Post has published by FruVider
Viewing 20 posts - 21 through 40 (of 101 total)
  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    “Alla äventyr startar med vin och musik” Djan skrattade och kände hur Seras entusiasm och energi smittade av sig. Trots flera veckor på resande fot var det som om en andra andning sköljt över honom och han kunde redan känna tonerna från en glad melodi pulsera i blodet.

    Han stannade upp vid vinhuset och nickade medhållande.
    “Vik hädan alla dödliga, här ska drickas och sjungas” Han gjorde en dramatisk gest, kronan fortfarande på huvudet och drog med Sera in genom den öppna dörren.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Ett nästan flickaktigt fnitter kom från Sera. Man skulle kunna tro att det passade in på henne. En lång vacker ung kvinna. Men de som kände henne visste att det var långt ifrån passande.

    “Låt mig, min sköna” retades hon när de fann ett bord och Sera drog ut stolen, dammade av den för Djan för att sedan skjuta in den lite hårdare när han satt sig i. Han var tyngre än hon mindes.

    “Vin! I mängder tack!” utbrast hon med en hand uppåt och de som kände igen henne ställde genast fram en karaff med de finare vinet och hon hällde upp två vinglas som fick ytspänning av allt vin.

     

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    “Man tackar, man tackar” Djan log tillgjort och drog ena fingret över sin kind då han slog sig ned. Han lät sin väska och rock dimpa ned på golvet bredvid sig. Sasha fräste lite irriterat och smet snabbt ned längst hans sida och in i väskan för att gömma sig. Det var oklart om hans skratt kom på grund av den lilla draken eller av Seras tillrop som snabbt besvarades.

    Djan skrockade lågt och lyfte försiktigt glaset, lite av vinet rann ned över sidorna oavsett hur försiktig han var. Han gav Sera en lätt nickning innan han böjda sig fram för att dricka snarare än att höja det överfyllda glaset till läpparna. För ett kort ögonblick slöt han ögonen och log förnöjt åt den fylliga smaken.

    “Sera, Sera, Sera…” Han skakade lite på huvudet och öppnade ögonen igen. “Du skämmer bort mig, vilket vin” Han log hjärtliga och tog ytterligare en klunk av vinet. Ett plötsligt skratt lämnade honom och han lutade sig tillbaka i stolen.

    “Tsk, jag börjar misstro mig själv, är det verkligen du eller har jag avlidit ute i öknen och har någon bisarr synvilla?”

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Den unga damen log åt sin gamle vän och böjde sig fram för att smutta på vinet och fann det behagligt. När hon druckit tillräckligt så att hon kunde balansera det i handen utan att spilla det sjönk hon ner med en utmattad och behaglig suck.

    “Åh, ja. Detta är som det ska smaka.” påpekade hon med ett litet leende och fann det skönt. En till handviftning och lite oliver och nötter kom på bordet som hon genast tog en näve av och stoppade in de i munnen, en efter en. Inte direkt så som hon uppfostras, men hon var ju med en vän nu inte i hovet.

    “Vem vet? Skulle du verkligen ha ett sånt bra efterliv?” frågade hon med en utsträckt tunga.

    “Skämtosido, jag är glad att se dig igen. Det har varit alldeles för länge sedan”

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Djan flinade lätt åt hennes kommentar.
    “Hade det varit så skulle jag inte klaga” Han tog ytterligare en klunk av vinet och blundade lätt med en medhållande nickning. Långsamt tog han av sig den lilla tiaran och betraktade den fundersamt när han snurrade den mellan sina fingrar.

    “Du skulle varit med ute i världen Sera. Inte är väl du menad att sitta nedtyngd av plikt och rikedom?” Han fäste blicken i hennes och sköt fram kronan mot henne. “Politik… plikt… artighet” Han gjorde en liten grimas som om han fått en dålig smak på tungan utan att hans leende dog ut. Han lutade sig tillbaka i stolen igen och vände blicken mot taket.

    “Friheten att gå dit näsan pekar. Det är där du hör hemma” Han såg tillbaka till henne, fortfarande med ett leende på sina läppar och blicken fylld av ett barns olydighet.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Hans ord gjorde henne lite besvärad och hon slöt sina ögon medan hon lutade sig tillbaka i soffan. Det var orden hon sa till sig själv jämt. Hon var inte menad för det hon var född till. Fast vem var det egentligen? Vem skulle frivilligt sätta sig in i politiken på det sättet. Hon drog en hand genom sitt hår.

    “Det är väl mitt barbariska kaldrlandsblod som visar sig.” sa hon med ett flin, som om hon försökte tänka bort på de kommentarer Djan sagt. Var hon inte bra nog? Hur skulle hon kunna styra ett land? Tankarna gjorde henne illa till mods och hon tog en större klunk av vinet.

    “Så, berätta nu, store Djan. Vad har du haft för dig? Vad är det bästa äventyret?” frågade hon till slut, för att få bort tankarna och hon var ju dessutom väldigt nyfiken.

     

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    “Aah, Kaldrland… Kallar tundran på dig?” Han rös till som om han plötsligt frös men log sedan bara något retsamt. Djans tankar var redan ute och vandrade någon annanstans för att känna av att hon blivit något beklämd av hans ord. Han drack ytterligare en klunk av vinet och för en kort stund blev hans blick fjärran och hans ansikte uttryckslöst.

    Lika hastigt som det sköljt över honom försvann det och han var närvarande vid bordet igen och ett leende spred sig på hans läppar. Blicken smalnade av och han höll ut handen över bordet för henne att ta.
    “Berätta? Ord är inte min starka sida.. men vad vill du att jag ska visa? Stormande hav eller Älvskogens hemligheter?”  Han höjde lätt på ena ögonbrynet och såg ned mot sin utsträckta hand, nästan som om det vore en utmaning att ta den.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    “Tundran har nog alltid kallat på mig.” erkände hon med ett litet svagt leende.

    Lite osäker på att ta handen var hon. Inte för att hon inte litade på Djan, snarare tvärtom. Det var allt för många gånger hon ofrivilligt delat med sig av sina egna minnen. Men Djan var en vän och trots allt kunde hon kontrollera sig själv. Eller? Det var flera år sedan som hon råkat göra det med Djan. Han visste redan allt för mycket om henne, så vad skulle lite till skada?

    Ett djupt andetag och en spelad suck lade hon handen i hans och kramade den hårt och vänskapligt.

    “Vad du tror jag vill se. Inte allt för mycket naket bara” sa hon retsamt och blinkade med ena ögat för att klappa hans hand milt.

     

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    “Jag kan inte lova nått” Skrattade han till och ställde ifrån sig vinglaset för att lägga handen över hennes. Han kramade hennes hand lätt mellan sina och fäste blicken i hennes. Rummet omkring tycktes blekna bort och för ett kort ögonblick skulle hon nog känna igen en kittlande känsla sprida sig upp över hennes arm och känslan av att dras bakåt, som om någon fäst en krok i ens undermedvetna och linan plötsligt sträcktes ut.

    Vinkällarens dunkla ljus och stilla luft ersattes av en frisk bris över ett vidsträckt hav i solnedgång. Det skummade och stänkte upp salt längst skeppets reling och runt omkring bröt delfiner ytan i lekfulla hopp. Känslan av frihet genomsyrade allt men sköljdes snart utan och ersattes av skräckblandad förtjusning när scenen förändrades till ett ilsket och stormande hav. De gröna vågorna skummade vilt och slog högt runt skeppet och blixtar lyste upp det sönderslitna seglet som piskade i vinden.

    Scenerna förändrades, i ena stunden gled skeppet genom ett stilla hav där alger lyste upp i blått, i nästa såg man en hamn som myllrade av liv. Kustlinjer, möten med människor, brasor längst stränder, musik och lösryckta konversationer passerade i vad som var omöjligt att skilja mellan minnen och illusion. Kanske var det en blandning mellan de båda. Långsamt bleknade det bort och vinkällarens ljud och ljud kröp tillbaka.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Scenerna som Djan visade Sera fick henne att le, det fanns ett sug efter ett eget äventyr. Inte för att hon inte haft några… Bara ett äventyr där det inte var henne som blev i fokus. Innan allt ljud och ljus kröp tillbaka kunde Djan känna en värme sprida sig från Seras händer upp över hans kropp.

    Svaga snabba bilder på hennes tider i tjuvgillet i Caras Idhrenin, mörkeralven som hon funnit i Karms hov, hur hon lyckades få tillbaka sitt fullamedvetna över sin andra personlighet Saga och slutligen hur Karms överpräst väldigt övertygad pratade med henne om att hon minsann var den som skulle rädda världen från undergång.

    Plötsligt ryckte Sera tillbaka sin hand och en röd färg spred sig över kinderna och hon harklade sig. Svepte sitt glas och satte ner det och höll det krampaktigt.

    “Jag menade inte… att…” stammade hon fram

     

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Det var som dagen efter en lång natt tillbringad i en dryckesstuga, omtöcknade och dimmigt. Bilderna var svaga, ryckiga och Djan visste direkt att de inte var menat för honom att se. Han drog långsamt undan händerna från bordet, masserade ena tinningen som om han fått en plötslig huvudvärk. Det var inte några bagateller han sett, det förstod han inte bara av dess natur men även Seras uttryck.

    För ett ögonblick visste han inte vad han skulle göra av det hela men snart spred sig ett leende på hans läppar.
    “Du har ju inte riktigt heller legat på latsidan när det kommer till äventyr” Han skrattade lite och log uppmuntrande i ett försök att släta över det hela. Tjuvgille. Av alla andra intriger så var det just de suddiga minnesbilderna som stannade med honom i tankarna. Någonting tog form långt inne i hans tankar. Han tog en fundersam klunk av vinet och tog sedan karaffen för att fylla på Seras glas.

     

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Den röda färgen var fortfarande kvar på kinderna och ville inte ge sig. Inte för att de blev bättre med ännu en klunk vin. Åtminstone fyllde det henne med värme och hon kunde inte rå för att skratta åt sättet som han slätade över hennes pinsamma misstag.

     

    ‘Inte lika härliga som dina, men jag menade inte att ge dig en bultande huvudvärk… Inte än i alla fall’ sa hon och den kolsvarta hyn glimmade i ljusets sken.

     

     

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Djan skrattade och la huvudet lite på sned åt hennes kommentar.
    “Planerar du att få mig rejält dimmig och sedan överge mig i någon gränd?” Ett retsamt flin var på hans läppar och han lutade sig tillbaka i stolen med en axelryckning. “Inte mig emot dock, ibland måste man få starta å noll och bli av med det lilla man äger” Han höjde ena fingret och tog ytterligare en klunk av vinet “… det inkluderar även medvetandet”

    Ett roat skratt lämnade honom och han såg ut över de andra gästerna i vinkällaren. Den ljumna brisen från fönstren vittnade om att solen stod allt lägre och rummet hade långsamt börjat fyllas upp med gäster och stämningen var god. I ett hörn hade en musikant börjat spela en melodi.

     

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Ett flin tycktes ständigt finnas på hennes läppar och det hon hade delat med sig av till honom verkade vara som bortblåsta och hon tog ännu en klunk av vinet och passade på att fylla på de bådas glas ännu en gång. 

    ‘Det låter som en fin plan, men lite för dyr för mig’ påpekade Sera och att det hade blivit lite kallare passade henne perfekt. Bara dårar, och turister, var ute i den varma dagen. Det var på kvällskvisten och morgonen de mesta hände i iselem. Åtminstone i hennes fina sällskap.

     

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Djan såg lite menande mot kronan som fortfarande låg på bordet. Det verkade ju inte som att hon var allt för rädd om den.

    “Säljer du den där kan du säkert köpa hela stället här. Det bör ju räcka för att dricka sig tillbaka till första tidsåldern” Djan skrattade åt sig själv och tog en klunk av vinet. Efter veckor på resande fot så kändes vinet redan som en lätt rodnad på kinderna och en värme i bröstet. Blicken vandrade återigen mot musikern och blev fjärran.

    “Vet du vad…!” Han såg upp mot Sera igen, blicken full i fan. “Vi reser till Karm…!”

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Ett osäkert leende och rynkade ögonbryn vittnade om att Sera inte var allt för glad i tanken. Karm? Politikens kärna och fanns det något tråkigare än det? Eller värre för den delen. Kanske Iserion var snäppet värre, men inte långt ifrån. Hon tog en klunk av vinet och lade huvudet på snedden.

    ‘Skulle det vara en bra idé?’ frågade hon, kanske mest sig själv. Hon visste nog redan vad Djan tyckte om saken.

     

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Djan nickade entusiastisk och sträckte sig framåt över bordet.

    “Det är den bästa idén jag haft!” Han log brett och nickade uppmanande. Alla idéer han fick var ju de bästa han hade. För stunden.

    “Hör här, jag hörde några sjömän prata om någon piratskatt.” Det var inte hela sanningen. Knappt en droppe av den. “Vad kan bli roligare?” Hans leende blev bredare och ögonen glittrade som på ett litet barn.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Ögonen glimmade som på ett litet barn. Även fast hon kanske innerst inne förstod att det inte var den bästa idén,var det svårt att motstå frestelsen. Och det var ju hans bästa idé. Hon fyllde på lite mer vin. Ju mer vin, ju bättre skulle planen låta.

     

    ‘En piratskatt? Vad är ryktet?’ frågade hon och såg förväntande upp som hon alltid gjort som liten då han berättade en historia. Det var som om hon inte var den äldre unga damen längre utan en liten tös som smugit sig in på Djans rum i Caras idhrenin efter en mardröm.

     

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Djan lutade vilade huvudet mot ena handflatan och drack höjde glaset till läpparna samtidigt som han nickade. Hans leende var nästan belåtet, för av hennes blick förstod han att det bara var att knyta igen påsen.

    “Så, för många år sen var det en gammal kapten som kom över en skatt som sägs kunna förändra ens öde” Djan drack av vinet och sänkte sedan rösten och lutade sig framåt mot Sera.
    “Så för att gömma den från omvärlden så lät han en besvärjare att dölja den hos en av ätterna i Karm.” Han gjorde en kort paus och såg sig omkring innan han åter vände blicken till Sera, blicken full av förväntan. “Dock så ska den vara så väl dold att de inte vet vad det är och knappt att de har skatten i sin besittning”

    Djan lutade sig tillbaka en aning och betraktade Sera medan han drack av vinet. Berättelser var han bra på. Att förvränga sanningen var han ännu bättre på.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Ögonen blev större. Förändra folks öden? Det kändes kanske lite för bra, men… tänk om? Hon log lite, för att sedan skratta åt det hela. Det kunde väl bara vara ett skämt? Hon fuktade sina läppar med sin tunga och såg på honom lite fundersamt.

    “Det låter minsann som ett äventyr. Och vad hade du tänkt ändra med ditt öde?” undrade hon och grimaserade lite åt tanken att behöva besöka någon av ätterna i Karm.

    “Och vilken ätt i Karm? De flesta har en pinne i röven” sa hon och tog ännu en klunk av vinet. Att någon rynkade på näsan över hennes uttalande brydde hon sig mindre om. Det var ju trots allt sant!

Viewing 20 posts - 21 through 40 (of 101 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.