- This topic has 44 replies, 2 voices, and was last updated 1 månad, 3 veckor sedan by
Vintersaga.
-
Elbereth log åt Ninu medan hon blev släpad genom staden och utanför, ivrigt fundersam på vad hon hade i åtanke och när de väl kom fram till grottan och den varma källan sköljdes ett lugn som genom magi över Elbereth som tacksamt mötte Ninuriths blick. Tacksamt nog var klänningen inte av den åtsittande sorten och med bara några rörelser kunde hon glida ur den och utan ett ord klev hon ned i vattnet.
“Som du skämmer bort mig och vilken värld vi lever i där sådant här ligger dolt så nära oss.” Hon flinade och sjunk ner i vattnet i liggande position på sin rygg så att bara ansiktet hennes stack upp och hon stirrade rakt uppåt.
“Berätta om världen, Ninurith. Vad var din favoritplats när du reste genom den?”
-
Ninurith skrockade lite lätt, kanske hon skämde bort sin vän. Men behövde hon inte lite sådant i sitt liv? Speciellt om hon skulle välja att bära hela världen – nå åtminstone deras land – på sina axlar. Frågan fick henne att le lite drömmande. En bra fråga, verkligen, men det var svårt att riktigt svara på den. En överdriven suck sjönk hon ner på den steniga marken där.
“Åh, vart ska jag ens börja? Brinkernas kullar med mat var mysigt en stund – men det hände så lite där och inte såg jag någon sovande drake där under deras små hus” fnös hon och skrattade ett klingande skratt.
“Jag var till och med hos dvärgarna!”
-
Elbereth flinade till och log varmt åt Ninurith när hon berättade om sitt besök till Brinkerna. Hon rätade lite på sig och såg mot sin vän. “Min kära vän, draken visar sig bara till de som behöver den eller som hotar deras hem. Du kan behöva återvända som alv i nöd eller erövrare, så kommer du säkert få se den!” Hon nickade vetande med en tänkares allvarsamma uttryck, medan hon skrattade på insidan.
“Hur var dvärgarna? Lika arga och vresiga som de är i berättelserna jag hör från våra resande vänner? Jag önskar att jag kunde träffa dem oftare, det var säkert hundra år sedan jag träffade en dvärg senast och hon var då en riktigt arg en!” Hon grävde i sitt minne tillbaka till andra tidsåldern och log för sig själv när hon tänkte på de många goda minnena hon hade från dvärgarna då. Hon hade en riktigt god relation till dem en gång i tiden, men nu var det länge sedan hon ens tänkte på dem.
-
Ninurith lutade sig tillbaka mot den svala stenväggen och drog fingrarna genom det ångande vattnet i varmkällan framför sig. Hennes röst ekade mjukt i grottan när hon svarade, ett leende spelade på läpparna.
“Precis lika envisa och vresiga som alltid. Men också fulla av överraskningar. De utmanade mig på stenstapling, tro det eller ej. Och när jag förlorade, vilket var väntat, bjöd de på en varm dryck som gjorde det värt mödan.” berättade Ninurith med en röst som var svårt att leva sig in i. Hon skrattade lågt, minnet tydligt levande.
“Och sångerna, Elbereth. Deras röster fyller varje spricka i deras stensalar. Det är som att stå mitt i bergens hjärta.” fortsatte hon, för att sedan doppa handen djupare i vattnet, följde ytan med blicken. Nästan som om hon såg dess salar där i vattnet.
“Men världen de lever i är mindre nu. De håller fast vid sitt, som om förändring vore deras största fiende. Och ändå, när man väl vinner deras tillit, finns där en lojalitet som få kan mäta sig med.” hummade Ninurith, osäker på om det var lojalitet som hon hade vunnit. Trots allt kanske det bara var alkoholen som hade talat då. Hon reste blicken mot grottans tak, där små droppar föll ner i källan och skapade vackra mönster när vattnet mötte vattnet.
“Kanske vi alla håller fast för hårt vid det som varit” mumlade hon, mest till sig själv. Med ett mjukt leende såg hon på Elbereth.
“Men nog om det. Här och nu har vi värmen, stillheten – och ingen dvärg i sikte.” Hennes skratt fyllde grottan, lätt och klingande.
4o
-
“På gott och ont, jag kan sakna dvärgarnas envishet och trofasthet. Inte för att vi alver är mycket värre. Gamla traditioner, fast i våra mönster, fast i vanföreställningen att allt kommer lösa sig med tiden. Vi är nog mer lika dvärgarna än någon är redo att medge. Se på människan, de uppfinner, utvecklar, bygger, river och bygger om som om de dör imorgon. Vi vandrar genom våra skogar som om även bergen kommer ge vika en vacker dag.” Hon låg tyst i vattnet en kort stund.
“Innan jag insjuknade fick jag bevittna en människa som utmanade Alethir till en duell och nästan vann. Det var en otrolig syn. Under sitt korta liv hade den lärt sig slåss på en nivå som kan jämföras med en flera tusen år gammal högalv. Vilken vilja, vilka naturliga förmågor det måste innebära.” Alethir hade högst sannolikt hållit igen, om inte för att inte döda människan, men hennes mening var sann. Det var nästan otäckt hur otroliga människorna var, vilken förmåga de hade till framgång med så korta liv.
“Nu låter jag dyster igen, men vi behöver dem. Och de behöver oss.” Hon rynkade lite på näsan, innan hon förde sin hand under vattnet och över sin stora mage, stirrande på dem. “Men det här är en viktig paus känner jag. Tack för det här.” Hon såg upp mot sin vän och log, för att sedan sträcka ut en hand för att ömt ta tag om Ninuriths hand som berörde vattnet.
“Varje tanke jag har stressar upp mig mer än den innan. Jag behöver ett ankare som dig i mitt liv, den lilla tid jag får med dig innan vinden bär dig vidare ut i världen igen.” Hon flinade åt sin vän, väl medveten att även om hon utnämnde henne till sin rådgivare så var de bara bara en impuls ifrån att vännen reste ut i världen igen, och det ville hon aldrig hindra. Att hålla fast i Ninu som en fågel i en bur hade varit en skymf.
You must be logged in to reply to this topic.