat än slavarbete och chansen för utbildning… Utbildning som du och jag fått. Några guldmynt i smutsen kommer inte ge dem det. Dessa “varelser” som du kallar dem är personer med drömmar och förhoppningar, precis som din bror var.’ brodern som dött i Nela’thaënas. Hennes röst var sorgsen, för hon visste att Anahita inte skulle lyssna. Ithia gav alverna en sista blick, bäst att komma tillbaka en annan dag då läget hade lugnat sig lite. Då hon lugnat sig lite. Med beslutsamma steg började hon röra sig mot portarna, och såg frågande på Nesta – skulle hon följa med eller stanna? Hur alverna skulle reagera och hur Anahita skulle agera var omöjligt att säga i den laddade situationen.

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Anahita blundade och tog några djupa andetag, hon behövde samla sina tankar i stormen av intryck för att veta rätt riktning bland de många avgreningarna som hade börjat skapas runtomkring henne.

    Hennes röst kallnade, en tydlig markering att Ithia hade korsat en gräns, även om orden försökte tygla känslorna en aning. “En sämre kvinna skulle flå dig för ditt försök att manipulera mig med min bror. En bättre kvinna blir däremot bara påmind om faktumet att nu när  även min far mistat sitt liv till den här härvan, finns det inte längre någon chans att stanna neutral i frågan.” Hon såg först Ithia i ögonen, innan hon förde över blicken till Nesta. Både tonen, och blicken mjuknade en aning.

    “Ser du inte upproret just under ytan, är du antingen naiv eller inblandad, och just nu struntar jag i vilket. Dagen är en fredens dag. Blod ska inte bli min första aktion i min nya post, men kliv varsamt framåt. När ni sedan lämnar, ta till er av kompaniet av soldater som väntar på gränsen till ert kära … Lietarwa. Förstå att jag kom hit med diplomati som avsikt, men kommer alltid kunna fylla gatorna med våld med en enda ljussignal. Förvirra inte min ömhet med handlingsrädsla.”

    Anahita lyfte sin hand från sitt svärd och skrapade på marken med foten för att samla mynten hon hällde ut in i en hög. Hon såg ner på dem när hon sedan fortsatte tala, och lät sedan sin blick vandra bland de närvarande alverna.

    “Min bror och min far har dödats av er sort, och min mor miste livet sitt i försvar mot Märehn. Jag har inte ont om vrede att motivera min stävan mot ordning i Iserion med, så pröva mig inte. Iserion kommer vara redo för nästa konflikt, och jag är redo att begrava var och en av er för att uppnå den fred Iserion kräver för att överleva. Om den freden gör er rikare, eller kostar er livet, är ert beslut, inte mitt. Jag kan uppfylla era drömmar, jag kan säkerställa utbildning och jag kan tillföra utvecklig till er, men jag kan också bli er förgörare. Ni må vara alver, men ingen här är korkad, ni vet vad jag är ute efter. Hjälp mig kväva upprorets glöd, och er situation kommer förbättras.”

    Hon rätade på sig och klev undan från mynten så att man skulle våga ta dem om man ville utan att komma nära henne. Hon såg mot Ithia igen, och lät sig för ett ögonblick minnas och uppskatta deras förflutna, men skulle de finna sig på var sin sida om den här konflikten, så skulle Anahita göra sig redo att lämna deras förflutna helt bakom sig. Sorgen från tanken, trots det utfall som redan skett, väckte en smärtsamt varm känsla inom Anahita, men hon lät den döljas bakom ett vältränat politiskt leende, stålsatte sig felfritt mot sina känslors uppror.

  • Rollspelare
    Member since: 04/05/2019

    Nesta kände hur knytnävarna knöts i frustration utefter hennes sidor. Anahitas ord skavde och gnagde plågsamt i henne, tonläget var minst sagt illavarslande. Det var tydligt att de två kvinnornas historia var starkt sammanknuten med alvfrågan på ett djupt personligt plan. Detta kanske var det sämsta som kunde hända området och dess befolkning. Och det blev tydligt för Nesta att denna mer omedelbara situationen var långt mer känslig än vad hon först trott. Den kalla känslan i hennes bröst växte. Hon hade verkligen tagit sig vatten över huvudet, hon skulle aldrig ha kommit. Det bästa hon kunde göra nu var att bara gå, inte röra till det ännu mer. Hon förblev tyst medan de talade, munnen spänd i ett smalt streck.

    När Ithia började röra sig gjorde också Nesta det, med tydligt mycket mer nedslagen hållning. Men hon var alltjämt tyst. Tankarna gick om varandra. Kunde alverna i Lietarwa verkligen vara mer organiserade, i någon sorts motståndsrörelse? Borde hon verkligen vara förvånad om så var? Kanske kunde hon hjälpa dem? Nej! Hon måste sluta med det här. Angethril hade varnat henne, kanske var det hög tid att ta hennes varning på allvar.

    Nesta suckade högt. Hon behövde i alla fall inte oroa sig över Tyran inatt.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ithias ansikte var en allvarsam mask då hon tog in Anahitas ord och agerande, inte ett ansikte som var så vanligt på den annats ganska känslomässiga unga kvinnan.
    ‘Ett uppror är kanske vad den här staden behöver. En chans att börja om. Har du tänkt på det, Anahita?’ frågade hon.
    ‘Du behöver inte stå på tyrannernas sida, du kan stiga åt sidan, och låta en ny värld födas. Hjälpa den, till och med.’ men nej, sådana idealistiska ord skulle bara möta döva öron. Anahitas lilla tal fyllde henne med sorg, och hon såg mer beslutsam ut än innan och gjorde ansats att lämna Lietarwa. Det blev allt mer uppenbart ju mer Anahita talade att det inte fanns någon försoning här, och att hon fyllt sitt hjärta med sin egna bitterhet och rättfärdigan. Hon visste också att detta knappast skulle bli sista gången de sågs, men nästa gång som mer konkret uttalade spelare på olika sidor om denna konflikt. Det gjorde det hela personligt, så gott som för personligt. Hur skulle hon kunna agera som en paladin bör då det fanns så starka känslor inblandade.

    Väl utanför distriktet med Nesta drog hon en djup suck, ansträngt och trött. Vad skulle hon säga åt den andra kvinnan, Nesta? De gick en bit till och då de var utom hörhåll från vakter och andra nyfikna tog hon till orda.
    ‘Du verkar vilja hjälpa alverna, får jag fråga varför? Det verkar inte vara en populär åsikt här.’

  • Rollspelare
    Member since: 04/05/2019

    Nesta såg sig tankfullt över axeln på Anahita och alverna som osäkert började skingra sig medan de rörde sig bort därifrån. Mycket skulle bli svårare och mer spänt nu, bara framtiden kunde utvisa på vilket sätt och vidden av det. Hon väcktes ur sina tankar av Ithias fråga. “Jag frågar mig snarare varför inte? Det gör mig ont att se vem som helst lida på detta sätt, det råkar bara vara alverna som lider mest här. Och det gör mig ont att minnas att jag en gång såg monster där jag idag ser lidande.” Hon tystnade åter i tankfullhet. Kanske hade alverna lagt en förtrollning på henne där i skogen, men vad betydde det? De led fortfarande. Kanske hade de snarare öppnat hennes ögon för sanningen? Hon skakade snabbt av sig tankarna på vad som hände under hennes kidnappning, hon hade vandrat den vägen tillräckligt många gånger för att veta att det bara slutade i det där tomma hålet som ropade hennes namn. Ångesten hotade bara hon snuddade vid tanken. “Jag antar att jag bara inte kunde se lidandet längre. Kanske var det Athals goda vilja…” Sade hon svävande.

    Hon bytte sedan snabbt tråd. ”Menade du det där du sa om att det kanske behövd ett uppror? Jag håller med om att något måste hända, snart… Något kommer säkert hända, snart… Men ett uppror? Det låter blodigt och Lieterwas folk är inte direkt i överläge. Det måste finnas andra vägar att gå? Det måste finnas fler som… Som du och jag?” Hon visste inte riktigt hur hon skulle uttrycka sina tankar, men de kunde knappast vara de enda människorna som tyckte att alverna behandlades orättvist. Nesta förstod mycket väl att vissa människors illvilja mot alvsläktet låg djupare rotad än att de bara såg annorlunda ut, hade andra kulturer och andra egenskaper, men de var knappast de djur som människor fick dem att framstå. Och i ett helt land kunde inte de två vara de enda som hade den insikten, som ville se verklig jämlikhet mellan raserna.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ithia betraktade den unga kvinnan som verkade ha mycket mod i sig, och gav henne ett svagt uppmuntrande leende, trots att hon själv fortfarande var upp i varv efter mötet med Anahita.
    ‘Athan är säkert med dig.’ sa hon, men nickade sedan.
    ‘Och ja, jag antar att jag menar det…’ sa Ithia tankfullt, hon visste att det var dumt – speciellt i hennes befattning – att egga upp en konflikt. Men det verkade inte finnas någon vilja här att hjälpa alverna, förutom några få kämpar här och där som Nesta.
    ‘Jag drar till mig för uppmärksamhet, men om du kan få foten in i detta så lovar jag att göra vad jag kan för att hjälpa. Som du själv säger, det måste finnas mer som du och jag… Några som bara behöver en gnista och stöd.’ hon vandrade genom gatorna tillsammans med Nesta.
    ‘Låt mig följa dig hem, vart ska du?’ undrade hon.

  • Rollspelare
    Member since: 04/05/2019

    Nesta ville gärna tro att Athal var på deras sida i saken, att det var hans vilja att hon skulle hjälpa de mindre lyckligt lottade – men varför lät han då alverna lida på detta sätt från början? Ondskans problem; Athals vägar var outgrundliga. Hon hade grubblat sig halvt till vansinne över sådana frågor redan, bäst att inte gräva ner sig i det igen, inte nu.

    Hon såg förbluffat upp på Ithia när hon föreslog att Nesta skulle “få in foten” i vad som höll på att hända i Lietarwa. Föreslog hon att hon skulle blanda sig i mer än hon redan gjorde? “Få in foten i vad?” Sade hon något frustrerat. “Du tror väl ändå inte att det faktiskt finns någon sorts mer organiserat motstånd, en rörelse?” Hon skakade klentroget på huvudet. “Jag borde verkligen inte lägga mig i… Det är inte min sak…”

    Nesta blev synligt lättad när Ithia bytte samtalsämne. Hon ville bara lämna hela händelsen bakom sig, återgå till att hjälpa alverna med bud och matpaket. Visst ville hon hjälpa alverna till jämställdhet, men utsikten av fullt uppror skrämde henne. Hon kunde inte medverka till något som oundvikligen skulle sluta i blodspillan. Hon suckade djupt och trött. “Jag ska till Tvätteribrinken, straxt utanför Lietarwa… Tack… Jag borde nog behöva försöka sova…” Hon strök sig över pannan och traskade trött på vid den stora uppseendeväckande kvinnans sida. Då och då kikade hon förstulet på henne. En av Athals sanna förkämpar, direkt från ordern. Om hon ställde sig bakom alvernas sak så måste det väl vara rätt och riktigt? Vad hade de då att frukta? Mitt i sina funderingar slog det henne: “Var är min hyfs? Var håller du till? Har du vad du behöver? Jag har lite här i korgen som bara kommer att bli dåligt nu när det inte verkar som att jag kommer att kunna dela ut det…”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ithias ögon mötte den unga kvinna, och hon la en hand på hennes axel.
    ‘I vad du än gjorde där, något händer under ytan. Jag har hört om att det finns en underjordsrörelse som de inte kunnat identifiera än, några som vill ändra saker och ting.’ sa hon, med en viss glöd i ögonen, men pressade inte henne mer. Hon skulle själv behöva besluta vad hon var kapabel till att göra. Så Ithia följde henne med hem, och log lite roat då Nesta började fråga henne frågor.
    ‘Oroa dig inte för mig, behöver inte din familj det?’ undrade hon milt. ‘Men så klart kan jag ta emot det, om du önskar, kanske finns det fler i templet som behöver.’

  • Rollspelare
    Member since: 04/05/2019

    Nesta skakade på huvudet lite åt Ithias fråga, men log mildt. “Nej då, jag har haft dålig aptit den senaste tiden och jag är själv för tillfället. Min man ligger ute på arbete… Och vi har inga barn, än…” Hon sträckte Ithia korgen. “Ta den till templet. Jag litar på att du finner de som behöver maten bättre.”

    Medan de fortsatte sin väg framåt försjönk Nesta i tankar. Med vad de sett idag, om det var som Ithia sa – att det verkligen fanns en rörelse, om de hade möjlighet att hjälpa; borde de då inte erbjuda sin hjälp? Om alverna då nekade så hade hon i alla fall gjort vad hon kunnat. Men var skulle hon ens börja? Nog hade kanske Nesta mer kontakt med alverna än Ithia, men det betydde inte att man litade på henne…

    “Jag känner en person som verkar ha kontakter.” Sade hon tillslut fundersamt. “Hon är inte helt nöjd över vad jag gör, att jag “lägger mig i”, men om jag bara nämner att vi vill hjälpa till, om jag nämner dig, så kanske ordet kan nå ut till de som behöver höra det.” Hon suckade klentroget. “Det kanske inte ger så mycket, men det är alltid något…” Hon såg upp på den ståtliga Ithia. Om hon fick chansen att göra något gott tillsammans med en av Athals egna paladiner kunde hon inte vända ryggen till. Idoldyrkan var förmodligen en synd, men så var att inte hörsamma dygderna.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ithia tog emot korgen, kanske en lustig kontrast mot hennes iögonfallande rustning och utstyrsel. Trots allt, vem var hon att tacka nej till en kvinnas givmildhet?
    ‘Som du säger, jag ska se till att det kommer till de som behöver det mest. Som jag ser det nu är det många i Lietarwa som skulle behöva den hjälpen.’ konstaterade hon, ett kort besök hade det varit men väldigt ögonöppnande. Lugnt gick hon vid hennes sida, uppenbart tillfreds i sin rustning och sitt vapen, kanske mer än hon skulle varit om hon hade en klänning på sig. Ithia nickade över vad Nesta berättade för henne.
    ‘Du måste göra det som känns rätt Nesta, låt Athals ljus fylla dig och blåsa bort osäkerhet. All hjälp är ett steg i rätt riktning. I slutändan kommer vi alla dömas för vårt agerande. Det betyder inte att du själv måste stå vid fronten, och dö martyrdöden, men all hjälp du kan ge kanske kan vara ett steg till att alverna där inne kan få ett bättre liv. Vore det inte något?’ undrade hon och såg på Nesta, sökte hennes blick.
    ‘Ett Iserion, där alver och människor levde sida vid sida som jämlikar?’

Viewing 20 posts - 21 through 40 (of 40 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.