Post has published by morrikai
Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 24 total)
  • Rollspelare
    Member since: 06/11/2018

    Vasilij satt till häst uppe på en av kullarna som omgav staden Rzykzgrai medan blåsten tog tag hans kaftan och fick den att fladdra i vinden så att hans kappa under den blottades. Vasilij var glad att han tagit på sig det tunga kläderna, för även om Märehn inte var kallt som Kaldrland så blåste det alltid konstant. Vilket skapade den där sortens kyla som kröp sig in under kläderna.  Vasil skådade ner mot staden i hopp om att få någon skymt av sändebudet från Kaldrland som han väntade på så han kunde söka skydd i något av de ombonade tälten som hade slagit upp utanför staden. Han studerade staden med en klump i magen och medan han lät blicken flacka ner över stade bet hans ig då och då i läppen. Det hade gått mindre än en månad sedan prästerskapets ledare hade samlat sig och valt honom till furste över inte bara Märehn utan alla de rättrogna folket. Han kunde fortfarande vakna upp mitt i natten kallsvettig av kalla kårar över ryggen. Han var den första på flera sekel att förena det rättrognas folk, inte ens von Breslau med alla deras grymheter hade uppnått det. Han skulle nu leda detta folk, han som inte ens hade en egen familj att leda. Om det inte vore för den mystiska rösten som då viskade i för honom ‘du vet vem du är’ när han vaknade om nätterna visste han inte hur han hade klarat av stressen med sin nya titel. Han förvaltade nu mer rikedomar och makt än vad han ens trodde att der var möjligt för en människa att förvalta och alla som vände sig till honom i hopp om att han hade lösningarnas på alla deras problem. Sen nu skulle han representera hans folk inför det som var den norra världens största och förmodligen mäktigaste rike.

    Han visste inte ännu vad han skulle säga till sändebudet, han ville absolut inte säga något som förde honom i krig med nationen. Även om hans folk inte skulle tveka inöfr att ta till sina vapen var det de första han ville göra. Samtidigt som Kaldrland var det den största nationen i norr  så visste han att det fanns interna stridigheter i nationen och att sända hjälp till de kunde vara ett mycket bra sätt att vinna en allierad till hans nu så unga nation men om han valde fel sida ett säkert sätt att få en fiende. Alla dessa funderingar, han borde nog skaffa sig en erfaren rådgivare men var fann han en sådan. För även om världen var full av mer erfarna människor var det få man kunde lita på och än färre som kunde sätta en nation före sin familj.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Nere i snöfloden kunde man se det exotiska skeppet från Kaldrland dekorerat med krigarnas färgglada rundsköldar som påvisade vem de var och varifrån de kom. Drakhuvudet på skeppets front var både vackert och skräckinjagande. Ett tag innan hade skeppet kommit upp för snöfloden med hjälp av krigarnas åror och lagt sig i stadens hamn. Kaldrländarna var ett oslipat folk, och stack ut ur mängden med sina nordiska tatueringar, långa hår och skägg som var flätade på olika vis.

    Asgeir Ulfhedna själv hade långt blont hår fäst i nacken med ett band, och vältrimmat kort blont skägg med slående blå ögon. Likt sin far, men en yngre och mindre stor variant. En ung och stark krigare, med beslutsam blick, men ett vackert ansikte ingav inte alltid respekt.

    Många av krigarna hade ålder och erfarenhet att påvisa, medan deras ledare såg ut att vara aningen yngre men inte mindre bestämd för det. Asgeir var den äldsta sonen till konungen Ausgisil, men i Kaldrland betydde det inte så mycket. Han skulle vara tvungen att bevisa sitt värde, bevisa sin styrka för att bli respekterad – och att vara son till konungen var inte en stor merit i sig själv förutom i att jarlarnas konung Audgisil gjort stort arbete i att försöka förbättra diplomatiska relationer söderut.

    Det var dags att skapa ett eget namn, och denna konflikt som splittrade Kaldrland var ett perfekt tillfälle. Detta främmande land och människornas uppsyn ingav inte direkt hopp, men första intryck kunde bedra. Och det var en rejäl språkmur med, men med hjälp av en tolk lyckades de få fram sitt budskap och eskorteras mot ledaren för detta folk. Eller så var det i alla fall Asgeir förstått situationen. Och vad han mer hade förstått var att denne man varit med i Loradon, där det ryktades att hans syster och flera kaldrländare deltagit. Kanske han visste något om hon överlevt striden?

    Till sist kom Asgeir och hans närmaste krigare klampandes upp för kullen, och den unge ledaren kisade upp mot Vasilij där han satt på sin häst, och i sitt stilla sinne undrade han varför de hade varit tvungna att släpa sig i leran och vinden upp för kullen istället för att träffas inne i staden.
    ‘Jag är Asgeir Ulfhedna, son till Audgisil Ulfhedna.’ förkunnade Asgeir. Åtminstone hade han en stadig och djup stämma i kontrast till sitt fagra anlete.
    ‘Vi har kommit lång väg för att träffa er, furst Vasilij.’ sa han med en lätt nickning, men gjorde ingen rörelse för att buga sig eller knäböja. Det låg inte i kaldrländarnas natur. All denna utländska formalitet gjorde honom obekväm.

  • Rollspelare
    Member since: 06/11/2018

    Staden som nordborna anlände till var en stad fylld i liv och rörelse med dess befolkning klädd i de typiska kappor och kaftaner för Märehn. Deras klädstil och språk framstod som lika exotiskt för nordborna som nordborna var för de när de färdades ut med de långa och smala gatorna som snirklade sig fram mellan trähusen. Här kunde man känna dofterna av havets rikedommar, ull, rökt kött, exotiska kryddor eller kanske snarare stanken av detta när allt blandades stanken från svettiga människor och avskrädes högar. Detta var inte en storslagen stad likt de nere i södern utan den hade snarare växt fram som en slump i träsket som utgjordes Svjesela, snöfloden, delta. När människor hade flytt hit under föregåendes århundrades stridigheter och fått den lilla obetydliga fiskebyn som en gång legat här att växa sig till en stad som handlade med Celeras och Nirai. Märehns folk hade aldrig varit speciellt kända för sin tillförlit för andra riken och människor och många människor utmed de smala gatorna kastade misstänksamma blickar mot nordborna och låtsades inte kunna något annat språk en sist egna när de blev tillfrågade om vägen trotts att staden hade många internationella förbindelser. Tillslut var de en som steg fram och möte de, nordborna må ha ha en historia av att plundra och bränna sina mer sydliga grannar men denna unga handelsman hade rest många gånger till Kaldrland och kunde inte bara deras språk utan visste att nya tider rådde i norr.

    Platsen utanför staden hade valts av Vasilij för att det var här ute på hedarna som hans furstendöme låg. Här där man kunde rida fritt och känna vinden  mot ens ansikte, här låg hans rike. Rzykzgrai var en stad vars handel var nödvändig för Märehn men ett nödvändigt ont,  den beboddes av människor som inte delade Märehns traditionella liv. Som levde av handel istället för av boskapsskötsel, människor som hade rest världen över och tagit med sig både människor och idéer från andra riken. Nej Rzykzgrai var inte hans rike men han förstod dess funktion och betydelse för riket och det var med försiktig nyfikenhet han studerade de som bodde där, dessa handelsmän som gjorde stora rikedomar på handel med andra riken. Så länge de betalade sin skatt och höll sig till det de var bra på skulle han låta de vara, låta de välja sin egna ledare och styra sina egna liv.

    Vasilj återgäldade Asgeirs nicking med en egen lätt nickning, fullkomligt nöjd med den formen av hälsning. För även om hans folk fäste stor vikt vid olika klaners status och respekt mot mäktigare klaner skulle ingen någonsin drömma om att buga sig än mindre knäböja sig för någon annan. Sådant skedde endast i slavarnas och ynkryggars land, detta var trotts allt ett land byggt av fria krigare . ” Jag Vasilij Radotjiv Vrsovci välkommar er Asgeir Audgisiltjiv Ulfhedci till mitt rike ” svarade Vasilij och gled av sin häst för att kunna hälsa på Asgier som en jämlike med en sträckt arm erbjöd han Asgier att greppa hans underarm som en symbol för att han inte hade några onda avsikter med detta mötte ” Jag hoppas för er del att resan inte var till alltför stort besvär” Han hade hört handelsmän tala om att allt inte stod rätt till i Antrophelia, ett rike vars vatten man vad han visste ändå måste segla för att komma till hans rike.

    Han vände sig sen om och pekade mot de tält som hade rests åt de båda ” Vi har varmt vin och starkare ting att erbjuda i tältet efter er resa medan vi bryter bröd och delar salt med varandra” en gammal tradition i Märehn för mer vänskapliga möten. Själva tältet som hade rest hölls upp med lansar och utgjordes av tygdukar som kunde bindas ihop och smidigt transporteras till häst medan golvet var täckt med ridfiltar. Möblerna inne i tältet var även de enkla och istället för stolar hade man lagt ut saldar att använda som stöd och kappor hade vikts för att man inte skulle sitta direkt på ridfiltarna.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Audgisil fick genast intrycket att Vasilij var en man som var mer på hans egen nivå, snarare än Karmaner och övriga som alltid såg ned på alla som var annorlunda eller av andra kulturer. Och åtminstone seden med att greppa tag i den andres underarm i hälsning delade Kaldrland med detta land så det var utan tvekan och på instinkt som han besvarade gesten. Ett litet leende spelade sig på Asgeirs ansikte, och han mötte Vasilijs blick med mer självsäkerhet.
    ‘Det skulle uppskattas.’ sa han rakt på sak om erbjudandet om vin och värme,  och så följde Asgeir in i tältet medan hans kompanjoner fick vänta utanför tillsammans med Vasilijs män. Asgeir tvivlade inte på att de skulle klara av att underhålla varandra utan ledarnas uppmärksamhet. Att de två talade det allmänna språket med sina lokala accenter störde inte Asgeir, hittils hade han förstått vad Vasilij sagt och det verkade gå båda vägarna.

    Efter den obligatoriska ritualen med bröd och salt kunde de sitta lite och tala om saker mer direkt, så som Kaldrländare föredrog att göra.
    ‘Jag vet inte hur mycket du har hört om våra bekymmer i Kaldrland, furst Vasilij, men för att sammanfatta det kort har min fars fiender ledda av jarl Turin Hraftn samlat flera jarlar och gjort uppror. Sidorna står ungefär lika i antal, och det kommer bli ett långt, utdraget och blodigt krig om vi inte kan avsluta det snabbt. De har dräpt min bror Kettil som bara var ett barn för att provocera oss, och trots att min syster stred på Karms sida i deras krig har vi inte hört något om förstärkning.’ vid nämnandet av hans bror spändes hans käkar i ilska och sorg, för män som Turin var ynkryggar utan heder.

    ‘Vad jag vill göra är att hämnas min bror så att han kan vila i frid i Valhall, och hitta fler bröder att dela min sköld med. Jag undrar om vi kan hjälpa varandra, för jag har hört att även ni har konflikter i detta land. Har jag hört fel, furst Vasilij?’ undrade han, hans blå ögon fästa på Vasilij medan han gjorde sin bedömning om mannen framför sig.

  • Rollspelare
    Member since: 06/11/2018

    ”Karms kung lovar mycket och vill väl” Han hade ett gott intryck av Karms kung men vilken ledare för en framstående nation skulle efter ett samtal i ett tält släppa en av sitt rikes förläningar eller provinser, han trodde att de hette provinser i Iselem iallafall ”Jag vet dock inte hur mycket talan han faktiskt för när det kommer till Karms alla adelsfamiljer, jag har hört att de är splittrade internt efter Loradon” Att förlora Loradon, Märehn och hälften av landets armé kunde Vasilij tänka sig  inte var något han skulle vilja behöva förklara. ” Jag kan inte svara mer än så om Karm och även om de är splittrade är vi enade och vi är redo att söka oss ut i världen för att finna våra egna allierade och vänner,  jo  det du har hört om  att kanske inte är det mest enade folket stämmer men det ligger i vår natur”

    Han tystnar sen, kort för att söka efter orden. Han var osäker på hur mycket av hans nations seder han skulle blottlägga för någon. Han visste mycket väl att många av de sågs som brutala och barbariska utanför hans rike ” Klanerna” fortsätter han iallafall” i Vårt rike har alltid stridigt inbördes för att upprätthålla sin heder. Endast genom strid kan det avgöras vem som den starkaste och endast genom strid kan man bevisa sin styrka och heder. Ett felsagt ord kan ibland vara tillräckligt för att det ska föranleda stridigheter som pågår över generationer  men min position skulle ingen levande själ i Märehn ifrågasätta” Att ifrågasätta det skulle vara detsamma som att ifrågasätta den gudomliga ordningen som Athal hade lagt ut, han var inte vald utan folket utan av Athals utvaldes värdliga representanter. Vasilij hade heller ingen avsikt att frånta klanernas rätt att slåss om sin heder, liksom hans makt vvar det endel av den gudomliga ordningen. Dessutom ingen träning i världen kunde förbereda någon för krigets fasor, klanernas stridghter skulle alltid garantera honom krigare som inte bara var vältränade utan krigare vars blad redan hade fått blods smak.

    ” Gällande din brors död var de ett mord så nesligt och hederslöst att det stred mot den gudomliga ordningen. Hade det skett mitt rike hade prästerskapet krävt att rättvisan skulle skipas och frågar du om min åsikt skall rättvisa skippas för din bror med” För man kunde inte ha människor som gick runt och mördade familjemedlemmar ur det olika rikenas styrande familjer. Det var inte bara ett hot mot den gudomliga ordningen utan också ett hot mot stabiliteten. ” Jag kan svara för min egen del som furste av Märehn att jag kan rekrytera krigare för en kampanj i Kaldrland om det är vad som anses behövas för att din bror skall få upprättelse”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Asgeir lyssnade på mannens ord och nickade, givetvis hade han träffat Karms kung och hade mer erfarenhet av vad det var för man. För Asgeir var kung Sandor bara ett anonymt namn för ett stort söderländskt kungarike som få i Kaldrland hade respekt för. Nå hans far hade haft med dem att göra, men den berättelsen om hur Audgisil hjälpt karms kung ta tronen var inte riktigt så som allmänheten trodde. Nå väl det var en berättelse för en annan dag.

    Han lyssnade på vad Vasilij hade att berätta och nickade då och då, mycket lät bekant från deras egna seder. Förutom att de verkade lite mer känsliga här gällande generationerna fejder. Vad som gjorde denne man så speciell hade han inte riktigt förstått än, annat än något löst rykte om att gudarna valt honom. Eller var det en gud? Ett märkligt koncept, oavsett.

    Asgeir blev lite förvånad över hur hans brors död verkade få elden att brinna hos denna man, och han kände en smula hopp och möjligheten över att en allians kunde bildas.
    ‘Jag tycker om dina ord, furst Vasilij, och mycket av det du säger låter bekant för även i Kaldrland är det enbart styrka och heder som kan avgöra en människas värde.’ sa han och funderade hur han skulle formulera sig.

    ‘Om det är så att ni skulle hjälpa oss att hämnas min bror, vad skulle ni önska i gengäld?’ undrade han.
    ‘Turin Hrafn är en vriden man, och jag är säker på att skulle han besegra min far och ta makten i hela Kaldrland skulle han snart införliva räder söderut. Han bryr sig inte om allianser och diplomati eller handel. Han tror enbart på att ta det han vill ha med våld. Jag tvivlar inte er folks styrka men jag kan försäkra om att ett flertal räder vore besvärligt.’

     

  • Rollspelare
    Member since: 06/11/2018

    Utvald av Athal eller utvald av Blodjungfrun, båda var mer eller mindre synonyma för varandra. Då man i Märehn alltid hade varit försiktig kring Athals vara eller icke vara, de förlitade sig på hens existens genom blodjungfruns ord men hen förblev ett abstrakt koncept för de flesta i Märehn.  Ovadsätt vad ansågs Vasilij av prästerna i Märehn att han inte bara blivit utvald av blodjungfrun, hon hade besatt hans kropp och låtit sin dotter rädda hans liv. Det fanns ingen tvekan hos prästerskapet att han var den utvalde för att inte bara leda det rätttrogna folket utan även den som skulle befria den vite draken igen. Vasilij själv kände dock att profetiorna oftast var en tung bördan, en börda så tung at han kunde få svårt att andas. Han var därför noggrann att ta lugna andetag i mötet med denna representant från ett storslaget rike. För även om alla dessa profetior fyllde sin funktion i att ena hans folk och vinna deras frihet var han inte helt säker på om han var vare sig värdig eller kompetent för denna uppgift.

    Vasilij stannar upp lite och undrar om han skulle ha blottat sina känslor så för denna man, han som alltid hade fått lära sig att man skulle vara sluten som en mur mot människor man inte delade sitt blod med. Kall och hård till de yttre frö att aldrig vissa någon svaghet och allt som hade behövts var någon ynglings död för att rubba det. Någon som han inte ens delade blod med!  Han som hade både sätt klankrig, invasionen av Iserion och slagits i Loradon borde vara van vid döden vid det här laget men han kände att att för varje krig han hade utkämpat hade han det allt svårare för att hantera det fullkomligt bortslösande av människoliv som krig innebar. Höll han på vekna? Nej han kunde inte vekna bara för att han sett lite blod flyta, hans folk skulle behöva honom som en stark ledare om de skulle få behålla sin nyvunna frihet. ” Styrka och heder är det som avgör ditt blods värde”lade han till för att peka ut endel skillnader men det var trotts allt lika mer lika än Karm och han kände sig mer hemma i denne mans sällskap än vad han någonsin känt sig  med någon från söder om snötopparna ” vi är lika, det håller jag med, långt mer lika varandra än vad vi delar med Karm” han log kort, för någon från Märehn var det ett ovanligt långt och varm leende mot någon man inte delade blod med. För leende var ytterligare en sak man inte skulle vissa utåt men han uppskattade den unge mannens sällskap.

    Han lyssnade sen på vad den andre mannen hade att säga och ja han hade hört ryktet om att denna Turin önskade sig att få plunda andra länder igen. Om så var sant och han hade inga skäl till att inte tro den andre mannen skulle det bara vara en tidsfråga innan Märehn återigen såg drakskeppena segla ut med dess kuster om Turin vann. Drakskeppna hade till och med fått Ijuzanehn som hade grundats av flyktingar som ville ha freda att bli krigare dem med, långtifrån lika fruktansvärda och blodtörstiga krigare som deras fränder på fastlandet men likväl krigare. ” Till en början med önskar jag mig ett fortsatt samarbete och en allians mellan  oss” Han visste att det inte skulle räcka för hans folk, de ville ha mer än lovord och vänskap i synnerhet med ett folk många skulle kalla för otrogna ” Och jag skulle vilja sett samarbete kring nybyggnationer av de östligaste delarna av den norra kontinenten. För jag tror det kommer gynna oss båda” Han tystnar lite och letar efter orderna ” för mitt folk, vi strider i generationer över heder men inte bara för hederns skull utanför att förloraren nästan alltid måste ge upp betesmark och det är detsamma som svält, de flesta av mitt folk dör hellre i strid än ser sitt nyfödda barn duka under av svält under vintern” Nicolaus von Breslau hade insett detta, att hans folk hade kommit att bli för talrika vilket skulle bara leda till ännu blodigare klankrig med stridighet långt mer brutala och intensiva än vad som skulle vara nyttigt. Hans lösning hade varit att försöka tillskansa sig så stora förläningar i Iserion men dess nya styre hade de flesta återvänt till Märehn och de hade börjat kräva betesmark ”Med Iserions svekfulla styre och svikna avtal har många från mitt rike som flyttade ditt nu återvänt och jag har nu fler i mitt rike än vad som finns mat. Vi behöver land för våra får och hästar om vi skall överleva” Han misstänkte att Kaldrland hade liknade planer för de östra delarna av den norra kontinenten, för de skulle behöva erbjuda sitt folk nytt land att erövra om de inte kunde plundra längre, krigare och äventyrare var alltid krigare och äventyrare trotts allt. Det borde dock finnas gott om land för de båda om det bara kunde komma fram till ett samarbete, kanske skapa en ny nation tillsammans med folk från de båda rikena, ledda av ett råd med representanter från både klanerna och gud…gudarna? Ja  Vasilijs tankar flög iväg, drömmande om en framtid där hans folk kunde sprida sig och utvecklas sig utan att behöva spilla mer blod över, de inte mer än nödvändigt för hans folk var trotts allt likt Kaldrlänningar krigare och äventyrare

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Asgeir hummade lite över hans ord, och funderade hur han skulle svara. Hans far hade gett honom rätten och förtroendet att förhandla och göra beslut, men alla dessa löften skulle inte ha så stor mening ifall de förlorade kriget mot Hrafn. Men med Vasilijs hjälp kanske de skulle kunna vända balansen till sin fördel.
    ‘Gällande nybyggandet kan jag säga att klanen Ulfhedna, min famlj, välkomnar våra allierade utanför Kaldrland att förena sig med oss i att bygga österut i vildmarken.’ sa han. Han hade själv aldrig rest österut, men det var något han hade drömt om innan kriget påbörjades.

    ‘Och jag kan inte annat än beklaga vad ert folk fått genomlida genom Iserions agerande.’ han var inte insatt i den konflikten, och i sanning intresserade det inte honom så mycket vad som skedde i Iserion. Det kändes väldigt främmande och långt bort.
    ‘Våra marker i Kaldrland är karga, och vi behöver mer land att bruka. Därför har många rest österut, för att bygga nya städer och skapa ny odlingsmark och nya rikedomar. Men de expeditionerna har så gott som stagnerat nu med Svartfåglarnas uppror… Det är vad jarlarna som följer klanen Hrafn kallar sig.’ förklarade han.

    ‘Det är farliga marker i öst, med många märkliga varelser som gör det svårt för nybyggare. Bara de med mest mod i sitt hjärta vågar resa dit och få återvänder. Jag är säker på att det mod du beskriver hos, kombinerad med styrkan hos mitt, skulle gynna oss båda och kunna skynda på expansionen österut.’ sa han, och gav Vasilij ett leende med då han givit sitt. Kaldrländarna hade lättare för att le och skoja med främlingar, men han höll sig försiktig och vaksam med Vasilij, då han inte riktigt förstod vad som var socialt accepterat här ännu.

    ‘Det verkar som om vi har gemensamma behov, och kan hjälpa varandra.’ konstaterade han.
    ‘Hur förseglas allianser och löften i Märehn, då man kommit fram till ett avtal?’ undrade han.

  • Rollspelare
    Member since: 06/11/2018

    ” Jag skulle kunna sända de familjer som kommer från Iserion och även andra familjer samt klaner som önskar sig upptäcka nya marker till Kaldrland i utbyte mot att deras krigare bistår er” De skulle visserligen bli främst lätt kavalleri kanske medeltungt då de klaner som besatt rikedomar och marker nog att ställa upp med de berömda bevingade husarerna inte skulle ha samma behov av att finna nytt land. De hade redan sina borgar och sitt liv här men det kunde kanske vara ett sätt att bli av med Von Breslau och andra klaner av Karmiskt ursprung. Inte för att de utgjorde ett hot, de skulle aldrig hota hans gudomliga makt men mer för Vasilij kände för de, det löpte en stor risk av att stanna i Märehn och var än mer hatade av befolkningen i Iserion ” Min syster kan leda dem och tillsammans med henne kan de även få en betydande styrka av bevingade husarer” fortsatte han, de skulle behöva tungt kavalleri om de skulle vara effektiva och han såg helst att en som stod honom så nära som möjligt ledde operationen i synnerhet om nya länder skulle skapas ur detta.

    ” Vårt land är även det kargt” Större delen av Märehn bestod trotts allt av vindpinade hedar som bröts upp av mindre berg, djupa raviner och floder som omgavs av träskmarker med skogar ” Vårt land tillåter oss itne att odla upp några stora arealer utan vi livnar oss främst av fiske, jakt och boskaps skötsel” Hans folk var nästintill halvnomadiska med just pågrund av de distanser de varje år måste färdas för att ge mat nog åt sina får och hästar ” Och vi har vår beskärda del av monster med, med berg som ingen levande människa har återvänt från, träskmarker som vaktas av lyktgubbar och hedar där det okända kallar på en ” han tystnar lite sen funderar på vad mer han kan säga innan han avrundar de hela med ” Vår tro kommer leda oss, den kommer kärva sitt offer men  med vår tro viker vi oss aldrig” som att påtala att det inte bara gällde när det kom till att kolonisera detta nya land utan även som krigare. De skulle hellre strida till sluten än ge sig inför dessa svartfåglar, dessa dödsfåglar.

    ” Med blod” svarade han kort som om det vore en självklarhet ” de enda vi litar på här i världen, hur trevligt någon sällskap må vara” för att som påtala att han inte hyste någon egentlig agg eller bristande tillit till sällskapet. För han kände att han kunde lita på Asgeir men den enda tilliten som överlevde tidens tand däremot var blodet ” Vi förseglar våra avtal med giftermål och de barn som kommer utav den föreningen är de som bär avtalet vidare. Deras föräldrars blandade blod som flyter i deras ådror  garanterar att avtalet hedras och ingen av de ingångna parterna kan bryta mot avtalet utan att bryta mot sitt egna blod. ” Och att bryta mot sitt egna blod vore detsamma som att bryta mot den gudomliga ordningen, att bryta mot blodjungfrun och athal.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Asgeir hummade lite över Vasilijs funderingar, och nickade lite fundersamt här och där. Det var inte en dum idé och något som hans far troligen skulle gå med på. Trots allt var det Audgisil som förespråkade handel och fred, snarare än krig och räder. Då han nämnde en syster höjde han ett ögonbryn lätt. Han hade inte förväntat sig att kvinnor krigade i södern, eller vad han hade hört så var det främst männen som krigade. Vad husarer var visste han inte, men han tänkte inte visa sin okunnighet genom att fråga.
    ‘Det låter som en bra plan, furst Vasilij.’ sa han, och lyssnade vidare för att begrunda vad som sades.

    ‘Bara gudarna kan avgöra vems tro som är starkast, eller vilka av dem som är mäktigast.’ sa han lite halvfilosofiskt. Kaldrländarnas gudar var många, som ständigt och ofta testade varandra och tävlade om makt.
    ‘Men med vår styrka och våra gudar på samma sida kan inte Svartfåglarna segra.’ det var han övertygad om.

    Sedan blev det tal om giftermål, något han kanske halvt förväntat sig. Det var ett starkt sätt att binda klaner och familjer i Kaldrland likväl, så hade det alltid varit.
    ‘Jag förstår.’ sa han, och tänkte på sin bror och sin syster. Han kunde knappast ge bort någon av dem utan deras tillåtelse, men kanske de skulle förstå nödvändigheten i det hela. Eller han själv, i värsta fall, även om han inte hade några planer på att gifta sig än. Det fanns så klart släkt med, så det skulle nog ordna sig.
    ‘Har du någon speciell i åtanke bland dina fränder då du talar om giftermål?’ undrade han, lite prövande.

  • Rollspelare
    Member since: 06/11/2018

    Nog kunde de alltid strida för i Märehn såg många det som en skyldighet mot sin klan att kunna försvara den. Att kunna försvara och stå upp för klanen var en självklarhet enligt deras hederskodex men också en självklarhet då att försvara klanen inte bara om heder. Det handlade om alla de man älskade, om ens familj och alla ens vänner.  Vasilij valde däremot att överse från det höjda ögonbrynen och inte läsa så mycket in det. För honom var krig och konflikter så vanliga att han inte kunde se en annan verklighet än att alla som stod upp på egna ben kunde bruka vapen. Alla kanske inte hade möjlighet på grund av livsval att strida i fronten men det var också ett folk som stred på djupet. De slog till mot fiendens försörjningslinjer, hem och familjer lika mycket som fienden själv, allt för att försvaga fienden på alla sätt som man kunde. DE som stannade hemma löpte snare större risk att bli attackerade som en del av konflikten än de som drog ut för strid.

     

    Vasilij vände sig mot Asgeir mer dirket och n’r han gjorde det kunde man se ngot fladra till i hans ögon, en eldslåga kanske. Som om ögonen vore fönster till en annan värld, för Vasilij hade möt blodjungfrun, han hade vandrat i hennes världs dalgångar och beskådat andra sidan . För i skenet av eldslågan kunde man ana skuggor av något som inte fanns i denna värld ”Hur vet du de?” Han hade hört om dessa nordiska gudar men aldrig fått klarhet i vad de var för några. Han förnekade inte deras existens men han hade alltid undrat var deras plats jämte mot Athal var i världen ” För om era gudarna blandar sig i denna strid, är deras val av metoder ytterst relevant för alla berörda parter hur de gör det” rent militär strategiskt vad innebar dessa gudar, inte bara filosofiskt hur Asgier kunde vara säker på deras stöd.

     

    ” Vart mina tankar går rörande giftermål, det beror helt på vilken betydelse våra nationers förbindelser ska ha för varandra” Giftermål med närmaste familjemedlemmar till honom och Kaldrlands kung skulle skapa ett starkt och nära band samtidigt var de giftermåls möjligheterna mer begränsade och det gällde att göra noggranna val med de. Ju närmre han knöt sig till Kaldrland ju mer skulle han vara tvungen att engagera sig i deras inbördeskrig då det innebar att en seger eller förlust blev av så mycket större värde ” Nå för mig är Kaldrland en stor nation och av vikt att bygga starka relationer med och jag kan mycket väl överväga att gör det till en av mina främsta allierade eller skapa en förbund som sammanbinder våra gemensama planer om att kolonisera de östra delarna av den norra kontintenen” Allt berodde på hur kungabarnen ansåg om det hela egenltigen, för han var osäker på hur mycket de förlitade sig på politiska allianser genom blod i norr

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Asgeir bar absolut tillit till gudarna, så som de flesta gjorde i Kaldrland, inte bara för att han under hela sin uppväxt varit med om ritualer och högtider där de uppenbarat sig på olika vis under völvornas vägledning. Utan även för att han personligen sett Oden välja ut sin far och sin syster för stordåd. Man kunde tvivla, det gick alltid att tvivla, men det gjorde inte han. Han visste att gudarna fanns och att de var med dem.
    ‘Oden valde ut min far, och under hans vägledning blev min far kung över Kaldrland. Oden valde även ut min syster, och gav henne gudagivna krafter som gör henne till en krigare ingen kan motstå.’ sa han och mötte Vasilijs intensiva blick.
    ‘Det är inte i gudarnas natur att uppenbara sig personligen i slagen, men våra kämpar som de valt ut kommer att spela en avgörande roll för att låta oss vinna kriget.’ han önskade bara att Oden hade en plan för honom med.

    Diskussionen övergick till giftermål, och han hummade lätt över det. Trots allt hade han inte allt för bra koll på läget då det gällde kvinnorna och vilken position de hade. Han funderade på vad som vore det mest lämpliga svaret, och han nickade.
    ‘Jag hör dina ord, och anser likväl att en allians genom blod vore gynnsam. Trots allt skulle de beslut vi göra här väga mer då och inte bara vara ord i vinden. Det för mig till mitt nästa ärende. Vad jag hört stred min syster, Maeve Ulfhedna, vid slaget i Loradon. Efteråt har jag inte hört något, och undrar om du vet ifall hon fortfarande lever?’ hans blick var fäst i Vasilijs egna, men hans förhoppningar var inte så stora. Knappast kunde de känna alla andra krigare på slagfältet, men kände han Maeve rätt hade hon gjort ett namn om sig och tagit plats.

    ‘Vad jag förstått är hon i Karm och försöker förhandla om att konung Sandor ska bistå oss i vår kamp mot Svartfåglarna. Mitt förslag är därför att vi skulle sända efter henne och den eventuella hjälp konungen gett henne, bjuda in dem hit – med din tillåtelse – och sedan resa norrut med våra samlade krafter. Jag är också även övertygad om att min syster har värdefull information som kunde hjälpa oss att besluta närmare om lämpliga kandidater för giftermål, för att föra vår kamp närmare varann.’ sa han.
    ‘Vad säger du om det, furst Vasilij?’

  • Rollspelare
    Member since: 06/11/2018

    Meave, den unga fursten letade efter det namnet i sitt minne och drog sig snabbt till  minne av att det hade varit ledaren för Kalrdläningarna ” Jo hon intog porten och sen stred vi åt tillsammans igenom stadesn gator” tills den där mystiska, vad hade han kallat sig Arand? Hade dykt up och ja, vad hade han egentligen gjort där? Uppenbarligen var det ingen krigare eller någon som i vart fall stod ut med krigets verklighet ” Sen skiljdes vi åt ” han valde att säga det så, inte så som det hade sett ut för hans eller Kalrdläningarna ” Jag fortsatte att rensa ut bakgator och slå till mot fiendens kommunikations linjer” mer än så behövdes inte säga och allt han mindes från den tiden var blod, knivhugg, mera blod, soldater som naglade fast odöda med pilar, soldater som krossade vartenda ben i de döda med sina stridshamamre och mera blod. Krigare som dog överallt, skrik, doften av innanmäten som läkte ut, blod, avföringen och de konstanta skriken för sårade och döende krigare. Allt bara fladdrade förbli hans näthinnan och kom upp till ytan och Vasilijs sinnen mörknade allt mer ju mer han tänkte på slaget ” Sen minns jag hur barn attackerades, oss de hakade oss i småbitar med långa dolkar tills någon mäktig magiker, de säger att det var Von Breslau själv kastade en otrolig kraftig magi som tillfälligt slog ut barnen så vi kunde haka de i småbitar” mera blod, mera död mera styckande. Han mindes hur de hade trätt de på pålar, krossat deras ben och lindat in de i hjul eller spikat upp de på väggar så att de inte skulle läcka sig och resa sig igen ” Sen är allt jag minns hur någon besitter min kropp, staden antändes av eld och hur alla dog, Karms armé dog och Märehn klarade sig endast genom vår tro. Jag minns inget av vad som skedde sen och vet inte vad som skedde Meave men om era Gudar är med er så tror jag hon klarade sig likt hur Märehn klarade sig. De rättrogna segrade den dagen medan de orättfärdiga renades i elden.

    Han tystnade sen, krig det var något som alltid hade funnits där. han hade sett klanerna strida för sina älskade om sin heder, land och levebröd sen han var liten. Döden hade alltid funnits där men Iserion, utrensningarna där, massaker på hela adelsläkten och nu Loradon. Det hade märkt honom, fått honom att hata allt vad krig stod för samtidigt som han slets med kunskapen om att krig var vad som gjorde blodet starkt men var det värt det. Allt det lidande som krig förde med sig och nu skulle han släppa lös det på en annan nation, han hade till och med föreslagit att sända hela klaner ditt. För de skulle framgång och misslyckande i kriget vara skillnaden mellan svält eller liv, de skulle desperat offra allt och göra allt för en seger. ” Det vore en god idé att kontakta Hannadons hov och se vilket stöd som kommer därifrån, vi bör kontakta Ijuznehn, för även om Kalrdlan säkerligen har skepp så komemr vi behöva fler om alla ska över. Vi bör samlas här i Rzykzgrai med kortaste disttansen till sjöss. ”

  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    Eirik

    Kraftfulla vingslag långt uppe i luften, seglande på dess kraft en stund och sedan ytterligare vingslag. Gul blick som skarpt söker över omgivningen och landskapet nedanför. Han är högt upp, så pass högt upp att de nedanför förmodligen inte skulle lägga märke till honom och för en stund låter han det vara så skaffar sig en överblick innan han fäller ihop vingarna lätt, dyker nedåt mot sällskapet som samlats. En ung furste och en son till en kung… ett gällt skri som för att upplysa sin bror om att han är där, en varning om att han var påväg, innan han sänker sig ned och landar på sin brors arm.

    Försiktig i vem han visade sig för valde han att förbli i djurskepnad. Det var enklast så för att slippa frågor och underliga blickar. Han hade följt med som spanare, för att hjälpa sin bror, som ett stöd men kanske också för att han var rastlös och orolig och behövde något att göra. För hans del kunde giftemål gott vänta men han var inte säker på om han ville se sin syster gift med en furste från Märhen.

    Gula ögon, skarpa, betraktar den unga fursten medan han sätter sig tillrätta på sin brors arm. Klipper lite med en sylvass spetsig näbb och rättar till några fjädrar som hamnat i oreda. Ett till skri, lägre den här gången men blir sedan tyst, betraktar, lyssnar.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Asgeir lyssnade på den unga fursten berätta om sina krigsupplevelser, men de föll honom inte riktigt i smaken. I Kaldrland hade man ett annat sätt att berätta om sina bragder – med sång och mjöd. Detta berättande utan sångens och publikens närvaro kändes nästan meningslöst. Men han var artig, och nickade här och där, utan att lägga så mycket koncentration på vad som sades. Hans berättade om gudomlighet fick honom att tvivla något, men vem var han att döma vad söderländska gudar kunde eller inte kunde göra?
    ‘Det låter som en strid för sångerna!’ konstaterade Asgeir. ‘Och jag ser framemot att höra vad min syster har att berätta.’ Åt hans ord nickade han, och dolde inte sin entusiasm.

    ‘Ja, låt oss sända ord till hovet och staden du nämnde.’ han tänkte inte ens försöka uttala namnet. Han hann inte säga mer innan kraftfulla vingslag avbröt honom, följt av skriet han kunde känna igen var han än var. Med en stormvind av vingslag och tältets fladdrande tyger hade han plötsligt rovfågeln på sin arm, och ett roat leende på sina läppar.
    ‘Detta är Eirik, furst Vasilij.’ sa Asgeir lite kryptiskt.

  • Rollspelare
    Member since: 06/11/2018

    För honom var det hela en snabb redogörelse, det enkla svaret var helt enkelt han visste inte men han vill beskriva varför med. Att göra en skald av det med sång och mjöd föll honom inte smaken, krig var inget vackert, det fanns inget i de som var vackert att beskriva. För honom var krig i en sorglig blandning av minen där människor grät av dödsångest, människor som desperat kämpade för sina liv endast för att flås levande, stanken av krig var obeskrivlig och missödena fler än han kunde räkna. Krig var inte vackert, bara ett sätt att leva. Så han kommenterade inte sitt sällskaps entusiasm för eller att han faktiskt inte hade någon anning om systerns öde, han bara inte delade den bara.

    Hans blick förflyttade sig snabbt till falken som kom in i tältet och när den landade på Asegirs axel lät han sina ögon möta falkens. Ögon där man kunde ana en eld brinna i den och i elden kunde  falken se ytterligare en skepnad som fixerade falken med dess blick. Vasilijs svarade Asgeir med ett kort svar ” jag vet” hans brinnande blick såg rakt igenom falken och dess skepnad  medan han hörde en röst från sitt bakhuvuden ” ah en skiftesskepnad, jag minns mycket väl när jag själv vandrade på denna jord i olika skepnader” han ville fråga rösten vem han var men det var meningslöst, han hade gjort det många gånger tidigare bara för att få svaret, frågan är inte vem jag är utan vem du är låg han kort . I vart fall, han kunde inte direkt tala med rösten nu utan att det skulle se ut som om han vore galen inför de båda två .

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Asgeir vred sig lite obekvämt över furstens blick som verkade stirra på hans bror med en nästan övernaturlig intensitet. För ett ögonblick blev han tyst och visste inte riktigt vad han skulle säga, och såg på falken nästan sökandes efter stöd. Till sist drog han efter andan.
    ‘Så… Vi har ett avtal, furst Vasilij?’ frågade han. ‘Vi sänder efter min syster, hennes krigare och den eventuella hjälp Karms konung bistått henne, för att ta vår allians vidare därifrån då hon anländer?’ Trots allt skulle det bli lättare att diskutera giftermål då hon var på plats, och ge deras allians mer tyngd om de kunde resa norrut i större styrka för att bistå hans fars krigare i inbördeskriget.

  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    Falken sitter kvar, ser in i ögonen på den unge fursten som om han sökte efter något där men inte fann något. Hur kunde denne veta? Tvekar kort om han ska bli kvar i djurhamn eller skifta och har nästan bestämt sig då han hör sin bror berätta om avtalet. Ett gällt skri kommer från falken då den lyfter och i luften byter skepnad så att där intill Asgeir står ännu en man. Den här utan en krigares muskler, lång, gänglig, senig och smal. Smalt ansikte med en spetsig näsa och genomträngande blick precis likt falkens. Ögonen med gula stänk, ovanliga… obehagliga för många att möta.

    ”Bror… ” Säger han hest” Tänker du sälja vår syster för att köpa män till vårt krig?” Frågar han hest och vänder långsamt blicken mot sin bror. Maeve var nog den han sist av allt kunde tänka sig bli bortgift med någon hon inte alls hade någon aning om vem det var. Så ser han tillbaka mot den unge fursten, huvudet lite lätt på sned precis som falken tidigare när han söker med blicken dennes och fångar den” Vem är du som kan se rakt igenom fjädrar och hud… rakt in i min själ? ”Tar några små steg fram mot fursten, rörelserna är inte en krigares, mer flytande, märkliga som om han var mer fågel än man och att den mänskliga gestalten var mer ovan.

    Backar de få steg han tagit framåt men tar inte blicken från den unga fursten” Bror… vår syster behövs här i Kaldrland… inte i Märhen

  • Rollspelare
    Member since: 06/11/2018

    Falken förvandlas och tar den form som han redan hade annat att han egentligen hade, för ända sen han hade vandrat i skuggornas dal med sin mystiska röst som hade väglett ho om hade världen omkring honom kastat ett mystiskt ljus och skuggor omkring sig som ibland fick honom att se klarare men som oftast lämnad det honom förvirrad och försjunken i sina tankar.

    ”DEt handlar inte om att sälja någon utan om att bilda blodsförband, det handlar om den starkaste av tillitens band. Inte fagra ord som kan flyga likt vinden utan om det blod som rinner genom våra ådror ” svarade han hamnskiftare ” om ni flyger i hamn genom mitt rike kommer ni finna varför blod gör oss till de fruktade krigare som vi är kända som” För det var blod som höll samman klanerna, blod som fick de alla att strida som en och utan en omtanke för sitt egna liv ge sitt för klanen, för tron och för kampen. DEt var blodet som fick de att krossa alla moraliska bekymmer för att göra precis allt för segern ” Jag har hört talas om er konung och jag har fått beskrivet vad er fiende är redo att göra, detta är inte en kamp som kommer vinnas med gammalt ädelt kaldrlänsk mod utan med hänsynslöshet och beslutsamhet ” Det var en sida av hans land som Vasilij inte var stolt över men han visste ocskå att det kunde vara effektivt och han tvivlade på att någon av dessa herrar var villiga att vandra den vägen ”Tänk på bvad Märehns kavalleri kan göra tillsammans med era krigare ” Han undrade själv med, exakt vad skulle dessa blodskorpar göra mot beridna bågskjyttar eller bevingade hussarer med  sina sex meters långa lansar, han var faktiskt rent nyfiken på se det.

    ”Vem jag är? De säger att jag är den som klöv elden i Loradon, de säger att jag är den som blev rörd av henne, de  säger att jag är den som skall föra ljuset åter till världen. Själv vet jag att jag såg henne, att jag vandrade genom  skuggrikets dalar. Vem jag faktiskt är vet endast den som håller i mitt öde, ” svarade han Hamnskiftare på vem han är innan han lät bröderna va för de hade uppenbarligen endel att själva diskutera.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Asgeir gav sin bror en skeptisk blick. Även om de var tvillingar var de väldigt olika, och just nu gjorde han en grimas över vad hans bror gjorde för antaganden om honom.
    ‘Tror du jag skulle ha makten att sälja vår syster, även om jag ville?’ frågade han med ett hest skratt.
    ‘Hon får göra sin bedömning själv då hon anländer. Kanske du, käre bror, ska ta din flygande form och hämta henne hit från Hannadon?’ frågade han. Vad som gett Vasilij förmågan att se genom hans brors förklädnad var oroande dock.

    Men Asgeir betraktade fursten då han gav sin syn på äktenskapet och bandet, och även om han inte höll med mycket av det påpekade han det inte. Trots allt försökte han bilda en allians här, och att förolämpa deras syn på blod hade inte varit rätt sak att göra. Asgeir la en hand på sin brors axel.
    ‘Du vet att jag inte tycker om att säga det, men vi behöver hjälp om vi inte vill att Kaldrlands slätter ska täckas i vårt egna blod, och allt fars hårda arbete ska gå förgäves.’ Vad som var sant gällande mannen som kluvit elden kanske deras syster skulle ha ord om, trots allt hade hon sett allt med egna ögon.

    ‘Furst Vasilij verkar vara en man som går att lita på, som är beredd att hjälpa oss om vi hjälper honom, bror.’

Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 24 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.