Post has published by FruVider
Viewing 18 posts - 21 through 38 (of 38 total)
  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Hallgrim lät sig ledas ned mot stranden, men det var inte utan en ytterst missnöjd min som fick honom att se många år äldre ut. Det var ett rent djävulskap att bli utdragen i denna kyla som rådde. Han hade saknat kylan, friskheten, under åren han varit borta. Men nu när han åter var i det närmaste man kunde komma till Nifelheim utan att vara död så förstod han inte vad han saknat. Kylan trängde in i självaste märgen på honom och förvärrade bultandet bakom ögonen. Ett bittert stön lämnade honom då han insåg att kungen varit allvarsam i sina ord om ett morgondopp.

    “Jag väljer hellre en kvinnas varma barm än Rans döttrars kalla omfamning” muttrade han och satte sig helt sonika ned på bänken medan Audgisil klädde av sig. Någonting han inte var det minsta brydd över. En fnysning lämnade honom åt kommentaren att det var kallt och han ruskade bara på huvudet. Hans blick följde kungen då denne hoppade ner i vattnet. Isiga droppar stänkte mycket väl upp på honom, men han blinkade knappt åt det hela utan drog bara pälsen tätare om sig. Om han bara hade haft ett stop mjöd för att lindra denna sjukdom…

    “Hah, jag hade annat för mig än det,” började han, men sanningen var trots allt den att han hade gett det en hel del tankar och det var inte för intet som han följt med kungen denna morgon. Han lutade sig fram där han satt, armarna vilande mot låren och blicken på Audgisil. En gång i tiden hade han nog känt sig tvungen att bevisa sin manlighet och följa med ner i isvaken. Men han var för gammal för sådant tuppfäkteri.

    “Det står helt klart att du tappat greppet om dina jarlar och jag hjälper dig gärna att påminna dem om varför du blev kung,” Hallgrim kliade sig i skägget och rynkade på näsan då han fortsatte “Men varken jag eller mina män kan stå bakom denna fars om diplomati. Söderlänningarna har lämnats i fred allt för länge Audgisil.” Hallgrim sänkte handen från skägget och knöt nävarna “Låt oss alla gå på viking igen när tronen är säkrad. För det följer vi dig hela vägen till Valhall.”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Audgisil som verkade bekväm i kylan då hans huvud ploppade upp ovan havsytan med hans gråspräckliga blonda hår svävandes omkring honom i vattnet. Han spottade vatten ur munnen och skrattade till – till synes bekväm, eller åtminstone låtsades vara det för att visa sig manlig och stark som Kaldrlands ledare, hade ett lite roat och finurligt leende på läpparna då han betraktade Hallgrims ansiktsuttryck. Kanske han kunde ana vad som rörde sig där bakom hans tankar.

    ‘Ja, ja, visst skulle man vela pressa sig mot en kvinnas varma barm hela dagen om man så kunde. Men vi lever i den verkliga världen.’ sa han lite suckande, och drog en hand över sitt ansikte för att dra det blöta håret bakåt. Med några simtag for han runt i vattnet innan han simmade fram till bryggan och lade armarna på kanten för att se upp på Hallgrim.
    ‘Du har så rätt, jarlarna har tappat respekten för mig.’ erkände han för sin vän.

    ‘Jag får väl skylla mig själv för att försöka vara en rättvis konung. Vad fan tänkte jag? Detta är Kaldrland och inte en skön dal i alvskogarna.’ sa han och viftade med sin hand, lite frustrerat, för att tänka över Hallgrims ord. Sedan log han lite finurligt.
    ‘Jag ska avslöja något för dig. Den dagen då Karmanerna trodde jag var deras vän, då var jag där för att plundra deras huvudstad. Tillsammans med mina krigare intog vi staden som redan var ödelagd på grund av helvetet som pågick där, och då Thaldwin anlände trodde han vi gjort det för hans skull och öste juveler och guld över oss. Jag spelade bara med.’ han skrattade och skakade på huvudet.
    ‘De är svaga, Hallgrim. Speciellt nu, deras konung har inget stöd längre. Det vore barnlek för oss att ta vad vi vill ha där.’ hans skarpa blå ögon betraktade Hallgrim, som för att se hans reaktion på vad han sade.
    ‘Så vad säger du? Först Ranheim, och sedan Karm?’ medan han gärna höll en vänskaplig allians med Karm var det inte värt det pris han betalade för det nu. Och vad hade Karm gjort för dem i detta krig? Så gott som ingenting.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Hallgrim grymtade bara till som bekräftelse på konungens ord, medan hans tankar omedelbart gick till minnet av en väldigt storbystad kvinna han en gång träffat. Men hans uppmärksamhet gick snart tillbaka till Audgisil då han slutat simma runt och istället erkände sitt tillkortakommande vid bryggans kant. Hallgrim var ingen att håna sådant utan nickade bara kort i ett instämmande.

    Hans ögon smalnades av och han lutade sig framåt ytterligare, uppmärksamheten helt på Audgisil som började berätta om sin färd till Karm. Långsamt började ett rovdjursleende att växa fram på hans läppar och han kunde inte hindra sig själv från att skratta rakt ut.
    “Vilka klensinnade dårar de är,” skrockade han och torkade en tår från ögonvrån. Leendet som höll ett löfte om våld och mord spred sig åter på hans läppar och han nickade belåtet.
    “Låt oss skända Karm och skörda deras rikedom,” bara tanken över att få gå i viking till det land han härjat i som ung fick hans leende att bli bredare. Det var nästan så att det glimmade till i hans annars tomma ögon. Så fick han ett slugare drag över ansiktet och lutade sig fram ytterligare.
    “Och de jarlsäten som lämnas tomma? Vem fyller ut dem?”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Audgisil gav honom ett brett leende då Hallgrim började skratta. Kanske var det nästan en lättnad att tala om det högt, trots allt var det något han hållit för sig själv och sina närmsta alla dessa år. Och sanningen var att alliansen med Karm hade gett dem väldigt lite, bara en handfull karmanska och halvt sjabbiga veteraner och inte mycket mer än så.

    ‘Ja, det är exakt vad de är.’ höll konungen med, doppade huvudet en sista gång, innan han klev upp på bryggan och tog en stor handduk runt sig för att lägga den på sina axlar, obrydd om ifall någon såg hans dinglande delar eller  tämligen håriga och frusna bak i kylan.
    ‘Innan vi kan segla mot Karm måste vi ta hand om våra egna länder.’ och för det behövde han Hallgrim, så som läget såg ut behövdes alla stridande män och kvinnor. Han vände sig sedan om.

    ‘De som är starka nog att styra, som bevisar sig värdiga till skillnad från en viss fetknopp vi känner…’ han nickade lätt mot staden.
    ‘Men som kan samarbeta för en bättre framtid. Vi måste sluta strida sinsemellan, och rikta våra svärd och blickar bortom våra gränser istället.’ sa han.
    ‘Så, min vän, är du med mig?’ undrade han.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Hallgrim följde kungen med blicken då denne slutligen tog sig upp ur isvaken. Han drog missbelåtet på munnen och såg ut över den frusna viken som höll hans skepp i ett järngrepp. En fnysning som var mer som en grymtning lämnade honom. Kanske hade han varit borta för länge, kanske hade folket blivit mjukare i hans fädernesland, men tanken om att det skulle råda enighet någon längre tid här fann han otrolig.

    “Vi kommer alltid strida sinsemellan. Vargar kommer alltid äta fåren Audgisil, men det vet du ju redan,” hans röst var låg, likgiltig, då han blickade ut över viken. Han visste att de män och kvinnor som rest med honom hem från Valdgård skulle följa honom om han bad dem greppa sina svärd. Många längtade redan efter striden, det enda de någonsin känt till. De hade inga egna familjer, barn eller gårdar och således ingenting som höll kvar dem i denna värld. Det enda som återstod var att få träda in i den gyllene salen. Samtidigt visste han att många av dem hoppades på att bygga sina gårdar, skaffa sig familjer och lämna någonting efter sig innan de gick till eftervärlden.

    Hans blick gick tillbaka till Audgisil och med en grymtning reste han på sig och drog björnfällen tätare om sina axlar. Under en stunds tystnad betraktade han sin gamla stridskamrat, ansiktet likgiltigt och ögonen tomma då han övervägde möjligheterna för sig själv och sina egna. Så spred sig ett leende på hans läppar som blottade de förgyllda tänderna.
    “Säg mig när det är dags så är vi redo med svärd och sköld,”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Audgisil hummade lätt och nickade lite stillsamt åt Hallgrims påstående. Han kunde försöka övertala sig själv om att annat var fallet, men han började gissa att det inte låg i Kaldrländarnas natur.
    ‘Jag är rädd för att det kan ligga en hel del sanning i dina ord. Kanske det är som i de gamla sångerna… Norden kan bara förenas under en ledare.’ han skakade lätt på huvudet. Skulle de behöva röja undan alla jarlar för att stoppa detta meningslösa inbördeskrigande?

    Kanske, men framtiden visste bara nornorna. En stund betraktade de varandra, deras blickar fästa i ett ögonblick som kanske ledde till samförstånd eller inte. En av de där stunderna där man låtsades förstå varandra, och sedan därefter bara fick låtsas om att man på något vis läst varandras tankar. Men något verkade klicka och övervägas där i Hallgrims skalle, medan Audgisil gissade sig till vad det var. Men han lämnade spekulerandets värld åt de bättre lämpade för sådant, oftast kvinnor och konstnärer, och gick hellre in i männens värld där det var lättare att fokusera på vad som låg framför näsan. I detta fall var det Hallgrims likgiltiga blick, som sedan gick över till ett rovdjursleende – kanske ett med sämre andedräkt än de flesta rovdjur.

    ‘Det är dags.’ sa han, med ett eget leende som var mindre gyllene än Hallgrims.
    ‘I natt har jag sett vårt folks framtid i mina drömmar. Men vi har ett problem som återstår innan vi kan marschera söderut.’ sa han och vände blicken mot jarlens hallar.
    ‘Jag kan inte ha en yxa bakom mig, även om den är i en ynkryggs hand. Hans ord och eder betyder inget. Du vet vad som måste göras. Du vet vad vi måste göra.’ Audgisils blå ögon vände sig till hans kläder som han drog på sig tills han åter var i full mundering.
    ‘Du väljer själv om du står åt sidan som åskådare, eller deltar. Men jag tror mig veta vad du väljer.’ sa han, och gjorde ansats att röra sig bort från bryggan, mot stranden där flera av Audgisils trognaste krigare samlat sig, och de var minsann inte klädda i simkläder. Hade de försökt ta ett morgondopp hade nog all metall dragit ned dem till Ran själv.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Det var sannerligen en tyst liten härskara Audgisil hade i sitt släptåg då dessa obemärkt kunnat ta sig till den snötäckta stranden. Hallgrim smalnade av ögonen åt både detta och kungens ord om drömmar och framtid. Det kunde nog inte båda gott med en man som blivit utsatt för sådan trolldom, men han höll tyst om det hela.

    Däremot grep han tag om den andres arm då han vänt sig om för att gå och stannade honom istället.
    “Du må kanske ta lätt på en ed, men det gör inte jag. Och ditt ord ska jag ha,” Hallgrim blickade bort mot de stridsklädda hirdmännen innan han åter vände blicken till Audgisil “Svär att du står fast vid det du lovat Audgisil,” han betraktade honom för ett ögonblick innan han släppte taget om hans arm. En man vars ord var värdelösa var även han värdelös och än hade Audgisil varit hal i sitt agerande. Det skulle han inte få komma undan med.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Audgisils ögon mötte Hallgrims, stadigt och orädd. Inte en blick som en man med lögner hade, om han inte hade ett väldigt bra spelansikte. Med en röst som tog sina ord på allvar nickade han.
    ‘Jag lovar dig, min gamle vän, om du följer mig och avsätter Hrafn ska vi tillsammans finna rikedomar och plundring i söder. De som följer dig får de rikedomar de lyckas få tag i, och till skillnad från kung Iki tänker jag inte ta orimliga skatter. Vill de bygga ett liv i fred och för Kaldrlands bästa efter Hrafns död kommer det finnas många marker som behöver jordbruk och barn, och städer som behöver byggas upp igen.’ en sorlig sanning, men en sanning likväl.
    ‘Vid Oden svär jag detta.’ avslutade han. ‘Låt mina ord vara sanning eller se mig falla till Hel.’ de blå ögonen studerade Hallgrim.
    ‘En ed bra nog för dig, min vän?’ undrade han.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Hallgrims blick var fäst vid Audgisil då han yttrade sin ed, ansiktet stilla och likgiltigt. En kort stunds tystnad följde kungens ord innan Hallgrim slutligen nickade kort och hans blick gick upp över byn och mot långhusen som omgärdade jarl Folkes prakthall. Audgisils män i full stridsmundering hade knappast gått obemärkt förbi och han vände blicken tillbaka till den andre.

    “Jag önskar jag kunnat avråda dig från det du nu verkar vilja göra, men ditt drag är redan synligt för Folke,” Hallgrim såg kort mot krigsskaran vid stranden, snabbt uppskattade han deras antal “Så det är bara att få det gjort,” Audgisil hade satt honom i en dålig situation. Ingen av hans egna män visste vad som försiggicks och troligen antog de att deras lojalitet låg med jarlen. Deras skepp och rikedomar var trots allt fast här i byn och ingen annan kände till Audgisils löfte.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Audgisil hade ett allvarsamt ansiktsuttryck, som en man som inte tyckte om det han var tvungen att göra.
    ‘Jarl Folke har själv valt detta öde tillsammans med Hrafn.’ konstaterade han. ‘Jag gav honom alla chanser han behövde igår för att ta en annan väg, men karln saknar ryggrad.’ En av hans män sträckte över Audgisil hans svärd och sköld medan de rörde sig in mot prakthallen. Runt omkring dem kunde man se fler av Ulfhedna-lojala krigare röra sig bland hus och gränder, i vakttornen, på hustak och på palisaderna där Folkes egna tystades. Att Audgisil planerat för detta innan hans ankomst blev allt tydligare.
    ‘Bäst att du informerar din skara, om läget, hm?’ frågade Audgisil obekymrat medan de närmade sig.
    ‘Hämta hit jarlen.’ beordrade han några av sina krigare som genast rörde sig på hans befallning.
    ‘Kanske Folke kan bevara sin heder, i en chans att finna sin väg till Valhall i en holmgång. Vad tror du, min vän?’ undrade han och såg på Hallgrim.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Stridslarmet nådde dem långt innan de skulle nå gårdstunet till jarlens säte. Den djupa snön och dagens ljus hjälpte knappast Audgisils män att röra sig osedda. Att jarl Folke själv inte hade sin lojalitet till kungen hade såklart gjort honom mer på sin vakt än vad denne räknat med. Hallgrim hade varnat Audgisil kvällen innan, att träda varsamt fram kring jarlen, men hans råd verkade ha gått ut genom andra örat.

    Klingor och sköldar som möttes överröstades av en hornstöt som ekade genom fjorden. Ljudet gick genom hans självaste märg och någonting inom honom väcktes upp. Hallgrim sköt en lång blick mot kungen då de gick.
    “De är inga vettlösa fähundar som väntar på bud och order. Dina män har säkerligen fått möta deras stål,” han flinade brett så att guldtänderna syntes, om än ett bistert flin. Stridslarmet vid gårdstunet hade stannat av, men runt om i byn hördes det än. Hallgrim såg tankfull ut för en kort stund och skakade på huvudet.
    “Om det var holmgång du önskade av jarlen så har nog det skeppet både seglat och förlist. Bättre att slå ihjäl dem allesammans,” orden var kusligt likgiltiga och det kom fram till gårdstunet där några män fallit och deras blod färgade snön röd. Jarlens hirdmän hade tillsammans med Hallgrims egna slutit upp i en linje för att skydda prakthallen och de mannar Audgisil manat på tidigare var nu i stiltje med dem. Då resten av mannarna stannade upp vid dem lät Hallgrim blicken gå över de män han varit på härtåg med den större delen av sitt liv. Han kunde se hur förvåning över att se honom bredvid kungen byttes till förståelse och han vände blicken till Audgisil.
    “Nå, säg mig gamle vän… ska du utmana Folke till holmgång eller tänker du slutföra det du påbörjat?”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Audgisil steg var beslutsamma vid sin gamle väns sida, och hans min tycktes bli mer beslutsam då ljudet av strid nådde dem följt av larmets höga hornstöt som nästan fick tänder att skallra.
    ‘Som vanligt har du väl rätt, käre vän. Det skeppet har, som du så vältalat uttryckte det, seglat. Och det seglade länge sedan.’ de skarpa blå ögonen tycktes ha en annan glöd där nu, en krigarglöd som inte funnits där på länge. Men efter frustrationen med Hrafns krigsföring, ständiga hot, hans sons död och hans hustrus kidnappning hade han fått nog.

    Krigslusten fanns där, och han lät den komma till ytan då han drog sitt svärd med ett metalliskt väsande. Han drog efter andan, och ropade med all kraft han kunde.
    ‘DÖDA DEM ALLA!’ ett ovanligt ursinne för Audgisil hhans rop långt och högt som ekade mellan husen – det gick inte att missa och var något få skådat innan. Nå, Hallgrim hade nog sett det i deras ungdom men de flesta där hade sällan sett Audgisil på sådant blodigt humör. Trots allt var det drottning Ranghildr som oftast stod för krigarglöden i deras lilla duett, medan Audgisil stod för strategin. Inte denna dag, verkade det som. Det iskalla badet hade övergått till kokande blod, då han rusade fram och med ett krigsrop förenade sig med sina män för att pressa sin sköld med all kraft han kunde mot den främste av jarlens hirdmän, följt av ett svärd som sågade sig genom kött, senor och ben och fläckade det kungliga blonda håret med blod. Med ursinne höjde han sitt svärd och hackade, om och om igen, en slaktare snarare än en krigare med finess i sitt ursinne.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Då kungen drog sitt svärd tycktes nästan en belåten glimt passera Hallgrims ögon och han backade ett par steg innan domen föll över Haukviks män. Något som hans egna män uppfattade. Deras sköldar och svärd vändes till jarlens hirdmän som de stått samlade med, vilka nu möttes både av anstormningen från Audgisil och från sina egna linjer.

    Längtan efter blodspillan och att få stå sida vid sida om sina stridskamrater brann inom honom och han var inte sen på att ge sig in i striden. Med några få kliv var han snabbt framme vid en av de fallna och slet åt sig både svärd och sköld. Jarlens män trycktes redan tillbaka mot praktsalen, gårdstunet redan färgat rött av deras blod. Men hornstöten från tidigare hade kallat på fler av jarlens män i byn och dessa kom rusande till undsättning för sina bröder. En mötte Hallgrims sköld med rakt i ansiktet, en annan hans svärd som lämnade ett djupt sår i magen.

    Hallgrim fann sig snart omgiven av bekanta ansikten, lika hårda och skoningslösa som hans egna. Efter år av strid tillsammans rörde de sig nästan som en då de höll kungens rygg fri från den anstormande hirdmännen. Stridslarmet började snart blandas med rop och skrik från tjänstefolk och trälar som kom ivägen för deras framfart att rensa ut jarlens folk.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Kanske var det blodtörst frammanad av Hallgrim, eller kanske var det blodtörst han i alla dessa år tryckt undan i ett försök att skapa ett fredligt Kaldrland. Men det hade blivit allt tydligare och tydligare, speciellt efter mordet på hans son, och kidnappningen av hans fru, utpressningen på honom, att något sådant som ett fredligt Kaldrland inte fanns. Det var dags för honom att visa varför han satt på tronen, och det var tydligen med våld och blod som den uppvisningen behövdes göras.

    ‘En blodig dag, min vän!’ ropade Audgisil över stridens hetta och oljud. Ljudet av skrik, blod, ansträngda grymtningar, sköld mot sköld och metallens skrapande då den mötte stål eller skar genom ben. Han nickade lätt i tack för att de höll hans rygg fri. Detta skulle snart vara över, bara de kom åt jarlen. Medan Hallgrim höll hans rygg fri
    ‘FOLKE ERIKSSON!’ ropade Audgisil då de kom in i salen efter att ha dräpt det största motståndet framför dem. Där inne såg han jarlen, omgiven av sina närmsta krigare.

    ‘Strid mot mig, din ynkrygg!’ väste han, Audgisils skägg färgat rött av blod. Han skulle nog behöva ett till bad efter detta, kanske Hallgrim skulle våga hoppa in denna gång med. Med säkra steg närmade han sig gruppen krigare, och mötte den första av dem med sin sköld för att hugga dennes ben under skölden så han föll ned och kunde tystas med en rejäl träff med sköldens stålklädda kant i huvudet. Han blickade hastigt mot dörren och Hallgrims män, för att sedan vända uppmärksamheten mot Folke igen.
    ‘Kom då!’ ropade han.

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Rop och ord dränktes i stridslarmet, men för Hallgrim och hans män behövdes knappt några ord för att de skulle göra det som behövdes. Ingen skillnad gjordes på hirdmän eller tjänstefolk. Men det var ingen långvarig kamp, för när kungen och hans män trängde in i långhuset så började allt stanna upp. Om de fanns män därute kvar som kunde slåss så verkade de inte tillräckligt trogna Folke för att fortsätta kampen. Men bara för att det inte fanns män att slå ihjäl så slutade inte Hallgrim och hans män. Med en kort blick och nickning från Hallgrim så gav sig några iväg över grådstunet. Vissa för att leta upp folk att slå ihjäl, en annan grupp tog sig tyst runt långhuset.

    I stridens hetta hade mjödsjukan varit ett minne blott, men nu gjorde den sig påmind. Hallgrim grimaserade då han steg in i långhuset. Hans björnfäll hade ramlat av någonstans därute och blod fläckade både hans ansikte och kläder. Blicken gick från Audgisil till Folke. När jarlen verkade inse att Hallgrim inte stridit vid hans sida sjönk axlarna på honom som i en tyst suck.

    “Gudarna kommer straffa dig för detta Audgisil,” Folkes röst var uppgiven men stadig då han drog sitt svärd och steg fram framför sina män “De övergav dig redan när du tog tronen. Men nu?” Folke skakade på huvudet medan han fortsatte “Att bryta bröd med mig, för att sedan slakta mina män så kallblodigt?”

    Folke tog ett stadigare tag om sitt svärd och började närma sig Audgisil. Jarlen hade nog förstått att det var ute för honom och nu endast kunde hoppas på en värdig död. “Valhall kommer förevigt att nekas dig!” förbannade han kungen och gick till attack med höjt svärd.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    All blod och förödelse var kanske inte vägen Audgisil skulle gått i en utopistisk värld. Men den världen fanns inte, och han hade gjort sitt val. Han hade öppnat Hels portar, bjudit in Hallgrim och hans blodtörstiga pack, och kanske även grävt fram den sovande ulven inom sig själv. Han kunde låtsas och inbilla sig att han var en rättvis och god konung, vilket han kanske var, men den personen var inte här i hallen längre.

    Över Folkes ord fnös Audgisil bara, ett litet frustande roat leende.
    ‘Gudarna får förbanna mig då, men för ynkryggar som du väntar ett värre öde.’ sa han med en frustrerad grimas fylld med vrede och ilska över allt som hänt honom och hans familj. Att munhuggas med Folke var knappast värt det, trots allt hade Oden genom visioner och drömmar lett honom till tronen. Varför kunde de inte se sanningen? Och visst kunde Folke kritisera honom, då han själv valt Svartfåglarnas sida.

    ‘Tänker du ta chansen att nå Valhalls portar, eller inte?’ undrade han något okaraktäristiskt otåligt och gick närmare Folke med det blodiga svärdet vid sin sida. Han fick sitt svar då Folke kom svingandes med sitt svärd. Hans rörelse kändes nästan långsam, klumpig. Audgisil väntade till sista ögonblicket för att stiga åt sidan och undvika Folkes hugg, samtidigt som han lät sin klinga gräva sig in i jarlens sida och spilla hans inälvor över golvet.
    ‘Må Oden döma dig rättvist.’ sa Audgisil, innan han högg vid konungens nacke och klöv huvudet från kroppen. Hans andetag var tunga och hårda då han såg ned på den blödande kroppen, för att sedan se på männen.
    ‘Er jarl är död, Haukvik är besegrat, lägg ned era vapen!’ beordrade Audgisil.

    Det blev en lång och blodig dag då Audgisils och Hallgrims krigare kuvade Haukvik, ute i vinterkylan utan sin kappa satt Audgisil, fortfarande med blod över kläder, ansikte och kropp och betraktade Haukvik som sänkts i misär med gråt, skrik och rök efter bränderna. Ljudet av män som plundrade och sökte efter alla rikedomar de kunde finna. Konungens blå ögon var något stirriga, då han tänkte genom allt som skett och den väg han tagit. Då Hallgrim senare förenade sig med honom skakade han sig lite ur sina funderingar, för att möta den gamle krigarvännen med en nickning.
    ‘En blodig dag.’ konstaterade han.
    ‘Och striden är långt ifrån över, men du verkar inte ha blivit en sämre krigare med åren, min vän.’ sa han.
    ‘Så, vad tänker du om allt detta? Är dina män redo för mer, efter plundringen här?’

  • Rollspelare
    Member since: 30/12/2018

    Sot och blod hade blandats över Hallgrims ansikte då han närmade sig konungen. Nu hade han sitt egna svärd i handen och yxan hängde i hans bälte. Efter timmar av att jaga ifatt och ha ihjäl Folke Erikssons män så värkte axlarna. Men huvudet var klart, mjödsjukan ett minne blott. Han slöt upp vid Audgisil och nickade som svar.

    “Sannerligen. Men blod behövs för att göra jorden bördig,” ett kort leende syntes på hans läppar. Hallgrim synade Audgisil innan han såg ut över Haukvik som långsamt började sänkas i mörker då solen redan var påväg ned. Ett skratt, om än kanske bistert, lämnade honom.
    “Det glädjer mig att du tycker det din gamle räv. Det hade varit förargligt om tjugo år av strid gjort mig till en sämre man,” han vände tillbaka blicken till kungen, nu mer ett leende på läpparna. Men han blev snart fundersam igen och rynkade på ögonbrynen.
    “Jag har en känsla av att du vill bege dig genast mot Hrafn,” det var både en fråga och ett påstående. En uppgiven suck lämnade honom innan han fortsatte.
    “Och isarna ligger fortfarande tjock i fjordarna. Så det betyder att du vill ta dig dit till fots.” Hallgrim skakade lite på huvudet.
    “Varför inte vänta till våren?”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Audgisils blick var fäst mot himmelens ljus som mörknade, och gjorde glöden och lågorna runt om i staden tydligare och mer framhävda. Ljuset tycktes reflekteras i ögonen, och Audgisil som oftast var en munter man verkade ha en mer allvarsam atmosfär kring sig i stunden.
    ‘Jag är rätt övertygad om att du inte vill höra detta, men unna en gammal man en stund.’ sa han, fortfarande med blicken framåt.
    ‘Hela mitt liv har det känts som om jag haft kontroll över mig själv, men efter min sons död och vad det gjort med mig och min familj?’ frågade han och skakade på huvudet, den vreden hade minsann kommit fram idag under striden och den fanns fortfarande där.

    ‘Speciellt efter att min sons ande hemsökte oss innan Ranghildr blev fångad av Hrafn, ja det var nog på grund av Kettils plågade ande som hon gav sig av tror jag. Jag vill hämnas min son, som Hrafn slaktade, och jag vill försöka rädda Ranghildr om jag kan. Den drivkraften gör mig… mindre taktisk kanske.’ kungen vände sin blick till Hallgrim.
    ‘Taktikern i mig säger att jag borde vänta till våren, men fadern och maken i mig säger att det kommer vara försent då för att rädda henne.’ sa han och såg på sin vän med de klara blåa ögonen, ännu klarare nu i kontrast mot sot och blod som fläckade hans ansikte.
    ‘Så vad säger du, min vän som krigat i den vida världen, är det ett hopplöst företag att ta sig an nu? Är det bästa jag kan hoppas på hämnd efter att jag förlorat de närmast mig?’

Viewing 18 posts - 21 through 38 (of 38 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.