Post has published by Amdir
Viewing 20 posts - 21 through 40 (of 50 total)
  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Alvens gröna ögon betraktade henne tålmodigt, kanske fanns det en nervositet och rädsla där inför tanken att möta sitt öde – men för hennes skull, om inte för sin egen, förhöll han sig lugn och sansad. Ett litet leende fanns där istället, och han kramade hennes hand lite hårdare igen, som för att ge henne stöd.
    ‘Jag antar vi kan försöka övertyga dem att inte göra det.’ sa han, även om han innerst inne inte trodde det skulle hjälpa så mycket, så kunde det kanske hindra henne från att i stunden vara ledsen. Att hon reagerade som hon gjorde för hans skull var så klart smickrande, och han kände en liten värme inombords över hennes reaktion.

    Innerst inne kände han sig spänd, han skulle acceptera Erethils omfamning om den kom – men än hade han så mycket i detta liv han ville göra och uppleva. Än var han inte redo att lämna Talanrien, och än var han inte redo att lämna denna kvinna han på något märkligt sätt genom ödet snubblat över. En liten klump formades i hans hals över hennes ord, men han svalde den och lät sig istället lugnas över den mjuka smekningen över hans handrygg, liksom viskningens beröring i hans känsliga öron.
    ‘Jag tror… Nesta från Iserion… Att om du bestämmer dig för något kan du uppnå vad som helst.’ sa han med övertygelse.
    ‘Och kommer jag ur detta levande, lovar jag att hålla dig säker enligt min bästa förmåga.’ trots allt hade han inte lyckats allt för väl, med tanke på att de blivit fångade.
    ‘Om du vill stanna här, kan jag visa dig min hemby vid den stora sjön Siraniye, så du kan få se Erethils ljus speglas i hennes yta.’ sa han och försökte tala om varmare och gladare ting än döden och ödet. Hans öron ryckte till lite, någon var på kommande i korridorerna utanför cellen, men han såg henne istället i ögonen – kanske var detta sista chansen de hade att vara med varandra i stillsamhet.
    ‘Jag är glad som mötte dig, Nesta.’ sa han ärligt. ‘Du har lärt mig mycket.’

  • Rollspelare
    Member since: 17/03/2020

    Aralian var allmänt känd bland alverna som den som vandrade i andras minnen mer än vad han var känd för det udda utseendet som han ägde. Han var rätt skrämmande på sitt sätt där han vägrade sig själv att låta sig styras av andras personligheter och alltid var rakt i sitt mål utan en tanke på om han gillade personen i sig eller inte. Ja det var i alla fall så han alltid levt hittills efter döden av hans släkt och fästmö. Han gick rakryggad och lugn ner mot fängelset klädd i en mörkgrå, nästan svart tunika i det fina modet som man ofta såg hos alverna. Silver broderier befann sig på tunikan och färgerna passade in med hans halvt svarta och halvt vita hår. Han va minsann en udda syn hos alverna men respekterad oavsett vilket sa en hel del om hans kunskaper. Till och med hans hy var mörkare än de andra alverna i staden vilket under hans uppväxt gav olika rykten till vad han ‘egentligen’ var, men han var en alv oavsett vad de andra trodde.

    Aralian kom fram mot dem båda, lugn och sansad med en neutral uppsyn som inte gav några ledtrådar till vad som pågick inne i hans huvud. “God dag Fröken Nesta. God dag Herr Felaern.” Sa han lugnt mot dem på ett sätt som rent av skrek utav lugn vilket kanske på sitt sätt var aningen nervositet framkallande? Trots stressen av situationen så var Aralian helt lugn utan ett tecken på stress, trots allt hade han inte bråttom och var gammal nog att ha insett att stress aldrig tjänade något till.

    • This reply was modified 2 år, 9 månader sedan by Valentine.
  • Rollspelare
    Member since: 04/05/2019

    Kanske började hon känna hans manér nu, kanske inbillade hon sig bara, men hon fick en bestämd känsla av att hans lugn var spelat. Av någon anledning fyllde den insikten henne med någon sorts öm medlidsamhet. Han stod inför något mycket stort och svårt och han verkade försöka muntra upp henne. Hon fick ynnesten att glimta ännu en fasett av hans karaktär.
    Hon log ömt för sig själv när han talade. De var bra lika ändå reflekterade hon. Ironin i att de nu satt och försökte trösta varandra undgick henne inte helt.
    När han nämnde hennes namn såg hon upp på honom. Som att han hade läst hennes tankar började han tala om en framtid tillsammans. Hon nickade stelt och svarade med en ansträngd viskning. “Det vill jag mycket gärna!” Visionen kändes så hjärtskärande avlägsen. Han talade så högtidligt och allvaret i situationen frambringade tillslut glittrande pärlor i hennes mörka ögons vrår. Hon torkade sig snabbt innan de hann rinna. Det måste vara slut på tårar nu, hon hade inget att frukta här – det var han som stod inför döden.
    Med tårtyngd röst försökte hon uttrycka vad deras möte betytt för henne. “Och jag är glad att jag mötte dig, Felaern! Du har redan räddat mig, du förstår inte ens hur…”

    Uppslukad av stämningen märkte Nesta inte att den allvarliga alven var på ingång. Först när han klev fram och tilltalade dem märkte hon honom. Chockat reste hon sig hastigt. Hon förstod med en gång vad som väntade, hon hade bara hoppats på att det skulle dröja något längre. Alven såg minst sagt intimiderande ut, olik de flesta alver hon sett här hittills. Nervöst slätade hon ut tunikan hon fått och neg av gammal vana inför överheten. “J-j-ja. Goddag.”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Felaern fann det nästan synd att de var tvungna att avbryta sin diskussion, trots omständigheterna – men samtidigt glad över att de fått en privat stund tillsammans innan ödet närmade sig. Men de hade haft en förvånansvärt intim tid tillsammans, om än intensiv, och om han inte kom ur detta levande hoppades han att hon skulle minnas honom positivt. Då stegen närmade sig vände han blicken till gallren som var av rötter, dock inte förrän han sett Nesta i ögonen en sista gång som för att memorera henne och fånga hennes ansikte i sitt sinne. Felaern gav inte ifrån sig någon speciell reaktion, trots alvens märkliga utseende.
    ‘Så de skickar minnesskådaren själv?’ frågade han, inte helt nöjd över situationen.
    ‘Men god dag till dig med, Aralian.’ sa han och hans ögon smalnade något.  ‘Åh ja, visst har jag hört om dig. Så vad är planen, att ta oss inför drottningen och rota genom våra huvuden till deras förnöjelse? Jag kommer inte acceptera det, inte villigt. Mina tankar och mina minnen är mina egna, och enbart Erethil kan döma mig.’

  • Rollspelare
    Member since: 17/03/2020

    Aralian kände utan minsta svårighet hur pass nära människan och alven var varandra då hela scenen dröp av nykärleken mellan dem men han kommenterade inte på det, det var inte hans jobb trots allt. Det var dock ett tecken på hur bra han var på sin roll där han i över tusen år gjort just detta. Mwn sedan var det väll inte direkt svårt att lista ut det utan hans gåvor heller då scenen dröp av kärleken i sig. Han nickade mot Nesta som var artig nog att niga för honom trots situationen vilket inte var något att bara borsta bort. Han uppskattade artighet vilket Felaern verkade sakna. Men han fick i alla fall ett god dag även om det inte var ett direkt trevligt sådant. Han skulle väll kanske inte själv uppskatta att någon gick igenom honom som en bok, läste kapitlerna tills informationen som behövdes vart funna.

    “Det är upp till dig Felaern hur mycket du vill att jag ska lära mig om dig. Ju mer du står emot ju mer lär jag mig om dig.” Ja det var så det fungerade för Aralian trots allt. Kunde vara en lång process att ta sig till målet men under processen så lärde han sig mer och mer om Felaerns hemligheter och åsikter. Aralian var rakt på sak och hade sedan länge varit det, känslor tenderade att göra livet svårt för honom så han hade med vilja dragit sig undan känslor då det gjorde hans jobb betydligt enklare. Det fanns dock tillfällen som det var svårare att hålla undan egna känslosvall när man gick igenom andras hjärnor självfallet.

    Vakterna kom fram till dem och Aralian svepte med handen för att få dem att börja gå med honom, väl medveten om att han inte svarat på tanken att de skulle tas framför drottningen. Drottningen var ju inte här för tillfället så prinsessan var den som skulle finnas med dem denna gången. Han hade redan påbörjat läsandet av dem och redan fått en del bilder i sitt huvud om vad de varit med om men det var för att det var svårt för honom att koppla bort det hela, då det kom naturligt för honom.

  • Rollspelare
    Member since: 04/05/2019

    Nesta vände snabbt blicken mot Felaern igen när hans sinnesstämning så skarpt växlade i interaktion med denne Aralian. Hon följde deras ordutbyte med ängslig blick. Panikslaget insåg Nesta att hennes fördomar var sanna – de hade tankeläsare! En tankeläsare som var i rummet med dem. Plötsligt höll hon andan, som om hon var rädd att hennes tankar skulle sippra ut med hennes andetag. Kunde han läsa deras tankar nu? Febrilt sökte hon goda minnen från deras resa, en vägg av bilder av en Felaern som hon såg honom nu, mild och god.
    Hon försökte notera det Aralian sa, men Felaerns rebelliska ord växte inom henne. Så också hennes knoppande rebelliska ådra. Vad hade de för rätt att “rota” i hennes minnen som Felaern hade uttryckt det? Hon höll dock tand för tunga och väntade på att Felaern skulle göra tecken på att följa Arailan innan hon själv gjorde det.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Felaern gjorde en grimas över Aralians ord, och över vakterna som kom för att eskortera dem därifrån till prinsessan eller drottningen eller vad som nu väntade. Han vände sin blick mot Nesta.
    ‘Låt inte honom läsa dig eller skrämma dig med sina ord. Det finns lagar om sådana saker, eller gäller de inte dig, din usling?’ frågade Felaërn på det allmänna språket så Nesta skulle förstå.
    ‘Hans sinne vidrör ditt, precis som Eärmelindo gjorde vid gränsen. Eärmelindo var artig nog att fråga först. Bara stäng ditt sinne, tänk ett starkt minne som blockerar ut allt annat. Skapa en mur, en bokstavlig sådan eller en symbolisk sådan!’ uppmanade Felaërn. Han visste så klart att otränad skulle Nesta inte ha en chans, men han kunde åtminstone varna henne.

    Felaërn å andra sidan, även om han inte var någon magiker, hade tränat i att låsa sitt sinne från inkräktande. Medan han inte skulle kunna stå emot för alltid kunde han i alla fall se till att det inte var så lätt för Aralian. Beslutsamt blockerade han sitt sinne, med den mentala barriär han tränat på att uppenbara sig i hans sinne. Hans hem, spegelsjön, den oändliga sjön, det var det enda som fyllde hans sinne. En spegelblank sjö som reflekterade stjärnorna, ett djup man lätt kunde drunkna i.

    ‘Du har ingen rätt att röra vid hennes sinne, hon är en gäst!’ sa Felaërn trotsigt medan vakterna tog i hans armar och började dra honom med sig, samtidigt som en annan gick bakom Nesta och manade henne framåt tillsammans med Aralian.

  • Rollspelare
    Member since: 17/03/2020

    Aralian kunde känna av Nestas tankegång men gav inget tecken på det för närvarande, han visste att det var jobbigt att veta att han gradvis skulle ta sig djupare in i hennes sinne inom kort för det skulle det garanterat vara för alla inblandade. Sedan skulle han aldrig dela med sig av något som inte hörde till saken till någon annan, som Nestas och Felaerns band till varandra till exempel som han fick bilder av i huvudet från Nestas tankar just nu.

    Vid Felaerns ord så vände han enkelt, opåverkat blicken mot mannen som just kallat honom en usling innan han lugnt vände tillbaka blicken framåt där de gick. “Speciella omständigheter har jag fått höra, jag gör som du gör; mitt jobb.” Ja han var inte den som egentligen dömde Felaern då alla valde sin väg att gå, sedan om det var rätt eller fel väg var ju något som berodde på ens egna sinne. Aralian försökte hålla sig till sitt jobb med tanke på allt som skett honom under alla århundraden då det var farligt i hans yrke att börja känna medlidande för dem han vandrade i sinnet hos. Dömde kungahuset att vad han funnit var fel och behövde göra något åt saken så skadade det ju även honom efter han undersökt hur uppväxter och likande funnit sig.

    Han såg bilden av den vackra sjön i huvudet utan att ens behöva försöka och kunde inte hjälpa att tycka att det var en vacker sjö helt klart, visste även att det skulle bli betydligt svårare att läsa av Felaern även om han var tvungen att rota rätt på saker och ting. Vid hans kommentar så svarade Aralian bara lugnt och sansat på uttalandet på det normala språket. “Hon kommer bara läsas av om du inte är samarbetsvillig, så det är upp till dig.” Ja det hade i hemlighet redan börjat, mest för att Aralian även om han var extremt skicklig hade svårt att stänga ute tankar i allmänhet. Han hörde alla tankar runt sig hur han än försökte att stänga dem ute vilket betydde att han bodde på en speciell plats i utkanten av staden där hans sinne kunde få vila.

    De kom upp från fängelsehålorna och in i det ståtliga slottet för att ta sig vidare mot förhörsrummet. Det var minsann en vacker plats att befinna sig på även om omständigheterna var laddade. Fint dekorerade gångar och stora, utsnidade trädörrar in till olika rum som alla var stängda så man inte direkt kunde veta vad som fanns bakom dem alla. Två vakter befann sig utanför dörren som ledde intill rummet dit de skulle som även öppnades av två vakter då de närmade sig så de enkelt kunde passera in i den vackra salen.

    Prinsessan Selyana satt där i ett vacker stol, ombytt till en grön, fin alvklänning och sin snirklade prinsesskrona över det bruna håret. I rummet fanns även fler vakter, en skribent för dokumentation och även rådgivare.

  • Rollspelare
    Member since: 04/05/2019

    Nesta mindes mötet med Eärmelindo. Så här i efterhand hade hon inte känslan av att ha blivit tankeläst – även om det naturligtvis var exakt vad som hänt. Men hade denna alv samma respektfulla inställning till sitt värv? Det var inte känslan hon fått vid första anblick. Det skrämde henne på ett sätt som mötet med Eärmelindo aldrig gjorde.

    Hon försökte dra styrka från Felaerns tidigare ord – “om du bestämmer dig för något kan du uppnå vad som helst”. Hennes mor hade alltid kallat henne envis. Kanske kunde det ligga något i båda deras ord. Beslutsamt byggde hon på väggen i hennes sinne efter Felaerns anmodan. Hon byggde på med bilder av skogen som givit ett så djupt intryck på henne. Hon andades tillslut ut och hela hennes kroppshållning förändrades. Hon sträckte på ryggen och såg nästan en smula trotsigt Aralian rakt i ögonen innan de gick. Hon förstod inte hur hon vågade. Men kunde hon stå upp mot en prinsessa så kunde hon väl stå upp mot alven framför henne – även om han i mångt och mycket var mer skräckinjagande. Det var inte svårt att se inflytandet Felaern hade på Nesta. Till ytan kanske det såg ut som att hon bara kopierade hans trots, men det gick djupare än så, han skänkte henne modet. Något att vara modig för.

    Nesta följde när hon blev manad framåt. Platsen verkade aldrig upphöra att ta andan ur henne, men det var trots allt en stor plats. Hon såg sig hänfört omkring hela vägen och väggen hon försökt bygga upp ersattes av intrycken som nu fyllde hennes sinnen. Hon var som hypnotiserad och hela hennes ansikte sken. När de klev in i salen kastades hon dock åter in i situationens allvar och hennes blick gick genast till prinsessan. Åter insåg hon hur främmande hon var här. Vad gjorde hon här? Vad höll hon på med? Felaern skulle aldrig avslöja något och då skulle tankeläsaren vända sig till henne och hon skulle förstöra allt! Han kunde säkert höra det hon tänkte i detta nu! Panikslaget försökte hon bygga upp väggen igen, tänkte på träden, ljuset som silades mellan löven… Hon vågade inte se på Felaern.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    ‘Ditt jobb…’ spottade Felaern ilsket. ‘Som drottningens slav, du som är gammal nog att göra vad som helst! Att vara fri!’ men sådana ord betydde knappast något för mannen som arbetade med att gräva fram folks djupaste hemligheter och mest intima ögonblick. Saker som skulle vara privata, och inte landa i någon annans händer. Han fnös sarkastiskt roat åt Aralians löfte om att inte gräva  Nestas sinne.
    ‘Jag litar inte på dina ord.’ sa han simpelt, och fortsatte koncentrera sig på att blockera ut alla tankar och minnen, bara fylla sinnet med Siraniyesjön.

    I vanliga fall hade Felaern kanske varit mer hänförd att vara i alvrikets kärna, i det stora världsträdet Eldanan där palatset vuxit fram som en naturlig del av trädet med hjälp av alvernas magi och sång. Men detta var inte en dag för att beundra aristokraternas högsäte, detta var en dag för trots. Att stå så där inför dessa högalver som styrde riket fick honom att inombords kvälja och känna sig väldigt utpekad. Där satt prinsessan i sin mors tron som tycktes vara naturligt formad av rötter och grenar som växte och blommade, liksom allting där inne. Någonstans högt upp fanns en öppning i trädet som släppte in ljus.

    Felaern gav Nesta en sista blick, en nickning, som om han förstod och visste vad hon utsattes för. Att han inte dömde henne. Inget av detta var trots allt hennes fel.
    ‘Ers höghet…’ sa Felaern i en något sarkastisk bugning som fick rådsmedlemmarna att rynka på sina högalviska näsor och anstränga deras vältrimmade ögonbryn. Där satt de alla som fagra statyer från förgångna tider, med klara och stränga blickar fokuserade på främst Felaern men även den inkräktande människan.

  • Rollspelare
    Member since: 17/03/2020

    Aralian tyckte inte alls att det var direkt roligt att rota i huvudet på folk men vad hade han för val? Det var ju inte som han kom undan det oavsett hur han gjorde och att använda det för att bibehålla freden fanns det ju värre saker att göra eller hur? Han var ju trots allt i den åldern nu där krig och dispyter var helt meningslösa. Han hade sett krig komma och gå men aldrig lärde sig folken av sina forna misstag, de skapade kaos och misär för inga direkta anledningar alls. Så gott som bara vem som skulle styra vad som om det hade någon större betydelse. Det var som att vara fast i en evighets loop och allt han kunde göra var att göra sitt. Om och om igen..

    Han kände av Nestas sköra, mentala vägg tillsammans med Felaerns starkare blockad men försökte så gott han kunde att låta Nestas sinne vara ifred, trots att det var svårt. Det vara bara om Felaern var bångstyrig nog för att låta honom behöva läsa av Nesta som han skulle göra det, vilket tyvärr fanns en chans till det så den vackra sjön avspeglades från honom stabilt.

    Vid Felaerns ord så svarade han bara lätt; “Frihet kommer aldrig att helt existera i våran värld. Det man gjorde för 200 år sedan görs fortfarande och kommer garanterat göras om 200 år igen.” Det var åtminstone så som Aralian hade uppfattad världen under århundradena och det skulle kräva något enormt för att den synen skulle rubba sig en ynka centimeter med. Han sa ingenting om att Felaern inte litade på honom då han redan lärt sig så pass mycket om honom att han visste att det skulle krävas mycket för Felaern med.

    Väl inne i salen så bugade Aralian fint för sin prinsessa i en graciös rörelse och hälsade på henne på alvspråket vilket återgäldades av en lika graciös nickning mot honom. Vakterna såg till att både Nesta och Felaern satte sig på sina stolar innan kronprinsessan Selyana började att tala. Hon berättade varför de befann sig där nu, Om de speciella omständigheterna som detta hela hade blivit godkänt från, vad hon ville lära sig om situationen och vad som skulle nu skulle ske. “.. Aralian kommer att läsa av ditt sinne Felaern under våra frågor och Nesta kommer enbart att bli läst om du inte ger oss informationen som vi behöver. Aralian kommer inte att dela med sig av något som inte angår situationen vi vill ha svar på. Har ni några frågor på det?” Frågade Selyana på ett propert sätt som talade om att detta inte var första gången som hon gjort just en sak som denna.

  • Rollspelare
    Member since: 04/05/2019

    Nesta neg djupt inför alla i rummet, helt osarkastiskt. Platsen tycktes henne nästan religiös och de ståtliga alverna framför dem som helgon. Om det inte vore för deras bistra miner, och det faktum att Felaerns fortsatta levnad låg i deras händer. Ingen skulle ha en sådan makt tänkte hon naivt. Hon sträckte på ryggen igen och samlade sig åter något efter en blick på Felaern. En av anledningarna till att hon ville följa honom hit var trots allt för att erbjuda sin sida av berättelsen. Om det kunde mildra omständigheterna något hade hon dock blivit mer och mer osäker på.

    När de satt sig tittade Nesta förstulet på alla i rummet, en efter en. Hennes syn på dem ändrades efter hand. Det var lätt att förtrollas av det första intrycket, särskilt som människa. Men de var kalla. Kallare än Felaern någonsin tyckts henne under deras resas början. Kontrasten mellan den livfulla miljön och den känslokyla som låg över deras tidlösa ansikten var nu påtaglig. Möjligtvis att prinsessan verkade något mer livfull…

    Nesta lyssnade noga på vad som sades, men självklart uppstod frågor, många frågor. Varför behövde de ens ställa frågor när de hade en tankeläsare? De kunde bara ta vad de ville! Hon fick större och större förståelse för Felaerns bild och det gjorde henne bara mer beslutsam. Mötet med prinsessan i skogen gjorde sig påmint och när hon bjöd in till frågor kunde hon inte längre hålla tand för tunga. Hon gav Felaern en snabb beslutsam blick – hon var med honom som han var med henne!

    “Jag har en fråga, ers nåd!” Tystnaden i salen kändes tryckande när hennes mycket påtagligt mänskliga röst hade klingat ut. Men hon fortsatte med skälvande puls. “Varför ställa frågor när ni har en tankeläsare? Ni kan ta vad ni vill!” Rösten hade samma prövande trots som mötet i skogen, de mörkbruna ögonen likaså. Kanske var det att utmana ödet, men moraliskt tveksamt eller ej verkade de ha någon sorts riktlinjer för förfarandet och hon trodde inte att de skulle ta hennes ord som en uppmaning.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Felaern förblev trotsig inför rådet, de var inte värda hans respekt i hans ögon. De hade övergett sitt folk, de som stred vid gränserna för deras säkerhet, och låtit de som blivit fångatagna av människorna lida. Gång på gång hade de ryckt på axlarna då människorna förstört skogen eller dödat alver, och valt att vänta istället för att agera. Han fnös bara, vad fanns det för idé med att fråga något? De hade redan bestämt att de hade rätten att ta sig in i hans sinne. Felaern vände huvudet förvånat och frågande då Nesta talade, då han varit beredd att de skulle slita sönder hans sinne och ta reda på var hans fränder befunnit sig några dagar sedan – något han absolut inte ville dela.

    Liksom Felaern vände rådsmedlemmarna sina ansikten mot Nesta, vissa måttligt roade, andra nyfikna, men de rörde få miner. Dessa var gamla alver, i hjärtat av politiken där man inte skulle visa känslor utan bara döma, analaysera, reagera och spela ett spel som sträckte sig över flera generationer – allt för komplicerat för att förstå för de dödliga. Aynar, en av de kvinnliga rådsmedlemmarna och en av de äldsta alviska husens ledare talade med silkeslen röst på Nestas språk.

    ‘Att läsa ett sinne är inte som att läsa en bok, barn. Den som ser in i en annans sinne finner kaos och inte kronologi, det är ett stort arbete att pussla ihop händelseförloppet. För att vi ska få en helhetsbild förlitar vi oss även om det sagda ordet, så länge vi bedömer att det är sanningsenligt. Att gå in i en annans sinne är alltid en risk, för läsaren och för kärlet, och ett grovt intrång som bara görs då det är absolut nödvändigt.’ sa hon stillsamt, som om det hela var en självklart, men hon var tålmodig för människans skull.
    ‘Men både människor och alver har dött. Vi måste veta sanningen om vad som har skett.’

    Felaern mötte kvinnans blick trotsigt, och fnös till lätt. Högalverna trodde alltid sig ha rätten, så arrogant av dem.
    ‘Ni vet redan vad som skett, utan att behöva läsa mitt eller hennes sinne. Men ni är blinda.’ sa han bistert. Alvernas miner blev mer allvarsamma vid de orden.

  • Rollspelare
    Member since: 17/03/2020

    Selyana lyssnade på Nesta med en normal men ändå mild blick som var riktad mot henne, det var ju inte alls hennes fel det som skedde, inte på samma sätt som det var fel av Felaerns kamrater där de kanske till och med startat krig tack vare sina handlingar. Hon visste inte hur stor del som Felaern hade i det hela; hade han attackerat människorna eller hade han befunnit sig i ett av rebell lägren? Oavsett så var han skyldig och hade försatt alverna i denna situationen som riskerade den vingliga freden som de hade med människorna. Hur det kunde hjälpa på det minsta sätt var ett mysterium för Selyana där hon satt fint på sin moders tron. Allt dessa handlingar hade gjort var risken att många alver överlag kunde bli dödade för att inte tala om mänskliga dödsfall med. Det var helt klart inte en bra situation om man frågade Selyana.

    Hon satt tyst medan en av de andra alverna förklarade svaret till Nestas fråga. Jo personerna som fick minnen lästa var tvungna att börja ofrivilligt tänka på saker som tillhörde frågan för att man skulle kunna läsa det så att fråga frågorna fick dem att få minnen av saker och ting som Aralian då kunde läsa av. Detta var vanligtvis en lång process och mycket krävande. Vanligtvis tröttades sinnen ut ofantligt genom att bli konstant avlästa vilket i sin tur gav resultatet man letade efter. Vissa var lättare att läsa av än andra då det var många som inte visste hur man skulle blockera minnen vid frågor men sedan fanns det även de man måste trötta ur för att få fram svar på. Hon gissade att Felaern var en sådan som skulle hålla ut tills tröttheten tog över.

    Vid hans uttalande så kunde inte Selyana låta bli att få känslan av att han var yngre än vad han verkade vara. Hur kunde han inte se vad han hade varit med i att göra? Hur skulle krig hjälpa folk i allmänhet? Krig var aldrig något att sträva efter och ändå verkade det vara något som rebellerna faktiskt ville ha. Selyana märkte hur missnöjet steg hos rådsmedlemmarna vid hans uttalande medan Aralian stod lugnt och sansat på sin plats och väntade på order. Det var aldrig mycket som påverkade Aralian trots allt och Selyana kunde ibland känna lite skuld över när hans förmågor behövde användas. Han bodde ju till och med ensam utanför staden för att han aldrig kunde stänga ute alla tankar som flödade från alla de andra alverna. Så mycket som han kämpade med och ändå verkade han alltid vara så lugn.. det var imponerande.

    “Då börjar vi.” Sa hon lugnt, inte alls lika stelt som de äldre medlemmarna som så missnöjt synade Felaern efter hans uttalande. Skulle hon själv bli så genom tiden eller skulle hon stanna som hon var nu? Vem visste egentligen..

  • Rollspelare
    Member since: 04/05/2019

    Nesta uppskattade inte att bli kallad barn. Ur dessa odödliga ögon syntes hon förmodligen inte äldre än just ett barn, så mycket förstod hon, men det påminde henne om hennes föräldrars förmyndande inställning.

    Hon uppskattade heller inte att bli kallad för ett kärl. Hon visste inte riktigt varför, men kanske var det för det som den äldre alvinnan sagt om att det skulle vara riskfyllt. En fruktansvärd tanke om en liknelse med ett huvud och en krossad kruka for genom hennes sinne. Hon blev märkbart mer spak av den äldre alvinnans ord.

    Orden skrämde henne, men förmodligen inte av den anledning alvinnan trodde. Det som skrämde henne var att de faktiskt inte verkade ha några som helst betänkligheter över hur rätt det var att kliva in i någons sinne på det sättet. – De var beredda att ta risken att skada dem bara för att få fram sanningen om rebellerna. Var Felaern dömd oavsett?

    Nesta vände sig med plötsligt förtvivlad blick mot honom. Utan att veta det speglade hennes tankar hans: de hade redan bestämt sig… I den stunden insåg Nesta att hon inte kunde rädda Felaern. Han var skyldig till vad än för brott högalvernas lagar sade att han var skyldig till. De skulle finna svaren på sina frågor, om inte hos honom så hos henne. De skulle straffa honom för det…

    Nestas andning blev märkbart mer stressad. Tankarna rusade okontrollerat. Vad hände om hon, kärlet redan var trasigt? Kunde de läsa henne då? Vad hände om…? Hon såg sig snabbt om efter något vasst. Stod någon vakt nära nog? Henne blick mötte oavsiktligt Aralians och hon förstod bedrövat att han förmodligen visste exakt vad hon tänkte. Hennes okontrollerade mänskliga tankar var förmodligen som skrik för honom.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Felaerns ögon smalnade något över uttalandet. Det var i detta skede tydligt att de tänkte försöka tränga in i hans sinne oavsett konsekvenserna. Hans individualitet brydde de sig inte om, men återigen bevisade de arrogansen som högalverna bar.
    ‘Vad ger er rätten?!’ väste han ilsket, hans blick sökte en flyktväg, men ingen sådan fanns.
    ‘Ni har inga bevis! Det enda ni gjort är att skjuta pilar på mig för att jag eskorterade Nesta genom Nela’thaënas! Var är era bevis?! Är det så här en rättegång går till nuförtiden?!’ väste han, något mer panikslaget medan vakter närmade sig för att ta tag i hans armar. En av rådsmedlemmarna gjorde en gest med handen för tystnad.
    ‘Människor är förbjudna att korsa våra gränser, varför eskorterade du henne?’ undrade han, och nickade lätt mot tankeläsaren. Felaern gjorde vad han kunde för att låsa sitt sinne från intrång, försökte fylla sitt sinne med Siranye-sjön och blockera bort alla andra tankar.

  • Rollspelare
    Member since: 17/03/2020

    Selyana satt lugnt och följde med i händelseförloppet, hon skulle enbart inflika om det behövdes då de andra alverna var de som var mer vana under tillfällen som dessa. Visst hade Selyana mycket att säga till om men bara för det betydde det inte att hon MÅSTE inflika hela tiden eller hur? Bara när det var beövligt trots allt.

    Aralian må vara tyngd av att inte kunna stänga saker ute men det fanns ju för och nackdelar med allt eller ur? ans fördel var ju att han lättare kom åt minnen och tankar medan det negativa var att han ibland kände det som att han höll på att bli galen. Han gillade sitt hus mitt i skogen, där kunde han så gott som vara ifred men när det krävdes hjälp av honom så fick det gå så här. Nestas panikfyllda tankar inkräktade i hans ena sinne där det var bevisat att deras tankar om Felaerns brott faktiskt hade sanning i sig, Felaern var skyldig till brott men vilka brott i sig hade han egentligen genomfört? Hennes tankar forsade ur henne och skulle för 1000 år sedan vara så pass att det skulle fått honom själv att må illa över kraften från dem.

    Deras blickar möttes och Aralian kunde inte hjälpa att ge henne en varnande blick då han som sagt visste exakt vad hon tänkte. Det skulle nog inte vara något problem för vakterna att övermanna henne, om inte de i rummet så de i slottet så det var nog bäst för henne om hon inte gjorde det hon tänkte. Paniken kändes så tjock att det för honom verkade fylla hela salen där han förvarnade vakterna genom att kasta menande blickar på dem. De var vana vid vad hans blickar betydde då han sällan annars såg på dem, det verkade bli värre när han fokuserade på andra personer nämligen. Vilket var just varför han så gott han kunde höll sig ur Nestas sinne, även om det som sagt nästan var omöjligt just nu.

    Han hörde även hur orden dök upp hos Felaern innan de lämnade hans mun och visste själv svaret på frågan han ilsket skrek ut. Hade han inte försökt föråda alvrasen i sig så hade han aldrig blivit beviljad att få sitt sinne läst, det var ju inte direkt så att de fick läsa av vem som helst. Bilden av sjön var inte lika stadig som innan där Aralian blockerade ut stackars Nestas tankegång då han ville hålla det han lovat, hur svårt det än var. Han höll sinnet fokuserat på sjön som till och från bröts upp av diffusa alvbilder som han inte ännu kunde tyda. Allt han såg var siluetter av alver och träd som IBLAND försökte ta sig upp i Felaerns sinne utan något speciellt sammanhang. Han fokuserade på debilderna och började gräva runt i hans sinne, försökte tvinga dem klarare till ytan genom suggestion i Felaerns huvud.

  • Rollspelare
    Member since: 04/05/2019

    Nesta ville inte gråta mer, orkade inte med fler tårar… Obönhörligt kom de likväl. Nesta var inte den som vanligtvis grät, i hennes vardag fanns det inte plats för tårar. Men sedan överfallet fanns det visst inget slut på dem. Det gjorde henne arg. Arg på sig själv. Arg på högalverna. Arg på Aralian. En desperat tanke om att bara krossa sitt huvud mot golvet for kaotiskt genom henne, då skulle hon inte kunna avslöja något… Eller om hon kunde störa Aralian med sina tankar? Nej, hon visste inte hur något av detta fungerade och inget av det hon tänkte skulle på något sätt hjälpa Felaern. Ångesten över att inte kunna göra något vred sig som en dolk i hennes bröst och hon snyftade motvilligt till.

    Det kändes som att hon var bunden vid stolen hon satt på och det var outhärdligt – trots det alviska hantverkets bekväma form. Skulle hon lämna stolen skulle hon onekligen bli tillrättavisad, eller ännu värre: hövligt uteskorterad.

    Hon sträckte prövande ut sin hand för att korsa avståndet mellan henne och Felaern, nå hans arm eller hand. “Snälla, sluta… Ta honom inte ifrån mig…” Sade hon med vad som inte var mer än en hes viskning, kanske hördes det inte alls.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Felaern försökte göra allt han kunde för att hindra avslöja något om upproret, men i slutändan var det meningslöst. Han var ingen tränad magiker som kunde attackera sin motståndare mentalt, och de hade ett starkt sinne som grävde genom hans försvar. Ett smärtfyllt skrik lämnade Felaern då hans försvar bröts ned bit för bit, trots att han kände Nesta röra vid honom och ge honom styrka, eller kanske tröst.
    ‘Nej…!’ väste han ansträngt och smärtsamt, då bilder av rebellernas möten och planer kom upp i hans sinne, och de senaste dagarnas händelseförlopp dök upp. Hur han räddat Nesta i kaoset då den hämndlystne alvynglingen attackerat människorna trots Aenyas order, vilket lett till blodspill på båda sidorna – något rebellernas ledare Aenya hade velat undvika. Han kunde inte hindra bilderna av tiden han och Nesta spenderat i rebellernas ständigt rörliga läger, och tiden som de för det mesta spenderade bortom lägren eller alvernas marscherande genom skogen för att hålla Nesta fri från den hårda takt alverna höll i skogen.

    Han hade så klart gått med i upproret för att han, liksom så många andra skogsalver, var trötta på att se sina egna dö, trötta på att människorna skövlade deras skogar och förstörde deras hem. Arga och besvikna på att alver skickades till gränserna för att dö, medan drottningen aldrig beordrade en motattack som skulle kunna hålla människorna borta. Allt detta och mer forsade ut ur hans sinne, och han sjönk ihop skakig och svag på golvet.

    ‘Nå…?’ frågade en av rådsmedlemmarna. ‘Har du brutit dig in i hans sinne än, läsare Aralian?’ undrade en av dem lite uttråkat. Några andra betraktade Nesta närhet till Felaern tankfullt, men ingen kommenterade saken än.

  • Rollspelare
    Member since: 17/03/2020

    Det var aldrig enkelt att läsa av någons sinne på sätt som dessa, att tvinga den andre att visa sitt inre för honom var inte bara smärtfullt för Felaern utan även för Aralian. Varför? Jo för att känslor även lästes av med minnerna som dök upp och han kunde känna Felaerns smärta som om han själv gått igenom det på samma sätt som han hade gjort. Det plus smärtan som åstadkom vid nedbrytandet av den vackra sjön hos Felaern som även Aralian fick känna av där han tog sig sjupare in i hans sinne. Han kände avskyn för hur alverna behandlades, såg bilderna på hur alvynglingen i Felaerns grupp gått emot sina order och försatt dem i situationen som de nu befann sig i. Såg platserna för olika läger samt vem det var som kallades ledaren av grupperingarna.. Aenya.. Jo han visste vem det var men visste inte varför det på sitt sätt förvånade honom att lära sig om. Aralian fick med all sin kraft kämpa mot känslosvallet från Felaern samt Nestas som även, trots hans försök, bubblade till ytan vilket fick ett ofrivilligt, lågt jämrande att lämna Aralian som slöt sina tvefärgade ögon ansträngt över all informationen som han tog del av.

    Han kunde under svallet av allt detta höra rösterna från rådsmedlemmen genom bilderna som kraftigare for genom hans huvud ju längre han tog sig in i Felaerns sinne och plötsligt slog han upp sina ögon igen, forsökte att fokusera på rådsmedlemmen och ta sig ur Felaerns sinne nästan panikslaget över alla känslor och tankar han tagit del av. Nestas panik samt gråt, felaerns minnen och nedbrytning tillsammans med de andra alvernas så gott som likgiltiga natur. Det var inte konstigt det sista med tanke på deras ålder vilket fick honom att gradvis ta sig ur Felaerns sinne för att fokusera kraften på det neutrala istället. Han hade ju trots allt fått reda på det han behövde och ville inte orsaka mer smärta än han vad tvungen att göra. Hans pupiller gick från helt utvidgade till sitt normala och han höjde en hand för att nästan skakigt placera den mot sin panna medan han som sagt kämpade sig tillbaka till det normala. Ja det var ingen lätt magi att kunna helt klart.

    De få sekunder i tystnad efter rådalvens fråga kändes som en evighet för Aralian trots att han visste att det enbart gick ett fåtal sekunder att ta tillbaka sitt egna sinne. Han vart som vanligt nästan till och med andfådd och började dela med informationen han lärt sig med lätt ansträngd röst. Han började med händelseförloppet som satt dem i situationen de nu fann sig i, gick över till vart lägren befann sig , vem ledaren för gruppen var men även ärligt berättade om sin egna åsikt om Felaerns och Nestas situation med genom att säga; “.. Inget ursäktar Felaerns handlingar och beslut men enligt vad jag sett så var han inte den skyldige till blodspillet åtminstone..” Han tystnade kort efter sitt tal och vände blicken mot den gråtande Nesta och Felaerns skakiga natur. Ville säga att han inte direkt skulle säga att Felaern förtjänade att dö för sina handlingar men sa det inte högt då hans egna åsikt sällan skulle betyda mycket i en situation som denna. Men han var som sagt noga med att dela med sig i detalj om Felaern och Nestas handlingar i hopp om att de skulle få ett hum om att de inte var lika skyldiga i alla fall som de först trott. Det var vad han kunde göra.

    _

    Selyana hade lyssnat på informationen som gavs under tystnad och om man såg noga på henne så kunde man antagligen se en skymt av hennes goda natur som visade ett visst medledande för dem båda tills hon fick ansiktet mer under kontroll. De få gångerna som Aralian tillkallades brukade få henne att känna medlidande med tanke på hur väl Aralian faktiskt berättade om det han såg och hur smärta för alla inblandade var oundvikligt. Selyana var ingen ungalv men var mer mottaglig för att påverkas än vad hon kanske borde vara men hon lät sällan det ändra på vad som blev bestämt. Rådmedlemmarna hade ju stort inflytande i dommar och visst hade även hon och drottningen en stor del i det med men allt handlade om vad som ansågs vara den bästa handlingen för situationer i fråga. Hon var bra på att acceptera detta även om hon själv skulle få bestämma kanske inte alls skulle vara lika strikt. Men det var ju en av många anledningar till varför rådsmedlemmarna faktiskt fanns med; För att välja det bästa för olika situationer tillammans.

    “Tack Aralian.” Sa hon med sitt tvingade lugn trots det som delats med dem och gav faktiskt Aralian ett försiktigt leende då hon visste hur mycket som detta alltid slet på honom. Han hade stark magi men inte kunde han någonsin stänga av det vilket helt klart måste vara en smärta bara i sig. Hon vände blicken ståtligt mot rådsmedlemmarna för att ge dem ordet efter det som delats med, respektfullt och tålmodigt. Så som hon skulle göra och blivit lärd till att göra med.

Viewing 20 posts - 21 through 40 (of 50 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.