Post has published by Zollyx
Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 37 total)
  • Rollspelare
    Member since: 16/04/2021

    Elyonora hörde inte något av vad den monotona hesa rösten som tillhörde prästen sa. Hon hade gått som i trans i flera dagar nu. Hört vad som sades men inte registrerat något av det.

    Hon hade reagerat på tilltal, svarat artigt och belevat. Betett sig som folk väntade sig att en ung dam skulle i en situation som denna.

    Nu var hon tacksam för den skira slöjan som dolde hennes ansikte.

    Hon kunde släppa gården lite. Låta den artiga masken falla. Besvikelsen av att hennes föräldrar endast skickat ett brev. Ett opersonligt sådant. Kyliga gratulationer till hennes äktenskap och en artig ursäkt till att de inte kom på tillställningen. ‘ din lillebror har börjat få tänder och de kunde absolut inte lämna honom till hans amma så länge som det skulle krävas för att medverka i festligheterna’

    Hon vaknade ur sin trans av sin ammas höga snyftning. Hon kunde inte låta bli utan att le. Irene fällde de tårar som elyonora vägrat fälla. Hon var en dam. Och som en sådan hade hon inte råd att visa känslor. Inte längre.

     

    Hon vågade sig på att snegla mot mannen som hon medvetet ignorerat fram tills nu. Hennes blivande make. Hennes blivande fångvaktare. Hon borde vara tacksam för att han inte va en gammal man. Men samtidigt så skulle det vara svårare att göra sig till änka med en frisk och stark ung man. Kanske kunde hon förgifta honom?  Hon hade hört skvaller. Han va en oäkting. Irene hade fått ett rejält utbrott när hon hört. Hur kunde Elyonoras föräldrar håna henne genom att gifta bort henne med en oäkting?!

    Elyonora hade inte brytt sig nämnvärt. Han skulle ändå dö. Oäkting eller inte.

    Hon tog ett djupt skakigt andetag och försökte dölja sina darrande händer i klännings vecken.

    Hon va rädd. Men endast hennes händer förrådde henne. Ansiktet va en blek vacker mask av behaglig oskuld. Lugn acceptans av hennes situation.

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Hulrik var fokuserad, han stod med sina händer slutna bakom sin rygg och lät sin blick vandra mellan prästen och hans blivande hustru. Han var allvarlig, då det var en allvarlig situation, han hade blivit ombedd av Eskel och Torkel att gifta sig med ett annat hus, med förhoppningen om att detta skulle ytterligare etablera båda husen inom det politiska landskapet. Hulrik var inte dum, han förstod att han var av politiskt lågt värde som oäkting, men han ville ändå visa att han var användbar. Det hade shockat honom när de frågade, men bara kortvarigt, då han snart kom ihåg att Eskel hade väldigt få söner relativt till döttrar.

    Prästen pratade på, och Hulrik nickade och svarade när det var förväntat av honom, men i huvudsak vilade blicken på kvinnan intill honom. Hans uttryck saknade glädje dock, då han gärna hade lärt känna henne innan det var dags, vem vet vad han gifte sig med för sorts kvinna. Han ville inte ha någon trofé att sätta på hyllan, han var inte intresserad av det politiska. Han ville ha en utmaning i den han valde att gifta sig med, han ville gifta sig med styrka, mod, och envishet. Han tittade noga på varje detalj på henne för att försöka förstå vem han gifte sig med, och darrningarna var det som utmärkte sig mest, utöver faktumet att hon knappt tittade på honom.

    Hulrik var ung, nyligt tjugo, och kunde inte mycket om politik. Han kunde jaga och fiska, han har brottats med vildsinta vilddjur, han har gått vilse och levt på svältgränsen i veckor, och utmanat vinterkyla och sommarhettor, men aldrig har han varit så nervös som inför tanken att lämna Österhamn och påbörja ett politiskt liv i Hannadon, för det var vad han förväntade sig skulle hända härnäst. Vad hade han att bidra med där? Fanns det ens jaktmarker nära? Vad skulle han göra, som alltid gått ut och jagat när han varit arg, ledsen, uttråkad, eller annat. Han var inte ens bekväm i de sköna finkläderna, han ville ur skjortan, ur de lena byxorna, han ville röra om i håret sitt så det inte var så perfekt. Han kände sig falsk.

    Prästen bad plötsligt om hans hand, och han sträckte ut den. Prästen bad detsamma från Elyonora. Avsikten var att binda deras händer samman med en tygbit för att symbolisera deras förening och avsluta cermonin. Hulrik tvekade inte, han ville bli klar med detta, och hoppades att han snart skulle få spendera tid med kvinnan han nu var fast med livet ut.

  • Rollspelare
    Member since: 16/04/2021

    Hon hörde prästen be om hennes hand och rynkade förvirrat på ögonbrynen. Hon hade varit så djupt i tankar på mord att hon glömt bort var hon var. Hon tog ännu ett djupt andetag och slätade ut sitt ansiktsuttryck. Hon höjde sin hand och svor inombords av att den darrade. Hon knöt den så att hennes knogar vitnade och slappnade sedan av.  Den hade slutat darra. Hon stod med stolt hållning trots sin ringa längd.  Prästen band deras händer. Hon stirrade på symbolen för slutet på hennes frihet innan hon höjde blicken mot hennes make. Det kunde ha varit värre. Antog hon. Hon hade hört om andra som gifts bort med fula gamla män. Hon studerade honom. Han såg obekväm ut. Han såg inte glad ut. Kanske han var lika ovillig som hon? Kanske hade han älskarinnor som han hellre ville vara med? Hon försökte sig på att ge honom ett av hennes mest charmerande leenden. Hon visste att hennes ringa ålder och utseende fick henne att se oskyldig och ömtålig ut. Kanske kunde hon dra nytta av detta? Kanske kunde hon dra nytta av honom? Tiden skulle utvisa det. Och med det utvisa ifall han skulle få leva eller dö.

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Hulrik släppte ut ett långt andetag när cermonin avslutades. Prästen höll dem båda om de bundna händerna och sa några säkert uppmuntrande ord, Hulrik lyssnade inte så noga. Han frigjorde sina händer när det var okej att göra det, men behöll tygremsan. Sentimentalitet möjligen. Han mötte Elyonoras blick och försökte besvara hennes  vänliga uttryck, men nervös var han fortfarande.

    “Ja vad händer nu egentligen? Låste vi precis in oss i ett sjunkande skepp tillsammans?” Han visste inte riktigt vad han skulle säga. Hon hade förstås mycket mindre till val här än vad han hade, men han hade egentligen inget val i frågan heller. Det var det nya livet som politiker i Hannadon, eller trampa vatten i Österhamn som jägare. Han ville mer än att bara jaga, även om ingenting var roligare än att jaga ett farligg byte. Kanske var det dags att se över hur man definierade byte, och börja jaga politiskt inflytande istället. På något sätt borde det han kunde vara applicerbart i hans nya verklighet.

    “Vad gör vi nu? Min familj är inte här, ingen av betyselse. Går vi och hälsar på din?”

  • Rollspelare
    Member since: 16/04/2021

    Hon såg på honom där han höll i tygstycket.

    Hans ord fick hennes ögon att vidgas av förvåning.

    Sen gjorde hon något hon inte gjort sedan hon blivit beordrad att gifta sig. Hon skrattade.

     

    ” Om så är fallet så ser vi till att alla andra sjunker med oss”

     

    Svarade hon tyst med en okynnig blick.

    Hans nästa fråga fick henne att rycka på axlarna. ” Min familj är inte heller här. Bara mitt tjänstefolk…”

     

    Hon vände blicken mot Irene och log varmt.

     

    ” Jag tror att det bästa vore att sätta oss till bords och äta så att de som arbetat så hårt för det kan glädjas av sitt arbete.”

     

    Hon sträckte fram sin hand i väntan på att han skulle leda henne.

     

    Åter igen darrade den.

     

    ” Det kanske även skulle vara passande att lära känna varandra nu när vi är makar. Till exempel. Vad förväntar du dig från mig som din hustru? “

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Hulrik tog hennes hand med båda sina och ledde henne formellt tvärs genom rummet till deras säte i bortre änden. Innan de satte sig ner höjde Hulrik rösten och talade till rummet.

    “Låt inte maten bli kallare än den redan blivit. Ät, alla! Uppskatta särskilt vildsvinet, det är en order, jag har fällt det själv!” Han log och satte sig ner med henne. Efter att de satte sig, satte sig även resten av rummet. Han vände sig till sin hustru och log försiktigt innan han släppte hennes hand.

    “Jag förväntar mig att du har en aning om vad som förväntas av oss nu, för allting annat än att stoppa hjärtat på något vilddjur är främmande för mig. Jag förstår inte ens alla besticken framför mig. Hindra mig från att göra mig till åtlöje, och jag kommer se till att du lever det bästa livet jag kan ge dig.” Han försökte tala lugnt och betryggande till henne, men han var väldigt nervös, och det framgick nog från hur snabbt han pratade.

  • Rollspelare
    Member since: 16/04/2021

    Elyonora satte sig graciöst ner och log milt när han tilltalade gästerna.

    Hon blev synbart förvånad av hans ärlighet och nickade.

    ” Med största sannolikhet förväntas det av oss att vi banar väg för våra hus… ”

     

    Hon bestämde sig för att vara lika ärlig mot honom.

    ” Jag vet att du är oäkta son. Och jag är av en utfattig men gammal ätt. De väntar sig att vi ska visa oss från vår bästa sida men hålla våra huvud böjda för vår släkt som är högre stående.”

     

    Hon gav honom ett kyligt beräknande leende.

     

    ” Jag kan lära dig allt om vett och etikett men vi kommer aldrig bli sedda som mer än vad vi visar. Så frågan är… Vill du bli sedd som en hund som tigger ett ben eller en varg av ädel börd, en som går sin egen väg och leder sin flock?”

     

    Hon och andra sidan var lugnet själv när hon tog upp de bestick längst ut.

    ” Börja alltid ute från och in. ”

    Osäker på hur mycket han visste tillade hon

     

    ” Sitt alltid rak i ryggen, luta dig inte mot maten. Och viktigast av allt. Om du gör ett misstag bete dig som att det inte hände”

     

    Hon vågade sig på att se på honom och log.

     

    ” Jag förstår att du gillar att jaga. Kan du berätta lite om det?”

     

     

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Han lyssnade på henne och rättade allt han gjorde fel allteftersom hon instruerade kring det, han var oerfaren till allt detta. Han åt med hand och kniv hemma, och desto mer framåtlutad, desto lättare att slita lös bitar från köttet med hans tänder. Hon var väldigt grundläggande i sin förklaring, men han behövde det. Han rätade på ryggen, tog de yttersta besticken och började äta försiktigt. Han såg inte ut mot rummet, sökte inte efter insikt om huruvida någon hade sett hans osäkerhet, utan rakryggat gjorde han som hon sa.

    “Jag missade inte syftet med din liknelse, men ska jag vara ädel jämförs jag hellre med älgen än vargen.” Han såg mot henne och log, innan han såg ut över rummet och bevakade alla som närvarade. Tillställningen var ganska tam, även om Tossel-familjen ändå hade försett dem med den bästa maten och en bra plats att utföra ceremonin på. Han kände ett fåtal bland de närvarande, och inte ens hans far var på plats. Det var inte konstigt såklart, han började bli gammal, och hade mer på sina axlar än någon enskild person borde, men det var trist att inte ha honom närvarande.

    “Jakten,” Började han, först lite smått distraherat innan han satte ner besticken och halvt vände sig mot henne. “Den har varit min tillflykt. Jag började lära mig att jaga redan innan jag fyllde fyra, fick lära mig skogen, djuren, verktygen, och vart mat kommer ifrån. Vid sju års ålder, tror jag det var, fällde jag mitt första rådjur. Det var också första gången jag flådde och styckade ett djur själv. Det finns få saker i detta liv som ger mig samma ro som att jaga, jag är duktig på det, och även om allt annat är kaos, kan jag lita på jakten att vara på min sida.” Han tystnade en kort stund, innan han skrattade till. Han hade sjunkit in i bekväma tankar när han pratade om jakten, men skakade sig ur det och såg henne i ögonen.

    “Jag har vuxit upp med jakten, att berätta ‘lite’ om jakten skulle fylla resten av dagen. Berätta någonting om dig själv istället, vad tycker du om att göra?” Han log varmt åt henne, han var genuint nyfiken på vilken slags kvinna han gift sig med.

  • Rollspelare
    Member since: 16/04/2021

    Hon sneglade på honom medans han åt och kunde inte låta bli utan att le nöjt. Han lärde sig snabbt och gjorde vad han kunde för att bli bättre.

     

    Hon tittade förvånat upp på honom.

     

    ” Älgen? Varför det?”

    Hon följde hans blick och hennes anletsdrag slätades ut till hennes normala mask. Artig. Distanserade. Hon kände bara igen sitt tjänstefolk. Inte för att hon hade väntat sig något annat.

     

    Hon vände sin uppmärksamhet mot honom igen då han började tala om jakten. Den artiga masken föll igen och hon log när hon lyssnade på honom. Det var uppenbart att han älskade att jaga. Hon undrade om hon någonsin varit så passionerad om någonting.

     

    Hon rynkade lätt på ögonbrynen och funderade på vad hon kunde berätta. Va hon inte som alla andra damer?

    Med en lätt suck svarade hon.

     

    ” Jag är ganska ointressant. Tränad till att vara en proper dam. Du vet det vanliga. Måla, dansa och spela instrument. ”

    Hon log ner mot sin tallrik.

    ” Men som alla så gjorde jag livet hårt för mina lärare. Jag smög ofta ut ur godset och tog mig en rid tur. ”

     

    Hon lutade sig mot honom och viskade.med skratt i rösten. Som om hon skulle avslöja en stor hemlighet. En skandalös sådan.

     

    “Utan damsadel! På så vis kunde jag rida så fort som hästen kunde”

     

    Elyonora suckade

    ” Men det blev slut på det när jag bröt benet. Stallpojken blev straffad för att ha blivit av med mig och jag fick efter det bara rida med sällskap och damsadel. Min mor förfasade sig på tanken om att jag riskerade att bli lytt. Då skulle jag förbli en ungmö livet ut. ”

     

    Hon tog en klunk av vinet och skakade på huvudet.

     

    “Säg mig… Vad fick dig att gå med på det här äktenskapet?”

     

    Hon frågade det abrupt i hopp om att han skulle svara sanningsenligt av ren automatik. Ett trick hennes mor ofta använt på henne som barn.

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    “Är älgen inte den ståtligare av de två? Du fruktar vargen för att den har ett rykte av att vara farlig, men varelsen är ganska skygg, och undviker konflikt där den kan. Älgen är skogens konung, och få saker kan jämföras med dånet och knaket du när en älg trampar förbi. Älgen går med huvudet högt, och är inte bland de djuren exempelvis vargen jagar, då faran för skada är för hög. Älgen har alla rovdjurens respekt, och är vacker dessutom.” Han log åt henne. Det var inte ovanligt att vargen var det beundrade skogsdjuret, Hulrik var van att höra liknelser med vargen, men han ansåg alltid att älgen var den man skulle eftersträva att likna. Stolt, stark och för många innebar det lycka att se älgen. Tur var någonting man gärna hade mer av.

    “Vad tråkigt att höra om din uppväxt, ingen borde hindras från att rida om de önskar. Det är en otrolig frihetskänsla att rida, och jag ska se till att du har tillgång till häst dygnet runt om du så önskar.” Han återvände till att äta lite kort när hon frågade om varför han gick med på äktenskapet, för att köpa sig själv lite tid att tänka. Han var inte avsiktligen långsam med att äta, men det var ovant att jobba med besticken. När han hade tagit sig några tuggor vände han tillbaka till henne och ryckte lite med axlarna.

    “Det är enda chansen jag har att göra ett intryck på världen. Ingen kommer minnas en jägare, och som oäkting är den här sortens grej den enda vägen för mig, och många fler tillfällen kommer inte presentera sig. Jag är en dålig jakt bort från att bli dödad av ett vildsvin, men dör mycket hellre från ålder eller sjukdom, omgiven av en familj, eller i en självuppoffringshandling för någon jag bryr mig om. Just nu har jag inte riktigt någon jag bryr mig om, så det kanske är där du kommer in.” Han log smått åt henne.

    “Jag förstår att du inte hade min möjlighet att välja, men vad hoppas du få ut från allt detta? Du är tränad av adeln, du har säkert något mål eller ambition? Kan inte tänka mig att måla, dansa och spela musik är vad du vill ha ut från livet, även om jag gärna lär mig spela något instrument. Allt jag kan är att härma djurläten med olika blåsinstrument.”

  • Rollspelare
    Member since: 16/04/2021

    Hon funderade på hans ord medans hon tog en tugga.  Det va verkligen utsökt mat.

     

    ” Jag har aldrig sett en älg mer än i målningar. Men jag får nog ge dig rätt. ”

     

    Efter en kort stund log hon

    ” En älg har trots allt en krona”

     

    Hans nästa ord fick henne nästan att tappa besticken av chock.

    Hon visste inte om hon skulle känna sig glad för utsikten av att få rida igen närhelst hon ville. Eller bli förnärmad av att han så naturligt antog att det va i hans makt att hindra henne. Men sen och andra sidan… Som hennes make hade han all makt över henne..

    Denna tanke fick hennes humör att mulna lite men hon dolde det skickligt med ett artigt leende, ett leende som snart pryddes av en djup rodnad av hans nästa mening. Hon slog ner blicken och fann plötsligt ett enormt intresse för sin måltid.

    Det tog henne en bra stund att samla sig.

    När hon började tala så va hennes röst låg men brinnande av passion.

     

    ” Min ambition är att inte bli styrd av någon. Jag va en bricka i ett politiskt spel att ge min lillebror större chans att bli framgångsrik när hans tid är inne. Jag vill se till att jag inte bara banat väg för honom. Jag vill vara vad han strävar efter. Vara den vars godkännande och nåd han behöver. ”

     

    Hennes artiga mask hade fallit något och hon såg på honom med en intensiv grön blick.

     

    ” Jag må se oskyldig och ung ut. Jag tänker använda det till min fördel. Jag tänker inte vara någons spelbricka längre… Jag bestämmer reglerna och jag tänker aldrig mer bli styrd”

     

    Hon drog djupt efter andan och såg förvånad ut över sitt utbrott.

    Men snart började hon skratta åt den komiska bilden av mannen framför henne härma ljudet av en gås med ett av hennes fars finaste blåsinstrument.

     

    ” Jag är säker på att du kommer att bli en bra musiker. Djur har sin egen musik trots allt”

     

     

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Han log för sig själv när hon svarade, han verkade inte uppfatta att han hade förolämpat henne, utan satt och åt sin mat med mer fokus än som egentligen var rimligt för något så enkelt som att använda kniv och gaffel. Just nu såg han inte ens på henne, utan pratade medan han fyllde på sin tallrik.

    “Jag vet inte hur man ser ut när man ser oskyldig ut, jag har sett många vackra människor göra riktigt hemska saker, men jag tror helt klart att du kommer slå världen med häpnad. Jag får den känslan när jag lyssnar på dig, du har en energi jag kan se i vissa av mina systrar ibland, och de kan vara riktigt skrämmande när de bestämmer sig för någonting. En är kapten på en av världens största handelsskepp, och en annan har studerat på Caras Idhrenin i trettio år. Skrämmande tjejer.” Han vände sin blick då mot henne och log, och placerade sina bestick på tallriken. Han såg lite mer allvarlig ut härnäst.

    “Jag förstår att jag inte är vad du kanske förtjänar, du hoppades nog på bättre. Jag kan ingenting om det här livet, jag kan knappt äta rätt. Jag är en gris på väg till slakt när det kommer till mig och politik, och jag vet detta. Jag kommer inte stå i din väg för vad du än vill göra, och mina resurser är till ditt befogande så långt som min familj ger mig tillgång till dem. Vilket ändå är ganska långt.” Hans röst tystnade sedan och han lutade sig lite närmare, talade med ett lägre röstläge.

    “Skulle du vantrivas i mitt sällskap kan jag göra en vana av att ta längre jaktresor. Hannadon har inte så intressanta jaktmarker, så jag skulle säkert vara borta veckor åt gången.” Han stannade upp, och rätade sig medan han skar upp en ny bit mat.

    “Om det är vad du önskar. Annars gör jag vad jag kan för att detta ska bli så uthärdligt som möjligt för dig.”

  • Rollspelare
    Member since: 16/04/2021

    Hon studerade honom när han talade. Han verkade ärlig i det han sa. Men hade hon inte upptäckt att folk inte va att lita på? Hennes föräldrars frånvaro här va ett utmärkt exempel trots allt.

    Hon petade lite i sin mat med gaffeln medans hon tänkte.

     

    “Jag skulle vilja kalla det beslutsamma, inte skrämmande…”

     

    Hon tänkte en lång stund och ryckte på axlarna på ett allt annat än nobelt sätt.

     

    ” Jag känner dig inte så jag kan inte svara på om du är vad jag förtjänar eller inte. Jag hade inte väntat mig att bli gift utan att ha något att säga till om saken. Jag va arvinge till mitt hus tills min bror föddes. Jag hade friheten att välja. Nu… Kan jag bara göra det bästa av situationen jag är satt i.”

     

    Hon log mjukt mot honom.

     

    ” Underskatta inte dig själv. Du må inte veta mycket om det här. Men du kan lära dig. Du har redan lärt dig bordsskick. Och självsäkerhet är inget vi nobla föds med. Vi tränas till att inte visa att vi är osäkra. Och detta kan du lära dig snabbt. Bara föreställ dig andra nobla som djur du jagar. De är ditt byte. Du ska bara se upp för ormarna på stigen.”

    Hennes leende blev mer genuint när han erbjöd sina resurser

    ” Och du kan ta del av mina. ”

    Hon hade bestämt sig. Han fick leva. Hon skulle inte behöva förgifta honom. Nej hon kunde dra nytta av honom. Hon vågade dock inte hoppas på att hon kunde räkna med honom som en kumpan. Inte än.

     

    Hon såg förvånad ut när han lutade sig närmare och när hon hörde hans ord bleknade hon.

     

    ” Det skulle vara det värsta du kan göra. Det skulle inte se bra ut om min nya make inte vill spendera tid med mig. Rykten är inte att leka med…”

     

    Hon suckade och lutade sig bak och la sina händer i sitt knä

    ” En make som hellre spenderar sin tid med jakt än med sin nya hustru kan bli en stor skandal. Om du vill jaga så är det bättre om vi gör det tillsammans”

     

    Hon gav ifrån sig ett fnitter.

    ” Jag vet inget om jakt dock så du hade fått lära mig”

     

    Hon såg med ens allvarligt på honom

    ” Så länge du inte slår mig, låser in mig eller gör mig till åtlöje så är det mer än nog. Jag är din hustru. Och nu när jag lär känna dig bättre så är jag säker på att jag har haft tur. Jag hade lika gärna kunnat bli gift med en gammal dreglande invalid. Nu blev jag gift med en stilig ung jägare. ”

     

    Hon gav honom ett okynnigt leende och vågade sig på att se på honom uppe ifrån och ner på ett överdrivet sätt. Nickade sa hon med humor.

     

    ” Ja jag kunde säkerligen ha kunnat få det sämre”

     

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Han funderade tydligt en stund medan hon pratade och dröjde en stund efter innan han började svara. Han åt ingenting, utan tog bara in allt hon hade sagt med ett allvarsamt uttryck och vände sig sedan till henne helt, så han satt vänd åt sidan på sin stol. Han lutade sig fram lite och log mot henne.

    “Om jag får vara så djärv, tror jag du har hamnat i den bästa situationen du kan hamna i. Din familj har inte mycket, vi fick reda på det när din familj närmade sig min far Eskel. Min familj däremot är inte politiker, vi vet ingenting om det här, med undantaget för min bror Torkel i Hannadon, och kanske min syster Avina som studerar i Caras Idhrenin. Din familj har varit med länge, ni är en gammal släkt, du har fått alla de rätta lektionerna och nu har du mer pengar än du kan göra dig av med. Jag kan ingenting, men jag kan lära mig. Snabbt. Jag har åtta halvsyskon, sju äldre än mig, tre av vilka riktigt framgångsrika, och av olika anledningar hade jag ändå varit direkt arvinge till min fars säte i Österhamna om jag inte var en oäkting. Jag har massor att bevisa, och jag tror ärligt att du är min bästa möjlighet att inte bara göra det här rätt, utan för att också trycka min framgång i deras ansikten.” Han log brett åt henne, och såg ut över rummet kort innan han tittade på henne igen.

    “Jag kommer lära dig allt du ber om, för jag har varje anledning att vilja att detta ska lyckas. I bådas våra familjers ögon är det här nog det bästa de hade kunnat hoppas på, ett halvblod från en rik och oerfaren familj som ni kan manipulera, och en fattig adelsfamilj som vi kan köpa oss ytterligare inflytande i Hannadon genom. Jag tvivlar inte på att båda familjerna ser oss om en lågrisk-investering som det inte gör någonting om den inte går i vinst. Jag vill förbise alla deras ambitioner och tycker att vi ska sikta på våra egna. Låt oss, som du säger … bestämma reglerna, och inte bli styrda. Jag kommer inte stå i din väg, men låt mig kliva i dina fotspår när du bygger den.” Han sträckte ut sin hand åt henne, erbjudande henne att ta hans hand som ett tecken på hängivelse.

    “Vill du skriva en framtid världen sällan skådat med mig, hustru min?”

  • Rollspelare
    Member since: 16/04/2021

    Elyonora vände sig inte mot honom utan tog en bit mat och tuggade. Hon gav honom ett leende när han talade. Som om de bara hade ett artigt samtal om vädret och inte just va på väg att ingå en pakt så väl som äktenskap.

    Fortfarande leende så hon.

    ” Du har rätt min familj är gammal men har en förkärlek för lyx och extravagans. Förmögenheten sinade när min farfar styrde och min far är desperat efter pengar att sponsra hans nya arvinge. ”

    Hon gav honom ett varglikt leende.

    ” Låt oss visa dem alla att vi inte är att leka med.”

     

    Hon la sin hand i hans och så lågt.

     

    ” Första lektionen. Våra familjer har med största sannolikhet skickat någon att hålla ett öga på oss. En tjänare eller något liknande. I mitt fall vet jag redan vem som är spionen i mitt hushåll. Och tänker göra mig av med henne så snart jag hittat en ny kammarjungfru. En som är lojal mot mig. ”

    Hon böjde sitt huvud och la sin panna mot hans hand. Den perfekta bilden av en dygdig hustru.

     

    ” Det vill jag make. Låt oss skriva historia. Oäktingen och handelsvaran ska bli ihågkomna som de som vann spelen, de som skapade sin egen väg”

     

    Hon passade på att mumla

    ” Se till att bara omge dig med de som är lojala mot dig och inte ditt hus hovets spel har redan börjat.”

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Hulrik log smått obekvämt och höjde sina axlar lite spänt åt tanken att det fanns spioner från hans egna hus bland dem. Det var rimligt, han var oerfaren, och de var nya inom politiken, så även om det i stort var ett enligt många obetydligt giftermål fanns det orsak att oroa sig för rykten och annat, saker som Hulrik aldrig lagt mycket tankar kring. För honom skulle det inte bli svårt att släppa på befintlig relationer, han hade väldigt få förutom några av sina syskon, och dem skulle han inte ha mycket att göra med framöver.

    “Det kommer nog ta mig ett tag innan jag vet vem jag kan lita på, det är många gånger svårt nog av att bara tillhöra en rik familj, än mindre inom politikens värld kan jag tänka mig. Men tålamod är nog bland det jag är bättre på, jag kan vänta så länge om det krävs innan jag beslutar mig om vem jag litar på. Kan jag sitta stilla i ett dygn inväntande ett rådjur, kan jag klara av detta med så här gott sällskap.” Han log och gav henne en kyss på huvudet innan han satte sig upprätt vid sin måltid igen, han var en hungrig individ, han var van att äta mycket inför allt vad han gjorde, så även om han inte hade någonting större planerat så krävde kroppen hans ändå mycket energi från honom.

    “Helt plötsligt känns detta som en gåva och inte ett straff.” Sa han tyst och försiktigt och log mot sin fru medan han åt.

  • Rollspelare
    Member since: 16/04/2021

    Hon nickade.

    ” Va bara försiktig med vad du säger i närheten av tjänstefolket. Åtminstone tills vi vet vilka som är lojala. ”

    Hon rodnade lätt av hans ord. Gott sällskap? Hon? Hon hade svårt att se sig som det men hans ord gladde henne ändå. Hon stelnade till en sekund när hon kände hans läppar mot hennes huvud och rodnade än mer. Inte för att det va obehagligt utan för att det kom oväntat.

    Hon passade på att samla sig när han satt sig till rätta för att fortsätta med sin måltid. Efter en stund rätade hon på sig och försökte koncentrera sig på maten.

    Hon såg förvånat på honom och log genuint.

     

    ” Bäst för dig att du minns de orden när vi har vårt första gräl”

    Sa hon med en skämtsam blick.

     

    Hon blev med ens allvarsam och frågade.

     

    ” Så vad är planen? Ska vi stanna här ett tag? Eller kasta oss in i hovet genast?”

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Hulrik log åt hennes kommentar om deras kommande första bråk, även om han ansåg att det vore onödigt att bråka. Det skulle såklart komma, men han avfärdade tanken som en fantasi, han hade för mycket investerat i att detta skulle gå bra för att sätta sig på tvären med henne.

    “Vi bör dröja till nästa märkvärdiga tillställning innan vi gör ett spektakel av oss i hovet, eller hur? Vi är trots allt nygifta och lyckliga, borde vi inte vilja vara med varandra första tiden?” Han kunde inte mycket om politik, och var egentligen inte mycket till en romantiker heller, men han förstod jakt, och så snart han började tänka i de banorna förändrades hela sättet han såg på hovet och Hannadon. Han lutade sig närmare henne och talade i en försiktig ton.

    “När du jagar är det viktigt att ditt byte känner sig trygg i sin miljö. Upptäcker djuren dig är det bästa du kan göra inte att sätta efter dem i jakt, utan låt dem springa undan och gradvisa komma tillbaka. Du behöver vårda jaktområdet, så att djuren bekantar sig med din närvaro. Om ditt första intryck på dem skakar deras trygghet, och du inte låter den tryggheten återfinna dem, då kan du likaväl byta jaktmark. Du har förlorat naturens tillit.” Han var osäker på om det han sa var logiskt för henne, men han såg en tydlig liknelse med hovet och jaktmarker. Om de höll sig undan en tid efter att nyheten kommit ut, får rykten en chans att spridas, och människorna får en chans att skapa sina åsikter om paret, även om dessa kommer visa sig felaktiga, samma som när jägaren i tillit släpps närmare och närmare djuren.

    “Jag vet inte när nästa tillställning är, men jag tror vi behöver låta dem tro att vi är gäster på deras betesmarker, inte inkräktare, inte jägare. Vi borde väll veta vår plats, en oäkting och ett hushåll bortom politikens nåd? I bakgrunden.” Han ryckte på axlarna.

    “Jag kan förstås ha fel, du kan politik bättre än mig. Det är trots allt inte dumma djur vi har att göra med.”

  • Rollspelare
    Member since: 16/04/2021

    Hon lyssnade på honom med ett glatt överraskat ansiktsuttryck.

    Han va inte dum.

    Med skratt i rösten så hon.

     

    ” Jo maken min det är precis vad vi har att göra med. Dumma djur som följer reglerna av spelet. De stoltserar sin rikedom och makt som påfåglar. De följer ledaren blint som får medans de lurar som ormar.”

     

    Hon log mot honom och vågade sig till och med på att lägga sin hand på hans underarm.

     

    ” Du har helt rätt. Vi borde spela rollen som de som inte är något som helst hot. Ryktena om mig är att jag är en viljestark men naiv flicka utan någon kunskap om hovet då jag har haft en skyddad uppväxt. Det i sig är något vi kan använda till vår fördel.  Jag kan tänka mig att ditt rykte är liknande. Jag ska lära dig om etikett men samtidigt ska vi inte visa att vi vet allt för mycket. Om de ser oss som lant lollor så kommer de att tro det om oss.

    Det bästa vi kan göra nu är att spela rollen av lyckliga makar och samla på oss lojala undersåtar. Soldater, tjänstefolk. Och när vi kommer till huvudstaden så borde vi kontakta den undre världen. ”

     

    Hon drog undan sin hand tillsist. Osäker på sig själv. Hon visste trots allt inte hur man bettedde sig mot en make. Hon hade aldrig haft någon trots allt.

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Hulrik log åt sin fru, och nickade åt de saker hon sa. Han hade huvudet på skaft när det kom till många saker, han var snabbtänkt och praktisk, men den här världen skrämde honom. Den verkade däremot ha en passionerad inverkan på hans fru, vilket var betryggande. Det skulle bli en kul resa, och även om den slutade olyckligt, var han glad för åtminstone stunden att han satt med på den. Han hade blivit varnad av sin syster att han inte kunde lita på dessa politiker, inte ens hans nya fru, men han lade inte mycket värde i den varningen, då hans syster hade spenderat lika lite tid bland dessa människor som honom. Alltså ingen tid alls.

    “Låt oss fumla oss genom kvällen då, min kära. Säkerligen har huvudstaden ögon även i den här salen.” Han åt upp sin mat, och kort därefter bjöd upp henne till att dansa när det var dags för nästa skede av kvällen. I stort var det inte mycket mer som skulle hända under kvällen, musik och sång, mingel och slutligen ett officiellt avsked innan de började bege sig till huvudstaden. Det var en orolig tanke helt klart, att börja ett nytt liv på en plats där han inte kunde gå ut och jaga när än han skulle vilja. Närmsta jaktmark var säkerligen dagar bort från Hannadon, så vad skulle han göra med sin tid? Jakt var allt han kunde.

Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 37 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.