Post has published by Fuchsia
Viewing 15 posts - 21 through 35 (of 35 total)
  • Rollspelare
    Member since: 04/05/2019

    Aelis vände långsamt sin blick mot Triskian igen när han talade om att hitta ett ställe i världen för henne. Blicken var oförstående; detta var hennes plats i världen, ett hem var det nog inte, men en plats – kunde det finnas plats för henne någon annanstans i världen? Hon tillät sig att försöka föreställa sig den plats denne alv kom ifrån, en plats utanför Tharmad, men hon fann det svårt. Där måste finnas kött i alla fall, och färgglada textiler om en skulle döma av hans kläder. Hennes tankar varndrade och hon upptäckte att hennes blick hade fastnat vid honom. Hon väcktes till liv igen av hans nästa kommentar.
    Hon sänkte blicken igen och allt eftersom hans utläggning fortgick sjönk hennes hjärta. Hans hållning gjorde inget för att mildra den nedslagna känslan. Det smärtade henne att höra honom benämna hennes magi som mörk – trots att hon visste att det också var den allmänna ställningen för folket i trakten. Hon kunde kanske hålla med om att magin var smutsig, men mörk? De förstod inte! Skulle han förstå? Det verkade som att han redan hade en uppfattning. Hon gjorde en bitter min, teg en stund. Kanske var detta chansen att förklara, rentvå sig på något sätt?
    Medan hon funderade gick det upp för henne att hon nog var vilsnare än hon föreställt sig. Hon sänkte huvudet ytterligare och snart hävdes hennes kropp i dåligt återhållna snyftningar. “Vi ville bara hjälpa… Mäster Anshar, han var så nära att lösa det!” Hon såg upp och tårarna gav hennes isigt blå ögon ett nästan silvrigt intryck. “Han var så nära att frigöra denna plats från farsoten som plågat den, oss, så länge!” Hon rynkade ögonbrynen. “Varför skulle det vara dåligt… Mörkt?”

  • Grundare
    Member since: 16/03/2020

    Triskians blick gick från att ha varit allvarlig till mera häpen, snarare förvånad. Hjälpa? Lösa? Dessa saker var inte något han kunnat förvänta sig. Han började en mening av protest. “Men… Nekromanti är mörk magi… Det är inte av ljuset…” Han hejdade sig dock, då han upptäckte att han inte kände att han längre förstod vad som var upp, eller ner. Vad som var rätt, eller fel…

    Här var hon, en maléfiker, en nekromantiker, som han med all orsak från sitt perspektiv hade en plikt att fördöma. Han hade hjälpt till att gripa en efter annan maléfiker genom de undersökningar han gjort i sitt arbete. Han hade inte mött en maléfiker innan, och han hade inte känt att det fanns en orsak att ens underhålla möjligheten att dessa var onda magiker med onda ändamål. De hade varit på fel sida av de magiska lagar han hjälpte att verkställa.

    Men ett frö hade sakta men säkert börjat växa inom honom, då han såg tårarna som rann ned för hennes kinder. Tvekan. Om hennes avsikter var goda, kunde hon vara ond? Ondska, enligt all kännedom han hade om det, strävade inte till att hjälpa. Var det alltför lätt att fördöma den som gör ondskan? Det kändes som ingenting kunde vara svårare än att förstå den, men var det inte ondska i sig självt, att behandla maléfiker som ting, och inte som folk?

    “Hur… skulle du hjälpa Tharmad?… Ämnar du att återuppliva din läromästare?” Efter hans ord blev han åter tagen av tvekan. Kunde han lyssna på en maléfiker, låta denne inverka på honom? Hans min gick åter mot allvar, vände sig om, och verkade bli ilsken, kanske främst på sig själv.

    “Det mesta av det onda i denna värld görs av folk med goda avsikter.” Konstaterade han barskt. Men tvekan var uppenbar i hans röst. Han hade trots allt aldrig blivit satt inför detta dilemma. Men detta var även förståeligt, då dessa tankar som fyllde hans sinne var saker som aldrig ämnats att tänkas, eller ifrågasättas.

  • Rollspelare
    Member since: 04/05/2019

    Ja, hur skulle hon – en ensam, menlös jänta som knappt kunde föda sig själv, hjälpa Tharmad? Hur skulle han – en skröplig, halvgalen gammal man, kunna…? Hon stannade upp i tanken. Det gick upp för henne mer och mer nu vem mäster Anshar varit, det han höll på med. Han hade alltid sagt att döden var inte att leka med, särskilt odöden. Hon kunde inte få det att gå ihop – då det var precis det han gjorde. Han försökte förklara att det han gjorde var för världens bästa, han försökte hitta ett “botemedel”, ge de odöda sitt sinne åter. Men ju längre åren gick började hon ana att han lurade både sig själv och henne – han njöt av makten han hade och drog ut på experimenten på de odöda. När han sedan dog var det som att dessa tankar skuggats av hennes förtvivlan över att vara ensam i världen, förtvivlan över att det lovade botemedlet aldrig blev färdigställt. Hon såg honom bara i ljuset av en frälsare och ja – hon hade ämnat återuppliva honom… Men hur skulle hon kunna förklara allt det här för Triskian – representanten för Det Tredje Ögat?
    Hon sänkte huvudet igen medan han talade och grät utan återhållsamhet nu, som ett utskällt barn. Hon önskade hon kunde gömma ansiktet i händerna, men vände istället kroppen bort från honom.
    Innerst inne kanske hon förstod, men frågorna spann runt i hennes slitna sinne som en orkan över den döda slätten:
    “Men vad är skillnaden?” Hasplade hon desperat ur sig. “Vad… Vad är skillnaden mellan liv och odöd?” Hon snyftade ljudligt. “Varför är det ena av godo och det andra av ondo? Varför är det ondskefullt att vilja göra gott?”

  • Grundare
    Member since: 16/03/2020

    Frågorna hon ställde förvirrade honom till en början. Sen tänkte han vidare på den, och kände bara att han blev ytterligare förvirrad ju mera han tänkte på dem. Han ville inte medge att den tvekan som börjat gro i honom hade börjat blomma, och han var inte längre så övertygad att det han gjorde var rätt, eller att han var på rätt sida av det som var moraliskt eller gott. Hon ville bara hjälpa.

    Triskian ville inte heller medge det, men Aelis tårar hade en verkan på honom. Han kände sig dum, som en bov. Givetvis hade han dragit gråtande barn från sina gråtande föräldrar då de uppvisat tillräcklig magisk talang men saknat motivation att uppfylla detta potential. Men denna situation var annorlunda. Hon kände inte till de magiska lagarna, och hon gjorde det hon gjorde i protest mot dem.

    Han vände sig tillbaka, och han gick fram till henne. Han gick på huk framför henne, och tog fram en näsduk. Han torkade bort av tårarna som runnit från hennes ögon.

    “Seså, gråt inte…”, sade han, medan hans ögon mötte hennes. Nu var han närmare henne än de hade varit tidigare, och han kände plötsligt att han nu för första gången såg henne för den hon egentligen var. Hur sårbar hon var, där hon nu satt inför honom. Det fanns godhet i hennes ögon, hennes vackra ögon…

     

  • Rollspelare
    Member since: 04/05/2019

    Aelis ryggade först tillbaka när han kom så nära, osäker på vad han tänkte göra. Men även om han varit så barsk tidigare verkade han inte hotfull nu – hon lät honom fortsätta. Hon var spänd som en bågsträng, men näsduken var så mjuk mot hennes kind, beröringen var så mjuk. Det var länge sedan någon berört henne på detta vis – om någonsin. Hon slappnade märkbart av igen och mötte tacksamt hans blick. Tårarna hade skapat bleka ränder genom den till en början omärkbara smutsen på hennes kinder, och när han torkade dem bildades bleka fläckar på hennes kindben.

    Hon fick en kort skymt av smutsen som hamnat på näsduken och kände sig plötsligt smutsig hela hon – som om hon aldrig kunde tvätta bort blodet på sina händer. Hon förstod plötsligt på något vis hur illa det var – det hon hjälp gubben med, det hon själv gjort. Att möta Triskians klara rena blick på detta vis gjorde henne plötsligt djupt skamsen. Kanske hade han rätt? Kanske var det ondska? Blodiga, smutsiga minnesbilder spelade i hennes sinne. Kunde sådant tvättas bort? Förlåtas?

    Plötsligt var det som att inget av allt detta hemlighållande spelade någon roll längre. “Han… Vi… Gjorde så fruktansvärda saker där nere! När jag var liten var det som en läskig saga med ett gott slut som snart skulle komma, men jag tror inte att han någonsin hade kunnat hitta ett botemedel…” Rösten brast i slutet av meningen. Det gjorde så ont att erkänna det hon innerst inne vetat under en lång tid nu.

    Aelis ville bara att Triskian skulle fortsätta torka hennes tårar, torka bort smutsen. Men kanske vore det bäst om han bara gjorde det som (som hon förstod det) ändå var hans jobb: avrätta henne här och nu.

  • Grundare
    Member since: 16/03/2020

    Triskian kände hur han blev osäker för en stund. Vad är det jag gör? Vad är det jag tänker? Jag är en gift man, med hustru… Han tvekade, men kände att han inte gjort något fel än. Han har trots allt bara tröstat Aelis. Det kan man väl göra för vem som helst i nöd?

    Han fortsatte torka undan av hennes tårar. Det fanns så mycket i henne och i omgivningen som väckte frågor i honom, väckte hans intresse. Men han tänkte noga efter medan han lyssnade på henne.

    “Det vet jag inte faktiskt om han hade, om han fortfarande var i liv nu. Jag har aldrig tänkt på det förut, men att bota Tharmad kan ligga i samma slags magi som orsakat det. Jag kände inte din läromästare, men ni har haft era skäl att göra det ni gjorde, vad du ha gjort…”

    Han såg på hennes bundna händer. “Aelis… Kan jag lita på dig nog för att frigöra dina händer?” Ett litet leende kröp fram på hans ansikte.

     

  • Rollspelare
    Member since: 04/05/2019

    Inget fördömande? Det var med viss förvåning, men också lättnad, som Aelis insåg att hennes delvisa erkännande inte givit den skoningslösa effekt hon föreställt sig. Nå, han visste inte allt – och hur skulle hon någonsin kunna berätta allt? Det tycktes henne en oförklarlig mardröm nu.

    Hon såg först vagt oförstående på honom, sedan nickade hon till svar på hans fråga. Nya tårar glittrade i ögonvrårna, nu av försiktig lättnad.

    Triskian var inte alls vad hon fått lära sig om Det Tredje Ögat, han var inte ens som någon hon mött. Världen var grym och så var människorna däruti – det var allt hon erfarit. Visst hade Anshar varit god mot henne, på sitt sätt, men inte så här omtänksam. Hon visste inte längre vad hon skulle tänka om mannen som nyss hade torkat hennes tårar och nu skulle knyta upp händerna som han själv bundit. Men hans leende smittade och det drog i hennes mungipor.

    Vänligheten värmde trevande i Aelis bröst och hon välkomnade känslan. Det var som att hennes blick förändrades medan hon såg på honom, känslor hon inte kunde sätta ord på började ta form med värmen som spred sig inom henne. Det var skrämmande. Hon insåg till sin förvåning att hon sänkt garden – och det var skönt.

  • Grundare
    Member since: 16/03/2020

    Hur kunde han fördöma henne nu? Han var trots allt som skett övertygad att hennes motiv varit goda. Han kunde inte heller förneka att han beundrade det. Att kunna göra det som behövs då man strävar till att åstadkomma något gott, oavsett vad andra tänker om det.

    Triskian tittade noga på Aelis, och då hon nickade fortsatte han med att öppna bandet som bundit hennes händer. Han kände att hans händer darrade ett grann, det fanns en spänning mellan dem som inte gick att neka. Har han låtit sig bli förförd? Var detta ett misstag? Det finns mycket som kunde gå fel till näst, tänkte han. Men han kunde inte låta bli. Och det var inte direkt så att Aelis skulle ha gjort ett aktivt försök att förföra honom. Men den verkan hade hon på honom trots det.

    Då han frigjorde hennes händer och bandet föll till golvet upptäckte han de nya tårarna som uppenbarade sig i hennes ansikte, och han använde nu istället sin hand för att försiktigt torka undan dem. Hans hjärta bultade av iver. Han smekte hennes ansikte, fängslad av leendet som bildade sig i hennes ansikte. Känslan av hennes hud mot hans fingertoppar var berusande, och han kunde inte längre hålla sig själv tillbaka. Därför vågade han sig närmare för en kyss…

  • Rollspelare
    Member since: 04/05/2019

    När Aelis händer lossats bakom hennes rygg lade hon dem matt i sitt knä och tittade ned på dem medan hon gned handlederna. Hon skulle kunna använda dem nu tänkte hon flyktigt, använda sina krafter, men viljan fanns inte där. Hon överraskades av att åter känna Triskians beröring, hans hand, mot hennes kind. Hon vände upp blicken för att möta hans, något oförstående. Han förblev nära, varför? Närheten framkallade en skälvande känsla i hennes maggrop – så nära besläktad med rädsla att hon, utan att märka det själv, lutade sig någon millimeter bakåt. Men där stannade hon upp, hur kunde rädsla också komma med en känsla av längtan? Förvirrade brottstycken av tankar svepte genom henne. Var det någon slags förrädisk magi han utövade på henne? Varför nu? Hon hade redan avslöjat allt.
    Hans hand kvarblev mot hennes kind och hon var stilla, lät den smitta henne med sin värme – och liv. Hon hade bara en vag uppfattning om tiden, kanske var det bara sekunder handen smekt hennes osmekta kind, kanske mer – men under hela tiden hade hon inte kunnat släppa hans blick. När han lutade sig in följde hon först rörelsen och lutade sig osäkert ännu någon millimeter bakåt ifrån honom. Närheten var dock berusande, som om den fyllde henne med livskraft, den skälvande känslan blev ett varmt bultande i hennes bröst. Hon förstod inte hans avsikt men samtidigt ville hon inget hellre än att han skulle komma närmare. Hon lade trevande sin hand över hans på hennes kind och blundade för att släppa sin bävan och ge sig hän det som skulle komma härnäst.

  • Grundare
    Member since: 16/03/2020

    Triskian försökte sitt bästa att avgöra ifall Aelis hade avsikter att göra ett nytt försök att fly, och han var lättad att hon inte visade tecken av att göra det. Han märkte att hon var nervös, eller kanske konfunderad – det var han själv också, med tankar av sin fru som förvirrade hans sinne. Sakta började dessa tankar flyta undan, och nu ville han göra sitt bästa för att hon skulle känna sig säker.

    Han lutade sig sakta fram tills hans läppar mötte hennes, och han kysste henne. En aning klumpigt var det – även om han var gift hade han sällan haft tid eller möjlighet att vara hemma hos sin fru. Men med ett par kyssar efter den första kom hans läppar ihåg vad de skulle göra. Han närmade sig ytterligare, och hans händer tog ett ömt tag i hennes kinder medan de kysste varann. Han öppnade sina ögon för att möta hennes, och han andades jämt, även om det var uppenbart att han var upphetsad. Alla tankar som tidigare förvirrat honom var nu borta, då hon hade hans fulla uppmärksamhet. Hans händer vandrade från hennes kinder till hennes hals, och han vände hennes huvud till sidan så att han kunde börja kyssa halsen.

  • Rollspelare
    Member since: 04/05/2019

    När han lade sina läppar mot hennes svarade Aelis med försiktigheten hos någon som aldrig gjort något liknande men inte kunde annat än hänge sig åt detta nya som ändå kändes så naturligt. Det var som att värmen i hans läppar smittade hennes. Det kändes som att hennes läppar aldrig tidigare varit varma, som om de alltid varit kalla och… döda. Hon följde hans rörelser mer säkert, mer girigt. Värmen och livet spred sig i hennes kropp med samma kraft som när magin flödade i henne, känslan var nästan exakt den samma.
    Hon lutade villigt sitt huvud åt sidan. Hennes andhämtning allt tyngre. När han så fortsatte att kyssa hennes hals strömmade känslan av liv genom henne på ett sätt hon aldrig tidigare känt – det var magi! Måste vara! Inget annat hade någonsin känts på detta vis. Hon fick plötsligt en inre bild av att hennes magi livnärde sig på hans livskraft, dränerade honom. Eller var det tvärt om? Förskräckt ryggade hon tillbaka från honom.
    “Vad var det där? Vad gör du?” Hennes röst var skärrad. Hon såg forskande på honom med skrämda ögon, som för att avgöra om det hon föreställt sig kunde vara sant. Hade hon tagit hans livskraft? Eller var han i färd med att ta hennes sista?

  • Grundare
    Member since: 16/03/2020

    Medan han kysste hennes hals kände han det, som om han delade av sin livskraft med henne. Magin fick honom att känna att han domnade, och plötsligt blev virrig. “Vad.. Är detta?” fick han ur sig med en aningen mumlande ton då hon ryggade tillbaka.

    Sen blev hans blick skarpare, som om den tidigare verkan magin hade haft på honom upphörde. “Jag? Jag gjorde inte… Vad gjorde du?” Höll hon på att försöka lura honom nu, eller var hon enbart omedveten om det hon gjorde? Kanske hon inte hade kontroll över magin hon använde? Triskians blick blev mildare, då han avgjorde att det hon gjort inte verkade avsiktligt.

    Han såg nu på Aelis med en fundersam blick. “Det här är… Besynnerligt… Vad var det du kände nyss? Jag kände mig att jag plötsligt blev… Snurrig…”

  • Rollspelare
    Member since: 04/05/2019

    Aelis såg fortfarande förbryllat på honom. Han verkade inte heller förstå vad som just hänt. Hur kunde så vara? Hon försökte formulera sina tankar i ord vid hans fråga. “Du… Du kysste mig, som min mor brukade göra – ändå inte alls som min mor! Och jag…” Färgen på hennes redan rosiga kinder steg. Hon slog skamset ner blicken och sänkte rösten till vad som nästan bara var en viskning. “Jag kände det som att hela min kropp brann… Som magi – fast ändå inte. Också… Snurrig…” Hans ord beskrev bra det hon känt. Som berusning var det.
    Hon vågade knappt tänka på det hon kände nu, än mindre uttrycka det i ord. Att hennes kropp brann efter mer. En främmande mäktig magiker satt framför henne, så vacker och varm i eldens ljus. Främmande och kommen för att häkta och kanske avrätta henne – och allt hon ville var att vara honom nära. Hon begärde honom. Hon ville kyssa hans hals som han kysst hennes. Den där rena huden, så olik hennes. Men hon var så… Oren… Och på hans reaktion verkade det som att det som hänt var… Fel.

  • Grundare
    Member since: 16/03/2020

    Triskian  lyssnade noga på hennes ord. Han förstod då hon hänvisade till sin mor att detta förmodligen var första gången hon hade upplevt intimitet. Han kände sig oren, där var han och förförde en kvinna medan han själv var gift. Men trots dessa tankar kände han även att han inte kunde låta bli. Han upptäckte även att hon verkade något tagen tillbaka av hans ord, och det som skett innan. Han kände sig besviken, på sig själv främst av allt, då det inte varit hans avsikt alls.

    Han tänkte noga efter hur han skulle tala till henne för att få henne att förstå hans avsikter. Han rörde sig närmare henne, och lyfte ömt hennes haka med sina fingrar för att möta hennes blick. “Aelis, din mors kyssar var utav en moders kärlek för sin dotter… Men mina kyssar till dig är av längtan, längtan att få känna din närvaro, och värmen av din hud… Och att vi känner lika, säger mig att du längtar efter det också…”

    Han närmade sig henne ytterligare, och kysste henne igen, nu med ökad passion. Han förde sina fingrar längs huden på hennes hals, och han började öppna de översta knapparna i hans jacka, vilket han hoppades att förmedlade sin önskan att de båda skulle lätta på sin klädsel…

    Och den magiska effekt han upplevt? Kanske det var något han enbart inbillat sig i stunden. Han var osäker ifall det hade alls något att göra med vad de gjorde… Det var inte något han ville avbryta, trots det som skett innan…

  • Rollspelare
    Member since: 04/05/2019

    Aelis försökte greppa det Triskian sa, men innan hon hann komma till någon slutsats kysste han henne igen och den där berusande känslan kom åter över henne – känslan av liv. Hon behövde utforska den.

    Med nyvunnen nyfikenhet och växande självförtroende satte hon sig på knä mitt framför honom, nära nära. I spegling med hans rörelser tog hon långsamt av sig sin tjocka pälsbeklädda mantel. Knöt i halsen upp sin ulltunika och linnetunikan där under. Kläderna var mörka och något solkiga, men under dem lös huden på hennes nyckelben ren och vit som snö.

    Med bultande hjärta höjde hon prövande handen för att med ett par fingrar oändligt lätt smeka hans hals och nyckelben. Hon hänfördes av känslan, åter kändes det som magi mellan dem. Hon lutade sig närmare för att följa begäret och kyssa hans hals. Hon tyckte sig känna pulsen under hans varma hud. Så levande att den också fyllde henne med liv. Kanske var det det som kändes som magi? Hennes kyssar vandrade ned mot hans bröst där hon stannade upp för att lägga örat emot. Hjärtslag, andetag. Hon lät handen glida in innanför hans jacka, hennes hand var kall mot hans bröst.

Viewing 15 posts - 21 through 35 (of 35 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.