Post has published by Amdir
Viewing 20 posts - 21 through 40 (of 49 total)
  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Aliennas blå ögon betraktade honom nyfiket då han resonerade, denna unga man med så många tankar och valmöjligheter. Det var länge sedan hon haft chansen att sätta sig ned och prata med någon på detta vis, och det var rätt uppfriskande att det inte var en äldre alv som vägde varenda ord som en politiker.
    ‘Vi döms av vårt agerande.’ resonerade hon i respons till hans funderingar kring evigheten.
    ‘Är det själviskhet, att hoppas på något gott efter detta liv?’ undrade hon milt.
    ‘Det låter som om du gör goda val, Caz, samtidigt som du begrundar moralen i ditt agerande. Jag önskar jag kunde minska din tvivel, alla har vi demoner inom oss vi får slåss med – val vi önskar vi gjort om kanske. Men du är en god person, och jag är säker på att Erethil ser det, Caz.’ kanske skulle de enkla orden lätta hans hjärta lite.

    Hans fråga där efter gjorde henne tankfull, kanske hade mötet med döden denna dag gjort henne lite mer frispråkig i stunden.
    ‘Åh ja, klart jag funderar… Varför fick jag leva medan alla jag älskade behövde dö? Var det ödet, eller bara en slump, att jag i min äventyrslystna ambition låg i dvala medan mitt land var i krig? Varför har jag fått dessa krafter och detta långa liv, och andra inte… Jag kunde varit fri, men ändå valde jag att axla mina föräldrars mantlar, försöka återskapa fristaden de skapade.’ hon skakade på huvudet, och såg på honom igen, mötte hans blick.

    ‘Och ja, vad väntar bortom detta liv, är mina föräldrar där… I Erethils ljus nu?’ undrade hon och blickade upp mot stjärnorna.
    ‘Är alla de jag växte upp med där nu? Ser de mig? Svåra frågor som ingen av oss med säkerhet kan veta svaret på. Vi måste bara tro, och finna tröst, och hoppas på en bättre morgondag.’ Hon suckade lätt och reste sig.

    ‘Och på tal om morgondag, så måste jag erkänna mig besegrad. Det har varit trevligt att tala med dig. Efter denna dag måste jag försöka sova lite innan vi rör oss imorgon. Tack än en gång.’ sa hon, vidrörde honom lätt vid axeln, innan hon rörde sig till tältet hennes delegation förberett åt henne.

    Då morgonen kom var det frukostar som skulle ätas och andra förberdelser som gjordes. Alienna kom ut i sina reskläder igen, men hennes närmsta verkade ha andra åsikter. En viss spänning och hetsiga alviska ord kunde höras, men till sist fick hon ge sig och till sist satt även Alienna på en häst, klädd i en vacker alvisk rustning i Aliennas silver och gröna färger, Erethils stjärnor smyckade här och där, hennes hår i en lång fläta. Trots prakten och den glimmande solen i rustningen såg hon inte allt för nöjd ut, och snart red hon vid Caz sida igen.
    ‘Mina rådgivare tvingade på mig min rustning, med tanke på attacken igår.’ förklarade hon, och det var uppenbart att hon inte kände sig allt för bekväm i den utstyrseln.
    ‘Jag tror jag haft en på mig en gång innan. Det är okej, Caz, du får skratta.’ sa hon lite dramatiskt. Trots allt var hon inte alls lika van att röra sig bepansrad, så som Caz följeslagare säkert var. Och trots allt såg rustningen ut att vara mer dekorativ och ceremoniell än praktisk.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    För honom var det en obeskrivlig känsla som infann sig i hans bröst då Alienna både kallade honom god och att Erethil såg det. Att hon, den utvalda för deras fortsatta kamp på denna jord, bekräftade honom på det sättet. Han fann inga ord att tacka henne för det utan sänkte istället nacken i en ödmjuk nickning. Och visst skänkte hennes ord en tröst och lättade hans hjärta, även om hennes funderingar kring liv och död ändå fick honom att känna medlidande. Hon hade ju inte bett om det öde hon tillskrivits.
    “Det är jag som ska tacka dig,” Caz la handen över hjärtat då hon reste sig och sa adjö “För din vishet och vänlighet.”

    Morgonen grydde utan att någon attack skett under natten, och de flesta var vid gott mod efter att ha fått vila. Även om risken för att de skulle attackeras var någorlunda stor och de behövde komma iväg skyndsamt så var humöret på topp. Här och var hördes till och med skratt från människorna, något som inte hörts dagen innan. Luften var laddad av förväntan, en förväntan över någonting som förblev osagt dem emellan. Mycket till skillnad från den hätska diskussion på alviska vars anledning snart skulle göra sig känd.

    Caz red denna morgon på sin häst som var välryktad och tycktes ha återfått sina styrkor efter nattens vila. Han själv var nog inte riktigt lika välvårdad. Som bäst hade han lyckats tvätta av ansiktet från damm, svett och blod, men genomgående för människorna så verkade de inte ha slösat vatten på någon grundlig tvätt.

    Utan att ha kommit med några direkta order så höll sig flera av dem runt Alienna och hennes närmaste. Det var en tyst överenskommelse att hålla ett vakande öga på henne och att snabbt kunna skydda henne om de blev anfallna igen. Så det var kanske ingen slump då Caz fann sig vid hennes sida. Ett leende spred sig på hans läppar vid hennes ord och han kastade en snabb blick mot henne, vilket räckte för att se hur obekväm hon verkade.
    “Det skulle aldrig falla mig in att håna dig för en sån sak,” men skrattet var nära föreliggande i hans röst och han skakade på huvudet “Dina rådgivare vill dig bara väl. Och att du ska vara trygg,” hans leende blev aningen mildare då han vände blicken till henne igen “Det vill vi alla.”

    Något fundersamt synade han rustningen för att sedan möta hennes blick.
    “Men om jag får vara så fräck så hade det varit lättare att hålla dig säker om du hade något mindre uppseendeväckande,” han rynkade lite ursäktande på ögonbrynen “Fast dina rådgivare kanske vill att du ska göra ett uppseendeväckande intåg i Nela’theänas.”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Det föll sig rätt naturligt att Aliennas inre krets reste sig med Val’Erethkrigarna omkring sig, och medan det fanns en rätt allvarlig stämning över samlingen fanns det även hopp och en positiv stämning bland dem. Alver samtalade med människor, och det verkade finnas ett positivt försök till att bygga gemenskap. Alienna själv var kanske den som försökte att hålla humöret uppe trots gårdagens händelser, och hon gav Caz ett något lidande leende.

    ‘Ja, ja, jag förstår att de och ni alla vill mig väl. Men jag känner mig som en plåtburk.’ hon kunde inte annat än att skratta lite åt sig själv och galenskapen. Hur skulle alverna se på henne då hon närmade sig Nela’thaënas klädd i rustning?
    ‘Du lägger huvudet på spiken, det var exakt det jag försökte förklara åt dem. Jag är väl så gott som en måltavla även om rustningen kanske lyckas stoppa en pil eller två. Det andra är väl lika sant, uppseendeväckande och imponerande entré. Annars hade de väl tagit med något lite mer anspråkslöst.’ Hon skakade på huvudet, för att sedan se på honom igen och gick till lite mer allvarligare saker.

    ‘Så, har ni hört något från Mahadwen värt att anmärka? De delar vår tro, delvis är de våra allierade, men det är svårt att veta vad som gäller då de kämpar sinsemellan om dessa länder. Finns det något vi borde ta i beaktande medan vi närmar oss Nela’thaënas? Med lite tur kanske vi kan glida in i Nela’thaënas utan att dra till oss mer uppmärksamhet, men samtidigt vore det bra att stanna någonstans och ge de sårade en chans till säkerhet och vila.’

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Caz kunde inget annat än att le försiktigt då hon uttryckte sitt missnöje över sin rustning. Nu hade han visserligen inte haft någon nämnvärd kontakt med högättade eller nobla ledare men hur frispråkig hon var förundrade honom. Säkerligen kunde det inte vara någonting annat än ett gott tecken. Men samtidigt hade han en föraning om att hon skulle behöva deras hjälp mer än vad någon trott. Tanken fick honom att snegla bort mot hennes rådgivare och närmaste. Som på automatik mötte han en av sina bröders blickar, en som verkade fått samma tanke som han efter att ha överhört konversationen.

    Men hans tankegångar fick gå över till hästfurstarnas rike som de var väl bekanta med och han nickade lite fundersamt.
    “De flesta av oss har familj och vänner här. Vi känner folket väl och furstarna välkomnar oss så länge vi inte tar sida i deras maktspel,” började han förklara, rösten tveksam och han såg från Alienna ned till sin hästs man “Men jag tror det är bäst att fortsätta framåt så skyndsamt vi kan och bara stanna när vi måste.”

    Caz höjde blicken igen, ut över följet som red framför dem. Han hade visserligen fostrats i Erethils lära likt alverna, men de allra flesta av hans bröder och systrar var från mahadwen och följde således den vägen av Erethils lära. En han själv anammat mer och mer sedan han undkommit avfällingarna i Karm. Han visste dock att det kokade i Mahadwen och det syntes att han oroade sig av den rynka som han fick mellan ögonbrynen.

    “Hade det varit andra tider hade vi säkerligen fått fristad i Haedos, men de är inte på god fot med alver för tillfället. Förra året blev furstinnan av Iserion attackerad och tillfångatagen av alver, och arvtagaren till Haedos blev attackerad han med,” något besvärad kliade han sig på hakan där skäggstubbet börjat växa ut efter att ha varit på vägarna i en vecka.
    “Men jag är övertygad om att de kommer låta oss passera över deras land,” la han till med ett litet leende som var menat att muntra upp då han vände tillbaka blicken till henne.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Alienna höll så klart med honom i hans bedömning, bäst att pressa på och försöka nå deras mål så fort som möjligt även om det inte var det lättaste för de som var skadade.
    ‘Din insikt är värdefull.’ sa hon, visst hade hennes informatörer meddelat henne om läget men det var en annan sak att höra det från någon som hade mer direkt anknytning till området. Turligt nog verkade de få lov att passera Mahadwens länder utan större incidenter förutom några patruller som ville höra vilka de var och vart de var på väg. Men ingen hade någon större lust att inleda någon beväpnad konflikt med drottning Alienna, och de bestämda krigarna som red i hennes följe.

    Till sist kunde de äntligen vika av norrut i riktning mot Nela’thaënas och Dal’elath. Skogsporten, ingången till skogsriket, kom till sist emot följet och Alienna kände en viss känsla av både nostalgi och föraning då hon såg de enorma träden och grenarna som flätats samman för att bilda valvet som ledde till de enorma stigarna som skulle ta dem mot huvudstaden.
    ‘Detta blir vårt sanna test.’ sa Alienna, fortfarande klädd i den överdådiga rustningen.
    ‘Jag ber er, var på er vakt, och gör inget förhastat. Detta är känsliga tider.’ sa hon, även om Caz och de andra redan förstått det var hon tvungen att lägga lite tyngd på det. Hon var där för att visa sin respekt för en av alvernas viktigaste ledare, inte för att skapa problem så som hon gjort förra gången hon besökt Nela’thaënas.

    Så klart skulle det inte gå att komma in diskret med tanke på det nya gardet hon hade, men med tanke på vad som hänt och vad de gjort kände hon inte att hon kunde avfärda dem heller. Med lite hopp kanske de inte skulle behöva hamna in i en konflikt mellan rebellerna hon hört försökte agera mot Nela’thaënas regim.
    ‘Vi kom fram till sist.’ konstaterade Alienna då hon och Caz red genom skogsporten, in bland de enorma träden med sina grenar många hundra meter uppe som silade solens sken och gav hela skogen ett mystiskt ljus.
    ‘Jag gissar att vi kommer bli stoppade snart av gränsvakterna.’ förvarnade hon honom, men hon var inte så orolig för det, utan mest för hur deras ankomst till huvudstaden skulle tas emot.
    ‘Har du någonsin besökt Dal’elath förut?’ undrade hon, mest kanske för att få något annat att tänka på än sin egna oro.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Resan genom hästfurstarnas rike var alltjämt smärtfri, kanske för att ordet om deras tidigare sammandrabbning ännu inte spridit sig till spanarna som de mötte. Så där hade Erethil sannerligen stått på deras sida. Likaså gällande de som stannat kvar för att ta hand om de döda. Bara ett par dagar innan följet anlände till Nela’theänas så kom de ikapp, oskadda även de. Men deras riktiga prövning låg ännu framför dem.

    Så när portarna till skogsriket uppenbarade sig framför dem så var det inte en lättnandes suck som lämnade Val’eretherna, utan snarare sträckte de på sig i sadlarna. De kände alla till riskerna för överfall och hur svårt det var att upptäcka i skogen jämfört med de öppna fälten. Därför fick de nu förlita sig på sin tro och överlämna sig själva helt till Erethil. Caz likaså där han red jämte Alienna. Sammanbitet nickade han åt hennes ord, det skulle sannerligen bli en prövning och han kände redan hur tvivelns gift fick honom att sträcka sig efter sin magi, locka den till ytan och vara redo.
    “Var inte orolig, vi kommer följa dina order och se till att du är trygg. Vi är endast här som tjänare till Erethil och kommer inte lägga oss i politiken hos alver heller män,” hans röst var något lägre än vanligt, en reaktion på den sammanbitna vaksamhet som nu spridit sig bland dem.

    Men samtidigt kunde Caz inte låta bli att blicka upp mot trädkronorna där högt ovanför och drabbas av en nostalgisk känslovåg. Det hade gått flera år sedan han varit i skogsriket, en lång tid för en människa, men försvinnande kort för en alv. Motvilligt släppte han en gammalt minne från tankarna och vände blicken till Alienna.
    “Säkerligen, jag tror till och med att de avvaktat hittills för att skicka iväg några efter förstärkning. Inte för att det behövs, men vi ser inte ut som ett sorgetåg,” han log ett snett litet leende och synade hennes rustning för ett ögonblick, om än omedvetet. Hon såg ut som en erövrare. “Men jag har gott hopp om att vi kommer får passera, så snart de vet ditt syfte med besöket,”

    Hennes nästa fråga fick honom att le aningen bredare och han nickade då han kort såg upp mot lövverket ovanför dem. När han sänkte blicken till henne igen dröjde den nostalgiska glansen kvar i hans ögon.

    “Ett par gånger. Mina föräldrar tog mig till templet när jag var barn…” han dröjde kvar lite på orden, som om ett minne gjort sig påmint, men log sedan kort och fortsatte “Och så besökte jag templet igen när jag lyckats ta mig från Karm.”
    Han tänkte fortsätta men avbröt sig själv och höjde blicken då hans uppmärksamhet fastnade på något längre fram i deras följe. Ett följe som nu stannade in.
    “Gränsvakterna,” konstaterade han utan att faktiskt ha sett dem. Men han var säker på att de figurer som klivit fram på stigen var dessa. Han vände blicken till Alienna och böjde nacken i en vördnadsfull gest.
    “Jag följer dig för att tala med dem, om någon behöver föra talan å våra vägnar,

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Alienna hade gärna bytt från sin rustning till mer passande kläder, men här och nu kändes inte direkt som rätt tillfälle. Hon kände sig inte otrygg längre, inte här i Nela’thaënas, men hon bävade något inför de komplikationer hon skulle hamna i med tanke på följet hon hade. Liksom hos honom fanns det en viss känsla av nostalgi, men även sorg. Medan Nela’thaënas varit hennes barndomshem var de glada minnena dränkta i våld och sorg, skogen skulle nog aldrig bli sig lik igen. Hans ord drog henne åtminstone delvis ur sina mer dystra funderingar.
    ‘Kanske vägarna öppnas mer permanent snart igen för de som vill besöka templet, elle skogarna.’ sa hon lite hoppfullt, åtminstone kunde man hoppas att det skulle följa en tid av att försöka skapa fred mellan alverna i väst och människorna i öst. Lite visste hon att många kanske önskade att det var hon som skulle göra det.

    Då hans ord gick till gränsvakterna nickade hon, trots allt kunde hon se dem nu där hon bara känt deras närvaro och blickar innan. En liten nickning gav hon honom, och Alienna gestikulerade åt sitt följe att avvakta. Långsamt närmade de sig vakterna, och en av dem med sänkt båge i hand steg fram.
    ‘Jag är Keldur, befälhavare över gränsvakterna här.’ hälsade han på alvernas språk och betraktade dem, inte direkt misstänksamt, men tiderna var vad de var. Och det var ett sekel sedan Alienna senast besökt skogarna, och hon var i sällskap med människor.
    ‘Gränserna är stängda för besökare som inte är personligt inbjudna av prinsessan Selyana. Vad är ert ärende här?’

    Alienna höll sig neutral, även om situationen frustrerade henne något.
    ‘Säkerligen är gränserna öppna för drottning Alienna av Aldiea och hennes följe, som kommit för att visa sin respekt för drottning Nearenas, och delta i prinsessans sorg?’ frågade hon, något menande. Ett ljus verkade tändas i gränsvaktens ögon, men samtidigt fanns där en stor förvirring med då han sneglade på Caz. Men en bugning fick de åtminstone.
    ‘Jag ber om ursäkt, ers höghet, vi hade inte blivit informerade om att ni skulle anlända.’ sa han lite mer diplomatiskt, och blev avbruten att säga mer innan Alienna talade vidare.

    ‘Mitt följe har blivit attackerat, många har dött, och fler är i behov av hjälp. Den enda orsaken till varför så många av oss står här idag, om än alls, är på grund av de tappra krigarna av Val’ereth som kom till vår undsättning.’ hon gjorde en gest åt Caz.
    ‘Detta är Caz Ar’Amil, som för deras talan.’ Keldur såg på Caz, men det fanns en djup misstanke och ogillande där i hans blick som han inte kunde maskera.
    ‘Människorna kan komma, som dina gäster, ers höghet, men de får inte ta med sina vapen, och de måste bära ögonbindel.’ sa han simpelt, det verkade inte finnas utrymme för diskussion där, åtminstone inte enligt Keldur. Alienna grimaserade, men ville inte slösa tid på att argumentera, och såg på Caz som för att se ifall han accepterade detta.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Med en halv hästlängd bakom följde Caz med Alienna under tystnad. Både han och de andra var där för att tjäna och hjälpa henne och det passade således att stanna samma avstånd bakom. Hans blick gick från gränsvakten som talade, Keldur, bort till de andra, synliga som de som tryckte bland träden. Det var bara bugningen som han svarade på med en vördnadsfull nickning, annars höll han sig tyst då Alienna och Keldur talades vid. När slutligen Keldur gav sina villkor och en ogillande blick höjde Caz knappt märkbart på ögonbrynen.

    Någon annan som också kunde alvernas språk men som var klart mer sarkastiskt lagd från hans följde fnös till bakom dem. Caz ignorerade gesten och gav Alienna en kort blick innan han åter mötte gränsvaktens.
    “Vi kommer med glädje lämna våra vapen till prästerskapet i Erethils tempel. Säkerligen så har ni förståelse för att vi inte kan lämna drottning Alienna och hennes sällskap utan vårt skydd förrän vi anlänt till staden? Inte i dessa oroliga tider med rebeller och avfällingar?” hans röst var neutral och uppriktig. Den oro han yttrade om rebeller syntes också i den lilla rynka han hade mellan ögonbrynen.
    “Vad gäller ögonbindel så gör vi det som känns bäst för dig Keldur. Jag och flera av oss andra hittar vägen både med och utan,” det fanns inget hån i hans röst, men han underströk sin poäng genom att verkligen låta sin dialekt från skogsalverna att skina igenom. Han talade deras språk som de själva och inte med den sedvanliga brytningen människor brukade ha. Återigen bakom honom hördes en kommentar, ett litet skratt mellan män som undrade om de tänkt sätta ögonbindel på deras hästar också.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Alienna såg inte riktigt nöjd ut över denna dom, eller att bli stoppad av en gränsvakt på detta vis. Hon var ju, trots allt, en drottning även om hon oftast var lite mindre viktig av sig än många.
    Keldur såg i sin tur inte nöjd ut över att bli tilltalad av en människa på sitt egna språk, speciellt då bemötandet var sakligt. Det var alltid lättare att vara otrevlig mot idioter och illvilliga personer utan resonabla kommentarer.
    ‘Bäste kapten Keldur, jag finner detta högst opassande. Dessa män och kvinnor är alvernas fränder och trogna till Erethil. De har spillt blod, både det av fiender och sitt egna, för att skydda alver de kunnat låta gå sitt öde till möte.’ sa Alienna då hon inte kunde hålla sig längre, och återigen kändes det något spänt i luften runtomkring henne då hennes ton blev hårdare.

    ‘Jag tar på mig ansvaret, och i slutändan är det Eärmelindo som beslutar vem som får stiga in i Dal’elath, om ni inte ni gjort radikala förändringar i ert förfarande sedan jag var här sist?’ frågade hon. Keldurs hållning verkade flagna något under blandningen av Val’erethernas sarkastiska kommentarer och Aliennas stränga blick. Han fick ta den diplomatiska vägen och böja huvudet för drottningen.

    ‘Som ni säger, ers höghet, de är under ert beskydd och ert ansvar. Men de måste lämna sina vapen vid templet innan de får tillgång till huvudstaden.’ envisades gränsvakten, men budet om ögonbindel verkade glömmas och Alienna nickade utan att ge Keldur någon mer blick. Att behöva göra en avstickare till Erethils tempel kunde väl inte ta allt för länge, även om hon inte tyckte om det. De hade rest en stund förbi deras första stopp då en annan gränsvakt närmade sig Alienna och Caz.

    ‘Ers höghet, jag måste varna er om rebellerna som kallar sig Akh’Nairfindë som rör sig bland dessa delar av skogen och skapar ofta oreda bland konvojerna. Det skulle inte förvåna mig om de skulle vilja stoppa er från att nå Dal’elath, med tanke på att ni är en högalv. De har förkunnat att skogen ska befrias från högalvernas styre.’ Alienna nickade och tackade för varningen, för att se på Caz lite allvarsamt.

    ‘Det ser ut som om stämningen har försämrats rejält sedan jag senast besökte Nela’thaënas. Har ni själv stött på några av dessa rebeller?’ undrade hon. Åtminstone hade de inte tagit ifrån dem möjligheten att försvara sig själva, om det skulle behövas.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Caz följde den fortsatta konversationen med en likgiltig min, även om han kände hur hjärtat slog hårdare av någon sorts vördnad och stolthet när Alienna tog deras parti. Såklart var de inte ett dugg nöjda över att behöva lämna sina vapen, men alternativet hade kunnat vara att inte följa Alienna till staden. Eller att gå mot hennes order om att inte göra någonting förhastat.

    Väl vid templet hade Caz gärna stannat en längre stund men kunde nästintill känna Aliennas otålighet så det blev en ytterst kort visit för att lämna sina vapen. Flera av Val’eretherna stannade dessutom kvar, framförallt de som var skadade men även andra. Resten av dem följde Alienna vidare mot alvernas stad.

    Eftersom de inte hade sina vapen längre var minerna allt mer allvarliga nu, ögon vaksamma och konversationer lågmälda. Caz och de andra som blivit skolade i magi spred strategiskt ut sig i följet, även om de såklart koncentrerade sig på Alienna och hennes närmaste. Vakten som närmade sig med besked om alvrebellerna luftade i princip bara denna extra vaksamhet och oro som orsakade den höjda vaksamheten.

    Caz blick mötte Aliennas och han gjorde en lite fundersam min. Han visste vad namnet betydde och det gjorde honom lite illa till mods.
    “Vi har aldrig mött dem, men det var nog de som var bakom attacken mot furstinnan Belasante. Vad vi förstått det så är det nog därför hästfurstarna satt upp vaktposter i gränsen till skogarna,” sa han avvaktande och såg fundersamt in bland träden “Så troligtvis de som gjort att människor inte vågar vallfärda till templet utan vänder sig till sina gamla hednaplatser och dessutom gör banden mellan hästfurstarna och Järnporten starkare” en liten grimas åtföljde hans ord. Om det var över hednatron eller politiken förblev osagt. Han vände tillbaka blicken till Alienna igen, de gröna ögonen tankfulla och fyllda med oro.
    “I vilket fall bör vi skynda oss, de slåss utan heder och kan enkelt gömma sig bland träden,”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Alienna hade hört ungefär samma sak, men rapporterna hade varit sparsamma.
    ‘Och därför drottning Nearena lämnade Nela’thaënas för första gången på flera århundraden, för att försöka lösa konflikten med Iserion diplomatiskt.’ tillade hon, det var lätt att dra slutsatsen att drottningens död var rebellernas fel, åtminstone i regimens ögon.
    ‘Ja, låt oss röra oss.’ sa hon, och lät blicken fara lite hit och dit bland träden. Att de var bevakade och följda av regimens soldater var hon väl medveten om, men frågan var vilka andra ögon och vapen som lurade där bland trädens skuggor och kamouflage. Om något hände utanför kulisserna fick de inte reda på, men det kändes som om den farliga atmosfären lättades något då de plötsligt kunde höra vatten porla och de nådde en glänta med en vacker rundad bro som gick över vattendraget. Bortom kunde man ana huvudstadens konturer med sina höga träd tjocka som vakttorn i Hannadon, med boningar i stammarna eller på plattformer byggda bland de enorma grenarna.

    Vid bron väntade stadens väktare Eärmelindo, en av de äldsta levande alverna, hans långa gyllene hår som en mantel klädd i en vit skrud, skarpa drag och lika skarpa men vänliga ögon som studerade Alienna och hennes följe. Gränsvakterna med Keldur i spetsen ställde sig mer i bakgrunden, och verkade överlämna dem till Eärmelindo. Först steg Alienna ned från sin häst och gick fram för att omfamna den äldre alven i en gest som inte var speciellt regal, uppenbart att det fanns en varm relation sedan förr där. De samtalade kort privat, innan Alienna vände blicken åt Caz för att gestikulera åt honom att stiga fram på bron. Platsen tycktes nästan bortkopplad från resten av världen med sin skönhet och sitt lugn.

    ‘Eärmelindo… Detta är Caz som talar för männen och kvinnorna i mitt följe jag berättade om. Erethiltrogna krigare som kom till min undsättning. Caz, du känner säkert till stadens väktare Eärmelindo från förr.’ den äldre alvens blick studerade Caz vänskapligt, men det fanns något där med som sa att han såg mer än bara deras yttre, kanske det med en gåva från Erethil.
    ‘Caz Ar’Amil, du har vuxit mycket sedan du sist befann dig här, och en lång väg har du vandrat… Men Erethils ljus lämnade dig aldrig, trots flera försök att indoktrinera dig till Athalska tron.’ konstaterade han, som om han läste Caz berättelse, och kanske skulle krigaren känna Eärmelindos varma närvaro nudda vid hans sinne.
    ‘Och nu är du här, med drottning Alienna. Säg mig, vart ser du att din väg bär dig, och vad tar du med dig till Dal’elath?’ undrade han, och det fanns något ödesmättat i frågan, som om det var vad som skulle avgöra hans inträde till huvudstaden.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Lättnaden då de äntligen nådde fram till den rundade bron gick nästan som en suck genom Val’ereterna. Av dem som hade följt med från templet hade färden verkligen gjorts på nålar, ingen särskilt belåten över att ha gjort färden utan vapen. Men Erethil hade vakat över dem och det fick Caz att le då han såg mellan sina bröder och systrar.
    “Erethil är med oss, vår sköld och fästning,” de lovprisande orden gick lågmält genom gruppen då de alla stannade och Caz vände åter blicken mot bron och figuren som stod där. Men först gick hans tankar till den oro han känt då de rest genom skogen och han skämdes över sin tvivel. Aldrig skulle han tvivla igen lovade han under andan och en längtan efter att få vara ensam med sina tankar och Erethil sköljde över honom. Men han behövde hålla både mod och styrka uppe en stund till, för nu väntade den gränsvakt som skulle avgöra om de fick komma in i staden eller inte.

    Nej, påminde han sig själv då han satt av sin häst, det var Erethil som skulle berätta hur deras resa skulle fortsätta. Caz lämnade över tyglarna till en av sina bröder och gick fram till Alienna och Eärmenlindo. Mellan dem kände han sig åter som ett barn, någon som aldrig sett årstidernas växlingar eller stjärnornas eviga dans. Insikten gjorde honom ödmjuk och han la handen mot hjärtat då han vördnadsfullt böjde nacken som hälsning på väktaren. Caz kunde känna den andres närvaro och gjorde inget motstånd mot det heller.

    Han sträckte åter på sig och mötte alvens blick. Frågan var helt klart ödesmättad och av betydelse, men han förlitade sig på sin tro då han svarade.
    “Jag följer den väg Erethil lagt vid mina fötter, vart den för mig vet endast hon, men om jag inte går vilse så kommer den slutligen ta mig till hennes eviga famn,” hans ord var uppriktiga och det fanns varken tvivel i hans röst eller hjärta. Med en enkel och ödmjuk gest höll han ut handflatorna framför sig.
    “Och det enda jag tar med mig är min tro till Erethil och hennes vilja. Jag liksom mina systrar och bröder. Vi ämnar endast stanna så länge drottning Alienna stannar, eller till dess att hon önskar oss lämna hennes sida.”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Alienna tog ett steg åt sidan för att låta Caz och Eärmelindo ha sitt samtal, trots allt var det inget hon kunde påverka annat än att ge Caz ett uppmuntrande leende och en liten nickning då han talade. Hans övertygelse var tydlig, vilket i sig var rätt anmärkningsvärt.

    Stadens väktare studerade Caz ögon då han talade, som för att känna av sanningar och falskheter där, på samma vis som hans sinne nuddade vid den unga mannens.
    ‘Jag känner en stark hängivenhet, trots att ni inte spenderat mycket tid vid Aliennas sida.’ konstaterade han.
    ‘Men heller känner jag ingen falskhet i dina ord och din övertygelse. Du, unge Caz, får passera och följa Alienna in i Dal’elath.’ förkunnade han lugnt.
    ‘Men jag måste även ge er en varning…’ hans ton var lite allvarligare, och blicken likaså.
    ‘Drottningen Nearenas död har lagt ett hölje av sorg över vårt land och vår huvudstad. Många kommer i er att se de skyldiga för drottningens död.’

    Alienna tackade Eärmelindo, och tillsammans med Caz tog de sig över bron till andra sidan. En efter en pratade Eärmelindo och släppte in de som han bedömde värdiga och rättfärdiga nog att få ta del av vad Dal’elath hade att erbjuda.
    ‘Vi kom fram.’ konstaterade hon, det var en betydligt mindre skara alver i hennes följe nu än de som kommit med från Aldiea.
    ‘Amynea, var vänlig och rid i förväg och förbered gästboningarna för vår ankomst.’ bad hon en av damerna, och gestikulerade åt en annan.
    ‘Anharal, följ med Amynea och förbered mina kläder, jag vill byta till något mindre betungande så fort som möjligt. Caz och Val’erether, ni är med mig.’ sa hon och började röra sig mot de enorma träden till fots, medan någon annan i hennes följe tog hand om hennes häst.
    ‘Du talade väl inför Eärmelindo.’ berömde Alienna Caz.
    ‘Och likväl måste jag nu vara helt säker på att dina ord är sanna, annars hade han inte släppt in dig.’ hon log mjukt.
    ‘En så trogen beskyddare, jag känner inte att jag förtjänat sådan tillgivenhet.’

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Caz mötte lugn väktarens blick, trygg i sin övertygelse och hängivenhet i Erethil, även om han kände den andres närvaro på ett sätt som säkerligen skulle kunna få en syndare att gråta. När den andre förkunnade att han kunde passera sänkte han blicken i en tacksam nickning, för att se tillbaka upp, även han med en allvarligare min.
    “Jag tackar dig för varningen. Vi förstår att hennes död tagit hårt på många,” han nickade återigen till väktaren innan han och Alienna passerade över bron där de båda väntade in resten av följet.

    Av alla de Val’erether som valde att ställa sig framför Eärmenlindo så fick alla passera bron, men det var fler än ett par som inte ens steg fram. Caz betraktade dem från andra sidan och visste vad som gick genom deras tankar och hjärtan. Om de tvivlade på sig själva skulle även Eärmenlindo göra det, och då var det bättre att inte alls stiga fram. Istället skulle de tillsammans med hästarna ta sig längre ned längst vattendraget där både hus och tavernor välkomnade de resande som inte fick, eller ville, resa in i staden.

    Så då den sista passerade över bron och Caz kunde se hur dessa få med deras hästar började röra sig nedströms så vände hans sig till Alienna där hon börjat ge instruktioner. Med bara en nickning följde han och de andra med henne mot träden som utgjorde staden längre fram. Hennes beröm fick honom att le försiktigt och han sänkte blicken mot marken i ren blygsamhet. Han förtjänade inte att bli så smickrad av beröm, han hade ju trots allt bara följt Erethil.
    “Det jag sa menade jag. Jag följer endast den väg Erethil lagt framför mig. Hade hon velat att jag inte kommit hit hade hon sett till att Eärmenlindo nekade mig,” han höjde blicken till henne. Ett litet skratt lämnade honom och han skakade på huvudet med en besvärad rynka mellan ögonbrynen.
    “Jag är oförtjänt av ditt beröm. Jag vet inte vilka prövningar och faror som kan väntas här. Men jag hoppas att jag kan leva upp till det,” han höjde blicken ytterligare och tog in omgivningarna. Atmosfären i sig var annorlunda här, som om allt hade tt lugnare tempo. Stadigt och beständigt inför tidens tand.
    “Vad önskar ni att göra nu drottning Alienna? Säg vad vi kan göra för dig så ska det bli gjort,”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    De drog till sig en hel del blickar av alver de passerade, delvis för att vissa kände igen Alienna och gav henne en bugning – och andra med varierande grad av misstanke eller förvåning över att se människor där. Deras emblem skapade så klart en viss grad av förvirring med, även om det inte var helt ovanligt med Erethildyrkande människor var det länge sedan någon skymtats här.
    ‘Så lätt det verkar att följa den övertygelsen. Men du har väl rätt, om Erethil hade något att invända skulle hon säkert göra det.’ sa hon med ett nästan finurligt leende, för att sedan vifta lite åt hans kommentar.

    ‘Vad är livet utan lite spänning och fara? Men vi borde vara rätt säkra här i Dal’elath.’ åtminstone hoppades hon så var fallet, och verkade vara på lite bättre humör nu då de väl var framme. Vid hans sista kommentar såg hon igen lite lekfull ut en stund.
    ‘Vad jag önskar? Vad som helst?’ frågade hon, med en spelad lurighet där, innan hon sedan bara skrattade till ett varmt skratt och skakade på huvudet – inte speciellt regal av sig kanske just då. Men det var skönt att vara i Dal’elath, trots vad de hade fått uppleva och vad som väntade till trots.

    ‘För tillfället tror jag allt jag behöver är en eskort till min boning här, och sedan tror jag vi alla behöver tvätta av oss och göra oss presentabla. Kom nu, herr Caz!’ sa hon och tog hans hand för att röra sig ivrigt, och en stund senare kom de till trädet och boningen som var hennes. Alienna insisterade så klart på att Caz och de andra krigarna skulle följa med och inte bo någon annanstans, så de fick klättra upp längs med naturliga trappor som verkade växa ur trädens bark, tills de kom upp till en plattform med utsikt över havet av skog. Längs med stammen fanns flera våningar, och med en trött och halvt frustrerad suck steg hon in, där de hon skickat på förhand väntade.
    ‘Hjälp mig av denna förbenade rustning nu!’ beordrade hon i generell riktning till de närvarande.
    ‘Och ni andra kan väl ordna bad och dryck åt sällskapet?’ tillade hon. Alverna skyndade sig iväg för att lyda deras drottnings befallning, och lite menande såg hon på Caz.
    ‘Du har väl erfarenhet med sådana här tortyrredskap?’ frågade hon.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Caz verkade inte brydd över blickarna som vissa av de passerande alverna gav honom och hans egna, vilka verkade ta det med blandade känslor. Vissa verkade lika obrydda, andra för hänförda av staden runt omkring för att bry sig, andra snörpte på munnen. För hans egna del så var han ändå brydd, även om han inte visade det, men det stack till i hjärtat över att mötas av denna misstänksamhet. Även Aliennas ord om lättheten att följa Erethils väg gjorde att hans hjärta kändes tyngre. För egentligen borde det väl kännas lätt, och ändå var ändå varje dag en kamp om vad som var rätt och vad ett felsteg kunde kosta.

    Som tur var så fortsatte Alienna med sin lätta lekfullhet och fick honom att släppa sina grubblerier för stunden. Istället drog hon med honom i en entusiasm han inte alls var beredd på. Det smittade av sig även om honom och lockade fram en lättnad över att vara framme såväl som ett leende på hans läppar vilket inte ens de många trapporna lyckades ta död på.

    Varken Caz eller de andra Val’ereterna motsatte sig hennes önskan om att de skulle bo där, i sanning var det bara fördelaktigt att de kunde vara henne nära. Så väl uppe såg de sig omkring inte bara för att beundra utsikten, utan även för att förstå omgivningen. Han själv hade inte lämnat Aliennas sida och sänkte blicken med ett litet leende då han nickade åt hennes fråga.

    “Jag hade inte benämnt det tortyrredskap, men jag är glad att det visade sig vara helt onödigt att du bar den,” han småskrattade faktiskt då han sa det, även om han såklart var uppriktigt glad över rustningens överflöd under resan.
    “Kanske har jag också varit borta från alvernas rike så pass länge,” fortsatte han då han flyttade sig närmare och började lossa rustningens spännen “… att jag förvånas över att ingen omedelbar och våldsam reaktion utlösts av att du faktiskt återvänt hit.”
    För ett kort ögonblick mötte han hennes blick, nästintill menande, som att det fanns något osagt bakom hans ord som hon borde ha förstått.
    “Men det lär väl säkerligen ske förr snarare än senare? Om än inte så våldsamt eller dramatiskt,” avslutade han sitt resonemang och fortsatte att spänna upp rustningens fästen.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Alienna suckade lättat då han hjälpte henne komma ur plåtarna och tyngden lämnade hennes trötta rygg och axlar.
    ‘Du har väl rätt, så klart, jag borde vara tacksam för er omtanke.’ sa hon, kanske lite skamset, men det var ändå svårt för henne att uppskatta plåthelvetet hon fått bära. Hon mötte Caz blick hastigt.
    ‘Jag är tacksam.’ rättade hon, så han inte skulle tro hon var en bortskämd ädling, vilket hon säkert var i viss mån, hur mycket hon än önskade att hon inte var det. Vid hans påpekade såg hon lite bekymrad ut en stund, och nickade över hans observation.

    ‘Alver är som gamla träd och ringarna på den stora spegelsjön. Det tar lite längre att få dem i gungning än människor, men då de väl väcks ur sin slummer är det svårt att lugna ned rörelserna.’ sa hon.
    ‘Mitt anländande i ert sällskap kommer garanterat sprida rykten snabbt, och imorgon tror jag vi får vara förberedda på de reaktioner du befarar.’

    Tillsammans fick de till sist av henne all metall, tills hon kunde röra sig lite mer fritt iklädd en blå gambeson och lämnade lite nonchalant rustningdelarna som någon tjänare skulle få ordna upp.
    ‘Kom, jag behöver ett glas vin. Dricker du, herr Caz?’ frågade hon och såg på honom över axeln då hon rörde sig till en dryckeskabinett och hällde upp ett glas åt sig själv med alviskt vin, för att se på honom frågande.
    ‘Jag vill gärna höra dina åsikter om hur vi ska förbereda oss på eventuella sammandrabbningar, om sådana uppstår.’

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Caz nickade tankfullt åt hennes ord om alverna medan han fortsätta att hjälpa henne ur rustningen. Han hade aldrig tidigare reflekterat över hur segregerade alverna av Nelathëanas var, hur de isolerat sig från människors riken. Han kunde inte hindra sig själv från att fundera på vad det betydde för honom, han som växt upp bland dem.

    Åt Aliennas fråga skakade Caz på huvudet.
    “Snälla, du behöver bara kalla mig Caz,” formaliteten över att hon kallade honom herr var han inte värdig och han sänkte blicken till sina händer han knäppte framför sig. Men han höjde snart blicken igen med en liten grimas.
    “Tja…” fundersamt såg han ut mot balkongen och staden utanför. De var i en situation som inte var önskvärd, utan vapen och troligtvis hårt bevakade. Minst snedsteg från honom eller någon av hans bröder skulle säkerligen inte tolereras. Efter en stunds tystnad så suckade han och vände blicken till Alienna.
    “Vi får hoppas att det inte kommer till det,” hans röst var uppriktig, men samtidigt så var han osäker på hur mycket av deras initiala plan han kunde och borde avslöja för henne. Trots allt hade han sett hur hon var mer än villig att offra sig för sitt folk och sina nära.
    “Istället får vi hoppas att den reaktion som blir, inte innehåller något våld. Även om du kan vara säker på att vi kommer att skydda dig in i det sista, med eller utan vapen.”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Alienna hade i slutändan inte förväntat sig så mycket mer, men det var väl lika väl att han med sin insikt bekräftade hennes tankar.
    ‘Vi får hoppas att det inte kommer till det.’ höll hon med då hon upprepade hans ord, ett samförstånd dem emellan. Ett mjukt leende gav hon honom då han lovade skydda henne.

    ‘Åh jag tror inte vi är i någon verklig fara här.’ hon hoppades det innerligt åtminstone.
    ‘Kritiska ord kommer säkert lindas in i honung och silke av rådsmedlemmarna, men att någon faktiskt skulle ta till våldsamheter här i Nela’thaënas hjärta tror jag inte. Här är vi skyddade från rebeller och fiender.’ det kanske var mer intalan än fakta, men hon orkade inte tänka dystert mer denna dag. En liten suck gav hon då han skakade huvudet till vinet, och hällde upp åt sig själv klart vitt vin ur en vacker flaska.
    ‘Inget vin ens om jag beordrar det?’ frågade hon lekfullt med en retsam glimt i ögonen, hon kände på sig att han inte skulle neka henne men samtidigt var hon nog för snäll för att utnyttja den makten bara för sitt egna nöjes skull.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Ett lågt, aningen roat skratt lämnade honom åt hennes ord om silke och honung. Det var inte hans plats att tala om sådant men han nickade trots allt instämmande men sänkte blicken till golvet. Han hoppades dock att hon hade rätt, att de inte var i någon fara för livet. Kanske bara sina egon, vilket alltid skulle läka.

    Vid hennes nästa fråga höjde han blicken och begrundade henne en kort stund. Som om han funderade på hur mycket som fanns bakom hennes ord.
    “Jag tror inte du skulle beordra mig att göra någonting som stred mot min moral eller heder,” sa han slutligten med ett snett och något melankoliskt leende. Hans blick stannade vid henne ytterligare en stund innan han vände bort den. Nästintill rastlöst och lite planlöst började han gå runt i rummet, uppenbart med någon besvärande tanke i sinnet. Han visste att han borde försöka slappna av, nu när de nått fram till Nela’theänas. Men samtidigt var han otålig för det som komma skulle. En ytterst mänsklig känsla som han kom på sig själv att känna och han stannade för att vända sig mot Alienna igen.

    “Nu när vi slutligen nått fram, vad önskar du få uträttat först?” frågan var saklig, blicken sänkt i respekt.

Viewing 20 posts - 21 through 40 (of 49 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.