Post has published by FruVider
Viewing 7 posts - 21 through 27 (of 27 total)
  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Även om han försökte så dolde han att han blev tämligen imponerad ganska dåligt över stoets entré. En sådan häst ville han också ha och tankarna gick till hans farmors avskedsord. Blicken gick från det bruna stoet tillbaka till hans något mindre och korthalsade häst från Kaelred. De tre hästarna som kommit med på resan var nog knappt värda att gå på fälten i jämförelse med hästarna i Mahadwen.

    Men hans hänförelse gick snabbt över till en lite mer allvarsam min och han rynkade bekymrat ögonbrynen.
    “Ah…” Hon var minst sagt rak på sak och att Zeredairådet förutspått hans död, inte bara en utan flera gånger, lämnade en klump i magen. “Det kan man verkligen kalla svårigheter.” Lucas gjorde en liten grimas och sa en kort vers till Erethil på Kaeliska för sig själv. Knappast kunde det vara lyckosamt att  någon förutspått hans död.

    “Då får jag tacka Rådet än en gång att du kommit för att bistå mig.” Lucas stannade upp för att vifta till sig sin häst som en av hussoldaterna kom fram med. Han tog tyglarna och klappade lite förstrött på djurets hals.
    “Sen om du lyckas med ditt uppdrag så får jag tacka dem igen.” Sa han efter en kort stunds övervägande. Leendet var tillbaka och han såg mot Catea medan han fäste Gormkäfts väska vid sadeln. “Vilket jag hoppas du gör.” Och med de orden satt han upp på hästen som trampade runt lite otåligt.

    “Mot Wendylm då, låt oss hoppas vi slipper regnet” Blicken gick upp mot den gråa himlen och insåg att det hoppet var verkligen en dåres hopp.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Att kvinnan hade uppskattat vad han sa, utan att le sådär fånigt som Lucas tenderade göra, gjorde Gormkäft lite mer lycklig och hans svans svingade sig fram och tillbaka. Han till och med tog sig fräckheten att klättra sig upp från väskan och upp på Lucas axel. Det var inte allt för vist när han kände sig lite vimmelkantig då han plötsligt var så högt upp.

    “Se så, inget att vara butter över – att andra förutsett din död alltså.” sa han, i ett försök till tröstande och klappade honom lite på ena axeln med sin svans och drog fram en torkad köttbit som han hade haft i en av hans många fickor för att sedan trycka mot Lucas mun. Hans händer verkade upptagna trots allt.

    “Det behövs inte en spåkula för att se det!”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Catea klev lätt upp i sin sadel hon med, och gav Lucas en lite mer genomträngande blick.
    ‘Oroa dig inte Lucas. Fokusera på nuet, inte vad som skall komma eller kan komma.’ sa hon med ett nästan smittande lugn.
    ‘Om vi alla gör våra delar och det vi är ämnade att göra kommer allt gå precis så som det är menat.’ sa hon med säkerhet i sin röst.
    ‘Dessutom har vi herr Gormkäft med oss, jag är säker på att han kommer vara till stor hjälp!’ sa hon och manade sedan sin häst att börja röra sig, och de tog sig snabbt genom den lilla byn de kommit till.

    ‘Vad är din plan i Wendylm?’ undrade hon. ‘Ska du söka mer fränder att bistå dig i ditt uppdrag där?’

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Lucas försökte med en liten grimas att komma undan Gormkäft’s köttbit som han tryckte mot hans mun men fick helt enkelt ge upp och tog tag i köttbiten med en nick och ett kort “Tack”. Blicken var minst sagt tveksam men han tog en tugga trots allt. Inga av deras ord var särskilt betryggande för honom men det skulle väl visa sig förr eller senare om Catea var kapabel eller inte.

    Då de kommit ut ur byn hade regnet börja falla, ett lätt dis än så länge men kunde mycket väl bli värre när som helst. Lucas såg upp mot himlen och blinkade mot vattendropparna innan han vände blicken till Catea.
    “När jag…” han sög lite fundersamt på orden innan han fortsatte “.. stred i Karm blev jag bekant med några väldigt kapabla gubbar. Jag vet att de tog sig tillbaka hem till Wendylm efter vår lilla dispyt med den nya regenten.” Lucas kunde itne låta bli att le åt minnet och över hur diplomatiskt han uttryckte sig.
    “De är nog villiga att bloda ned sina spjut igen.” Han rättade till kragen på den tjocka vaddering som var under rustningen och drog upp luvan av ringbrynja över huvudet. Han bar ju ej någon mantel med huva så det bästa var att helt enkelt ta på sig hjälmen, även om han lät visiret vara öppet. Det skyddade något mot regndropparna som börjat bli större.

    “Sen behövs det en mer duglig häst. Jag ska tydligen uppsöka någon vid namn Heldar” Lucas såg ned på sin häst hals och klappade den lite, som för att säga förlåt, innan han manade på den att öka till en stadig galopp.
    “Vi får sätta fart om vi vill vara framme innan skymningen.”

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Som om någon någonsin skulle säga nej till mat. Speciellt när de hade en sådan väg framför dem. Enbart en dåre skulle göra det. I för sig var väl Gormkäft lite fundersam om inte Lucas var en dåre ibland. Fast det hade han ju aldrig påpekat, inte än i alla fall. I slutändan hade han gjort det kloka valet att ta äran att bära runt honom. Det var allt som behövdes. Galoppen gjorde honom förvånad och han lyckades tappa köttbiten han hade tänkt ge åt den nya kompanjonen vilket fick honom att ge ett besviket tjut.

    “I allas skägg!” svor han bittert och fann det inte allt för bekvämt att vara uppe på Lucas axel och surrade sin svans kring hans hals hårt, mest för att hålla sig fast och inte falla.

     

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Catea verkade inte speciellt bekymrad över regnet, snarare verkade hon väldigt neutralt inställd till det mesta omkring sig, men hade ändå ett varmt leende på läpparna då hon såg mot Gormkäft och Lucas.
    ‘Så, låt oss skynda oss till Wendylm så vi kan ta tag i det som spelar roll.’ sa hon.
    ‘Gränsen mellan Nirai och Mar Gharok har varit en tvistefråga så länge man kan minnas, men det är oskyldiga på båda sidorna som bara vill leva sina liv som får lida. Det behöver ett slut.’ Åt hans sista kommentar nickade hon bara, och manade på sin häst som gav sig iväg med ett ordentligt språng.
    ‘Jag är säker på att du herr Lucas, och herr Gormkäft, kommer vara till stor nytta för att få ett avslut på stridigheterna!’

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Lucas svor till men skrattade sedan lite kort åt Gormkäft som nästan verkade vilja strypa honom med den krokiga svansen. Men det var en tacksam gest som gjorde det möjligt för honom att undvika Cateas ord. För det var ord som inte föll honom i smaken. Visserligen skulle han inte veta varför förrän flera år fram i tiden, så nu gav bara ordet fred honom en olycklig känsla han inte kunde förklara. Det var med ett bestämt tag, dock utan att tappa balansen, som Lucas tog tag om Gormkäft och lyfte ned den lilla gynnaren till sin väska.
    “Det är nog bäst du stannar i väskan min vän!” Skrattade han genom regnet och manade på hästen ytterligare.

    Vägen till Wendylm var blöt och regnig, den djupa sänkan i marken som skapats av århundraden av nötande hästhovar skulle vilken strateg som helst att få kalla kårar, då man lätt skulle bli utsatt för ett bakhåll här. Men Lucas gick emot det tänkandet, Mahadwen var trots allt ett land i fred och inte ens större rovdjur fanns på de vidsträckta slätterna. Hästfolket hade jagat varg och pumor till utrotning, allt för att ge plats åt sina hästar. Tacksamt för den som ville jaga de stora hjortflockar som då ostört kunna växa till sig i området. Regnet tilltog under deras färd som då gick i nästan total tystnad och det var inte förrän solen precis gått ned som de anlände till Wendylm.

    Dock möttes de inte av en stad höjd i ett regnigt lugn utan redan långt utanför pallisaderna hade ett tältläger växt fram med unga män och kvinnor som hastade förbi med hästar och spjut i släptåg. Den regniga skymningen fylldes av rök och gnistor från provisoriska smedjor där eldarna gick på högvarv. Det lilla underliga sällskap som de trots allt skapade drog till sig många blickar och hela åsynen gav Lucas en lite fundersam rynka mellan ögonbrynen. Allting tydde på att de var i skuggan av ett krig.

    Väl framme vid stadens ingång blev de stoppade av några satta vakter med hillebarder. De synade deras lilla skara med misstänksamma ögon.
    “Vad har ni för ärende i Wendylm? Vi är inte i behov av säljsvärd.” Lucas förstod knappt Mahadwesiska, men det var nära besläktat alviskan som han behärskade väl och fick tala långsamt för att göra sig förstådd då han räckte en av vakterna det brev som skulle ge honom fri lejd genom Mahadwen.
    “Vi är bara på genomresande, men säg mig… varför samlar ni trupp?” Lucas fick upprepa sin fråga innan mannen förstod och svarade lite buttert då han gav tillbaka brevet.
    “Furst Meoldar gör sig redo att bistå alverna. Det ryktas om att Iserion samlar trupp vid järnporten.” Lucas nickade som tack och de viftades igenom portarna och in i den lika livliga staden. Han vände sig om lite i sadeln mot Catea och sina hussoldater.
    “Jag misstänker att vi får svårt att få med oss mina fränder härifrån, det verkar som att Meoldar kommer att rida till Järnporten snart. Vi tar reda på mer vid värdshuset.” Förklarade han, ovetande om någon annan förstod mahadwesiska eller alviska. Så vände han blicken framåt igen och la till med ett litet leende “Lite öl hade suttit gott”

    Tillslut möttes de av en vajande skylt med ett gristryne inristat och texten “Skrikande Galten”. Och visst levde värdshuset upp till sitt namn. En stalldräng tog snabbt hand om deras hästar och de kunde kliva in i ett nästan fullsatt och röktungt allrum där män som kvinnor skrattade, sjöng och skålade med varandra. Stämningen tycktes god inför ett eventuellt slag. Lucas log och tog av sig hjälmen då han vände sig till värden. Deras sällskap drog definitvt blickar till sig. Lucas som stod ett helt huvud längre än den allra längsta i rummet och Catea med sina Niraiska drag. Mahadwanerna var ett kort och satt folk, bredaxlade och skäggiga. Den äldre värden synade dem lite misstänksamt med tog likväl emot Lucas guld då han bad om tre rum för natten, ett till sig, ett till Catea och ett till soldaterna.
    “Öl laget runt?” Det kvar knappt en fråga men han såg likväl artigt åt Cateas håll.

Viewing 7 posts - 21 through 27 (of 27 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.