Post has published by Amdir
Viewing 20 posts - 41 through 60 (of 155 total)
  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    Nenye möter Arans blick, hennes egen trött, lätt vilsen. ” Nej… det är inget jag har planer på att göra heller och för er vill jag fortsätta vara Nenye. Det är säkrast så. ”Låter blicken vandra mellan dem båda, nickar åt Arand, lite bistert även hon när han säger att han inte ska sälja henne till fiender” Tack.. ” Svarar hon lite kortare i tonen än vad hon egentligen tänkt” Och nej, jag vet och jag hade inte tänkt säga något till någon av er men nu när hon dök upp ”Ser kort mot mörkeralvinnan” Så kände jag att några av er behövde få veta. Jag vill inte föra er bakom ljuset. Hon kanske är vän eller fiende, jag vet inte…

    Blicken vinklas till Maeve igen, rätt tillfälle? Ja jo.. det var ju inte direkt så att hon haft något val egentligen. Om hon fått bestämma hade hennes mor fortfarande varit vid liv, hon själv haft en nära relation med sina syskon och hennes mor fortfrande varit drottning i Me´eresia. Men man fick sällan som man ville och hon gör en lätt grimas till Maeve vid orden. ”Jag ber inte om några löften, det är sällan dessa hålls ändå. Och jag vet att det är en chansning men jag måste börja någonstans. Om jag inte kan få hjälp och beskydd här reser jag vidare. ” Det var ingen lockande tanke alls men hon hade för länge sedan insett att det var såhär hennes liv skulle bli framöver. På flykt utan någon fast punkt i tillvaron.

    ” Jag kan använda harpun och stav men jag är inte bra med svärd, yxa och dolk. ” Svarar hon” Och jag har aldrig stridit, aldrig dödat någon. ” Att tvingas till det gjorde henne skräckslagen. Om hon inte tvingats växa upp hittils så såg hon det komma nu. Sluter trött ögonen och när hon ser upp kan hon se hur mörkeralvinnan talar med de båda bröderna.

    Eirik, falken som var i människohamn lägger ut sina filtar på marken. Bredvid sin bror, alltid bredvid sin bror. Möter stadigt mörkeralvinnans blick med sina gula, skärskådar henne utan att vika” Hur många är de? Var befinner de sig? Vilka vägar är avskurna? Om jag bara får veta kan jag leda er runt dem.. förhoppningsvis slipper vi fler överfall ” Säger han med sin hesa röst till henne

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Elegant och enkelt svingade sig mörkeralven av hästen. Borstade av sin mörka klädnad för att sedan se på Eirik som blivit presenterad av Asgeir. Det var många och raka frågor. Allt för många för hennes egna smak men hon såg på dem båda.

    “Har ni pojkar en karta?” frågade hon, för även om de själva skulle se sig som män visste Ziyaté bättre. Och vad var deras ynka år jämfört med hennes tusenåriga?

    Det tog ett liten stund men snart hade hon fått en karta i sina händer. Hon fann snart en stubbe för att sedan breda ut kartan där. Hon letade fram en bit kol och markerade några byar och vägar in till Frostheim. Sedan lät hon den röda intensiva blicken rikta sig mot Asgeir.

    “Litar du verkligen på alla i den här gruppen?” frågade hon

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Arand hade inte så mycket att tillägga gällande Maeves löften, han kunde bara nicka vid passliga tillfällen och ta emot köttbiten hon erbjöd för att lite frånvarande och eftertänksamt tugga på den medan hans blick var fäst på mörkeralven på andra sidan lägret. Som om han bedömde hur mycket hon kunde vara ett hot eller inte.

    ‘Oroa dig inte, vi ska lära dig försvara dig själv.’ sa Arand enkelt, fortfarande med blicken på mörkeralven. Han skakade sedan på huvudet och suckade djupt åt det hela.
    ‘Men det får bli imorgon, nu behöver du sömn.’ sa han, och blickade åt Maeves håll med.
    ‘Och du med, innan du sliter av någons huvud.’ påpekade han lite menande, nå det var ju trots allt hans fel att hon inte längre hade de beskyddande runorna som höll hennes ilska i styr.

    ‘Jag ska se vad jag kan få reda på om vår nya kompanjon.’ sa han med en lätt nickning åt deras håll, och började gå i riktning mot mörkeralven, Asgeir och Eirik.

    Asgeir fnös lite roat över att bli kallad pojke, bara något som deras mor gjorde med dem två, och deras far ibland. Men han gestikulerade åt en av deras män och snart hade de en karta framför sig som han gav åt mörkeralven. Åt hennes fråga höjde han på ögonbrynen.
    ‘Ja.’ sa han enkelt, lite naivt, men självsäkert.
    ‘Man måste lita på de man slåss med i sköldmuren, annars är man förlorad. Jag skulle ge mitt liv för dessa krigare, och de skulle göra detsamma för mig.’

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Nej, givetvis kunde inte flickan slåss. Om det var något hon hade lärt sig under sina resor så var det att kvinnor, och särskilt adliga sådana, absolut inte slogs. Det hela hade förvirrat henne till en början, ty hur skulle de om möjligt kunna försvara sig då? Det var så hon hade lärt sig begreppet livvakt.

     

    Med en liten suck såg hon upp på Arand och skakade lite bistert på huvudet. Hon ville egentligen inte sova, ville bara låta hästen vila och sen rida vidare, men hon visste också att han hade rätt. Han hade antagligen sett hennes dåliga humör och i sanning så var hon själv orolig. Kanske skulle lite sömn ändå hjälpa…

    ”Var försiktig…” Var allt hon sade när han började röra sig mot platsen där hennes bröder och mörkeralven satt och begrundade en karta. Det kanske var bäst så, tänkte hon, att Arand försökte luska lite i vad mörkeralven gjorde här, själv skulle hon antagligen bara ställa till med mer död och plåga för samtliga.

     

    Hon suckade igen, reste sig upp och gick fram till sin packning. Därifrån tog hon ut en tjock, yvig päls som hon bredde ut på marken intill ett träd. Hon satte sig själv med ryggen mot trädet och viftade till sig Fëani.

    ”Du kan lägga dig här bredvid mig, så håller jag vakt tills Arand kommer tillbaka. Han har rätt i att du behöver sömn, men låt honom inte veta det, han blir så olidlig när han har rätt”, sade hon lite retsamt innan hon rättade till sig där hon satt, sjönk ned lite extra i den mossiga marken och lutade sig mot den tjocka trädstammen. Det luktade kåda och barr och för ett litet ögonblick slöt hon ögonen…

     

    Det var som en ilning som löpte längs hennes ryggrad och håret i hennes nacke ställde sig upp. Genast öppnade hon ögonen igen och såg sig om, men där var ingen, inget nytt…

    • This reply was modified 3 år, 8 månader sedan by Maeve.
  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    Nenye nickar trött. Både åt att lära sig försvara sig och att sova även om hon verkligen inte tyckte om det, bara tanken på att döda gjorde henne illamående, eller var det tröttheten? Hon vet inte. Ett litet svagt leende tillbaka vid orden” Jag ska inte säga något.. ” Kryper tacksamt ner på fällen som Maeve brer ut, kryper ihop utan att ta av sig några kläder. Skulle de bli överfallna igen behövde de vara snabba upp och iväg” Jag är ledsen om jag ställer till problem för er. ” Säger hon efter en stund.” Och jag förstår om ni inte kan ge mig någon hjälp. Då får jag resa vidare tills jag hittar någon. Jag har börjat lära mig att leva en dag i taget…” Även hon ser efter Arand när denne försvinner  iväg mot mörkeralven och bröderna som står tillsammans en bit bort. Skulle han få fram något ur mörkeralvinnan alls? Trött men kan inte riktigt komma till ro även om hon verkligen skulle behöva det.

    Eirik ger mörkeralvinnan en kort blick. Pojkar? Nå.. i hennes ögon kanske de var det men pojkar? Växlar snabbt en blick med Asgeir men säger inget om det, Asgeir verkar också han låta saken bero. Han är inte alls lika spänd i hennes närhet som de andra var och det var med en självklar rörelse, något knyckig dock som han sjunker ned på knä intill stubben där hon brett ut kartan. Studerar den och de markeringar hon ritat ut” Dina observationer stämmer med dem jag gjort från luften. Däremot…” Säger han hest och tar kolbiten från hennes hand” bör vi undvika att rida genom det här passet. Jag föreslår att vi tar den här vägen. ” Ritar lätt med kolbiten över kartan den väg han tror skulle bli bäst utefter det han sett från luften. Ser på henne, på Asgeir för att göra deras ord om saken.

    ” De karmanska krigarna är rediga och har rest med oss över havet från Karm. Jag litar på dem. Maeve går i god för monsterjägaren och jag har inte sett någon svekfullhet hos honom under resan. Jag litar på honom och det borde vara nog för att min bror ska göra det också. De andra krigarna från Kaldraland är fars hirdmän, således pålitliga. Den enda vars pålitlighet kan ifrågasättas är din egen ” Säger han och ser rakt på mörkeralvinnan med sina gula falkögon.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Ett litet leende fanns på Ziyatés läppar, som om hon fann deras svar roande. Det var förstås sött, den vanliga mänskliga dumheten. Att lita på dem som skulle stå dem närmast. Skulle hon beröva dem deras oskyldiga små sinnen?

    I slutändan kändes det inte värt det. Det skulle ge henne mer misstankar, om någon av dem skulle förråda dem… Eller snarare när… Var det ett senare problem.

    “Om jag hade velat skada er – skulle ni inte andas nu.” sa hon simpelt, som om det inte riktigt var något mer till den saken. Hon nickade sedan lätt åt Eiriks förslag. Det var förstås ett förslag och hon skulle ha tid nog att försöka vinna deras tillit.

     

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Asgeir hummade lätt medan mörkeralven och Eirik diskuterade den bästa resan att ta. Det var inte hans starka punkt, men därför hade han ju sin kära tvilling. Och det var väl därför man hade en tvilling, för att komplettera sina egna brister? Han litade på vad Eirik sade, och skulle följa hans ord. Likväl nickade han för att bekräfta Eiriks ord.

    ‘Alla här är fränder.’ sa han och studerade mörkeralven. ‘Den enda som sticker ut här, är du.’ påpekade han menande, precis som Eirik gjort, inte oartigt men det var uppenbart. Sen var det så klart den rödhåriga me’erflickan, men han såg ingen orsak att se ett hot i henne. Naivt, kanske.

    ‘Men bra, då säger vi så. Eirik du får leda oss rätt, och meddela oss om vi blir tvungna att göra snabba ändringar i färdrutten. Ursäkta oss, vi har något vi måste ta tag i.’ sa han och klappade sin bror varmt på axeln. Med det la han en arm om sin brors axlar och gick mot de övriga Kaldrländarna som börjat ställa i ordning lägret. Det var dags att sörja för de som gått bort i natt, och skicka dem till Valhall.

    ‘Tore!’ sa Asgeir och riktade blicken till en av de där som var en bard och hade en skaplig sångröst.
    ‘Dags att hedra våra fallna!’ uppmanade han. Det sades några ord, och snart stämde Tore in med en sång som de alla kunde och vid refrängen ekade kaldrländarnas röster i samspel.

    När blodet flödar fritt
    vid Yggdrasils rötter
    Reser vi ovan bergen
    För att tända eldar i skyn
    Bär oss till hem till Asgård
    Som ligger vid kullarna
    På toppen av Yggdrasil

    Monsterjägarens blick såg på sällskapet där de sjöng, det var en märkligt mäktig stämning även om han inte förstod kaldrländarnas språk väl. Men han var inte där för att begrunda deras märkliga ritualer, utan gick istället till mörkeralven.
    ‘Jag hörde dig nämna Sarrancenia. Vad är din koppling till tronkriget i Me’erisia?’ undrade han tankfullt.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    En gång i tiden hade hon kanske brytt sig om det dystra i Nenyes röst och försökt trösta henne, men som det var nu så ryckte hon bara lite på axlarna åt det hela.

    “Om jag känner min far rätt så kommer han inte skicka iväg dig. Vi hedrar allianser, men det kan ta längre tid än du kanske skulle önska, och dessutom placerar det dig mitt i hjärtat av ytterligare en blodig konflikt”, sade hon ändå till slut.

     

    När hennes bröder gick för att ta farväl av de män som fallit så stämde hon in i sången, om än lågmält och utan att sälla sig till de andra.

    “Men det är kanske lika bra att du vänjer dig”, tillade hon sen när sången var slut, och sen slöt hon åter sina ögon, fast besluten om att åtminstone få lite vila innan gryningen, trots att hon fortfarande kände sig iakttagen.

  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    Eirik låter de gula ögonen möta upp mörkeralvinnans röda  ett litet leende leker i hans mungipor” Du hade aldrig hunnit. ” Säger han självsäkert innan han reser sig, en hand på sin bror axel innan han möter monsterjägarens blick helt kort” Jag flyger en vänaa sedan.. blir borta en liten stund. Och ja, jag är er ögon i morgon. ” En stund i hans värld var ganska flyktig, inte helt lätt att bedöma längden på. En kort blick bort mot Maeve som valde att inte delta i ceremonin men han säger inget om det. Helt klart hade Maeve sina egna demoner att brottas med, det var tydligt, vad för demoner var inte hans sak att rota i, om hon självmant inte sa något det vill säga. Men han stämmer in i sången, en hes röst sällar sig till de andra stämmorna för att hedra de döda och leda deras väg till Asgård, krigares ärofyllda död och sista vandring.

    Nenye lyssnar till sången, känner ett styng av sorg… hade hennes man fått sånger sjungda för honom? Hade man ärat honom så som det anstod en krigare här i Kaldrland? Att inte veta kändes tungt, så väldigt tungt. Hon sluter ögonen kort medan hon lyssnar, hör också Maeves ord men säger inget förrän sången tynat bort och krigarna återgått till sina sysslor. ” konflikt som konflikt. Vad spelar det egentligen för roll. Jag har ändå ingen stans att ta vägen. ” Säger hon med en lätt ryckning på axlarna. Maeve tycks försöka vila… hon borde göra detsamma. Lägger sig tillrätta och försöker stänga ute alla tankar men hon har svårt att hålla tårarna borta och de rinner tyst nedför hennes kinder där i mörkret. Hon skulle inte kunna sova i natt.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Självfallet var det nonsens som Eirik talade om. Att hon inte skulle hinna en sådan sak – tanken var roande och hon kunde inte rå för att skratta åt det hela. Du skulle inte ens lägga märke till mig, pojkvasker. 

    Cermonin i sig var ingenting som hon lade sin uppmärksamhet på – varför skulle hon lägga märke till något sådant? Hon skakade nätt på huvudet åt det hela och satte sig ner på en sten. Utan några fler ord tog hon upp en bok som verkade ha ett oändligt antal med sidor innan hon kunde nå den sista sidan och började skriva ner sina tankar.

    Ett sätt att hålla dem alla i styr. Att själv vara på alerten. Efter tusen år tenderade åren och dagarna att flyta ihop något. När väl häxkarlen tilltalade henne såg hon upp, lite nonchalant men med ett snett leende.

    “Och varför är det till ditt intresse?”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Arand avslöjade inget i sitt ansikte då hans gula ögon studerade mörkeralven framför sig.
    ‘För jag gärna vill veta vilka risker jag tar genom att resa i ditt sällskap.’ sa han simpelt.
    ‘Om du är en fiende, eller en vän, till den nya regimen, kan det påverka vad du drar till dig för ögon. Kalla mig paranoid, men jag föredrar att veta hur stor risken är att jag får en kniv i ryggen av någon som är ute efter dig. Någon som utgår ifrån att vi är på samma sida, för att vi reser tillsammans.’ sa han, det var trots allt en lika bra förklaring som vilken annan.
    ‘Så jag frågar igen, vilken koppling har du till tronkriget i Me’erisia, som vi alla hört så många rykten om?’ Han hoppades han skulle få reda på något, något som sa om denna kvinna var ute efter Fëani eller inte.

    Då sången var över kom Asgeir till sist till Maeve och satte sig ned bredvid henne med en lätt duns.
    ‘Tung dag, hm?’ frågade han, utan att förvänta sig något speciellt svar. Han var ju en social man som tyckte om konversation, och trots allt hade han och Maeve varit frånskilda en lång tid.
    ‘Du verkar… under press, syster.’ sa han, lite bekymrad, för att nicka åt Nenyes håll med ett leende.
    ‘Hur går det med vår nya kompanjon?’ frågade han muntert.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    När hon lämnat Kaldrland hade hon varit mer lik sin bror, men nu kom hon på sig själv med att önska att hon hade fått vara ifred, och det skrämde henne. Hon borde vara glad för att de åter var samlade, men allt som skett sedan hon lämnat sitt hemland hade förändrat henne. Trots det så slog hon upp ögonen när Asgeir satte sig ned bredvid henne och log ett litet, matt leende.

    ”Det har varit… Ett långt år… Eller har det varit fler? Jag är inte säker längre”, sade hon något ursäktande innan hon kastade en snabb blick på flickan som låg på fällen bredvid henne. Hon grät. Insikten fick Maeve att känna sig något skyldig, för även om hon inte hade sagt något som kunde ha fått flickan att gråta så hade hon knappast erbjudit henne något annat än hård sanning, och hur gammal kunde hon egentligen vara?

     

    Under tystnad makade hon sig lite närmre henne, bara så att hon inte skulle känna sig lika ensam, sen såg hon tillbaka på sin bror.

    ”Hon kommer klara sig”, sade hon med en liten axelryckning.  Hur skulle hon kunna börja förklara vad som hänt henne sedan de skiljts åt? Hon hade varit med om så mycket, så mycket hemskt.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Asgeir betraktade Maeve tankfullt, liksom henne hade han varit med om mycket hemskheter varje dag nästan sedan hon försvann. Flera strider i befäl mot Svartfåglarnas krigare, där han beordrat deras män och kvinnor till deras död. Att dagligen stå i sköldmuren och se en efter en, något som vägde starkt på hans samvete även om han visste att de nu festade i Valhall eller Sessrumner.
    ‘Ja, långa år…’ höll han med lite frånvarande, och blickade tomt i elden en stund, innan han vände blicken mot henne och gav henne ett varmt leende. Det var inte plats eller tid att diskutera vad de varit med om, men han ville ändå veta vad hon hade varit med om med Kettil. Trots allt var hon den enda familjemedlemmen som varit där för att skicka vidare honom till nästa liv.

    ‘Försök vila, så får vi samtala då vi är hemma hos far och mor. De väntar ivrigt på dig.’ sa han och strök sin syster över huvudet. Han skulle inte kunna sova ändå, så han reste sig och gick för att se hur det var med alla i lägret som han brukade göra.

    I mörkret visade sig samtalet mellan Arand och främlingen som kallade sig Ziy inte ge så mycket fruktsamma svar. Till sist fick han ge sig, och kom för att sjunka ned med en duns en bit från Maeve och Fëani. Han sa inget, men skakade lätt på huvudet i Maeves riktning. Ingen information de hade någon nytta av än i alla fall.

    Natten kröp långsamt fram och då de första ljusstrålarna började glimta över landskapet gjorde sig Kaldrländare, såväl som Karmander, monsterjägare, mörkeralv och me’erfolk redo för avfärd. De följande dagarna var mest ett sudd av detsamma, och det blev svårt att skilja dag från dag. De reste i snabb takt, för ingen av dem vill hamna i fler bakhåll. Nej, de var alla ivriga på att nå Frostheims säkerhet så fort som möjligt. Ovanför dem vägledde Eirik dem bortom faror över det karga men vackra landskapet med sina djupa dalar och stora berg, ett landskap som fick vem som helst att känna sig liten och hänförd.

    Så det var med stor lättnad som de flera dagar senare kunde se Frostheims murar. Eirik hade lätt dem rätt, och informationen Ziy hade gett dem hade visat sig vara trovärdig. Ovanför murarna fladdrade Ulfhednas flagga bredvid Kaldrlands korp. Flaggor som lovade dem säkerhet, men som hotade deras fiender.

    ‘Forstheim, äntligen!’ sa Asgeir glatt men med en gnutta utmattning i rösten och riktade ett varmt leende åt Fëani och Maeve. Det var så klart ingen stor metropol, inte i den form som en huvudstad som Hannadon i Karm var. För att vara Kaldrlands största fästning var den kanske inte allt för imponerande för Karmanerna, men den hade en slags urgammal makt över sig i sin enkelhet. Murarna stod högt, och högst upp på kullen som staden var byggt på kunde man se Sätet – den stora hallen där Kaldrlands ledare styrde – för tillfället hus Ulfhedna med Audgisil och Ranghildr Ulfhedna i spetsen. Det kändes fortfarande märkligt för Asgeir att se den stora hallen och tänka att det var deras hem – då de hade kommit från väldigt anspråkslösa förhållanden och i sin barndom delat ett och samma rum hela familjen. Han, Maeve, Eirik, Kettil och deras föräldrar.

    Några tecken på att Ranghildr och Audgisil skulle vara i fara kändes omöjliga, där Sätet blickade över landskapet. Från murarna kunde hornens ljud höras, horn som välkomnade dem hem.
    ‘Vi gjorde det!’ ropade Asgeir upp mot Eirik där han svävade i skyn.

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Flera gånger sedan den första natten de spenderat i Kaldrland hade hon känt sig iakttagen och hon hade inte fått särskilt mycket sömn. Det hade varit en tröst att ha sina bröder vid sin sida igen dock, och Arand var ett ovärderligt stöd, trots att han oftast såg bitter och sammanbiten ut inför de flesta. Det hade också visat sig att Fëani var en ovärderlig distraktion från svårmodet, särskilt som både hon och Arand börjat undervisa henne i stridens konster. Det var förstås bara så mycket man kunde hinna lära sig på ett par dagar, men hon var ingen dålig elev, och det hade varit ett bra sätt för Maeve själv att fokusera på annat än sig själv.

     

    Så när de anlände till Frostheim så var hon på bättre humör än hon varit på länge. Det fanns ett litet leende över hennes läppar, men inom henne gnagde oron. Det mörkeralven hade sagt hade väckt misstankar inom henne, misstankar som hon hoppades skulle visa sig ogrundade…

    ”Skåda Frostheim! Högkonungens säte och vårt hem”, sade hon med värme i rösten och gjorde en svepande gest mot murarna och träbyggnaderna där innanför. Hon riktade kanske orden främst mot Arand och Nenye, men också åt Karmanerna som red bakom dem i tät formation.

     

    Framför dem gled portarna upp och avslöjade en stenbelagd gata som kantades av hus byggda av trä. Det var tämligen enkelt i jämförelse med städer som Hannadon, men för Maeve var det hem.

  • Rollspelare
    Member since: 26/04/2020

    Rune Asp var en av de Kaldrländska krigarna i gruppen, en stor man som kunde sätta skräck i de flesta, särskilt med det färska förbandet runt sitt huvud efter att bakhållet fick in en fruktansvärd träff. De senaste dagarna hade han inte varit vidare pratsam efter träffen i striden där han inledningsvis hade antagits död, han hade helt enkelt inte varit densamma sedan dess. Den tidigare utåtriktade krigaren hade hållit sig för sig själv och bara bevakat omgivningen, betraktat sina vänner och särskilt mörkeralven som anlänt.

    På flera dagar hade den väldiga mannen inte sagt ett ord, men när de närmade sig Frostheims murar så vandrade han upp till mörkeralvens sida. Han såg på henne och sedan på resten av de som vandrade omkring dem.

    “Jag litar inte på dig, och jag vet inte vad du gör, men du kommer bara få en chans innan yxan faller över dig.” Han såg från henne till den stora yxan i hans hand, och sedan tillbaka på henne, ett mörkt leende som talade om våld och död.

    “Din gud är inte en förlåtande en, flicka, och det är inte heller vi.” Hans verkade fullständigt orädd för henne, nästan bekväm i hennes närhet, någonting som inte kunde sägas om någon av de andra Kaldrländska krigarna. Faktum var att han gick nära nog för att vara i fara om hon var fientlig, och såg bort från henne på andra i gruppen utan att vara orolig att hon skulle ta till våld mot honom.

  • Rollspelare
    Member since: 01/08/2018

    Ett skri ekar över himlen, ekar över staden. Ett skri av glädje och för att påkalla att de nu äntligen nått hela vägen hem. Ingen mer skadad, ingen mer död… hemma! Skriet blandas med hornet från muren och han tar ett extra varv över staden innan han sänker sig på tysta vingar ner mot sin bror och landar på hans arm. En plats där han trivdes och det är där han blir kvar, med skarp blick som hela tiden tycks vändas från den ena sidan till den andra. Vaksamt som alltid. Men det är med glädje han tar sig in genom stadens portar tillsammans med dem han älskar högst.

    Nenya är så trött… så trött i både kropp och tanke. Hela kroppen ömmar av ritten hon inte alls är van vid, ömmar av vapenträningen som hon ändå fann glädje i och tyckte om  men det är med stor lättnad hon ser Frostheim torna upp sig framför dem. Även hornet är en välkommen gest och hon smittas av syskonens glädje.” Jag längtar efter ett bad… nya kläder och en säng ” Ler Nenye trött men hon ler ändå” Det är skönt att vara framme, jag tror inte att det finns en enda del av mig som inte ömmar ” Men det sägs med ett leende, hon hade tinat upp en del under ritten och talat en hel del med Maeve, Brand och Asgeir. Även med de andra i gruppen. Det kändes skönt att för en kort stund inte vara ensam.

    Från trähusen kommer folk ut, kvinnor, barn och män, pojkar och flickor för att hälsa dem välkomna. Det märks lättnad och glädje i deras ansikten och de hälsar Maeve som en hjälte. Nenye ler åt det där hon rider vid sidan av Brand. Snart möts de av kungens hirdmän som på hästar rider dem till mötes, mest en symbolisk handling att eskortera dem sista biten upp till kungafästet, här inne i Frostheim fanns knappast något hot. De hälsar med knuten hand över sina hjärtan, klappar om Asgeir och hälsar varmt på Maeve. Hon är omtyckt och det märks. Falken låter de dock vara, den hade en tendens att hugga för närgångna händer med sin vassa näbb. Eirik var den av barnen som kanske var minst omtyckt, ingen man festade med direkt även om de flesta hade respekt för honom och hans egenheter.

    De tar sig gatan fram och når snart gruppen sätet, kungahallen. Nenye avvaktar där hon sitter på sin häst. Eirik ger upp ett skarpt skri som för att kalla ut sin mor och far. Bakom dem har en skara människor slutit upp, de som önskar bevittna återföreningen mellan kungaparet och sina barn, dessutom fanns en hel del nyfikenhet gentemot främlingarna som red med i deras sällskap.

  • Rollspelare
    Member since: 29/10/2018

    Yazfein hade varit i Frostheim ungefär en vecka nu efter att han anlänt till Kaldrland och blivit funnen av Ragnhildr. Trots att han blivit ordinerad vila hade det varit en dag han spenderat på rummet innan han gett sig ut i staden. Det hade sänts ett par meddelanden till de få agenter han hade i staden innan han besökt dem. Deras uppgifter hade blivit att se om de kunde finna anhängare eller andra som verkade kunna tänka sig stödja Hrafn och befann sig inom stadens murar. Om det hade funnits konkreta bevis för detta hade han överlämnat det till Audgisil för att låta kungen sköta det på det sätt som de fann lämpligt. Han hade funnit tre personer som han solklart kunde bevisa stödde Hrafn och dennes armé men annars var det bara antydningar hos några fler. Yazfein hade befunnit sig ute på stadens gator när han först hörde skriet följt av hornet på muren. Han visste direkt vad det innebar och hade då rört sig mot kungahallen, för att där beblanda sig med de som kommit ut för att bevittna syskonens återkomst. Han hade ställt sig skuggorna nära porten in och väntade på att Audgisil samt Ragnhildr skulle kliva ut för att möta upp deras barn.

    Yazfein gjorde inga direkta försök att gömma sig mer än att han stod i de skuggor som fanns där, betraktade sällskapet länge och kunde snabbt konstatera att han kände igen flera av karmanerna som sänts med dem. Det var lätt att se vem som var Asgeir och han hade samlat på sig tillräckligt med information för att förstå att falken på Asgeir’s arm är Eirik. Yazfein är magiskt förklädd som vanligt till den äldre karmanska rådgivaren som han utgav sig för att vara. Men inte alls lika pråligt klädd som han varit i Karm, nu var kläderna enklare och mer robusta för att ändå lite smälta in men färgerna var de han brukade ha. Efter att han studerat gruppen och konstaterat det var minst tre personer där som han inte alls visste vilka det var så höll han blicken riktad mot Maeve. Hans hållning lugn och samlad även om det fanns något oroligt, osäkert och undrande i blicken. Men skulle någon möta hans blick länge nog skulle de se det också fanns något varmare där med. Just nu var det kanske bäst att hålla ganska låg profil tills gruppen var inomhus och välkomnandet lagt sig lite. Han sneglade mot dörrarna igen och sedan mot gruppen igen medan han lät blicken glida över alla där tillls den stannade på Maeve igen.

  • Grundare
    Member since: 31/07/2018

    Förstås hade Ranghildr och Audgisil fått höra från ett sändebud att deras barn var på väg in mot staden.  Hon andades ut lättat, för hon hade hört att de tre var vid liv och snart i hennes moderliga famn igen. Åtminstone var tre av hennes barn vid liv och god hälsa. Vad hon förstod det som, blicken vandrade som hastigast mot fågeln som seglade där uppe. Hon visste förstås vem det var och följde den med sin isblåa blick ett tag, hejdade sig själv från att vinka utan nickade lite lätt för sig själv i en hälsning.

    Blicken som Yazefin gav Maeve fick hennes mage att surna, men inte ens det kunde få hennes goda humör att svalna. Lite hårdare än innan knuffade hon undan mannen för att röra sig framåt mot sina barn. Att de var vuxna – enligt dem själva åtminstone – var inget som hindrade Ranghildr att omfamna både sin son och sedan sin dotter i en varm och moderlig kram. Lite fundersamt betraktade hon sina barn, som för att se om de var vid god hälsa – eller om de behövde vård på något sätt.

    “Det var på tiden!” utbrast hon och lade återigen sina armar omkring Maeve för att dra in hennes doft när hennes näsa borrades in lite grann i det blonda håret. Lite som på vana, började hon stryka undan några av hennes hårstrå och resedammet som fanns på dottern.

    “Hur mår du?” frågade hon sedan, lite mer avvaktande för även om hon såg att hon var lycklig fanns det något stressat över hennes anlete och hon placerade handen lite oroligt på hennes panna först för att se om dottern hade feber och sedan lade hon den varmt och ömt på axeln. De andra omkring henne verkade inte finnas i Ranghildrs ögon – inte nu.

    Den väldiga mannen verkade skymma solen för Ziyaté och hon befann sig i hans skugga. Lite fundersamt betraktade mörkeralven personen framför sig. Inte alls orolig för denne mans uppenbarelse. Det var nästan som om hon fann det väntat.

    Ett litet snett leende fanns där på Ziyatés läppar som om hon fann det hela roande. Det var till och med att mörkeralven skrockade till över hans sätt att tilltala henne.

    “Illusioner igen, Istilwys?” frågade hon, lugnt med en röst som var lugn och verkade inte alls upprörd över att ha blivit hotad och hon lade istället en hand på armen till mannen Rune för att skrocka till igen och klappa mannen lite hårt på armen.

    “Det är nästan som gamla dagar, är det inte?” frågade hon lite sarkastiskt och höjde ena ögonbrynet åt honom.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Audgisil hade stått bredvid sin hustru Ranghildr på trappornas topp som ledde upp till Sätet och inväntat deras analkande barn. Att han var en konung var det inte mycket som avslöjade, för han bar varken guld eller juveler och klädde sig heller inte rikt eller dyrt. Men snarare kanske var det hans stadiga hållning, hans lediga vis som på något vis gav honom en aura av lugn men samtidigt ingav respekt för hans enkelhet. Det verkade inte finnas många där som inte hade stor respekt för Audgisil och Ranghildr, ett par som på många vis var något från Kaldrlands äldre sagor om hjältar. En sköldmö och en fattig krigare som rest sig från ringa bakgrund till att leda detta land, efter Odens rådgivning och vägledning. Det var åtminstone vad berättelserna om dem sa. Nu i mitten av ett inbördeskrig, men det var en annan historia.

    Konungen lät Ranghildr gå fram och omfamna barnen först, trots allt visste han att hon oroat sig betydligt mer än hon visade utåt, Ranghildr som alltid var en krigare. Ranghildr som alltid var stark, en klippa. På samma vis hade han oroat sig mycket, speciellt sedan deras yngste son mördats, men att se dem där samlade fyllde honom med en glädje han inte känt sedan budet om Kettils död anlänt. Audgisil log ett brett leende och tog Maeve i sina armar, så liten hon alltid kändes i hans armar, trots att hon ändå inte var en liten flicka längre utan en stark krigare.
    ‘Maeve…’ suckade han i hennes hår, och kramade henne hårt som om han inte ville släppa taget om henne. En famn som radierade värme och säkerhet, hon hade kommit hem.

    Arand kunde än en gång inte förstå hur han var där i händelsernas centrum. Det kändes som om det inte var länge sedan han ridit med konung Sandor till Loradon… för att sedan återvända till Karms palats i Hannadon i Maeves sällskap. Och nu stod de här, framför en till kunglighet, men än en gång kunde han inte neka känslan av att dessa Kaldrländare var mer till hans behag. Det var mer avslappnat, mer jordnära, mindre formellt. Det passade honom utmärkt, då han alltid kände sig som en elefant i en porslinsmakares butik då han rörde sig bland adeln i Karm.

    Han och Fëani hade blivit något mer bekväma med varandra under resans gång, och nästan som en livvakt stod han vid Fëanis sida nu där de var lite i bakgrunden i följet bestående av Ulfhednasyskonen. Han hade flinat och hummat lätt över Fëanis längtan efter värme och kläder, en känsla han delade med henne men som vanligt inte förbrukade fler ord än nödvändigt på att uttrycka sina tankar. Ändå fanns det ett litet leende på monsterjägarens läppar då han såg Maeve bli omfamnad av sin far.

    Men han kom på sig snabbt och fick ett mer seriöst ansiktsuttryck. Istället lät han sina gula observanta ögon betrakta allt i deras omgivning, och lite eftertänksamt landade hans ögon på mannen som uppenbarligen inte var en Kaldrländare. Det var något med honom som gjorde Arand vaksam, kanske hans sätt att hålla sig i bakgrunden, eller var det blicken som vilade på Maeve? Hans uttryck hårdnade något. Arand rörde lätt vid Fëanis arm, och gjorde henne uppmärksam om främlingen med en blick. Han sa inget, det var mest en del av deras träning som pågått de senaste dagarna under deras resande. För som han sagt åt henne fler gånger, det var en sak att strida, men en så mycket viktigare sak att vara observant gällande allt som stack ut. På samma vis letade hans ögon upp mörkeralven Ziyaté, som verkade under en av de kaldrländska krigarnas uppsyn som bäst, så han lät blicken fara tillbaka på familjen Ulfhedna och invänta en introduktion.

    Asgeir stod i bakgrunden med Eirik på sin arm och log ett brett leende över deras föräldrars välkomnande av Maeve. De två tillsammans, Asgeir och Eirik, var nästan som om de var en person – en del av en helhet där de stod som de ofta gjorde. Då Maeve blivit uppmärksammad av deras mor och som bäst höll på att bli krossad av deras far skrattade han lätt och gick fram för att omfamna deras mor, med Eirik fortfarande på sin arm.
    ‘Här kommer vi.’ sa han med en retsam ton åt sin mor, men med värme.
    ‘Och ett stort sällskap är vi, med många nya ansikten att presentera!’

  • Rollspelare
    Member since: 31/07/2018

    Hon hade knappt suttit av sin häst innan hennes mor var framme vid henne och svepte upp henne i en varm och stark kram. Det hade varit så länge sedan hon sett sina föräldrar och hon skulle inte skämmas över att erkänna att hennes ögon vattnades en aning när Ragnhildr omfamnade henne. Leendet falnade dock inte från hennes läppar, utan blev bredare och fick det nya ärret i hennes ansikte att strama en aning.

    ”Jag mår bra mor”, sade hon med ett litet skratt när Ragnhildr började åma sig över henne, men hon lät henne hållas.

     

    Sen var hennes far plötsligt där och lade sina starka armar om henne, och hon frustade lite roat åt hans hårda omfamning men besvarade den likväl. För en kort stund verkade hon inte uppmärksamma något annat, eller någon annan, utan lät sig bara välkomnas hem. Prinsessan från Korallrevet och monsterjägaren, ja till och med mörkeralven, var som bortglömda.

     

    Sen släppte hennes far taget om henne och hon tog ett steg bakåt för att se på de samlade. Leendet över hennes läppar var brett och det lilla, karaktäristiska ärret i hennes mungipa fick det som vanligt att se lite snett ut. Och sen dog det.

     

    Hennes blick hade fastnat på en figur som stod en bit i bakgrunden, till hälften dold av skuggorna från det utskjutande sadeltaket. Han såg rakt på henne och deras blickar möttes och för ett ögonblick var det som om den kallaste vinter omslöt henne. Hennes hud knottrade sig och håret i nacken stod på ända och hon tycktes stelna till. Hårt bet hon ihop käkarna och hennes blick blev mörk. Det var med oerhörd ansträngning som hon lyckades hålla sig från att göra något förhastat som hon skulle komma att ångra.

    ”Vad gör han här…?” Frågade hon med en röst som mer liknade en väsning än något annat, även om hennes röst också tycktes darra något, som om hon hade problem med att hålla den stadig.

Viewing 20 posts - 41 through 60 (of 155 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.