Post has published by Vintersaga
Viewing 18 posts - 41 through 58 (of 58 total)
  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Aenyas blick föll på Alethir med en viss skepticism  då han ställde sin fråga.
    ‘Jag tror vi framfört våra krav mer än en gång, låtsas inte som att du inte läst eller hört dem, Alethir.’ sa hon med en handgest.
    ‘Nela’thaënas behöver tänka om, få ett nytt ledarskap. Vem säger att vi måste göra som människorna i Kamr och Iserion, med adelsfamiljer som styr i all evighet, makt som går i arv och åsikter som aldrig förändras? Varför inte blicka mot länder som Kaelred, med folkvalda ledare?

    Speciellt nu, då vi inte längre har en drottning. Vi om någon borde väl ha kapaciteten av att lära oss av våra misstag, med tanke på våra år.’ hon fnös åt hela situationen, för att se på Camthalion. Hon rynkade på ögonbrynen då hon verkade se hans ansiktsuttryck ändra sig, och liksom han drogs hon till alven med kniv, på bara några ögonblick hade de vapen framme.

    Hon reste sig och ställde sig mellan Camthalions båge och skogsalven, och gick fram till den ilskna alven med sitt blad.
    ‘Soldat, avvakta!’ beordrade hon, och även om detta kanske inte var den mest organiserade grupp verkade de lyssna på Aenya. Hon höjde sin röst och såg sig omkring.
    ‘Dessa högalver är under mitt beskydd, ingen rör dem!’ beordrade hon och såg sedan på Amnestria.
    ‘Och du, sluta yra omkring, detta är ingen sagovärld. Jag bjöd in er hit för att ni skulle få se ansiktet på de som drottningen kallade era motståndare. Ner med bågen, vid Erethil, Camthalion.’ sa hon och la en hand på hans överarm.
    ‘Läget är spänt nog som det är, och du drar hit en massa högalver som inte har någon uppmärksamhet?’ undrade hon och sneglade mot Aditi för att se vad hon höll på med, men även den alven verkade vara i sin egna värld.
    ‘Ta hit dem så jag kan hålla koll på dem.’ sa hon och satte sig ned vid Alethir igen, och gav honom en menande blick.

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Alethir hade lyssnat noggrant på Aenya, men trots sin koncentration så lät han sig naturligtvis distraheras av den dragna kniven och sedan Camthalion som var redo för strid nästan omgående. Alethir var tvungen att hindra sig själv från att agera, då instinkten begärde att han klev in i försvar av högalven, men då Aenya såg ut att göra det så lät han känslan dö ut, även om han kom på sig själv med att ha rest sig upp med sluten näve. Hade det bara gått någon sekund fler eller om det hade gått ouppmärksammat hade det varit Alethir som hade stoppat händelsen istället för Camthalion eller Aenya, men knappast lika fredligt. Han satte sig ner igen när Aenya satt sig ner framför honom, och han log mot henne.

    “Intressant.” Om han syftade på det hon ursprungligen hade sagt eller om han syftade på det som precis hände var otydligt, men han lutade sig framåt mot henne sedan och efter att ha tydligt sett sig omkring slöt han sina händer över famnen som ett tecken på att han inte längre var defensivt inställd till sin omgivning. Alethir valde att inte ens nämna det som hände, då han inte hade några invändningar kring hur det hade hanterats.

    “Du inser förstås att din dröm skulle innebära det fullständiga nedtystandet av högalverna, visst? Även om så varje högalv valde att lägga sin röst och bara en bråkdel av skogsalverna gjorde detsamma, så skulle skogsalvernas röst gå igenom. Man kan såklart leka med tanken att alla röstar osjälviskt, för det som är bäst för riket utan hänsyn till tillhörighet i samhället, men …” Han gjorde en gest i riktning mot där Aenya precis hade desarmerat en situation.

    “Gemene alv agerar känslomässigt och själviskt, utifrån en självcentrerad världsbild. Får ni chansen att helt kväva högalvernas röst så kommer väldigt många av er ta den chansen, hur ädla vissa av er än är. Ger du skogsalverna den chansen kommer ni jaga oss ut ur skogen. Jag håller med om att arv inte är ett felfritt system, men det finns inget lösning i ditt förslag där alla blir nöjda. Ni har antalet, men vi har magin och kärleken till arvet, det finns inget sätt där din demokrati inte slutar i ett nytt uppror.” Han log åt henne, ett tröstande leende som om han beklagade förlusten innan den ens hade hänt.

    “Det kommer inte hålla. Känner jag rådet rätt kan ni som mest hoppas på ett säte eller två i rådet, men inte en majoritet och ingen tron. Inte för att jag inte är redo att föra er talan om jag bestämmer mig för att du har rätt, men när i världens historia har de med makt gett upp den till de utan, utan att det har varit till deras fördel eller mot deras vilja?” Han stannade upp och satte sig mer upprätt.

    “Säg att vi får en folkvald ledare istället för Selyana genom arv, och säg att det blir du. Vad är din avsikt med högalverna?”

  • Rollspelare
    Member since: 22/08/2021

    Amnestria visste inte vart hon skulle ta vägen eller göra, men tack och lov så grep andra in. Hon själv var obeväpnad och kunde inte försvara sig om någon bestämde sig för att gå till anfall. Något som, tack och lov inte inträffade nu. Istället för att behöva göra något så var hon tyst, studerade allting som hände och hjärnan arbetade på högvarv. Det kändes så långt ifrån säkert på den här platsen och först nu undrade hon om hon kanske borde återvända hem, men samtidigt ville hon inte lämna Camthalion, han hade blivit en slags förebild för henne, som en storebror eller liknande.
    Då Amnestria blev tillsagd att sluta yra omkring så blinkade hon förvirrat, hon hade ju nyss stått och pratat med någon och inte sprungit runt? Nå, kanske menade personen något sedan innan? Då hon gått vilse i skogen, det var säkert det denne menade.
    Hon lyssnade till allting som sades men kunde inte direkt påstå att hon begrep speciellt mycket utav det. På lätta fötter närmade hon sig Camthalion, den trygga punkten i sällskapet, men stannade upp en bit ifrån honom. Hon ville veta vad de alla pratade om. Drottningen, prinsessan, plats i rådet och en del politik, något hon själv inte alls var insatt i och aldrig hade varit. Vilken nytta kunde Amnestria göra här? Det visste hon inte men kanske skulle hon få reda på det längre fram?

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Camthalions ögon var fortfarande mörka, oavsett vad Aenya sa och lät den vandra omkring dem med en hand på hans dolk som var synlig på höften. Det fanns en trötthet där, som om alla ord om högalver och skogsalver gjorde honom sliten. Det var ett uttjatat ämne som aldrig riktigt tycktes ta slut. En irriterad suck lämnades hans läppar, tillsammans med några svordomar.

    “Vad? Förväntade du dig att jag inte skulle vara med högalver? Varför skulle jag som högalv spendera tid med skogsalver?” frågade han, tonen drypande av sarkasm och han korsade sina armar för att fnysa lätt. Som om han trodde att de hade kommit längre.

    “Vid Erethil, jag skulle aldrig återvänt.” mumlade han, mest för sig själv. Men tanken på Zifri gjorde att han lyste upp något. Det var den enda ljuspunkten just nu. Sen hade han förstås Amnestria som han kände att han var tvungen att beskydda och han nickade lätt mot henne. Kanske lite uppmuntrande med ett svagt ursäktande leende.

    Aditi verkade inte så bekymrad över det som hände, snarare obekymrad. Hon ryckte lätt på axlarna. Som om ingenting hade hänt för att följa efter den nya vän hon tycktes finna i Amnestria, eller alla andra för den delen.

    “Så… vad är det du egentligen gör här?” frågade hon, lite långsammare på alviska. Som om hon inte var helt säker på hur väl hon talade målet.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Aenya gav Camthalion en menande blick.
    ‘Du vet bättre än så Camthalion, vem du väljer att spendera tid med är ditt val men att dra hit dem mitt i en konfliktzon var ovarsamt.’ men hon viftade bort dialogen med en hand, det var ingen idé att ägna tid åt sådant prat just nu. Hon ville egentligen bara bort från uppmärksamhetens centrum och tala med sin vän som hon trodde var förlorad eller död, men här var hon fast i sällskap med en man som trodde sig veta bäst i hela världen. Motvilligt vände hon sin blick tillbaka till Alethir som aldrig verkade få slut på ord, och då han äntligen verkade stanna upp så flikade hon in.

    ‘Är du färdig? Vid Erethil, allt det där snacket hade du kunnat säga i en mening. Sluta slösa ord och tid. Detta är inte drottningens hov och ditt ordförråd imponerar inte. Så för att summera, du tycker det vore en stor orättvisa om högalverna fick representation i jämförelse med deras antal? Och var är rättvisan i att den lilla eliten högalver styr hela folket?’ hon gav honom en grimas.
    ‘Kärleken till arvet…’ hon spottade på marken. ‘Du älskar verkligen att höra din egna röst och dra dina egna högfärdiga slutsatser?’ hon skakade på huvudet och såg på Camthalion med en viss road glimt i ögonen, trots allt hade de diskuterat dessa högalvspolitiker flera gånger, och här hade de en som fyllde i alla stereotypier på en gång.

    ‘Vem har sagt att jag vill bli Nela’thaënas ledare? Eller att jag vill göra något med högalverna? Du bevisar bara dina förutfattade meningar och din ignorans om resten av befolkningen. Högalvernas tid att utnyttja alver för sin egen vinning är över, vad de gör då de lyfts ned från deras pedestal bevisas i deras agerande, inte i rikedomar, vem som är starkast magiker eller har den mest silvriga tungan. Det är dags för er att arbeta precis som alla andra för Nela’thaënas bästa.’ hon reste sig från sin sittplats.

    ‘Jag ser att jag slösar min tid på dig, Alethir, sådana som du kommer aldrig ändra din världssyn.’ hon gav honom en menande blick, en sista chans att välja sina ord bättre.

     

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    “Det är inte en förutfattad mening, Nairfindë, det är en erfarenhet. Krigsherrar kliver sällan ner från maktens säte när de drivit kriget som bygger om maktstrukturen. Du är säkert undantaget, din efterträdare, den blivande ledaren för folket som valt att följa bokstavligen din armé kommer säkert ha vad som krävs för att saker inte ska återgå till det förflutna styret så snart högalverna ångrar sin kapitulering. Det är helt rätt av dig att lita på att ditt hårda arbete inte kastas bort på en ny rad av klumpiga politiker. Alla omkring oss är här i ditt namn, du kanske inte kommer ha något annat val än att ta makten, eller lämna den i ett vakuum.” Han reste sig upp och lät blicken vandra bland alla som var där i lägret. Han borstade av jorden och barken som hade hamnat på manteln efter att han suttit sig ner på stocken och gav henne ett ursäktande leende.

    “Vi har knappt talats vid i ens en halvtimme och du är redan trött på mig, Nairfindë. Tror du jag är det värsta rådet har att erbjuda? Till och med jag tröttnar på dem. Om du inte har tålamodet att spendera ens en dag på att försöka övertyga mig om din politik, vad förväntar du dig av fredsprat med hela rådet? Det kommer ta dagar, om inte veckor. Du har rätt att jag talar mycket, men det innebär att jag minskar risken för missförstånd, vilket är ett konstant hot inom politiken, och mina kollegor sätter mig till skam där. Din otålighet och stolthet kommer driva ditt folk till förödelse om du är så snabb att avfärda din främsta vän inom rådet så enkelt. Jag förstår dig bättre än någon av dem någonsin kommer kunna.” Han förde sina händer genom sitt hår för att säkerställa att det låg rakt och rättade till sin skjorta.

    “Jag är gammal, fast i gamla vanor, men jag är här. Föredrar du att jag går härifrån däremot så kommer jag göra det. Jag är din gäst, säg bara till så kliver jag ut ur lägret och glömmer bort vart ni är. Bara säg vad du vill göra härnäst, Nairfindë.”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Aenya suckade frustrerat, tvingade sig själv att ta ett djupt andetag med knutna nävar även om mannen framför henne irriterade henne mer än ord kunde beskriva. Och visst kanske han hade en poäng, och visst, kanske hon behövde honom. Åtminstone för tillfället. Men det var svårt att erkänna. Istället klistrade hon ett leende på läpparna, lät sina fingrar slappna av och avfärdade det hela med en gest som om allt varit ett skämt.
    ‘Det krävs två för en dans, eller hur går uttrycket?’ frågade hon och gjorde en gest åt honom.
    ‘Låt oss ta en promenad, och stiga ut ur lägret… Tillsammans?’ frågade hon, trots allt ville hon inte ha för många lyssnande öron omkring dem om de skulle tala om sådana här saker, det skulle lätt tolkas fel av hennes följare. Aenya gestikulerade åt Camthalion att han kunde följa, om han så önskade, trots allt kunde hon behöva hans råd.
    ‘Min vän, hm?’ kommenterade hon sedan då de kommit ut ur lägret.
    ‘Och du säger dig förstå mig? Så säg mig, på vilket vis är du min vän och på vilket vis förstår du mig?’ hon ville trots allt gärna höra hans uppfattning av situationen.

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Alethir utövade försiktighet när han började röra sig ut från lägret, han undvek ögonkontakt för ovanlighetens skull, för att det inte skulle framstå som att hon följde med ut från lägret på hans begäran, helt enkelt försökte han utstråla viss undergivenhet. Han avskydde politik, men det var dags att ta det här på allvar. Snart nog var de ute ur lägret och hade börjat vandra genom skogen.

    “Jag är din vän, för jag vet inte om någon annan från rådet som skulle orka med din närvaro. Du behöver släppa lite på din definition av vän här, Nairfindë, vi kommer inte ta en måltid vid sjön tillsammans. Kanske att du skulle kunna bli kompis med Lyriel, men den vänskapen skulle vara dömd att dö.” Han log lite lätt och knöt sina händer bakom sin rygg medans de gick.

    “Jag har tränat väldigt många av ditt slag och för knappt tusen år sedan slagits till döden vid deras sida, innan politiken satte klorna i mig. Många på rådet är för unga eller har glömt bort när vi behövde varandra som mest, men jag påminner mig själv dagligen.”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Aenya drog ett lätt andetag då de väl var utanför lägret, om det var för att stärka sig själv, en lättnad eller av utmattning var svårt att säga. Men hon lyssnade på vad han sade, där hon gick framför honom vigt som en katt som kände till stigarna, rötterna, mossan och stenarna väl.
    ‘Orka med min närvaro?’ frågade hon med en gnutta humor i rösten, den formuleringen var trots allt rätt roande. Hon sneglade på honom över axeln med de intensiva gröna ögonen hon hade, ett ovanligt leende på läpparna.
    ‘Och här hade jag tänkt bjuda dig på middag, Alethir. Trots allt har ju redan sett dig utan skjorta. Det känns som om detta möte går i fel ordning.’ hon viftade med handen åt ordväxlingen.
    ‘Och där har du det igen… mitt slag. Som om vi som inte har isblå ögon och ljust hår är lika värda. När ska alverna vara ett folk, istället för två, undrar jag? Har rådet någonsin övervägt den tanken?’

  • Rollspelare
    Member since: 23/03/2020

    När de båda alverna promenerat ett par minuter bort från lägrets trygghet, eller otrygghet, beroende på vilken sida man stod på, gjorde sig en röst tillkänna bakom de två. “Nairfindë!” Rösten var allvarlig och bestämd, men än dock lugn och samlad och kunde enkelt identifieras tillhöra en kvinna. Kvinnan befann sig inte mer än fyra-fem meter bakom de två med en pil riktad mot Aenya i sin hårt spända båge. Hennes gulblonda hår hängde i två flätor på varsin sida av hennes huvud, som i sin tur ramades in av av en grön tygluva med guldgröna sömmar. Kvinnan spände blicken i Aenya med ögon lika blåa som de klaraste hav och emellan de två oceaniska ögonen prydde ett skimrade grönt kristalliknande smycke hennes panna.

    “Inte ett steg till.” Kommenderade hon med en sansad med allvarlig röst. “Håll dina händer där jag kan se dem. Minsta plötsliga rörelse eller försök till att kalla på hjälp och du, tillsammans med dina kamrater kommer gå ett hemskt möte till ödes.” Proklamerade den gulblonda alven, Aeriel, som nyss uppenbarat sig bakom dem som från ingenstans. “…Och det vill varken du eller jag, Aenya.” Fortsatte hon som slutet på sin plädering och spände sin båge ytterligare.

    Det var en märklig känsla. I veckor, nej, månader hade Aeriel varit ute i fält och sökt, spårat och försökt kartlägga rebellernas rörelser genom Nela’thaënas djupa skogar. I teorin var inte hennes uppdrag annorlunda från vad hon vanligtvis var van vid, men i praktiken såg det annorlunda ut. Det var en märklig känsla – vetskapen om att den alv hon jagade, den alv som nu spridit skräck i bland folket i Nela’thaënas en gång stått vid hennes sida som en befälhavande gränsvakt. Som en vän. I månader hade Aeriel spelat upp scenariot i sitt huvud vad som skulle hända när de två väl skulle mötas. Vad skulle Aeriel säga? Vad skulle hända? Och det gjorde inte uppdraget lättare, när hon så sent som bara någon dag tidigare fått ytterligare i uppgift att den gamle militärrådgivaren Alethir befann sig i området och behövde föras till säkerhet.

    Men nu – nu när både rebellernas ledare och Alethir befann sig rakt framför henne fanns varken tvivel eller funderingar. Nu fanns endast hennes plikt. Plikten att skydda Nela’thaënas.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Aenya som precis blivit uppvärmd i sin diskussion med Alethir stannade upp något då hon hörde sitt namn utropas. Och inte på det viset som någon av hennes rebeller skulle göra i respekt eller om något akut krävde hennes uppmärksamhet. Nej detta var ju mer ett utrop i utmaning eller varning. Hon stelnade till något, för att långsamt vända sig om mot rösten som hade en bekant klang i sig. Och mycket riktigt stod Aeriel där med sin båge.

    ‘Jag står stilla.’ sa hon, lite menande som för att lugna ned situationen något. En ilsken glimt blixtrade till i hennes ögon då hon sneglade mot Alethir, hade detta varit hans plan hela tiden? Att få henne separerad från de andra så en av hennes forna kamrater kunde hugga henne i ryggen? Eller skjuta henne i ryggen snarare. Trots situationen var hon lugn, nästan onaturligt lugn.
    ‘Högalvslist.’ fräste hon mot Alethir innan hon riktade sin uppmärksamhet mot Aeriel.

    ‘Så, du visar ditt sanna ljus Aeriel.’ konstaterade hon.
    ‘Deras slav. Dina föräldrars slav. När ska du tänka för dig själv, istället för att bara agera på deras order?’ frågade hon, hennes ord snabbare och hårdare ju mer hon pratade.
    ‘Du behöver inte vara som dem, bara för att du bär deras drag.’ hon gjorde en gest mot sitt egna hår och sina ögon.
    ‘Tillsammans har du och jag försvarat våra gränser, och nu vänder du bågen mot mig?’ hennes käkar var sammanbitna och hon upprepade sig själv.
    ‘Mot mig?’ långsamt höjde hon sina armar åt sidan.
    ‘Men skjut då, vid Erethil, skjut och gör mig till en martyr så får vi se hur länge ni kan stå emot stormen som kommer som följd.’ hon tog ett steg mot Aeriel.

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Alethir hade gärna svarat Aenya , men innan han funnit orden kom en tredje röst in i spel. Han kände igen den, men kunde inte omedelbart placera den. Långsamt vände han sig om och ett smått leende dekorerade hans ansikte. Inte för att ett hot nu hade utfärdats mot Aenya, det var långt från positivt, men det var trevligt att se någon på hans sida, det hade börjat kännas ensamt. Han vände blicken sin mot Aenya när hon anklagade honom för list och gav henne en aningen högfärdig blick, sorten som enkelt översätts till ‘hade jag velat hade jag kunnat’, en blick han väldigt uppenbart var vältränad i. Han höjde sina händer och höll dem riktade mot Aeriel i ett försök att lugna henne.

    “Sänk bågen, Aeriel. Jag är inte i fara. Faktum är att hon precis försökte bjuda mig på middag, så jag skulle säga att motsatsen gäller.” Han log lite lekfullt för sig själv men höjde blicken för att se Aeriel i ögonen medans han klev framåt och placerade sig mellan de två andra alverna när Aenya tog ett kliv, för att blockera ett potentiellt skott.

    “Mitt fångenskap är egenvalt och jag njuter helt enkelt av ett trevligt samtal innan vi beslutar oss om vad som händer härnäst. Du får gärna ansluta dig, men sätt undan vapnet innan någon mindre rimlig än oss tre dyker upp.”

  • Rollspelare
    Member since: 23/03/2020

    Aeriel stramade åt sitt grepp om bågen med vänsterhanden så hennes knogar bleknade. Aenyas ord om henne och hennes familj skar i henne likt knivar. Känslorna började bubbla inom henne, men hennes ansikte behöll sitt samlade uttryck. Trots sitt yttre lugn kände hon sig tvungen att säga någonting. Hon kunde inte inte bara vara tyst och låta Aenyas ord gå helt obemärkt förbi.
    “Sanna ljus?” Aeriel smakade något på orden innan hon svarade. “Jag kan säga samma sak om dig, Aenya. Vi brukade försvara gränserna tillsammans. Nu bringar du död och förstörelse inom samma gränser som vi en gång skyddade. Är det vad du har blivit?” Fortsatte hon och såg Aenya rakt i ögonen. “Du lämnar mig inget val. Du har vänt bågen mot dig själv.”

    Hon lydde inte Alethirs uppmaning om att sänka bågen. Istället höll hon bågen spänd, med pilen riktad mot Aenya men flyttade sin blick mot militärrådgivaren för en sekund och nickade hastigt åt honom. “Med all respekt, rådgivare Alethir, jag har mina order.” Svarade hon kort. Det var inte förrän han placerade sig emellan de två, som hon sänkte bågen och släppte på strängen något. Aeriel fäste nu blicken på rådgivaren och höjde smått på ena ögonbrynet, då hon lagt märke till att han var alldeles för dåligt utrustad för att befinna sig på den plats där han befann sig. “Varför du är här, utan varken skor eller vapen är din ensak. Men resten av rådet kallar på dig.” redogjorde hon med en militärisk röst.

    Den gulblonda alven riktade nu åter sin uppmärksamhet mot sin forna vän. Även om bågen var något sänkt så stod det klart att hennes gard var fullt uppe och att hon var redo att avlossa en pil om det skulle behövas. “Jag är inte här för att skjuta dig. Jag vill att vi alla ska ta oss härifrån levande.” Förklarade hon lugnt. Hennes blick blev plötsligt något allvarligare. “ Men jag har krigare, spanare precis som jag, gömda bland träden runt om hela ditt läger, redo att anfalla på min order. Ni är omringade. Men mitt hjärta törstar inte efter blod. De har fått order om att endast använda dödligt våld om nödvändigt. Huruvida det blir så eller ej är upp till dig.” Förklarade Aeriel.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Aenya rynkade på ögonbrynen åt Alethirs sätt att försöka dra in humor i situationen, men höll sin blick hårt fokuserad på Aeriel och det spända ögonblick de delade.
    ‘Dina ord avslöjar din ignorans, Aeriel.’ sa hon, en tydlig trötthet i hennes röst. ‘Och varifrån får du dina nyheter tro?’ frågade hon menande.

    ‘När har du senast talat med en skogsalv, snarare än att ta dina nyheter från dina överordnade och de priviligierade? Givetvis vill de smutskasta oss och sprida falska rykten om död och krig. Är du en självständig alv, eller en marionett Aeriel? Det är inte försent att ändra dig. Jag är inte din fiende.’ då bågen sänktes tog hon några lättsamma steg, lyssnade på ordväxlingen mellan Alethir och Aeriel, för att sedan skratta till roat över vad hon sade.

    ‘Åhå, så du har tänkt att du ska inleda ett inbördeskrig idag?’ undrade hon. ‘Jag vet, precis lika väl som du, att du har order om att inte anfalla oss om vi inte anfaller först. Eller har rådet bestämt sig för att offra en av er och använda en martyr för att falskt rättfärdiga en attack mot skogsalver som ännu inte skadat någon av er?’ hennes gröna ögon vandrade från Alethir, som för att söka efter bekräftelse där, men såg sedan tillbaka på Aeriel.

    ‘Men nej, så klart inte, heligt högalvsblod kan inte spillas. Så…’ hon höjde sina händer åt sidan.
    ‘Så om du har som tanke att hindra mig gå, får du attackera mig. Ditt val, Aeriel, och ditt samvete.’ det uppstod en viss tystnad mellan dem, och hon såg på Alethir.
    ‘Så, ska vi prata eller inte?’

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Alethir frustade till när de pratade åt varandra och klev åt sidan så att han kunde se enkelt mot dem båda. Han vände blicken först till Aeriel för att sedan le åt kommentaren att resten av rådet kallade hem honom. Såklart de gjorde, såklart klarade de sig inte ens dagar utan honom. Han släppte ut ett långt andetag. “Vad har rådet så bråttom med, det är mest skvaller och klagomål på de där råden ändå.” Han vände blicken mot Aenya. “Det kommer inte bli något inbördeskrig idag, Aeriel är säkerligen smartare än så, eller hur?” Han vände tillbaka blicken mot henne.

    “Ni behöver båda lugna ner er, kanske ta av er era skor och lägga undan era vapen.” Ett visst hånleende formades när han återanvänd Aeriel’s kommentar. “Att överlämna er själva till allas vilja under Erethir kan göra er båda lite gott.” Han lutade sig bakåt mot ett träd och korsade sina armar medan han såg mellan dem båda. “Vi borde absolut fortsätta prata, kära Eldhår, men jag tror att ni två behöver reda ut vad än det här är innan vi fortsätter. Spänningen mellan er kommer göra allt vi har att säga till varandra bara mer laddat.” Med det tystnade han och lät blicken vandra mellan dem.

  • Rollspelare
    Member since: 23/03/2020

    Aenyas ord fortsatte spä på en virvelvind av känslor inom Aeriel. De flesta känslorna rotade sig i frustration och ilska för hur Aenya uttryckte sig, som så tydligt visade det hat som nu drev den eldhåriga alven framåt. Hennes sätt att så tydligt placera alverna i olika fack gjorde henne upprörd, framförallt det faktum att hon verkat placera Aeriel i ett av dem. Hon, som hade lika mycket skogsalvblod som högalvsblod i sina ådror. Visserligen var hon uppvuxen bland skogsalver och hade själv både sett och upplevt Högalvernas elitism, men ingenting var så svart och vitt. Det var hon levande bevis på. Det fanns så mycket hon ville säga tillbaka till Aenya. Så mycket känslor som bubblade inom henne. Men hon kunde inte visa det. Det här var viktigare än hennes känslor. Plikten framför allt. Hon fick bita sig i tungan för att inte öppna munnen och säga något, men trots detta kunde hon inte låta bli att mumla med en tyst röst, som knappt gick att höra. “Det är inte så enkelt.”

    Aeriel vred något på huvudet och såg Alethir och gav honom en spänd blick över hans avslappnade kommentar om rådet. “Vad rådet kallat dig till är över min befogenhet att veta.” Svarade hon kort och plikttroget. “Det finns inget att reda ut, rådgivare Alethir. Jag har mina order och jag är här för att fullfölja dem.” Fortsatte hon. Hennes röst var beslutsam, men orden som kom ur hennes mun tyngde henne inombords. Det fanns så mycket hon ville säga, så mycket som hon ville veta. Men nu var inte rätt tillfälle. Hon var där på uppdrag, dessutom med en rådgivare närvarande. Hon fick inte visa sig svag.

    “Men du har rätt om en sak. Jag är inte här för att starta något krig.” Instämde hon sedan och flyttade blicken mot Aenya åter igen. “Vi kan ta oss ur detta fredligt, Aenya. Inget blod behöver spillas. Följ med mig utan motstånd och jag ser till att mina spanare söver hela ditt läger med eldersavspilar. De kan vakna upp imorgon, helt oskadda.” Försäkrade hon den eldhåriga rebelledaren. “Men en sak är säker. Jag tänker ta dig till Dal’elath. Du själv bestämmer hur.” Aeriel stramade åt sitt grepp om bågen något och spände blicken i Aenya. “Vill ni prata kan ni göra det på väg till Dal’elath.”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Aenya var inte helt övertygad om Alethirs ord, trots allt verkade Aeriel vara väldigt lojal till kronan. I sig kanske värdigt, det hade hon en gång varit med, men det hade med åren blivit allt uppenbarare att det inte var ömsesidig lojalitet. Kronan tjänade inte folket, de tjänade bara de priviligierade.
    ‘Jag är villig att ta det lugnt om Aeriel gör det.’ sa hon och höll en hand demonstrativt långt borta från sina vapen, en viss glimt i de gröna ögonen som visade att hon inte var rädd för hoten som riktade sig mot henne. Trots allt, vad kunde Aeriel göra mot henne som inte redan hade gjorts mot henne i Iserions fängelser och tusen gånger värre? Hon log lite snett åt Aeriels ord.

    ‘Alltid en så lydig soldat. Är det inte dags att finna din egna röst i detta, Aeriel? Se så, jag vet att du har ett eget sinne där under den hårda ytan.’ det verkade nästan finnas en besvikelse där då Aeriel lugnade ned sig, och hon ryckte på axlarna.
    ‘Om du tror jag kommer frivilligt…’ hon skakade bara på huvudet, trots allt behövde hon knappast slutföra den meningen.

    ‘Se så, Alethir, är du inte hennes överordnade? Ge henne lite perspektiv.’ uppmanade Aenya.
    ‘Antingen diskuterar vi nu, och går skilda vägar därefter, eller så påbörjas kriget idag och inte på grund av mig.’ hon såg menande på Aeriel som så envist höll vid sin uppfattning om att detta skulle gå att lösa så där bara.

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Alethir såg mellan dem och släppte ut ett långt andetag, tog ny luft och släppte ut det lika långsamt, som om han försökte samla sig.

    “Vi är inte här för att driva igång ett krig. Jag är rikets militära ledare, fred är min främsta uppgift och tillfångatagandet av henne kommer ta all form av struktur bort från rebellerna, de kommer bli oberäkneliga, sannolikt desperata. Jag kan inte tillåta handlingar som kommer leda till blodbad. Jag har redan genomlevt ett blodigt inbördeskrig, jag vill inte se ett till.”

    Han vände blicken till Nairfindës och höjde sin hand som för att försöka lugna henne, innan han vände uppmärksamheten mot Aeriel. Situationen frustrerade honom, vilket kanske började bli synligt för den som var uppmärksam, mestadels för att han hade hoppats på en avslappnad skogspromenad, och nu stod de på krigets kant, bara ett steg bort från ett blodbad. Han visste att det inte skulle vara så enkelt som att bara rensa lägret, än mindre söva det och bara slinka iväg. Det gick inte ens att räkna med att deras egna spejare inte hade koll på dem också just nu, trots allt hade många i motståndsrörelsen fått utförlig träning, någonting Alethir var väl medveten om.

    “Rådet får klarar sig utan mig den här gången, jag gör mitt jobb, vilket är mer än man kan säga om de andra medlemmarna eller ens om mig själv de senaste hundra åren. För att få med dig henne, kommer du behöva ta dig igenom mig. Behöver jag välja mellan mina kollegors vilja och att bevara freden, kommer jag välja freden varje gång. Jag hoppas att du gör detsamma. Jag kommer inte åtala dig om du väljer att ta strid, du har dina order, men jag kommer inte låta dig ta henne.” Han låste sin blick på Aeriel och stod för stunden rakryggad. Han var ganska säker på att han inte skulle behöva slåss mot Aeriel och de andra alverna, men han var så pass säker på att det här skulle vara fel sätt att hantera upproret att han skulle vara redo att göra motstånd för att hindra henne.

Viewing 18 posts - 41 through 58 (of 58 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.