Post has published by Scullicon
Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 23 total)
  • Rollspelare
    Member since: 19/11/2020

    Turin blev uppdragen ur det kyliga vattnet, till synes helt livlös. De lade upp honom på bryggan som de blivit instruerade, och väntade skakigt på någon form av reaktion. Efter ett par tysta ögonblick, utbytta oroliga blickar med bara ljudet av skvalpandet mot långskeppen i öronen, ryckte han till.
    Hostande och fräsande tömde Hrafn lungorna på vatten, han hade bett sina bästa krigare att se till att riten blev av utan avbrott och att dra upp honom och absolut inte ingripa. Turin drog in ett par rosslande andetag och vände sedan över på rygg, studerade det mörka himlavalvet över deras huvuden en stund innan han tog till orda.

    “Ni kan gå.” Sade han förvånansvärt stadigt till sina två förtrogna med blicken mot stjärnorna. Efter ytterligare ett par djupa andetag försökte Jarlen samla sina tankar och förstå vad det var han hade sett.

    Völvan hade talat om för honom att allfadern själv hade dränkt sig till livstrådarnas ände för att få se en glimt av vad som väntade. Och det var det enda sättet för honom att verkligheten få svar. Turin hade inte litat blint på de völvan själv förutspått. Han anade att främmande makter kunde ha påverkat hennes omdöme.

    Att konflikten med Audgisil skulle eskalera det behövde han inga siare för att förstå. Frågan var bara vart den där förbannade vittran Maeve skulle slå till först. Bara tanken på det gav honom blodsmak i munnnen.

    Jarl Hrafn reste sig upp med ett morrande läte och mord i blicken, men traskade sen ledigt mot fast mark där hans Bärsärkar stod. Vid hans ankomst började de sammanbitet hammra med yxorna mot sina sköldar och inledde processionen mot långhuset. Måne lyste upp deras väg och Turin kunde inte låta bli att le åt de storögda byborna som tysta såg på när han stolt vandrade förbi. De såg ut som att de såg en gengångare, Därför var det viktigt att de såg att inte ens Hels klor kunde rå på honom. Döden var inte slutet för Turin Hrafn.

    De flesta have avrådit honom från att genomföra den farliga riten, vissa hade till och med försökt förbjuda honom… De sanna tvivlarna fanns inte länge bland dem, utan hade blivit förvisade utan tunga.

    Han klev in i den stora hallen och andades ut tungt, brasan där påminnde honom om att han levde. Han hade vandrat från bryggan helt bar och var kall in i märgen. Han stod där i ett par ögonblick och spatserade sedan in till sitt gemak. Först där, i sin ensamhet sjönk han ned på bädden och drog en rejäl ullpläd om sig. Hur länge han hade varit i vattnet? hur länge hade han legat på bryggan? Det visste han inte. Men en sak var han nu helt säker på. Att det här kriget skulle bringa honom slutet.

    (Detta utspelar sig natten före första attacken på byarna.)

    • This topic was modified 2 år, 9 månader sedan by Scullicon.
    • This topic was modified 2 år, 9 månader sedan by Scullicon.
  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Hillevi hade varit en av de som invände sig Turins avsikter att utföra riten, dock med all försiktighet, inte för att hon inte hade förtroende i gudarna eller Turin, utan för att hon hade en mer praktisk respekt för havet. Utvald av Oden eller förvisad av Hel, människor var inte varaktigt byggda, en av de stora vänligheterna gudarna givit den dödliga världen.

    När Turin hade kommit bort från det offentliga ögat tog sig Hillevi in i långhuset sökandes efter sin jarl, och snart nog hittade hon honom i sitt gemak. Hon lämnade spjut och sköld vid dörren och klev in efter en enkel knackning på dörrkarmen, hennes händer i kors över hennes läderskyddade bröst. Hennes blick var skarp, och låst på honom. Hon hade all respekt för ledaren deras, men det fanns stunder när han inte fyllde henne med förtroende, olikt massorna utanför som återigen betraktade honom med beundran, avund, och förnyat förtroende i hans påståenden om sin relation till gudarna.

    Hon talade med en mjuk, vördande röst. “Vad händer härnäst? Du är tillbaka bland de levande nu, vad har uppdagats genom ditt mod?” Att hon hade invänt sig var oviktigt, hon beundrade hans beslut, dumt som hon fortfarande ansåg att det hade varit. Nu var hon nyfiken på vilka insikter han bar på som ett resultat av riten.

  • Rollspelare
    Member since: 19/11/2020

    Knappt hade Jarlen formulerat klart sina tankar innan ljudet av bestämda fotsteg i hallen utanför nådde hans öron. Han registrerade det och sträckte en aning på sig för vem det nu var som stod vid kammarens dörr.

    En bekant knackning senare stod Hillevi där, Hrafn mötte hennes blick nyfiket och lät tystnaden ljuda. De korslagda armarna talade om för honom att detta skulle bli en allvarsam konversation. Oundvikligen behövdes den en sådan, familjen Hrafn stod på ödets brant, och allt för länge hade Turin famlat efter en lösning i mörkret. Turin, det var han som var problemet.

    Det fanns en glöd i Jarlens blick som Hillevi inte skådat förut, eller var det så länge sedan han inte var totalt förblindad av hat?

    Efter ytterliggare några sekunder, bröt han tystnaden med ett underligt uttalande.
    “Tillbaka? Nej..” Han ställde sig upp, endast insvept i en den ullpläd han dragit om sig innan Hillevi ankom. Han verkade lugn och samlad, inte alls hetsig och på krigsstigen som sist de sågs. Han gestikulerade mot bänkarna vid bordet i hörnet.
    “Sätt dig.”

    Själv stegade Jarlen fram och satte sig vid de grova ekbordet, med ryggen mot väggen. Och innan Hillevi ens nått fram fortsatte han.
    “Du förstår,… Turin, ligger kvar på havsbotten.”

     

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Hillevi betraktade honom med fundersamma ögon, innan hon närmade sig på hans begäran. Hennes kliv var försiktigare än de hade varit när hon gick in i långhuset, hon såg skillnaderna i honom, i hur han såg på henne, i hur han gick, i hans röst, i de få orden han hade uttalat. Hon satte sig ner där han hade indikerat, och placerade händerna på bordet.

    “Bespara mig dramatiken, det är bättre lämpat för resten av folket ditt. Om du inte säger att dina män släpade upp en bortbyting ur vattnet, men det känns osannolikt.” Hon log åt sitt egna skämt, vilket hon oftast var den enda som gjorde. Hon aktivt valde att bortse från faktumet att han bara satt där i endast pläd, hennes ögon låsta på hans, då den informella utstrålningen var svår för henne att bearbeta.

  • Rollspelare
    Member since: 19/11/2020

    Jarl Hrafn svarade hennes skämt med ett stillsamt leende, ett leende som inte riktigt nådde ögonen. För där brann samma målmedvetna blick som tidigare. Han ignorerade med helt anekdoten angående huruvida han agerade dramatiskt eller ej och hoppade direkt på ämnet.
    “Du förstår lika väl som jag att Ulfhednarna kommer valla sina får vår väg mycket snart….” Hrafn slöt ögonen, andades djupt och sade i en drömlik ton.
    “Jag såg eldar, och sinningslöst våld….. och. ”
    Han pausade, tittade upp på henne med något mycket bekymmersamt i blicken. Han vägde orden noggrant, Hillevi var inte bara lojal, hon hade sina egna anledningar till att avsky Ulfhednarna.
    Jarlen sträckte sig över bordet och viskade.
    “Jag såg.. jag såg min egna livlösa kropp i leran. Ögonen vidöppna och stilla.”

    Han hade inte planerat att berätta för någon. Och hade hon inte sökt upp honom direkt, med visionen så levande i minnet hade han inte gjort det heller. Men det fanns ingen anledning att ångra sig nu.

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Hillevi lyssnade stillsamt medan han pratade, och allvaret i hans blick gick inte att missförstå. Orden som lämnade hans läppar var sanningen så som han hade upplevt den, inte någon teori utifrån något obskyrt andrahandslöfte från galna framtidsmagiker. Så hon lyssnade, och när han sa det sista så fyllde en kall känsla hennes kropp.

    Hon reste sig upp med hast, och med rask takt vandrade över till öppningen in till hans gemak, tog sitt spjut och klev in i rummet intill. Hon såg sig om sökandes, men helt enligt förväntan var det ingen där. Hon gick tillbaka in i rummet, lämnade spjutet där hon först hade ställt det, och gick tillbaka till där hon hade suttit tidigare. Hon kunde inte svara sig själv vad hon hade gjort om någon hade stått i rummet intill och möjligen hört viskningen, men alternativet var att inte gå och kolla, och det var inget acceptabelt alternativ. Hon satte sig ner igen och lutade sig framåt.

    Hon talade med en viskning som mötte hans egna i röstläge. “Vad för eldar? Facklor? Hus? Var det Ranheim som brann, eller var det Frostheim? Hur blev du dödad?” Någonting annat än de två var inte godkända alternativ i hennes sinne, även om hon vanligen var en väldigt logisk, praktiskt lagd person.

    “Kanske synen bara var dödsångest, en slutlig manifestation av dina rädslor och smärtor när din kropp trodde sig på väg att drunkna? Du har inte mått bra. Efter senaste blotets festande drömde jag att min bädd åt upp mig, det är inte ovanligt med skräckföreställningar.” Hon kunde inte riktigt samla sina tankar, och studsade mellan att tro på hans syn, och försöka rationalisera den som dålig matsmältning.

  • Rollspelare
    Member since: 19/11/2020

    Att behöva återuppleva de synerna han sett bakom midgårds slöja, som han nu gjorde när han berättade om dem för den trogna Hillevi. Tog honom för ett ögonblick direkt tillbaka ner under den mörka ytan, till din isande kylan som han inbillade sig bara nifelhim kunde ha frammanat.Turin ryste till ljudligt, skakade av sig känslan och studerade sedan fascinerat hur hans frände tog sig tid att se över Jarlens säkerhet en extra gång. Hennes hållning sade honom att de var ensamma i huset. En detalj som Turin inte hunnit reflektera över.

    “Eldar” Viskade han tyst, med dimmig blick “Vilda otämjbara,… Jo jag såg hus i lågor. Jag fick inte se något sammanhängande.  Bara bråkdelar. Jag såg heller inte mig falla, utan bara livlös i gyttjan.” Jarl Hraftn tystnade igen. Djupt i minnesbilderna stannade han en stund för att genast vakna ur dvalan när Hillevi tog till orda igen. “Jag hade glömt hur rädsla känns, och smärtan var inget annat än en gammal vän. Du förstår, hågen måste ha lämnat mig. Och jag har inte klarat av att tänka klart. Men hela tiden har du funnits här, genomlidit plågoandar, utfrågningar och skött om allt jag bryr mig om.” Jarlen tystnade igen, han kunde inte minnas senast han givit sin högra hand ett uppmuntrande ord.
    “Jag är inte rädd för att dö.” Han skrockade till rofyllt och blev igen mer seriös. “Men jag är rädd för vad de kommer göra med Ranheim, alla de som följt mig och.. med dig Hillevi, för att du följer en fullblodsdåre som mig. ”

    Barskt hoppade han sedan direkt till den mycket mer praktiska delen av samtalet. Som han visste att Hillevi var mer lämpad för.
    “Vi behöver gå över försvaret, se över all utrustning. Och viktigast av allt. Väntar vi på dem här eller slår vi till först?”

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Till en början satt Hillevi fast i första halvan av samtalet. Hon lyssnade på honom, men sällan hade hon funnit sina tankar så distraherade. Det kändes annorlunda den här gången, från alla andra gånger han hade pratat om den här sortens frågor. Annorlunda från alla andra gånger någon annan hade pratat om det.

    Sedan kom komplimangen. För första gången på länge knöt det sig i magen på henne, och hon reste sig upp. Genom att ändra ställning tvingade hon kroppen till en återställning och hon kunde släppa domedagstankarna och sin oro för ett ögonblick. Det var inte färdigdiskuterat, men hon kände att om hon inte bröt det ämnet, skulle hon falla djupt in i det. Hon valde att ignorera komplimangen och gå direkt till hans fråga åt henne.

    “Jag har inspekterat våra murar dagligen, och varje krigares utrustning varje vecka. Våra metaller är i det låga antalet, kännbart begränsade, så ny utrustning blir en utmaning som skulle kräva att vi smälter det vi kan undvara.” Den delen var den enkla delen, hon kunde prata praktisk förberedelse i dagar, men det mer abstrakta var vad nästa steg i kriget borde vara.

    “Ulfhedna bygger relationer hela tiden, och tillfångatagandet av Ragnhildr kan driva dem till desperation. Hittar de Ranheim kommer de känna sig bekväma i att anfalla, de har byggt en allians med Karm enligt våra uppfattningar, och våra källor har informerat oss om att de även har haft vänskaplig kontakt med svartalver. Vi befinner oss i ett numerärt underläge, och inga av de slag vi vunnit har gjort mycket nog för att förändra det. Väntar vi på att de anfaller Ranheim kan de tillkalla militärt stöd från Karm och kanske fler innan, och det är en belägring vi skulle ha svårt att överleva. Att ta kriget till dem har sina egna svårigheter, men jag skulle säga att det är att föredra.”

  • Rollspelare
    Member since: 19/11/2020

    Turin nickade instämmande till alla praktiska detaljer hon rabblade upp, det var som att han steg ut ur dimman för första gången på mycket länge. Hon hade redan koll på allt, och förberedelserna var redan i verket. Han var inte förvånad, Hillevi var driftig och effektiv. Han tittade upp från bordet på henne med något drömskt i blicken, han hade studerat märken i den gamla ekskivan medans hon talade. Märken han själv gjort som barn.

    ”Du leder styrkorna mot Ulfhedna. Om du vill göra ett taktiskt bakhåll i bergen eller marschera mot dem nu kan diskuteras, men det finns ingen som kommer att göra det bättre.”
    Jarlen såg vördnadsfullt på Hillevi, folk hade vant sig vid att hon styrde och ställde. Han behövde bara göra det tydligare att han stod bakom henne. Så som Turin såg det, var hans tid snart ute. Och vid den tanken mörknade hans sinne åter igen.
    En djup och ödesmättad suck lämnade Jarlens strupe, och han började instinktivt att följa en linje i bordsskivan med fingertoppen igen.

    ”Jag har tyvärr inga vänner i fjärran riken att dra till vår hjälp.” Sa han utmattat,
    ”Och drar vi ut på kriget drar vi med ut på vad som väntar.. Mitt öde.”
    Turin begravde ansiktet i händerna och suckade djupt.

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Hillevi såg på honom, en känsla av tveksamhet stark inom henne. Hon var inte säker på hur hon skulle förhålla sig till den här nya Turin, som visade sidor av sig själv han inte hade visat på länge. Sidor hon knappt mindes att han hade. Hon reste sig och började vandra lite fram och tillbaka, hennes kropp rastlös.

    “Vi har Ragnhildr, de kommer vilja förhandla om hennes frihet. Om vi gör allting rätt kanske vi kan nå ett slut på det här kriget utan att du behöver befinna dig i strid. En syn från gudarna kan misstolkas, vi dödlig är begränsade i vår förståelse av deras visdom. Om du tar Ragnhildr och vi bestämmer möte med Audgisil, så kan ni mötas på en fredens plats. Jag tar hären och intar Frostheim i din frånvaro. Du befinner dig aldrig i krigets lågor, och familjen Ulfhedna besegras. Vi gör en vädjan om fred på villkoret att Audgisil är med och förhandlar, på neutral mark. Audgisil kommer infinna sig, han är naiv nog att göra det.”

    Hon pratade snabbt, och med väldigt korta uppehåll, hennes huvud i högvarv från alla tankar som flödade runt inom henne.

    “Drömmar från gudarna kan vara en varning, du kanske bara tog in en fragment av berättelsen. De visade din död under särskilda omständigheter, säkerligen. Annat vore grymt av dem.” Hon kände en värme byggas inom henne, en frustration att gudarna skulle visa någonting oundvikligt av den naturen till Turin.

  • Rollspelare
    Member since: 19/11/2020

    “Audgisil”Morrade Turin tyst när Hillevi talade. Fred, vad skulle de göra efter en fred med Ulfhednarna. Sitta snällt i Ranheim och inte ställa till med bråk… Men sen ändrade hennes plan ton. Han lyssnade noggrant och gjorde inga mer avbrott,  det fanns många möjligheter med att handla som hon föreslog. Han nickade också i medhåll åt att de gudarna visade kunde vara en varning, den tanken hade inte slagit honom. Han hade tolkat den som absolut, bilderna han sett var så starka, så levande…

    Åter igen rätade han sig upp och såg direkt på Hillevi, mer stadig än tidigare men fortfarande en aning nedstämd.
    “Jag tror du har rätt, gudarna vet att jag gömt mig i skuggorna och inte tagit några risker. Det här nedrans stillasittandet kommer bli min död…”

    Med nyfunnen glöd och en hint av ett leende på läpparna tog han sen till orda igen.
    “Om du driver ut deras styrkor ur Frostheim, för att möta våra. Så skulle jag kunna ta mig till in där, i lönndom. Och se till att Ulfhednarna får betala igen för vad de gjort våra fäder och fränder.”

    En gnutta galenskap glimtade i ögonen på  Turin, vad hade han att förlora? Han hade suttit här allt för länge.

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    “Vi kan välja att avsluta detta med ett enda stort slag, vinna eller förlora allt. Jag kan skicka bud till alla styrkor, och lämna Ranheim med allt vi har att undvara. Vi rör oss från by till by och kallar på alla lämpade för krig, samlar in mat och intar angränsande byar till Frostheim.” Hon satte sig ner mitt emot Turin och log med glöd mot honom.

    “Vi skapar den största krigshär vi kan förmå, vi tar med byggare, och vi investerar i ett slutligt slag, med en sydlänsk belägring. Audgisil kommer aldrig hinna få hjälp från sina allierade, vi kan stå utanför deras väggar om en vecka, två på sin höjd. Dottern, Maeve, lär vilja angripa oss hellre än uthärda en belägrings hunger, hellre än att vänta. Jag driver dem till desperation och strid, och du tar mina krigare som är tränade för detta, genom deras vatten, bakom deras försvar och tar hand om resten av den kungliga familjen.” Turin hade bra män, lojala, starka, men krigare. Renodlade krigare. Hillevis krigare var tysta, tålmodiga, och klipska. De var tränade för att ta sig osynligt bakom fiende linjer och förstöra, för att sedan försvinna igen, så som de gjort under hela krigets gång.

  • Rollspelare
    Member since: 19/11/2020

    Turin nickade nu instämmande med ett leende på läpparna, inte bara för att Hillevis entusiasm var smittsam, utan även för att börja skrida till handling fick honom att känna sig levande!

    ”Jag tycker Jarlarna förtjänar att se mig med egna ögon, många av dem svor ed till min fader och vill börja med plundringstågen igen. De måste få veta att Turin Hrafn har blivit välsignad av havets makter! Jag tänker ta ett långskepp och besöka de närmaste snarast möjligt. Utan förvarning.” Han pausade, ställde sig upp och började söka efter något att klä sig med.
    ”Så skicka inga sändebud till Jarlarna än, jag vill inte att Ulfhednarnas spioner hinner förbereda något.”

    Hrafn steg fram till Hillevi, placerade handen på hennes axel och sa självsäkert.
    ”Kriget kommer, jag lovar. Men vi måste ha tålamod.”

    Jarl Hrafn vände sedan på klacken och började rota i klädkistan.

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    “Jarlarna.” Hon fnös, men nickade. Det var en bra idé, men Hillevi hade ingen kärlek för jarlarna. Folket litade hon på, men inte jarlarna, de krävde övertygande oftare än inte. Hade någon möjligheten att värva dem med övertygelse däremot, så var det Turin.

    “Jag tar hand om alla förberedelser. Jag planerar bud, tar reda på det som kan smältas och gör vapen. När tiden är kommen ska vi inte finna oss i behov av annat än män. Det finns några byar jag behöver besöka, jag har några idéer, men jag väntar tills allt annat är satt i rörelse.” Hon följde honom med blicken medan hon talade och han började göra sig i ordning. Hon var sällan den som blev obekväm, oftast för att hon inte förstod i stunden vad som förväntades av henne socialt.

    “Tålamod har vi, men jag fruktar att vi är i en tävling mot tiden. Vi har Ragnhildr, och vi har inte fått svar på vårt bud. Antingen kommer de låta henne dö, eller så rustar de sig för att ta tillbaka henne med våld. Sitter vi här och Karm sätter sig vid vår dörr tillsammans med Ulfhedna och hans folk, då ligger vi illa till. Bergspasset tar oss långt, men Karms sköldar tar dem längre. Vi behöver underhålla tanken att Audgisil kommer till oss innan vi tar oss till dem.” Hon hade scouter och spioner utspridda i Kaldrland, inte mycket undgick henne långsiktigt, men det var inte bortom förstånd att hon hade dessa, så säkerligen pågick saker av vikt bortom dessas ögon och öron.

    Karm. Hon hade hört och läst mycker om dem när hon var yngre. Deras krigsföring och teknik fascinerade henne, så som många andra delar av världen. Hon övervägde själv allianser stundvis, men vilka kunde de prata med?

  • Rollspelare
    Member since: 19/11/2020

    Jarl Hrafn kastade en blick över axeln på Hillevi,
    ”Hur länge sedan var det jag hade något nytt uppsytt egentligen?” Frågade han högt till sig själv medans han letade, han hittade en enkel ofärgad linnetunika, reste sig upp och drog den över huvudet. Det var en aning kyligt i rummet, men Turin gav inte ett minsta tecken på att han frös. Runt midjan satte han ett tunt vävt band och knöt det beslutsamt medans hon talade.
    ”Se till att det finns spjut nog att beväpna alla vapenföra, och sköldar, möter vi dem i bergspassen så skall de få möta starka sköldmurar.” Turin satte sig igen, och drog en kam igenom skägget, som inte fått någon vård på ett bra tag.
    ”Ragnhildr, henne behöver jag tala med..” Han pausade ett par ögonblick och fortsatte sedan med att byta tillbaka till de oundvikliga kriget. ”Vi kanske borde låta Audgisil komma till oss, där vi är hemma, där vi kan förbereda oss?” Hrafn tittade frågande på Hillevi efter sitt påstående, hon var bättre på de taktiska detaljerna.”

    Efter ett par ögonblick andades han ut tungt och lutade sig tillbaka i stolen.
    ”Men innan vi behöver inte arbeta fram de detaljerna i natt. Jag måste fråga dig min vän…. Hur länge har jag vandrat med sinnet i tät dimma? Hur länge har mardrömmarna härjat mina nätter?”

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Hillevi lät bli att svara på första frågan, det fanns inget svar som fick någon inblandad att se bra ut. Istället fokuserade hon på det som följde, och nickade medan han pratade. Hon hade redan listor i sitt huvud, hennes törst för krig förnyad med den nya Turin som stod inför henne. Skillnaderna var inte väldiga, men tillräckligt för att hon skulle kunna lita på hans ord igen.

    Men tanken på att låta Audgisil komma till dem var oroväckande, inte för att de inte hade fullt förtroende för sin förmåga att försvara passet, utan för att de lämnade kontrollen om när slaget skulle ske över till Ulfhedna. Strategiskt var det rimligt, det var lätt att försvara, men det skulle också Ulfhedna veta när de går till angrepp och ta hänsyn till det. Men det fanns gott om tid att diskutera dessa saker, kanske i ett helt råd istället för mellan enbart de två.

    “Ragnhildr är tillgänglig för möte när som helst, du behöver bara säga till så tar jag dig dit.”

    Sist däremot kom den kanske tyngsta frågan av alla, och hon var tvungen att smälta tiden i sitt huvud innan hon kunde svara honom.

    “Vi vet inte hur länge, det var väldigt diskret till en början, men någonstans runt uppdraget mot Kettil Ulfhedna och misslyckandet mot Maeve tror vi, men Uxas död var nog det som synliggjorde ditt tillstånd. Gravdis har det förvärrats sedan dess, och fastän jag inte kan tala för ditt sinne, vill jag påstå att det pågått i snart tre år, med perioder av klarhet som undantag. Innan Uxas död däremot saknar jag insikter om dina mardrömmar, det var först då som du började låta mig se bakom ditt yttre.” Hillevi hade alltid varit nära honom, men enbart strategiskt, och i frågor om infrastruktur, kultur eller annat. Hillevi var inte den man i första hand pratade känslor och mardrömmar med, även om hon hade blivit bättre på det sociala sedan hon slungades in i rollen som Turins förvaltare.

  • Rollspelare
    Member since: 19/11/2020

    Turin nickade stumt åt att hon kunde leda honom till Ragnhildr när han behagade, visst hade han besökt henne förut där hon satt, men han kunde inte för sitt livminnas vart det var.. Minnena från den närmsta tiden före riten smälte ihop och var ganska abstrakta, Jarlen insåg att inte ens under ed skulle han klara av att beskriva vart han faktiskt haft för sig de senaste månvarvet.
    Att Hillevi varit i närheten var dock klarare, hennes vakande blick hade varit en trygghet.

    Med instämmande nickningar tog Turin till sig realiteten av det tidsförlopp hans håg vart på villovägar, anfallet på Ulfhednarna och mardrömmarna som följde hans frändes öde. Han tittade fundersamt på Hillevi, medans han avvägde huruvida hon skulle tro honom.
    Visionerna i det mörka vattnet hade blivit klarare allt eftersom han suttit där, de snabba bilderna av eld och lera var mer tydliga, men likaså var rösterna han erinrade sig ha hört från djupet.

    ”Hämnd är en stark drivkraft, min önskan att få hämnd var vad som fick henne att ge mig en andra chans…”

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Hillevi såg frågande på honom när han talade, och det tog henne en kort stund att knyta samman trådarna, men hon log åt honom så snart hon förstod. Hon kunde inte veta om han syftade på Ran, eller någon annan. Hel var inte bortom rimlighet, men hon ville knappt tänka på det. På sättet han sa det var hon lite orolig att fråga, men samtidigt var en välsignelse från gudarna en välsignelse från gudarna, ingenting att fnysa åt, särskilt om det innebar en värld med Turin i den.

    “En andra chans från gudarna är ingenting annat än ett gott tecken. Varför skulle en gud ödsla tid på någon hon inte tror på? Kanske bör vi vara försiktiga med hur vi pratar om denna välsignelse däremot, antagande att du har haft ett möte med Ran under ytan?” Hennes röst var lugn, hennes oro låg mest i hur folket skulle reagera, men även vilken innebörd det skulle ha på Turin långsiktigt.

  • Rollspelare
    Member since: 19/11/2020

    Ätten Hrafn hade inte haft mycket till gunst från gudarna på väldigt länge… Kanske hade han, Turin, fått lida för sin faders dåliga omdöme? Han försökte hålla masken för att bevara tyngden i de budskap han försökte förmedla, men kunde inte låta bli att dra på smilbanden när Hillevi log. Han kunde inte minnas sist han bevittnat ett sådant leende från henne. Det var riktigt genuint, genuint nog att sudda ut alla irrbilder han haft om henne under senaste året. Hon verkade verkligen glad att han var tillbaka.

    ”Ran, eller någon av hennes döttrar. Mycket möjligt.” Svarade han med blicken fäst på henne. Ran hade varit hans första gissning med, det var något med hungern och begäret i rösten som fick honom att tro det. Såklart kunde även hel ha givit honom en andra chans, men han tänkte att hon skulle begära något annat.

    ”Men det kommer till ett pris..” Tillade han sedan Hillevi mer allvarsamt och lutade sig mot väggen med en suck.

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    “Och det priset är döden du har sett dig själv genomgå?” Hon fnyste till åt tanken, men det var väll på något sätt rimligt att gudarna skulle ta detsamma som de ger. Hon hoppades att det var så enkelt, även om tanken att han skulle dö var aningen besvärlig för henne. Men varför återuppliva honom bara för att döma honom till döden senare? Om det var för hämnden som han sa, vad spelade det för roll för gudarna? Många tankar snurrade i hennes huvud. Om det var Ran, pågick det någonting större än dödlig uppfattning tillät dem att se? Audgisil påstås vara välsignad av Oden själv, trots allt.

    “Gudar är drivna av någonting likaväl som oss dödliga. Säkerligen behöver vi bara se till att du är mer gynnsam för gudarna vid liv än död, och din vision om framtiden kommer förändras.” Hon talade försiktigt, det var ett obekvämt ämne, även om hon hade som bäst en svag relation till gudarna. Det betydde inte att hon inte trodde på dem, eller att de inte fanns, men hon hade inte sett dem mycket under hennes liv och det lidande hon genomgått. Men kunde de ge Turin en ny chans, så var deras vilja värd att utforska.

    “Vad än du behöver av mig, är ditt, så som det alltid varit.” Hon böjde sitt huvud av respekt till honom.

    “Säg bara vad jag kan göra för dig.”

Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 23 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.