Post has published by Savage
Viewing 20 posts - 21 through 40 (of 50 total)
  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Sällskap. Det var ingenting som hon hade förväntat sig, hon hade varit helt inställd på att vara en lång och ensam resa. Detta gjorde det mycket lättare. Speciellt med två, eller åtminstone en som kunde läsa karta! Det skulle förenkla saker och kanske de skulle få med sig mer mat. För hon hade förstått nu att det var mer väg och natur än städer och värdshus. Förstås var hon van med skog, men det var svårare att finna mat på vägarna där hon inte kände igen sig.

    “Ni får mer än gärna slå följe” sa Tussie med en ivrig nickning och granskade kartan. Hon hade förstås hört vad männen sa, men hon förstod inte alla namn och kartan förvirrade henne. Inte för att hon erkände det.

     

  • Grundare
    Member since: 16/03/2020

    Herrie slog handflatan mot bordet med en entusiastisk duns. “JA! Då blir det äventyr! Men då måste jag springa hem efter mina pick och pack! Vi ses här inom en timme!”

    Han började springa iväg hem med ivrigt språng och skutt i sina steg. Det var ofta han var ivrig, lättimponerad och lätt att göra entusiastisk. Men han hade aldrig varit så ivrig innan då han aldrig lämnat Brinkeland. Han packade med sig allt möjligt som han kunde tänka sig ha någon minsta lilla nytta på resan. Men han upptäckte att han inte kunde bära på en ryggsäck som vägde över hälften av hans egen vikt, och fick börja packa om saker och lämna bort mindre viktiga föremål. Han nöjde sig slutligen med att bära på en ryggsäck som vägde närmare en femtedel av hans vikt – vilket inte var oöverkomligt mycket.

    Men, det var en del saker han måste göra och utreda för sig själv innan han kunde återvända till Faegrims hus.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Faegrim skrattade lite nervöst över sin väns entusiasm, men innerst inne kände han sig ändå taggad på det hela. Trots allt hade ett slags sagoväsen vandrat in i hans trädgård, och vad var nu tydligare tecken på att det var dags än det? Och vilka mer fantastiska folk kunde vänta där ute i världen? Här skulle de inte se något annat än brinker. Han hann knappt säga något innan Herrie rusade iväg.
    ‘Låt mig packa mina saker, vänta här så länge.’ sa han vänligt åt trollet, lite nervöst kanske, innan han vände sig in i sitt hem.

    Hans hjärta slog fort då han tänkte på att lämna allt. Och det var ju lite sorgligt också. Vem skulle ta hand om hans blommor? Och hans skafferi? Nå, det var väl ett senare problem det fanns inte trots allt så mycket utrymme för att göra sig redo. Trots allt, var man någonsin helt redo för att ge sig av?

    Medan Herrie varit borta hade han lagt alla färskvaror från sitt skafferi de kunde ta med sig i en väska, trots allt skulle de behöva mat, och packat en ryggsäck med sina kläder, kartor och annat man läst i äventyrsböcker att man kunde behöva. Såsom rep, en kompass, tobak, och andra småsaker han inte ville vara utan.

    ‘Så, är vi redo för att ge oss av?’ frågade han då han steg ut i trädgården igen med sitt pick och pack.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Putsväck var båda de små männen och Tussie visste inte riktigt helt vad hon skulle ta sig till. Hon ryckte lite på axlarna för att sedan slå sig ner på en av stolarna och trumma med sina fingrar på bordsytan medan hon väntade på att någon av de skulle komma tillbaka. Hon fiskade upp en honungskaka ur hennes ficka som hon började mumsa på under tiden. Om hon inte skulle använda sin energi, kunde hon lika gärna fylla på den!

    När väl de båda kom tillbaka sken hon upp och stoppade den sista biten i sin mun, men hade fortfarande kinderna fulla med kaka medan hon svarade.

    “Redo när ni är!”

  • Grundare
    Member since: 16/03/2020

    Herrie var precis i tid tillbaka vid Faegrims hus då de andra redan stod och väntade på honom. Han såg på Faegrim och Tussie. De såg färdiga ut.

    Då han hörde att de båda var redo reste han sin knutna hand högt i luften och ropade ”JA! TILL ÄVENTYR!”

    Vad skulle de stöta mot på vägen norrut? Deras fötter skulle hinna gå på många stora eller små stigar på vägen, och vem vet vad de kunde stöta på som kom gående emot. Herrie vände sig för att gå mot ett håll som han var övertygad om att var rätt väg. Men han kände igen Brinkeby likt hans egna fickor – på basen av distanser och ett gott minne – men inte vad som var norr, väster, syd eller ost. Han hade ju inte direkt behöva veta det för någon praktisk orsak, och teoretisk kunskap var inte heller hans starkaste område. Ja, då det gällde väderstrecken visste han bara att han gillade ost. Helst på ett gott bröd.

    ”Du.. Faegrim…”, sade han smått generat. ”Du hade kartorna där, vilket håll är det bästa enligt dig?”

    Så som han ställde frågan försökte han undvika att direkt påpeka att han inte hade ett dugg om vilken riktning de skulle ta. Men den lilla rodnaden gav ifrån hans försök att vara smidig.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Faegrim skrattade lite förvånat över sin väns entusiasm. Nå, trots allt kanske han inte skulle vara så förvånad, men här i Brinkeland skulle man vara lite mer dämpad än vad han var just då.

    ‘Lugn nu, kära vän.’ sa han och klappade Herrie på axeln, och rättade till in packning för att börja gå längs med vägen. Lite melankoliskt vände han sig om och blickade mot sitt hus en sista gång, och försäkrade sig om att han hade husnyckeln i fickan, innan han började gå igen tillsammans med sitt nya sällskap. Han log lite över sin väns fråga som han så klart förstod bakgrunden till, och gjorde en van gest västerut.

    ‘Låt oss följa skogsvägen, så kommer vi snart till landsvägen västerut.’ försäkrade han sin vän.
    ‘Därifrån kan vi vända norrut mot Celeras och därefter mot dvärgarnas rike som vår vän siktar mot.’ Så de började gå, och drog till sig en del ögon och uppmärksamhet i sin färd med främlingen i deras sällskap.
    ‘Så… Tussie… Har du rest dessa vägar innan?’ undrade han och såg på skogstrollet.

     

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Båda små halvingarna verkade törsta efter äventyr – men var det så konstigt? Tussie själv hade velat ut på äventyr, men det var innan hon vandrat i dagar och mötte den mörka natten själv och dessutom vandrade fel! Hon var alldelles nöjd över att slippa tänka på vart hon skulle styra fötterna, istället hade hon två vägvisare. Lite disträ stoppade hon ännu en kaka i sin mun för att svara Faegrim med sina kinder fulla igen och några smulor som hoppade ur hennes mun.

    “Nej, eller.. jag vet inte riktigt vart jag gick… För att vara helt ärlig” sa hon med en liten rodnad på hennes kinder. Sedan kom hon på vad oförskämd hon hade varit. Här hade hon mumsat på kakor och inte frågat om de ville ha. Trollmor hade inte varit nöjd över det. Hon drog ut tre stycken kakor. Två var vanliga honungskakor och den andra tycktes ha några grodben som stack ut från dem.

    “Vill ni ha?”

  • Grundare
    Member since: 16/03/2020

    “Javisst! Man tackar aldrig nej till kakor, om man vill vara lycklig alltså!” Brast Herrie ut, och tog glatt emot en av kakorna som han stoppade hel i sin mun. Smaken var god till en början. Kakor var det ju frågan om! Varför skulle han ha tittat mera noggrant på dem?

    Sen gled nästa smak långsamt in. Det slemmiga grodlåret gled mellan Herries tänder som en daggmask i farbror Locke’s morotsplantage. Smaken vällde in över hans tunga och saften smakade av djuret som benet tagits ifrån. Sedan såg han på Tussies kakor som hon fortfarande höll i sin hand, och såg en liten bit av grodlår som låg bland de andra kakorna. Herrie kunde likaväl vara nu grön i ansiktet, såsom han kände sig. Ett par tårar som lämnade hans ögon. Då han märkte att hans ögon vattnades fick han behovet att hitta på något att förklara bort det med. “De påminner mig om min mormors kakor… Hon brukade baka…”, sade han medan han harklade sig och tuggade motvilligt.

    “Du.. Faegrim… Ta också för dig, de är jättegoda!”, sade han mumlande, och ansträngde sig för att svälja innehållet i hans mun.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Faegrim hade en min som var delvis road och delvis lite halvt äcklad över hennes mumsande och grodbenen som stack ut ur kakorna. Men en Brinkeman var inte ohövlig, och tackade inte nej till gåvot – speciellt inte mat. Lite trevande sträckte han fram en hand för att ta emot en av kakorna, och ögnade den lite tankfullt.
    ‘Tack, Tussie…!’ sa han och studerade den, vände på den.

    ‘Vad är det?’ undrade han, och doftade på den. Innan någon hade hunnit få svar på den frågan hade Herrie redan stoppat kakan i munnen – och där var kanske största skillnaden mellan dem. Faegrim tänkte alltid före han agerade, medan Herrie aldrig tänkte före han agerade. Han hade precis tänkt försökt varna sin vän, men det var redan försent. Hon varj u trots allt ett troll, och de hade oundvikligen andra matvanor än de själva.

    Men Herries reaktion var rätt prislös, och han kunde inte undgå att skratta åt hans min. Lite självbelåtet flinade han åt Herrie, och stoppade teatraliskt kakan i sin innerficka.
    ‘Åh, jag tror jag ska spara denna godbit tills senare. Jag är så mätt efter vår måltid innan.’ sa han och log brett mot Tussie.
    ‘Tack så mycket för kakan, i natt blir det vår tur att bjuda dig på något då vi väl slagit läger!’

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Det var inte som om Tussie var dum. Trots allt var hon inget bergstroll. Att halvingarna inte tyckte om kakorna var uppenbart – även om hon inte riktigt förstod varför. Hon rodnade lite och stoppade ner de andra kakorna i sina fickor innan hon såg ner på sin svans som långsamt drogs på vägen lite som en sorgsen hund.

    “Jag har… honungskakor om ni hellre tycker om dem?” föreslog hon och kliade sig själv i bakhuvudet för att sedan vifta undan Faegrims kommentar. Deras tur? Hade inte de gjort allt för mycket för henne redan? Hon rodnade lite över att det verkade svårt att vara till någon hjälp riktigt.

    “Annars har jag säker… något torkat kött? Eller lite syrsor?” försökte hon vidare.

  • Grundare
    Member since: 16/03/2020

    Herrie försökte sitt bästa att inte verka oartig.

    “Nej men faktiskt, den kakan var god! Men… Jag måste erkänna att jag ätit väl innan. Men jag är säkert hungrig nästa gång vi stannar!”

    “På tal om det, Faegrim, var tror du att vi borde stanna nästa gång? Vi borde ju orka gå ett par timmar innan vi stannar.”

    Han tittade upp från deras konversation och upptäckte flera Brinker som tittade på dem med förundrade miner. Kanske det var deras sällskap, eller deras mer allmänna uppsyn. Det var ju inte många Brinker som bestämde sig att lämna sina hem med sådan packning som de hade. Herrie hälsade glatt mot dem, och de visste att Heribert Pott inte var en Brinke som kunde väntas att hålla sig stilla.

    Kanske de var även mer häpnade av att Faegrim gått med på denna resa? Även om de två syntes ofta i varandras sällskap var Faegrim ofta förnuftig nog att inte gå med på precis allt som Herrie hittade på eller förslog.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    ‘Honungskakor låter gott!’ sa Faegrim muntert och log ett varmt och uppmuntrande leende i riktning mot trollet. Sedan hummade han lätt över sin väns kommentar.
    ‘Ja vi kanske lyckas ta oss till Brinkeskogen?’ funderade han högt.
    ‘Efter det har vi inte långt att gå innan vi är bortom Brinkes gränser.’  sa han lite med blandade känslor av vemod och spänning. Han var för upptagen med sina egna tankar för att märka de som de passerade. Till sist hade de kommit bortom bosättningarna och passerat flera av åkrarna och jordbruken innan skogen började komma i sikt. Under deras färd hade solen sakta börjat gå ned över det vackra landskapet och Faegrim tog in det, som om han försökte memorera varje lilla bit av det sommarsköna landskapet – trots allt skulle han nog inte se det på länge. Och vem visste, det kunde även vara sista gången trots allt.
    ‘Brinkeskogen.’ sa han till sist, och blickade mot lövträden som mötte dem.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Det var lite sött hur Herrie försökte att få bort hans reaktion  som inte hade varit av den smidigaste laget och trots allt sa Faegrim att han ville ha några honungskakor senare. Hon sken upp lite grann och slöt ögonen nöjt när hon vandrade i solen. Verkade inte riktigt bry sig om att svansen sopade gatan ren bakom henne och att allt smuts istället fastnade i hårkalufsen.

    “Det är perfekt! Och i skogen finns det alltid mat och ved nog att elda med.” påstod Tussie, trots allt var hon van med skogen. Det kändes alltid lite mer som hemma bland trädets täta kronor.

     

  • Grundare
    Member since: 16/03/2020

    Herrie tittade mot Brinkeskogen som låg framför dem.”Ah. Jag minns att jag nästan vågade mig in i skogen en gång förut. Denna gång vänder jag mig inte tillbaka mot Räkvik, inte ännu i alla fall!”

    Han log med självsäkerhet och var övertygad att allt skulle gå bra. Så långt ute var de inte än. “Ja, man kunde ju börja tänka på att äta något när vi väl är inne i skogen.”

    De fortsatte med att gå in i skogen, där det blev mörkt snabbt då träden omkring täckte det mesta av solljuset som sken från horisonten. De stod nu vid en liten öppning i skogen där det fanns tillräckligt med utrymme för dem att övernatta “Det börjar bli för mörkt att fortsätta gå. Jag kan se till att vi har en eld här, om ni försöker hitta något mer att äta här i närheten?”

     

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Faegrim gav de två kompanjonerna ett tankfullt leende, lite road över Herries beslutsamhet om att ta sig vidare. Likväl verkade trollet väldigt avslappnad med tanken att gå in i skogen.

    ‘Det sägs att skogen  är magisk, och att den Gröna draken sover här, vaknades över Brinkeland…’ sa han, och talade lite lägre som om det var en plats av vördnad. Och det var det ju, så klart, för alla kände till legenderna om hur den Gröna draken räddat deras folk från förintelse bortom havet innan de kommit hit. Vissa trodde på berättelserna mer än andra, så klart, men Faegrim visste ändå att det alltid fanns en gnutta sanning i varje berättelse. Och skogen verkade alltid täckt av dimma. Men innan de hunnit reflektera mer om ifall det var en bra eller dålig idé att gå in i skogen hade Herrie börjat gå igen för att slå sig ned.

    ‘Jag tror vi klarar oss med det vi har i packningarna denna natt. Men kanske vi ska samla lite torra grenar och göra en eld?’ föreslog han och lät sin väldiga packning falla till marken med en duns och skrammel från grytor och koppar som fanns där i.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Lite torra grenar hade varit en fin idé, hon nickade lätt och satte ner sin packning vid sina fötter. Den var förstås tung och även om den innehöll en del guld och värdesaker föredrog hon nästan att lämna den här bland halvingarna. Ett vänligt leende fanns på hennes läppar.

    “Kan ni hålla ett öga på detta?” frågade Tussie men hon var så säker på att svaret var ja att hon fortsatte in i skogen. Det var tyst ett tag och mörkret trängde sig på ännu mer.

    Skogstrollet verkade ha fått en famn full med torra kvistar att värma dem med under kvällen men en till kunde inte skada. Hon sträckte sig ner mot en gren för att behöva flytta på sin fot något.

    Swoosh. Det var som om en vind ven förbi henne och marken verkade försvinna från hennes fötter. Snart var världen upp och ner och något hårt rep om hennes ena fot. Alla kvistar hade förstås spritt ut sig på marken och  hon gav till ett tjut.

     

  • Grundare
    Member since: 16/03/2020

    Herrie hade själv också samlat flera grenar. Några lite våtare än han hade hoppats, de skulle kanske torka lite vid elden innan man hade behov för dem?

    Sen hörde han plötsligt tjutet. Det måste ha varit Tussie. Han tittade sig hastigt omkring, och drog fram en dolk. Han kunde inte låta bli att tänka sig att om något stort och elakt, likt en drake, hade tagit henne skulle det göra honom till nästa smakbit. Men med sin dolk kunde han ju förhindra det, kanske?

    Han såg sig omkring, och såg mot packningarna som de lämnat. Han upptäckte att varken Tussie eller Faegrim var där. Han sprang mot stället där han hört tjutet, och upptäckte kvistarna på marken. Han såg sig febrilt omkring och ropade. “Tussie? TUSSIE!” Hon var inte någonstans där han hade tänkt sig att titta, i alla fall.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Även Faegrim hade hört tjutet. En stund hade han betraktat värdesakerna lite eftertänksamt. Men sådana värdesaker var av föga värde i Brinkeland, så han lämnade dem bakom sig utan fler tankar och rusade in i skogen mot tjutet.
    ‘Tussie? Herrie?!’ frågade han, med andan i halsen. Hade träden vaknat till liv och försökt skada dem? Eller var det något annat? Han rusade in i gläntan ungefär samtidigt som Herrie för att hitta Tussie hängandes upp och ned.
    ‘Vid allt som är gott, vad är detta?’ frågade han förvirrat, det var ju inte direkt en snara för att fånga djur. Och vem skulle göra något sådant bland brinkerna?

    Svaret kom snart då två figurer dök upp bland träden med tänder som glimmade i deras flin i nattens ljus.
    ‘Åhå, vilken märklig fångst vi fått idag! Ett troll och två halvlingar!’ sa den större av dem. Faegrim blev till sig, storfolk – här? Det var en sak att Tussie dykt upp, en främing då och då, men storfolk brukade inte röra sig i Brinkeland. Men då han tänkte efter var väl detta gränslandet.
    ‘Har ni några värdesaker då?’ undrade han och drog en yxa som såg väldigt otrevlig ut. Faegrim skakade till, något rädd.
    ‘Vi är bara oskyldiga resenärer! Vi har inget av värde! Snälla herrar, låt oss gå, jag ber er!’

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Hennes namn verkade eka i skogen, från båda brinkerna och hon försökte att svara dem så gott det gick medan hon dinglade fram och tillbaka där uppe i trädet. Det var svårt att fokusera riktigt, för det hela gjorde henne väldigt illamående.

    “Herrie… Faegrim!” utbrast hon, men tystnade när det var andra röster som hördes. En mörk blick fanns hos henne och hon slog med sina ben och armar för att försöka komma ner.

    “Släpp ner mig, era stora klumpedunsar!” utbrast hon ilsket.

     

    Den andra mannen kunde inte rå för att skratta åt den lilla samlingen som fanns där framför honom.

    “Hör de du, Ergott? Släpp ner trolltösen” sa han med ett skratt och Tussie verkade falla rakt ner mot marken för att slå i sig hårt i den hårda jorden.

    “Guld och annat trams har väl också ni småfolk? Skynda nu innan vi måste skada er”

  • Grundare
    Member since: 16/03/2020

    Herrie fick en arg blick och en förvånansvärt modig attityd gentemot situationen som uppenbarade sig framför dem. Resultatet av detta var dock för honom att förolämpa dem på ett sätt som bara Heribert Pott kunde.

    “Vadå guld? Blodet måste inte pumpa ända vägen upp till huvudet på er va, era bönstångar? Ni är som övergivna fyrar!”, ropade han. Han hade en kvist i sin hand som han hade plockat upp från marken. “Och även om vi hade något av värde så skulle det vara pärlor till svin att ge er något alls! Jag visste inte att det gick att skyffla dynga så högt!”, fortsatte han.

    Han ställde sig nu mellan sina vänner och männen som uppenbarat sig ur skogen. “Om ni tror att ni skrämmer mig har ni fel!” Han höll kvisten som han plockat upp mot männen. Någon kunde tänka sig att Herries utbrott var otroligt dumdristigt med tanke på omständigheterna.

Viewing 20 posts - 21 through 40 (of 50 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.