Post has published by Maeve
Viewing 20 posts - 21 through 40 (of 98 total)
  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Kael gav henne ett charmigt leende, ett av de där leende som smälte de flestas hjärtan. Visst var han trött, och han hade inte förväntat sig sådan omtänksamhet.
    ‘Oroa dig inte över mig, kanske vi kan ta en liten promenad här i Celeras och se oss omkring, hm? De lär ha fina ostron!’ Efter så många år av övning framför spegeln kom det leendet automatiskt.

    Han hade varit allt annat än entusiastisk över situationen från början, trots allt hade hans bror och den där fördömda kvinnan Katarina konspirerat om detta bakom hans rygg. Men han antog att han kunde ha värre tur med val av hustru än Nilla. Hon kunde ju varit ful och fet, trots allt. Men om man såg förbi den där försiktigheten och ungdomligheten var hon ju rätt söt. Om några år kanske hon skulle vara lite mer självsäker – åtminstone kunde man ju hoppas. En liten suck lämnade hans läppar.

    ‘Oroa dig inte, trots allt är det väl meningen att du ska gifta dig med mig och inte din mor, hm?’ frågade han i ett försök till ett skämt.
    ‘Om du inte vill träffa din familj behöver du inte det, trots allt var denna resa för att eskortera dig till Kaelred.’ kommenterade han. En stund satt han tyst, lite nyfiken och fundersam kanske, innan han talade.
    ‘Men om ni ursäktar mig, Nilla, men varför vill du inte träffa din familj?’ undrade han. Kanske han skulle ångra sin fråga, trots allt kunde unga flickor vara så dramatiska.

  • Rollspelare
    Member since: 17/03/2020

    Det kändes konstigt att sitta så här och prata med Kael men inte allt för illa ändå med tanke på sorgen hon var fylld med efter Arlins död. Sedan resan med någon som verkade vara en psykotisk kvinna hade ju inte direkt hjälpt heller eller hur? Att någon visade någon form av snällhet mot henne var något hon inte alls varit beredd på. I sitt nuvarande stadie trodde hon ju att världen var en elak och hemsk plats att befinna sig i nu när Arlin var borta men ändå så var Kael trevlig mot henne. Om det så nu var riktigt eller icke visste hon inte dock. Vid hans fråga så såg hon in i de där gröna ögonen aningen tveksamt först med tanke på sin svaga form för tillfället men valde ändå att nicka med ett försiktigt leende.

    Vid nämnandet av både hennes mor och giftemål så borde hon ha förväntat sig det, självfallet var det så det låg till och antagligen även varför Arlin hade dödats.. Allt tack vare vad den där häxan ville få igenom och vad hade hennes far haft med saken att göra? Hon kunde inte lita på sin familj alls längre och kände sig nedstämd att veta att hennes systrar befann sig kvar hos dem. Hon svalde till en aning vid hans nästa fråga och undrade hur pass ärligt hon skulle lägga fram det hela. Det fanns mycket att säga men hur mycket skulle hon nämna av det? Hon valde dock att tala sanning, hon var inte mycket för att ljuga direkt men utan att gå för djupt in i det hela. Kael förtjänade inte att stå ut med en 3 timmars berättelse trots allt. Hon suckade till, lämnade hans blick för närvarande i hopp om att hålla ögonen tårfria. “De tog livet av min vän Arlin.” Hon valde ordet vän för att inte göra Kael upprörd och ha någon form av själv beskydd. “Det var på ett både omänskligt och elakt sätt dessutom vilket som du förstår gör att jag helst inte vill träffa dem igen.” Ja det var så diplomatiskt hon kunde lägga fram det utan att råka uppröra prinsen, som sagt; det var inte hans fel. “Jag kan bara inte lita på dem mer om du förstår vad jag menar?” Hon kände att det började bränna under ögonlocken igen men tänkte inte låta sig falla tillbaka i tårarnas grepp vilket fick henne att resa på sig med ett svagt litet leende på läpparna i stället, kämpandes mot sorgen inom sig. “Så.. jag antar att du gillar ostron? Ska vi kanske leta upp några sådana till dig?” Ja hon behövde försöka släppa tankegångarna på sin avlidna Arlin för närvarande, annars skulle hon somna i gråt igen.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Kael höjde ett ögonbryn lite över vad hon berättade och hans charmiga leende blev mer av en allvarsam min. Han visste inte riktigt vad han skulle känna över saken, trots allt hade Arlin varit en del av hovet i ett par år. En person han sett nästan dagligen i slottet, eller i sin brors närvaro – men främst som en ständig och stadig kompanjon till hans brorsdotter. Visst hade han varit arg då Nilla blivit bortrövad, själv föreslagit att han skulle straffas för att röva bort flickan. Men dödad? Så länge Nilla inte var skändad förtjänade knappast ynglingen att bli dödad? Och hur skulle Tirrin ta det?

    ‘Gjorde de det…?’ hummade han, tankfullt, och såg bort medan han tänkte över Nillas ord.
    Han skulle behöva höra mer om detta äventyr hon haft, dels för att ta reda på vad hon varit med om, men också hur allt gått till. Och av större vikt, var det Nillas förrädiske far som låg bakom detta – eller modern? Han hade aldrig tyckt om Lucas, och det hade inte förvånat om lymmeln hade tagit lagen i egna händer. Att bli ingift i den familjen var inte något han direkt tyckte om, och han undrade vad hans bror gjort för avtal med dem. Flickan var söt, men han kunde knappast klandra henne för hennes familj?
    ‘Jag beklagar… din förlust.’ sa han, och sade inte mer just då. Trots allt ville han inte uppröra henne, inte mer än vad som behövdes. Men kanske lite ostron och solsken skulle göra henne lite gladare?

    ‘Men ostron och solsken låter som en bra plan, speciellt efter en lång resa.’ sa han och log igen, lite mildare snarare än charmigt. Han reste sig elegant och inövat, och höll fram en arm åt henne så hon kunde resa sig upp med hans hjälp.

  • Rollspelare
    Member since: 17/03/2020

    Nilla kämpade med att hålla tårarna borta, fann det aningen fascinerande att hennes kropp fortfarande verkade ha kraften att skapa fler tårar efter all gråt hon spenderat sin tid här med. Nu var det inte tillfälle att gråta dock då det som sagt kändes som hon redan spenderat fyra livstider av gråt i enbart sin livstid och allt in-knycklat under de senaste veckorna. ja vem var det egentligen som fått Arlin mördad? Hennes mor eller hennes far? Nu när hon hade en sekund att tänka på det så kunde hon ju inte riktigt lägga all skuld på kvinnan även kallad mor utan bevis.. kunde hennes far ha något med saken att göra med? Hon tänkte tillbaka på deras senaste samtal där han sagt att hon kunde gifta sig och ha älskar i hemlighet.. vad betydde det egentligen om man tänkte vidare på det? Vad kunde hennes far egentligen göra när han inte satte upp fadersrollen? Nej bäst att inte tänka vidare på det just detta ögonblicket, hon hade ju sällskap och det skulle vara otrevligt att låta en prins sitta där och vänta på svar eller hur?

    I vilket fall som helst kunde hon inte vara säker på vem av dem som var den skyldiga, men hon visste att hennes familj låg bakom det hela dock. Inte en tanke hade fallit på Tirrin ännu då hon var så fast i sin egna sorg för att tänka på vad den lilla flickan som avskydde henne skulle känna. Hon nickade tyst mot Kaels tankfyllda uttalande, de ända i sin familj hon kände att hon hittills kunde lita på var sina systrar, hur tragiskt var inte det? Hon vart tvungen att harkla sig lite i sin kamp mot tårarna men mötte åter Kaels gröna ögon med ett svagt litet leende för att inte få honom att känna sig allt för besvärad. Hon nickade som svar till honom där han så propert reste på sig och tog armen hon vart erbjuden för att sedan ta sig upp på fötterna. Hon hade inte alls varit ute och rört på sig efter allt som hänt så kanske var det faktiskt en god idé? Få lite frisk luft i lungorna och lite trevligt sällskap med Kael. För trevligt sällskap, det var han, det kunde man ju inte undgå att märka av. Hon visste inte mycket om den här staden hon befann sig i så hon log respektfullt mot Kael följt av att hon sa; “Led vägen ers höghet.”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    ‘Jag har inte varit i Celeras på år och dar, känns det som.’ erkände han, men att leda var väl hans sak. Tricket var ju att vara självsäkert, verka som om man visste vad man gjorde – speciellt då man inte gjorde det. Än så länge hade det fungerat rätt bra för honom, trots allt.
    ‘Vi går ut på en promenad.’ annonserade han åt en av tjänsteflickorna, innan de gick ut där hans entourage fortfarande väntade. Kanske de kunde tyckas lite hotfulla nästan där de var så många män som väntade. Med en blandning av nyfikenhet, vissa dömande och vissa medlidande och andra neutrala – och åtminstone en avundsjuk – betraktade de Nilla där hon var vid deras ledares sida.

    ‘Vi stannar åtminstone en natt, pojkar.’ sa Kael ledigt till sina vänner. ‘Ta vara på chansen att uppleva Celeras, innan vi återvänder, hm?’ uppmuntrade han med ett vetande leende och en blinkning. Han klappade sin trogna högra hand på axeln innan de gick förbi dem och genom gången och grinden ut till gatan som var stor, bred och städad här i den bättre delen av Celeras. Inte som de kaotiska labyrinterna av byggnader som den fattigare delen av staden var – men här bodde adel och förmögnare handlare och de skulle inte behöva riskera att råka ut för något.

    ‘Så, vad säger du, ska vi gå ned till floden?’ föreslog han. ‘Jag är säker på att vi hittar en ostronhandlare där någonstans.’ sa han, och syftade på den enorma flod som separerade staden i mitten, och skilde de rika från de fattiga.

  • Rollspelare
    Member since: 17/03/2020

    Nilla gillade hans ärlighet, var ju inter direkt alla kungligheter som skulle erkänna något sådant även om det var en simpel sak. I hennes erfarenhet så visste de alltid allt och bäst även om de egentligen inte hade en aning om vad som pågick. Så man kunde väll säga att en sådan enkel sak i alla fall var uppfriskande. Sedan var det ju långt ifrån att säga att han inte visste men ändå; uppfriskande. Hon följde med honom ut. Det kändes skumt att vara uppe och gå men ändå rätt på något vis, kanske för att hon inte alls rört sig på den senaste tiden? Hon kände sig aningen liten framför männen som var Kaels kompanjoner som alla verkade äga olika tankar över Kaels ord. Hon kände sig lite uttittad och svor att en av männen verkade se på henne med gift i blicken? Vissa verkade inte heller helt okej med att han skulle ut och vandra med henne heller för den delen.. Det här var aningen otrevligt att känna av på sitt sätt.

    Hon höll sig lugn dock, mötte artigt allas blickar, även den avundssjuka innan de vandrade iväg bortåt. Hon undrade lätt om de skulle följa Kaels råd eller om de enbart skulle stanna på samma plats.. vem visste. Det var skönt att vandra måste hon erkänna och som sagt så hade Kael aldrig varit ett otrevligt sällskap men hon kunde inte hjälpa att undra vad han egentligen kände över hela situationen. Speciellt med tanke på omständigheterna..

    Det verkade i alla fall som Kael var ett stort fan av ostron vilket faktiskt fick henne att le en aning vid hans fråga och nickade lätt som svar innan hon talade. “Absolut ers höghet. Vilken typ av ostron är er favorit?” Frågade hon sedan då det fanns en hel del olika typer av ostron, både i sorter och tillagning. Hon såg sig omkring medan de gick dessutom på den finare delen av staden som de befann sig i. Det var för närvarande lugnt utan mycket folk ute så hon undrade lätt vart de alla befann sig för närvarande, men det var egentligen inte viktigt just nu.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Kael skrattade roat åt hennes fråga.
    ‘Den vanliga sorten?’ frågade han, trots allt var han inte så insatt i de olika typerna av ostron vilket man kanske kunde förvänta sig av en man med hans bakgrund. Han hade aldrig bara riktigt lagt tid eller energi på att lära sig sådana saker då han var mer intresserad av det militära, av vapen och stridsformer än att fylla hjärnan med  fina distinktioner på mat och dryck.

    Hans långa hår fladdrade lite i vinden då de närmade sig stadens mitt och kom närmare havsbrisen och så var de på gatan som gick längs med floden och kanalen. Härifrån på detta avstånd såg inte de fattigare delarna av Celeras på andra sidan floden så groteska ut, synen av staden på detta vis var ganska vacker trots allt. På deras vänstra sida fanns diverse caféer, restauranger och uteserveringar med utsikt över kanalen, som de passerade i ro, där folk satt och umgicks i sitt något skyddade liv på denna sida av floden.

    De hittade snart en ostronhandlare och fick båda en drös med ostron på ett engångskärl. Nästan lite ofint satte han sig på den midjehöga muren som gick längs med kanalen och gestikulerade åt henne att göra det med. Här i solen och den varma havsluften var det trots allt skönt att sitta, borta från alla bekymmer. Han slurpade i sig ett ostron med en road glimt i ögonen, och väntade på att hon skulle göra detsamma.

    ‘Du har något där…’ sa han roat, och tog en handduk för att torka henne på hakan med en varsam hand. Det var nog många i Kaelred som hade önskat att de fått sitta ensamma med prinsen så dom hon nu gjorde.
    ‘Så, Nilla…’ sa han till sist. Han visste inte riktigt vad han skulle säga, men han kände att han behövde säga något.
    ‘Är du väldigt olycklig, över denna matchning, mellan dig och mig?’ frågade han till sist. Egentligen spelade det kanske inte så stor roll vad någon av dem tyckte, men de var ju i samma båt delvis.

  • Rollspelare
    Member since: 17/03/2020

    Nilla fann sig faktiskt lite road över Kael’s svar där han konstanterade sade att han gillade den vanliga sorten av ostron vilket fick ett svagt litet leende att synas på hennes ansikte, det må vara svagt men det fanns där oavsett. Den vanliga sorten.. Skulle Kael ens kunna känna en skillnad på olika ostron var ju frågan`? Men så länge han fann dem goda så var det ju egentligen kanske inte så noga att veta om vilken typ han åt. Hon var ju inte direkt en ostronexpert heller trots allt men hon visste att det fanns olika typer av dem som smakade mycket annorlunda än de andra sorterna.

    Omgivningarna ändrades då den fattiga delen av staden syntes i fjärran och det var som att bevittna dag och natt på samma gång. Den fina delen av staden där folk satt på fik och gatorna var rensopade med totala motsatsen som även från detta avståndet verkade vara smutsigt med olika former på hus byggda i trä material som varit lättast att få tag i. Så stor skillnad i liv men fortfarande kunde hon känna en smärre avundsjuka över hur mycket mer frihet folket från de fattigare delarna hade. Visst hade de svårare att säkra mat och förnödigheter för dagen men de verkade åtminstone kunna göra vad de ville göra. Om det så nu var att fiska, jaga, studera eller så vidare. Det var ju en konstant fråga i världen trots allt; Köpte verkligen pengar lycka?

    De kom fram till en ostronsäljare som gav dem ett varsitt kärl av ostron innan de kom fram till muren som Kael så enkelt satte sig på, lång som han var men det som kanske skulle förvåna Kael var att Nilla tog sin fria hand, placerade den mot muren för att förvånandsvärt enkelt skutta upp med rumpan på muren följt av att hon sedan höll sina ostron i famnen. Hon åt ett ostron efter Kael, det fanns ju inprintat i hennes uppväxt att de högre satta alltid skulle vara den som indikerade när det var dags att äta. Då kommentaren nådde henne så hade hon börjat höja handen mot ansiktet för att svepa bort ostronbiten men Kael var snabbare än hon och på ett charmigt sätt så torkade han bort rymlingen från hennes haka vilket fick henne ställd för ett ögonblick. Lite generat faktiskt så harklade hon sig smått för att få fram ett ltet; “Tack ers höghet” över gesten hon tagit del av med blicken som vändes mot prinsen. Han hade alltid varit trevlig mot henne, kom det naturligt eller var han tvungen till det? Hon hoppades på det förstmämda men man visste ju aldrig.

    Hennes blick vandrade ut över det glittrande vattnet med solen som värmde henne där hon satt ute för första gången på länge och åt ostron med prinsen. Det var inte direkt en normal dag för att vara ärlig och det kom så naturligt vilket fick henne att slappna av mer än vad hon gjort på ett bra tag. Hon lyssnade till Kaels fråga och vände med en mjuk suck tillbaka blicken mot honom för att svara på frågan som blivit ställd. Ärlighet skulle vara det bästa helt klart men det var svårt att veta vad ärligheten var ibland. “Kael.. jag vet varken ut eller in om saken om jag ska vara ärlig. Men olycklig? Det skulle vara att överdriva. Du är trevlig och stilig vilket är en sällsynt kombination, jag bara önskar att personer som oss kunde få välja våran egna livsväg, förstår du vad jag menar? Det finns säkerligen mycket bättre matchningar för dig än mig, något som inte enbart var politik. Jag vet dock att livet inte riktigt fungerar så.” Hon tog en paus med minnet av sin Arlin i huvudet medan hon vägrade att låta ögonen tåras igen. Hon fortsatte. “.. Men jag är glad över att ha fått träffa dig oavsett.” Hon fick fram ett vackert litet leende innan hon åt ett annat ostron med blicken som vandrade ut över det glittrande vattnet igen som speglades i hennes klara ögon. Jo vad skulle egentligen Kael’s dröm person vara om de hade valet? “Hur.. känner du för det hela?”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Kael var ju alltid en man som höll vid respekt och korrekta titlar, och så klart var det ju meningen att hon som var av lägre börd skulle se upp till honom och hans härkomst. Men där satt bara de två, utan andra som kunde höra dem och han gav henne ett charmigt leende igen.
    ‘Snälla, bara Kael.’ sa han och gav henne en liten blinkning med ena ögat. Trots allt behövde han inte göra flickans liv besvärligare än det redan var, åtminstone inte utanför hovet. Hans blick vandrade bort från hennes ansikte ut över det glittrande vattnet, innan hon började tala igen och han artigt vände blicken tillbaka till henne. Egentligen kanske han borde varit nervös eller bekymrad över hans svar, men han kände sig ganska bedövad emotionellt gällande saken. Kanske mest arg över sättet hans bror och Katarina konspirerat i hemlighet runt honom, utan att inkludera honom.

    Fundersamt betraktade han henne, lyssnade på hennes ord. Hon hade förvånansvärt mycket att säga, medan han förväntade sig en tyst och näpen liten flicka som inte vågade säga mer än jo eller nej. Som de flesta unga flickor i hovet, speciellt i hans närvaro. Förvånansvärt nog verkade hon rätt självständig, kanske hennes mor åtminstone lyckats där? Över hennes komplimang om hans stilighet viftade han bara bort det med en lätt gest. Visst, han var väl stilig, och han visste om det, men det kändes inte så viktigt just då. Även om han nog varit rädd för att Vinga hade förstört hans utseende med sin lans. Turligt nog hade den duktiga prästinnan lyckats rädda både hans liv och hans utseende.

    ‘Hmm.’ sa han tankfullt medan han funderade över hennes ord. De var ju något kontroversiella på sitt vis, men egentligen rätt sakliga och objektiva.
    ‘För att vara ärlig är jag inte glad över hur min kära bror, konungen själv, tillsammans med din mor la upp denna förlovning utan att konsultera mig.’ sa han, kanske omedveten om att han inte inkluderat henne i meningen.

    ‘Men du verkade lika oviss som jag själv.’ tillade han, så han kunde ju inte hysa agg för henne i alla fall kring den punkten. Den unge prinsen skakade på huvudet och betraktade henne där hon blickade ut över havet, och han fick ju erkänna att hon var vacker i detta ljus. En stund fann han det bara behagligt att sitta där och betrakta henne, försjunken i sina tankar, innan han harklade sig lätt och tog till orda igen.
    ‘Dock måste jag säga att jag tror att mycket värre matchningar har skett.’ trots allt kunde ju hon varit ännu yngre. Eller ful. Eller fet. Men hon var ingendera. Och dessutom verkade hon ha något vett mellan öronen, något som alla adelsmän kanske inte uppskattade. Men han föredrog kvinnor som hade lite mer självständighet, personlighet och driv.

  • Rollspelare
    Member since: 17/03/2020

    Att Kael sa åt henne att bara kalla honom vid namn så vart hon åter förvånad då det var sällan som någon av kunglig börd faktiskt ville bli kallad bara vid namn, men det kändes lite som en lättnad med självfallet. Det skulle bli mycket mer bekvämt att bara prata mer normalt med honom men Nilla var en rätt rak fram, drömmare att det förvisso redan var rätt bekvämt ändå. Hon kände sig tacksam över det oavsett, efter allt hon gått igenom så var det skönt att inte behöva bry sig allt för mycket om att vara proper. Hade de mötts för bara ett par veckor sedan så hade hon ju varit apatisk och onåbar så det hade nog varit bra att det tagit en stund för prinsen att nå deras plats. Hon var fortfarande väldigt ledsen självfallet men i alla fall inte apatisk med en längtan efter döden. Framsteg.

    Angående Nillas självständighet så var det inte något som hennes mor varit ansvarig för, hon hade tekniskt sätt blivit uppväxt med att inte ha mycket av eget tänkande och bara vara en pjäs i sin moders spel men Nilla hade aldrig varit mycket för att följa regler som inte passade henne, bevisligen. Hon hade alltid drömmande befunnit sig i sin egna lilla värld, proper till det yttre vanligtvis men hon hade helt klart en hjärna på andra spår än vad hennes mor hade velat. Hon trodde nog att det värsta som fanns just nu var att stå öga mot öga med henne igen vilket var något hon definitivt ville undvika från och med nu. Respekten för sin mor var som bortblåst kunde man väll säga.

    Hon lyssnade till Kael’s ord och kände medlidande för Kael som även han verkade vara en pjäs i det politiska spelet. I en bra värld skulle man göra vad man kände för, man levde ju trots allt bara ett liv eller hur? “Jo jag fick ingen förvarning heller men jag hade trott att de åtminstone hade pratat med dig först Kael, verkar inte som om våra liv är allt för olika trots allt. Även om du har betydligt högre status än mig.” Sa hon medan hon såg ut över vattnet med ett grepp om sitt kärl med ostron utan att först märka att Kael tittade så på henne. Hon vände snart blicken mot honom igen lite nyfiket för att bevittna hans ansikte innan han harklade sig och tog till orda. Hon fick fram ett litet leende som inte direkt gjorde att hon vart fulare för att svara på hans ord. “Jo det kunde helt klart varit värre.” Erkände hon. Han kunde ju ha varit en av de där otrevliga, sliskiga männen som man ofta såg i de övre delarna av länderna som var heja mig, mera jag och luktade starkt av både alkohol och svett. Lite överdrift kanske då alla inte var så men hon hade träffat fler sådanna i sitt liv än hon velat för att lägga fram det simpelt. Säkerligen män som enbart såg en kvinna som sin ägodel och ingenting annat. Hon likt Kael föredrog genuina männsikor med hjärna hon med.

    Hon tog ett till ostron som hon tuggade i sig med nu en varmare blick mot Kael med tanke på vad hon lärt sig om honom vid det här laget, han var ju inte direkt dum eller sliskig, dessutom verkade han veta vad hygien var trots lång resa och doftade inte som om han levde på enbart alkohol. Han verkade inte äga någon av de ting som hon själv fann motbjudande och de befann sig lite i samma situation. Se där. Var riktigt bekvämt att bara umgås med honom dessutom. Hon kände att det var dags att fråga lite personliga ting för ja det var ju lite poängen på ett sätt eller hur? “Så vad gillar du att göra när du har tid för dig själv Kael, jag menar om du inte skulle träna?” Ja det var ju kul att veta vad Kael gjorde när han hade lite vilotid med eller hur?

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Kael lyssnade på hennes ord och ett litet roat leende växte sig fram på hans läppar. Det hade kanske inte varit så komiskt i stunden, men nu så här i efterhand kunde han inte låta bli att plötsligt skratta till lite.

    ‘Och hur du skällde ut din mor inför hela hovet och adeln då min bror annonserade förlovningen…!’ han skrattade och försökte hålla sig under kontroll, men skrattet verkade bara fortsätta komma så hans kropp skakade.
    ‘…inför konungen… och allting!’ utbrast han, mellan skratt och försök att dra efter andan. Det hade, trots allt, varit rätt komiskt, speciellt folks miner, fram tills att Nilla blivit örfilad av sin mor så klart. Han torkade bort muntra tårar och skakade på huvudet och fick till sist kontroll över sig själv för att försöka besvara hennes fråga.

    ‘Vad finns det mer än att träna?’ frågade han skämtsamt, och skakade på huvudet. Han var väl tvungen att vara ärlig, även om det kändes rätt pinsamt inför hennes ärlighet.
    ‘Jag har väl slösat bort min tid med mina kompanjoner du såg innan, på festligheter och andra triviala ting… Dryck… sällskap… spel…’ Och kvinnor, men det ville han heller inte tala om inför Nilla.
    ‘Vilket jag antar är orsaken till varför min bror ville tvinga mig in i ett äktenskap.’ han såg lite besvärad ut en stund, trots allt var det där med självinsikt inte så lätt eller behagligt alla gånger. Han var arg på sin bror, men såg han på det helt objektivt kanske det liv han levt inte var så prinsligt.

  • Rollspelare
    Member since: 17/03/2020

    Nilla såg lite förvånad ut först då Kael började kippa efter andan tack vare skratt och blinkade till en gång över förvåningen som tog över henne innan något hon inte hade förväntat sig skulle hända faktiskt hände. Hennes mungipor började rycka till en aning innan hon inte kunde hjälpa än att fnittra till både över Kaels nöje och hans ord. Kaels nöje var så smittsamt att fnittret övergick till ett efterlängtat och genuint skratt som hon aldrig trott att hon skulle få känna av igen efter allt som skett. Sedan att hon blivit örfilad var en annan sak men det låg bakom henne nu och förhoppningsvis så slapp hon se mycket av den kvinnan nu i vilket fall som helst. Hon skulle göra sitt bästa för att undvika draktanten då det som hänt inte var något som hon någonsin skulle glömma bort.

    De satt där och skrattade tillsammans en stund innan Kael besvarade hennes fråga och hon kämpade med att lugna ner sig lite efter det efterlängtade skrattet som utspelats. Det skulle ju hjälpa om hon faktiskt kunde höra vad svaret var, eller hur? Det tog kraft att lugna ner sig efter skrattet men hon lyckades tillräckligt för att uppfatta hans svar men leendet återstod på hennes ansikte, kände sig aningen befriad efter skrattet i sig.  Hon funderade väll inte överdrivet mycket på vad hon hörde, det var väll ganska så normalt för unga män att vara lite vilda eller hur? Sedan var hon kanske antingen aningen för naiv eller aningen för ung för att uppfatta att kvinnor lär ha varit inblandade med självfallet. Men skulle hon egentligen bry sig om det var ju frågan? Tekniskt sätt så var det nog inget att klaga på från en singelman om man frågade Nilla men detta hade hon som sagt inte fattat med hans ord oavsett. Hon gav ifrån sig en liten nöjd suck efter det muntra mellan dem innan hon svarade honom då han hade talat färdigt. “Jo han kanske vill att du lugnar dig lite.. Men frågar man mig så är livet till för att levas med så får man tillfälle så ska man nog ta tiden att ha lite roligt också. Sedan kan man kanske inte ha roligt jämnt men ja..” Jo hon hade nog kanske fötts in i en opassande klass kanske för hur ofta hade egentligen adeln roligt? Så många regler att följa, så mycket om hur man skulle bete sig och inte smutsa ner sig att det var löjligt på ett sätt. Hon hade alltid varit mer fri i sitt sinne att adelsuppväxten inte direkt hade varit det roligaste att uppleva, i alla fall inte från åldern då hon hade tvingats att lugna ner sig och bete sig som en riktig dam.

    Efter en kort tystnad så kunde hon inte hjälpa att ställa en till fråga. “Kommer du sakna singellivet?”

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Kael fann det nästan förvånande att han fann hennes sällskap underhållande, trots allt hade hans första intryck av henne varit rätt magert. Men i stunden kände han sig avslappnad, och till och med munter. Kanske för att hon inte försökte så mycket, utan bara var sig själv.
    ‘Du har väl rätt.’ sa han. ‘Men min bror håller nog inte med dig där.’ kommenterade Kael och log lite snett över hela situationen. Den uppriktiga frågan hon ställde förvånade honom och han skrattade till lite.
    ‘Jag vet inte, kommer du?’ kontrade han lite roat.
    ‘Man kan ju inbilla sig att det liv jag levt kommer med friheter, men… det är rätt ytligt sist och slutligen.’ nog för att han var rätt ytlig, men kanske det var dags att försöka bli bättre?

  • Rollspelare
    Member since: 17/03/2020

    Det var nästan chockerande hur mycket hon gillade att bara sitta och prata med Kael om om titlar inte för tillfället ens fanns. Han hade sagt åt henne att kalla honom Kael vilket hade gjort konversationen betydligt mer enkel och avslappnad då hon inte behövde att konstant tänka på att vara så proper hon kunde vara och använda sig av ers höghet. Hon kunde helt enkelt vara sig själv och det verkade som om det var en lättnad för Kael också faktiskt. Hon hade sällan haft någon att prata öppet med utöver Arlin som sorgligt nog inte längre fanns i hennes liv.. Visst hade hon kunnat prata med sina systrar till och från men likt syskon så kunde man inte alltid lite på att det stannade enbart mellan dem. Typiska syskonting helt klart. Här satt hon dock avslappnat med Kael med en normal diskussion som utfördes. “Jo det är väll få i de högre klasserna som faktiskt håller med mig där.” Svarade hon ärligt med ett litet leende som för närvarande låg så tätt under ytan efter deras skrattutbyte. Allt med adel och kungligheter verkade ju vara måsten och propert beteende, lämnade ju inte mycket tid kvar för det roliga i livet.

    Vid hans kontrande så vände hon blicken mot honom lite roat. Hon hade ju fått den ända lyckan erbjuden tagen från sig så vad fanns det att sakna egentligen? Hon hade ju knappt fått uppleva lycka i första hand utöver de få veckorna med Arlin som de var båt trötta till hälften av tiden; längtandes till att återgå till land och påbörja ett liv tillsammans. “Jag kan väll inte direkt säga att jag haft många tillfällen till att göra det jag vill på, så är väll inte mycket att sakna, eller vad tror du?” Hon sa det på ett lätt sätt dock som inte skulle förstöra stämningen för dem båda.

    Hon tog ett till ostron och lyssnade medan han kom till sin slutfattning av sina roligare dagar medan hon tuggade i sig det. “Jo kanske det, men frågar du mig så betyder ju inte giftemål att allt det roliga behöver sluta eller hur?” Nej det fanns ju roliga ting i livet oavsett eller hur? Hon trodde att det största problemet med försvunnen lycka var att många verkade lägga det roliga på hyllan när de gifte sig, men det behövde ju verkligen inte vara så, eller hur?

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Den unge prinsen slurpade i sig några ostron på ett ytterst oprinsligt vis och gav henne ett lite busigt leende, som om han visste att han gjort något fel men inte brydde sig. Deras hemlighet, trots allt hade ingen sett. Han lyssnade på hennes ord som vanligt och nickade lite här och där vid passliga tillfällen, så som man gjorde.
    ‘Du har väl rätt, igen.’ sa han simpelt. ‘På båda punkterna.’ han kände på sig att hon var dyster, men höll det undan ytan och han respekterade det utan att gräva i hennes problem.
    ‘Men i min erfarenhet verkar inte giftermål föra med sig så mycket glädje.’ sa han och tänkte på sin bror, och flera andra inom adeln han kände som bara varit politiska matchningar. I princip var väl deras matchning det också.
    ‘Men jag är villig att försöka hålla stämningen på den mer positiva sidan.’ sa han lite konspiratoriskt, och undrade lite vad hon exakt menade med “det roliga”? Hade hon precis flörtat med honom – eller såg han bara mer än vad som fanns där?

  • Rollspelare
    Member since: 17/03/2020

    Jo det var svårt att lägga allt som hänt henne bakom sig, det var ju trots allt en hel del oförlåtliga ting som hade skett som var svåra att bara trycka undan eller hur? Det var kanske något som hon behövde försöka göra då man inte direkt kunde göra det gjorda ogjort. Hur mycket hon än ville spola tillbaka tiden och kasta av “flickan” från skeppet så kunde hon inte det så vad var poängen med att ens tänka på det? Inte direkt som om det gjorde henne väl i vilket fall som helst. Hon var ju van att befinna sig i drömmarnas värld på utflykter och äventyr som hon aldrig varit tillåten annars i sitt liv och det verkade ju inte troligt att hon någonsin skulle kunna bestämma sitt liv på sina egna villkor? Eller?

    Hon lyssnade till hans ord och kikade upp på honom lite sorgset över hur adelslivet även hade tagit kraft av honom med, vilket verkade vara livet för alla i deras positioner. Hon hummade plötsligt till en aning då den där viljan till ändring bubblade upp inom henne igen. “Det är vad man gör det till, jag är villig att försöka få en god stämning i denna matchning jag med. Så länge vi är öppna mot varandra och inte håller saker från varandra så kanske det finns en chans till att vi kan ändra nätet vi verkar alla vara i? Jag har aldrig varit mycket för att bara göra vad som är sagt utan är mer av en känslomänniska så jag tror att det blir en bättre stämning om man håller sig till sanningen och ställer upp för varandra? Vad tror du?” Jo det kanske var aningen modigt av henne att säga sina tankar rakt ut men han hade ju trots allt öppnat den bekvämare stämningen mellan dem så varför inte? Hon trodde helt på att allt bara blev värre utan ärlighet med tanke på livet hon blivit uppväxt i. Ett fel ord, även sin sanning, och det blev ett utbrott i nästet. Lite så att man ska ljuga för att få andra att känna sig bekväma men vad löste det egentligen? Det fanns en tid och en plats för allt självfallet men enbart artighetsfraser ledde sällan till något bra?

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Kael kunde återigen inte riktigt argumentera med hennes ord. Visst kunde han slåss och strida mot denna matchning, men han såg inte riktigt poängen. Trots allt hade han kunnat hamna med mycket värre damer, så det återstod bara att se vad som skulle ske. Men vågade han släppa sitt liv så som det varit, och ge sig in i detta? Kanske, det svåraste skulle nog vara att möta sina vänner på ett vis som inte skulle få dem tro att han var under en kvinnas styrande fot. Inte hålla saker för varandra? Det var nog svårare sagt än gjort, men han nickade lätt ändå.
    ‘Jag är säker på att du har rätt, Nilla.’ sa han till sist, trots allt kunde ingen höra dem och vad spelade det för roll där och då? Han suckade djupt, lite bekymrat.
    ‘Men jag är ingen perfekt man, och jag vet inte om jag blir en över en natt.’ sa han lika ärligt, och såg bort då det var svårt att tala om sådana intima saker.
    ‘Dock är jag villig att försöka.’

  • Rollspelare
    Member since: 17/03/2020

    Nilla hade ingen aning om vad som pågick inne i huvudet på Kael men hon fick ändå en nickning och ännu ett tecken på att han faktiskt höll med henne vilket var aningen förvånande i sig men inte otrevligt. Hon var ju van att inte få säga mycket alls som hon ville och efter Arlins död så kände hon inte riktigt att hon hade mycket mer att förlora. Smärtan var otroligt stor inom henne och lusten att bara hålla tyst och följa hade så gott som dött hos henne. Visst skulle hon inte förlora respekten för de av högra klass dock men det var för närvarande det lilla som fortfarande fanns inom henne. Tänk att en hemsk sak kunde förändra så mycket.

    Vid hans erkännande att han inte var en perfekt man så skrockade hon lite roat till innan hon åter såg på honom. Perfekt? Vem var egentligen perfekt? “Jag är säker på att jag inte är perfekt heller, allt man kan göra är att som du säger försöka eller hur?” Hon hade märkt hur han vänt bort sitt ansikte vid sin kommentar vilket fick henne att bara sitta där och kolla lite nyfiket på honom. Vad var det egentligen som han tänkte på? Hon hade ju själv rymt iväg från allt med Arlin för att starta ett nytt liv, hon hade misslyckats helt klart men poängen var som sagt att inte heller hon var perfekt. Tänk hur livet skulle se ut om man fick göra vad man ville utan straff? Det var en drömvärld helt klart..

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Kael log varmt, och skakade på huvudet. Obekymrat och lite pojkaktigt. Med ett skutt hoppade han ned från muren de satt på och gav henne sin hand.
    ‘Ingenting du behöver oroa dig över just nu.’ sa han lugnt, och då hon kom ned från muren la han en hand på hennes höft lite spontant för att stöda henne. Hans blick mötte hennes, och så här nära kunde han se alla detaljer i hennes hy. Små fräknar, de olika nyanserna av färg i ögonen, och att hon var ungefär ett huvud kortare än han.
    ‘Jag bör nog vila en natt, innan vi reser tillbaka.’ erkände han, med handen kvar på hennes höft.

  • Rollspelare
    Member since: 17/03/2020

    Nilla la ifrån sig den resterande delen av sin mat vilket faktiskt inte var så mycket vilket faktiskt förvånade henne, hon hade inte ätit så här väl på ett bra tag nu. Kael försvann ner på marken och erbjöd henne sin hand vilken hon accepterade för att bli hjälpt ner från muren de suttit på. Deras blickar möttes och hon fann det faktiskt lite nervöst att se rakt in i ögonen på prinsen då de befann sig otroligt nära varandra i detta ögonblicket. Hon studerade hans ansikte så som han studerade hennes, såg det glittrande ljuset i hans ögon från solens strålar och hon skulle ljuga om hon påstod att han inte var stilig. Hennes hand släppte hans där de stod men la den istället mot hans underarm för att visa honom närheten som han visade henne. Det kändes skumt men inte direkt fel vilket fick henne att åter känna sig lite skyldig då minnet av hennes Arlin fortfarande hade ett sådant grepp om henne.

    “Jag är säker på att det skulle glädja min morbror otroligt mycket.. så vida du inte har planer att sova någon annanstans?” Jo man skulle inte automatiskt tro att Kael ville sova i herrgården, kanske hade han planerat en annan plats?

Viewing 20 posts - 21 through 40 (of 98 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.