Post has published by Purris
Viewing 17 posts - 1 through 17 (of 17 total)
  • Rollspelare
    Member since: 03/11/2019

    Ral’enai, en ung lärling i sjukstugan sökte upp Aenya fann henne en timme efter skogspromenaden och knäböjde.

    “Ärade Aran. Jag har blivit ombedd att informera er om att en kadett vårdas på sjukstugan efter stridsskador. Patienten är fastspänd då hon hittades en bit från lägret och vi misstänker försök till desertering.”

    Den unga pojken såg upp på Aenya och väntade på klartecken att budskapet gått fram.

    • This topic was modified 2 år, 1 månad sedan by Purris.
    • This topic was modified 2 år, 1 månad sedan by Purris.
  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Ofelia var överlägset den mest seniora helaren Akh’nairfindë hade. En skogsalv som försvann från samhället runt splittringen mellan Nela’thaënas och det då blivande Älvskogen och hade hållit sig undan tills hon blev närmad av Aenya Nairfindë som övertygade henne att saker höll på att förändras, men att den kommande tiden skulle behöva en helare. Oförmögen att säga nej till en sådan vädjan gjorde att Ofelia ännu en gång fann sig själv ovanför en skadad stackars alv.

    Pilen som hade varit djupt i alvens rygg låg på marken intill sängen alven var fastbunden i. Läderremmar höll fast ben, midja och armar, då Ofelia hade blivit informerad att det var en desertör. Det hade inte betytt alltför mycket för henne, men tanken att den här alven skulle försöka ta sig härifrån och troligtvis förblöda någonstans var tillräckligt för att övertyga Ofelia om att behålla remmarna om henne.

    Alvens revben var brutna, så Ofelia hade skapat ett spjälat bröstskydd som hon spjälat fast så att alven inte skulle kunna böja sig och göra ytterligare skador. Ansiktet var insmort med någon grön salva för att bekämpa den grova svullnaden, hennes högra hand var helt inlindad i bandage och den gröna salvan gick att hitta lite varstans på alvens kropp för att bekämpa andra svullnader. Kvinnan hade blivit kraftigt misshandlad.

    Under tiden lärjungen Ral’enai var och hämtade Aenya så stod Ofelia vid sitt arbetsbord och jobbade på en annan salva. Hon var iklädd en lång, skogsgrön kappa, äldre än vissa riken i världen. Hon hade långt, mörkbrunt hår och lite varstans på hennes kropp hade hon tatueringar som såg ut som rötter, symmetriskt placerade. Mest iögonfallande var däremot hennes skarpa, helgröna ögon som lyste i mörkret.

    • This reply was modified 2 år, 2 månader sedan by Vintersaga.
  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Aenya hade så klart skyndat sig så fort hon fått ordet om att Arathiel skadats på uppdraget hon gett henne. Medan det inte var något hon alltid skulle göra brukade hon för det mesta besöka sina krigare som skadats, speciellt de som stod henne nära. Desertering? Det lät inte korrekt.
    ‘Ge mig en rapport om vad som skett.’ sa hon åt ynglingen medan de rörde sig mot platsen där de skadade vårdades. Väl vid platsen där de skadade omhändertogs närmade hon sig Ofelia och Arathiel.
    ‘Ofelia, hur är det med vår Arathiel?’ undrade hon, lite styvt kanske, men inombords fylld med oro då hon betraktade Arathiel som såg rejält tilltufsad ut.

     

     

  • Rollspelare
    Member since: 03/11/2019

    Ral’enai stammade och snubblade på orden. Han hade varit inte beredd på att avlägga en mer detaljrik rapport.

    “Jo.. skraparen… förlåt, vä– väpnaren som vårdas var under vapenförbud och hittades utanför lägret. Flera brutna ben, skador i andiktet och höger hand. Och en pil i ryggen. Jag hjälpte Ofelia spänna fast henne och stoppa den värsta blödningen sedan skickade hon mig efter..”

    Han slutade tala när de kommit fram och Aenya började tilltala Ofelia. Hade hade inget emot att bli avbruten. Han tog en hink och en trasa och började tvätta bort Arathiels blod från golvet.

    • This reply was modified 2 år, 2 månader sedan by Purris.
    • This reply was modified 2 år, 2 månader sedan by Purris.
    • This reply was modified 2 år, 1 månad sedan by Purris.
  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Ofelia såg till att avsluta blandningen hon höll på med innan hon bröt sin fokus, vilket gjorde att ett svar till Aenya dröjde några sekunder längre än vad som vore artigt. Efter att hon satte undan träskålen vände hon sig för att gå till Arathiel och klev runt Ral’enai som var på marken och städade upp röran. Framme vid bädden förde hon en hand genom Arathiels hår och ställde sig vänd mot Aenya.

    “Pilskjuten i ryggen, grova svullnader från hårda slag och sparkar, skrap- och skärsår, skadade revben och skador till mage potentiellt viktiga organ. Hennes skador är inte dödliga med lite behandling, av andning och blåmärkens position att döma. Det viktigaste är att hon inte utsätts för fysiska trauman igen innan hennes befintliga blödningar och inre skador fått en chans att försvinna. Hennes revben är väldigt skadade, så jag har spjälat bröstkorgen och hon bör ha spjälen kvar i några dagar för att inte råka skada dem ytterligare medan mina blandningar behandlar de interna frakturerna.” Ofelia böjde sig sedan ner till marken och plockade upp pilen som hon hade tagit ut ur Arathels rygg. Hon räckte över den till Aenya.

    “Pilen är alvisk och jag skulle tro att skador från början till slut är orsakade av alver. Av skadorna att döma blev hon skjuten först och sedan misshandlad. Hon bör inte ha varit mycket till motstånd efter pilen och utan vapen, så vi har nog att göra med ett våldsbrott. Bara pilen borde ha varit tillräckligt för att stoppa deserteringen.” Hon stannade upp för ett ögonblick, hennes helgröna ögon först fixerade på Aenya innan hon vände blicken till Arathiel.

    “Jag är inte här för att laga dina soldater från bråk mellan varandra, Aenya. Det är fall som detta som gjorde att jag gick in i exil förra gången.” Hon placerade en öm hand på Arathiels panna för att känna temperaturen och höll den där efteråt för att visa kvinnan lite vänlighet genom att stryka med tummen genom håret.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Aenya lyssnade i bakhuvudet på vad Ral’enai berättade, och hon kunde ganska långt se vad denne talade om då hon inspekterade Arathiels skador.
    ‘Ta reda på vem som gjorde detta.’ sa hon lite sammanbitet, och såg över axeln på Ral’enai.
    ‘Gå.’ sa hon avvisande, för att sedan rikta sin uppmärksamhet till Ofelia istället. Hon la armarna i kors och lyssnade lite rastlöst på vad Ofelia berättade, stampade lite med ena foten medan hon funderade på hur hon skulle hantea det.
    ‘Men hon klarar sig, eller hur? Med dina förmågor?’ undrade hon och gjorde en grimas. Alvisk pil, hade Selyanas trupper än en gång attackerat dem?
    ‘Du låter väldigt säker på att det är mina alver. Kan det inte varit de regala trupperna?’ frågade hon.a

  • Rollspelare
    Member since: 03/11/2019

    Arathiels högra öga öppnades till hälften när Aenya började tala. Svullnaden hindrade vänstra ögat från att göra detsamma. “Aran…” väste det svagt från hennes hals i en rosslande röst. Hennes högra arm ryckte till lite som om hon försökt lyfta den men läderbanden hindrade henne. Med obekvämt stönande slappnade hon av igen “… förlåt.. det blir visst ingen honör..”

    Orden hon yttrade var av hennes vanliga sort. Giftiga och passiv-aggressiva. Men de lät annorlunda. De levererades inte med samma arga kraft som hennes stackars omgivning har fått vänja sig vid sedan hennes degradering. Som en veke vars låga just slocknat. Det halvöppna ögnat riktades ut i tomma intet.

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Ral’enail nickade kvickt när han blev tilltalad och skyndsamt satte han undan det han höll på med och nästan rusade ut ur lägret för att jaga vittnesmål eller annat. Han visste knappt vart han skulle börja, men var säker på att han kunde lista ut någonting.

    “Hon kommer klara sig. Revbenen och tecknen på intern blödning är farorna, men så länge hon följer rekommendationer och behandling är det ingen fara.” Ofelia nickade lätt på huvudet åt frågan och gav Aenya en betryggande blick. Hon ville inte använda magi om det gick att undvika, vilket det gjorde här. Att låta kroppen göra större delen av jobbet var den sanna hjälpen.

    När han frågade hur hon kunde vara så säker tvekade hon med att svara för ett ögonblick. Hon såg mot Arathiel och väntade med att tala när Arathiel plötsligt kvicknade till och talade till Aenya. Då hon inte verkade vilja berätta någonting själv gjorde istället Ofelia det.

    “Dels är det inte logiskt att Selyanas folk lämnar någon av dina med skador som dessa. Är de här för att speja skulle de ta kroppen med sig om de skjuter henne för att inte avslöja sig. Önskar de få det att se ut som att det är ditt folk, skulle de inte låta henne överleva för att motsäga det.” Hon stannade upp för att låta Aenya ta in den mängden information innan hon fortsatte.

    “Jag har många fler tankar som motiverar min slutsats, men främsta anledningen är ändå stämningen i lägret mot den här alven. Det i kombination med faktumet att,” Hon gick över till den badagerade högerhanden och placerade sin hand ömt över den för att indikera vad hon pratade om, även om bandaget var lagt på för tjockt för att visa det.

    “Pekfingret och långfingret är avlägsnade, med oroväckande noggrannhet. Det är avsiktligen just de två fingrarna som skurits bort. Tydligt talande i min åsikt, men jag har gärna fel. Hon har inte sagt någonting själv, så ännu är det bara en teori.” Hon klev tillbaka till ovanför Arethils huvud och placerade en öm hand på hennes axel.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Det var inte lätt att se den skadade ynglingen så, men hon hade sett värre så klart. Lika svårt hade det varit att behöva se Camthalion förlora sina öron. Men att detta våld troligen kom från andra alver var mer förargande.
    ‘Lugn nu, vem gjorde detta, Arathiel?’ ville hon veta, och sneglade mot Ofelia och nickade lite tacksamt över budet om att Arathiel med högst sannolikhet skulle klara sig, och om hennes tankar. Men Ofelias observartioner var troliga, trots att hon inte än ville acceptera dem innan de bekräftats. Det var dock speciellt oroväckande att se de fingrar som skurits av.

  • Rollspelare
    Member since: 03/11/2019

    Arathiel låg still. När Ofelia berättade om fingrarna började tårar rinna från ögat där inga svullnader täppte till tårkanalen. Hon reagerade inte överraskat, det var alltså inga nyheter att hennes båghand numera var värdelös. Inga fler av hennes pilar skulle hämnas hennes familj eller hjälpa i frihetskampen.

    “De bar masker. Jag hörde inga röster. Det var mycket väl planerat, så de måste hata mig väldigt mycket.”

    Hon vred huvudet för att titta bort från Aenya.

    “… så det kan bokstavligen vara vem som helst. Rapport avlagd, ärade Aran.”

    Rösten lät inte som Arathiel. Den var hes och trött men det var inte allt. Den saknade drift. till och med det sista, ärade aran, som hon hade kallat Aenya sedan vapenförbudet, men med en sarkastiskt giftig ton, som att den respektinvigande titeln bara användes för att undvika att säger namn. Som om hon planerat att vara sarkastisk men bränslet tog slut innan hon han prata färdigt.

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Ofelia fnyste till och klev undan från bädden och vandrade tillbaka till sitt arbetsbord för att fortsätta med sitt arbete, men stod halvt vänd mot de två för att inte otrevligt stå med ryggen mot dem. Hon såg mot Aenya och det verkade som att hennes lysande gröna ögon lyste lite svagare än vanligt, nästan ett matt sken istället för det skarpa gröna. Ofelia avslöjade sällan sina känslor med sina ansiktsuttryck om hon inte ville det, men hennes ögon verkade skifta i styrka beroende på känslor, där desto mer dämpat sken indikerade på högre apati och starka sken talade för starka känslor eller högre empati.

    “Genom historien har situationer som denna visat vilken slags ledare man är, Aenya. Riktningen du tar härnäst som följd av kvinnan härs situation kan vara avgörande för vilken slags armé du slutligen kommer leda och hur den armén kommer se på både dig och deras medkrigare.” Hon erbjöd ett tomt leende medan hon portionerade en dryck i en mindre flaska som hon sedan bar över till Arathiel. Då kvinnan var bunden förde hon fram en hand som öppnade munnen på henne.

    “Svälj allt.” Instruerade hon och hällde sedan in flaskan i munnen på henne, en riktigt bitter dryck. “Jag kan hjälpa dig med dina fingrar, att få tillbaka dem åt dig, men det är en lång, smärtsam process som kräver rigorös hänsyn till mina ordinationer.”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Aenya var allvarsam och hon kunde förstå den unga alvens förlust, hon hade varit där själv även om hennes ärr inte var lika synliga. Det hela lät märkligt, men hon skulle få behöva gräva sig mer för att få slut på sådana upprorsmakare. Hon fick inte mycket att gå på av Arathiel, och såg lite menande på Ofelia, men gav Arathiel en stödande klapp på axeln. Hon gick sedan lite åt sidan med Ofelia.
    ‘Jag uppskattar allt du gör för henne, och din ärliga insyn. Det vore inte helt orimligt att anta att det är någon slags hämndaktion för ryktena som cirkulerar kring henne. Har du hört något av dina patienter, eller då du rört dig omkring bland alverna här?’

  • Rollspelare
    Member since: 03/11/2019

    Artathiel gurglade på den bittra drycken och var nära att hosta upp den, men hon lyckades ålla ner den. Hennes ena friska öga spärrades plötsligt upp när hon uppfattade vad Ofelia hade sagt. Kunde hon få sina fingrar tillbaka? Fanns det en chans för hennes liv att faktiskt ha någon form av värde?

    Hon kunde inte hålla sig, hela hennes kropp spände sig och hon försökte sätta sig upp.. men även utan smärtan hade hon naturligtvis inte kunnat ta sig någonstans, fastspunnen som hon var.

    Hennes ansikte förvreds i smärta när hennes muskler spänt sig runt brutna ben och skadade organ och tryckt henne mot omöjlig rörelse. Ett par väsande hastiga andetag avslöjade hennes misstag innan hon gav upp och slappnade av.

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    “Om du låter bli att anstränga din kropp kommer jag spänna loss dig, men hastiga rörelser så här tidigt i läkandet kan göra saker värre.” Hon placerade en hand ömt på Arathiels kind och log försiktigt åt henne innan hon vände sin uppmärksamhet mot Aenya igen. Om Arathiel skulle ge Ofelia ett bekräftande att hon kunde vara försiktigt så skulle Ofelia lossa det som höll fast henne innan hon klev åt sidan med Aenya.

    “Vissa är aggressivare än andra i hur de talar om henne, men några arga åsikter leder inte till misshandel. Det kan likaväl vara någon som är tyst utåt, slutna alver som inte vågar vara öppna med sina åsikter, därav maskering. Jag har sett dina soldater dyka på varandra mitt i lägret, så de är oftast inte nervösa att visa sitt misstycke om de känner det.” Det var ingen kritik mot Aenya, soldater kunde hamna i luven på varandra, särskilt när det var hat, sorg, utsatthet och konflikt som förde dem samman hellre än fredsmäklande. De fann gemenskap i gemensamt lidande, men många var vilt skilda individer vars ideologier krockade kraftigt. Sammandrabbningar var naturligt.

    “Det finns inte mycket att gå på. Utsträckningen av våldet syftar på att det var personligt, men det är inte vidare begränsande då många här tar mycket personligt. Handlingarna är nog däremot drivna av en hämndkänsla än en känsla för rättvisa. Symboliskt hade fingrarna varit rättvisa, resten av skadorna är hat och hämnd. Allt detta förutsätter att det är någon från din armé, vilket det såklart inte måste vara. Men inte alla omkring oss är bra alver, du ger vissa en ursäkt att slåss och det är allt som vissa vill ha. De flesta är här av ideologiska skäl, men vissa är bara arga på världen. Om jag får låtsas förstå mig på beteenden skulle jag tro att gärningen är utförd av någon som inte känner sig hörd och valde att istället ta handling, oavsett om det är någon från lägret eller en patrull från Dal’elath.”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Aenya fick ju så klart konstatera att Ofelias insikt och åsikter var värda att ta i åtanke.
    ‘Kanske jag borde anlita dig som rådgivare istället för helare, hm?’ frågade hon, med en lätt klappning på Ofelias arm.
    ‘Men du har så klart rätt, detta får inte hända igen. Håll ögonen och öronen på alerten bara är allt jag ber dig, så vi kan undvika att sådant här sprids. Vi kan inte slåss med varandra, om vi ska få ett slut på orättvisorna.’ ansåg hon, och såg sedan på Arathiel.
    ‘Tar du in det Ofelia säger nu, Arathiel?’ hon gick närmare ynglingen.
    ‘Tro inte jag är blind, jag vet att du maskerar din ilska med envishet, och stänger ut åsikter och råd du inte vill höra. Men lyssna nu, vid Erethil, du har chansen att bli hel igen och alla har inte den lyxen. Förstår du?’ frågade hon och såg in i Arathiels ögon, försökte nå till mål hos ynglingen som mer än en gång låtit passion och ilska styra.

  • Rollspelare
    Member since: 03/11/2019

    Arathiel stirrade på Aenya.. tårar rann fortfarande från ena ögat. Hon såg något förvirrad ut. Hon hade hunnit förlika sig vid tanken att hennes liv var över. Ett liv där hennes pilar inte kunde utkräva hennes hämnd var inte värt att leva. De mörka tankarna hade drivit mot lättnat att driva ifrån en omgivning som hatade så mycket.

    Men plötsligt fanns det hopp! Hon kunde få fingrarna tillbaka. Ofelias råd hade gått in, Aenya hade inget att oroa sig över där. Det är sant att Arathiel alltid varit selektiv i vad hon hör, men alla gudar och demoner kan vara säkra på att hon skulle göra allt som krävs för att bli återställd. -eller, där skulle hon snart landa. Just nu kämpade hon med att organisera allting i huvudet.

    Det ar ingen vanlig syn. Det var sällan man kunde så känslor i Arathiels ansikte som inte var någon form av vrede och ingen levande hade fått se henne gråta förut.

    Känslor skiftade mellan ilska, desperation, skam, hopplöshet och.. sorg. Hoppet började komma tillbaka, men i någon timma nu hade hon haft tid att begrunda exakt hur mycket lägret verkade hata henne.

    Nåja.. Ofelia hade varit tydlig.. vila. Lät det som om banden var för hennes hälsa nu? Var hon inte längre en fånge?

    Hon slappnade av… Hon lade huvudet tillbaka på kudden och lädret knakade när hennes handleder slutade spänna emot banden.

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    “Du vill inte ha mig som rådgivare, Aenya. Mitt råd kommer alltid vara att undvika våld och det funkar inte så bra ihop med ett uppror mot en priviligierad makthavare. Naiv tror jag bestämt jag blivit kallad genom årtusendena.” Hon flinade lite diskret, som hon precis sagt ett skämt, även om allt var sant. Hon såg sedan mot Arathiel där hon låg, innan hon gick över och började spänna lös henne.

    “Jag kommer skapa en blandning som du ska få dricka medan du återhämtar dig. Din hand kommer göra ont under en längre tid, men drycken kommer tillåta din kropp att läka din hand till den utsträckningen att dina fingrar växer ut på nytt. Drycken kommer också hjälpa dig med dina revben. Men det kräver att du återvänder regelbundet för färska blandningar, de måste drickas kort efter blandning.” Hon hade ett allvarsamt uttryck när hon såg på Arathiel.

    “Känns lägret otryggt under kommande tiden som handen läker kan du få sova hos mig eller Aenya.” Hon erbjöd Aenya med fullständig förväntan att hon var lika välkommen där som hon var att sova hos Ofelia. Kanske ett djärvt drag, men Ofelia var inte blyg för att pröva sina ledares karaktär.

Viewing 17 posts - 1 through 17 (of 17 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.