Post has published by FruVider
Viewing 20 posts - 41 through 60 (of 101 total)
  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Djan skrattade och rykte lite på axlarna, blicken sjönk ned till vinglaset framför sig med en liten sorgsenhet.
    “Det får bli en historia för en annan dag” Leendet var tillbaka på hans läppar då han såg upp till Sera igen och drack ytterligare en klunk. Vinet slank ned lättare nu och hela kroppen började kännas mer eller mindre avdomnad.

    “Den med största pinnen såklart.” Djan flinade och lutae sig fram över bordet igen. “Thaldwin.”

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Lite orolig för hans sorgliga uppsyn var hon, trots allt var det få gånger hon hade sett honom ledsen. Hon lade en mild hand på hans, som för att visa att hon fanns där för honom. Sedan kom en rodnad upp på hennes ansikte. Thaldwin? Så länge de inte träffade varken Rheon eller konungen skulle det väl gå… bra?

    “Jag… jag vet inte om det är en bra idé, Djan…” sa hon tveksamt och fyllde på vin till de båda.

    “Det låter som om det skulle kunna få oss båda hängda…”

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Djan lyfte fundersamt på glaset efter Sera fyllt på det. Just nu kändes det snarare som att han skulle bli så vinglig att han skulle trilla över kajkanten och drunka. Ändå drack han ytterligare en klunk.

    “Tsk, så inkompetenta är vi inte.” Han såg uppmuntrande på Sera och höjda ögonbrynen “De vet inte ens om att de har den” Ett varmt leende prydde hans läppar och han la huvudet på sned.

    “Jag skulle aldrig dra med dig på någonting som skulle vara så farligt.”

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Det var svårt att inte tro på orden som lämnade Djan. Vad skulle kunna gå fel? En skatt de inte visste att de hade…? Dessutom skulle väl aldrig Djan sätta henne i fara. Precis som han sa.  Det var inte en okänd man som lurade henne i fara. Och hennes gamla vän tycktes behöva henne. Vad gjorde man inte för gamla tiders skull?

    “Är du helt säker, Djan?” frågade hon med ett svagt leende och tog ännu en klunk av vinet, även om det kändes lite… för mycket. Det var inte lika gott som innan. Fast än hade de inte börjat druckit mycket, det var ju trots allt bara en början.

     

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    “Så säker jag kan bli”  Han skrattade till “Okej det kanske inte är det mest lugnande jag kan säga men… vi kommer vara utom fara i alla fall” Han drack av vinet, fortfarande med ett litet skrockande och gjorde en gest mot henne.

    “Skulle någon fråga vad vi gjorde så har vi ju dig. Prinsessan av Iselem. Ni är väl allierade med Karm?” Det borde varit ett ‘vi’ där men Djan hade sedan många år tillbaka helt tappat känslan av tillhörighet med varken nationer eller folk. I helt nyktert tillstånd hade han nog valt sina ord mer omsorgsfullt men han var i i sällskap av en gammal vän.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    “Det är faktiskt kronprinsessan” påpekade hon skämtsamt och pekade på kronan som fortfarande var närmare Djan än henne själv. Hon sträckte sig fram och tog tag i den för att sedan lägga ner den i sin väska igen. Hon knäppte väskan, lite mer säkert. Hon kunde inte tappa den. Inte igen. Hennes mor hade blivit allt för besviken förra gången. Även om hon ljög och sa att någon hade stulit den.Hon tog fram sin penningpung och vägde den noga i handen med en liten fundersam min.

    “Vi skulle nog få råd med två hästar.”

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    “Ännu bättre” Djan följde henne med blicken då hon la undan kronan samtidigt som han sippade av vinet. För en stund undrade han om hon skulle avböja det hela. Det bekanta klirrande av mynt bekräftade att så inte var fallet och han sprack upp i ett brett flin. Det var omöjligt för honom att dölja förväntan som glimrade i ögonen. Han skrattade och såg ut över vinkällaren med en belåten klunk av vinet.

    “Så, ikväll dricker vi gammal vänskap… och imorgon kväll ger vi oss av.” Djan log och höjde glaset i en skål. “För nya öden”

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Utan att tveka slog hon sitt glas mot hans och svepte glaset. För nya äventyr och gammal vänskap! Instämde hon in.

    Hon kände på penningpungen igen och gjorde en grimas. Som om plötsligt inte var riktigt säker på det hon sa. Försiktigt drog hon upp en kortlek som var blank på ena sidan och på den andra sidan var det nordiska runor uppmålat. Hon blandade dem framför sig medan hon log lite lätt.

    “Jag tror vi skulle behöva några fler mynt. Vi skulle kunna få de där männen där borta att spå deras framtid.” sa hon med ett litet flin, så klart var de inte på riktigt. Men det var ett sätt att kunna få pengar på innan hon gav till ett skratt.

    “Om inte din stämma kan få lite slantar?”

     

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Till skålen drack han upp vinet och gjorde en liten grimas från strävheten. Men det hindrade honom inte från att sträcka sig efter karaffen och fylla på deras glas än en gång. Nu var dessutom karaffen slut, vilket inte bådade gott för deras (Seras) penningpung. Djan smuttade av vinet medan han nyfiket betraktade henne då hon blandade kortleken och vände sig bort mot männen.

    “Han i mitten har ett olyckligt äktenskap och jag ser många vackra kvinnor i hans framtid” Skrattade han fram och såg tillbaka på Sera. “Du måste göra det…!” Rösten var låg men full av iver.

    “Du spår framtider, jag stämmer upp i sång” Med de orden reste han sig upp, samlade sig för en kort stund och med ett leende tillbaka mot Sera banade han sin väg mot musikanten som satt längre in.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Från början hade det varit ett skämt, men hon hade inget emot att lura röven av någon. Och de såg inte ut att vara allt för kloka. Ett charmigt leende hade hon, när hon lyckades slå sig ner vid bordet. Lite protesterande hördes men det var något med Seras röst och sätt att röra sig som fick dem att ändra sin åsikt.

    “Jag ser… att du har haft ett hårt arbetande liv. Ett liv i tvång.” började hon, lite road över att se männens reaktioner och hon vände ett av korten som under tiden hon talat ändrat till en bild på bojor. Utan att tveka vek hon upp andra kortet mot sig själv. Det visade ingenting, men hon spelade som om hon såg något fruktansvärt.

    “Åh! Jag ser en utmaning i din framtid. En utmaning som kommer att ta dig närmare guld.” sa hon och lade ner en bild på en arbetande man, för att sedan lägga upp det sista kortet.

    “Men med guld… kommer även kvinnor. Och på tal om guld, mina pengar om jag får be!” sa hon med ett litet leende och drog åt sig sina kort för att hålla fram sin hand. Fast de verkade inte allt för glada i tanken och började bli ganska högljudda…

     

     

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Musikanten som satt och spelade lite uttråkat på sitt instrument var inte alls motsträvig utan tvärt om glad över att få lite sällskap i sin dunkla tillvaro. Djan plockade upp en luta som musikanten hade med sig och de bytte ett par korta ord och han lät fingrarna långsamt dra över strängarna för att testa några toner.

    En kort blick bort mot Sera där männen både verkade motsträviga och samtidigt medgörliga, sedan började han att spela med musikern som stöttade melodin med en rytmisk tamburin. Ingen i vinkällaren verkade notera musiken något nämnvärt först men när han väl stämde upp i den ganska glada och välkända sången så var det några som vände uppmärksamheten mot honom.

    Djan gick mellan borden då han spelade och sjöng, ett brett leende på läpparna för han njöt trots allt som mest i situationer som denna. Vissa av gästerna stämde upp i sången även dem när han passerade, andra viftade bara irriterat förbi honom. Men genom melodin och sin sång kunde han höra gormande röster från det hörn där Sera spådde männen. Han var helt övertygad om att hon kunde klara sig själv men det vad med en extra glad och road ton som han styrde stegen ditåt.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Männen slog i bordet hårt, så att glasen klirrade till. Det var till och med så att ett av vinglasen spilldes ut och gjorde hennes klänning smutsig. Hon rynkade på ögonen över det och slog själv i bordet och stod över bordskanten.

    “Vad tar du dig till?” utbrast Sera ilsket och gjorde en gest ner mot klänningen.

    “Det här är finaste linnen och du har knappt råd att röra vid det. Hosta upp mina pengar nu!” utbrast hon, med en hög stämma, hon la till ett annars. Fast det var mycket tystare och hon hade helst inte velat göra något. Musiken och den välkända rösten fick henne nästan att le, det var svårt att inte låta det rycka till i mungipan. Svårt att vara farlig och skrämmande, när man inte kunde låta bli att le.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Jahapp, här var hon i trubbel igen. Hade han inte sjungit hade han skrattat men istället fick bara melodin en ännu gladare ton då han kom upp vid deras bord. Djan gav Sera en road blick då han tog ett varv runt bordet med lutan i hand och inne på sista versen. Männen verkade inte underhållna alls av att han kom utan de verkade snarare bli ännu mer förargade.

    Djan kände sig då ju nästan tvungen att luta sig fram mot den allra mest buttra av dem och dra slutklämmen på låten. Resten av besökarna inne i vinkällaren stämde upp i applåder men mannen greppade ilsket efter Djan som hoppade undan, otroligt kvickt trots allt vin. Han skrattade roat och bugade sig mot både männen och övriga, om än på betryggande avstånd, och blicken mot Sera som verkade minst lika oberäknelig som männen runt bordet.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Mannen tog ett par steg närmare Sera som dumt nog inte backade undan. Hennes klarblåa ögon lyste av ilska och vinet verkade inte stoppa hennes dumma tankar. Inte för att hon inte skulle skapa bråk nykter. Det var bara ännu svårare att inte göra något dumt med livets dryck i ådrorna.

    Saker och ting omkring dem började skaka stilla, som om de hela byggdes upp. Fönsterna slog i en plötslig vind och Sera höll sin näve knuten för att inte låta sin magi och ilska ta över helt.

    “Jag sa, hit med pengarna! Du har förstört min klänning, din imbecilla mansgris. Att jag ens tolererar dig i närheten och lät dig ta upp min tid är något jag ångrar.” sa hon.

    “Ha, flicksnärtan tror hon är något. Hör ni?” frågade mannen framför henne och greppade tag i Sera klänning med sin näve och lyfte henne någon centimeter från marken.

     

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Djan backade undan från dem en aning, fortfarande i en liten bugning och ett alltmer roat leende växande på läpparna. Han kunde känna Seras energi skjuta utåt i samma takt som hennes ilska. Blicken fortfarande på dem bet han sig förväntansfullt i läppen och skrattade till när mannen tog tag i Seras klänning. Han borde inte ha gjort det där.

    En riktigt livlig melodi och sång skulle definitivt passa detta och med det där illmariga leendet drog han fingrarna över strängarna än en gång. Det var en dramatisk och livlig melodi som strax ackompanjerades av en något tragikomisk text.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Ett litet tag sprattlade Sera med sina fötter, som om hon försökte ta sig ner. Sedan fokuserade hon sin intensiva blåa blick mot mannen och tog ett hårt tag om mannens händer för att vrida om dem så att Seras släpptes och landade på sina fötter igen. Hon fortsatte att vrida handen och mannen tycktes gny till och hade först svårt att ta sig ur den unga kvinnans grepp. Sedan kom ett slag, rakt mot Seras ansikte.

    Hon var inte beredd på det och hon spottade ut en tand som föll ur av slaget. Låt han ruttna i Hel! Tänkte hon samtidigt som hon torkade bort lite blod från sin spruckna läpp. Hon knöt näven igen och slog mot hans ansikte och när han undvek det sparkade hon honom hårt mellan benen så att han böjde sig framåt. Det var nära nog så att Sera skulle kunna träffa hans ansikte med en spark. Vilket hon också gjorde.

    Adrenalinen pumpade inuti henne när hon hörde Djans musik. Hon sneglade kort mot honom och kunde se hans upprymda ögon. För att sedan blockera ett slag.

    “Jag skulle kunna välja att förstöra dig enkelt med magi.” sa hon, även om det kanske inte var enkelt. Det skulle åtminstone var mer enkelt än ett slagsmål.

    “Men jag vill ha nöjet att förstöra dig med mina bara händer”

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Djan fick ta flera sidosteg undan en av de andra männen som uppenbarligen inte var särskilt roade av att han nästintill cirkulerade dem med sin sång. De hivade ett vinglas efter honom men han backade snabbt bakåt, tyvärr direkt in i ett annat bord och spillde ut de gästernas vin och ilsket knuffade de bort honom därifrån. Djan skrattade till förnöjt i sången och vände åter uppmärksamheten mot Sera.

    Tanken att han kanske skulle försöka avstyra det hela försvann lika fort som den kommit då en av männen sett sin chans och slet lutan ur händerna på honom och slog den hårt över hans rygg. Djan snurrade runt och fick snabbt ducka undan från ett slag. Hans roade min var borta, slagsmål ville han helst inte vara i själv.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Ett flertals slag mot mannen, så att han till slut låg avdomnad på marken. Men det var allt för många som ville vara med i slagsmålet och om de ville komma undan utan fler skador skulle de behöva fly. Hon tog en stol och kastade den på mannen som hade börjat reta upp Djan. Sedan ryckte hon snabbt tag i Djans arm för att dra honom undan ett flygande glas.

    “Vi borde se till att ta oss härifrån!” utbrast hon med ett litet skratt och hennes spruckna läpp tänkte hon inte på, inte mer än att hon omedvetet torkade bort lite blod då och då.

    “Annars lär vi ha färre tänder kvar. Jag kan inte bli en tandlös regent!” utbrast hon med ett skratt.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Det var med en tacksam min som Djan nickade mot Sera när hon räddade honom undan en härlig blåklocka.

    “Eeh, ja tack…!” Utbrast han lite förfärat innan han kunde se det komiska i det och sprack upp i ett litet leende åt tanken över Sera utan tänder. Han skrattade till och drog Sera mot utgången.

    “Nej, nej vänta… Sasha!” Utbrast han då han kom på sig att ha lämnat både väska och kappa vid det bord de suttit vid tidigare. Snubblande över diverse krossade glas skyndade han snabbt tillbaka mot bordet de suttit vid. Snabbt fick han ducka undan en flygande karaff och föll ned på knä framför väskan som han slet åt sig. Förlåt, tänkte han åt den stackars draken och stapplade upp på fötter igen, knän och handflator fulla med skärsår från splittrat glas.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Ett hårt tag om hennes egna väska och snart hade de tagit sig en bit bort från värdshuset och hon andades ut. Hon stod med händerna på hennes  lår och försökte lugna sig själv. Däremot tycktes inte adrenalinet lugna sig på länge.

    “Vilken start!” utbrast hon och andades ut, för att sedan få syn på de många skärsår som fanns på Djans händer och fötter. Hon rynkade på ögonbrynen och såg bekymrad ut.

    “Det måste göra ont.” sa hon och såg på honom menande. Sedan tog hon tag i hans händer och slöt ögonen. Tröttheten välde över henne men hon var fast bestämd att hjälpa Djan. En värme skulle skölja över Djan medan hon koncentrerade sig. Att hon själv hade spräckläpp och en tand som saknades var inget hon verkade ha tankarna på.

     

Viewing 20 posts - 41 through 60 (of 101 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.