Post has published by Vintersaga
Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 21 total)
  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Olaus Draugwë var en välkänd individ i Kaelred, en handelns mästare och någon man pratade med om man hade brådskande behov av pengar, men utöver sitt yrke var han även adelsman och en bärande stort inflytande inom samhällets sfärer. Att mycket hade att göra med hans rikedomar och möjligheten att ge bistånd till även större statliga aktiviteter var den stora orsaken till hans inflytande, men Olaus hade inga bekymmer med sanningen att det var hans tillgångar som gav honom den makt han hade. Detta innebar däremot sociala förväntningar på honom, vilket han sällan utstrålade glädje att möta. Men möta det gjorde han, så festligheter och andra sociala tillställningar hölls relativt ofta på hans herrgård, en massiv tomt på utkanten av staden som få närmade sig när det inte handlade om hans tillställningar.

    Fastän Olaus själv inte var en festlig person, så var hans tillställningar högst omtyckta, då där bjöds på mat, musik, underhållning, dans och gott om tillfälle och utrymme att nätverka, då man ofta träffade på personer av hög rang eller stort inflytande på hans tillställningar. Ville man utvidga sin politiska position eller lära känna personer av betydelser fanns det inte många enklare sätt att göra det på än att närvara vid hans tillställningar, men saknade du politisk eller social betydelse, eller om du inte hade en inbjudan så var guld enda sättet att få tillträde, vilket gjorde att dessa fester sällan var värd till de lägre stående i samhället.

    Draugwë Herrgård var en väldig byggnad, slottslik byggd huvudsakligen i sten med en gård stor nog att samla fler än tusen människor på en gång, med välvårdat gräs, prydligt omhändertagna buskar och träd snyggt placerat som både ram längst herrgårdens utkanter men även som intern dekoration vid de olika gångarna som tog dig till olika byggnader som tillhörde huvudbyggnaden. När det var tillställningar lyste stora delar av gården upp med lyktor och levande ljus i hundratalen, och bord och stolar var utplacerade runtom på tomten för de som valde att umgås utanför istället för inuti huvudbyggnaden, och för att huvudbyggnadens stora sal sällan kunde hålla alla deltagare som närvarande på tillställningarna.

    När det däremot inte var fest, då var herrgården en fästning. Murar sträckte sig runt hela tomten, och byggnaden i sig var inte bara byggd i sten, den var byggd för att kunna försvaras. Alla ingångar var tunga, förstärkta dörrar, och huvudingången var en tung öppnande utåt dubbeldörr eller port som krävde mekanik eller minst två starka personer för att öppna, men var stor nog att rymma fem, sex personer på bredd.

    Idag däremot var det fest! 

    Idag var det fest, och herrgården såg mindre ut som någonting militärt när den vandrades av finklädda invånare och gäster till Kaelred. Musik spelades på flera platser av professionella musiker, och vacker belysning dekorerade den enorma tomten som låg inför den väldiga huvudbyggnaden. Skratt, sång och prat kunde höras i överflöd om man vandrade genom tomten mot byggnaden, från alla riktningar då vissa grupper av människor hade sökt sig bort från de större grupperna, men fortfarande eftersträvade fest och kul.

    Olaus Draugwë kunde man däremot inte hitta utomhus, utan han satt inomhus i den stora salen, rummet omöjligt att missa om man gick raka vägen in genom huvudingången och sedan genom ytterligare en dubbeldörr. Salen rymde nära tvåhundra personer, och borden där gäster satt och åt eller pratade var placerade i en halvcirkel runt mitten av rummet där dans var i full fart. På andra änden av salen från dörren fanns ett stort långbord som var ganska ensligt, där med ryggen mot väggen satt Olaus och betraktade festligheterna, till synes lika uttråkad som alltid. Varken till höger eller vänster om honom satt ett sällskap, detta för att han skickade iväg alla som kom och satt sig vid bordet, och folk gick självklart, för även om Olaus själv inte var en vidare skrämmande individ, så gick det inte att glömma att byggnaden var full av hans personliga vakter, utspridda överallt kunde man hitta vältränade soldater i olika grader av rustning och beväpning, redo att agera vid problem.

    Han satt vid sitt bort och betraktade sina gäster, vilka som vanligt festade på utan att se så mycket mot honom. De kom hit och fick njuta av vällagad gratis mat, musik och annan underhållning och fick vandra fritt och relativt privat genom stora delar av en av de väldigaste privatägda byggnaderna i Kaelred.

    Denna dans och andra som den på Draugwë Herrgård var en plats där man byggde allianser, byggde relationer, och i väldigt många fall byggde hemligheter. Med ett hundratal rum fanns det oftast privata platser där man kunde umgås med människor man sällan annars hade tillgång till, och det kanske även skedde en del romantik lite varstans.

    Och vad var då orsaken till denna fest? Ingen hade något fått veta, men även om det ofta fanns ett tema eller en orsak till många av hans tillställningar, så fanns det även många tillfällen där det inte fanns någon orsak.

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Arzin

    Lite förundrat såg den unge mannen sig om där i stora salen medan han med en bägare i handen skickligt och elegant gled mellan de dansande gästerna utan att riktigt se dem. Arzin hade för denna tillställning “lånat” en hantverkar ynglingskropp för att sedan befria en välklädd herre från dennes eleganta röda, guldbroderade utstyrsel. De som hade tid att studera Arzins kläder skulle se de inte riktigt passade perfekt, ärmar som var bara precis för korta, byxor och skjorta lite för vida i midjan men annars kunde det mycket väl varit ynglingens kläder från början. Från de minnen han fångat upp från ynglingens sista stunder hade han lärt sig namnet på den som höll i festligheterna samt sett en kort glimt av hur denne såg ut. Han lät kroppens mörka blick glida över salen, stanna till som hastigast vid Olaus innan han svepte vidare för att med en elegant piruett undvika ett dansande par. Arzins mörka axellånga hår fladdrade till innan han tog några steg ifrån paret för att försöka hitta en lugnare plats att stå på.

     

    Han stannade till rätt nära en av de vakter som fanns i rummet, granskade dennes utrustning som hastigast innan han log lätt och ryckte på axlarna. Det var bra skönt att vara fri från Avgrunden och tillbaka på de dödligas plan. Men att samtidigt se att hantverket inte förändrats så mycket på alla år gjorde att han flinade lite innan han vände ryggen mot vakten, studerade alla i salen pånytt. Han försökte se vilka som inte var där bara för dansen och maten utan för att de hade andra agendor. Kanske skulle någon av dem kunna vara underhållande för honom eller så kunde han kanske förstöra någons planer bara för att det var något han kände för. Så mycket möjligheter och kanske något intressant. Inte hade de lyckats lära sig brygga tillräckligt stark dricka heller konstaterade han där han tog en klunk av vinet med en aningen missnöjd grimas.

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Olaus fortsatte att trött betrakta rummet där all dans, prat och sång pågick, hand omslutande ett glas vin som stod på bordet som han inte druckit ur senaste halvtimmen.

    “Jag kände detsamma när jag smakade det.” En kvinna satt nära där Arzin stod och log lätt upp åt honom från nedan. “Vår värd har helt klart tröttnat på att ge oss den bättre sorten,” Fortsatte hon och såg mot det tomma långbordet vid salens bortre ände där Olaus satt i sin enslighet. “Men det är gratis! Och man kommer inte hit för vinet.” Hon skrattade till och lyfte sitt glas mot Arzin innan hon tog en klunk. Hon reste sig sedan upp och sträckte ut en hand för att skaka hans, vilket inte var traditionellt för en kvinna, men hon verkade redan lite rund om foten och vissa restriktioner i hennes beteende var säkerligen redan hävda av vinet.

    “Aldusa Hecate, angenämt herr …” Hon var klädd i en väldigt enkel vit klänning som kunde misstas för silke men var betydligt billigare och med gyllene smycken som inte de heller var äkta. Hon framstod på håll betydligt finare än vad närhet och kunskap om tyger och metaller skulle avslöja henne att vara. Hennes hår var svart och nyligen vårdat, men visade tecken på att det inte var en vana för henne att ta så väl hand om det. Hon hade skarpa gröna ögon, en ljusare grön än vad man vanligen såg hos grönögda, och hennes ljusa hy var felfri, nästan som en skulptur, varken fräknar, rynkor eller annat.

    Hon betraktade honom nyfiket, topp till tå, men om hon hade observerat hans kläder som för små så lät hon duktigt bli att visa det, eller så brydde hon sig inte.

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Arzin betraktade lite fundersamt kvinnan som hade tilltalat honom med för ett ögonblick ett uttryck som sade “Vem är du att tilltala mig?” Men det byttes mot ett roat leende ganska fort och han följde hennes blick bort mot Olaus. Så då hade han gissat rätt att den mannen var värd för denna tillställning. Hantverkar ynglingens hand slöt sig om Hecate’s hand medan Arzin mötte hennes blick.
    “Namnet var Arzin. Det är inte mycket vin jag finner välsmakande ska jag erkänna så jag kan inte avgöra om detta är en sämre sort än någon annan. Dock en flaska av Medwas är något att bokstavligen dö för.” Han hade inte släppt kvinnans hand och trots att han höll den ganska lätt skulle hon finna det svårt att släppa hans hand om hennes blick mötte hans lite längre och såg det lilla röda ljus som brann bakom ynglingens mörktbruna. Medwas var en bryggd från Avgrunden vilken skulle ta död på de allra flesta människor efter bara ett par klunkar. Arzin fann den dock ganska njutbar då den var gjord för att passa demoners konstitution. Kanske hade Arzin tagit sig lite frihet att förändra ynglingens kropp bara lite subtilt för att den redan ganska bredaxlade kroppen skulle vara mer tilltalande för människor.

    “Om man inte kommer hit för vinet, vad är det då man kommer hit för? Jag har inte varit i trakten på väldigt, väldigt länge så jag finner mig själv väldigt okunnig i vilka förutom er själv som man bör hålla ögonen på. Vill ni kanske hålla mig sällskap och dela med er av vilka som är värda att lägga på minnet? ” Han log ett varmt leende som inte riktigt nådde ögonen medan han tog ett halvt steg närmare kvinnan och lät ett finger mjukt röra sig över hennes handrygg. Kanske skulle lite smicker funka nu då kvinnan tydligen var lite påverkad redan. I vanliga fall var det inte det första han gjorde eller tog till men det verkade nästan rätt nu.  Han rätade lite på sin rygg till ynglingens fulla längd på strax över 180cm innan han släppte hennes hand för att istället erbjuda henne sin arm om hon var villig att vandra lite i salen med honom och fortsätta deras samtal. Inom sig log Arzin och njöt i fulla drag av att få vara ute så här igen efter alla århundraden han varit fast bakom barriären.

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Aldusa såg in i hans ögon och efter en stund av ögonkontakt lutade hon sig lite framåt och kisade med ögonen som om hon såg någonting, men skrattade sedan till som om hon kom på antalet vinglas hon hade druckit. Hon lät sedan sina ögon vandra över honom en gång till efter att han berörde hennes hand, innan han sedan tog hennes arm in i hans.

    “Medwas har jag faktiskt aldrig hört talas om, och jag är väl berest med traktens drycker. Jag måste se vad mina kontakter kan nosa sig fram till där,” Började hon innan hon sedan såg sig omkring efter hans fråga. “Beroende på hur länge väldigt, väldigt länge är så kanske det är bäst att vi tar allting från början.” Hon placerade först en hand över sin egen bröstkorg. “Jag är ingen du bör lägga mycket märke till, jag är inte en del av adeln. Jag betalar mitt inträde varje gång, och saknar helt inflytande och rikedomar. Den viktigaste i salen här att lägga märke till är självklart Olaus Draugwë, vår värd. Inte den fagraste bland oss, men om vi inte har kungligheter bland oss idag är det möjligt att han är den politiskt mest mäktige här.” Hon såg sig om, som om hon ville ge sökandet efter kungligheter en chans, men efter ett kort svep av rummet fanns bara besvikelse kvar.

    “Jobbar du med handel, annan ekonomi eller om du söker investerare så skulle nog de flesta peka dig mot honom. Blir det krig kommer statskassan säkerligen bli tom innan hans blir det. Men han är en underlig varelse, svår att umgås med och svårare att hålla intresserad.” Hon log åt Arzin, ett besegrat leende vilket indikerade en historik, innan hon började söka genom rummet igen medan de vandrade tillsammans.

    “Han är säkert den mest imponerande inom adeln dock, för alla de andra som du ser här, är här för att de saknar det han har. Du kommer nästan aldrig se honom närvara på andras fester, och alla bjuder honom. Skulle han närvara har det en väldig betydelse för din sociala situation. Där har du makt. Men det betyder inte att inte andra har betydelse, eller är intressanta.” Hon höjde sin lediga hand och pekade mot ett dansande par i fina vita kläder, klänning på kvinnan och byxdräkt på mannen. “Paret i vitt därborta är paret Haster, några av mina favoriter, han äger en av stadens största handelsplatser och hon är en av stadens främsta översättare. Hon har översatt nästan tusen texter, och även hjälpt framställa betydelse från uråldriga texter. En häftig duo, och de liksom jag är garanterat här för att nätverka så som de flesta andra. Men som med de flesta här, så finns det såklart rykten även kring dem. Ingen är perfekt trots allt.” Hon hade ett konstant leende medan de vandrade runt.

    “Finns det någonting särskilt du söker efter? Det finns många intressanta människor här, och jag kan fortsätta peka på dem, men det blir en hel natt av mitt pratande. Vem är du, är du här bara för dansen, eller har även du en agenda? Jag kan säkert hjälpa dig hitta rätt, jag har varit på tio av dessa nu.”

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Arzin kunde inte låta bli att le lite roat, skulle hon få reda på något om Medwas vore det ett mindre mirakel som nog skulle skrämma henne bra om hon mindes detta samtal. Medan de lugnt förflyttar sig i salen ställer han i från sig sitt nu tomma vinglas. På varje tillställning fanns det någon som visste en hel del om de flesta och han verkade ha haft turen att möta den personen. Hela tiden höll han ett roat leende på läpparna medan han verkade lyssna på det hon sa. “Jag ska inte avslöja något om drycken utan låta era kontakter överraska er då. Livet är mycket roligare med lite överraskningar, håller ni inte med Aldusa? Vad skulle ni säga väldigt länge är?” Han lade sin nu lediga hand på hennes som vilade på hans arm medan han såg lite fundersam ut. “Om ni kan betala för att närvara vid dessa tillställningar vill jag nog påstå ni nog är någon att lägga märke till ändå.” Sen sänker han rösten och viskar lite i hennes öra. “Jag betalade inte min väg in men tog mig in ändå denna gång. Det verkade intressant och ni har sett till det helt klart är som jag trodde.” Hur han nu trott det skulle vara det var ju en annan sak. Lite besviken var han nästan över att det inte verkade vara någon kunglighet närvarande.

    “Det låter som om herr Draugwë är någon jag kan tänka mig flera här är lite avundsjuk på? Speciellt om stadskassan skulle tömmas innan hans pengar tar slut. Men säger man inte också att för mycket pengar kan förändra även den bäste av människor?” Hans röst var precis lagomt hög för att bara höras mellan dem två. Nog lade han märke till hennes besegrade leende men det var inte förrän efter att hon pratat om paret Haster som han valde att nämna något om det. “Jag gissar ni har haft era egna motgångar med vår värd? Och ni säger fru Haster gör ett bra jobb med att översätta texter, även väldigt gamla sådana? Det låter väldigt intressant måste jag säga. Har ni god kontakt med dem sen måste ni ju berätta vad det går för rykten kring paret. Rykten är något jag alltid finner underhållande.” Han log varmt och blinkade åt henne med ena ögat innan han skrattade ett mjukt och roat skratt.

    “Ja vad jag söker… Jag skulle säga att jag kom hit för att jag söker underhållning för mig själv. Det har varit så hemskt tråkigt och stilla runt mig de senaste åren. Som jag sa så är mitt namn Arzin och jag är här dels för att jag söker underhållning och kanske någon som är i behov av min hjälp. Det är väl min agenda skulle jag säga, dansen är ju bara början på alla de samtal som kommer ske mellan olika parter denna kväll. Vad är er egen agenda Aldusa? Vad är det ni söker bland alla dessa människor, äventyr, rykten eller pengar?” Han vände sig mot henne och försökte se henne i ögonen medan han roat höjde på ena ögonbrynet.

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Hon log åt hans första kommentar om överraskningar och nickade sitt medhåll. Hon såg sig sedan om när han viskade om sin hemlighet och hon log låt honom medan hon lutade sig närmare och även hon talade i en försiktig röst. “Jag är inte så rik som jag framstår, mina betalningar är inte helt äkta.” Hon fnittrade till och rätade sedan på sig för att gå mer formellt vid hans sida för att fortsätta svara honom.

    Hon talade även nu i en lite tystare röst däremot. “Jag tror inte Olaus Draugwë någonsin varit en av de bästa människorna, eller egentligen ens en av de bra. Hur mycket av det som kan skyllas på hans rikedomar vet jag inte, men jag tror själv inte att ens förmögenhet styr vem du är, bara hur mycket av det du vågar visa.” Hon såg sedan mot paret Haster. “Fru Haster har hjälpt översätta texter från döda språk, så bland alla närvarande är hon säkert bland de smartare, men det är hennes man som insisterar på dessa fester, hon har inget intresse för politiken har jag hört. Jag har också hört att de sällan lämnar dessa fester bara de två, men jag har aldrig varit här så sent att jag kan bekräfta det.”

    Hon tystnade sedan kort när hennes agenda kom på tal, och detaljen om hennes historik med Olaus. Hon sjunk lite med axlarna och såg mot Olaus där han satt. “Jag drömmer om att få utföra en särskild expedition, men det är kostsam och det finns inte mycket lönsamhet om inte flera av ryktena är sanna. Jag sökte mig till Olaus första gången jag tog mig in till en av hans fester för att då be honom sponsra min resa med utrustning och beskydd, men det är ekonomiskt osunt, så det slutade som en kan vänta sig. Men inte innan han lät mig tro annorlunda en tid.” Hon fnyste till kort, men log sedan mot hennes nya vän. “Jag är dock inte den som ger upp, jag måste bara hitta en ny vinkel. Jag har andra projekt bortanför sponsorskap av Draugwë, men det hade varit det absolut enklaste.”

    Hon lät sina ögon vila i hans medan de fortsatte vandra, och litade på att han inte ledde dem in i ett bord eller annat par. “Vad är det för hjälp du erbjuder då? Kom du för bara underhållningen så har du gott om det bara du vet vart du ska titta, men jag blir nyfiken på hjälpen du erbjuder.”

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    “Så stygg ni är mot festens värd men det märks nog knappast någon skillnad för honom. Det känns som att det vore absolut mest intressant att få göra er sällskap resten av kvällen. Om ni tillåter vill säga?” Arzin log och såg lite frågande på Aldusa innan han drog henne närmare för att snurra dem ett varv ur vägen för ett dansande par som varit på väg rakt in i dem. Medan han höll henne nära så mötte han hennes blick och log. “Sen om Olaus är sådan icke bra människa som ni tror så är det rätt åt honom att alla inte betalar fullt pris för hans fester. Men jag ni har rätt i att rikedom nog gör man kanske vågar visa mer vem man egentligen är än annars.” Med armen om hennes midja lyfte han henne lätt från golvet medan han snurrade ett par varv till innan han ställde ner henne på golvet igen och de passerat några fler dansande par. “Jag kanske får be er introducera mig för i alla fall fru Haster, döda språk är lite intressant. Berätta om er dröm, vad är det för expidition ni vill göra och vart?”

    Han hade kanske inte det största kapitalet just nu men det skulle kanske gå att ordna inom tid och på det vanliga sättet, att ta det med styrka om inte annat. Sen släpper han långsamt taget om henne för att återigen bara hålla hennes arm. Hon hade gjort honom ganska nyfiken och samtidigt gett honom en öppning. “Vad för hjälp jag kan erbjuda? Det beror helt på vad som efterfrågas min kära. Vet ni hur mycket kapital ni kan tänkas behöva? Beskydd är väldigt lätt ordnat och jag skulle personligen vara ansvarig för det. Berorende på vad för utrustning ni behöver kan jag nog ordna något. Kanske inte lika snabbt som Olaus men något kan jag nog göra. Kan det vara så att fru Haster hjälpt er inför er dröm eller kan hon vara någon att prata med inför det hela? ”

    Var han bara nog intresserad och verkade övertygande nog skulle han nog kumna få henne att gå med på hans förslag och i slutändan ge honom vad han ville ha. Vad var hennes dröm, kunde han få den verka som något som gick att uppnå utan Olaus hjälp? Arzin log mjukt mot Aldusa och kände sig rätt upprymd just nu. Så härligt vara tillbaka bland de dödliga sen att denna kvinna verkade väldigt villig att dela skvaller och information gjorde det ju inte mindre intressant att vandra bland gästerna i salen.

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Aldusa log åt honom och höll fast om armen hans med sin. “Du räddade mig från ännu en betraktande kväll, jag välkomnar sällskapet!” Hon skrattade till när de snurrade förbi ett dansande par och sedan såg hon tillbaka mot paret Haster, och igen på Arzin. “Jag pratade med dem om min expedition, men de är inte redo att investera i den. Skulle jag hitta någonting däremot är de öppna för handel, om jag någonsin kommer iväg. Jag presenterar dig gärna för dem senare när de är färdiga med sin dans, de är ganska trevliga.” Hon log, hon verkade inte bitter över faktumet att de inte hjälpte henne. Hon talade sedan lite tystare när hon svarade på vart hon ville och varför.

    “Jag vill lära mig mer om världen innan Talanrien, jag vill upptäcka inte bara tredje tidsålderns början, utan vad som fanns här innan första tidsåldern. Jag vill inte damma av några akademikers böcker om ämnet, utan jag vill bege mig dit där världen är som äldst, och se vad som finns att lära sig från kvarlämningarna.” Hon bet sig i nedre läppen och tittade bort från Arzin mot ingenstans specifikt, bara inte på honom. “Det låter löjligt, och löjligt kostsamt. Från rykten och obskyra texter borde det finnas nedgångar, grottor och tunnlar mot saker länge sedan begravda under Järnbergen, men varken resan dit eller berget själv är vänligt. Våld, väder och tid kommer alla bli hinder för att utföra en belönande expedition.”

    Hon sken upp lite mot honom från hans erbjudande och log när hon funderade på detaljerna kring hennes expedition. “Som beskydd behöver jag någon som kan vildmarkslivet, jag behöver någon eller flera som kan skydda mig från orcher och andra hot, och jag behöver överleva bergens inhumana miljö. Jag behöver skyddsutrustning för detsamma, och jag behöver möjligheten att frakta den mängd mat och vatten som en sådan resa skulle behöva. Jag behöver arkeologiska specialistverktyg, bättre än skräpet jag äger idag, och jag behöver kunna frakta hem fynd torrt och tryggt, lätta som tunga. Vagn, rep, komprimerbar hävstång och annan lyft- och förflyttningsutrustning. Jag uppskattar att expeditionen skulle kräva minst fem man inklusive mig under förutsättningen att det inte sker någon insjuknad eller dödsfall under resan, sedan även beväpnade vakter, och resurserna för att hålla oss trygga och mätta i minst fyra månader. Jakt på mat kommer sluta vara ett alternativ när vi når Järnbergen.”

    Hon såg mot honom när hon var färdig, och skrattade till. “Och där har jag säkert glömt en massa andra saker jag behöver. Men jag har inga pengar, så jag behöver en sponsor. Draugwë har nekat mig, likaså Haster, och ett halvt dussin andra. Jag skulle aldrig kunna betala dig för dina tjänster, om jag inte hittar fynd som går att sälja. Då jag inte ens har konkret information om vart det jag söker finns, är det sannolikt att jag kommer tillbaka tomhänt.”

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Han ler fortfarande ett nu varmt leende, kanske lite mer spelat än innan men ändå ett leende. Varelsen inne i ynglingens kropp skrattade för sig själv och kände sig väldigt nöjd. “Är det annars ert nöje, att betrakta de som är här och hoppas ni kan hitta någon som vore villig att hjälpa med er dröm?” Hans röst var vänlig och road medan han talade, förde dem närmare väggen och ett fönster, lite bort från alla bord och par. “Jag pratar gärna med paret Haster när det finns tid för det, men just nu upptar ni glädjande all min tid. Och skulle ni hitta något så vore det nog ganska värdefullt hur litet det än kan tänkas vara.” Sen ser han ut genom fönstret mot natten där ute. Med en liten hand rörelse använde han sin begränsade magi för att låta tre små klot av ljust glida ner och förbi fönstret som om det var något som flög förbi. Det brukade kunna dra blick till sig och distrahera folk lite eller få dem att se mot det med förvåning.

    “Jag tror att innan första tidsålderna var det bara mörker sen kom det något som spred ljus, så som ni lyst upp kvällen för mig.” Han ryste lite inom sig och kände det där var lite väl cliché även för honom. Men kanske skulle det roa kvinnan lite. Och hans röst hade varit lugn med lite allvar bakom ändå. “Ni har rätt i att det kan bli kostsamt det kan det, men inte löjligt skulle jag vilja säga. Den enkla biten blir att se till att ni har beskydd mot varelser, väder och vind. Men att frakta allt det blir lite svårare att se till, samt att hitta den specifika utrustningen ni begär. Men inte omöjligt bara lite mer komplicerat och ta lite tid. Vildmarkslivet kan jag själv ta hand om samt vara en av vakterna så det är en man mindre. Resten går nog att ordna mot rätt betalning och jag förstår att ni söker en sponsor samt att de är försiktiga.” Han såg nu fundersam ut och såg ut genom fönstret medan han verkade tänka över sakerna hon sagt. Mycket av det visste han inte ens vad det var eller hur han skulle få tag på om de kunde nå ett avtal.

    “Skulle jag ta åt mig att göra ett försöka att samla dessa saker ni nämnt ni kan behöva och se om det vore genomförbart att få folk att vara villiga att följa er till Järnbergen. Jag begär inte pengar som betalning om ni vore villig överväga andra alternativ, vilka vi kommer överens om och som skrivs ner i ett formellt kontrakt. ” Han log varmt mot henne och lade huvudet lite på sne medan han såg in i hennes ögon. I sitt huvud hade han redan börjat fundera på hur själva kontraktet skulle vara utformat för att gynna honom mest av allt. Det skulle kräva en hel del arbete från hans sida för att uppfylla hennes dröm om att ta sig till Järnbergen, men hans egen belöning skulle då kunna bli än så mycket bättre.

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Aldusa stirrade mot fönstret när ljusen sköt förbi, fastnande i reflektion kring vad det var, fram tills han började prata igen. Hon skrattade till när han sa hur hon lyste upp hans kväll och gav honom ett tacksamt leende, men inte den rodnad och förtjusta blick som en mer romantisk kvinna kanske hade gett honom. “Du behöver inte smickra mig, jag är redan charmerad.” Hon klappade hans arm med hennes tillgängliga. “Efter tio besök här så har jag hört de flesta sådana kommentarer. Att du bjöd in mig som sällskap är det enda smicker jag behöver.” Hon nickade mot några de passerade där de gick som en hälsning, någonting hon gjort då och då. Många verkade åtminstone ha träffat henne tidigare, även om det sannolikt var artighet och ingenting annat som gjorde att de hälsade på henne. Hon var inte en av dem, och de flesta verkade medvetna om det.

    “Det finns alltid folk att hitta, så länge de kan betalas rimligt för riskerna och tiden förbrukad. Blir vi borta ett halvår behöver de betalas likvärdigt till vad de skulle tjäna på att inte göra det. Inte mer dock, de behöver vilja detta, inte bara göra det för pengarna. Men den delen är jag inte orolig för, äventyrslust finns det gott om i vår värld, och om jag behöver resa till andra städer för att hitta lämpade kandidater så är det vad jag kommer göra.” Hon log åt honom, men det avtog försiktigt när han började prata om sitt pris, och hon såg på honom med en smått skeptisk blick.

    “Jag är mycket engagerad i att få igång min expedition, men när än någon påstår sig välkomna alternativa betalningar brukar det handla om otukt, och det är en avgrund jag har lärt mig att hålla mig undan.” Hon gav honom ett varsamt, artigt leende och förväntade sig att han skulle utveckla vad han syftade på gällande betalning. “Missförstå mig inte, du är en vacker man, men då vill jag nog hellre försöka få tag i pengarna jag behöver.” Hon slutade inte hålla om honom, hon gav inga tecken på att hon ville ta avstånd från honom, hon var bara inte helt öppen för vad hon tolkade det som att han efterfrågade.

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    “Håller ni det emot en man för att han försökte?” Säger han med ett lugnt leende och lägger lätt sin hand på hennes där den vilade på hans arm. Det var ändå intressant att höra hur det hade räckt att han bjöd in henne att vandra och prata med honom för att smickra henne. Men så visste han ju väldigt lite om kvinnan med och hon visste väldigt lite om honom med faktiskt än mindre än hon nog trodde sig veta. Han betraktar henne och säger inte om ljusen som hon sett, lite som att han aldrig såg dem. Han kunde se blickarna folk gav dem när de passerat de trodde sig stå över dem båda. Så fel de hade dessa små kryp till varelser, högst upp i kedjan här denna kväll var han inte någon människa oavsett pengar eller status i samhället. Några av de som hälsat på Aldusa lade han på minnet och kanske skulle få för sig att besöka dem någon annan kväll. “Förutom Olaus vilka skulle ni säga har störts kapital eller tillgångar av de vi ser här i rummet? Råkar ni veta om Fru Haster arbetar med någon text för tillfället?”

    Han lyssnar till hennes utläggning och nickar kort medan han lägger det på minnet så gott han kan, skulle det visa sig hon kunde gå med på hans förslag sen så skulle han låta henne sköta den uträkningen medan han fixade vad de behövde. Fingrarna som vilade på hennes hand rörde sig lite mjukt över hennes hud i långsamma rörelser lite tankspritt. “Och då jag för egen del inte tänkte ta betalning så är det en person mindre att ta med i beräkningen. Men ni har så rätt att det nog inte ska vara svårt att få tag i personer med äventyrslusta och som är villiga att se vart vägen leder när man gett sig av. Lättast vore att hitta folk här för att sen ta ett skepp mot Järnberget men då är problemet med var man ska lägga till och kostnaden för skeppet i sig. Samt att transportera dragdjur och vagn på skeppet. Ingen omöjlighet men komplicerat. Annars är det land vägen som gäller fast det vore en intressant resa i ert sällskap.”

    Sen skrattar han ett högt klingande skratt åt hennes kommentar innan han skakar på huvudet och ser på henne med ett leende. “Ni får ursäkta mig, det var mig ett tag sedan så jag tänkte inte på hur det lät det jag sa. Men jag ni har rätt att oftast är det otukt som menas vid alternativ, ni må vara attraktiv men nej det var inte alls vad jag menade. Det är mer ett långvarigt sammarbete jag hade tänkt mig med tjänster och gentjänster som betalning. För jag finner er expidition och brinnande passion för det ytterst intressant och uppfriskande.” Han klappar lugnande på hennes hand medan han möter hennes blick med ett varmt leende, men också något varmt i hans blick. En annan form av längtan än den som många män annars kunde visa.

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Trots alla talande blickar från de som de passerade mötte Aldusa dem alla med ett leende, och de log tillbaka. Efter att ha lyssnat klart på Arzin ryckte hon lite på axlarna, “Det är inte alla som visar sitt kapital. Jag vet att det går bra för Haster, men de har en rikemansförmögenhet och inte samma sorts rikedomar som till exempel Olaus. Men fru Haster har alltid jobb, och hon är världsklass, så hon tjänar bra på det hon gör, och herr Haster är väldigt framgångsrik med hans handel.” Hon såg sig fundersamt omkring.

    “Annars har du familjen Baros, herr och fru.” Hon pekade mot ett par i elegant svart klädsel, dyrt mode som satt vid ett runt bord tillsammans med en grupp av blandade individer. Han var förbi medelålders, en sliten utstrålning men adlig hållning, och hon var märkbart yngre med långt svart hår fast uppsatt. “Herr Baros jobbar med de sjuka, säljer medicin, vårdar, och tar hand om de döda. Han har ett antal anställda under sig, och hon jobbar kemiskt och tillverkar drycker och annat för vård med mera. Det låter litet, men de har det nog bättre ställt än de flesta här. Jag har pratat med dem också, men ingen lycka där heller. Med det sagt, de flesta här har det bra ställt ekonomiskt. Det finns några andra namn som är bland de rikare, men jag ser de inte här. De kan vara ute på gården och umgås, eller närvarar inte idag, eller så har de tagit beslag på rum någonstans i herrgården för möten eller otukt.” Hon log åt honom.

    “Jag tror att det bästa är att resa via land istället för vatten, delvis för att det minskar kostnaden, men också för att det inte finns någon bra hamn i närheten, så vi kommer ändå behöva färdas en längre sträcka till fots. Jag tycker också …” Hon saktade in i sin gång helt plötsligt, och såg mot bordet där Olaus satt ensam. Hans blick var riktad mot dem, och hon kunde inte låta bli att se tillbaka mot honom, lätt distraherad. Hans blick var trött, hans kropp till synes likaså, men hans blick var helt klart fixerad på dem. Han såg däremot inte ut att göra någonting annat än att titta på dem, hans glas med vin i sin hand fortfarande orört. För henne var blicken oläslig, hon kunde inte avgöra om han var nyfiken, missnöjd, arg eller någonting annat. Hon kunde inte komma på att hon sagt någonting olämpligt om honom, men nu blev hon osäker.

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Han lyssnade intressant på det hon berättade om Halsters och Baros, de var intressanta familjer på mer än ett sätt för honom det måste han medge. Sen om det var så att de flesta här hade bra kapital så var det ju väldigt bra för honom också. Så länge ingen hade magiker i sin vaktstyrka skulle de utgöra lite hot om han behövde ta för sig av deras förmögenhet. Han ser ingen annan nytta i Baros just nu men Fru Halster… Hon var intressant om det var så att hon var så bra som Aldusa sade, kanske kunde de övertalas att ställa upp med lite kapital, med rätt ersättning så klart. När de hade tid att samtala med dem så skulle han försöka ta reda på mer om det hela. Sen höjer han lite på ögonbrynen och ser frågande på henne. “Olaus lånar ut rum för möten och andra nöjen under dessa danser? Där ser man men jag tror inte han gör det utan att hoppas på att vinna något på det.”

    Sen verkar Arzin fundera riktigt ordentligt på det hon säger och för ett ögonblick lyser det lite rött om hans ögon medan han försvinner iväg till gamla minnen över hur landet såg ut. Men det är strax borta och han biter sig lite i läppen när han nickar. “Då viker jag mig för er vilja och ska planera för färd längs landvägen. Hur många olika länder är det vi kommer passera på vägen?”

    När Aldusa saktar in och tystnar stannar Arzin till och ser mot henne lite frågande. “Ni tycker vad?” Frågar han lugnt innan han ser hur hennes blick skiftat fokus helt och vilar på Olaus med något nervöst i hennes blick samt hållning. Han vrider sig lite mot festens arrangör, bugar sig lagomt mycket som för att erkänna han också nu sett hur Olaus höll blicken fäst på dem. Men blicken han ger Olaus när han rätar på sig visar att bugningen var mer för synskull än att egentligen betyda något. Han ser på Aldusa och lägger lätt en hand på hennes kind för att väcka henne ur funderingarna. “Aldusa vill ni gå över till vår värd och byta några ord eller tror ni han har något intresse i vårt samtal?” Hans röst är lugn, mjuk och lite road medan han sneglade mot Olaus då och då nu. “Vi kan dra oss ut i trädgården för att fortsätta samtalet där om det känns för instängt här.”

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Hon lät sin blick stanna kvar på Olaus för att inte missta sig och vara säker på att det var dem han tittade på, men samtidigt svarade hon på Arzins frågor. “Det stämmer, man får ta ett rum om man så önskar för kvällen, det finns inga förväntningar på betalning eller annat. De rummen han inte vill att man besöker är låsta, och de är inte många.” Hon såg kort mot honom och log innan hon tittade tillbaka på Olaus, och när han fortfarande tittade på dem valde hon att börja röra sig närmare och ledde Arzin med sig. “För att ta mig till dit jag tror vi behöver börja söka, om vi inte tar ett skepp, kommer vi behöva passera Älvskogen, sedan ta oss igenom Celeras, Mahadwen och överleva Mar-Gharok. Hittar vi en båt och kan förvänta oss utföra en stor del av vår handel i Celeras eller Mahadwen kan vi tjäna lite tid, men den stora vandringen kommer vara genom Mar-Gharok, så den lilla tid vi tjänar i detta närområdet är nära obetydlig.” Hennes tonläge var tydligt distraherat, men hennes svar var genomtänkt. Hon visste hur hon behövde resa, och vad det skulle komma kräva från henne. Särskilt Mar-Gharok skrämde henne.

    “Det skulle vara otrevligt att inte hälsa när han tittar på oss,” Började hon och log mot Arzin igen. “Men jag räknar inte med någonting lukrativt, så det kommer nog bli kortvarigt.” De var inte alltför långt borta från honom innan, så det tog inte lång tid alls innan de stod inför bordet Olaus satt vid.

    Olaus var en sliten individ som framstod betydligt äldre än de 32 år gammal som han var. Fastän hans blick hade varit fixerad på dem var den trött, hans mörka ögon omgivna av veck framstod nästan ointresserade om man inte förstod att han inte hade många andra uttryck när han betraktade sin omgivning. Han var klädd i svarta byxor och väst med ett mörkgrått livplagg med vit dekorering. Han lyfte bort sin hand från sitt fortfarande fulla vinglas och medan han lutade sig mot sin andra arms armbåge över bordet riktade han handen mot duon som nu stod inför honom och gestikulerade dem att närma sig lite ytterligare så att han inte skulle behöva tävla med ljudnivån i rummet. Aldusa gled närmare ivrigt, framåtlutande lite, och Olaus såg på dem båda.

    “Fröken Hecate, jag börjar med att förklara att mitt beslut om sponsorskap är oförändrat,” Började han, hans röst svag, eller så var han hes. “För att inte ödsla på dina förväntningar om denna kallelse. Anledningen att jag kallade dig hit, är ett annat erbjudande.” Han såg sedan mot Arzin, först såg han honom rätt in i ögonen, sedan vandrade blicken försiktigt över klädseln. “Dig har jag inte sett här innan, och nya gäster intresserar mig alltid. Är kläderna du bär lånade, de ser inte ut att vara dina. Har du ingenting som passar dig bättre?” Efter att Olaus hade pratat såg Aldusa mot Arzin, och tog sig en ny titt på hans kläder och kropp, och hennes leende breddade lite, men hon valde att inte kommentera det.

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    “Låt mig oroa mig om Mar-Gharok, än har de turer jag gjort dit inte varit några större problem. ” Det var ett underligt leende på hans läppar där under ett väldigt väldigt kort ögonblick. Nästan ett djurs flin innan hans ansikte blev neutralt igen. Bland de äldsta av Orkers berättelser fanns det de som faktiskt handlade om honom. Men där hade han ett helt annat namn som passade ganska bra för vad han gjort.  Bolg brî, blodtörstiga horn, mången ork hade möt sitte öde på hans horn de gånger han åkallats och vandrat genom deras land. Ibland hade han låtit dem hänga kvar på hornen så länge det gick bara för att sprida mer rykten om det. Det hade varit tider det för honom och nog hade han gjort en och annan tur in i Mahadwen också då men visste inte om det fanns legender om honom där faktiskt. Han håller hennes hand kanske lite hårdare medan hans tankar vandrar tillbaka i tiden. Men när de börjar närma sig Olaus är han åter där i nuet.

    Arzin betraktade mannen med en ganska fundersam blick, lite överlägsen kanske men det försvann fort och blev till en road min. Olaus var inte så gammal han hade trott i början det märktes och det fanns intelligens i ögonen. Samt kanske en vaksamhet som så många andra där inte hade just nu. Arzin nickar kort vid orden från festens värd och kan inte låta bli att skratta lite roat innan han nickar. “Jag måste beklagligt nog säga ja på båda de frågorna herr Draugwë . Kläderna är lånade det stämmer bra det och tyvärr var de det bästa jag kunde få tag i med så kort varsel. Det enda som passar ordentligt var de läder stövlar jag fick till. ” Han gjorde en svepande gest ner mot de mörkbruna läder stövlar han bar sen ser han kort mot Aldusa med ett leende innan han lugnt mötte Olaus blick igen. “Detta är det första tillfälle jag har att delta på en av era tillställningar så då fick det bli som det blev med kläder. Mitt namn är Arzin och jag är ganska ny i området efter att ha varit borta ett längre tag.” Få se vad Olaus gjorde av det han sa och sen lade han huvudet lite på sne. “Men ni gör mig också lite nyfiken på er själv och vad för nytt erbjudande ni har till Fröken Hecate, herr Draugwë .”

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Aldusa log åt honom när hans hand kramade lite hårdare om hennes, och hon log betryggande mot honom som om för att försäkra honom att det inte fanns någon anledning att vara nervös. Självklart hade hon tolkat greppet som en reaktion på att de stod inför deras värd, och inte en tillbaka blick till en tid som demonisk slaktare. Hon blev självklart omedelbart förväntansfull när han sa hennes namn, men hon hade ändå försökt lugna sina förväntningar lite, så det blev inte en alltför stor förändring när han klargjorde att sponsorskapet fortfarande inte skulle hända.

    Hon lyssnade sedan på utbytet mellan Olaus och Arzin, fortfarande ganska förväntansfull men hade lärt sig att tålamod var av vikt när man hanterade Olaus. Olaus själv lät sin blick stanna kvar på Arzin och efter en stund av tystnad fortsatte han. “Jag återvänder till mitt erbjudande, men jag vill nu istället erbjuda dig nya kläder. Att se dig sådär är som att se på en målning placerad sned inuti en tavelram. Stannar ni båda kvar när jag stänger dörrarna för natten så ser jag till att du har bättre kläder som blir dina egna, och att du Fröken Hecate får ditt erbjudande. Det är generöst, och ditt herrsällskap får gärna bedöma att det är rättvist.” Hans uttryck förändrades knappt, och medan han pratade vandrade hans blick generöst mellan dem båda till skillnad från sin tidigare låsta fokus. Aldusa såg smått fundersam ut, av hur underligt villkoren var att ens få reda på vad erbjudandet var, men fastän hon kände sig nära sin expedition nu tack vare Arzin så ville hon fortfarande höra vad Olaus hade för erbjudande, för de kom sällan.

    “Så länge mitt … herrsällskap är redo att stanna gör även jag det. Det ser ut som att jag har funnit mig en kompanjon till min stora resa, och jag avser inte utesluta honom.” Hon log smått åt Arzin för att sedan titta på Olaus. Efter att hon talat klart nickade Olaus, och såg sedan mot Arzin inväntande ett svar.

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Arzin ser lite roat på Olaus med huvudet på sne, blicken glider över de vakter som befann sig i närheten och några av dem verkade lite mer spända än tidigare. Åh, om de bara visste vem som stod framför deras arbetsgivare, de skulle nog varit på sin vakt då och antagligen ganska nervösa. Men det är bara under ett par sekunder som blicken är på vakterna, som om han försökte se om de hade flyttat sig närmare än innan. Sen möter han Olaus blick igen med en som är lite misstänksam, det var underliga krav ens för att berätta om ett erbjudande och för nya kläder. Men samtidigt gjorde det Arzin väldigt nyfiken på att se vad herren i huset hade planerat. Så han ler roat och nickar lätt innan han talar. ” Ja jag kan erkänna jag nog känner mig ganska felplacerad i denna tillställning överlag. Det är något som inte är så vanligt där jag kommer ifrån, en ytterst trevlig förändring så långt.”

    Hans hand smeker lätt och lite tankspritt över Aldusas arm medan han funderar lite till. “Om fröken Hecate vill ha mig som sitt sällskap för resten av kvällen är det med nöje jag stannar vid hennes sida så länge hon vill. Ni har gjort mig väldigt nyfiken genom era något annorlunda krav. Och är jag nyfiken på något så är det svårt att hindra mig från att ta reda på mer om det. ” Han håller ut handen mot Olaus och ler snett med en lite frågande blick. “Ska vi skaka hand på detta muntliga avtal så vi båda håller vad vi sagt?” Det var inte så att han  misstrodde Olaus på något sätt utan det var bara en vana och något Arzin gärna gjorde, ingick avtal som i slutet kunde gynna honom. Just nu var det inte mycket mer än att bara stanna här för hans del och det skulle ge honom nya kläder, vilket var en klar fördel för honom.

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Olaus lutade sig bakåt medan han lyssnade på svaren, och lät sin blick vandra mellan dem när det var relevant. Då hon nämnde att hon nu hade en partner däremot så fastnade blicken på Arzin och tecken på ett leende syntes hos Olaus, men knappt.

    “Det glädjer mig, Fröken Hecate.” Han såg sedan mot handen som Arzin erbjöd för att skaka in avtalet. Olaus lutade sig framåt, blicken ännu på handen och sakta höjdes en fundersam blick mot Arzin.

    “Det är inget avtal, min vän. Det är en inbjudan, ett socialt löfte om en gåva och senare ett erbjudande när det trevliga är förbi. Avtalet kommer efter.” Han placerade sina händer platt på bordet som för att markera att de inte skulle beröra Arzins hand.

    “Handskakningen får du då.” Hans röst bytte aldrig ton, alltid lugn och lite trött, men samtidigt fick man känslan att han var intresserad och att om han inte var det så hade man hört även det i hans röst, på samma sätt som han knappt rörde på ansiktet men ett leende kunde ändå urskiljas.

    “Jag lyssnar gärna mer på dig om din historik då, jag får en känsla att det finns mycket att hitta där.” Han tog tillbaka sina händer, och placerade ena om sitt vinglas, men lyfte det aldrig för att dricka.

    Aldusa sa ingenting, utan endast betraktade dem där de talade.  Hennes del i det hela var färdig, och hon ville inte säga någonting som sabbade det. Just nu hade hon både en partner och ett kommande erbuudande från Olaus.

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Arzin ser lite förvånat på Olaus när denne förklarade att detta inte var något avtal utan det kom senare. Det var inte vad han själv var van vid eller att människor gav ut gåvor så utan att ha någon tanke bakom det hela. Han mötte Olaus blick med ett roat leende och nickade kort. Detta var en intressant man och Arzin skulle inte ha något emot fler samtal med honom. Hans hand kramade Aldusas lite hårdare men fortfarande ganska mjukt.
    “Jag ser då fram emot den stund då vi kan diskutera erbjudanden mer och vad för avtal ni kan ha i tanken. Kanske kommer ni finna det jag kan berätta om mig själv intressant eller så är det högst ointressant. Allt beror på vad som intresserar er, vilket återstår att se vad det är tills efter dessa festligheter är över?”

    Arzin såg mot Aldusa och log varmt mot henne med något glittrande i ögonen. Hon hade verkligen sett till att denna tillställningen hade blivit väldigt intressant. Arzin hade inte missat leendet eller att Olaus verkade intresserad av honom lika mycket som han var intresserad av att få ha Aldusa kvar för att få lägga fram sitt erbjudande till henne.
    “Ni har visat er vara en riktig liten lyckofågel för mig Aldusa, först får ni mig att känna mig hemma här med er välkomnande och nu har ni lett mig till vad som verkar kunna bli en väldigt intressant avslutning på denna afton för oss båda.” Det var tydligt att han menade det mesta av vad han sa iallafall, kanske inte helt med att hon fått honom känna sig välkommen för det spelade mindre roll. Men dock hade hon varit hans vägvisare och möjlighet att få träffa Olaus utan att själv bara gå fram till honom.

Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 21 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.