Post has published by Savage
Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 24 total)
  • Grundare
    Member since: 16/03/2020

    När solen började sjunka bakom havets horisont i fjärran, och kastade en bärnstensfärgad ton över landet, traskade en trött gestalt fram på vägarna som ledde i olika riktingar inom hjärtat av den livliga staden Celeras. Denna unga man var till sin uppsyn någon som kunde väntas söka berömmelse, rikedom eller hjältedåd.

    Hans slitna stövlar sparkade upp små moln av damm med varje steg, hans tempo långsamt och eftertänksamt. Hans en gång så välskötta mantel, nu trasig och utsliten i kanterna, fladdrade runt honom och erbjöd liten skydd mot den påträngande kylan på kvällen. Tyngden från hans ryggsäck verkade tära på honom mer ju längre han gick. Han hade inte varit säker ifall allt han haft med sig var nödvändigt, men bättre förberedd än att bli överraskad och stå inför konsekvenserna. Så tänkte han i alla fall.

    Standens egna liv, ljudets kakofoni var överallt omkring i staden som aldrig sover. De livliga marknadsplatserna fortsatte med aktiv och obarmhärtig handel, köpmän som skrek om sina varor, hantverkare som hammrade på metall och invånare som gick omkring för att hitta sin nästa destination, vare sig det var ett värdshus eller sitt eget hem. Det färgsprakande och doftande skådespelet överväldigade unga mannens sinnen, en skarp kontrast till havets brus och skeppets ljud han hade vant sig vid under sin resa.

    Känslan av att vara illa placerad bland allt tumult fick mannen att söka tröst vid fontänen i mitten av torget. Han slängde av sig ryggsäcken från sina trötta axlar och satt sig ner på stenkanten med ett djupt suck. Hans blick vandrade och tog in de ovana intrycken från staden, samtidigt som hans sinne rusade med en blandning av förväntan och oro.

    “Vad gör jag nu?” mumlade han för sig själv, hans röst förlorad i mängden runtomkring honom. Han kände en våg av osäkerhet skölja över honom.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    För en ung person i en stad som Celeras var det alltid möjligt att bli ignorerad, eller utnyttjad. Svårt att veta vad främlingar ville, om de ville något. En sak kunde man alltid garantera med Celeras, och det var att folk sökte efter att fylla sina fickor med pengar. Metoderna varierade, men oftast var det ett stort ego i kärnan. Där han satt var det inte många som gav honom större uppmärksamhet. Plötsligt damp en figur ned vid hans sida, ett par nyfikna blå ögon på läpparna.

    A’eldia som var alvens namn var klädd i mörkbruna åtsittande byxor och en långärmad blå överdel som lämnade magen bar, en lila sjal runt nacken som fladdrade teatraliskt om henne. I ett bälte runt benet hängde en alvisk dolk, egentligen mer för show än något annat, men det visste inte någon annan än hon så klart. Det tjocka bruna håret var flätat löst från luggen och bundet i nacken, medan resten av håret hängde fritt ned för axlarna, medan ett gult pannband höll borta resten av håret från de blå ögonen som matchade hennes överdel.

    Hennes blå ögon rörde sig hit och dit, alltid kvicka och analytiska, men just nu var de vilande på främlingen.
    ‘Borttappad, kanske?’ frågade hon lättsamt, som om det var det naturligaste i världen.
    ‘Välkommen till Celeras, för du måste vara en turist här, eller hur?’ hon sträckte fram en hand.
    ‘Mitt namn är A’eldia, född och uppvuxen här, så jag ska nog kunna hjälpa dig på vägen.’ sa hon, som om det var naturligt att främlingar hjälpte främlingar här.

  • Grundare
    Member since: 16/03/2020

    Mannen tittade på A’eldia med en blandning av förvåning och nyfikenhet. Hennes plötsliga framträdande och vänliga sätt överraskade honom, men det fanns något äkta hos henne som fick honom att känna sig lugn. Han log svagt och sträckte fram handen för att skaka hennes.

    “Tack, A’eldia. Jag uppskattar att du är villig att hjälpa till,” svarade han, hans röst präglad av lättnad. “Jag är verkligen ny i Celeras, och jag måste erkänna att jag känner mig lite vilse i denna livliga stad. Mitt namn är Kellan Ljushult.”

    Han pausade ett ögonblick och funderade på om han skulle dela med sig mer om sin nuvarande situation. Osäkerheten fanns fortfarande inom honom, men det var något med A’eldias närvaro som gav honom en skymt av hopp.

    “Jag har kommit hit för att söka efter ett syfte, något att sträva efter,” fortsatte Kellan, hans röst fylld av sårbarhet. “Jag längtar efter att hitta min plats i denna vidsträckta värld. Tror du att Celeras kan erbjuda mig det?”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Det var svårt att se något farligt med henne, där hon satt med händerna på bänken stödandes så hennes axlar höjdes lite, och gungade lite barnsligt med sina fötter. De blå ögonen fortsatte betrakta ynglingen där han började prata.
    ‘Det är inte så konstigt att man känner sig vilse.’ sa hon lättsamt, en viss hint av en exotisk alvisk klang i sitt tal, men inte alls så mycket som det skulle vara bland alver i skogarna.
    ‘Kellan…’ upprepade hon och gav honom ett uppmuntrande leende. Då han fortsatte höjde hon ett ögonbryn.
    ‘Oj, det var djupt!’ utbrast hon och skrattade till. Lite teatraliskt reste hon sig och drog upp honom med att ta tag i hans händer.
    ‘Men tur att du kommit hit, för Celeras kan erbjuda dig vad du än önskar!’ konstaterade hon, och drog honom med sig så de började gå längs med gatorna.
    ‘Så, berätta lite mer om ditt syfte här i livet!’ sa hon muntert då de började gå bland folket.

     

  • Grundare
    Member since: 16/03/2020

    Kellan skrattade mjukt åt A’eldias reaktion. Hennes lekfulla uppträdande och vilja att visa honom vägen genom Celeras livliga gator gav honom en känsla av lugn. Medan de gick tillsammans iakttog Kellan den färgstarka stadssiluetten och de livliga människorna som passerade förbi.

    “Nåja, för att vara ärlig”, började Kellan, en aning osäkerhet i hans ord, “försöker jag fortfarande lista ut mitt syfte i livet. Jag har alltid haft en passion för uppfinningar och ingenjörskonst, och jag hoppades att Celeras kanske kunde erbjuda mig möjligheter att vidareutveckla mina färdigheter. Kanske kan jag hitta någon här som kan lära mig mer om den specifika fysiken bakom ett projekt som jag har arbetat med?”

    Hans röst bar med sig en blandning av hopp och tvekan. Kellan hade alltid varit ivrig att lära och skapa, men han var medveten om sin nybörjarstatus och de utmaningar som väntade.

    “Jag är faktiskt inte här för att stanna permanent,” tillade han, med en bekymrad ton. “Min ankomst till Celeras var dyr… Jag behöver hitta någon form av arbete eller uppdrag som kan ge mig inkomst för att täcka mina utgifter här.”

    Medan de promenerade genom de livliga gatorna kände Kellan en växande känsla av kamratskap med A’eldia. Hennes lättsamma natur och genuina intresse för hans resa fick honom att känna sig välkommen och förstådd.

    “Och du, A’eldia?” frågade Kellan, rösten fylld av nyfikenhet. “Har du några stora ambitioner eller drömmar som du vill följa?”

    Han väntade ivrigt på hennes svar, ivrig att lära sig mer om sin nyfunna kompanjon.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Alven lyssnade till synes nyfiket på vad han berättade där de rörde sig bland folk som i stora drag ignorerade dem, förutom någon blick som föll på alven beundrande då hon gick med självsäkra steg och svajande hår. Hon hade en viss charmig utstrålning, trots allt, det gick inte att neka, ett smittsamt leende.

    ‘Och viljan att hitta ett syfte, den måste kommit någonstans ifrån!’ kommenterade hon. ‘Trots allt, är det inte så att de flesta nöjer sig med sin vardag och sina rutiner?’ undrade hon. Han förvånade henne med sina tankar om uppfinningar och ingenjörskonst.
    ‘Jasså, du har färdigheter inom… dessa saker? Du får ursäkta en ung kvinna som mig, jag kan inte säga att jag förstår mig på sådant allt för väl.’ sa hon lite oskyldigt. ‘Men det låter… intressant!’ nästan lite teatraliskt drog hon en hand genom sitt hår.
    ‘Men om du berättar mer, kanske jag vet någon som kan hjälpa dig – trots allt har jag varit här största delen av mitt liv.’ det verkade glimma till lite i hennes ögon vid nämnandet av pengar.
    ‘Ah, pengar, livets stora besvär.’ konstaterade hon lite skämtsamt, och ledde dem djupare in i staden med en sväng åt höger över en gata och ut på en större esplanad.
    ‘Jag?’ frågade hon lite oskyldigt, som om hon inte var någon speciell.
    ‘Så stora ambitioner som du har jag inte, jag tar mig dit stunden för mig, tror jag!’ hon gjorde en grimas.

    ‘Det lät väldigt alviskt och dammigt, eller hur?’ undrade hon, för att sedan bita sig lite bekymrat i underläppen.
    ‘Men jag har ett problem, som du kanske kan hjälpa mig med…’ sa hon, lite fundersamt.
    ‘Och kanske kan det hjälpa dig med, med pengasituationen alltså.’ hon drog lätt efter andan, och såg uppriktigt bekymrad ut, en hand vilandes på hans arm då de gick.
    ‘Jag sällskapade med en man här ett tag, en som var charmig först men… blev mindre charmig sedan. Så jag valde att ge mig av, innan saker kunde bli… otrevliga. Men han har min mormors halsband, från Era Siraniye, en helig plats i Nela’thaënas. Det är inte värt så mycket, men… om du kan hjälpa mig med det kan vi på samma gång ta lite andra saker han roffat åt sig, en riktig skurk och tjuv är han. Vi skulle säkert få en belöning stor nog för att hjälpa dig vidare på din resa. Vad sägs?’ undrade hon och såg på honom lite bedjande, med sina vackra blå ögon, svåra att motstå.

  • Grundare
    Member since: 16/03/2020

    Kellans iver växte ett grann  då A’eldia visade intresse mot hans ingenjörskap. “Det här!” sa han stolt och höll upp modellen för att visa den för A’eldia. “Det är en prototyp av min mekaniska klocka. Jag har ägnat många timmar åt att designa och bygga den här. Jag ville skapa något som kan mäta tiden på ett noggrant och pålitligt sätt, men samtidigt vara bärbar och enkel att använda.”

    Kellan lät sina fingrar smeka över de fina detaljerna på klockmodellen och fortsatte entusiastiskt, “Jag har försökt lösa de fysikaliska utmaningarna med precision och balans. Min design använder fjäderkraft för att driva rörelsen och en serie små kugghjul för att överföra och reglera rörelsen. Jag tror att jag är på rätt väg, men jag behöver experthjälp för att finslipa designen och förstå de fysikaliska principerna på djupet….”

    Dock insåg han nu att han verkligen tjafsade om en hel del detaljer och kände sig fånig en stund. “…Jaa, men det är alltså något jag gärna skulle hitta någon att tala med om.”, svarade han lite abrupt.

     

    Kellan lyssnade uppmärksamt på A’eldias kommentar om att ta sig dit stunden för stunden och leva livet utan stora ambitioner. Efter en stunds reflektion formulerade han sitt svar. “Du har en poäng, A’eldia,” svarade Kellan med en mild ton. “Att leva i nuet och ta sig dit stunden för stunden kan vara frigörande.” Han lät en mjuk leende spela över hans läppar när han fortsatte, “Men för mig är det också viktigt att ha en riktning och ett syfte. ”

     

    Kellan lyssnade noggrant till A’eldias ord och betraktade hennes bekymrade ansiktsuttryck. Han kände att de kunde hjälpa varandra och att detta äventyr kunde ge honom de resurser han behövde för att fortsätta sin resa.

    “Hmm, det låter som en utmaning värd att ta sig an,” svarade han med ett leende. “Jag är villig att hjälpa dig återfå dina tillhörigheter och samtidigt lösa mina ekonomiska bekymmer. Vi kan vara ett starkt team!”, sade han hoppfullt.

    Han funderade noga över sina egna mål och uppdrag, och övervägde en stund.

    “Ja, min klocka kan vänta. Var ska vi börja?”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    A’eldias ögon verkade skina till lite då han visade sin klocka. Ja den såg nog minsann enklare ut att bära än en väggklocka, och mer exakt än att läsa av solen. Visst hade magikerna väl något knep, hade hon sett, men detta verkade också som ett lovande pådrag.
    ‘Du gjorde denna själv?!’ utbrast hon, kanske överdrev hon lite med sin entusiasm, men hon försökte ju få honom att känna sig sedd och uppskattad. Han verkade som typen som inte alltid fått så mycket beröm i livet.

    ‘Då måste du definitivt vara en intelligent man, jag är säker på att du kommer klara dig bra bara du får lite stabilitet under benen!’ sa hon och fladdrade lite med ögonfransarna över hans berättande. Vetenskapsmän och deras manicker, de kunde minsann tala om dem – precis som magiker och deras besvärjelser. Men hon lutade sig lite mer mot honom, som om hon just då behövde all hjälp hon kan få, vilken hon än kunde få.
    ‘Verkligen, du är beredd att hjälpa mig?’ undrade hon, som om hon knappt trodde det var sant.
    ‘Tandor heter han, en riktigt besvärlig person. Han lurade mig med sin charm, men allt visade vara falskhet, bara för att få mig under sin stövel så han kunde utnyttja mig och mina förmågor för sin egen vinning. Nu har han mitt smycke som han använder för utpressning, då han vet det är sentimentalt för mig.’ en djup suck lämnade hennes läppar.

    Än en gång tillät hon sig se upp mot honom, med sina djupa blå ögon.
    ‘Men om du verkligen menar det, så är jag säker på att vi kan vara ett bra team, Kellan.’ hennes röst hade ett löfte, och hennes ansikte var svårt att motstå. Ett finurligt leende fanns där sedan, medan hon ledde honom vidare in i staden.
    ‘Jag har en idé… Du kan distrahera honom, prata om din klocka eller… Något annat som gör honom förbannad, eller distraherar honom. Medan du gör det, så tar jag och norpar några värdesaker han har.’ som för att bevisa att hon kunde göra det viftade hon med hans klocka framför hans näsa, som hon lyckats ta ifrån honom utan att han märkt något med kvicka fingrar.

  • Grundare
    Member since: 16/03/2020

    Kellan blev överraskad av A’eldias entusiastiska reaktion på hans klocka och hennes lovord. Hennes intresse fick honom att känna sig sedd och uppskattad, något han sällan hade upplevt. Han kunde inte låta bli att le åt hennes fladdrande ögonfransar och det genuina intresse hon visade.

    “Ja, jag har tillverkat den själv,” svarade Kellan, hans röst präglad av en blandning av stolthet och ödmjukhet. “Det har varit en kärleksfullt arbete, och jag förbättrar ständigt dess mekanismer. Jag tror att genom att förstå naturens komplexa mekanismer kan vi skapa anordningar som gagnar samhället.”

    När A’eldia lutade sig närmare kände Kellan en känsla av samhörighet och ömsesidigt stöd. Hennes sårbarhet och det förtroende hon visade honom fick honom att vilja hjälpa henne ännu mer. Han nickade och mötte hennes blick med uppriktighet.

    “Absolut, A’eldia. Jag är redo att hjälpa dig på alla sätt jag kan,” sade han uppriktigt. “Tandor verkar vara en manipulativ och förrädisk person. Ingen borde utnyttja andra för sin egen vinning. Jag ska göra mitt bästa för att distrahera honom medan du hämtar dina tillhörigheter. Tillsammans kan vi överlista honom och sätta stopp för hans illdåd.”

    Kellans blick riktades mot den stulna klockan, nu i A’eldias ägo, när hon lekfullt viftade med den. Han kunde inte låta bli att beundra hennes snabba fingrar och påhittighet.

    “Vad i all… , A’eldia, du har verkligen imponerande fingerfärdighet!” uttryckte Kellan, med en antydan av beundran i rösten. “Du lyckades snappa åt dig min klocka rakt under min näsa utan att jag märkte något. Jag måste säga att jag både är imponerad och tacksam för din påhittighet.”

    En känsla av förtroende och kamratskap fortsatte att växa mellan dem, och Kellans beslutsamhet att hjälpa A’eldia förstärktes ytterligare.

    “Jag uppskattar ditt förtroende, A’eldia,” sa Kellan, med en nyfunnen beslutsamhet i blicken. “Med din listiga skicklighet och min kunskap inom mekanik har vi en verklig chans att vända på steken för Tandor. Låt oss lära honom en läxa han inte kommer att glömma i första taget.”

    Med en delad förståelse och förnyad mening följde Kellan A’eldia vidare in i staden, redo att sätta sin plan i verket och konfrontera den svekfulle Tandor.

    A’eldias fascinerande utseende och synen av en dekorativ dolk av alviskt ursprung som hängde från hennes bälte gjorde att Kellan inte kunde låta bli att bli nyfiken. Han bestämde sig för att fråga henne om knivens betydelse.

    “Förlåt min nyfikenhet, A’eldia,” inledde han. “Synen av kniven som hänger från ditt bälte har väckt mitt intresse. Den tillför ännu mer mystik till din redan fascinerande närvaro. Finns det en speciell betydelse bakom den? Kanske har den en koppling till din arvslinje eller bär den på en egen historia?”
    Han försökte vara lättmild, men han tänkte även en aning nervöst på hur skicklig hon kunde vara i användningen av dolken. En del av denna nervositet sipprade en aning in medan han ställde sina frågor.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    A’eldia skrattade lite inombords över den unga mannen som hon så snabbt lyckats rekrytera till sitt pådrag. Men hon hade ju en charm som var henne främsta vapen, som hon övat på att använda i många år. En ung man med iver att bevisa sig själv, och med en hjälpsam natur, var den ideella partnern i detta avseende. En man som inte ännu lärt sig att möta Celeras med misstanke. Men denna inre tanke visade hon inte utåt, utan för honom var hon bara vackra leenden och charm.
    ‘Jag vet inte hur jag kunna tacka dig, Kellan.’ sa hon mjukt. Då han plötsligt la uppmärksamheten på hennes dolk såg hon ned på den.
    ‘Min dolk?’ frågade hon, och klappade den lätt, trots allt var den där mest för sin elegans och den farliga bild den gav henne, men det visste ju inte andra omkring henne.
    ‘Inte för att skryta, men jag är en av de mest pricksäkra och fingerfärdiga då det kommer till användningen av dolken där. Den gavs till mig av min mor, som fått den i arv av sin mor, och så vidare, genom mitt folks och min släkts historia.’ hon såg lite nostalgiskt ned på den.
    ‘Länge sedan tillhörde den Marilea, en druid i Nela’thaënas, hängiven till Erethil, många tusen år sedan. Fortfarande vass idag, de visste hur man gjorde vapen då, mitt folk.’ sa hon med ett mystiskt leende, övertygande i sin berättelse.
    ‘Och nu är den min, en dam måste kunna beskydda sig trots allt, det har alltid varit alvernas filosofi, till skillnad från Karmanerna vars kvinnor ska skyddas av riddare i rustning.’ hon nickade mot hans egna vapen.
    ‘Det där då?’ undrade hon lite retsamt. ‘Kan du använda den?’

  • Grundare
    Member since: 16/03/2020

    Kellan lyssnade uppmärksamt på A’eldias berättelse om hennes dolk och var fascinerad av den rika historien och arvet den bar. Han beundrade hennes koppling till sina förfäder och de färdigheter hon hade ärvt, utan en minsta tanke om att historien ens kunde vara falsk. Som svar på hennes fråga om hans eget vapen log han och lyfte upp sitt armborst för att visa den för henne.

    “Du menar detta, mitt pålitliga armborst?,” frågade han stolt. “Den kanske inte har samma antika arv som din dolk, men jag har lagt ner mycket arbete på att förbättra dess design. Ta en titt.”

    När han höll upp den kunde hon se att handarmborsten var kompakt men noggrant utformad. Han hade lyckats inkludera en effektiv mekanism för omladdning, vilket gjorde att han snabbt kunde byta pil utan att förlora värdefull tid i strid.

    “Jag medger att den kunde vara större, min tanke vara att bygga en till, anpassad för andra handen…”, tjafsade han medan han vände omkring på armborstet och visade detaljer i konstruktionen. En liten kikare var monterad, vilket förbättrade hans precision och gjorde armborsten ännu dödligare i hans händer.

    “Jag har satt minst lika mycket tid att använda den här som jag har gjort för att tillverka den. Ingen oro!”

    Han nickade medhållande till hennes påstående om att alvkvinnor bör kunna skydda sig själva. “Du är en lysande förebild, A’eldia. Din attityd och självständighet är beundransvärda. Jag uppskattar kvinnor som kan vara både eleganta och starka.”

    Kellan sneglade omkring på omgivningen. “Hur långt är det vi ska gå?”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Alvens ögon följde hans vapen lite nyfiket, trots allt inte ett helt lätt vapen att använda. Så klart, hon borde ju gissat att denna tekniska man hade bidragit med att förbättra funktionaliteten med sitt vapen.
    ‘Försiktigt nu…’ sa hon lite varmsamt, men med en lekfull ton, då han lyfte upp den. Återigen fick hon försöka visa intresse över hans prat, med nickningar och leenden, men hon fick erkänna att omladdningsmekanismen säkert skulle ha sitt värde i rätt sammanhang.
    ‘Och hur länge tar det att ladda om?’ undrade hon, lite nyfiket. Trots allt kunde det vara bra att veta, ifall han fick för sig att rikta den mot henne.

    ‘Åh, dina ord är allt för vänliga, Kellan.’ sa hon med en liten rodnad på kinderna som hon mästerfullt kunde frammana då hon önskade, trots allt brukade många falla för det lilla tricket.
    ‘Inte långt nu… Vi börjar komma till de lite mindre förmögna kvarteren, där det är bäst att ha ett öga uppe och vara lite försiktig.’ hon såg sig omkring, innan de slank in i en mindre gata. Skillnaden var tydlig med hus som låg närmare varandra i en brokig skara av olika typer av arkitektur i varierande skick, spruckna fasader eller lutande träbyggnader. Det hade sin charm på sitt kaotiska vis, med kreativa lösningar för att få allt att fungera ihop.
    ‘Har du funderat vad du ska säga, eller göra?’ undrade hon. ‘Jag behöver bara några minuter där ögonen inte är på mig.’

     

  • Grundare
    Member since: 16/03/2020

    “Ja, armborsten är inte det enklaste vapnet att bemästra,” förklarade han på ett något mer reserverat sätt, med tanken om att vara en aning försiktigare med vapnet. “Kanske jag kan ge en praktisk demonstration?”
    Kellan tog pilen ur armborstet, och förberedde sig för att demonstrera armborstets funktion. Först slog han in pilen i vapnet, varpå armborstet verkade ta emot pilen med ett klick. Näst laddade han vapnet den med en smidig rörelse med armen längs vapnet.

    Det verkade även finnas ett speciellt verktyg fastspänt vid hans handled som knappt var synligt under ärmen på hans jacka, vilket verkade ha hjälpt till att spänna bågsträngen på plats. Detta verktyg skulle tillåta honom att förbereda en pil som placerats i armborsten utan att behöva använda sin andra hand i processen att ladda om vapnet, vilket inte verkade ta längre en tre sekunder.

    “Ja, öh. Ungefär så länge tar det,” konstaterade han. “Men jag har inte än använt detta mot någon… Och jag hoppas att inte behöva göra det heller…” sade han en aning nervöst.

    Han lade märke till A’eldias rodnad på sina kinder, men han ville inte misstolka hennes reaktion. Han var inte en charmör av naturen, inte åtminståne i sin egen åsikt.

    “Du är en fascinerande kvinna, A’eldia,” sa han med en mer försiktig ton. “Det är något speciellt med dig som väcker mitt intresse. Jag vill vara en hjälpande hand i din strävan och jag uppskattar verkligen att du har gett mig den möjligheten.”

    När de närmade sig de mindre förmögna kvarteren tog Kellan in omgivningens skillnad och insåg att de behövde vara försiktiga och uppmärksamma på sin omgivning. Han började tänka på en konkret plan.

    “Jag kan försöka locka Tandors uppmärksamhet genom att spela upp en scen, kanske ett bråk. Medan han är upptagen med det kan du smyga dig iväg och hämta dina tillhörigheter. Vi behöver vara snabba och samarbeta för att lyckas.”

    Han mötte hennes blick och tillade, “Men jag är öppen för dina idéer också. Om du har något annat i åtanke, låt mig veta. Tror du det kan fungera?”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Både nyfiket och vaksamt betraktade hon honom muntert demonstrera sin armborst. Det var imponerande, det fick hon medge, tur att de inte hade någon bland stadsgardet som såg på just då och blandade sig i. Lite vaksamt såg hon sig omkring, men nej, kusten verkade klar och de befann sig i ett område där det kanske inte var helt osannolikt att man sköt med vapen. Någonstans högre upp ropade någon ilsket ned mot dem, men A’eldia gav figuren bara ett fult tecken som svar. Så klart, att demonstrera och faktiskt rikta den mot något levande var två helt olika saker.
    ‘Ett intressant och dödligt verktyg, Kellan.’ fick hon hålla med. ‘Kanske du får visa mig en dag om jag behöver försvara mig på avstånd?’ hon gillade inte död och mord, men man kunde aldrig vara för säker. Vid hans komplimang log hon lite bredare, som om hon kanske var medveten om att det han sa var sant, samtidigt som hon inte var den som skröt i första hand.
    ‘Jag gör mitt bästa.’ sa hon anspråkslöst, åtminstone hade hon honom runt sitt finger nu en stund, tillräckligt för att komma ur sitt lilla dilemma. Hur det skulle gå då allvaret började var en annan sak. Vid hans förslag om hur de skulle gå vidare nickade hon.
    ‘Låter som en plan, men du måste vara försiktig, kanske använda din armborst där för att hålla honom på avstånd, han är stark och inte rädd för att använda våld. Men han har ett svagt manligt ego, skryt om hur fantastisk natt du och jag hade tillsammans eller något i den stilen, så lär han lyssna förfärat en stund i alla fall.’ sa hon med en blinkning med ena ögat.

  • Grundare
    Member since: 16/03/2020

    Vägen var täckt av växter och ogräs som hade vuxit upp genom sprickorna i den gamla stenbeläggningen. De kände tyngden av tystnad och övergivelse som låg över dessa kvarter som tack vare antigen olämpligt läge eller konkurrans hade blivit mindre populära bland lokala handelsmän.

    Medan de smög sig genom kvarteren höll Kellan ögonen öppna för att undvika bli överraskad – han kände sig en aning nervös, då han kände obehaget krypa in tack vare omgivningen. Det var en labyrint av trånga gränder, men plötsligt fick de syn på en mindre övergiven torgplats mitt i kvarteren. Det var omgivet av höga murar och en smutsig fontän stod i mitten, torr och förfallen. Nu var fontänen täckt av mossa och dess stenar hade eroderat och förlorat sin glans. Vattnet hade torkat ut för länge sedan, och en känsla av sorg och förlust hängde i luften runt den.

    Platsen hade även en del övergivna stånd och förfallna byggnader som tidigare varit vackert prydda, men tiden hade gjort dem till bleka rester av sin forna prakt. Spindelväv och damm täckte allt i sikte.

    Kellan stannade upp bredvid A’eldia vid torget och såg sig omkring. Det var tyst och lugnt. “Där borta,” viskade Kellan och pekade mot en skuggig gränd som ledde ut från andra sidan torget. Ett par figurer stod där bland skuggorna “Tror du någon av dem kan vara Tandor?”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    A’eldia tittade noga på de mörka figurerna som stod i gränden. Trots det dunkla ljuset kunde hon se deras konturer och form med sina skarpa ögon. Hon kände igen Tandors kroppsbyggnad, hans stora kroppshydda och sättet han rörde sig på. Försiktigt viskade hon till Kellan.

    “Ja, det är Tandor där borta. Minns vad jag sa nu…’ sa hon lågt, och rörde sig tystare och försiktigare, mer elegant än de flesta människor. De smög sig närmare, försiktigt undvikande att göra något oljud. Skuggorna dolde deras närvaro, och de var medvetna om att deras chans att överraska Tandor skulle kunna vara deras fördel. När de var tillräckligt nära hörde de en brummande röst som tycktes komma från en av figurerna.
    ‘Vem går där?!’

    Tandor spände sina muskler och en stund verkade det som om han skulle attackera där och då. Men efter en lång tystnad såg man en förändring i hans blick, en som väntade på svar från främlingen, för A’eldia fanns det inget spår av.

     

  • Grundare
    Member since: 16/03/2020

    “Nå, vad har vi här?” sa Kellan högt. “Vad tror du att du håller på med? Hjälper du dina pojkvänner med sina bälten? Ytterst vänligt.”

    Kellan närnade sig Tandor lite, ett lurigt leende på läpparna, redo att sätta sin plan i verket. Han harklade sig och talade med en självsäker och förlöjligande ton.”Aldrig sett mig förut?” sa Kellan och log snett. “Jag är mannen som hade äran att spendera en oförglömlig natt med din förra partner. Hon var fantastisk, kan jag säga dig.”

    Hans plan var att fortsätta provocera Tandor. Han visste att de behövde agera snabbt och smart för ha ett strå av hopp om att fly undan Tandor och undvika farliga konsekvenser. Han hade ingen aning om var A’eldia befann sig, men han hoppades innerligt att hon skulle lyckas smyga sig iväg och hämta sina tillhörigheter.

    Han drog sin armborst närmare sig, redo att agera om det behövdes. “Ja ser du, jag har hört en hel del om dig och… små extremiteter. Men kom ihåg, Tandor, det är inte storleken på en man som spelar roll, utan styrkan i hans karaktär. Eller det kan du trösta dig med, åtminstone.”

    Spänningen i luften var påtaglig när de två männen stod i direkt ögonkontakt. Kellan hoppades att A’eldia snart skulle dyka upp igen.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Tandor stirrade intensivt på Kellan, hans bruna ögon smalnade till glimtande springor och hans ansiktsuttryck förvandlades till en kall och hotfull min. Han svarade med en låg, men stadig röst som vibrerade av styrka och auktoritet.

    “Du är modig, jag ger dig det. Att tro att du kan komma hit och skryta om dina erövringar inför mig… det är en handling av dumdristighet som du snart kommer att ångra.” Tandor steg närmare, hans kroppshållning dominerande och hotfull. Hans närvaro fyllde gränden med en tryckande känsla av fara. Han fortsatte, hans ord fyllda med en hotfull ton.

    “Men du ska veta, lille man, att det inte är storleken på mina extremiteter som är farlig. Det är kraften jag besitter, den förmåga jag har att krossa mina fiender utan att ens lyfta ett finger. Du tror att du kan utmana mig? Du tror att du kan ta dig ur den här situationen oskadd? Du har fel, min vän.”

    Tandors ögon glödde med en intensiv eld, och han fortsatte att hotfullt närma sig Kellan. Varje steg han tog skakade av auktoritet och försäkrade Kellan om att hans hot inte var tomma ord.

    “Du har trampat på en farlig väg, och nu kommer du att få möta konsekvenserna. Ingen lämnar mitt territorium oberörd. Ingen utmanar min auktoritet och går ostraffad.”

    Tandors ord hängde tungt i luften, och han väntade på Kellans reaktion. Hans utstrålning av hotfull styrka och självsäkerhet var tydlig, och det var uppenbart att han inte såg armborsten som ett hot.
    ‘En man som du, har knappast avfyrat en sådan där förr ens! Och varför skulle jag tro något du säger om A’eldia, hon har bättre smak än småkryp som dig! Dessutom så är hon skyldig mig pengar, den lilla skökan. Var har du henne, hm?’

  • Grundare
    Member since: 16/03/2020

    Kellan lyssnade på Tandors hotfulla ord med ett lugn som försökte dölja nervositeten inom honom. Han kände tyngden av situationen och förstod att hans kommentarer hade irriterat Tandor på ett farligt sätt. Men han visste också att han inte kunde visa något tecken på rädsla.

    “Du har fel, Tandor,” svarade Kellan med en fast röst, försökte låta självsäker även om han kände sitt hjärta bulta hårt i bröstet. “Jag har visst avfyrat denna armborst förr.”

    Han mötte Tandors intensiva blick och fortsatte, “Vad roligt att du nämnt dina ekonomiska angelägenheter med A’eldia, mitt mål var att övertyga dig om att glömma hennes skuld. Annars måste jag åter bevisa min träffsäkerhet.”

    Kellans hand var instinktivt på hans armborst, redo att agera om situationen blev hotfull. Han insåg att han eventuellt inte kunde övertyga Tandor med ord, men kanske kunde han använda sitt vapen för att distrahera honom tillräckligt för att A’eldia skulle kunna agera.

    “Tänk efter nu, Tandor,” fortsatte han med ett utmanande leende. “Du kanske är stark, men når du mig innan mina pilar träffar dig?”

    Han väntade på Tandors reaktion, beredd att agera om situationen eskalerade.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Medan Tandor och Kellan fortsatte munhuggas hade A’eldia smugit sig in och plockat det hon skulle. Så klart var det hela bedrägeri, och hon ville bara komma åt värdesaker han tagit ifrån henne efter att hon stulit i hans namn som hans anställda. Visst hade hon försökt charma honom, men hans girighet visste inga gränser trots hennes charm och inga mer pengar fick hon, så Kellan hade ju varit perfekt för att distrahera honom. Med ett dyrbart halsband runt halsen som skulle föreställa “mormors halsband”, och väskan fylld till kanten med klirr och krams, smög hon ut – helt villig att lämna Kellan i sticket. Men en enkel glans med de blå ögonen fick konstatera att Kellan knappast skulle komma ut därifrån levande om det eskalerade mer. Inte en ideal situation, hon ogillade beväpnade konflikter.

    Tandor närmade sig Kellan med stormsteg.
    ‘Ha, du skulle inte ens träffa en ladgårdsdörr!’ utbrast den väldige mannen med en viss manisk självsäkerhet som kanske kom från att leda denna typ av verksamhet där alla fruktade en. Han började rusa, ett skrik på sina läppar, redo att krossa Kellan med sina stora nävar. A’eldia kände en viss panik inom sig, och började rusa hon med – vad hon skulle göra visste hon inte helt men det skulle säkert lösa sig på ett vis eller annat.

Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 24 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.