Post has published by Hanlinn
Viewing 20 posts - 21 through 40 (of 80 total)
  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    När väl hon hade klätt på sig, sneglade hon på sig själv i vatten ytan. Fast det var en sådan kort sekund så att få lade märke till det. Hon lade en hand på Ejvalds axel och klappade den lätt, lite glatt.

    “Även fast jag inte var lika kvick i fingrarna som du hoppas på?” frågade hon, lite roat. För när hon hade smugit ombord på hans skepp hade hon i panik sagt att hon var både kvick i tanken och fingrarna. Det var väl inte riktigt det som hon var, snarare kvick i sitt temprament.

    “Åh, kom igen nu, ge dem inte de blickarna. Du vill väl inte skrämma bort dem alla?” fortsatte hon sedan för att sedan nicka lite mer allvarligt och sakligt till det andra som han sa. Nog för att hon inte hade några problem att vara på skeppet, men hon skulle nog erkänna att det skulle vara skönt att kunna få lite större andrum också.

     

     

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    När väl hon hade klätt på sig, sneglade hon på sig själv i vatten ytan. Fast det var en sådan kort sekund så att få lade märke till det. Hon lade en hand på Ejvalds axel och klappade den lätt, lite glatt.

    “Även fast jag inte var lika kvick i fingrarna som du hoppas på?” frågade hon, lite roat. För när hon hade smugit ombord på hans skepp hade hon i panik sagt att hon var både kvick i tanken och fingrarna. Det var väl inte riktigt det som hon var, snarare kvick i sitt temprament.

    “Åh, kom igen nu, ge dem inte de blickarna. Du vill väl inte skrämma bort dem alla?” fortsatte hon sedan för att sedan nicka lite mer allvarligt och sakligt till det andra som han sa. Nog för att hon inte hade några problem att vara på skeppet, men hon skulle nog erkänna att det skulle vara skönt att kunna få lite större andrum också.

     

     

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    “Ja det var ju en liten besvikelse att du inte var så kvick men du duger gott som du är.” Hans röst var lugn men hans blick hade inte vänt sig mot henne än utan fortsatte se mot några av männen som med ett flin slank iväg in bland husen igen. Ejvald hade som sagt gjort sitt bästa för att gemenskapen i hirden skulle var så stark som möjligt. Vilket då lätt innebar skämt och retsamheter mellan alla. Även om han var krigsherse så hade han gjort klart att han inte stod utanför deras skämt men att han skulle lydas när det väl gällde. Och så långt hade alla förstått det genom åren men antagligen skulle det kunna ändras.

    “Bah om de skräms så lätt så är de inget att ha och de vet bättre än att stå och glo när det är räd som gäller.” Hans röst var lite retsam och han hade nu ett litet flin på läpparna medan han vred blick mot Ragnhildr och placerade en hand på hennes huvud för att rufsa om hennes något blöta hår. “Men är väl bäst att passa på att samla in allt och männen nu innan det anländer fler krigare eller bud når andra byar? Överraskningen är det bästa vi har under en räd. Glöm aldrig det.”

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    En liten grimars gjorde Ranghildr över hans rufsande, det skulle betyda att hon var tvungen att få bort de tovor han skapade senare ikväll. Hon korsade sina armar för att se på honom med ett höjt ögonbryn.

    “Det var du som drog hit mig – om du inte börjar glömma saker?” sa hon och sedan knuffade sköldmön Ejvald lite framåt för att sedan se mot husen och männen som rörde sig bland dem. Sedan ryckte hon på axlarna och knuffade till Ejvald med sin axel när hon steg förbi honom i lite större steg mot husen. På vägen dit tog hon tag i ett tyg som någon av de i byn hade hängt på tork för att göra om det till en säck.

     

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Han tar ett stapplande steg framåt när hon knuffar till honom. Hon blev allt starkare ju längre tiden gick, vilket kändes bra men samtidigt blev han alltid överraskad. Men hon skulle nog alltid vara den lilla skeppsråttan han funnit på skeppet sitt. Hans fru hade också tagit sig an Ragnhildr direkt efter deras första räd. Samt skällt ut Ejvald för att han ens låtit henne vara med. “Så gammal är jag väl inte än, är jag?” Säger han efter Ragnhildr och vänder sig sedan lite mot Biorn som bara rycker på axlarna med ett flin.

    Han skrattade lätt när det senaste tillskottet i hans hird drog ner tyget för att skynda in i byn igen. Själv slog han sig ner vid båtarna igen och såg mot vägen som ledde in i byn. Tyst tackade han gudarna för lyckan i räden och för Ragnhildr innan han drog svärdet över sin handflata och lät tre droppar blod falla till marken.

     

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Det var inte förrän sent på kvällen som Ejvald skulle se Ranghildr igen. Fast det var något på hennes sätt som kändes undvikande som om hon inte riktigt ville möta Ejvald eller någon av de andra på skeppet. En liten suck sjönk hon ner på en av stenarna vid stranden och såg ut mot havet. Där hon hoppades vara ensam.

    I eldens sken skulle han nog se några mörka blåmärken, som om någon hade hållit fast henne hårt och på hennes bakhuvud tycktes det vara koagulerat blod. Inte för att hon verkade lägga märka till det, eller att det knappt syntes i det bronsröda håret.

    Ännu en suck föll ur hennes läppar och hon tog tag i en sten för att ilsket kasta den i vattnet och ännu en. För att sedan resa sig upp och istället sparka de små stenar som fanns i hennes väg med ännu ett ilsket skrik som dämpades av allt skrålande innefrån byn.

     

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Han hade i ögonvrån uppfattat en rörelse ner mot stranden vilket hade fått honom att röra sig dit, när han såg Ragnhildr, hörde hennes ilskna skrik var det uppenbart att något inte var som det skulle. När han närmade sig henne från sidan kunde han se blåmärken och kanske en mörkare fläck i håret. Det var en liten knut i magen som började formas där. “Ragnhildr?” Hans röst var mjuk och frågande, mer som för att fråga vem det var där än att fråga hur det var med henne just nu.

    Ejvald hade under dagen var upptagen med att fördela arbete och se till att någon förutom han själv höll utkik efter soldater eller annat. Två män hade de dräpt som hade försökt ta sig från byn för att varna andra. Hade de missat någon i byn som gjort henne illa eller var det något annat som inte var som det skulle?

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    När hon hörde sitt namn tystade den unga kvinnan ett kort ögonblick innan hon snyftade till och nickade lätt. Hon sparkade ännu en sten i vattnet och lät blicken fortfarande vara kvar på dess böljor som började bli lite fler nu när vinden hade blivit allt större.

    “Vad gör du här?” frågade hon sedan, som om hon inte riktigt ville ha honom där och hon sjönk ner på stenen för att fortfarande låta blicken vara vänd åt ett annat håll – och tur var det för annars skulle han se den tydliga blåtira som fanns kring hennes öga som gjorde att det ena ögat snarare kisade hon med.

    “Är det inte bättre att du är med de andra och firar?”

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    “När det fattas någon vid festen och firandet vill jag ju så klart veta varför.” Han kliver fram bredvid henne men sätter sig inte ner utan vänder blicken ut mot vattnet han med. Detta var nog ett av de svåraste samtal han haft och aldrig trott sig skulle behöva ha. Sen ser han ner mot henne, placerar mjukt en hand på hennes axel medan han försöker se mer av hennes ansikte. Hans hållning och röst är mer faderlig än den varit på väldigt länge.

    “Ragnhildr, dotter, vad är det som hänt dig och som gör du håller dig undan firandet?” Han hukar sig nu ner bredvid henne men håller en hand kvar på hennes axel. Försöker få henne att se på honom men tänker inte tvinga henne till något utan ger henne tid att välja själv.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Orden ifrån honom fick henne att som hastigast le, för det var en värme där i hans ord. En oro. Hon drog djupt efter andan och tog upp en en näve av stenar och sand som hon lät rinna ner mellan hennes fingrar medan hon till slut vände blicken mot honom.

    “Jag hade inte tänkt ingripa först…” sa hon, hastigt som om det var ett desperat löfte för att sedan sucka och göra en gest framför sig. Som om det hela inte spelade någon roll.

    “Några av männen förgrep sig på en ung kvinna och jag tyckte inte om på sättet de gjorde det på…” fortsatte hon, hennes röst var lite kluven som om hon inte var helt säker på vad hon skulle säga eller om hon kunde säga det utan att låta sin ilska blossa upp igen.

    “De greppade tag i mig och försökte istället… ja…” sa hon viskandes och bet sig i sin underläpp för att hastigt skynda vidare.

    “Jag kan ha dödat en av dem”

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Han lyssnar nog och förstår vad det är hon menar, hade hade inte förbjudit sådant beteende mot de byar de anföll men de hade aldrig haft något sådant mot andra i hirden. Han hade helt varit säker på att han hade sagt till alla att man inte anfaller någon annan i hirden. Hade man problem med någon så skulle det tas med honom, men att några inom hans hird hade försökt ge sig på Ragnhildr fick hans blod att koka. Men det syntes inte i hans ögon hur arg han var, istället var hans blå ögon lika kalla som en frusen tjärn. “Vilka män var det? Och vad hände när de försökte?”

    Han kan inte riktigt säga det hela än utan bara säger lika som hon sade, men nu var det ju tydligt hur hon hade fått blåmärken och skador, blåtiran var också tydlig för honom nu. Han hade inte ändrat hållning eller spänt sig alls, det var kanske det som var mest oroväckande att hans blick bara blivit så hård och kall men ändå var den kylan inte riktad mot henne alls.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Blicken och den plötsliga kylan skrämde Ranghildr och hon var inte riktigt säker på vad hon skulle säga eller om hon ens borde säga något. Kanske hans ilska och kyla var mot henne. Hon visste förstås att hon inte skulle ha ingripit i vad de höll på med men samtidigt kunde hon inte ha gjort något annat när kvinnans skrik på hjälp ekade i hennes öron.

    “Hadar och Ivald…” viskade hon till slut och kunde inte med att se kylan där i hans blick och riktade istället sin egna mot vattnet igen och svalde.

    “Jag dödade Ivald med mitt spjut och Hadar var medvetslös ett tag men inte döende.” sa hon, nästan så tyst som om han inte ens skulle höra.

     

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Han lägger handen på hennes huvud och ett mjukt leende finns på hans läppar som den totala motsats mot hur kalla hans ögon var. Sen ställde han sig upp för att gå en liten bort till där Biorn stod, han viskade något i dennes öra, fick som svar en kort nick innan mannen vände sig om och gick in mot byn igen. Ejvald kom tillbaka för att sätta sig ner bredvid henne, borta var kylan i hans ögon vilket kanske också var lite skrämmande för vissa hur snabbt det skiftade. “Berätta Ragnhildr, vad fick dig att ingripa mot dem?”

    Det fanns inget anklagande i hans fråga, snarare något varmt och lite nyfiket, Biorn skulle få samla ihop Hadar från firandet eller försöka finna mannen iallafall. Ejvald ser mot Ragnhildr igen och lägger en arm om hennes axlar mjukt. “Jag hoppas de inte lyckades göra vad de tänkte med dig?”

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Lite förvirrad var hon över de skiftningar som fanns där hos Ejvald, men hon fann en lättnad krypa sig upp inom henne när han var lite mer mjukare och lade sin arm omkring honom. Även om hon ryckte till lite först – som om han kommit åt ett blåmärke.

    “Jag vet inte… Hjälplösheten kanske? Eller likheten? Att vara en ung kvinna, utan någon att vända sig till. Det är svårt att inte bli… du vet.” sa hon, och de sista mumlade hon mest.

    Sedan vände hon blicken mot Ejvald med ett nästan bubblande bittert skratt för att skaka på huvudet så de röda lockarna slog lite i Ejvalds ansikte med ett snett leende.

    “Skulle jag tillåta det? Till Hel med dem” sa hon och spottade på marken framför sig.

     

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Han tog inte bort armen från henne utan höll den lite mjukare om henne. Försiktigt på något sätt ändå nästan lite beskyddande. Han nickar långsamt för att rycka till när hennes rödalockar nästan piskar honom i ansiktet. Han biter sig lite fundersamt i läppen och stirrar ut över havet, letandes efter något innan han suckar. “Borde jag försöka göra något åt sådant beteende som du såg?” Hans fråga är uppriktig och verkar vara en han funderat på förut.

    Han flyttar blicken till Ragnhildr igen och sätter handen mot hennes kind. Inspekterar blåtiran noga för att försäkra sig om att det inte är några benskador under den. Petar och klämmer lite runt hennes öga innan han nickar kort. “Hos Hel hör dem båda hemma och dit ska de få färdas inom kort.” Hans röst är bister och nästan lite sorgsen på något sätt med. De var inte två män som stått honom nära eller varit med hirden rätt länge heller. Så det var nog ett lättare beslut än om det varit några andra.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    “Det är inget du borde fråga mig om… Du vet vad mitt svar skulle vara.” svarade hon simpelt för att sedan lägga en hand, nästan lite milt över Ejvalds för att se på honom lite menande.

    “Du ska inte låta din svaghet för mig blinda dig, det var jag som attackerade de två först och bröt din regel.” sa hon, lite menande men hon hade inte ångrat att höra hur Ingvalds pannben sprack under hennes näve.

    När han undersökte hennes skador ryckte hon till lite och kunde inte rå för att flina lite grann. Hon visste nog att Sif skulle få höra om att hon skulle haft skador och ryta ilsket åt Ejvald.

    “Du får se upp efter Sifs sko när vi kommer hem.”

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Han möter hennes blick och det är en lugn man som sitter där med henne. Hennes hand på hans känns lugnande och stärkande. “Ditt svar är att jag bör se över det. Vilket jag kanske ska men jag lär inte kunna hindra männen det vet vi båda. Vad jag däremot kan göra är att visa exempel på vad som sker när man ger sig på de inom hirden. Förklara för mig hur du bröt mot min regel genom att säga till dem och de då överföll dig och du försvarade dig? ”

    Han ser lite frågande på Ragnhildr och slutar peta på hennes skador men sitter kvar där med henne. Ett lite leende på hans läppar fanns det där och han väntade in hennes förklaring men skrattade kort.” Jag kommer ha hjälm och brynja på mig när jag först möter henne igen. Du vet att hon kommer skälla på dig också för att du lät dig själv bli skadad? Men mest mig och skölden kan vara bra för att skydda mot den där skon.”

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    “Med ett slag mot Ingval så att pannbenet sprack.” mumlade hon fram, men kunde inte rå för att le lite åt känslan och det underbara ljudet. För att sedan se på Ejvald lite ursäktande. Det var nog inte det som han ville höra och hon suckade tungt.

    “Du borde straffa mig med, det vet du.” sa hon simpelt till slut och log lite åt hans ord om vad som väntade de hemma. Hon längtade alltid lite tillbaka, men på samma vis längtade hon ut på havet igen när de var hemma i Ranheim.

     

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Han ser lite fundersam ut och lägger huvudet på sne medan han lyssnar på det hon säger, sedan suckar han lätt. “Nej det var kanske inte vad jag ville höra men jag är glad att du säger som det är. Nå då ska vi se, ditt straff kommer bli att bota för det du gjorde mot Ingval. En tiondel av den din del av bytet kommer gå till Ingval’s släkt som bot för slaget du gav honom. Vad gäller resten av det som skedde. Låt oss säga att Biorn kommer göra ett exempel av den som överlevde för att visa vad som sker med den som försöker döda eller våldföra sig på någon i hirden. Så länge det inte sker i självförsvar som i ditt fall då.” Hans mening följs av ett långt tjut som ekar över byn, allt firande hade avstannat och när tjutet klipps av tvärt suckar Ejvald tungt men ser på Ragnhildr med lättnad i blicken.

    “Nå det var en oförrätt mindre i detta liv och två oduglingar mindre att ta hand om. Sitt kvar här men kom tillbaka till firandet när du känner för det. Din far har en hird att läxa upp och förkunna ett par saker inför innan firandet kan återupptas. Blir du sittande här en stund till så var snäll och håll öronen öppna så inga Niraianska soldater smyger sig på.” Han ger henne en sista faderlig kram, en puss på pannan innan han ställer sig upp, borstar av byxorna lite och antar ett ganska barskt uttryck. “Duger det som missnöjd krigsherse?”

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Straffet kändes, på något sätt rätt. För att vara ärlig skulle hon nästan kunna tänka sig att ge hans familj mer. De skulle behöva det de kommande åren och hon hörde skriket från festen. Hon skakade nätt på huvudet, egentligen hade hon själv velat avsluta hans liv. Men hon vågade inte sga något.

    Åt hans fråga kunde hon inte rå för att skratta, samtidigt som hon försökte tänka bort de röda kinderna efter hans faderliga kärlek. Hon reste sig upp lite retsamt strök hon ett lerigt finger över hans ansikte nästan som krigsmålningar.

    “Bättre nu”

Viewing 20 posts - 21 through 40 (of 80 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.