Post has published by Nagelfar
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    ((Utspelar sig före Alver vid Portarna!))

     

    Aearaeani hade nyss anlänt från en audiens med rådet, där han fått reda på sin nya uppgift. Det var sällan som Aearaeani hade något att göra med de mer inflytesrika i staden, ty de högre stälda tycktes sällan ha tid för en druid, eller i alla fall inte en som ställde så många frågor som han gjorde. De föredrog att istället handskas med hans bröder och systrar i ordern, eller ta saker i egna händer genom magi. Han hade väl egentligen ganska mycket att säga om den saken, men det låg inte just den här alven för att söka sig till de som stod över honom för att läxa upp dem. Nej, han skulle göra vad nytta han kunde med de som fann sig i hans närvaro naturligt. På många vis så var det fullt nog med jobb.

    Hur som än var med den saken, rådet hade tillkallat honom, han hade lyssnat, och en lång dialog hade sedan uppstått. Han hade både njutit av den och funnit den väldigt intressant, men efter fyra timmar hade de kastat ut honom, och med bestämdhet gjort det tydligt att om en vecka skulle han ge sig av mot Iserion. Han såg fram emot både det och att få träffa sina nya reskamrater, men han tyckte det var synd att rådet inte hade velat diskutera vilken auktoritet de hade över honom och om auktoritet överhuvudtaget fanns till någon längre stund. Det passade honom i slutändan att göra som de sade, och han misstänkte att hans liv skulle kunna att bli svårt om han inte i alla fall gav sken av att följa deras ord.

    För stunden dock så satt Aearaeani invid en porlande liten bäck som rann genom högalvernas kvarter, hans ben korsade under honom medan han betraktade vattnet med en fascinerad uppsyn. Han var inte ofta där högalverna höll tid – var inte ofta i den centrala delen av någon av de alviska städerna, egentligen – men då han hur som var här så ämnade han ta stunden iakt att betrakta det han kunde, och samtala med de som ville. Det tycktes dock som att hans rykte förekom honom. De flesta alver som rörde sig i närheten höll sig en bra bit bort från druiden, men om han noterade det så var det inget som störde honom. Han var, i alla fall för stunden, upptagen med sin bäck.

  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    ”Ärade Druid… ”Den stolta högresta alvinnan böjer lätt huvudet i respekt för druiden som sitter framför henne och tycks studera bäcken som rinner i kvarteret hon var hemma i. Här hade hon vuxit upp, studerat och det var här hon levde. Hon älskade skogen också men man anpassade sig till det som man var van vid från sin uppväxt och tidiga år. Som hälften högalv, förvisso utan några magiska egenskaper men med en far i drottningens råd hade hon blivit aktad och respekterad. När hon sedan visade sig ha ett stort mått intellekt och dessutom gärna förkovrade sig i studier av alla de slag hade hon funnit sin plats.

    Den blågröna klänningen on bär är sydd i tunt svepande tyg som rör sig lätt när hon går. Stolt och rak i ryggen med den mörkt blonda håret vilandes fritt hängande över ryggen. Vackra broderier i silver över klänningen, blommor och blad och sirliga girlanger. Runt halsen vilar en tunn halslänk som ser ut att vara silver men som nog inte är det.

    ”Ni har, liksom jag, nyligen träffat drottningens råd… det är en ära att få göra den här resan till människornas stad ert sällskap. ” Säger hon, något högtravande kanske men så kände de varandra inte så väldigt väl. Några diskussioner hade det nog kanske blivit över åren men inte på daglig basis. Men till skillnad från många av de andra alverna så gick hon inte omvägar förbi honom. Hon förblir dock stående medan den gröna blicken vilar rakt och öppet mot honom.

    ”Har Ni besökt människornas stad förut?” Frågar hon stilla, nyfiken på vad för resesällskap hon nu skulle få till Iserion. Det hade talats om två alver till, varav en livvakt som hon inte riktigt visste vem det vad. ” Och vad vet Ni om de två andra som skall göra oss sällskap`?”

  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    “Har ni tänkt på..” Började druiden, på ett helt annat ämne än det som är ämnat. “… att vatten alltid hittar en väg?” Han sänkte ned sin hand i bäcken, och såg vattnet porla runt om den, som att den inte var där. Som att den inte var ett hinder. Han lade huvudet en aning på sned för att kunna se sin öppna handflata. “Ibland tror jag att vi alla, egentligen, är vatten.” Aearaeani skakade på sig och drog upp handen igen, torkade av den på mossan som växte på hans skruds axlar, innan han såg upp mot kvinnan, som att det var första gången han uppmärksammade att hon var där.

    Ett leende spred sig över hans läppar.

    “Äran är helt och hållet min – det är trots allt jag som kommer att resa med er, ärade diplomat.” Han reste sig i samma svep som han talade. “Att Rådet tror att jag, i min okunnighet, ska kunna ge er råd är för mig en outgrundlig gåta, men jag skall göra mitt yttersta för att lägga fram de tankar som slår mig.”

    Han ruskade lite på sin hand, som fortfarande var en aning blöt. Vätan fick det lilla ljus som sken in mellan träden att speglas i hans glasliknande ringar. “Angående våra medresenärer, så vet jag ytterst lite. Någon lagstiftares dotter, så jag hoppas att hon ska kunna ge mig inblick i lag och ordning, och några andra som ska, så vitt jag har förstått det, se till så att vi inte förlorar våra liv.” Han ryckte på axlarna, fortfarande med ett leende, som att han inte tyckte att det var en särskilt stor sak. Eller som att han inte lade så mycket värde just på sitt liv.

    “Men nej, jag har inte varit hos människorna förr. Jag har alltid menat att… Men nej. I all sanning, medan jag alltid har tänkt resa, så finner jag att det finns så mycket här som jag inte förstår, och därför har det tyckts nästintill dumdristigt att lägga min vy in i oförståelsen på ytterligare en annan plats. Fegt av mig, måhända – och så tackar jag Rådet för att de ger mig den här chansen att tämja på mitt snara perspektiv. Hur är det med er?” Fortsatte han. “Har ni rest utom våra skogar förr?”

  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

     

    Hon lyssnar tålmodigt till det han säger om vatten. Begrundar det medan hon ser ned i den virvlande bäcken, handen han har där” Nå.. det är inte helt sant… om Ni har vatten i en skål med höga kanter finner inte vattnet någon väg ut ur den utan måste stanna kvar i skålen. ” Säger hon efter en stunds tyst begrundande” Och för min del är jag tacksam för att jag inte är vatten… för om jag skulle hamna i en skål så skulle jag aldrig få möjlighet att se något mer än just den skålens väggar innan jag av värme och tid dunstade bort.”

    När han reser sig låter hon de gröna klara ögonen gå från bäckens virvlande och blänkande vatten upp mot honom för att kunna möta hans blick istället. Hon besvarar hans leende med ett eget varmt och tillmötesgående” Ni är långt ifrån okunnig och jag uppskattar att ha någon att dryfta tankar och diskutera problem med. På så vis tror jag inte att rådet kunnat välja en bättre följeslagare. ”Hon ler igen, en kort paus innan hon fortsätter” Och vem reser egentligen med vem? Vi kommer alla att vara representanter för vår ärade drottning och för vårt land. ” Hon beskådar ljusskenet i hans ring en kort stund medan hon lyssnar till det han säger om deras medresenärer”

    ”Jag litar på att rådet har en tanke med vilka de sänder till människornas stad. ” Svarar hon lugnt” Och jag har ingen tanke på att inte återvända hit eller att förlora mitt liv, det finns mycket mer att upptäcka och studera innan mitt liv är till ända. Jag kan tänka mig att Ni känner likadant ärade..”

    Hon kan inte låta bli att le åt hans ord om att han var feg som stannat i deras rike. Det skulle finnas mycket för honom att se, uppleva, förundras och förfasas över under sin tid i människornas närhet, det var hon övertygad om” jag skulle inte säga fegt, snarare klokt. Och ja, jag har vistats bland dem under många år i perioder. Iselem besökte jag tillsammans med min far och jag har även rest till Karm… Det var mycket intressant och jag lärde mig att tala och förstå människornas språk. Det finns mycket att läsa om dem i våra bibliotek men.. det är inte alltid litteraturen gör annat folkslag rättvisa. Jag skulle tro att det som finns nedtecknat om oss inte heller stämmer så väl överens med verkligheten så som vi ser den.”

  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    “Men just så.” Menade Aearaeani. “Vatten i en skål kommer tillslut att avdunsta, och har därav flytt skålen. Det kan vara hållet för en tid, men tillslut når det fram. Inte ens berg kan stoppa det.” Han skakade en aning på huvudet över den tanken. “Är jag vatten, så känner jag mig nog nöjd med det. Frågan är väl snarare om vi inte är berget?” Hans leende blev lite snett. “Och om avdunsandet är, i sig självt, dåligt.”

    “Men så som ni säger, så kan jag blott anta att rådet har sina anledningar, och att de är långt visare än mig. De är nog övertygade om vad de är, medan jag famlar i blindo. Likt bäcken, alltså, ska vi flöda genom människornas rike tillsammans, givna direktion av rådets visa, bergsfasta händer.” Han tycktes ha svårt att släppa tanken på vattnet, vilket i sig inte var ovanligt för Aearaeani, för han var allmänt känd att låsa in sig på idéer och låta dem rulla till sin spets. “Då är det väl även så att vi i sak inte reser med varandra, utan tillsammans? Vem kan skilja på dropparna i en bäck.”

    “Hur som,” han gestikulerade kort med sin andra hand,” jag måste tacka er för era komplimanger, käre vän. Det tycks för mig som att jag tvingats byta många hårda ord idag, helt utan mening, men återigen, jag skulle aldrig motsätta mig rådets vishet, och har de tagit illa vid sig så måste jag ha sagt något jag inte fullt förstått.” Han ger ifrån sig ett litet skratt. “Och ni fortsätter komma med visa ord. Jag har studerat människornas språk, och samtalat med dem, de gånger jag har haft möjlighet då de har varit här. Jag har nyligen samtalat med… Men det är inte viktigt. Jag pratar för mycket och lyssnar för lite, återigen. Det är en last, som många lärare bär, inte sant? Ni är i sanning berest. Säg mig, vad är den bästa plats som ni har besökt?”

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.