Post has published by Beckan92
Viewing 8 posts - 41 through 48 (of 48 total)
  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Felaërn som varit så fokuserad på sin egna strid hade inte märkt den strid Almithara kämpade på samma gång. Men hon hade ju gång på gång bevisat att hon klarade sig själv mer än väl. Inte helt medveten om vad som analkades, vilken roll han spelade i Almitharas plan. Där och då följde han bara order.

    Då hon var vid hans sida igen nickade han, som i hälsning, lite lättad över att hon klarat sig ändå liksom han. Ett litet leende över hennes ord han tog som beröm.
    ‘Det kanske det finns, en dag då detta är över.’ sa han i förbifarten, som om han utgick ifrån att de skulle komma ut ur detta levande. Han nickade över hennes ord, hon hade planen och han litade på den. De rörde sig genom den förfärliga slummen, ja hur folk kunde leva så här förstod han inte. En sådan total kontrast mot allt han levt och lärt i skogarna i Nela’thaënas. Men trots hans avsmak för platsen följde han Almithara – snart skulle väl detta vara rensat med eld, och kanske liv skulle kunna växa fram i askan. Som en skugga rörde han sig med henne, bevittnade allt som skedde och sades och studerade de märken som lagts ut på kartan.

    Orden sjönk in, alver skulle dö. Han rynkade på ögonbrynen något, men nickade sedan. De var så gott som döda redan, om de kuvats så hårt att de inte längre var en del av upproret.
    ‘Var ska jag vara?’ frågade han.

    Bland de som stod på Iserions gator och bevittnade Anahitas marsch genom staden stod en ljus figur som var svår att missa. En kvinna Anahita en gång känt i Caras Idhrenin, klädd i en ljus rustning och med lika ljust hår som stod i kontrast till hennes mörka hy av iselemskt ursprung. Att paladinorden hade en närvaro i Iserion var ingen nyhet, men att paladin Ithia skulle vara där just då var kanske bara en slump gudarna kunde planera för. Med den auktoritet ordens symbol etsad på hennes bröstplåt gav steg hon ur folkmassorna och matchade sina steg med Anahitas.
    ‘Vad du ser allvarlig ut, gamle vän.’ sa den bekanta mjuka rösten, de två rätt roliga kontraster till varandra. Anahita mörk och ståtlig, Ithia kort och atletisk, ljust klädd och det ljusa håret i en knut.

  • Rollspelare
    Member since: 26/12/2021

    Han vek inte ens en tum. Han stod där, redo att slåss för något hon inte ens hade sagt. Blicken vek ned på kartan igen, sög på sin underläpp som om något verkade bekymra henne. Lät fingret röra sig över det slitna pappret med vana rörelser, så som hon gjort så många andra nätter. Hon hade vänt upp och ned på sina planer, tagit i beräkning vad varje adels hus skulle göra i respons till hennes ageranden. Så många nätter, så många timmar hade hon vänt och vridit på varje litet scenario och ändå hade hon inte räknat med denna mannen, Felaërn. Hon bet tills blod kunde smakas på hennes läpp, lät inte blicken slita sig från kartan trots att ett till barn kom till rummet, halvt flåsande. ”Aktör 1 har agerat utefter planer.” Ända orden som sades innan den skyndade sig iväg igen. Barn, så många såg ner på dem men de var otroligt enkla att forma, att arbeta med. De var smidiga, snabba och klarade av betydligt mycket mer än vad andra trodde. Hon hade byggt allt detta på deras flitighet men tystnad hade alltid varit deras svaghet. Deras mun glappade lika mycket som deras fingrar stal. Därav hade aldrig barn fått mer information än de absolut nödvändigast. Oftast med en hint av felaktig information för att förvirra dem som sökte hennes kunskap.

    ”Hade varit så mycket enklare om du försökt gå emot mig.” Mumlade hon ut med en bitterhet hon inte ens visste fanns där. Med dem orden gick hon med raska steg till garderoben och började slita ut lite saker, slängde över en brygd och lite kläder till Felaërn. En rustning lades på golvet, en som kom ifrån tidigare drottningens privata kollektion.

    ”Upproret har alltid varit en fasad. Jag hade hoppats kunna få in fler och agera ut det helt men målet har tyvärr alltid legat på ett annat håll. Att sätta alverna i rörelse har varit av två anledningar. Inte spilla oskyldigt blod men också hålla militären upptagen medan jag gör annat.” Hon pratade fort och började själv byta om till en läderrustning, en som var utrustad med fler dolkar än någon rimligt kunde bära. Hennes hår flätades snabbt och drack själv av en brygd för att få tillbaka den energi hon förlorat.

    ”De vet att jag har dig, de tror att du är en av ledarna till hela detta upproret. Precis som jag önskat. Jag vill att du spelar den rollen. Alverna har fått vapen, de som vill slåss behöver något att slåss för och jag tänker att du ska bli deras ljus. Låt dem tro att kungligheterna har anslutit sig. Ge dem hopp som de aldrig tidigare haft.” Få skulle troligen överleva men de som flytt kunde troligen bygga upp något från askan hon tänkte lämna bakom sig.

    ”Men våga inte mista ditt liv! Den är min, du är lojal till mig tills allt detta är över.” Hon hade aldrig sagt det rakt ut, hade aldrig krävt något av honom men glöden i hennes ögon menade allvar. ”Jag ville lura alla. Tro att Almithara än hade ett hjärta.” Hon drog upp huvan för att följa sitt ansikte.
    ”Tydligen, den enda jag lurade var mig själv. Se till att jag inte tappar det sista jag har kvar.” Inte ens alverna skulle överleva om hon tappade det sista av sin själ, för lite existerade redan. Hon gav kartan en sista blick och pekade på två kryss i slummen. ”Se till att upproret händer på dessa platser men håll ett avstånd. Det kommer smälla som aldrig förr. Använd det till ditt förfogande. Signalen kommer från deras sida, du kommer märka den.” Hon hade planterat sina egna på insidan. Fått sympatisörer som önskade makt i förklädnad av rättvisa. Hade lovat dem att bli kungligheter men de hade aldrig frågat vad de skulle bli kungligheter över. Hon hade använt Vladimirs namn, vävt sina planer på fler nivåer än ett. Ena större lögnen efter den andra. Speciellt män älskade att höra smicker när deras manliga del är i något hål. De var väldigt mottagliga för hennes lögner då. Inget hade varit för lågt, för smutsigt, för nedvärderande. Hon hade gjort allt för att få sin vilja, för att komma till denna position, till denna tidpunkt. Det hade varit adelns misstag! De hade aldrig trott att någon kunde sjunka så lågt för att få det dem önskade. De hade aldrig behövt kräla i smutsen ens för ens sekund.

    ”Flickan kommer ta dig till dem genom tunnlarna.” Hon nickade mot garderoben som flickan började flytta på för att visa ännu ett hål in i det mörka. Hon tog upp en fackla och lät ljusen tända dess låga.

    ”Nästa gång vi ses kommer blodet att flyta genom gatorna. Vi båda får se till att det är mestadels människors.” Kryssen var som mest utspridda över det rika området. De hade ont om tid innan adeln hann evakuera helt. Många skulle lyckas men det fanns män som väntade i mörkret, tog sin chans när kaoset var som störst.

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Anahitas tankar rusade, hon gick igenom plan efter plan, koppling efter koppling, hon återkallade varje diskussion hon haft om alverna, upproret, om namn och deras talanger. Hennes tid i Caras Idhrenin hade lärt henne många saker, men kanske mest imponerande av allt var hur man kunde sortera information i sitt huvud och enklare minnas komplexa ting genom en visualiserad struktur. Medan hon vandrade genom staden vandrade hennes tankar genom hennes sinnes palats och hämtade enda biten av information efter den andra. Det fanns vissa frågor som trots all hennes utredning, trots all information hon lyckats samla undgick henne. Någonting i mitten av härvan av information som var oupptäckt. Ett stort hål i sammanhanget och nu hade hon kanske inte ens en timme på sig att lista ut det innan allting brakade loss, om hon kände adeln och alverna rätt. Hålet gnagde i henne, men hon hade en känsla av att Almithara var en stor komponent i det ännu oavslöjade som skulle fylla det.

    Hon distraherades däremot när en bekant röst hördes bredvid henne och både en glädje och en enorm frustration sköljde över henne när hon placerade rösten.

    “Ithia,” Började hon tröttsamt och vände blicken mot henne och höjde visiret från sin hjälm för att möta henne med klara ögon. Var Anahita så genomskinlig just nu att även i full mundering och visiret nedfälld så såg man hennes känslor? Eller använde sig Ithia av sina mindre (eller mer?) jordnära förmågor?

    “Av din saknad av samma allvar att döma så har du inte hört vad som hänt.” Hon var lugnare nu än hon varit när hon först fick beskedet, men hon var tydligt fortfarande väldigt upprörd. “En alv har igår mördat en av adelns patriarker, Vladimir Eliglav. Idag svarade ett av adeln genom att bränna alvens hem till grunden och avrätta hennes familj.” Hon släppte ut ett djupt andetag. “Nu senast har soldater hittats dödade i alvernas kvarter.” Hon vände blicken framåt när de närmade sig de lägre distrikten och i fjärran kunde man se röken från huset som fortfarande brann.

    “Alver kommer dö, Ithia. Människor med, även om jag misstänker att det inte känns lika viktigt för dig.” Det var en gnutta gift i tonen, då de två aldrig riktigt varit överens om vad den korrekta relationen mellan alv och människa var. “Om vi har tur kan jag samla ihop varje ledare bland alverna, bemanna varje gatuhörn och avlägsna alla vapen vi känner till innan de höjer dem.” Hon tog ett djupt andetag igen.

    “Du vill nog gå härifrån, Ithia. Möts vi av en blockad på väg in i alvernas distrikt eller väpnat motstånd kommer du inte tycka om det som kommer härnäst. Jag har mandat att kväva det här upproret innan det börjar.” Hennes ansikte var spänt, hennes kinder röda, hennes ögon vattniga från hur arg och känslofylld hon precis hade varit. Hon hade föredragit att detta aldrig hände, att upproret bara var någonting som låg och bubblade under ytan resten av hennes livstid, men någonstans djupt inom henne berördes hennes känslor för hennes bror som blev dräpt av stadsalverna, och de många människor, vänner och familj som hon såg dö när de marscherat mot Nela’thaënas. Hennes förakt för de inom adeln som hade satt allt i rörelse idag smälte sakta samman med hennes förakt för alverna för varje steg hon tog. Om hon överlevde den här dagen, om Iserion stod imorgon, så skulle hon behöva sträcka sina resurser bortom alverna och börja se över adeln också som uppenbarligen inte kunde litas på med militära resurser. Om hon lyckades stoppa detta innan det blev för allvarligt skulle hon kunna hon begära högre befogenhet, starkare mandat och mer resurser, hon skulle kunna laga Iserion, men hon behövde ta sig genom dagen med en vinst i bältet.

    “Lämna Iserion, Ithia.” Rösten gjorde det tydligt att det inte egentligen var vad Anahita önskade, det lät mer som någonting hon var tvungen att säga. Hon föredrog alltid Ithias sällskap över att inte ha det, trots deras meningsskiljaktigheter i många frågor och hon visste väldigt väl att om Anahita tvingades göra det hon misstänkte sig behöva göra idag, så skulle skiljaktigheterna troligtvis bli för stora för även dem att klara av, trots bådas deras vilja till annat.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Felaërn tillät sig ett litet allvarsamt leende mot Almathira över hennes ord, som om hon förväntat sig att han skulle visat motstånd mot hennes planer.
    ‘Människorna är de riktiga fienderna. Om några av oss måste dö för en bättre framtid dör de som hjältar för sitt folk.’ han var ju redan radikaliserad i sitt tänk i och med sin tid med Nela’thaënas rebeller, att han skulle vara hård här med i Iserion var kanske ingen större överraskning. Han lyssnade på planerna och nickade allvarsamt, för att nyfiket ata emot kläderna.
    ‘Du har varit aktiv. Hur fick du tag i detta?’ undrade han lite nyfiket, men började byta om till vad som var hans fienders kläder utan att bry sig om den bit av hud och muskler han visade upp i sitt ombyte av kläder. Han betraktade hennes knivar och utstyrsel lite nyfiket med.
    ‘En sagoalv som kommer för att befria Iserion?’ frågade han med en liten föraktfylld fnysning, även om han nog såg lite prinslig ut då han var färdigt utrustad och la upp håret så ansiktet var bart men resten av håret fritt över hans axlar och rygg. Lite roatl og han över hennes ord.
    ‘Förbjuden från att dö, noterat.’ sa han lite finurligt. Det var ett stort ansvar som lades på honom just då, och han kände nog en gnutta nervositet då han betraktade kartan och noterade var han skulle vara. Då allt var klart klappade han Almathira på axeln, mötte hennes blick.
    ‘Lycka till då, och hoppas att Erethil är med dig.’ sa han, kysste henne på kinden, och gick fram till flickan.
    ‘Visa vägen då, lilla flicka.’

    Ithia gav Anahita bara ett hemlighetsfullt leende, som om hon inte kunde bli lurad av kläder eller masker för att känna vad andra kände. Och Anahita hade nog sett flera exempel på fall där den korta paladinen verkade veta mer än hon borde, intuition, magi eller bådadera.
    ‘Jodå, svårt att missa pelaren av rök och allt lidande.’ sa hon allvarsamt där hon marscherade i samma takt som Anahita och gav henne en liten grimas över sin pik om vad hon tyckte om förhållandet mellan människor och alver i Iserion.
    ‘Och så hade jag ju rätt i att du skulle befinna dig i smeten. Jag följer med, för du behöver någon som håller dig på jorden.’ kanske ett samvete, kanske ett stöd.
    ‘Även om du tror att du är starkast ensam, vet jag bättre än så.’ sa hon på sitt lite finurliga vis, en glöd i ögonen som sa att hon inte skulle ändra sig.
    ‘Du kommer behöva mig innan natten är över.’ sa hon, lite ödesmättat, kanske hon kände på sig något som bara hennes intuition förtäljde henne.

    at.

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    “Det är min smet, självklart kommer jag befinna mig i den,” Började hon lite irriterat och vandrade tyst en stund utan att kommentera resten som Ithia hade sagt, innan hon började närma sig de lägre människodistrikten där levnadsförhållandena var synligt sämre än där hon själv borde. Att så tydligt kliva in i ett annat samhällsskikt, en lägre samhällsklass, en dåligt ställd klass i många fall, det nästan som att kliva in i ett nytt land eller kultur och var ännu en sak som irriterade henne. Hon var militären, inflytandet att påverka levnadsförhållandet för befolkningen var begränsad. Hennes soldater kunde agera som skydd, polis, utredare, hon kunde försörja dem med metaller, mat, trygghet men hade inte förmågan att orsaka systematisk förändring. Att ens en människa levde i Iserion utan ett hem, utan trygghet var ännu en sak som mycket väl hade kunnat radikalisera henne. Men en sak var viktigare än allt annat just nu. Alverna.

    “Jag har bevisat min styrka för dig många gånger om. Du må ha en rustning nu, en titel till ditt namn, inflytande, självförtroende och visdom, men det var inte utan blod på mina nävar, inte utan brutna ben och inte utan mina nätter hos Caras Idhrenins sjukvårdare som tog oss till där vi är idag.” Hon mötte Ithia med blicken. “Det är inte bara trots mitt humör, det är även tack vare den de så småningom slutade försöka sig på oss.” Det hade krävt några ganska allvarliga utfall för några av deras antagonister och inte obetydliga donationer från hennes familj till Caras Idhrenins skola som ersättning för skador till rykte och byggnader, men tillslut hade Ithia och Anahita kunnat studera i lugn och ro.

    Självklart hade Anahitas humör och hennes … oförmåga att stanna på jorden ibland fått henne att gå för långt och det ledde nästan till en avstängning vid ett tillfälle där bara turen och kanske ett ingripande från Ithia räddade livet på en av deras anfallare. Hon hade precis återvänt från hennes tid hemma efter Mährens invasion, fel nerver blev klämda och hennes vredesutbrott hade närapå ödelagt en bar. Genom förståelsen från ledarskapet fick hon en ny chans med hänsyn till det färska traumat och de blev aldrig påhoppade igen.

    Anahita kunde knappt titta på Ithia, utan såg rakt fram med oblinkande ögon. “Jag behöver inte dig,” Fnös Anahita skarpt. Hon menade det inte, hon visste själv att det var en lögn, men hon ville verkligen inte behöva stå ut med Ithias änglanärvaro vid hennes axel under de kommande timmarna. Av allting var Anahita kanske mest rädd för att det Ithia skulle få se skulle slutligen få henne att fatta att Anahita och hon inte var gjorda för att vara varandras vänner. De var för olika på för många sätt och Anahita bara väntade på dagen Ithia skulle slutligen lista ut det. “Staden behöver mig och i denna situation, den kanske viktigaste stunden i min karriär, har jag inte tid att behöva gå genom dig för att göra det som måste göras.”

    De närmade sig rökpelaren och hon höjde en hand med fyra fingrar och pekade åt vänster och sedan igen och pekade åt höger. Åtta av hennes män bröt av i de två riktningarna för att agera patrull och polis, medan hon och resten fortsatte nedåt mot huset, människodistriktets utkant och alvdistriktets början.

  • Rollspelare
    Member since: 26/12/2021

    Hon kunde inte hålla tillbaka ett litet leende åt hans ord. Jo hon hade varit otroligt flitig, mörda fler personer än någon orkade räkna, sno åt sig inte bara rustningar utan information, sprängämnen, utrustning till rebellerna och så mycket mer. Hon hade inte fyllt sin kista för sig själv utan lagt undan allt för just detta. Dem som inte blivit köpt att agera utefter hennes intresse hade antingen blivit hotad, mördad eller övertalad med andra medel. Hon hade haft tiden, hade haft tålamodet och nu skulle hon äntligen få se om allt belönade sig. All tid hon lagt in i detta, planerat och vänt på likt ett schackbräde, gick till gränsen av vansinne. Nu hon skulle få reda på om Iserion hade tillräckligt många som kunde utmana henne.

    Rebellerna hade fått utrustning att kunna utmana armén, kaos hade skapats på gatorna när alverna försökte utrymma i mängder, hennes spioner hade börjat agera hos adeln för att ge distraktioner där, under gator i tunnlar och i hus fanns otaliga mängder av sprängmedel som väntade att få visa upp sina färgsprakande krafter. Hon hade några på insidan hon lyckats övertala, några inom adeln som ville hjälpa till, antingen för att de stöttade alvernas rätt eller för att de blivit lovade makt i en skala de inte kunde få tag på annars. Vart än blicken vändes emot fanns det något som höll adeln upptagna medan hon smög sig in till kungligheterna. Hon hade lyckats få in lite sprängämnen men inte ens i närheten för att göra jobbet ordentligt.

    ”När man har tillgång till så mycket information, pengar och tid som jag haft är det få saker jag inte kan få tag på.” Flinade hon bara snabbt till svar men kunde inte låta bli att snegla smått åt hans håll när ha klädde om. För en väldigt kort sekund högg det till i hennes hjärta, en längtan hon sedan länge glömt bort. Han fick henne alltid att känna saker hon inte ens trodde sig vara kapabel till, oturligt för alla var hon inte svag att agera på det. Känslor fick inte plats i detta utrymme, absolut inte nu.

     

    ”Den räddare jag tror vi alla behöver ibland.” Retades hon tillbaka mot hans fråga. Jo han skulle bli ett tomt hopp. Ge dem styrkan att slåss för något de inte hade kunskapen om, hopp om en morgondag som aldrig skulle egentligen komma. Hon hade målat upp sig att vara en frälsare, en räddare till de som behandlats orättvist, men de skulle snart få se hur fel de haft. Hämnd var inget vackert och mjukt, det kom i rasande eldar för att sluka allt i sin väg.

     

    ”Lycka till. Låt oss en gång för alla få ett avslut på människans vidriga natur.” Hon kysste hans kind tillbaka och såg på flickan som började röra sig in i tunneln. Slukades av mörkret. Den tog dem ända vägen till slummen av alverna. In till ett rum där flertal väntade på sin signal, lovad en krigare som skulle leda dem till seger. Hon hade på ett sätt inte ljugit där. Felaërn var en krigare som kunde ge dem möjlighet att bestrida adeln men många skulle troligen inte överleva för att se.

     

    Hon själv väntade tills rummet gapade tomt igen, gick över alla detaljer en sista gång innan hon själv gav sig av för att möta några adelsmän som skulle ta in henne till slottet.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Ithia verkade förvånansvärt lugn trots allvaret och stressen i Anahitas röst.
    ‘Självklart.’ svarade hon med irriterande lugn. ‘Men du behöver ta ett djupt andetag och tänka klart just nu. Hur tror du alverna kommer reagera ifall du marscherar in så här?’ undrade hon och nickade över axeln mot alla de beväpnade i följet bakom henne.
    ‘Du kommer kasta olja på elden, och göra konflikten du försöker undvika ännu mer aggressiv.’ påpekade hon och var tyst medan de passerade de misära kvarteren. Lite log hon över Anahitas ord.
    ‘Visst har du bevisat din styrka, har jag någonsin tvivlat på den, och har jag inte tackat dig om och om igen?’ frågade hon. ‘Och visst står jag dig i din skuld, om det är viktigt att påpeka.’ tillade hon och tog ett djupt andetag för att hålla sig lugn, hon var ändå fortfarande impulsiv och stormig, men hon försökte att hålla huvudet klart trots att Anahita kunde vara riktigt irriterande och provocerande då hon höll på som hon gjorde nu. Hennes närvar knöt sig lite över de hårda orden.
    ‘Synd för dig, men vilken tur att jag inte är här för din skull då.’ sa hon lite vasst tillbaka, något sårad över Anahitas sätt.
    ‘Jag är här som en beskyddare av de som inte kan försvara sig själva.’ hennes isblå ögon vandrade omkring på allt som hände omkring dem, armarna i kors något ogillande över våldet medan hennes blick sökte efter om någon behövde hjälp i kaoset.

    Samtidigt som Ithia och Anahita dragits till röken hade Felaërn skridit till verket med sina nya fina alviska kläder. Han gjorde nog en slående bild, som någon alvprins ur sagorna nästan – inte direkt det man förväntade sig hitta i alvslummen. Och heller inte som det vilddjur Iserions propaganda målade upp alverna som, alverna som sprang nakna omkring i skogarna och mördade människor med naglar och vassa tänder, för att sedan äta sina offer råa. Felaërn nickade över Almitharas ord, åtminstone hade hon en självsäker utstrålning i denna plan hon lagt upp, och gav känslan av att de inte kunde förlora, något som han beundrat med henne sedan de träffats första gången då hon räddat honom från fångenskapen, knappt medveten om den symbol han skulle bli med den utstyrsel han nu hade – vilken fara hon placerade honom i.

    Om han kunde dräpa människor som orsakade alverna ont var det tillräckligt för honom, i den vrede som byggts upp i honom i flera år. Aenya, rebellernas ledare i Nela’thaënas, kanske inte själv skulle få sin hämnd för sin tortyr och fångenskap i Iserion, men han skulle kanske kunna ge den och komma hem som en hjälte, tänkte han nästan lite naivt. Liksom hon gav han henne en snabb kyss och en beröring på armen, sedan en hand över hjärtat och en bugning i alvernas stil, innan han med en sista blick på henne vände sig om för att följa den lilla flickan som skulle visa honom vägen i denna stad, för honom helt ologisk med sina trånga gränder. En spänning och iver började byggas, och då han kom ut ur rummet nickade han i hälsning, nästan lite obekväm med hur de såg på honom med häpna och förväntansfulla ögon. Men det var bara att skrida till verket, följa planen som lagts upp för dem.
    ‘Jag frågar er bara en sak. Är ni redo att slåss för det som är ert? Det som ingen ska få ta ifrån er igen? Er frihet!’ till svar fick han ivriga jakande rop, och snart lämnade de samlingsplatsen för att ta sig ut i olika falanger till de platser hon markerat på kartan, de två platserna i slummen som skulle bli måltavla för aktionen, även om han gjorde det tyligt för dem att de skulle hålla avstånd, precis som Almithara instruerat, handen om sina vapen medan allt fler alver lämnade sina hem och kom ut beväpnade för att förena sig med krigaren som anlänt.

     

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Ytterligare soldater anslöt sig i rask takt till hennes led och fler skulle komma med tiden. Hon stannade upp vid den brinnande byggnaden och därmed vid gränsen till alverna och tog ett djupt andetag, hennes ögon slutna. Hennes egna tankar rusade lika mycket i hennes huvud som orden Ithia hade yttrat och hon visste hur rätt hennes gamla skolkamrat hade, hur lite hon än ville medge det. Soldaterna bakom henne väntade förvirrat på deras befälhavare som helt plötsligt stannat upp utan att ge dem nya direktiv, så de bara stod där medan fler anlände, och sakta började de bryta loss från den hårda linjen de marcherat i.

    Efter några djupa andetag öppnade Anahita ögonen igen och vände blicken mot Ithia. “Förlåt. Jag är lite stressad just nu, enkelt sagt.” Hon såg ner mot alvernas distrikt och kunde känna sitt egna hjärta bulta hårt. Hon lät sig själv känna hettan från huset intill dem som brann. Hon lyssnade på ropen och vimlet omkring henne och såg sig långsamt omkring.

    “Du står inte i skuld till mig Ithia, du har gett mig mer än jag många gånger förtjänat.” Hon tog ett djupt andetag. “Men i den här stunden tror jag du felbedömer. Mina soldater är disciplinerade, noggranna, vältränade. Beväpnar sig alverna, etablerar de en barrikad, en försvarslinje och resten av Iserion skickar sina styrkor blir detta ett blodbad.” Hon började gå igen och soldaterna började gå med henne, nu mer i brädd och tog upp mycket av gatan de vandrade nedför. “Hellre att jag är i kontroll än resterande adel. Smutsiga som alverna må vara vill jag inte se fler av dem dö än nödvändigt.”

    Hon stannade däremot vid den osynliga linjen som skiljde människornas distrikt från alvernas och lät sig själv tänka efter, foten i princip på gränsen, stirrande ner på marken framför henne. Hon kunde höra ropen från inom alvdistrikten, kunde känna inom sig hur de mobiliserade, hur de beväpnade sig, hur kontrollen gled längre och längre ur hennes fingrar. Kanske var hon paranoid, men hennes inre jag hade sällan fel i sina känslor.

    “Vad skulle du göra?” Hon vände blicken till Ithia. “Jag har alltid varit stolt över faktumet att jag omger mig själv med perspektiv annorlunda från mitt egna. Vad är ditt perspektiv? Hur skulle du agera för att minska antalet döda, om vi nu antar att det sannolika händer och alverna beväpnar och mobiliserar sig i talande stund?”

Viewing 8 posts - 41 through 48 (of 48 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.