Post has published by Amdir
Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 34 total)
  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    En dag kvar tills de skulle marschera. Tills han skulle marschera. Tanken fyllde konung Sandor med både rädsla och spänning, så som det gjort då han varit ung. Åren på tronen hade fått honom att känna sig gammal och rastlös, och även om han inte var lika ståtlig som han varit i sin ungdom var han fortfarande i gott skick. Men han hade blivit magrare, vilket inte var så underligt då han sällan hade tid för att träna med svärdet mer. Med en omotiverad suck lade han ned fjäderpennan han haft i handen för att signera dagens officiella dokument vid det breda skrivbordet han hade i hus Thaldwins privata kammare. Tanken på morgondagens händelser gjorde honom rastlös och ofokuserad, och med en suck fick han ställa ned pennan och resa sig från sin stol.

    Långsamt vandrade han till ett av fönstren som blickade ut mot södra Hannadon, och huvudporten i fjärran. Till och med här uppe i slottet som blickade ut över staden som en ständig väktare kunde man se livet med folk som rörde sig och förberedde sig – som i en myrstack. De olika husens färgglada flaggor viftade vid sidan om Hus Thaldwins gröna, och för ett ögonblick kände han sig som han gjort i sin ungdom då han marscherat för första gången under flaggorna.

    Imorgon skulle han leda armén västerut, och för ett ögonblick kände han tvekan under det enorma ansvar som vilade på hans axlar. Han drog ett djupt andetag, och steg bort från fönstret. Plötsligt kändes det som om det var väldigt dålig luft i kammaren. Snabbt hällde han i sig lite vatten, och gick till andra ändan av kammaren genom några rum tills han kom till den norra sidan med utsikt mot havet. Snabbt och med en darrig hand drog han upp fönstret för att dra ett djupt skakigt andetag, med havsbrisen i ansiktet. Han drog några djupa andetag, och lutade sig skakigt mot fönsterkarmen med slutna ögon – plötsligt blek och både varm och kall på samma gång. I sina öron hörde han bara blodet susa, och allt annat omkring honom försvann för ett plågsamt ögonblick.

  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    Ljudet av hans klackar mot den polerade golvytan har för länge sedan väckt henne ur hennes tankar. Karms drottning, Sandors hustru och mor till hans barn. Snart, inom endast ett dygn ensam kvar medan han red i strid. Det var skrämmande och ju närmre den här dagen kom ju mer allvarlig hade hon blivit. De senaste dagarna hade hon inte setts le alls och sömnen hade varit långt borta och gjort blicken trött. Hon låter honom röra sig mot fönstret, betraktar honom i andlös tystnad när hon ser honom dra det där djupa andetaget. Där och då ville hon inte alls att han skulle resa sin väg och lämna henne kvar i trygghet, hon borde vara vid hans sida men vet samtidigt att det inte går.

     

    Tyst reser hon sig ut den kungsblå fåtöljen, klackarna på henens skor avslöjar henne när hon rör sig över golvet bort till honom. Dämpat klädd i en mörkblå åtsittande klänning i sammet med långa ärmar och båtringad hals. Ett halsband, enkelt i guld med en ametist i ett hänge kring hennes hals är det enda smycke förutom vigselringen hon bär. En hand sträcks ut att vila på hans axel i en smekande rörelse medan hon sällar sig till honom vid fönstret

     

    –          Jag önskar att du inte behövde ge dig av.

     

    Säger hon lågt. Deras relation hade knappats varit god förrän den plötsligt ändrats när hotet låg över dem. Och nu, nu kändes det som en klump av oro och sorg i hennes inre när hon tänkte på hur mycket de missat. Hon ville lära känna mannen som var hennes make, älska honom men nu kanske det var för sent. Det gör henne sorgsen. Även om de gått igenom det här flera gånger tidigare och hon gråtande bett honom men fått nej så ber hon honom en sista gång.

     

    –          Stanna.. stanna hos mig och barnen..

     

    Hon biter sig i läppen vid orden, hatade att visa sig svag men just nu var det just det hon var och uppgiften att styra Karm ensam utan honom kändes tung och som ett alldeles för stort ok att bära på axlarna.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Sandor hade inte verkat märka henne förrän hon lade sin hand på hans axel, vilket nästan fick honom att rycka till. Ett ögonblick hade det känts som om han varit under vatten, men hennes närvaro drog upp honom över ytan igen och han drog ett sista djupt andetag. Fortfarande blek, men med lite mer färg i ansiktet, log han ett svagt och lite sorgset leende mot henne.

    ‘Selene…’ sa han och skakade tyst på huvudet, som för att få ordning på sina tankar. Det var underligt hur deras relation som i så många år varit kall och avlägsen plötsligt mjuknat. På något vis hade de funnit varann, något de borde ha gjort länge sedan istället för att spendera så många år i tyst lidande. Hennes närvaro och den lilla gest, de bedjande orden, fyllde honom både med glädje och sorg för han visste då att allt skulle ordna sig – om allt gick bra på fältet.

    ‘Jag önskar som du, min kära.’ sa han och såg henne i ögonen med sina bruna djupa ögon.
    ‘Men vad vore jag för ledare och konung om jag gömde mig bakom murarna, då våra modiga män och kvinnor riskerar sina liv? Jag kan inte överge dem.’ Han tog hennes hand och kramade den hårt.

    ‘Hade vi varit unga och inte hade förpliktelser till våra barn hade du kunnat följa med mig, men de behöver sin mor. Och landet behöver sin drottning här. Vi måste agera som ett sinne och en själ, svärdet i en hand och skölden i den andra.’ Han gav henne ett vänligt leende, och kramade hennes hand igen för att stärka sina ord.

  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    Det är inte svårt för henne att notera att han stod i andra tankar. Att hans sinnen vandrat långt bort från rummet och staden där de nu befann sig i. En underlig känsla av ömhet väller över henne, något som inte alls varit förknippat med honom tidigare men väl deras gemensamma barn. När han säger hennes namn sluter hon ögonen kort, sorgsen och hon vill egentligen gråta. Men hur skulle det se ut? Hon måste vara stark… måste… eller i alla fall försöka. Hon drar ett darrande andetag medan hon sakta öppnar de blå ögonen, tunga, trötta och sorgsna. Möter hans blick i sin och håller den kvar. Såg på honom med värme, med kärlek och ömhet något som inte varit vanligt alls dem emellan. Handen han kramar är kall i hans och hon kramar den tillbaka, nästan lätt desperat utan att vilja släppa honom.
    ” Jag vet.. ” Svarar hon honom lågt, för inners inne visste hon att det han sa var sant. Ändå.. en liten suck undslipper henne. Ändå ville hon inte släppa honom ifrån sig, inte nu, inte när de äntligen var på samma sida, förenade.

    ” Du måste lova mig att du kommer tillbaka. Vi har så mycket att ta igen och barnen.. de behöver dig, de behöver oss. Karm behöver dig. Lova.. ” Rösten tunn, inte alls så där stark och stadig som hon mötte rådgivare och undersåtar med, här tillsammans med honom kunde hon låta garden falla. Ett steg intill honom, armen vars hand inte håller hans letar sig in och läggs att vila kring hans rygg, nära, känna hans värme ” Jag behöver dig.. ” Fortsätter hon lågt.” Vi var så dumma som bara lät åren glida förbi, så upptagna med att avsky varandra och nu.. nu..” Hon sväljer hårt, vill inte fortsätta meningen, vill inte uttala orden om att det kanske var för sent. Folk dog i strid, det gick inte att förneka och även om hennes make hade med sig skickliga helare så fanns det fortfarande en stor risk att han kunde dö om han skadades svårt. En blont huvud där det långa håret är uppsatt i en enkel krans kring hennes huvud lutas in mot hans axel och hon drar ett djupt andetag av hans doft, vill minnas den, bära den med sig. Ärligt visste hon inte om hon skulle klara av att vara den drottning för Karm som han ville att hon skulle vara. Skulle rådgivare och dem hon hade under sig verkligen lyssna på någon som fram tills för kanske bara några månader sedan fått stå i skuggan av Sandor och som hela tiden sett att deras kung inte önskade eller förlitade sig på? ”Håll om mig… snälla..” Ber hon, det här var kanske sista stunden de fick tillsammans innan avfärden.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Sandor kände en varm känsla av både behag och sorg då hon lutade sig mot honom. Hennes hår kittlade honom lite, samtidigt som hennes doft och värme kändes behaglig – en stark kontrast till hur de tidigare spenderat tiden tillsammans. Vid hennes begäran kramade hans armar om henne hårt och ömt på samma gång, och han dolde sitt huvud i hennes hår något för att inte visa sin egen svaghet och sårbarhet. Vad som annars hade varit ett skälvande andetag blev ett djupt andetag som drog in hennes doft, och han suckade tyst.

    ‘Jag lovar, Selene.’ sa han stilla. Trots sitt emotionella tillstånd var hans röst lugn och sansad, varm och lugnande – hans röst genuin och hans löfte ett ärligt sådant. Ett ögonblick tänkte han på hur rådet skulle försöka kontrollera drottningen, och han höll henne närmare sig. En nickning fick hon till svar över sina ord om deras dåraktighet, för vad kunde han annat än att hålla med? Att leva i nuet var det enda man kunde göra, allt annat var bortkastat. En lång stund stod de bara och höll om varandra, medan  blandade känslor gick genom hans tankar. Till sist lutade han huvudet lite bakåt, för att lägga en hand under hennes haka som han lyfte milt.

    ‘Du har makten, låt ingen säga något annat.’ sa han, allvarligt men samtidigt lite uppmuntrande då han såg henne i ögonen. Som att förstärka sina ord gav han hennes läppar en lätt kyss – ett tecken på ömhet de sällan delat.

  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    Hon lutar sig in i hans famn, tacksam för att han höll henne hårt intill sig. Vad brydde hon sig om att han visade svaghet inför henne? Här där de var ensamma kunde de båda tillåta sig det och hon såg det snarare som ett tecken på hans tillgivenhet för henne. En tillgivenhet hon aldrig tagit för självklar men som hon nu på senare tid börjat längta efter och förlita sig på. Tacksamheten över att de skiljs åt på det här sättet och inte som fiender är stor, en enorm lättnad i hennes bröst även om den förstärker oron och sorgen över att han kanske inte skulle återvända till henne, till barnen och till Karm. För något löfte kan hon egentligen inte begära av honom men ändå hade hon gjort just det. Och något löfte kunde han inte ge henne och ändå.. han hade lovat henne att komma hem. Hon tänker hålla honom till det löftet.

     

    När han så med sin hand höjer hennes haka är den blick som möter hans glansig av återhållna tårar. Hon grät sällan men oron hon kände inombords gjorde att hon inte kunde hejda dem från att rinna. Hon nickar till hans ord för hon vet att när han väl stod på borggården för att säga sitt officiella farväl till henne, till sin syster och de andra i rådet så skulle hon inte visa något annat än styrka. För honom, för Karm men också för sig själv och barnens överlevnad. Hon är långt ifrån dum och har insett att hotet mot henne och Sandor fanns på hemmaplan lika starkt som på slagfältet när Karm låg försvagat och tömd på arméer. Hon möter hans läppar, vill hålla kvar kyssen som känns brännande mot de egna läpparna och söker dem igen när han drar sig undan. Händerna greppar tag om hans skjorta, håller honom kvar medan hon kysser honom igen, djupare och i ett försök att förmedla till honom den kärlek hon känner, som nyligen blommat upp starkt inom henne för honom.” Jag ska inte göra dig besviken.. ” Svarar hon med läpparna alldeles intill hans” Jag ska se till så att det finns något för dig att återvända till. Du har lovat.. ” Att återvända. Hon söker hans blick igen” Skriver du till mig? Du måste berätta vad som händer, hålla mig informerad. Så länge dina brev kommer vet jag att du .. ”hon tystnar kort, sänker blicken” Att du lever. “Hon ser upp mot honom igen* Make.. älskade.. kom till mig i natt? ” Ber hon lågt, det hade varit så länge sedan de delat samma bädd tillsammans och hon ville inte skiljas ifrån honom utan att ha fått vila i hans armar den sista natten. Hon kan inte tvinga honom, bara be..

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Kyssen hon gav honom fick honom att dra omedvetet efter andan, och han kände hur det hettade till något samtidigt som hans hjärta tog några slag till. Det var en känsla som fick den enorma mängd av tankar, stress och tyngd som låg över hans axlar att försvinna. Om ens bara för några korta ögonblick var det en efterlängtad respit från de oändliga mängder bekymmer som ständigt snurrade i hans tankar och höll honom vaken om nätterna. Han visste då att han inte var så ensam längre som han varit i flera år. Än fanns det hopp, för dem och för framtiden. Han besvarade hennes kyss, och strök hennes hår milt och öppnade sedan ögonen för att se på henne igen.

    ‘Jag vet att du inte kommer att göra mig besviken, Selene.’ sa han, med säkerhet och värme i rösten, och han gjorde allt han kunde för att överföra den säkerheten till henne så hon själv skulle finna styrka och självsäkerhet i sitt uppdrag.
    ‘Jag ska skriva, min kära…’ han hade kanske tänkt säga mer, men hennes plötsliga bedjan förstummade honom med känslor han inte känt på flera år. Plötsligt kände han sig väldigt ung igen, men den unga osäkerheten som en gång funnits där var länge sedan borta. Han log ett varmt kärleksfullt leende, och nickade, och den blick följd av en sista varm kyss var hans bekräftelse.

    ‘Tack, för att du väckte mig ur mitt mörker.’ sa han sedan, och strök hennes arm innan han blickade ut genom fönstret igen. Han stod rakare i ryggen nu, och såg ut som sig själv igen. En godhjärtad ledare, med sitt mål i sikte.

    ‘Vi har mycket att förbereda idag, innan kvällen är här. Säg mig ärligt, är det något jag kan göra för att göra för att stärka din position imorgon. Har du frågor som jag kan hjälpa dig med?’

     

  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    Hon tillåter sig själv och honom en stunds njutning där de står invid det öppna fönstret. Trots allvaret fanns där något fint hon ville ta vara på och minnas. Hans milda varma röst ger henne lugn och hon känner hur den där molande värkande känslan av spänd ångestladdad nervositet som varit hennes ständiga följeslagare de senaste veckorna lättar lite, även om den fortfarande finns där går den nu att hantera. Han trodde på henne, hon skulle hålla sitt löfte till honom. Hon skulle förvalta det land han styrde och hon skulle göra det med högt huvud. Svårigheter skulle komma med all säkerhet men med hans ord och hans brev skulle hon klara det.

    –          Tack.. ”Säger hon mjukt, ömt nästan” Dina brev kommer att ge mig den styrka jag behöver

    Det är nästan så att hon kan se förändringen hos honom, hur han slappnar av mer och låter det tunga försvinna från hans axlar. Hon är glad över att hon kan ge honom det lilla innan det var dags för honom att bege sig ut i strid. Mer än så visste hon inte om hon kunde ge. Kyssen han ger henne blir ett löfte om en natt tillsammans och hon känner hur det pirrar till inom henne av en blandning av längtan och ångest, en sista natt.. det kunde bli deras sista natt och hon lovade sig själv att hon skulle ge honom något att leva på under många dagar framöver, en natt han inte skulle glömma och inte hon heller för den delen.

    –          ”Du behöver inte tacka älskade.. ”

    Hon vrider sig lite så att hon tillsammans med honom kan se ut genom fönstret, ut över staden och smyger sin arm runt hans rygg och midja för att komma nära intill. Så oändligt tacksam för den här stunden tillsammans med honom utan kammarjungfrur och herrar som stod och såg på. Stunder som var så oerhört sällsynta och som därför blev än mer värdefulla. Hon står tyst en stund och tänker efter men allt som snurrar i hennes huvud och tankar är sådant hon inte riktigt kan få grepp om.

    –          ” Jag har tänkt mycket.. jag vill be dig om en sak. Jag vill be dig att du när du tar ditt oficiella farväl i morgon utanför slottets portar tydligt ger över styret av Karm till mig. Så att ingen kan ifrågasätta min position. Sätt kronan på mitt huvud, ge mig Karms gyllene svärd, det spelar ingen roll vad. Det behöver enbart vara en symbolisk handling men som visar för alla att det är du som givit mig ansvaret. På samma sätt ger jag dig tillbaka makten när du återvänder.”

    För folket, för rådet och för dem som förmodligen skulle kunna tänkas motarbeta henne. Det kanske inte skulle hjälpa helt men i det stora hela… kanske. Hon ger honom en frågande blick, osäker kanske på sitt förslag och på vad han skulle säga om det.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Sandor lyssnade på hennes begäran, och nickade. Sådana handlingar hade han alltid tyckt var överflödiga och onödiga, nästan barnsliga. Men det var etikett, och han kunde inte neka att även om han själv höjde ögonbrynen åt sådana saker så skulle en stor mängd se vikt och helighet i en sådan handling.

    ‘Ett klokt förslag, Selene. Jag ska göra som du ber.’ sa han, och gjorde en min som visade hur fånigt han fann det. Trots allt fanns det viktigare saker – otaliga mängder människors liv stod på spel och en stor mängd av adlingar med makt skulle försöka använda situationen för att stärka sin position, eller åtminstone underminera sina motståndares. Han knöt sin näve lite frustrerat.

    ‘Att det tagit så här länge att samla armén är bara ett tecken på hur lite Karm egentligen står under samma flagga. Denna själviska maktkamp gör mig galen. Varför kan vi inte bara komma överens, åtminstone ett tag?’ undrade han och syftade på hus som svurit ed till hus Thaldwin. En suck lämnade honom och han tvingade sig att släppa de tankarna och irritationen.

    ‘Jag ska be upphovsmästaren ta fram Gandoris kronjuveler.’ sa han, och log ett retsamt leende. Det var kronan som rikets grundare burit, som folk i Karm vördade till gränsen av hädelse. Massa berättelser och legender cirkulerade kring dem.

    ‘Tror du att det duger, min drottning?’

  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

     

     

    Egentligen delade hon hans syn på handlingar som mest var skådespel för pöbeln men i vissa fall hade en symbolisk handling som den hon föreslog en väldigt god inverkan på dem omkring, även adel och rådsmedlemmar och speciellt när deras konung skulle leda trupper i strid. Stämningen var redan allvarsam och en ordentlig gest skulle få stor effekt. Hon ler mot honom när han gör den där minen och kan inte låta bli att skratta till innan hon blir allvarlig igen och hon höjer handen för att lägga den över hans kind, smeka hans käklinje med tummen när hon märker hans frustration. ” Jag vet, det är ett spel för gallerierna men kanske kan det vinna mig lite tid att komma in i rollen, att stärka min position för även om de älskar dig som sin kung, i alla fall de flesta respekterar dig så är det långt ifrån säkert att de respekterar mig. ” hon tystnar, ser på honom med viss sorg i blicken” Speciellt inte eftersom du så tydligt visat för alla att du inte hyst den respekten för mig. ” De visste var de hade varandra nu men för alla andra som följt dem genom åren så var det svårt att sudda ut det som de hade sett och som deras kung och drottning visat upp. Hon smeker fortfarande hans kind för att understryka att hon inte dömde honom för det, att det låg bakom dem nu. Låter sedan handen glida ner och läggas mot hans bröst.

    ”Ja, Karm är splittrat.. och vi måste försöka hitta orsaken till varför.” Hon hade funderat på det, med en kugn som Sandor kunde hon inte förstå det men hon kanske var blind? Hon ville tro att han var en omtyckt man av folket men kanske gällde det inte resten av adeln. O andra sidan, säg den kung i något land som hade alla ädlingar enade under sig, det fanns nog inte annat än i sagornas värld. Hon ger honom ett varmt, nästan ömt leende när han ler retsamt mot henne och skrattar till lite. ” Det är kanske att ta i lite väl älskade make? ” Hon höjer lite frågande på ögonbrynen och skakar sedan en aning roat på huvudet så att blonda slingor av hennes hår letar sig fram i hennes ansikte. ”Men ja, det duger.. ” Hon ler svagt mot honom, sträcker sig upp för att kyssa hans kind innan hon sänker sig ned på fötterna igen. ”Är det något du behöver göra innan kvällen och kan jag hjälpa dig?” Hon ville gärna göra så mycket hon kunde för att avlasta honom, hjälpa honom. Kanske en desperat chans att få vara tillsammans med honom så mycket hon kunde nu innan det var för sent. Tanken gör att strupen snör ihop sig och hon vänder sig bort från honom, ut mot fönstret och blinkar bort tårarna som hotar att tränga fram i hennes lätt glansiga ögon. Ville visa sig stark inför honom, fick inte gråta. Händerna kramar om fönsterkarmen och hon drar ett djupt andetag.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Sandor kände ett slag av skuld inom sig vid hennes ord, men samtidigt hade de gått vidare från det och erkänt att de båda varit skyldiga till kylan mellan dem. Det var inte värt att ligga kvar i det förflutna, och han visste att det skulle ta ett tag för rådet att acceptera Selene. Åt hennes beslutsamhet nickade han allvarligt.

    ‘Vi måste få stopp på dessa konflikter. Allt du kan göra för att förmildra relationerna medan jag är borta uppskattas.’ Han skulle precis svara henne då hon vände sig om, och stannade upp för att tänka efter lite. Situationen var tvungen att hanteras delikat. En stund lät han henne stå själv, innan han gick fram och la en hand på hennes midja och kramade om henne lätt med en arm.

    ‘Jag antar att det inte vore fel att du följer med mig i alla officiella ärenden idag, och tar rodret så de redan idag ser att jag överlåter mina uppgifter åt dig. Vad tror du? Denna dag tillsammans i ämbetet?’ undrade han. ‘Och det kommer inte bli den sista.’ lovade han.

     

     

  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    Trots att de talat igenom det om varit var det svårt för henne att lägga bitterheten och ensamheten hon känt under så många år bakom sig. Hon menar egentligen inget illa med orden hon ger Sandor men hon kan inte låta bli. Hon trodde kanske inte att han lidit så som hon gjort, han hade haft sitt medan hon ständigt blivit undanskuffad och inte räknats. Nu var det annorlunda, nu arbetade de tillsammans och hon var väldigt tacksam över det. ” Jag ska göra vad jag kan, jag lovar dig det. ” Det skulle hon även om hon inte kunde lova honom några underverk. Med blicken ut genom fönstret försöker hon svälja ner alla känslor och när hon känner hans hand runt sig höjer hon hastigt sin hand för att torka en tår som smitit ur de glansiga ögonen, försöker samla sig. Det fanns inte tid för att gråta.. i morgon när hon låg ensam och Sandor tagit sitt farväl ja, då kanske. Åt hans förslag ler hon svagt och nickar medan hon vänder sig mot honom igen, smyger in sina armar om hans midja och kramar honom tillbaka innan hon sträcker sig upp och ger hans haka en öm kyss” En dag tillsammans.. ” Ler hon svagt och nickar innan hon tar ett steg bort från honom, rättar till klänningen en aning och känner över frisyren innan hon ser på honom. Betydligt mer samlad nu och ögonen inte längre glansiga även om det vilade oro och sorg där i dem. ” Så.. min älskade make och kung. Vad står på agendan? ” Hon ler lite, rösten lite lätt roat formell men hon kan inte hålla minen allvarlig så länge, de måste försöka hålla det lätt om de skulle orka ta sig igenom den här dagen, tillsammans eller ej så var det tungt för båda gissade hon.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Ett möte med Sandor Thaldwin. Hon hade tyckt att det kändes lite väl formellt, men det här var inte alls likt den typen av krigsföring som hon och hennes folk förde, det var alldeles för mycket runt omkring, mycket mer som behövde ordnas innan det var dags att ge sig av, och således behövdes ett möte. Hon hade svurit honom sina yxor när hon först anlänt i Hannadon för att be om hans beskydd, och nu var det dags för henne att fullfölja den eden. Fullfölja eden som skulle frigöra Karm från monstret som belägrade deras landsbygd och i förlängningen frigöra Karms styrkor och vända dem mot de fiender som fanns i hennes eget land, de som ännu konspirerade mot henne och hennes blod. Attacken på sidogatan nere i Hannadons stad för några kvällar sedan hade bara varit den senaste och den hade påmint henne om varför hon var där, varför hon ännu skulle slåss på annan mark än sin egen. Hon visste vad hennes far hade sagt om han varit här nu, han hade sagt åt henne att bida sin tid, att vänta in det rätta tillfället, för det skulle komma, hon var alldeles säker på det. Hon kunde bara hoppas och önska att hennes familj skulle klara sig till dess, att hon skulle klara sig till dess, för trots allt sitt övermod så var hon inte dum, hon visste att risken var stor att hon aldrig skulle återvända till Kaldrland, kanske inte ens till Hannadon, om saker inte gick som planerat när de nådde Loradon. Men… Hennes uppoffring skulle åtminstone säkra Karm som en allierad, och när deras krig var vunnet… Nej, hon skulle inte tänka så, hon hade alldeles för mycket kvar, för mycket att leva för.

     

    Med en suck drog hon handen genom det utsläppta håret och stannade upp där hon vandrat fram och tillbaka över golvet i det lilla mötesrum som hon skulle möta Sandor i. Hon visste inte om någon annan skulle dyka upp eller om detta var en privat audiens, men det gjorde detsamma, även om hon underligt nog önskade att hon haft någon som kunde hålla henne om ryggen just där och då.

    Hon bar inga vapen på sin person, i varje fall inga som man kunde se, mer än en liten kniv i bältet, men hon hade för den sakens skull inte varit inaktiv under de månader hon väntat i Hannadon. Hon hade tränat som om livet hängde på det, vilket det förstås gjorde, och även utan ett vapen av stål så var det tydligt att hon var en kraft att räkna med, beväpnad eller ej.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    ‘Vi ska träffa en prinsessa.’ sa han lite kryptiskt åt sin hustru, och tog sig sedan till deras mottaggningssal, som var betydligt mindre än tronsalen. Sandor brukade föredra att ta emot gäster där, då det var mindre kyligt och mindre öron som lyssnade. När väl Sandor och Selene satt i sina säten i salen öppnade vakterna dubbeldörrarna för Maeve och annonserade hennes ankomst med titlar och andra formaliteter.

    ‘Prinsessan Maeve.’ hälsade Sandor vänligt då det hela var över. ‘Du minns säkert min hustru, Selene?’ undrade han, de hade trots allt varit närvarande på samma stormöte med Karms vasaller och råd.

  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    Den lilla stund som hinner passera är tillräcklig för att Drottning Selene ska hinna samla sig och få de tårblanka ögonen att se ut som vanligt igen. Den låga knut hennes fylliga ljusa hår är uppsatt i är tillrättalagd och tyget i kjolen utslätat så gott det går. Rummet som hon och Sandor äntrat är formellt men fortfarande inte lika stelt och stort som tronsalen och det passar henne bra. Helt ensamma är de aldrig utanför de privata rummens väggar, hennes hovdamer har återigen slutit sig till henne liksom Sandors kammarherre samt en vakt som står invid dörren som släpper in prinsessan Maeve till dem.

     

    Själv sitter hon en aning stelt på den förgyllda stolen med röd stoppning intill sin make och låter blicken glida över prinsessan intresserat och varmt när denne tar sig närmre. Handen vilar kring en bägare vin, hon darrar lätt av anspänningen som hon inte kan få att försvinna och måste flytta bägaren till att vila mot benet på ett ganska så odrottninglikt sätt för att det inte ska synas alltför väl. Hon ger Maeve ett litet leende och nickar” Prinsessan Maeve. ” hälsar hon med värme, rösten stadig trots den darrande handen och med den andra handen ger hon en av sina hovdamer en kort gest. Kvinnan reser sig genast och häller upp vin i en bägare som hon med en djup nigning erbjuder Maeve innan hon rar sig tillbaka till den stol hon suttit på intill väggen. ” Har ni hört något från er familj Ers höghet? ” Frågar hon, det var oro även i Kaldraland det visste hon och det hedrade Maeve att hon stannade kvar här i Karm vid Sandors sida i kriget. Att det kanske var mer som höll Maeve kvar i Karm än Sandor säger hon inget om och det är inte heller säkert att hon vet något om Maeve och Mörkeralvsmagikerns förbindelse. Och om hon vetat hade hon nog inte sagt något om det i alla fall, det var inte hennes ensak även om hon starkt ogillade Yazfein då han var makens systers lilla knähund. Hon låter tanken löpa, vilar blicken mot Maeve” Sätt er ner ”Erbjuder hon och en av kammarherrarna kommer genast fram med en stol åt Maeve som placeras mitt emot Sandor och Selenes.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Det kändes fortfarande underligt att höra sitt namn i samband med en sådan titel men vid det här laget hade hon kommit att förvänta sig att det brukades, så hon sade inget om det utan böjde bara huvudet i hälsning och lade ena handen i en knuten näve över bröstet, en snabb och för henne ytterst naturlig hälsning till en jämlike. Hon var inte den som bugade, inte ens för Karms kung och drottning.

    ”Henne minns jag, trevligt att råkas”, svarade hon med ett litet skevt leende innan hon fick ett glas vin i ena handen och en stol framskjuten att sätta sig på. Hon misstyckte inte utan satte sig ned och tog en klunk av vinet, en dryck som hon mer och mer börjat fatta tycke för under sin tid i Karm (även om inget kunde slå ett stop med mjöd eller öl).

     

    När hon väl satt ned så lät hon den ljusa, blå blicken svepa över människorna i rummet. Där var en massa människor hon aldrig hade sett förut och några som hon mindes hade rynkat på näsan när hon först anlänt till kung Sandors hov. Hon var inte helt nöjd med publiken men gjorde sitt bästa för att ignorera de nyfikna blickarna.

    ”Jag har fått sändebud, ja. Läget är spänt men än så länge har ingen plockat upp vapen, och jag hörde också ett rykte om att en viss prinsessa från Me’erisia sökt asyl hos min far. Det är helt enkelt… Komplicerat”, svarade hon efter att ha lutat sig tillbaka i stolen. Hon balanserade vinglaset på ena armstödet och betraktade det där det vinglade fram och tillbaka med en liten rynka mellan ögonbrynen.

    ”Vilket är varför jag är här. Jag svor mitt svärd till dig Sandor, att slåss för din sak så att du i gengäld kan slåss för min. Jag har förstått att dagen för vår avfärd närmar sig och jag vill bara försäkra mig om att ert löfte kommer upprätthållas också om jag mot all förmodan inte skulle återvända”, tillade hon med en något allvarligare ton, hennes blick nu riktad mot kungen, obeveklig. Hon bad inte om ursäkt för sitt informella sätt att tilltala Karms regent, men några av Selenes hovdamer såg tämligen förskräckta ut över bristen på hyfs hos kaldrländaren.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Om Sandor reagerade på Maeves sätt att inte följa etikett visade han det inte. Faktum var att han själv avskydde hovet formaliteter, och nickade över hennes ord. Ett litet leende riktat åt drottningen fanns även där, och sättet hon talade och hanterade situationen övertygade honom om att hon skulle klara sina uppgifter bra medan han var borta.

    ‘Lämna oss.’ sa han, enkelt, med en handviftning. Något motstridigt men utan att klaga lämnade alla personer förutom kungen och drottningen salen, även det kungliga gardet. Sandor satt stilla och tyst tills fotstegen försvann och dörrarna stängdes och de var ensamma. Något oformellt lutade han sig fram med armbågarna över sina knän i en bekvämare sittställning, och betraktade Maeve.

    ‘Vi håller våra löften, Maeve.’ sa han, och blickade på Selen för att inkludera henne i allt de gjorde och sade.
    ‘Och jag har en fråga till dig, som jag inte tänker dansa kring. När denna strid är över och landet är säkert igen kommer jag skicka trupper norrut till Kaldrland för att bistå din far – såsom han hjälpte oss under inbördeskriget.’

    Ett ögonblick tvekade han, lite tyst, men fortsatte sedan.
    ‘Hur många krigare behöver du för att infiltrera Märehns huvudborg?’ frågade han, med en något mörk ton i rösten. ‘Jag har fått bud om att Nicolaus von Breslau lämnat staden, med sitt trognaste befäl och den största delen av sina trupper.’

    • This reply was modified 5 år, 5 månader sedan by Amdir.
  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    Hon vet inte helt vad hon ska tycka om denna prinsessa från Kaldraland. Uppfostrad till att vara en krigare helt klart. En styrka där i ögonen, i hela kvinnans hållning men också så långt bort från Selene själv som man nog kunde komma. Att Sandor tycks trivas i hennes sällskap förvånar henne inte det minsta. Hon ler och nickar mot hälsningen, hade inte förväntat sig något annat även om de egentligen inte var jämlikar. Som drottning stod hon högre i rang men vad spelade det för roll nu? Betraktar krigarprinsessan när hon sätter sig ned och tar emot glaset. Hon väntar, säger inget mer förrän Maeve svarar på hennes fråga och hennes ögon är uppmärksamma när de vilar vid prinsessan, lyssnar till hennes svar. Det kändes som om hela världen var en enda stor kokande kittel av katastrofer som om de fick spelrum skulle brisera en efter en och när insikten slår henne känner hon tyngden av ansvaret Sandor är på väg att lämna på hennes axlar. Hon drar ett djupt andetag och nickar medan Sandors befallning snabbt får alla i rummet att gå ut. Knappast ett vanligt scenario, vid hovet var man sällan ensam som kung eller drottning och en privat audiens var aldrig helt privat. Hon hinner inte säga något förrän Sandor hinner före och hon låter blicken vila vid maken kort när han sätter sig bekvämt till rätta men väljer att inte ge honom någon förebrående kommentar. Det fanns tid för allt och just nu var tid för viktigare saker. Även hon sjunker tillbaka lite mot ryggstödet, mer avslappnat medan blicken går mot Maeve igen” Jag ska göra allt som står i min makt att hålla löftet till Kaldrland ”Lovar hon allvarligt även om hon inte alls ville tänka på att ett sådant scenario var möjligt, att Sandor inte skulle komma hem. När Sandor fortsätter dra hon efter andan och skiftar blicken mot sin make” Sandor? ” Frågar hon, inte alls beredd på det” Vi har inte råd med ett krig mot Märhen, inte nu när vi sänder iväg det mesta av vårt försvar. ” En oro i rösten som är spänd

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Att hon potentiellt skulle rida mot sin död var ett faktum hon hade kommit att acceptera, även om hon knappast längtade eller hoppades på en sådan utkomst, men det var en del av att vara en krigare. Förr eller senare skulle man falla, det var bara en fråga om hur man gjorde det som spelade roll, och nu med ett förnyat löfte från både Sandor och Selene så kände hon sig försäkrad om att hennes blodspillan inte skulle vara förgäves, om det nu kom till det.

     

    Hon skulle just till att sträcka lite på sig och tacka det kungliga paret för löftet, men kungens ord fick henne att stanna upp. Hon var väl informerad om Karms inbördes politik, delvis tack vare Yazfein men också för att hon hade snappat upp mer än bara skvaller under de veckor som hon spenderat i Hannadon.

    Märhen.
    Ett brett leende spred sig långsamt över hennes läppar, oförmögen att dölja sin förtjusning. Hon hade träffat den där markgreven eller vad han nu var, den där Breslau. En riktigt oförskämd typ med ett ego större än vad som var hälsosamt. Yazfein skulle älska det här, tänkte hon innan hon vände sin blick mot Selene, fortfarande med det där leendet över läpparna, eller kanske var det mer ett flin. Ärret i hennes ena mungipa fick det att se lite snett ut.

    ”Jag tror inte att det är ett krig er make tänker på”, spann hon förtjust och svepte hela vinglaset på en gång. ”Jag har ett dussin krigare från mitt eget land… Hur många fler jag behöver beror helt på vad ni önskar för utkomst av denna… Infiltration”, tillade hon med en blick mot Sandor. Hon kunde bränna hela borgen om han så önskade, eliminera varje levande själ som befann sig där innanför. Det var trots allt det hon och hennes folk var bäst på.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Sandor la en försäkrande hand på drottningens, och såg henne i ögonen för att sedan vände blicken till Maeve.
    ‘Jag önskar inte ett krig, nej.’ sa han lugnt men med en allvarlig ton. ‘Men faktum är Nicolaus von Breslau sedan länge krossat alla barriärer och gränser. Mannen, som ska föreställa min vasall, är okontrollerbar.’ han vände blicken till Selene.
    ‘Du såg hur respektlöst han och hans befäl betedde sig på stormötet, inte bara mot dig utan mot alla omkring sig. Genom sin laglösa kampanj i Iserion, som jag inte godkände medan han berättigar den med en petitess i lagen, har han plötsligt blivit ett hot som jag inte längre tänker tolerera. Diplomatin har misslyckats.’

    Sandor drog ett andetag, och drack ur sin egen vinbägare medan han funderade på vad han skulle säga till näst. Att yttra sina åsikter så öppet var alltid en risk, men han var säker på att de var ensamma.
    ‘Hus Belsante har aldrig varit våra allierade, och delvis fick de vad de förtjänade, men under Breslaus framfart har Iserions befolkning fått lida stort. Landsvägen är oanvändbar, med härjande rebeller och desperata människor och utöver det vampyrer och otyg.’ Han gjorde en frustrerad grimas, detta hade varit hans huvudvärk i flera månader nu.

    ‘Han trotsar mig i allting, det är ett under att han gått med på att delta i denna kampanj – om han ens dyker upp. För en gångs skull har vi chansen att beröva honom kärnan för hans makt. Dessutom…’ sa han med blicken på Selene, och sedan Maeve.
    ‘Om allt går väl i Loradon, kommer Märehns armé att vara underlägsen i antal mot våra styrkor. Vägrar han göra som jag begär kommer vi att jaga honom hem där han kommer finna sin fästning belägrad. Då har han ingenstans att fly, och vi kan se till att han inte är ett hot mer.’ sa konungen, mörkt. Det var inte något han tyckte om.
    ‘Det är nödvändigt, för freden i detta land, på samma vis som vi var tvungna att krossa hus Valmont. Och ni har knappast glömt att i inbördeskriget stod han på deras sida.’

    Sandor studerade Maeve, kalkylerande och funderade.
    ‘Det bästa vore om dina styrkor kunde få kontroll över Breslaus borg. Det är nyckeln till att styra landet. Om inte, så måste det neutraliseras.’

    • This reply was modified 5 år, 5 månader sedan by Amdir.
    • This reply was modified 5 år, 4 månader sedan by Amdir.
Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 34 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.