Post has published by Hanlinn
Viewing 20 posts - 41 through 60 (of 82 total)
  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Återigen tog Audgisil en klunk av spriten, varför inte trots allt? Han hade hållit sig skarp och nykter länge nu för att hålla sinnet skarpt under sina förhandlingar, druckit sig mätt och galen på blod i Haukvik. Något han inte talat om än med Ranghildr, men lite sprit för att glömma det blodbadet var kanske på sin plats. Världen började få ett behagligt lyster omkring honom nu, och det började bränna något i kroppen och bli varmare. Lättare att prata, inte för han var den tysta sorten direkt.

    ‘Anspråkslös…!’ hummade han muntert åt Ylvas sätt, kanske man kunde höra lite i hans ton att han druckit en del nu på en kort tid, men han artikulerade ändå bra nog. Han kramade om Ranghildr med sin arm och gungade henne lite.
    ‘Gudarna talar där man minst anar det!’ sa han, vist, som om han visste. Trots allt hade ju gudarna kommit till honom i ungdomens glans.
    ‘De gav dig dina gåvor, underskatta dem inte!’

    Medhållande nickade han till Ranghildrs ord.
    ‘Eirik har ett hårt skal. Asgeir…’ han fnös och skrattade lite, Asgeir var som han var.
    ‘Stor på utsidan och mjuk på insidan!’ då Ranghildr sedan började prata om honom lutade han huvudet lite bakåt som för att bättre kunna kisa på henne, och ansträngde sig lite för att göra henne skarp i sin lite snurriga blick.
    ‘Hmf, du valde själv att gifta dig med denna dåre vet du.’ han skakade på huvudet över denna orättvisa attack från sin hustru, och såg lite roat på Ylva igen.

    ‘Se så, är det kanske dags att få era blodiga näsor tvättade, hm?’ frågade han och gjorde ansats att resa sig, vilket tog lite längre tid än vanligt för Kaldralnds kung i sina bästa år.

     

     

  • Rollspelare
    Member since: 05/05/2022

    Ylva Sigvaldadottir

    Hon satt fortfarande med huvudet lutat mot väggen men hon mötte Ragnhilds blick där hon satt intill henne på bänken. Audgisil satt på sin hustrus andra sida. Hon kände kinderna hetta lite och önskade att de kunde sluta nämna Asgeirs namn, så hennes kinder fick chansen att svalna. Kunde de känna av hennes tvekan? Motvilja? De gjorde ändå ett väldigt gott arbete med att tala varmt om deras son. Hon undrade varför de tog i så? Han var ju omtyckt av alla, charmig och rolig. De behövde knappast sälja in honom för henne eller någon annan.

    Hon skrattade roat tillsammans med drottningen då deras blickar möttes. Så lät hon blicken vandra vidare till kungen. De var helt rätta för varandra och hon var glad att hon fått chansen att se den uppenbara kärlek de hade mellan sig.
    Men samtidigt kändes det alldeles för intimt, familjärt på något vis att se dem så avslappnade och … normala… med varandra.
    Hon slöt ögonen igen och lyssnade bara till deras kärleksfulla munhuggande och log bara större då det var så uppenbart att de älskade att gräla med varandra. Hon fick känslan att de höll igen för hennes skull.

    Så talade Audgisil om att tvätta deras näsor. Ragnhild hade försökt att ta hand om de värsta skadorna men hon var helt säker på att hon såg minst lika illa ut som Ragnhild gjorde. Om inte värre då den spräckta pannan och brutna nästan gjort att blodet forsat ner i ansiktet, ner över den blågula och nu svullna halsen och vidare ner över kläderna. Näsan var svullen och ögonen något blå. Hon kunde inte fnysa men hon gjorde ett litet ljud som om det var onödigt.

    ” Det…. det går bra. ” Sa hon med ett litet leende och såg på Ragnhild. ” Du borde ta hand om din hustru. Jag borde… ta mig hemåt också. Innan mina bröder undrar vart jag blivit av och varför jag inte arbetar med beställningen era söner gjort”

    Hon kände brännvinet värma kroppen men kände ändå att det bästa kanske vore att lämna paret ensamma en stund. Deras konung hade trots allt varit borta länge och den här platsen verkade väcka  varma minnen hos de båda. Hon var övertygad om att värmen i den lilla stugan skulle stiga avsevärt om hon lämnade dem ensamma för en stund.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    “Strunt!” utbrast drottningen åt Ylvas senaste ord att hon skulle lämna dem ensamma och reste sig upp för att vingla till lite och dra ner Audgisil till bänken igen medan hon fortfarande stod upp. I en liten korg tog hon fram två tygstycken som de hade kunnat använda och kastade den ena åt Ylva.

    “Jag  hade inte tänkt att min kära make, dåren du ser där, skulle vara här med oss. Men jag tror lite bastu hade varit på plats och ett bad. För att få dina muskler lite mjukare och mindre värk imorgon.” påpekade hon med ett svagt leende, en något bestämd röst. Svårt att säga emot.

    Hon hjälpte sin make på fötterna för att nicka ut genom fönstret där den mindre bastu stugan hade rök ifrån sig skorsten som hon förmodligen bett vakterna att tända innan. Lite vingligt tog hon tag i sin korg och plockade upp en flaska brännvin och kallt mjöd utanför dörren som hon placerade i korgen. För att sedan kika in igen.

    “Kommer ni?”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Audgisil gav ifrån sig ett långsamt hummande, som om han inte förväntat sig något annat svar av Ylva än det hon gav. Nå, hon skulle väl ångra sig då hon svimmade av alkoholöverkonsumption kombinerat med blodförlust. Men sådana saker var bäst att lära sig själv. Ylva var ju fortfarande väldigt ung, nå så ung som han och Ranghildr varit ungefär då de fick sina första barn. Tänkte han tillbaka kunde han försåt den ungdomliga törsten efter äventyr och heder.
    ‘Åh jag ska nog ta hand om min hustru, ser ut som om det är väldigt tråkigt här i Frostheim om man måste fylla vardagen med slagsmål.’ fnös han lite skrockande där han stod, men Ranghildr verkade inte vara färdig med dryckesfesten då hon drog ned honom på bänken igen. Audgisil höjde ett ögonbryn åt drottningens planer, men ryckte på axlarna. Det lät ju inte helt fel. Knappt hade han fått sätta sig ned innan hon tvingade honom anstränga sina knän igen genom att få upp honom, och leda ut honom i kylan mot den lilla stugan.
    ‘Ja, ja!’ svarade han högt åt otåliga Rangghildr, medan han kämpade lite för att gå rakt och effektivt mot stugan, tydligen hade Ranghildr bättre sprithuvud än han.

  • Rollspelare
    Member since: 05/05/2022

    Ylva Sigvaldadottir

    Hon drog på munnen och skrattade i ett roat leende åt drottningen och sedan åt konungen. Hon undrade om någon skulle tro henne om hon sa att hon fått skiten spöad ur sig av drottningen, gett igen med samma mynt så pass att kvinnan tappat tänder och sedan blivit kidnappat av konungaparet för bastu och bad. Tanken var så rolig att hon skrattade, långt och länge åt hela situationen. Kroppen värkte när hon skrattade, ett genuint högt skratt samtidigt som hon tog emot tygstycket hon kunde linda kring kroppen i bastun. Audgisil sa inte heller emot utan ställde sig upp för att följa efter sin hustru. Vem som styrde i familjen var för henne klart och tydligt och hon måste ju ge det till kvinnan, det gick inte att säga nej.

    Hon ställde sig själv upp efter att Ragnhild och Audgisil båda öppnat dörren igen för att säga åt henne att skynda på. Ja hon kunde ju inte säga nej till dem då de mer eller mindre beordrat henne att följa med dem. Hon kände att det snurrade bra i huvudet och det kanske skulle hjälpa, att komma ut i kylan igen. Hon tog sin tjocka tunika och mantel från kroken och följde med dem ut i den kalla blåsten. Det var som att få en ny käftsmäll att gå ut men hon kände hur kylan svalkade hennes ömmande ansikte och fick henne att nyktra till, om så bara en smula. Ett bad kanske inte skulle vara så dumt för då slapp hon ju skrämma slag på sina bröder när hon kom hem. Ja… eller hon behövde inte skrämma fullt lika mkt.

    Hon följde den upptrampade stigen i snön mot den ändå rätt generösa bastun nere vid vattnet. Hon kunde höra skratt komma från den redan och hon undrade vad vid alla Gudar hon hade gjort för att hamna i den här situationen. Tankarna gick till Villi, allt hade börjat med den där kvällen han bjudit henne på en öl efter slagsmålet hon haft med garvaren. Natten hon och han spenderat i den lilla stugan vid bryggorna. Hon hade stannat upp ute i den iskalla vinden och funderade över ödets nycker när dörren till bastun slogs upp och Audgisil frågade vad i hela friden hon gjorde stående där för? För att säga att de var gamla och grå var de kvicka som vesslor att klä av sig för en bastu tänkte hon roat ” Ja ja… jag kommer..” svarade hon med ett litet skratt och började att klä av sig sina kläder innan hon virade tyget kring kroppen för att göra dem sällskap i värmen.
    Värme hade hon inga problem med och som Asgeir sa, hon skulle nog lätt slå vem som helst i en tävling att sitta kvar i en bastu.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Kylan, ens bästa vän under en fyllekväll, eller dag. Ett fantastiskt sätt att nyktra till något – och vattnet visste hon skulle göra dem ännu mer friska i sinnet. Hon hade inte förväntat sig annat än att få sin vilja igenom och hummade lite nöjt medan hon lutade sig tillbaka i bastun. Så liten till skillnad ifrån den som de hade nu. Men fler härliga minnen och vem behövde egentligen så mycket rum som de hade?

    “Tänka sig att de unga är så långsamma nu för tiden, bör man oroa sig för framtiden tror du, Audgi?” frågade hon med ett roat skrockande och blinka med ena ögat.

    “Så, vad är det med Asgeir som lockar så?” frågade hon sedan retsamt.

     

  • Rollspelare
    Member since: 05/05/2022

    Ylva Sigvaldadottir

    Hon klev in i värmen och såg sig om i den lilla bastun. Hon slog sig ned intill Audgisil som gått in efter Ragnhild. Han satt därför på “mittenplatsen” i det varma huset. Hon drog tyget om sig något och slog sig ned med ett nöjt litet ljud. Det -var- skönt i bastun för musklerna precis som Ragnhild sagt och kylan under den lilla promenaden dit hade också gjort gott för huvudet något.
    Hennes armar och ben var redan tänkt av blågula och blålila stora missfärgningar. Runt halsen kunde man nästan kunna se fingeravtrycken av vaktens händer. I övrigt var kroppen hyfsat fri från andra ärr, skador och märkningar. Något som kanske inte var helt vanligt i Frostheim då de flesta verkade smycka kroppen på ett eller annat sätt.

    Hon trodde sig precis kunna slappna av och njuta av värmen och kanske tystnaden då Ragnhild bröt tystnaden med en sådan personlig fråga att hon stelnade till. Hon svarade inte på en gång och var ändå glad över att bastuns värme gjorde att kroppen blev röd oavsett pikar och kommentarer. Hon slickade sig om munnen och såg på regentparet som satt intill henne. De var inte bara kung och drottning de var också Asgeirs föräldrar och frågan var allt annat än subtilt ställd också.
    Hon såg från den ena till den andra innan hon drog ett litet andetag.

    ” Jag ska säga det här en gång för alla. Det finns inget mellan mig och er son annat än en vanlig..hederlig..yrkesrelation” Hon skakade lite på huvudet och skrattade till sedan, brännvinet hade släppt något och hon kände hur leendet i ansiktet smärtade till något. ” Mina svärd, yxor och vapen får varmare blickar av honom än vad jag” hon gjorde en gest mot sig själv och drog händerna över sin kropp..”..någonsin fått. Så oavsett OM jag skulle ha några som helst känslor eller varma tankar om Asgeir. Och det är ett OM ” la hon till och gav Ragnhild en skarp blick. “Så kan jag nog ganska säkert säga att hans intresse ligger mer i min smideskonst än något annat.”

    Hon såg allvarligt på dem igen, från den ena till den andra innan hon skakade på huvudet och skrattade igen. Hon satt tyst en kort stund. Lutade bak huvudet och slöt  ögonen och njöt av värmen en stund ” Jag vill ha det min bror, Ragnar, har med sin fru. Det ni också verkar ha. Någon som ser på mig på det sättet som ni ser på varandra.” hon drog lite på munnen i ett skämtsamt leende. ” och någon som inte skräms bort av mina bröder.. ” la hon till.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Kungen verkade inte speciellt blyg eller obekväm då han klätt av sig naken och satt i bastun som sådan, till skillnad från Ylva. Någonstans längre bort vakade vakterna kungaparet, men gav dem det privatliv de behövde och förtjänade. Dessa dagar kunde man dock aldrig veta vem som infiltrerade staden och skulle försöka något på dem. Han tog en rejäl klunk kallt vatten då han satt i bastuns värme, framhukad över sina knän och bara lät den ångande värmen mjuka upp hans muskler, elden från bastukaminen dansande på träbänkarna och väggarna. Det var stillsamt och tyst, fridfullt nog att glömma att landet var i krig.
    ‘Annat var det väl på vår tid, kära Ranghildr.’ hummade han utan att riktigt lyssna på vad Ranghildr sa då han drog händerna över sitt glansiga ansikte. Han slängde lite kallvatten på varma stenarna sån pyste och ångade, och hällde sedan vatten på sig själv, och sedan Ranghildr.

    ‘Tvätta bort blodet nu, bastun ska vara en ren plats.’ sa han. Kungen var fortfarande i rätt bra skick, trots att han var över fyrtio och suttit på tronen ett gott tag hade han inte blivit stor och fet som kung Iki. Större nog, men han hade inte låtit det gå till överstyr. De senaste månaderna på fältet hade även fått honom att magra, och bli lite mer som sitt yngre muskulösa jag. Men så klart skulle han aldrig få tillbaka ungdomens glans, åtminstone hade han ännu långt ljust hår som förr.

    Han var tyst då kvinnorna började diskutera hans son, och skakade på huvudet lite roat.
    ‘Ranghildr, lämna den stackars flickan ifred. Förstår du inte att du terroriserar henne med frågor hon känner att hon måste svara på för att du är en stark sköldmö, och dessutom hennes drottning? Hon vill inte prata med oss om Asgeir.’ sa han och skrockade lite.
    ‘Och du, unga Ylva. Är du en tankeläsare? Kan du med säkerhet säga vad min son tycker och inte tycker, eller någon annan för den delen? Svaret är nej. Det är kanske något världen och omgivningen skolat dig till, att vara anspråkslös, att sälja dit arbete billigt, att tänka att ingen kan älska dig. Sådana tankar är meningslösa. Bara råd från en gammal man som sett mycket.’ han hällde lite vatten över sitt huvud igen.

    Han log sedan över hennes ord om att önska sig en relation som deras.
    ‘Verkligen? Du kan få henne, om du vill.’ sa han skämtsamt och nickade mot Ranghildr.
    ‘Hon lär inte skrämmas av dem, och jag får lite lugn och ro!’ skrockade han.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Ranghildr visste bättre än att säga emot sin käre make när det kom tillbastun, och dessutom så skulle det kanske inte vara så dumt att bli ren. Hon gjorde en gest över sin kropp, som nästan såg lite aggresiv ut. Inte för att det var det, men bara ett av Ranghildrs sätt att be om hjälp att tvätta sig. Med några miner över att det sved till och bultade av smärta, hade hon till slut fått bort den smuts och blod som gick att få bort.

    Med ett halvt öra lyssnade hon på Audgisil och Ylva och fnös åt hans ord att hon skulle lugna sig. Som om han var bättre själv? För att sedan nicka lite åt sin makes ord. Allt för sanna trots allt och hon kunde inte rå för att skaka på huvudet åt hans visa ord med ett höjt ögnbryn.

    “Hon vill nog inte lyssna på gammalt tjat från en gubbe heller, Audgisil.” sa hon och knuffade till honom när han föreslog att Ylva kunde få henne.

    “Och mig blir du inte av med så lätt! Till Oden skiljer oss åt, min kära.” sa hon och klappade på sin armring med ett litet skratt.

     

  • Rollspelare
    Member since: 05/05/2022

    Ylva Sigvaldadottir

    Hon såg hur konungen hjälpte sin drottning att bli ren från smuts och blod. De var verkligen en syn hon och Ragnhild och hon vände diskret blicken lite åt sidan, ovillig att stirra. Men bastun var inte den största byggnaden och det var svårt att undvika varandras blickar i den.
    Hon slöt därför ögonen en sekund och öppnade dem bara då Audgisil direkt talade till henne igen. Hon lät blicken sakta vandra från honom till Ragnhild tillbaka till honom igen. På något vis fick hans uppläxning henne att sakna sin egen far. Han hade också varit klok, emellanåt. När mörkret och brännvinet inte tagit honom. Hon öppnade munnen för att svara honom men stängde munnen sedan igen och lät tystnaden tala för sig själv. Han hade ju en poäng, en väldigt god sådan.

    Hon klev själv ned från sin bänk för att hämta en spann vatten och en våt trasa. Hon började själv tvätta av sina smutsiga och nedblodade armar. Hon drog sig för att gå vidare till ansiktet. Näsan smärtade och hon kände att den var svullen, hon hade svårt att andas genom den och förstod att det blå säkert spridit sig till hennes ögon. För att inte tala om jacket i pannan. Ragnhild hade stoppat blödningen med ett lättare omslag men hon var ganska säker på att pannan skulle behöva ett stygn eller så. Omslaget hade redan börjat blöda igenom och då och då torkade hon bort en blodsdroppe eller två som letade sig ner över ögonen och ansiktet.
    Hon lät tankarna vandra till Asgeir igen, hon visste ju så klart inte vad mannen kände, tyckte eller tänkte men hon hade så svårt att se att han skulle se på henne på något annat sätt än vänskapligt. Han behövde hennes skicklighet med smidet och hon hade övertalat honom att få följa med gruppen. Något annat hade hon inte märkt av, visst kom han förbi smedjan då och då men hon trodde trots allt att det mest hade att göra med att se till hur långt de kommit med arbetet. Han verkade mest ivrig att komma iväg.

    Tankarna vandrade vidare till det som kanske väntade. Utgård, jättar.. faror. Hon längtade att få komma iväg. Hon hade aldrig varit mer än en halv dagstur från Frostheim och längtade efter att få se mer av världen. Få se det hon fantiserat av alla sånger och berättelser hon hört. Tänk om hon själv kunde få ha några egna historier att berätta nån gång. Hon såg på vattnet i spannen, lika rött som eldskenet och hon reste sig för att lämna bastun och kasta ut det blodiga vattnet runt knuten. Hon tog sig sedan ned till det öppna vattnet och tog sig en ny spann innan hon kom in igen. Hon märkte att hon avbrutit en konversation dem emellan. Hon log lite innan hon försiktigt började att linda upp omslaget Ragnhild gett henne. Blodet rann fortfarande lite, men det forsade inte så fruktansvärt. Hon höll den kalla trasan mot såret och tog en ny för att försöka tvätta ansiktet. Hon insåg snart att det var lönlöst.
    ” Kan… kan jag kanske också få lite hjälp? ..” Frågade hon och vände sig mot kungaparet. Hon kunde inte både hålla kompressen och tvätta sig samtidigt. Kanske hon borde sy huvudet först?

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Audgisil skrockade lite åt Ranghildrs sätt, men hjälpte henne genom att hälla mer vatten och tvätta av henne med lugna rörelser trots sina händer som på senare tid varit vana att se slagsmål och krig. Då hon var ren skrockade han lätt.
    ‘Se, det fanns till och med en kvinna under allt blod!’ utbrast han, nästan överraskad.
    ‘Men jag antar du har rätt, så klart.’ skrockade han och såg på Ylva, lite road över hela situationen och de två kvinnornas tillstånd. Som om det någonsin varit nödvändigt att ta saker så långt som de gjort? Då Ylva var tillbaka klappade han Ranghildr lätt på ryggen.
    ‘Hjälp henne du.’ sa han. ‘Dina fingrar är smidigare än mina, då det kommer till den där typen av arbete.’ de hann inte såga mycket mer dock innan ytterdörren öppnades med ett litet brak och en naken rödhårig figur steg in med ett brett leende.

    ‘Ah, det är här festen är!’ utbrast han muntert. Det var Villi, så klart, som inte hade någon känsla för när det var passande att dyka upp eller inte.
    ‘Ers högheter!’ hälsade han teatraliskt med en rullande handgest medan han bugade sig, hans manliga bitar dinglandes hit och dit då han rörde sig spralligt in i bastun, ett rejält stop mjöd i handen.

    Audgisil såg ut att tänka säga något, men gav ifrån sig bara ett långt hummande då Villi satte sig ned bredvid kunden med en arm om den äldre mannens axlar, för familjärt.
    ‘Och Ylva, här tror du att du kan få lyxen att ha kungaparet alldeles för dig själv!’ fnös han med benen utspridda oblygt då han lutade sig bakåt mot ryggstödet och slöt ögonen.
    ‘Ah… Släng på lite mer! Här är ju kallt!’ fnös han, och satte sig till rätta för att ta i hinken och häva i rejält med kallt vatten som fräste aggressivt och fyllde bastun med varm ånga och stigande temperaturer.

    Den rödhårige virrpannan tog en titt på Ranghildr och Ylva, lite nyfiket.
    ‘Vad har ni gjort nu då? Gav ni Odenstjärna och hans män stryk?’

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Precis när Ranghildr hade tänkt resa sig upp kom Villi in och hon kunde inte rå för att ge ifrån sig ett litet skratt som avslutades med lite hicka. Hon nickade lätt, lite som en hälsning och om man kikade noga kunde man nästan se en liten röd färg dyka upp på drottningens kinder över hans oblyga sätt. Förstås kunde det lika gärna varit värmen… Men drottningen reste sig upp till slut och rörde sig ut ur bastun. Drog lätt ett andetag för att leta på sin klädsel efter nål och tråd. Som vanligt hittade hon det i sin klänning på ärmen och tog upp det samt två flaskor mjöd. Den ena gav hon åt Ylva, den andra åt Audgisil efter ha stirrat på Villis flaska ett tag för att se om den var tom.

    Hon satte sig ner bredvid Ylva. Kanske lika bra det då det var så trångt bredvid sin make nu. Sträckte in nålen i elden med vana fingrar, hon verkade inte ens rycka bort sin hand eller ge ifrån sig ett pip när elden slickade hennes fingrar. Hon blåste något på nålen och förde in dess tråd. Förvånansvärt mild var Ranghildr och skicklig nog för att det skulle bli ett fint ärr och inte något klumpigt.

    “Se där Ylva, jag tror inte ens att det kommer synas så mycket.” hummade hon. Inte lika mycket som hennes egna grövre ärr. Hon avslutade sen för att se på henne med ett ursäktande leende. Det helade hade väl varit dåraktigt, men hon kunde inte rå för att vända blicken lite fundersamt mot honom.

    “Du liknar en vän jag hade i ung ålder.” påpekade hon med en nästan misstänksam blick.

  • Rollspelare
    Member since: 05/05/2022

    Ylva Sigvaldadottir

    Hon såg på kungaparet där de satt intill varandra i den varma bastun. Hon höll fortfarande omslaget mot pannan och kungen själv verkade gladeligen lämna över hjälpen till sin hustru.
    Men innan de hann börja slogs dörren upp och in kom en spritt språngande naken Villi med bästa humör.
    Nu var nakenhet inte något ovanligt i riket och bastu delades ofta av män och kvinnor men det var något med hans överdådiga gester och spralliga lemmar som ändå fick henne att vända bort blicken något.
    Hon kunde inte låta bli att dra lite på munnen åt hans kommentar. Som om hon velat sitta i bastun här ensam med regentparet från början? Hon hade inget emot dem men det kändes lite underligt och obekvämt ändå och hans nakna, flamsiga närvaro gjorde inte situationen mindre obekväm heller.
    Hon såg Ragnhild titta på honom och hörde hennes lilla skratt innan hon lämnade henne ensam med männen i bastun.

    “mmmm något sånt…” Svarade hon bara Villi och såg efter drottningen med ett roat litet leende. Hon tänkte inte säga något mer om den saken eller vad som sagt mellan fyra ögon, eller sex ögon heller för den delen.
    Hon höll fortfarande i den andra trasa och försökte tvätta ansiktet något försiktigt då Ragnhild kom in igen och fick henne att slå sig ner mer till rätt. Hon höll händerna lätt mot bänken efter att ha rättat till tygstycket hon virat kring kroppen.
    Även om de andra var bekväma med sina nakna kroppar här inne så kändes det ändå gott att ha något på sig. Som något av en rustning i den här minst sagt underliga situationen.
    Hon såg på Ragnhild då hon värmde nålen i elden. Hur elden rörde vid hennes fingrar utan att kvinnan gjorde en min. Hon var smed, hon kände till eld mer än väl och lågorna lämnade inte ens en liten rodnad på drottningens fingrar. Hon såg förundrat på och skulle säga något då drottningen tystade henne och bad henne att se upp något. Hon slöt ögonen och lät henne med vana fingrar sy ihop pannan på henne. Det var ju allt annat än bekvämt men hon försökte sitta så avslappnad hon kunde. När stygnen var klara hjälpte kvinnan henne att tvätta av blodet som hon inte såg själv.
    Det tog en stund men tillslut blev hon väl så ren och lagad som hon kunde bli. Hon tog då en försiktigt klunk av ölet som hon fått i handen. ” Tack min drottning.” svarade hon med ett tacksamt leende innan hon sträckte henne ölet som hon tagit en klunk av. Det hade inte gått henne förbi att hon bara haft två med sig in, en till henne och en till Audgisil.

    Hon såg på Villi och Audgisil som satt avslappnade i bastun och hörde sedan Ragnhilds ord. Det var något som var i görningen, hon hade vetat det sedan stunden hon träffat Villi. Han hade en förmåga att förolämpa folk men ändå få det att kännas som en komplimang och något roligt. Det var som om huvudet inte gick att använda klart i hans närvaro.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Villi betraktade de två kvinnorna lite avslappnat där han satt, och drack lite mjöd som han delade med kungen. Han gjorde en liten äcklad min över Ranghildrs nål och tråd som gick genom Ylvas hud, och gjorde en lite tankspridd rörelse över sina läppar.
    ‘Ni Kaldrländare är allt groteska.’ fnös han, men lutade sig tillbaka. Inte så dumt att sitta där i värmen som ångade omkring dem. Audgisil böjde sig fram något med ansiktet i sina händer över värmen som Villi öst på stenarna. Ett litet skratt lämnade den rödhåriga galningen, som om han försökte skaka av sig sårsyendet.
    ‘Så, vem vinner en bastutävling?’ frågade han lekfullt, och kastade en skopa vatten till och verkade som en katt i solen där. För att sedan se på drottningen då hon la sina ögon på honom.
    ‘Åhå, lika snygg som jag, ers högaste höghet?’ frågade han, lättsamt.
    ‘Det finns väl flera rödhåriga här än dig och mig?’ undrade han lurigt, men kanske det fanns något där i hans röst och blick som sa att hon inte hade fel. Audgisil höjde ett ögonbryn lite nyfiket.
    ‘Vad pratar vi om nu?’ undrade han, lite intresserat, han mindes ingen rödhåring.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Åt kommentaren och groteskheten och Ylvas tack skrockade drottningen bara. Kanske det var groteskt? Men hon hade gjort det så många gånger så att hon kunde säkert göra det med slutna händer. Till och med nu, när hennes huvud surrade lite var hennes sätt så stadigt och vant. Däremot var hon inte helt nöjd med att värmen steg så mycket och pustade ut samtidigt som hon satte sina händer framför sitt ansikte för att försöka andas lite bättre.

    “Det vet jag väl!” utbrast hon, lite irriterat åt hans ord och gav honom en något ilsken blick. Fast det var något i blicken och rösten som gjorde att hon likväl fortsatte. Hon såg kort mot Ylva, som om hon undrade om hon inte skulle tro hon var galen men ryckte sedan på axlarna. Vem skulle tro henne, över drottningen? 

    “Lopt. Visst har jag väl talat om honom?” frågade hon Audgisil för att sedan skaka nätt på huvudet. Kanske hon inte hade nämnt det namnet innan. Men hon var säker på att hon hade. En gammal vän som tycktes dyka upp på de mest märkliga ställena och alltid när hon hamnade i trubbel.

    “Han var med när jag hotade konung Iki, minns du? När jag var höggravid med tvillingarna och vi skulle betala skatt åt honom. Och han började säga nonsens? Och jag ville utmana honom på en strid? Eller när jag vann mitt första fartyg med ett knytnävesslagsmål…” hummade hon och höll fram sina fingrar som hon hade flera historier men avslutade där och böjde sig fram för att se på honom med kisade ögon.

    “Samma man, men olika namn. Hur är det möjligt?” frågade hon och kastade en blick mot Ylva, som för att se att inte hon var den enda där som tyckte att han hade något… nästan magiskt över sig.

  • Rollspelare
    Member since: 05/05/2022

    Ylva Sigvaldadottir

    Hon drog lite på munnen och skrattade kort. ” Tack Villi… mycket har jag hört .. men jag har nog aldrig blivit kallad grotesk förut.”
    Svarade hon honom med ett snett flin och höjde ögonbrynet något, en rörelse som fick det sydda ärret att kännas något. Hon gjorde en liten grimas åt det hela innan hon vände blicken tillbaka till Ragnhild som började tala om något som hänt dem för många år sedan.

    Hon lutade sig tillbaka och njöt av värmen, hon hade inga problem med värme med tanke på att hon arbetade i smedjan nästan hela dagarna men den ångande värmen var trots allt lite av en annan typ av värme och hon kände hur hon började svettas. Hon torkade lite svett ur ansiktet och lät blicken vandra mellan Villi och drottning Ragnhild. Det verkade som om de hade någon tyst diskussion sinemellan med blickarna de skickade varandra. Hon kunde känna stämningen bli något mer ansträngd och det låg något i luften.

    Drottningen sträckte på sig och det var något med hennes närvaro, plötsligt kändes stunden väldigt allvarlig och hon skruvade lite på sig. Drottningens ord lät… ja fullkomligt osannolika. Samtidigt… vad visste hon om Villi? Han kunde bruka magi, han tyckte om att dricka, säga olämpliga saker och vara allmänt lite knasig. Men hon hade aldrig fått känslan att han medvetet gjorde något med ett ont uppsåt. Det var bara som att han inte kunde hejda sig? Oavsett så var hon ändå tvungen att erkänna att livet inte blivit sig likt sedan han bjudit henne på den där första stopet öl i ölstugan för några veckor sedan.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    ‘Groteska är vi väl alla!’ frustade Villi muntert åt Ylvas kommentar, och tog en klunk till ur sitt stop. Audgisil hummade lite, kanske han hade ett svagt minne av denne Lopt, och gav Villi en fundersma blick där den gänglige mannen satt med en arm om hans axlar. Kanske det var något magiskt i görningen, men Audgisil var för trött för att göra ett större nummer av saken.
    ‘Visst, det låter väl bekant…’ hummade Audgisil och torkade sin svettiga panna där i bastun.
    ‘Lopt? Det är väl många som kalla sig så?’ frågade Villi med ett skratt, ett muntert ett som fyllde bastun.
    ‘Ja, ja, låt gå då, jag kan väl ha kallat mig Lopt någon gång.’ sa han med en handviftning, som om det inte var något märkvärdigt med att ha flera namn här och där.
    ‘Spelar det någon roll? Här är jag nu, med er, och snart på väg igen. Med Ylva, Eirik och Asgeir, för att försöka vända jättarna till er fördel. Vem om inte Villi kunde övertyga dem?’ frågade han med ett roat leende. Audgisil skrockade lite åt det.
    ‘Så vadå, denna unga man kan väl inte vara den Lopt du träffade för, vadå… tjugo år sedan?’

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Det hela gav drottningen huvudvärk och hon tog sig för huvudet och höll sin hand länge där. Innan hon drog lätt efter andan. Lite ursäktande reste hon sig upp och tog sig ut i kylan. Audgisils ord var förstås verkliga. Det kunde inte vara. Men ändå… Hon skakade lätt på huvudet åt det hela för att dra ett djupt andetag i den kyliga luften efter att ha stängt bastun och lite vingligt gått ut mot vattnet.

    Hon behövde nog friska upp sig lite. Det hela var dåraktigt. Förstås. Hon suckade lätt för att skratta, nästan lite hysteriskt för sig själv medan hon rörde sig mot den steniga stranden. Vad trodde hon egentligen?

     

  • Rollspelare
    Member since: 05/05/2022

    Ylva Sigvaldadottir

    Hon såg mellan de alla tre och hade svårt att följa samtalet. Var Villi lik någon från förr? Eller släkt med någon som hette Lopt? Hon måste slagit i huvudet hårdare än hon först trott. Kungen verkade skratta lite och se på Villi med både misstänksam blick och stora ögon på samma gång. Drottningen lämnade dem plötsligt och en iskall vintervind svepte genom den ångande varma bastun.
    Hon satt tyst kvar på sin plats och tog en klunk av ölet drottningen lämnat kvar.
    ” Du kan inte mena allvar Villi? Sluta reta oss nu..” sa hon med ett litet skratt. ” Om du är den här Lopt.. då skulle du vara..äldre än vår konung här. Sluta tramsa dig nu.” Hon skrattade och fnös lite på samma gång. Hon tog sedan en kall tygstycke och la över ansiktet. Den varma ångan gjorde inte direkt underverk för hennes bultande huvud eller bultande näsa.

    Hon undrade om drottningen skulle klara sig där ute i kylan? Men så kom hon att tänka på vakterna och de skulle inte låta något hända henne. Och hon var inte helt säker på att hon var redo att konfrontera eller bli konfronterad av vakten som hon haft sin kamp med. Inte än.

    ” Du ger mig huvudvärk Villi..” sa hon sedan med ett litet lätt, roat stön under tyget. Hon drog sedan bort det och såg mellan männen som var kvar i bastun. Att tävla vem som orkade sitta kvar i värmen längst mot Villi var en lönlös kamp. Mannen var väl född ur eld, eller något liknande och verkade aldrig känna sig varken varm eller kall.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Audgisil såg efter sin hustru då hon gick för att ta sig ett svalkande bad, kanske det var dags efter värmen Villi spridit där inne. Han reste sig lite slött, för att röra sig mot dörren.
    ‘Ett litet bad, och sedan bastu igen.’ hummade han med ett litet leende, innan han öppnade dörren och följde efter Ranghildr, med stadiga steg ned i det frysande vattnet som skvalpade om honom med sina vågor i mörkret. Snart har han vid Ranghildr och la armarna om henne.
    ‘Vad tänker du på, min drottning?’ frågade han lugnande, medan vågorna slog omkring dem med sitt lugnande susande.

    Villi satt kvar där inne och sneglade på Ylva.
    ‘Vad?’ frågade han åt hennes kommentar.
    ‘Ni är så fyrkantiga ibland.’ suckade han och himlade med ögonen. ‘Hade en alv varit här nu hade ni inte ägnat en tanke åt det, men d Villi kommer på besök är det skrik och panik, om han ser ut på samma vis som han gjorde trettio år sedan?’ han skakade på huvudet så det röda håret yrde.
    ‘Se så, vem kan stanna här inne längst?’ upprepade han och slängde lite mer vatten på stenarna.
    ‘Släng på mer ved nu, Ylva!’

Viewing 20 posts - 41 through 60 (of 82 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.