Post has published by Kalli
Viewing 20 posts - 41 through 60 (of 91 total)
  • Rollspelare
    Member since: 24/04/2021

    Salt fnös när Zorah gav sin appelsinmuffins till tiggaren på gatan.
    “Du vet att han bara kan stjäla lite om han nu är så desperat hungrig?” sade hon nonchalant, “och tiggeri är ju egentligen samma sak som att stjäla, det tar bara längre tid.”
    Hon tog ett bett av baguetten och fortsatte prata medan hon tuggade.
    “det är lättare att bli förlåten än att få tillstånd liksom.” hon ryckte på axlarna, “men, men, din förlust.”

    Salt traskade på tills hon stod framför en mycket hög trappa som ledde uppåt de mer centrala delarna av Celeras. Trappstegen låg dränkta i solsken och många människor tycktes finna platsen lämplig för en liten vilopaus – inklusive Salt. Hon traskade upp till ungefär mitten av och satte sig nära den yttersta, högra kanten. Väl där plockade hon upp sin mjölkflaska ur väskan, öppnade locket och tog ett par klunkar. Sedan slöt hon sina ögon, lutade sig tillbaka och njöt av värmen och den goda frukosten hon skaffat sig.

  • Rollspelare
    Member since: 23/03/2020

    Zorah fnös ännu en gång åt Salts kommentar. Även om det fanns en viss sanning i hennes ord, var det en klar skillnad mellan att stjäla och att tigga. En skillnad som Salt uppenbarligen inte förstod. Inte så konstigt, med tanke på hennes nonchalanta, barnsliga sinne. Zorah upprepade samma mening som hon en gång uttryckt kvällen innan, i samband med att hon avlägsnade kniven mot den då fulla kvinnans hals. “Min anledningar angår knappast dig.” Svarade hon kort.

    Hon bevittnade hur Salt slog sig ner på ena trappsteget och följde efter. Nu skulle hon tydligen ha en picknick i solen också? Zorahs tålamod började ta slut. “Är det här någon slags lek för dig?” Sade hon kallt och slog sig ned bredvid Salt. Hon placerade sin ena hand på Salts axel och lutade sig in mot hennes öra. “Behöver jag påminna dig om att ditt liv står på spel?” I samma ögonblick som Zorah ställde den hotfulla frågan, kunde Salt känna något spetsigt som försiktigt nuddade hennes hud vid nyckelbenet. Zorah hade smidigt dragit fram en av sina knivar, placerat spetsen mot Salts hud och sedan lagt sin hand över bladet, så att kniven doldes för allmänheten och de människorna runt omkring dem.

  • Rollspelare
    Member since: 24/04/2021

    Salt öppnade inte ögonen varken av Zorahs ord eller knivbladet mot hennes strupe. Istället sprack hennes ansikte upp i ytterligare ett leende och hon skrattade lätt.
    “Livet är en lek, vet du inte om det Zorah?” hon lutade sig bakåt så att hon i princip låg ner i trappan, fortfarande helt obekymrad över kniven mot sin hals.
    “Dessutom, det dummaste du kan göra om du vill hitta Anaíd är att döda mig.” hon öppnade ögonen och kisade mot Zorah med en hand höjd över ansiktet som skydd mot solen, “du kommer aldrig att hitta henne utan mig för jag är den enda levande människan som vet var hon finns.”
    Smilet på hennes läppar stannade kvar och blev nästan lite bredare då hon visste att det hon sagt antagligen skulle reta gallfeber på den andra kvinnan.

  • Rollspelare
    Member since: 23/03/2020

    Zorah avlägsnade kniven från Salts hals och släppte greppet om hennes axel. “Ja. Eller så säger du enbart så för att köpa dig tid.” Svarade Zorah, greppade tag i Salts krage och drog upp henne lite smått, så hennes ansikte hamnade närmare Zorahs och fortsatte därfefter stirra rakt in i Salts ögon. “….Men tiden är slut och du har än så länge bara lyckats bevisa att du känner till henne. Jag är inte din vän och jag har viktigare saker för mig än att äta bröd i solskenet med någon som stjäl mjölk från bönder.”  Fortsatte hon. Det kan nog varit den längsta meningen Zorah yttrat, under deras korta tid tillsammans. Hon släppte därefter taget och lutade sig framåt mot sina knän, medan hon blickade ut över folkmassorna som rörde sig runt i staden.
    “Uppgörelsen. Vad vill du ha?” Zorah dämpade sin röst en aning, trots att hon pratade ganska tyst redan som det var. Det sista hon ville var att någon runt omkring dem lyssnade på dem, vilket också var anledningen till att hennes blick konstant läste av deras omgivning. Det här var långt ifrån den optimala platsen att diskutera sådana här saker, men tiden var knapp och ingen var på så pass nära avstånd att de skulle kunna höra vad de två talade om.

  • Rollspelare
    Member since: 24/04/2021

    Salts leende slocknade inte. Zorahs ilska roade henne lite mer än vad som kanske var hälsosamt. Hon skrattade lätt och lade sig ner igen efter att greppet om hennes krage lossat.
    “Jag har all tid i världen och om din prioritet är att leta efter Anaíd så har du också det. Hon kommer inte att försvinna från var hon befinner sig, det kan jag berätta för dig.”
    Hon tog en klunk av mjölken och funderade lite grann. Vad skulle hon kunna få ut av en uppgörelse med Zorah? Och ännu viktigare – hur skulle hon lyckas ruska ur kvinnan varför hon sökte efter Anaíd?
    “Du vet det är svårt att säga vad jag vill ha när jag inte vet vilka möjligheter som finns.” hon kisade mot Zorah igen, “alltså, vad kan du göra för mig?”

  • Rollspelare
    Member since: 23/03/2020

    Zorah satt kvar på stället och läste av de hundratals människor som rörde sig längre ned, längst stadens gator. Salts ord skulle kunna tolkas som att Anaíd faktiskt var död, vilket oroade Zorah en aning, men det skulle tiden få avslöja och det första huvudet som skulle rulla om sådant var fallet skulle bli Salts. Det skulle Zorah se till.

    Zorah sneglade bak något på Salt efter hennes fråga.  “Vad vill du ha..?” Svarade Zorah kort. “.. Guld? Rusdryck? Något obetydligt stöldgods från någon adelsman?” Hon tänkte inte längre än så, med tanke på hur simpel och barnslig Salt var. Vad kunde en kvinna som hon möjligtvis vilja ha mer än dessa saker?

  • Rollspelare
    Member since: 24/04/2021

    Salt fnös och skrattade åt Zorahs förslag.
    “Snälla nån, allt det där kan jag fixa själv.” sade hon malligt.
    Hon granskade Zorah upp och ner ett ögonblick medan hon funderade på vad hon skulle kunna få ut av henne. Så slogs hon plötsligt av en idé och leendet på hennes läppar försvann för första gången sedan hon vaknat den morgonen.
    “Du bär på en jävla massa vapen?” sade Salt nästan som en fråga, “betyder det att du är lönnmördare? Är det därför du söker Anaíd?”
    Hon fortsatte dock att prata innan Zorah hann komma med något svar.
    “Eller kanske någon typ av krigare?” hon lutade sig tillbaka igen och slöt ögonen, “om så är fallet så vet jag vad jag vill ha.”

  • Rollspelare
    Member since: 23/03/2020

    Zorah vred bak huvudet och såg bak på den med en blick som sade att hon inte skulle svara på Salts fråga. “Det lämnar jag till din fantasi.” Svarade hon kort. När hon sedan hörde Salts avslutande ord höjde hon något på ögonbrynet. Hade Salt fattat ett beslut? Var de för första gången påväg någonstans i denna långsamma dialog? “Låt höra.”
    Att det Salt ville ha involverade våld krävdes inget direkt geni att klura ut. Frågan var bara exakt vad det kunde vara. Zorah funderade någon enstaka sekund i väntan på att Salt skulle fortsätta förklara vad hon var ute efter. Antagligen hämnd på någon tjuv som stulit hennes rusdryck, eller något liknande.
    Nej, antagligen skulle hennes blivande uppdrag, om man nu kan kalla det ett sådant, att vara en barnlek.

  • Rollspelare
    Member since: 24/04/2021

    Salt drog in ett djupt andetag, för en gångs skull var det inte lika lätt att skratta åt allting. Vad hon tänkte be Zorah om var faktiskt en av de få saker hon tog på allvar. När Zorah stängt sin mun tog det ett litet tag för Salt att öppna sin. Hon tittade inte på Zorah utan fokuserade på en punkt längre ner i trappan.
    “Vad vet du om familjen Hámadas?”

  • Rollspelare
    Member since: 23/03/2020

    Zorah såg en stund på Salt i tystnad. Till döma av Salts röst och hennes ansiktsuttryck var det uppenbart att det hon skulle be om hade en personlig betydelse för henne. Zorah blickade tillbaka ut över staden och folket. Hámadas? Hon funderade i några sekunder innan hon öppnade munnen som gömde sig bakom masken. “Adelsmän som inbillar sig att de har makt och inflytande och tror de kan äga allt de lägger sina ögon på, precis som alla andra. Men det är allt.” Förklarade Zorah med ett kallt förakt i rösten. “Hurså?”

  • Rollspelare
    Member since: 24/04/2021

    Salt bet sig i läppen och var tyst en liten stund till. Att döma av Zorahs svar verkade hon trots allt inte vara utsänd av Hámadas trots allt. Vilket var det som Salt funderat över länge. Visserligen hade alla tidigare tecknen sagt samma sak, till exempel borde hon känt igen Salt från början om det var Hámadas som skickat henne. Men eftersom det nu verkade uteslutet betydde det att Zorah måste komma från ännu längre bak i Salts förflutna. Kunde hon kanske vara skickad av de gamla kidnapparna av någon anledning? Eller kanske… Salt avbröt sina egna tankar genom att svara på Zorahs fråga.
    “En kort, väldigt nedtonad beskrivning av dem.” sade hon, “jag vill att du dödar dem. Varenda en som bär deras namn. Efter det berättar jag var du hittar Anaíd.”

  • Rollspelare
    Member since: 23/03/2020

    “Hm.” Zorah sneglade upp mot Salt innan hon återgick till att återigen skanna av deras omgivning med blicken. Varenda en som bär deras namn? Hur många rörde det sig om? Befann sig alla ens i Celeras? Det är klart, det var knappast en omöjlig uppgift för någon som Zorah, men då skulle hon behöva mer information först. Mycket mer information.
    Men innan hon ens bestämde sig för att gå vidare dit, behövde hon  få svar på en fråga. Kanske även den viktigaste av dem alla.

    “…Varför?”

  • Rollspelare
    Member since: 24/04/2021

    Salt skrattade åt Zorahs fråga.
    “Jasså?” sade hon och leendet var tillbaka på hennes läppar, “jag tänkte att jag kunde lämna det åt din fantasi.”
    Visst hade hon anat att frågan skulle komma men hon undvek helst att svara på den. Att tala om det förflutna, med Zorah dessutom, var inget som Salt direkt hade lust med. Faktum var till och med att hon hade nog aldrig talat om det med någon annan än sig själv tidigare. Hennes historia med familjen Hámadas var en mycket mörk del av Salts liv. Visserligen också en väldigt viktig och avgörande del för henne, men det fanns en hel del där som hon antingen bara ville glömma eller rent av försökte hålla hemligt för omvärlden. Det hade inte gått allt för många år sedan Salt hållits fången som slav i adelsfamiljens grepp och de saker de gjort emot henne och utsatt henne för kändes som en svaghet för den unga kvinnan. Hur hon hamnat där hon var just nu och hur hon blivit den person hon var var ingenting hon ville att någon skulle veta. Helst av ville hon nog inte ens veta det själv.

  • Rollspelare
    Member since: 23/03/2020

    Zorah fnös missnöjt till åt Salts kommentar. Förmodligen för att hon svarade precis vad Zorah trodde hon skulle göra. Det hela satte den maskerade kvinnan i något av en jobbig sits. Å ena sidan fanns det en chans att hon faktiskt kunde leda henne till anaíd. Å andra sidan kunde hon vara en fiende till Anaíd och att säga för mycket kunde sluta illa för Zorah. Det fanns trots allt ingen i hela Talanrien som visste något om henne, hennes historia eller hennes motiv. Ja, ingen förutom honom förstås. Mannen som gjort henne till den kvinnan hon är idag. Den enda personen som Zorah faktiskt kände tillit till.

    Hon funderade i vad som verkade som en evighet, men som i verkligheten endast var några få sekunder innan hon tillslut bestämde hon sig för att ta risken. “Jag är inte ute efter att skada Anaíd, om det är vad du tror. Men jag måste finna henne.” Sade Zorah tyst. Kort därefter vände hon sig återigen mot Salt och såg henne rakt in i ögonen, som så många gånger tidigare. Skillnaden nu var dock att även om hennes blick var densamma som alltid, så var det något med den som tydde på att hon faktiskt såg på Salt som mer än bara en högljudd, nonchalant liten tjuv.

    “Jag kommer inte ta död på ett helt släkte – ett adelt sådant på det, helt utan anledning. Om det är vad du tror, får du leta efter någon annan.” Förklarade Zorah med en tyst men ändock kall och allvarlig röst. “Jag är ingen simpel lönnmördare som dödar folk på någon annans order. Så om du verkligen vill ta död på dem bör du ge mig en bra anledning.” fortsatte hon. Det låg en god sanning i hennes ord. Inte för att hon inte kunde genomföra det. Snarare tvärt om. Hon var förmodligen en av de få människorna i denna stad som faktiskt skulle kunna genomföra något sådant. Men även för Zorah var det inte helt riskfritt. Minsta lilla misstag och det skulle inte båda gott för henne med tanke på familjen Hámadas höga status. Nej, hon behövde mer av en orsak än så för att anta detta så kallade uppdrag.

     

  • Rollspelare
    Member since: 24/04/2021

    Zorah fnös men sade ingenting på en mycket lång stund efter Salts svar. Vilket var ganska väntat, syftet med kommentaren hade faktiskt mest varit att försöka pressa ut lite information ur Zorah, se hur viktigt det var för henne att finna Anaíd, det vill säga, kvinnan hon satt bredvid…
    “Jag är inte ute efter att skada Anaíd, om det är vad du tror. Men jag måste finna henne.” Salt som lutat sig tillbaka igen och njutit av solen rynkade pannan en aning och kisade mot Zorah. Talade hon sanning? Om hon inte var ute efter att ta livet av henne vad var då hennes motiv till att finna Anaíd? Salt var inte helt säker på om hon litade på svaret.

    Det som följde därefter var dock lättare att förstå, det var ganska så väntat.
    “Inte fullt så desperat efter att finna henne då alltså?” Salt smilade retligt mot Zorah, “men, om det nu är som du säger, att du faktiskt inte har som mål att skada henne så kanske detta motiverar dig lite.”
    Salt satte sig lite bättre, slöt ögonen och vände ansiktet mot solen igen.
    “Hámadas var Anaíds slavdrivare.” hon gjorde en kort paus utan att titta på den andra kvinnan, “och mina.”
    Salts ansikte sprack upp i ett leende igen och hon gav upp ett skratt.
    “Och riktiga sadistiska sådana. Varenda en av dem. Sedan Anaíd och jag flydde så har de skickat lönnmördare efter oss stup i kvarten. Anaíd valde att gå under jorden kan man säga och jag är den enda som vet var det blev av henne.”
    Hon vände sig mot Zorah igen och leendet var lite mindre.
    “Så om du verkligen vill finna Anaíd och du talar sanning när du säger att du inte vill skada henne så måste Hámadas dö, annars skadar du henne oavsett.”

  • Rollspelare
    Member since: 23/03/2020

    Zorahs blick låg kvar på Salt i några sekunder innan hon tillslut vände sig framåt, placerade armbågarna på knäna och vilade huvudet mot hennes knogar. “Hm.”
    Förutsatt att Salt talade sanning, var det mer än tillräckligt av en orsak. Faktum var att om hon faktiskt talade sanning, hade Zorah inget annat val än att ta död på dem. De var tvungna att dö. Varenda en av dem. Men det var just den lilla detaljen. Talade hon verkligen sanning? Tankarna snurrade i den mordiska kvinnans sinne medan hennes ögon noggrant läste av deras omgivning ännu en gång.
    Hade hon precis blivit överlistad och var på väg rakt in i en fälla? Kanske. Men när det kom till att finna Anaíd fanns det inget pris som var för högt och så här nära hade hon aldrig någonsin varit tidigare.
    Tio år. Tio år av konstant sökande efter någon som försvunnit helt utan att lämna så mycket som ett spår efter sig. Och kanske fanns det nu en chans att hennes sökande äntligen skulle komma till ett slut.

    “Jag behöver mer information. Detaljer. Hur många de är. Åldrar. Var de befinner sig. Vanor. Allt.” Sade Zorah tillslut. Det var uppenbart. Hon hade bestämt sig. Det fick bära eller brista. Om hon satte sig själv i knipa genom att tro på Salt, var det ett problem för framtida Zorah.

  • Rollspelare
    Member since: 24/04/2021

    Salts ansikte sprack upp i ett brett leende och hon gav upp ett nytt skratt.
    “Nuså känner jag igen dig bättre, lönnmördare.” hon vände ansiktet upp mot solen en gång till, “men, jag har en del annat planerat för idag så detaljer kan vi diskutera ikväll.”
    Hon reste sig upp från sin plats i trappan, drack upp det sista av mjölken och lade ner flaskan i sin väska.
    “Du kan förstås hänga på om du vill, så länge du inte kommer i vägen, annars föreslår jag att vi ses på den där krogen igen?”
    Salt gav Zorah ett leende och började gå ner för den långa trappan utan att vänta på något svar.

  • Rollspelare
    Member since: 23/03/2020

    “Jag är ingen lönnmördare. Jag är Zorah.” svarade den maskerade kvinnan kort och reste på sig även hon.
    Hon drog något i sina kläder, rättade till sina knäskydd och justerade svärdet på ryggen. “Tss..” Inte en chans att hon frivilligt skulle följa med på Salts urdumma ärenden, vad nu de kunde vara. Hon hade sina egna förberedelser att ta han om. Hon hade trots allt indirekt tackat ja till att mörda ett helt adelssläkte. Det fanns folk att kontakta, vapen att vårda och massvis av förarbete inför en sådan uppgift. Hon var trots allt ingen amatörmässig lönnmördare och slarvig var det ingen som kunde kalla henne.
    “Vi möts där. Samma tid som igår. Var inte sen.” Beordrade Zorah som avslutande ord. Om Salt vände sig därefter, skulle hon upptäcka att Zorah inte längre satt kvar på platsen. Faktum var att hon inte syntes till någonstans, som om bara plötsligt gått upp i rök.

  • Rollspelare
    Member since: 24/04/2021

    Salt traskade muntert på genom staden och nynnade lätt på en sjörövarvisa hon lärt sig under sitt första år som fri efter slaveriet. Sången var egentligen ganska lång men Salt hade glömt bort allt utom refrängen så därför var det den enda bit hon sjöng med ord medan verserna övergick i trallande.

    Skörbjugg och solsting, lepra och sjösjukespill
    En sjöjungfrukyss och hägringarna blir täta
    Rutten fisk till frukost-lunch-midda’
    Men hellre lever jag så, ja hellre så, än på annat vis.”

    Den första tiden som fri från familjen Hámadas tyranni hade Salt valt att spendera till sjöss. Havet och vattnet var det enda hon på den tiden känt till efter alla år som pärldykare. Hon hade tagit sig till Spillerhamn i jakt på ett sjö-relaterat, anonymt sätt att försörja sig själv på och hade där stött på en hel drös med pirater. Ganska snabbt hade hennes skicklighet i vattnet och välutvecklade dykarförmågor upptäckts och hon blev erbjuden att gå med i ett flertal besättningar. Salt gjorde precis detta och spenderade två år till sjöss som pirat, tills hon en dag gjorde upptäckten att familjen Hámadas skickat lönnmördare efter henne. Antagligen både som hämnd för vad hon gjort för att fly och för att dölja sina brott vad gällde behandlingen och införskaffandet av slavar. Efter att fyra gånger blivit överfallen och skadats tillsammans med en hand full besättningsmedlemmar insåg Salt att hennes identitet som pirat var alldeles för uppenbar och riskfylld (för både henne och de hon “arbetade” med) vilket fick henne att lämna havet och bege sig tillbaka till Celeras fastland. Denna gången storstaden. Hon valde också att istället för att gå under namnet Anaíd tog hon smeknamnet hon fått ombord på piratskeppet, Salt.

    Efter att ha gått en bra stund genom Celeras gator var Salt till sist framme vid byggnaden hon planerat att kartlägga under dagen. Regeringens gästhus, där den Niraianska ambassadören för tillfället hade sin boning.

  • Rollspelare
    Member since: 23/03/2020

    Några minuter efter att de två skildes åt, befann sig den beväpnade kvinnan i en trång och mörk bakgata på Celeras gator. Hon gick med tysta men ändock målmedvetna steg och stannade plötsligt vid en av dörrarna på det långa huset längst med gatan, öppnade den och klev in i huset. Rummet som Zorah nu stod i var alldeles becksvart, tills fraset från en tändsticka som skrapade mot plån hördes. Zorah förde tändstickan mot tre ljus i en ljusstake av trä, som stod på ett skrivbord och kort därpå fylldes rummet av ljusens sken. Rummet i sig var simpelt och ganska sparsamt inrett med ett skrivbord med två stolar, några hyllor, ett skåp som hängde ovanför skrivbordet och en säng.
    Zorah satte sig vid skrivbordet, drog ut en låda och plockade fram papper, bläck och en fjäderpenna. Därefter började hon att skriva på ännu ett brev.
    Efter en god stund, när hon var färdig med sitt skrivande, vek hon ihop pappret och stoppade ner det försiktigt i sin lilla väska på svanken.

    Zorah öppnade skåpet ovanför skrivbordet och lyfte ner en mortel, och tre pyttesmå flaskor av glas. Hon ställde föremålen på skrivbordet, reste på sig, gick till ena hyllan bakom sig och lyfte ner tre stycken glasburkar med vad som såg ut att vara örter i. Även dessa placerade hon på skrivbordet.

    Hon mortlade örterna och blandade ut dem med en liten gnutta vatten, så att det blev mer av en sörja av alltihop, rörde runt en stund och försiktigt hällde upp den lilla mängd vätska som bildades, ner i de tre glasflaskorna. När hon var färdig förslöt hon småflaskorna med varsin kork och satte fast flaskorna i små fack i läderbältet på dessa, på hennes vänstra höft.

    Den maskerade kvinnan gick bort till den smala och hårda sängen, lade sig på den raklång på ryggen, flätade ihop sina fingrar och placerade dem på hennes mage.

    “Anaíd..” Hördes tyst från hennes mun innan hon tillslut slöt ögonen.

Viewing 20 posts - 41 through 60 (of 91 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.