Post has published by Ost
Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 36 total)
  • Ost
    Rollspelare
    Member since: 11/12/2018

    Kylan hade avtagit något sedan de bröt läger och begav sig ut på vägen igen. Det lätta snöfall som hade dominerat under de tidiga morgontimmarna hade nu övergått till snöblandat regn vilket förvandlade snö till slask och jord till lera. Den mjuka jorden gjorde färden mot Hannadon utmanande och det lilla sällskapet som pulsade genom snön såg både frusna och härjade ut. Deras resa var planerad att ha tagit slut för 3 dagar sedan och enligt Trevendor hade de minst 2 dagar kvar till Hannadon.

    Davant satt i sin vagn och halvt lyssnade till den rapport herr Finner läste upp medans han studerade landskapet de passerade. Finner hade inte varit med i sällskapet när de gav sig av från Le’Brond borgen utan hade kommit ridandes på en häst mitt i natten. Davant hade inte frågat varför och nu när morgonen kommit hade han insisterat på att få redovisa samanställningen av ekonomin och rapportera om finansiella händelser. Davant hade suckat inombords men tillåtit det, han var ändå fast i sin vagn så det var lika bra att utnyttja tiden till något nyttigt.

    ”… fyra beställningar har gått till … sena betalningar och rykte säger… ”
    Finner hade en lugn och nästan sövande röst, och nära han läste ur sina papper bar hans röst inte minsta spår av känslor eller åsikter. Deras lilla karavan bestod av 3 vagnar och 12 ryttare samt 5 man till fots. På det stora hela var det ett imponerande sällskap och banditer eller rövare skulle förhoppningsvis tänka till en extra gång innan de försökte sig på något. Illa att man ska behöva oroa sig för sådant längs kungens väg tänkte Davant bittert. En samling människor som denna kostade pengar. Plötsligt vaknade Davant ur sitt dagdrömmande.

    ”Hur mycket sa du Alderna krävde?”

    Finner tittade upp från sina papper. Han visade inte några känslor alls om att ha blivit avbruten, endast en liten krökning på läpparna.

    ”Priset för vår order lär öka med 5 %.”

    Davant begrundade detta och medan han tänkte förblev det tyst i vagnen.

    ”Vad säger far om detta?” frågade Davant tillslut

    ”Jag har ännu inte hunnit delge er far.”

    Ännu en tyst stund innan Davant fortsatte.

    ”Min bror?”

    ”Er bror har andra åtaganden,” svarade Finner lugnt men ett kort uppehåll mellan de två sista orden avslöjade vad han tyckte om saken. ”Ni är den första som jag delgett detta”.

    Det förklarade varför Finner hade kommit mitt i natten. Finner hade inget att säga till om när det kom till Le’Brond affärer men han hade varit trogen familjen i 25 år och hade åsikter. Davant visste att hans far bara skulle betala det extra priset, trät var för viktigt för att bråka om småpengar. Davants bror brydde sig inte, så Finner försökte se till att få Davant att göra det Finner ansåg vara bäst. Davant tyckte dock som sin far att träet var för viktigt för att inte köpa in, å andra sidan kunde familjen inte vika sig för alla som försökte agera översittare och försökte utnyttja Le´Brond förmögenheten. Davant lutade sig mot fönstret och lyfte undan tygbiten som skulle skydda mot kyla.

    ”Rim, Talliser kom!

    Båda ryttarna hajade till men hoppade utan tvekan av sina hästar och kom fram till vagnens sida. Rim hoppade lätt upp och höll fast sig mot vagnens sida medans Tallister traskade längs med vagnen.

    ”Rim plocka på dig proviant för 2 dagar och rid till hus Efrim. Be dem skicka brevduvor i mitt namn och ta sedan den här, började Davant och slängde till Rim en pung mynt. Bjud alla som vill på en drink och berätta under att du skickar brev till Celeras. Talliser res tillbaka till Le´Brond borgen och säg till far att jag tar med Finner som hjälp i Hannadon. Ta dock en omväg förbi byn Demester och säg till Borgmästare Gaust att jag kommer behöva lagret. Se till att lagret anländer vid Aplungsås under dagtid för alla att se.”

    Talliser nickade kort och begav sig mot sin häst. Rim hängde kvar och gav Davant en frågande blick.

    ”Ska jag vänta på att ers nåd författat brevet?”

    ”Det finns inget brev”, svarade Davant och skakade menande på huvudet. Säg att du har skickat ett brev och skicka sedan tomma duvor.

    Rim lyfte på ögonbrynen åt detta men gav även han tillslut en kort nick och sprang iväg till sin häst. Davant täckte igen fönstret med tygduken och med möta sköt sig själv tillbaka där han suttit förut. Finner tittade nyfiket på honom man han svarade inte på den tysta frågan utan gestikulerade bara åt Finner att fortsätta.

     

    Timmar senare satt Davant själv kvar i vagnen. Finner hade rapporterat klart och sedan lämnat Davant som nu bara satt och försökte massera benet. Det brukade alltid göra ont efter att han suttit stilla, och det trots att han suttit på mjuka kuddar hela vägen. Davant hörde ett litet rop och Trevendor kom knackande på vagnens vägg. Davant tittade ut och Trevendor peckade uppåt vägen.

    ”Det står någon längre upp på vägen.”

    Davant försökte sträcka sig ut och titta men rörelsen fick det att hugga till i benet och han sög kort in luft genom sammanbitna tänder. Det är inte ovanligt att stöta på folk längs vägen men det är ovanligt att Trevendor nämner det, något var fel.

    ”Fortsätt lite till sen stannar vi, gör alla redo för det värsta. Be någon hämta mina stövlar och kappa, jag kommer ut.”

    • This topic was modified 5 år, 3 månader sedan by Ost.
  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Hästarnas hovar slog hårt mot marken i följd av hjulen som gav ifrån sig ett nästan klagande, eller gnällande ljud. Efter det kom stanken. Stanken som fick den unga damen att rynka på sin känsliga näsa. Ett snett leende kom på hennes rosenröda läppar, lite road över människan som ras. De såg sig som världens herre, men för henne var det som boskap… Om till och med inte en irriterande surrande fluga. Vagnen kom allt närmare och hon såg ner på sin klänning som en gång varit vit men som nu var en blandning av röd och svart. Hon böjde sig ner för att ta lite av leran och dra sitt finger över sitt ansikte och hår som i ett försök att få henne att se ut som ett offer. Sedan rev hon i sin klänning, så att man kunde skymta hennes lite mörkare hy under.

    Det såg ut som om hon hade sprungit länge och hennes fötter var bara och det såg ut som om de var såriga, men snarare var det allt blod. När väl vagnen var nära nog, sprang hon till vagnen förbi de två männen utanför. Trots allt var det inte dem som hon hade något intresse för. Lite desperat, bankade hon på dörren. Hårt, lite för hårt för en ung kvinna som henne kanske.

    ”Min herre, snälla! Någon har tagit allt jag har! Jag ber er…!” ropade hon samtidigt som hon bankade på dörren till vagnen och hennes elektriska blåa ögon såg nästan panikfyllda ut och det korpsvarta håret verkade vara överallt. Det såg lite groteskt ut med en sådan fin dam, täckt med blod, lera och smuts.

     

  • Ost
    Rollspelare
    Member since: 11/12/2018

    Davant hade lyckats få på sig sin högra stövel och fasade inför den vänstra då vagnen bromsade till. Han hann inte så mycket som att tänka innan hårda slag mot vagnens utsida fick honom och rycka till och med en hast hans vänstra ben motsatte sig direkt började han kravla sig mot dörren. Känslan av små knivhugg letade sig upp från benet och Davant sög in luft genom sammanbitna tänder och pressade sig framåt.  Med en kraftansträngning lyckades han stå upp tillräckligt mycket för att skjuta upp dörren och synen framför honom fick honom att tappa den andningen han nyss dragit in. Kvinnan var en enda röra och det var uppenbart att något fruktansvärt hade hänt henne. Hennes blick, den isande bedjande blicken fick först Davant bara att gapa innan han kom på sig själv och stängde munnen. Kvinnan var inte härifrån, eller så var hennes föräldrar inte härifrån. Hennes yttre var fruktansvärt att se men under all lort kunde man ändå skymta sköna drag. Bakom henne rörde sig Davants män raskt närmre och Davant höjde sin hand och tecknade åt dem att hålla sig borta. Davant visste inte riktigt varför, men han hade en känsla av att skydda. Skydda vem från vad visste han dock inte.

    “Frun”, började Davant men var tvungen att svälja då hans mun hunnit bli torr. Han hatade att hans röst inte lät lika stadig som den gjorde i hans huvud.

    “Frun, var snäll att lugna ner er, ni är trygg här. Kom in hit och sätt dig, du måste värma dig och dina fötter. Du kan förklara allt så fort du blivit varm.”

    Han gestikulerade för henne att komma in och sätta sig mittemot honom. Han önskade att han kunde sträcka ut armen och hjälpa henne in men med hans vänstra ben skulle det vara en omöjlighet. Istället sträckte han ut huvudet och med en barskare röst ropade han ut order.
    “Hämta filtar och kläder, allt som han hålla henne varm.”

    Han tänkte en sekund på det hon sagt. Innan han fortsatte med samma beordrande ton.

    “Skicka Trevendor och 2 andra i förväg och spana. Be dem hitta oss en rastplats och börja värma vatten. Resterande håll en tajt formation och var beredda på vad som helst. Ryttare håll er nära! Vi fortsätter!”

    Med de orden stängde han åter ut kylan. Han spenderade en sekund och bara tittade på sin medpassagerare innan han kom på sin mantel under bänken. Han gjorde ansträngningen att böja sig framåt och plocka upp den och slängde den till henne.

    “Vira in dig i denna så länge. Är du skadad?”

    • This reply was modified 5 år, 3 månader sedan by Ost.
  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Frun. Tilltalet roade Nenya, det var sällan någon hade använt det tilltalet åtminstone på länge. Nenya Saelorians,  hade trots allt inte varit på många av adelns tillställningar – speciellt inte under det senaste året. I för sig hade alltid adelsfamiljen hållit sig för sig själva, på grund av deras sjukdom. Fast Nenya skulle snarare se det som en välsignelse. Främlingens värme fick henne att le ett osäkert, men tacksamt leende.

    Försiktigt satte hon sin bara fot på träet i vagnen för att häva sig upp och hennes ögon var stora, nästan fyllda med rädsla när hon såg mot främlingen som skrek åt sina män. Som om den höga tonen skrämde henne. Ännu en gång äcklades hon över hur svag främlingen måste tro att hon var. Svag och skör. Sådana kvinnor och män hon själv avskydde. Fast det var förstås nödvändigt. Nödvändigt att hålla upp sitt skådespel.

    Hon huttrade till och tog tacksamt emot manteln som han svepte sig in i. För att sedan värma sig med sina händer som hon strök över sina armar. Ett tag var hon tyst och hennes läppar darrade, tills hennes elektriska blåa ögon mötte främlingens.

    ”Jag… jag menade inte att göra er mantel smutsig, herr…?” svarade Nenya och blinkade med sina långa ögonfransar, nästan lite oskyldigt. För att sedan se ner på sin kropp som var täckt med blod, lera och rentav skit. En liten rodnad dök upp på hennes kinder och hon lät sin blick skamset vara kvar på sin kropp istället.

    ”Jag… jag vet inte.” stammade hon fram sedan

  • Ost
    Rollspelare
    Member since: 11/12/2018

    “Davant, av familjen Le’Brond frun.” svarade Davant medans han gjorde en avfärdande gest med sin högra hand.

    “Bry er inte om manteln, det går att köpa ny.”

    Davant menade att fortsätta fråga kvinnan men hejdade sig lite. Hon verkade trög, eller inte riktigt vaken. Hur kunde hon inte veta om hon var skadad? Hon kunde också vara i chock eller så var hennes skador så allvarliga att kroppen ignorerade det. När Davant skadat sig hade det tagit honom själv flera minuter innan han insett hur skadad han var och det hade tagit ytterligare tid innan hans kropp hade erkänt smärtan. Men det var onekligen blod på kvinnans klädsel och man får inte blod på kläderna om någon någonstans inte skadat sig.

    Davant bestämde sig för att ta det försiktigt med kvinnan och inte pressa henne. Hon såg ut som ett skört ting och Davant lät den medkänsla han kände lysa ut ur hans ansikte. Han kunde dock inte lämna henne och han var tvungen om de var i fara så han fortsatte tala försiktigt som för att inte skrämma henne.

    “Du är i säkerhet. Vad heter du och vart kommer du ifrån?

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Kanske om hon hade lagt mer tid på att lära sig om Karms andra adelsfamiljer hade hon vetat vem denne Davant av Le’Brond var. Fast det verkade inte finnas något minne där. Fast, å andra sidan var det hennes bror som kunde sådant – inte hon. Strid och jakt hade alltid varit till hennes intressen. Att läsa innebar att vara still för länge. Hon böjde på huvudet lite respektfullt och enligt etikett medan hon funderade på hans fråga. Skulle hon säga sitt riktiga namn?

    Å andra sidan, skulle det säkert inte komma fram om han inte kände igen henne nu. Det tydde på att de inte hade träffats innan, eller kanske han var lika ointresserad av de andra adelsfamiljerna som henne själv. Det hade verkligen varit som en uppfriskande vind puts. Ännu kunde hon inte riktigt lita på denne man att ge sitt fulla namn. För om han följde med i vad som hände i Karm, skulle han vara medveten om hennes familjs hemlighet och sjukdom.

    ”Mitt namn är Nenn.. Nen, från Gröndal. Jag är inte någon speciell, min herre” sa hon, med en mjuk röst och böjde huvudet igen. Gröndal… Dess vackra kullar och Saelorians residens var som en vagt minne. Hon hoppades att mannen inte skulle koppla henne till hennes riktiga släkte. Fast, hus Saelorian var förstås ett av de äldsta släktena i Karm.

    ”Jag är er i tacksamhet, min herre Le’Brond.”

     

  • Ost
    Rollspelare
    Member since: 11/12/2018

    … jag är ingen speciell…

    Den del av Davant som fortfarande var en pojke, en djupt begraven men väldigt verklig del gjorde ifrån sig ett besviket läte. Davant kunde känna hur besvikelsen strålade från denna del av honom själv och en annan del av honom skämdes samtidigt som han skrattade åt sig själv. Pojken Davant ville rädda mör och prinsessor, ville uppleva ett liv där han inte var bunden till en käpp och behövde be andra om hjälp.  Men sådana tankar gav bara smärta och Davant tryckte ner känslorna tillbaka där de bubblat upp från och han förseglade igen den delen av sig själv.

    Han fokuserade på nuet och fortsatte.

    “Nen, jag är ledsen men jag måste be dig att minnas och återberätta allt som hänt. Klarar du av det?”

    Davant var tvungen att få reda på om de var i fara och vad som hänt. Hans hjärta dunkade i dubbel hastighet och han hoppades att något farligt inte var påväg emot dem. Hur mycket han än ville dra ur Nen det hon visste var han också tvungen att vara försiktig med henne.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Besvikelsen nästan sken igenom denne Davants ögon när hon sa att hon inte var någon speciell. Det nästan roade henne. Vad hade han hoppats på? Kanske hon egentligen skulle få mer vinning av att säga vem hon egentligen var? Hans fråga fick henne att le inombords. Det var rationellt, logiskt. Han försökte att få information så att han själv inte skulle möta samma öde. Information och fakta. Det var väl makt? Åtmistone var det något som hennes far alltid hade sagt. Att makt var snarare information och kunskap. Enbart en dåre, skulle säga något sådant. Makt och kunskap hörde vanligtvis ihop, för vem skulle ha råd att lära sig något? Tid var lika värdefullt som pengar, för dessa… människor. Inte för det var märkligt. Tid var trots allt begränsat, som pengar, för dem.

    En liten suck föll ur hennes läppar och hon darrade lätt på läppen medan hon såg ner på sina fötter. Som om hans fråga väckte något inom henne. Något som hon velat gömma undan för omvärlden. Försiktigt kramade hennes smala händer om tyget till manteln.

    ”De… det var tre män. Kraftiga, muskulösa män. Tanken på en ung dam, utan någon eskort, gjorde dem lite för glada i hågen. De försökte sig närma mig och ville skada mig. Så…” började Nenya och ett leende, nästan otäckt kom upp på hennes läppar och hon letade reda på Devants blick och höll den där.

    ”Så, jag gjorde det enda rätta och slaktade dem som de grisar de var.” sa hon och kunde inte rå för att andas ut kort, som i ett litet skratt. Kanske var det en galenskap att berätta det för honom. Ack, hon var inte direkt i sitt bästa skick i en vagn. Fången, med dagen allt för nära inpå.

    ”Mitt riktiga namn är Nenya Saelorians. Min familj styr över Gröndal, men som ni förstår… har jag kommit lite på villovägar.” sa hon och i mungipan kunde man skymta en hörntand men enbart som hastigast. Kanske hade han hört alla rykten om hennes familj, det återgick att se. Tanken gjorde henne nästan lite upprymd, som om det hela var ett spel eller en lek.

     

  • Ost
    Rollspelare
    Member since: 11/12/2018

    Hennes leende fick en knut av skräck Davant att vilja kräkas och hennes namn fick isande svett att läcka ut från varje por i hans kropp. Skräcken påminde om den som han upplevt många gånger förut. Inför en tävling, inför en strid, inför att träffa någon speciell. Känslor är bra, de var ljusets sätt att hjälpa människan att fatta rätt beslut, men man måste också ha kontroll över dem. I vissa situationer kan man inte låta känslorna ta över. Detta var ett sådant läge, reagera fel och hans sits kunde förvärras, eller han kunde bli dödad. Därför tog han skräcken, tvingade den till något hårt han kunde ta på och slängde den i mörkret. När han varit ung och just lärt sig detta knep att hålla sina känslor i styr hade han sett mörkret som en brunn där han slängt sina känslor. Idag var mörkret bara ett mörker som girigt slukade allt han gav det och i gengäld fick han klarhet.

    Utöver skräcken slängde han också in paniken, flykten och uppgivenheten. Kvar upptäckte han, något till sin egna förvåning, var förväntan. Han tvingade även förvåningen till något hårt och slängde även den in i mörkret. Allt detta kändes för Davant som en lång process men utspelade sig i verkligheten bara under tiden mellan två hjärtslag. Plötsligt var han lugn och metodisk och hans medvetande började analysera det som hände.

    Då hans familj var vassaler och svurna till familj Saelorians hade han i sin ungdom varit på en bankett där herr och fru Saelorians varit värdar. Han hade sett dem där men inte deras barn, dock kunde han inte förneka att det var något med denna Nen, eller Nenya, som påminde om dem. Av någon anledning trodde han på henne.

    Saelorians familjen hade alltid haft ryckten om sig, men på senare tid hade dessa rykten blivit något mer. Le´Brond familjen hade aldrig brytt sig mycket om vidskeplighet och Davants far hade alltid skämtat att även om Saelorians var troll hade de hans respekt. På senare tid dock, när dessa rykten blivit något mer, hade det skapats splittring inom familjen. Davants far var passiv och menade att de fortfarande hade en ed att uppfylla medans Davants bror, Devian, högljutt manat till handling och förbannade allt som hade med familjen Saelorians att göra. Denna dispyt var anledningen till varför det var Davant som åkte i denna vagn nu och inte Devian.

    Davant valde att tro på Nen, Nenyas påstående om vem hon var och som han såg det fanns det 3 alternativ om varför de båda befann sig här. Första var att hon faktiskt “råkat” på “villovägar” och råkat hitta sig till sin familjs vassals vagn. Det alternativet kändes långsökt. Det andra alternativet var att hon hade sökt upp honom. Varför kunde han inte komma på, kanske var detta något test för att försäkra sig om Le´Brond familjens fortsatta lojalitet. Det tredje var att hon var här för att döda honom. Det sista alternativet verkade dock ologisk, fanns mycket enklare sätt att mörda honom än att komma till hans vagn på detta sättet. Men samtidigt, om rykterna om Saelorians var sanna så tillhörde kvinnan mittemot inte ljuset och följde därför inte samma logik och känslor som honom själv.

    Davant var tyst i någon sekund medans hans tankar snurrade och han begrundade sitt svar noga.

    “Fröken Saelorias. Ni hedrar mig och jag ber ödmjukast om ursäkt om jag inte behandlat er med tillhörande respekt under ert alias Nen.”

    Här var det brukligt att höra om hans gäst uppfattat sig som kränkt på nått vis men Davant valde att fortsätta prata.

    “Familjen Le´Brond står alltid till familjen Saelorians förfogande, säg vad ni behöver och om det är i min makt att bistå så är det ert. Dock innan vi fortsätter, ert sätt att anlända här antyder en viss mån av villfarelse. Är det er önskan att er närvaro och kontakt med mig förblir mellan oss tills vidare?”

    Davant hade helt byt ton och hålling. Från att ha varit en bekymrad man som hjälp en kvinna i nöd till att vara en vältalig adel.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Hjärtat till främlingen slog hårt för en stund. Hon hörde hur blodet pulserade, som många människor hade när de mötte hennes sanna form eller var nära till dödens kant. Fast det var något förvånande över denne man, han tycktes nästan kväva känslan och ett stabilt och nästan irriterande lugn. Fast kanske det var en bra oväntad förändring. Att bli tilltalad som fröken, fick henne att fnysa till lätt. Lite av missnöje samtidig road. Road av alla dessa artigheter. Artigheter som inte betydde något. Det var ett spel. Fröken Saelorian. Det var år sedan någon hade kallat henne det och på något sätt hade hon hellre föredragit om mannen framför henne kallade henne djävul eller monster.

    Monster… För henne var snarare hennes föräldrar monster och förrädare. De kunde inte acceptera den nya framtiden. Eller acceptera att det var deras natur. Vad var skillnaden på vampyrer och människor? De båda dödade vad de behöver för att överleva.  Människor dödade djur och för henne var människor likadana. Sedan fanns det väl olika nyanser…

    Samtidigt som han talade om sin familj, mindes hon namnet från någonstans. Le’Brond, en familj som hade stått vid deras sida till och med när deras borg föll första gången. Fast nu… verkade det vara lite tvivel där. Precis som de flesta vasaller som familjen haft. Trots allt, vem var villig att hjälpa någon som gått ut öppet med att vara monster?

    ”Inte med respekt? Att ta in en kvinna och erbjuda henne sin mantel och omtanke, det var väl… respektabelt nog? Fast, ni verkade besviken över mitt alias” sa hon med ett litet snett leende och funderade lite över hans fråga. Vad var det som var bäst?

    ”Det kan vara det klokaste, både för ditt och mitt rykte.”

  • Ost
    Rollspelare
    Member since: 11/12/2018

    Testade hon honom?

    Han hade förväntat sig att hon, efter det att han erbjudit sin hjälp, sagt vad hon begärde av honom. Övertänkte han hela situationen? Nej, hon måste ha sökt upp honom av någon anledning, eller? Var det önsketänkande och allt detta var bara en slump. Davant insåg plötsligt att han längtade efter att vara behövd, att få sättas på prov, att ha någon som förväntade sig något av honom. I sitt sinne förvandlade han även denna känsla till något hårt och slängde det till mörkret, något motvilligt. Davant ville vara något mer än en tredje son och krympling.

    Davant försökte komma på vad han visste om Nenya Saelorians och insåg att han visste väldigt lite konkret fakta. Mycket av vad han visste av huset Saelorians var rykten och i hans huvud hade de avskrivits som just rykten. Hur mycket av det han hört kunde man lita på? Ett av ryktena hade just bevisats framför hans ögon, kunde något mer rykte vara sant?

    “Då så Nen av Gröndal,” började Davant.

    Han visste för lite för att kunna göra något annat än artigheter. Han hade hört om rykten om splittringar bland Saelorians, om man nu kunde beskriva dessa rykten som endast splittringar, och hon varnade honom att det var farligt för honom att beblanda sig med henne offentligt. På sätt och viss lugnade det honom lite då det tydde på att hon inte ville honom illa samtidigt som det också tydde på något annat farligare som lurade runt hörnet. Den del av Davant som ville slänga sig ut och omfamna denna fara blev slängd till mörkret tillsammans med lugnet. Falskt lugn är inte att lita på. Han behövde mer information.

    “Då denna attack på er lyckades bli avvärjd så utgår jag från att min och mitt sällskap är i säkerhet.”

    Davant sa det som ett påstående men lyfte ljudet på sista ordet för att få det att låta som en fråga.

    “Jag utgår också från att ingen från Gröndal vet om att du är här och att din familj inte vet om det arma tillstånd du befinner dig i.

    Även denna fråga var formulerad som ett påstående med en svag tonhöjning i slutet som hintade om en fråga. Davant ville inte anta för mycket, om detta var ett test var han tvungen att klara det men han visste för lite och var tvungen att få information. I adelns värld av intriger blev även detta ett spel.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Blodet, leran och all smuts som hon hade på sina kläder fick henne att rynka på näsan. Äcklad av sin egna lort. Enda sedan barnsben hade Nenya alltid funnit att människans orenlighet var nästan olidlig. Många gånger hade hon fått en utskällning av sina föräldrar när hon kommenterat adelfamiljernas lort och stank när de var på tillställningar i Saelorians residens. Det var trots allt något som var en ovana för henne. Renlighet hade alltid varit något som värdesatt i deras familj och ett krav för deras tjänare. Och nu var hon som dem. Tanken var nästan lite roande, fast inte lika roande som hans kommentar.

    Ett brett flin dök upp i hennes ansikte. Groteskt skulle de flesta anse, med de vita huggtänderna som då och då kunde skymta något rött emellan. Ett kort skrockande lite mörkare än vad som brukade höras från en adelsdam hördes.

    ”Hotet är eliminerat.” konstaterade hon kort, för att återigen ge till ett mörkt skrockande. Var det ens ett hot från början? I deras egna tankar, möjligtvis. Eller för en vanlig adelsdam, eller man utan någon svärdsfäktning.

    ”Mitt arma tillstånd? Det här är en illusion. Många män vill leka hjältar och ett skri på hjälp från en vacker, desperat kvinna… Vem brukar säga nej till ett sådant tillfälle att skina” svarade Nenya, på samma sätt att hon gick upp en ton på det sista ordet så att det formulerades om som en fråga. Lite som om hon testade hans tålamod. Vart drog han gränsen? Eller… fanns det en? Hon lutade huvudet till sin ena axel.

    Fast det fanns något spänt emellan dem när Davant nämnde hennes familj. Ett ämne som hon sällan hade velat tala om. De var fiender nu. Hot som var tvungna att elimineras. Plötsligt tändes en glimt i hennes elektriska blå ögon. Kunde han verkligen hjälpa henne med det? Kanske var han precis den som hon behövde nu. Den som kunde hjälpa till att avlägsna hennes föräldrar. Även om det inte var så hon längre såg på dem.

     

     

  • Ost
    Rollspelare
    Member since: 11/12/2018

    Hon lekte med honom, retade honom. Davant var tvungen att påminna sig själv om att hon inte var normal. Kunde hon läsa hans tankar? Visste hon vad han kände? Davant kände en kall kår leta sig nedför hans ryggrad och en känsla av obehag fick hans mage att kännas som att han ätit en hög med nålar till frukost. Tanken på att någon visste vad han kände skrämde honom men han kunde inte agera på sin rädsla. Istället  klistrade Davant på ett snett leende och svarade:

    “Det är varje ridda…. mans dröm att hjälpa utsatta möer och tävla för hennes gunst. Jag antar att jag är tillräckligt mycket man för att dela liknande förhoppningar…”

    Han hade tänkt att fortsätta prata men något ändras i den lilla vagnen de satt. Det var inget egentligen märkbart men samtidigt kunde man tydligt känna hur stämningen ändrades. Davant kunde inte avläsa vad Nenya tänkte. Blev hon arg? Blev hon spänd? Var det något med hennes familj? Vågade han fråga mer? Davant var inte en rättfram person utan trivdes med intriger och utmanövereringar. Att direkt fråga om hennes syfte var osmidigt och visade på dålig takt. Hon hade dock reagerat på frågor om hennes familj. Kanske var det ett sätt att få henne att prata.

    “… verkar dock som att jag denna gång inte behövdes. Du med din familjs… “

    Davant pausade här och gjorde en snurrande gest med handen som att han tänkte och försökte frammana ett passande ord.

    “… ryktes skapande egenheter… gör väl att ni inte känner fruktan inför situationer någon som mig själv skulle betrakta som nära livets slut.”

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Avbrottet på hans ord, fick henne att notera att han märkte hennes humörs svängning. Var det så uppenbart? Det var väl det enda som gjorde att ilskan bubblade inom henne, annars var hon rätt nonchalant till andra personer. Alla hade sina beslut att göra, men att de som hon antog skulle vara mest lojala till henne. Mor och far. De som skulle ta hand om henne, hade lämnat henne vid hennes viktigaste uppgift och anklagat henne att vara ett monster.

    Det var alltid intressant att se hur folk nådde sig på det där ämnet om hennes familjs natur. Rätt ord var svårt att välja. Monster var det som de flesta hade velat lägga där. Blodsugande. Fast han lyckades trots det vara rätt delikat på sättet han lade fram det på. Som en fråga, fastän det inte var det. Hon kunde inte rå för att ge ett litet hest skratt. Något som inte riktigt passade den vackra dam hon enligt traditionerna skulle vara.

    ”Du placerar dina ord väl. Nästan imponerande” konstaterade hon och ännu en gång kunde man se glimten av hennes vassa hörntand när hon flinade så brett.

    ”Och döljer din nyfikenhet lika mycket. Men jag antar att det finns någon… sanning i dina ord. Död och mord är vardag för mig.”

  • Ost
    Rollspelare
    Member since: 11/12/2018

    Davant kunde inte hjälpa det leende som smög sig över hans läppar.

    “Nästan imponerande? Jag känner stor stolthet över min förmåga att jonglera mina ord.”

    Inom sig svor han, detta var inte tiden för vitsiga kommentarer.  Han var fortfarande i fara och fel ord kunde vara farliga. Han spelade dock vidare på sitt leende och med en nonchalant axelryckning svarade han:

    “Du läser mig som en öppen bok, jag döljer min nyfikenhet då det inte är passande för en gentleman av min standard att nosa i en kvinnas och dessutom överordnades affärer. ”

    Davant hoppades att denna kommentar skulle få henne att prata om hennes syfte eller förmå henne att avslöja mer.

     

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Att mannen framför henne log och hans skämtsamma kommentarer fick henne att le bredare och skaka nätt på huvudet så hennes lockar flög omkring henne och kittlade henne under sin egna näsa. Trots den vitsiga kommentarerna försökte han att upprätthålla etikett. Det var intressant. Hon höjde ett ögonbryn och knäppte sina händer för att luta sin lite spetsiga haka mot dem.

    Tystnaden omfamnade dem ett tag, nästan som om det kändes som om att tiden stod stilla för ett ögonblick tills Nenya fnyste men det lät med ett leende.

    ”Etikett är något jag övergett för längesedan – Davant.” påpekade hon och sedan tippade hon huvudet på ena sidan medan ögonen var fixerade på mannen framför henne

    ”Tiden är för kort för er, för att dansa runt ämnen. Mina föräldrar är ett hot som måste elimineras” fortsatte Nenya men sedan tystnade hon, som för att se hans reaktion. Skulle den vara för eller emot? Hon drog en hand genom sitt mörka hår för att trassla in sitt hår i sina fingrar medan hon väntade på svar.

  • Ost
    Rollspelare
    Member since: 11/12/2018

    Leendet på Davants läppar gick från självsäkert till en svag kräkning till ett förvånat uttryck medans insikten av vad Nenya sa sakta sjönk in. Tankarna som tidigare hade surrat runt förvandlades till ett tyst surr och för en sekund roterade Davants värld kring ordet elimineras. Han försökte koppla ihop, hitta på något, göra något men att röra sig i Davants tankar var som att röra sig i vatten. Sen av explosion av tankar, minnen och idéer rusade till ytan likt en gigantisk våg och slog hårt mot Davants som nästan kände sig yr av all information. Vad skulle hända utan familjen Saelorians? Menade Nenya att ta över Gröndal? Var detta moraliskt? Kunde han tjäna något på det?

    Davants bror skulle ha välkomnat detta, hans far var trogna Saelorians. Vad var Davant?

    “Många skulle hålla med om att dina föräldrar är ett hot,” började Davant försiktigt, “ min far är inte en av dem.”

    Detta kändes fel, varje uns av moral och etisk kod Davant blivit upplärd med skrek åt honom att inte tänka på detta. Något annat viskade inom honom. Var det självbevarelse drift? Var det en önskan om något annat, något nytt? Kunde han förråda sin far? Eller var det att förråda sin far? Det var ju en Saelorian som satt framför honom, spelade det någon roll vilken Saelorian man var trogen?

    På sätt och vis hade Davant redan hjälpt Nenya genom att peka ut en politisk figur som inte skulle stödja henne. Han hade ingen aning om hur han skulle kunna hjälpa henne mer eller vad hon önskade av honom.

    “Ni får ursäkta min taktlöshet och rättframhet, men ända sedans ryktet om din familj kommit fram i ljuset tror jag många i adeln haft svårt att smälta denna kunskap. Om det är stöd hos adeln du söker tror jag inte att många kommer vilja byta ut ett… “

    Davant tappade tråden lite då han varit på väg att säga ett monster mot ett annat. Det var tydligt märkbart hur han tystnade och letade efter ett mer passande uttryck.

    “… hot … mot ett annat.”

    De hos adeln som var emot Saelorians omänsklighet skulle vara det oavsett vilken Saelorian som regerade i Gröndal. De som inte var emot det skulle inte vilja byta. Vad än Nenya tänkte sig skulle inte en regelrätt störtning fungera enligt Davant.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

     

    Rörelsen genom håret stannade upp när Davant försiktigt försökte att kommentera ämnet. Som om det var en varm gryta som han inte vågade röra vid utan att bränna sin hand. Det var förstås ett delikat ämne. Men sättet som mannen talade lät det som om han inte helt kunde bestämma sig för vad som var moraliskt rätt. Det verkar som om han var vis nog att utelämna ordet monster. Sanning att säga var hon inte ett bättre alternativ än sina föräldrar i adelns ögon.

    Det fanns mycket sant i det som Davant sa och det gick inte att se det på ett annat sätt. Den enda lösningen i sådana fall skulle vara våld och tortyr. Inte för att tanken på det gjorde henne illa till mods, det var bara det att Ayperos själv sa att de var tvungna till att finna fler allierade och inte ha allt för mycket uppmärksamhet. En tanke slog henne och hon granskade den unge mannen framför sig med ett litet bredare och slugare leende.

    ”Du har rätt, Davant. Ingen av adeln skulle gå med på att byta ut ett hot, mot ett likadant hot. Men om de inte skulle vara medveten om att de stödde mig. Utan stödde en man som eliminerade paret Saelorians.” påpekade Nenya och lät sin tungspets röra vid sina vassa hörntänder medan hon funderade på sin egna idé och försökte få alla bitar att falla på plats. Något måste det finnas som denne man åtrådde. Om det inte var makt, var det säkert kärlek eller pengar. Eller kanske säkerhet för all del? Allt hade ett pris. Men det var enkelt att finna och ett pris hon hade varit beredd på att betala.

     

     

     

  • Ost
    Rollspelare
    Member since: 11/12/2018

    En kall kår kröp sig ner längs Davants ryggrad och han kände hur lugnet övergav honom. Menade hon verkligen honom? Skulle han ta ner paret Saelorians? Han var knappt en hel man själv och innan han hann hejda sig själv sprutade orden ur honom som en kräkning.

    “Ni kan inte seriöst mena mig? Jag är knappt en hel människa, jag har för ljusets skull problem att sätta på mig mina egna byxor. Ljuset bränn mig jag är en tredje son, jag har inget och mitt liv är helt beroende av det min familj ger mig. Jag… jag… “

    Davant drog handen genom sitt hår och lufte luggen från sitt ansikte. Varför hade han reagerat så hårt? Lugnet hade upplöst likt ett sandslott vid vatten och kvar var bara ruinerna som visade vad han hade förlorat.

    Han lutade sig bakåt mot vagnens vägg. Allt var förstört nu. Nenya skulle inte låte honom leva efter det här. Han kunde inte alliera sig med mörkret och överge ljuset, något väldigt fundamentalt inom Davant såg detta som en självklarhet. Hon hade sagt för mycket och skulle behöva döda Davant, det var det mest logiska ur hennes perspektiv. Han kunde inte försvara dig, han var som en försvarslöst spädbarn jämfört med henne och om hennes önskan var att korta Davants liv här och nu skulle hon kunna göra det. Tanken på icke existens skrämde honom.

    En viskning från inom Davant väckte en liten knista, ‘Jag vill inte dö’. Något så självklart blir så mäktigt när man står inför det. ‘Jag vill bli nått.’ Känslan av hopplöshet, av uppgivenhet, av ilska för den lott livet givit blandades till ett driv. ‘Hjälpa mörkret att utplåna sig själv måste vara gott.’ Ett rättfärdigande.

    Den tystnad som tagit över efter Davant utbrott låg tung i luften, ord han inte skulle kunna ta tillbaka och som skulle kunna leda till hans död. Trots det tog han ett djupt andetag till och samlade sig. Inte samma lugn han haft men ändå ett lugn.

    “Jag vet inte hur jag ska kunna stå till tjänst. Jag vet inte vad du förväntar dig jag ska kunna åstadkomma. Jag är inte som ni.”

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Ursäkter slingrade sig ur Davants mun som en orm. Ord på ord. Kanske det fanns någon sanning i dem som han spottade ur sig. En osäkerhet som inte klädde mannen. Hade hon missbedömt honom? De elektriskt blåa ögonen betraktade mannen framför sig med ett svagt leende och huvudet på snedden. Det långa mörka håret kittlade hennes ena arm. Tyst satt hon och betraktade Davant. Hans tvekan, rädslan i ögonen. Som om han trodde att hon när som helst skulle kunna låta hans liv rinna ut i sanden.

    Även om det var möjligt. Fann hon inte något roande i det. Inte nu. Det var mer intressant att se hans tankesätt. Hur han på några få sekunder gick ifrån totalt förnekande till att han accepterade det nästan. Hans frågor fick henne att le bredare och hon satte sig lite mer bekvämt och lutade sig närmare Davant. Som om hon berättade en hemlighet. Ett roat skratt kom från hennes läppar och hennes ögon verkade inte slita sig ifrån hans. Som för att visa att hon menade allvarligt.

    ”Det är precis därför du är perfekt. Och du skulle förmodligen aldrig vilja vara mig” sa hon med ett tankfullt leende. Även fast hon själv var långt ifrån att ångra vad hon var. Även om folk kallade henne monster. Det var ignorant. Dumt.  Hennes tunga nuddade hennes spetsiga tand medan hon funderade hur hon skulle lägga upp förslaget. Egentligen var det inte mycket av ett förslag. Hon hade inte kommit långt med det. Det var en skiss och skulle behövas arbetas på. Fast hon var övertygad över att Davant var en smart man och skulle ta sitt förnuft till fånga.

     

Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 36 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.