Post has published by Rian
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Rollspelare
    Member since: 21/11/2018

    Rheon Thaldwin

    Tunikan satt alldeles för snävt för Rheons smak. Det var något nytt mode som smugit sig in i hovets salar från öster. Den var dessutom alldeles för prålig. Blå siden, intrikat sammanvävt med gröna ränder, alltsammans ihopbundet med guld. Konungariket Karms och huset Thaldwins färger. Rheon tog ännu en klunk av det kryddade vinet. Hertigen av Aaldr verkade invänta någon form av svar och kronprinsen insåg plötsligt att han nu hade tre par ögon på sig. Var det jordbruk vi talade om? Nej, handeln? Handeln med… äsch, vad spelar det för roll! Han nickade kort mot hertigen och försökte anlägga en allvarlig min.

    “Ja, jag instämmer.”

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    I sina egna tankar och bekymmer hade Sera tryckt ner handtaget till kammaren där Rheon och sällskapet satt. Lite krampaktig höll hon kvar sin hand vid handtaget när hon insåg att det inte alls var vart hon skulle vara. Typiskt, det var klart hon skulle gått fel. Det var inte kammaren som hon hade tilldelats. Det var klart att hon hade gått vilse, rakt in till där han satt med andra karmanska ädlingar. Ett nästan fånigt leende dök upp på hennes läppar när hon lade en kort blick vid Rheon. Som om det gjorde det bättre. Skärp dig!

    Hennes kinder var fortfarande röda från kylan och hon rättade till den mörka vargpälsmanteln hon hade vilandes på hennes ena arm. I det svaga skenet kunde man se att den svarta klänningen hon bar var genomskinlig, allt enligt iselemskt mode fastän de påsydda vita ylle kring kanterna gick emot det. Kring midjan slingrade ett metall skärp i form av en orm som tog fram hennes höft ännu mer. Hon harklade sig, släppte stilla handtaget och sträckte på sig. Vilken ursäkt skulle hon ha? Skulle hon vända sig om, med lite tur kanske ingen såg eller kände igen henne… Dåre, det är klart de vet vem du är. Allt för mycket hade hänt den här kvällen för hennes smak. Hon lät sig le, ett mindre fånigt, och mer artigt leende som visade hennes vita glimrande tänder i kontrast mot hennes mörka hy.

    ”Ni får ursäkta, mina herrar, det verkar som om jag avbröt ert samtal” sa Sera med en mild stämma och det fanns en tydlig retsamhet där. Fast det var rätt tydligt att hon hade mycket att tänka på, lite allvarligare.

  • Rollspelare
    Member since: 21/11/2018

    Rheon Thaldwin

    Sera. Det kändes som att den uppstudsiga flickan från Iselem dök upp vart han än gick nuförtiden. Men denna gången fick han erkänna, för sig själv åtminstone, att avbrottet var välkommet. Han hade sannerligen ingen lust att diskutera… vad det nu än var de hade diskuterat, med hertigen av Aaldr. Rheon kom smidigt på fötter från den silkesklädda divanen och gestikulerade åt en av tjänarna i hörnet att ta prinsessans mantel. Mannen lydde ögonblickligen och tog några försynta steg fram mot Sera för att ta emot hennes ytterkläder.

    “Inte alls, ers höghet.”

    Rheon sträckte leende fram sin ena arm mot Sera samtidigt som han gav sitt sällskap en ursäktande nick innan de hann protestera. Han började raskt leda henne bort mot de stora fönstren i andra änden av rummet. Utanför virvlade snön mot en mörk himmel men här inne var det varmt och salen var till brädden fyllt med ädlingar och flinka tjänare som serverade vin och små väldoftande tilltugg. När de var utom hörhåll från de andra visslade han lågt.

    “Jag tror jag kastar mig från balkongen om jag tvingas lyssna på ännu en gubbe som pratar om jordbruk eller handelsavtal!”

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Om det hade dröjt en sekund längre hade hon stängt igen dörren, lika hastigt som hon hade kommit dit men hon hann inte greppa tag om sin kappa innan mannen tog den ifrån henne. Lite försiktigt lät hon sin kalla hand greppa tag om hans arm. Lät honom leda henne, men bara för denna gång.  Hennes hår var fortfarande lite blött från snön som yrde ute och det var skönt att få lite mer värme. Fort greppade hon tag i en bägare med något starkt som en tjänare bar på en bricka förbi dem. Hon tog en rejäl klunk och höll glaset lite krampaktigt i handen.

    Ett tag glömde hon att hon inte var ensam längre, hon fick ett ursäktande leende på läpparna. Vad var det Rheon hade sagt? Förmodligen någonting om denna tillställning. Sera sneglade omkring sig, det såg ut som karmanska ädlingar och talade säkert om något politiskt. Det var förstås inte det mest… intressanta samtalsämnet. Speciellt i Karm. Ett litet skratt föll ur hennes läppar och hon gav honom en spelad förvånad min.

    ”Inte? Ack… Jag som ville tala om just det!” sa hon, i samma tysta ton som prinsen själv. Hon hoppades åtminstone att det var ett passande svar. Annars fick hon väl hitta på något så att det blev passande. Hon förde glaset mot sin mun igen och svepte innehållet för att sätta ner glaset på fönstretbrädan. Det hade varit en för lång dag och hon ville inte erkänna det. Men det var uppfriskande att vara där. Något Sera aldrig hade trott sig säga. Med en sådan irriterande prins? Skandal!

  • Rollspelare
    Member since: 21/11/2018

    Prinsen plockade upp en bägare från en tjänare han med och tog en klunk av vinet. Rött från Nirai. Säkert Leonys verk. Hans fasters smak när det gällde vin var det nog det han tyckte om mest med henne. En svag kyla slog emot dem från fönstret och vintern utanför och han lutade sig ledigt mot fönsterblecket, bara aningen för nära för att det skulle anses lämpligt. Hade hennes ögon alltid varit så blå? 

    “Jag diskuterar hellre den där klänningen.” svarade han med ett lekfullt leende och kastade en kort  blick över den svarta kreation Sera var draperad i.

    “Vet Akila om att du är här och krossar Karmiska hjärtan?” Hans gråblå ögonen glittrade okynnigt i det varma skenet från festens ljus.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Plötsligt blev hon väldigt medveten om de få svarta slingorna som föll över hennes ansikte och hon plockade bort dem. Såg hennes hår rörigt ut? Varför brydde hon sig om det nu? Hon kunde inte rå för att skratta, fast i en hastig utandning och hon kastade en blick ner på sin klänning. Den var lite mer smutsig och tilltufsad än vad hon hade velat i hans sällskap. Hans? I någons sällskap. Vad var fel med henne?

    ”Och vad är så intressant med den?” frågade hon, lite roat och höjde ett ögonbryn. Ett tag försvann hon in i han gråblåa glimrande ögon, nästan som ädelstenar… Hon skakade bort tanken och strök lite nonchalant bort lite hår från sin skuldra.

    ”Krossar karmiska hjärtan? Och vilka hjärtan är det? Jag trodde ni var ett hjärtlöst folk” fortsatte Sera sedan lite lekfullt och retsamt.

  • Rollspelare
    Member since: 21/11/2018

    Rheon kunde inte låta bli att skratta.

    “Bara de väluppfostrade av oss, ers höghet!” Han tog en snabb klunk av vinet, vilket för ett ögonblick dolde hans breda leende, innan han lutade sig framåt. De stod redan närmare varandra än vad som kanske var lämpligt ur en diplomatisk ståndpunkt. För de ädlingar som frotterade i Sandors sal såg de nog mer ut som gamla vänner än som tronarvingarna till de två största rivaliserande kungadömena i öster.

    “De som inte vet att uppskatta Iselemskt hantverk.” Det fanns något ömt i blicken vid sidan av den skämtsamma lekfullheten.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Skrattet och vad Rheon svarade henne fick Sera att andas ut hastigt i ett skratt. För att dölja sitt breda leende och hindra sig själv från att skratta mer, lade hon en hand över sin mun och näsa. Var det en ömhet som fanns i hans blick? Hennes kinder hettades till lite och fick en röd färg. Förbannade kyla. För det var i vart fall inte kronprinsens retsamma sätt och närhet  som fick de att bli röda.

    ”Jag förstår… Men kung Sandor måste vara nöjd med att åtminstone inte ha en blind son” sa hon, lite retsamt tillbaka samtidigt som hon tog ner sin hand från sin mun för att luta sig mot fönsterblecket. Hennes fötter korsades framför henne och öppningen på sidan av klänningen blev lite bredare och avslöjade lite av hennes hy på benen. Huvudet var på snedden och betraktade det blonda håret, som tycktes vara lite mer tyglat än när de möttes första gången.

     

     

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.