Post has published by Vintersaga
Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 23 total)
  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Katla packade ihop sina nu torra kläder med mera från lägret, natten var förbi, morgonen var här. Hon såg upp mot den klara blåa skyn och log för sig själv medan hon slängde packningen över ryggen sin. Hon såg sedan mot Silje medan hon tog fram sin luta och började plinga på strängarna lite lekfullt.

    “En ny dag framför oss, Silje. Månne vad denna har att erbjuda oss? Kanske hittar vi en by idag, jag har saknad människor, även om de flesta är ganska skräp.” Hon log brett och inväntade sin vän innan det var dags att börja gå. Det hade också varit bra om de hittade en by snart, för det hade kostat dem väl beräknad proviant att ta vägen de valt, men det kändes sunt att undvika området där det hade rapporterats om Hrafns krigare. Katla hade gärna stridit mot dem, men även om Silje var en kompetent krigare så tyngdes hon ner av Katlas begränsade stridskunskaper. Katla var skarp i sinnet, snabb och smidig, men att slåss var inte hennes grej. Säkerligen hade Silje kunnat hantera en, två kanske tre, men hon skulle också ha varit tvungen att skydda Katla, som fastän kompetent inte kunde mäta sig med en tränad krigare. Hon hade inte intresset, och hade därför inte lärt sig dessa saker lika enkelt som Silje.

  • Rollspelare
    Member since: 28/04/2020

    Silje packade snabbt och lätt ihop sina saker i lägret så att inte allt för mycket tid skulle gå förlorat och såg emot Katla och dubbelkollade så allt var klar innan hon log mot henne.

    ” Ja, jag hoppas också vi hittar nåt snart, vi behöver mer mat och lite annat om vi ska nå Ulfhedna, och en säng hade inte varit helt fel heller för en natt ” sa hon och drog handen igenom det röda håret för att fixa det innan hon snabbt flätade en fläta som hängde nerför hennes axel och hals och ner över lite av bröstkorgen.
    Att sova under den bara himlen och somna till att få se stjärnorna hade hon inget emot, men att få en säng nån gång ibland var inte heller så fel. Det var ingen lätt resa dom hade framför sig, men hon var glad sålänge dom kom fram helskinnade och oskadda. Hon skyddade Katla utan att blinka om det behövdes.

    Hon såg emot Katla med lugn blick ” Redo att ge dig av? ” frågade hon stilla

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Katla tog ett djupt andetag och började sedan vandra, hon plingade på lutan medan de gick och nynnade för sig själv. Hon såg sig ofta omkring för att ta till sig av omgivningen, för trots att de spenderat i stort sett hela sina liv på vandrande fot så slutade hon aldrig inspireras av naturens skönhet.

    “En brasa i ett värdshus, några slantar för en sång, och hitta sig en trevlig famn att sjunka in i … Jag vill också att vi hittar en by snart. Tar det mycket längre tid kommer jag kela upp mig mot närmsta ren.” Hon suckade för sig själv, men log sedan mot Silje lika brett som alltid.

    “Du borde lära dig musik, vi skulle kunna uppträda tillsammans. Eller sång. Jag har hört dig sjunga, du kan bli riktigt bra.”

  • Rollspelare
    Member since: 28/04/2020

    Silje såg emot henne och log. Hon tyckte om när Katla gick med lutan och plingade, det var rofyllt på något sätt. Det hade det alltid även om hon till en början varit tveksam när Katla ville börja spela på den, men hon hade supportat henne från dag ett och det tänkte hon inte sluta med heller. Samtidigt som hon gick och njöt av det lilla plingandet så höll hon noga koll på deras omgivning så hon skulle vara hyffsat beredd om något skulle hända.

    Hon lyssnade på det katla sa och log
    ” Det hade varit helt underbart ” sa hon och kunde inte helt låta bli att små skratta åt hennes ord om att kela med en ren
    ” En ren? Okej, då vet jag vart jag ska leta efter dig isåfall” sa hon lite skämtsamt och log mot henne

    När hon nämnde hennes sång, så vände hon bort blicken lite. Hon trodde själv inte på att hon var nå bra alls på att sjunga, trots att hon samtidigt var medveten om att hon ärvt sin mors vackra sångröst och verkligen var bra bara hon försökte. Men blotta tanken var svår för henne, då det fick henne att tänka på sin döda mamma.
    ” Så bra är jag inte ” sa hon istället

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    “Du kan bli! Du har talang, du måste bara träna. Du får gärna sjunga nästa gång vi når ett värdshus, jag står för musiken.” Hon plingade på melodin hon skrivit om Hrafn, en dyster, argsint melodi.

    “Vi kan skriva en låt om dig, eller åt dig. Någonting som passar! Vad skulle du vilja sjunga om?” Katla tog de onödiga stegen när de vandrade, klättrade upp på stenar, hoppade upp och balanserade på fallna träd längst stigen, hoppade mellan djurspår och hade allmänt livliga rörelser, Katla var en energifull individ i det mesta hon gjorde, och hade konditionen som motsvarade det.

  • Rollspelare
    Member since: 28/04/2020

    Silje ser mot henne och skakar lite på huvudet
    – Så bra är jag väl inte? Kommer ju sabba ditt spelande sa hon osäkert
    Hon hade svårt att tro att sång var hennes grej, och hon ville inte sabba för Katla. Även om hennes sångröst var väldigt bra precis som hennes mammas också varit då hon levde.

    Hon lyssnade på när hon plingade på melodin och funderade smått på det hon sa medans dom gick vidare.
    – Du kan skriva en sång om du vill, om oss eller vadsomhelst, men jag vet inte om jag är rätt person att sjunga sa hon och såg framåt
    Hon sneglade lite emot henne och höll koll när hon gick på alla ställen där man inte borde medans hon själv höll sig till stigen
    – Vi borde försöka få tag i hästar sa hon lite fundersamt

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    “Sannolikt, men vad gör det? Om du inte tränar kommer du inte förbättras, och det är en sak att sjunga medan du badar i ån, och en annan att göra det inför ett värdshus fullt av fördomsfulla Kaldrländare!” Hon log åt henne lite retsamt, men var såklart fullt allvarlig. Osäkerhet, blygsamhet och att vara tillbakadragen skapade ingen utveckling, endast riktiga framträdanden utmanade en mycket nog enligt Katla.

    “Och om det går riktigt dåligt, så ser jag fortfarande bra ut i kontrast, så jag är inte orolig för mig själv! Men du är duktig, jag tror inte det blir den katastrof du väntar dig.” Hon började fundera lite på en sång medan hon också smälte det Silje sa om hästar. Det hade varit bra, så det skulle de behöva få tag på när de kom till nästa by. De hade inte stora rikedomar, men det fanns många sätt att skaffa sig en häst.

    “Hästar, eller om ens bara en hade varit trevligt. Mindre att bära, snabbare resor … Det hade varit att föredra. Det får väll bli målet under vår vistelse i nästa by.

  • Rollspelare
    Member since: 28/04/2020

    Silje såg mot henne. Hon visste att hon hade rätt i det hon sa. Hon suckade lite smått. Innan hon istället rodnade när hon drog upp det om att sjunga i ån.
    – katla… var du tvungen att nämna det? sa hon lågt, då hon gjort just det mer än en gång.
    Hon suckade lite smått igen
    – Jag vet, jag är bara.. lite osäker, mamma var ju jättebra sångerska även om hon bara sjöng för oss barn i byn osv sa hon och såg mot henne och log lite.

    Hon fortsatte lugnt gå och började snart små sparka en sten framför sig och funderade. Hon funderade dels på det med hästar, att gå hela vägen till Ulfhedna var inget hon direkt ville, det skulle ta lång väldigt lång tid. Hon såg lite emot katla och funderade på hur länge hon skulle räcka till för att skydda henne, hon började sen tänka på deras tredje vän, var han höll hus, om han var okej fortfarande och när dom skulle ses igen, hur mycket hon saknade honom och att han var med dom.
    Hon skakade lite på huvudet till sina tankar och nickade till det Katla sa
    – Ja, det kommer ta lång tid annars att färdas sa hon och började försöka koncentrera tankarna på ideer för att få tag i en eller två hästar.

  • Rollspelare
    Member since: 28/04/2020

    (råkade skicka i ett meddelande i fel rollspel, och går ej radera verkar de som så xD)

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Katla log åt henne och tänkte lite för sig själv medan de vandrade, ett konstant plingande på hennes luta under tiden, men mjuka toner, behagliga sådana. Hon tänkte också på hästarna, och oroades över faktumet att utöver deras vapen och skydd, så var det hennes luta som var av störst värde. Skulle det handla om pengar, fanns det en risk att den skulle behöva säljas. Men hon valde att nonchalera tanken tills den blev nödvändig och cirkulerade tillbaka till ämnet om sång.

    “Det finns ingen skam med att sjunga medan man badar, om något tror jag det är vanligare än att inte göra det. Vad annars kan man göra under tiden, dina händer är upptagna.” Hon ryckte på axlarna och såg lite allvarsamt mot Silje.

    “Men nog om det, nu har jag sått fröet, du får smälta det. Men jag kommer nog tjata igen när vi väl är i nästa by. Världen förtjänar din sång, särskilt i dessa tider. Jag kan inte bära hela världens lycka på mina ensliga axlar, jag behöver din hjälp.” Hon skrattade för sig själv medan hon fortsatte gå och plinga, balanserande på ännu ett fallet träd. De började nu lämna skogsområden och kom in mer och mer på öppna fält, vilket alltid oroade Katla. Hon såg gång på gång i sina mardrömmar hur Hrafns här kommer rusande över fälten de besökt, det första minnet hon har av en värld så mycket grymmare än unga hon hade först anat.

    “Under Kaldrs kalla sky,
    genom dag och genom natta, 
    bland städer och liten by,
    vandrar Silje och vandrar Katla.
    över ängar och frusen sjö,
    genom snår och genom skog,” 

    Hon plingade på sin luta och tyst hummade på en melodi som kom till henne medan de vandrade, och fnös för sig själv … Hur avslutar man en lycklig sång? De flesta av hennes var skämtsamma, hånfulla eller i många fall hatiska mot Turin Hrafn. Lyckliga sånger kändes som en begränsning hon var tvungen att överkomma.

  • Rollspelare
    Member since: 28/04/2020

    Silje såg emot henne och nickade. Hon visste hur rätt hon hade, ändå blev hon generad av att hon dragit upp det. Hon märkte av Katlas allvarsamma blick och lyssnade.
    – Att du kommer tjata förvånar mig inte det minsta sa hon och log mot henne

    Hon fortsatte stegen lugnt och lyssnade på när Katla plingade på lutan. När dom kom ut från skyddet av träden, och ut på mer öppna marker så kramade hon remmen på hennes packning lite och blev mer vaksam. Hon såg lite mot Katla men höll stort fokus på omgivningen också. Såna här ytor kunde bli farligt, dom hade ingenstans att ta skydd och gömma sig om nåt hände även om dom kunde se faran lättare än bland träden.

    Hon lyssnade på Katlas spelande och hummande sång och svalde svagt och sa ingenting

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Nästan en hel dag av vandring följde, och Katla mot slutet av dagen kunde verkligen känna hur mycket trevligare allt hade varit med en häst eller två. Det var inte ännu helt mörkt, och när de rundade en trädgrupp kunde man i fjärran se skenet av en by i fjärran.

    “Där! Civilisation!” Ropade Katla från där hon stod på en stor sten och pekade mot byn. Hon log mot Silje och hoppade ner till stigen igen.

    “Först löser vi sovplatser, sedan börjar vi se oss omkring om någon säljer sin häst.” Hon satt armen runt Silje och höll henne glatt nära medan de närmade sig byn.

  • Rollspelare
    Member since: 28/04/2020

    Silje såg emot henne när hon skymtade skenet från en by även hon och log åt hur glad katla blev. Silje själv var också det, men visade det inte lika kraftigt.
    – Äntligen sa hon leendes

    Silje såg framåt, i riktning mot byn och sen mot Katla
    – Låter som en bra ide, kanske du kan byta till oss ett rum i deras värdshus emot lite musik sa hon och la armen om henne också
    – Så kan jag ta en titt efter en häst eller två sa hon

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Att ordna med ett rum visade sig inte vara någon utmaning, särskilt enkelt då mannen som ägde värdshuset visade sig ha en fallenhet för oskyldiga, sårbara, försvarslös vandrande musiker som önskade sig en mans vänlighet och beskydd i enkelt utbyte mot några sånger.

    Katla hade sällan problem att läsa dessa män, och var alltid ingenting mindre än exakt vad de behövde för att få ett rum nära kostnadsfritt. Visst var hon inte alltid helt ärlig, men aldrig ljög hon heller fullständigt. Ett gryn av lögn i varje gröt med sanningar och män slukade det helt.

    Smakande på en öl, med ett glas väntande på Silje satt Katla vid ett bord och bevakade folket som var samlat i värdshuset. Detta var den viktigaste delen av ett uppträdande, stunderna innan. Hon behövde lista ut vilka dessa människor var, vad de tyckte om, vad de avskydde, vad hon skulle undvika och vilka hon skulle fokusera på för att driva publiken i rätt riktning. Vart fanns ledarna bland dem?

    Hon studerade alla närvarande medan hon smakade blygsamt på sin öl, väntade på Silje som skulle spana efter möjligheterna att ordna med häst. Förhoppningsvis skulle det inte kosta dem för mycket.

  • Rollspelare
    Member since: 28/04/2020

    Silje var glad för att Katla så lätt kunde ordna saker som dessa, visst hade det hänt att dom nekats eller lurats men oftast så gick det som planerat och dom fick ett rum att dela på.

    Medans katla ordnade allt med värdshuset, så gick Silje runt i sökandet efter en häst, helst två, men det skulle nog vara svårt att lösa. Hon hittade snart en hästhandlare visade det sig, han hade ett flertal hästar, bland annat ett vacker svart sto med en vit stjärna i pannan som Silje fastnade för. Efter massa förhandling, samt utlovandet av musik på en middag kvällen efter, så gick mannen motvilligt med på att hon fick ta stoet. Just när dom bestämt, så dök frun till mannen upp, Silje såg sin chans och berättade historian om dem föräldralösa flickorna som dom var samt att dom var påväg för att hjälpa Ulfhedna, så tvingade frun sin make att ge dom en till häst, en brun valack, med vit bläs och vita strumpor på bakbenen som inte var värld så mycket ändå för dom, samt dom behövde inte spela nånting nästa kväll, hon tyckte för synd om flickorna samt Ulfhedna behövde hjälpen.

    Silje tog sig tillbaka till värdshuset där hon lämnat Katla, inackorderade hästarna och gick in. Hon hittade rätt snabbt Katla och log mot henne
    – Vi har en varsin häst som väntar” sa hon och slog sig ner vid henne och tog det väntande glaset till läpparna och drack lite

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Katla jublade till när beskedet om hästarna kom och skålade genom att slå sitt glas hänsynsfullt mot Siljes. Hon log åt henne medan hon drack sitt glas tomt, innan hon smällde det mot bordet och reste sig upp. I bakgrunden uppträdde en musiker, och Katla sträckte ut sin hand mot Silje.

    “Vad sägs om en dans för att fira?” Hon log brett och stampade där hon stod i takt med musikerns sång i bakgrunden. Hon aktivt valde att inte fråga hur hon hade fått tag i hästar, då hon inte ville veta vad de hade kostat. Såklart skulle hon fråga om det senare, men det var inte bra att dra igång oro redan nu.

    “Du behöver inte dansa om du inte vill, det är nog många här som annars är villiga.” Hon skrattade till, men hoppades såklart att hennes vän ville ta en danstur med henne.

  • Rollspelare
    Member since: 28/04/2020

    Silje såg på henne och log åt hur glad hon blev, samt även glad att hon inte frågade så mycket om hur hon lyckats få tag i två. Hon slog sitt glas emot henne och drack ungefär halva sitt och kollade runtomkring innan hon såg på Katla igen. En dans? Hon såg tveksamt på henne
    ” Hur mycket har du druckit egentligen?” frågade hon halvt seriöst och halvt retsamt och reste sig efter att ha svept det sista i glaset
    ” Såklart jag kan ” sa hon. Dans var inte nåt Silje ofta gjorde, det överlät hon till Katla, men just nu så ville hon vara snäll emot henne, så hon gick med på det

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Dans var inte hennes största styrka, och det var inte vidare omfattande i den Kaldrländska kulturen, men så snart någon började så brukade andra följa, och Katla hoppades på just detta.

    Hon tog tag i Siljes hand och drog ut henne mellan två bord och stampade i takt med musikerns melodi, snurrade Silja runt och hoppade sedan omkring i takt, klappade händer och vickade med kroppen. Hon hade lärt sig mycket om dans genom åren, men det enda hon verkligen tagit med sig var att dans skulle vara spontant, det skulle fylla dig med glädje och ge dig energi.

    “Jag tänkte prova mig på en sång om kriget, se vilka vi har bland oss!” Hon talade försiktigt nog att inte informera hela rummet, men högt nog så att Silje kunde höra henne.

    Medan hon dansade, de gånger hon inte höll ögonen på Silje så studerade hon omgivningen, vilka som uppskattade lite dans bland dem, och vilka som inte gjorde det. Hon tog det på stort allvar att lära känna sin publik, men också vilka som var möjliga vänner bland dem. Det var alltid bra att veta vilka man kunde finna möjligt skydd hos om saker gick illa.

  • Rollspelare
    Member since: 28/04/2020

    Silje följde snabbt med henne ut på golvet och var snabb med i svängarna i dansen och log mot Katla. Hon var nog inte lika bra som Katla, men bra nog för att det inte skulle se ut som ett rop på hjälp i alla fall.

    ” Låter som en bra ide, tror det kommer bli bra ” sa hon och log mot henne

    Hon dansade vidare och kände folks blickar på dom, både bra, och mindre bra sådana men fokuserade på att följa med Katla i dansen och känna glädjen inom sig.

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    När musikern avslutade sin sista melodi satte sig Katla ner vid bordet igen med Silje och torkade bort lite svett från pannan med tröjan sin. I deras frånvaro hade värden varit vänlig nog att fylla på deras glas på nytt, och Katla tog sig en klunk till.

    “De två männen och kvinnan runt bordet vid elden slet sig aldrig med blicken från oss och visade intresse, samma med den beväpnade mannen två bord ifrån oss. Paret närmast uppträdningsplatsen viskade om oss och skrattade, resten var ganska neutrala, så jag tror våra bästa chanser för vänner är gruppen vid elden och krigaren.” Det var inte säkert att de behövde vänner, men det var bra att veta hur de såg ut.

    Värden såg till att Katla kunde se honom och indikerade att hon skulle påbörja sitt uppträdande. Hon vände sig till sin packning intill bordet och plockade fram sin luta. Hon rättade sedan till håret sitt, satte lutan över axeln och klappade Silje på huvudet medan hon gick fram till uppträdningsplatsen och började förbereda sig för sång. Paret närmast verkade lite obekväma när det vidade sig att hon var en sponsrad musiker, och undvek ögonkontakt med henne medan hon värmde upp sig och stämde lutan.

Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 23 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.