Post has published by Fuchsia
Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 30 total)
  • Rollspelare
    Member since: 04/05/2019

    Det var en fuktig natt i Iserion. En av de slitna gamla trädörrarna på gatan öppnades med ett gnekande ljud och en doft av rökelse följde den varma luften ut i natten. En spinkig meddellång man med axellångt stripigt hår klev ut. Hans ansikte var slitet men ett brett fromt leende låg över det. Leendet verkade inte blekna när han klev ut på gatan i alvslummen. Han drog på sig jackan som vittnade om att han tillhörde någon vaktstyrka i staden. Han skrockade till åt något den långa ljusa alvinnan straxt bakom honom sagt.

    Angethril ställde sig i dörröppningen och log mildt när han vände sig om för att ta farväl.
    “Du är varmt välkommen tillbaka, det vet du, men kom ihåg att boka tid nästa gång.” Sade hon förmanande.
    ”Höh, fru Fortuna må ha varit nyckfull hittills, men jag vet Knuts tecken nu, nästa gång håvar jag in storkovan! Jag är snart tillbaka mitt lilla spetsöra.” Olem använde skymfordet tillgivet. Angethril log sitt varma inbjudande leende, medan hon fantiserade om att klösa stämbanden ur halsen på honom. Han skulle inte vara tillbaka än på ett tag och hon hade själv större fiskar att håva in. Han skulle aldrig haft råd med henne om han inte lyckats vinna på kortspel denna kväll. Han sa att han visste sin motståndares avslöjande tecken, men Angethril behövde knappt använda sin empati för att känna att han ljög. Olem vinkade och raglade iväg längs den tomma gatan, halkade lite på en våt gatsten och försvann sedan runt ett hörn.

    Nu hördes nästan bara regnet slå mot de läckande taken och gatan. Så här sent var det nästan aldrig någon ute. Angethril stod kvar i dörröppningen en stund, njöt av lugnet och den friska luften, stanken var nästan bortsköljd. Hon lade armarna om sin slanka kropp, den skira vita roben hon bar var inte gjord för att värma. Som alv i Iserion gällde det att vara företagsam och kreativ om en skulle kunna överleva och leva. Angethril skämdes inte. Hon levde gott nog och hon hjälpte de som inte kunde hjälpa sig själva. Hon drog ett djupt andetag och blundade.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    På gatorna i slummen rörde sig en lång figur iklädd en grön mantel med huva som dolde vitt hår, förutom några envisa lockar som tagit sig ut och blänkte lätt i nattens sken. Skumma figurer iklädda huvor och mantlar var så klart ingen ovanlig syn, men en figur klädd i traditionella kläder från alvskogarna var ovanliga här bland stadsalverna. Vissa alver stolta över sin härkomst flera generationer tillbaka bar kanske slitna kläder i liknande färger – eller så gott de gick att efterlikna i slummen – men det var ingenting jämfört med den äkta varan. Medan alven Felaërn skulle varit anonym på gatorna i Dal’elath eller i Nela’thaënas skogar i denna mundering sken han som en fackla här utan att han ens var medveten om det. Trots allt bar han, enligt hans mening, inga dyra eller speciella kläder. Trots allt var han bara en vanlig skogsalv, förutom faktumet att han blivit fängslad för sina brott mot alvernas drottning och hennes regim, om att dräpa några onda människor var ett brott värt att fängslas för.

    Att nu vara i en stad omgiven av Iserions människor äcklade honom, eller kanske var det stanken av staden. Men att se dessa alver som bodde här var inte mycket bättre. De flesta av dem såg så gott ut som människor, och luktade som dem med. Det var lätt att se var Nela’thaënas öde låg, ifall människorna fick sin vilja igenom. Kuvade och brutna, som dessa alver. Plötsligt avbröts hans funderingar av ett äckel som krockade in i honom med stripigt hår och slitet ansikte, ett dumt leende på det fula ansiktet.

    ‘Akta dig var du går… Echelleb…’ sa Felaërn med en vilddjursliknande grimas och dov röst, hans uttal av människornas språk uppenbarligen exotiskt till skillnad från stadsalverna som talade det flytande. Hans hand lades varnande på mannens bröstkorg, och knuffade honom stadigt bakåt, handen utsträckt i avsmak, hans uttal över alvernas skymford för människor giftigt. Den enkla knuffen fällde mannen tillbaka till Angerthils synfält. De klara gröna ögonen som vanligtvis var vackra blev farliga i mörkret, då det borrade sig in i mannen som han ställde sig över. En nästan okontrollerad ilska fyllde honom, kanske var det slummen med alver, människan som rörde sig där i alvernas territorium, eller bara hans egna öde de senaste månaderna. Inlåst i ett fängelse av hans egna för att ha slagits för deras sak. Hans näve knöts, som om han var redo att slåss. Men han gick bara förbi mannen till sist, och verkade bestämma sig för att slagsmål inte var värt det.

    Felaërn rynkade på näsan över människans stank. Över stadens stank, och rundade hörnet. Hans gröna blick som glimmade lätt i mörkret föll på kvinnan som stod längre fram, och han tog in hennes uppsyn och klädsel.
    ‘Är det du som kallas nattfjärilen?’ undrade han på alvernas sångliknande språk.

  • Rollspelare
    Member since: 04/05/2019

    Olem snubblade åter till när han stötte ihop med den långe alven. Han såg omtumlat upp och ryckte till när han mötte det vilda ansiktet. Men han fattade sig snabbt något, han tänkte inte låta en alv tilltala honom på det viset ostraffat. Han sänkte ögonbrynen hotfullt, men så kom han på att han varken hade vapen eller vapenbröder med sig, så han hytte med näven. “Det är tur för dig att jag är på gott humör och känner mig barmhärtig, spetsöra!” Ironin i att han just använt smädesordet som ett hjärtligt smeknamn till Angethril undgick honom. “Bäst för dig att du håller dig i skinnet! Nästa gång är jag inte lika from.” Han visste inte vad mer han kunde hota med, ensam som han var på alvernas område, med en alv framför sig som säkert var över ett huvud längre. Underlig såg han ut också, oberäkneliga var de, spetsöronen. Och han skulle aldrig erkänna det, men denne skrämde honom, han verkade inte ha någon självbevarelsedrift alls. Olem spottade på marken och rörde sig snabbt vidare utan att se sig om.

    Från sin dörr hade Angethril bevittnat skeendet med växande undran. Hon kunde ana en djup vrede, en specifikt alvisk vrede. Och innan hon ens hade sett alven kunde hon känna doften av skogen. Situationens märkvärdighet höll hennes nyfikenhet, när hon annars hade gått in och låst dörren när det vankades bråk. När Olem verkade slingra sig iväg och skogsalven rundade hörnet sökte hon hans blick och försökte läsa honom närmare. Hennes gåva var svag, men vreden osade om honom, under det låg en målmedvetenhet. Hon gav upp en suck när han närmade sig. Naturligtvis var det henne han sökte… En fullblodig skogsalv som vandrat in i Iserion? Hon behövde verkligen inte detta!

    Hon lade frågande huvudet på sned och gav honom en skeptisk blick, men skrattade till lite när han frågade efter ’nattfjärilen’. Hon svarade mjukt på deras språk. “För barn som inte vet vad det egentligen betyder kanske jag är nattfjärilen, ja.” Visste han vad det betydde? Det låg sannerligen en naivitet över honom, en naivitet som ingen alv som vuxit upp i Iserion kunde ha. Visste han ens vad en prostituerad var? Hennes blick mildrades. Hon kunde aldrig hålla sympatin långt borta när den pockade som den gjorde nu. Kanske var det en svaghet, men hon litade på att hennes gåva skulle varna henne om någon hade mörka intentioner. Den här alven hade uppenbarligen inte en aning om vad han givit sig in på när han lämnade skogen. Och sannerligen var han inte en kund.

    “Angethril är mitt namn.” Hon lade handen på bröstet i hälsning och gestikulerade sedan in i sitt varma hem. “Du borde inte vandra runt på dessa gator, málo!” Hon såg sig om på gatan för att försäkra sig om att ingen såg att den uppseendeväckande främmande alven sökt upp just henne. Med läget som det nu var, med ryktet om drottningens frånfälle och instabiliteten det innebar, behövde hon verkligen inte uppmärksamheten.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Medan många alver i Iserion säkerligen kuvat sig i rädsla över Olems ord verkade denna alv inte ens ge dem en tanke eller glans. Han hade trots allt bara vandrat vidare till kvinnan som han fått en beskrivning av tidigare, liksom platsen där han skulle finna henne. Som hon kanske anade fanns det i viss mån en självsäkerhet som skogens fria alver hade som många saknade här, men det kombinerad med en viss naivitet och oförståelse för kulturen där han befann sig gjorde honom oberäknelig. Hade hon precis kallat honom ett barn? Det fick honom att rynka ögonbrynen något, och få honom att känna sig förvånansvärt dåraktig.

    ‘Vas’falas Angerthil.’ hälsade han enligt alvernas traditioner och böjde huvudet med en hand över bröstkorgen, och höjde ett ögonbryn åt hennes varning.
    ‘Människorna skrämmer mig inte.’ påpekade han trotsigt, och var de flesta som mannen han passerat fanns det knappast mycket att frukta. Hur hade de någonsin kunnat kuva alverna på detta vis? Kvinnan framför honom verkade dock inte rädd som många han sett, det var något hennes blick och hållning som påminde honom om stoltheten hemma. Väldigt lättklädd med tanke på vädret, dock. Han pressade vidare utan att kommentera det.

    ‘Mitt namn är Felaërn, och jag blev tillsagd att komma till dig för information. Jag söker efter någon.’ förklarade han, de skarpa gröna ögonen fästa i hennes. Han hade också låtit förstå att ingen gjorde något gratis här i denna håla till stad.
    ‘Kan du hjälpa mig, Angerthil, och vad kostar det mig?’ även om han gärna inte visade det, fanns det en viss osäkerhet i hans röst. Var Nesta verkligen här, och var det någon idé för honom att söka upp henne efter vad som hade hänt? Kanske var det bättre för henne att glömma honom.

  • Rollspelare
    Member since: 04/05/2019

    Angethril höjde skeptiskt ett ögonbryn. “Stora ord i Iserion… Olem kanske inte lyckades skrämma dig ikväll, men människor i grupp borde skrämma en ensam alv här…” Hon såg lite forskande på honom innan hon vände sig och gick in.

    Husets yttre var bedrägligt nedgånget, men i den lilla lägenhet som var Angethrils var allt väldigt grant och stämningsfullt. Bortom det lilla entréutrymmet öppnade ett större rum upp sig inbjudande. Draperier i djupa färger växlades med skira förhängen i milda pasteller. I en vrå kompletterades ett lågt bord med sittkuddar på golvet som var täckt av mattor. Bakom ett av draperierna anades ännu en vrå med mera kuddar. Hon hade lyckats göra det gott för sig, skulle förmodligen kunna lämna slummen, men av någon anledning blev hon kvar.

    Angethril skred lugnt in medan han talade och förutsatte att han skulle komma in och stänga efter sig. Han verkade väldigt angelägen. Förmodligen var det staden som störde honom, han ville nog inte vara här längre än han behövde. När han började tala om att han sökte efter en person märkte hon genast hur hans känslor färgades av hans tankar. Hon fick en bestämd känsla av att det inte var vem som helst han sökte. Utan en min slog hon sig ned vid bordet bland kuddarna och plockade fram en lång, smal pipa. Hon tände en smal trästicka på ett av ljusen som brann på bordet och använde den för att tända pipan. Ljuset från lågorna framhävde hennes ovanligt påfallande alviska drag, de höga kindbenen och de kattlika ögonen. Hon skulle lätt kunna misstas för att vara av högalvsbörd med sitt nästan vita hår och förfinade drag.

    “Förlåt om jag verkar… Tankfull… Det är bara inte varje dag en son av Nela’thaënas kliver rakt in i Iserion på detta vis.” Hon bjöd honom att sitta ned med en gest med pipan. “Jag ska nog kunna hjälpa dig – bara jag får ett namn, eller en beskrivning åtminstone. Priset beror på vilka trådar jag behöver dra i.” Hon betraktade honom och smuttade lite på pipan. Väldoftande rök av fin alvisk tobak steg mot det låga taket. “Men för dig skulle det nog handla om information… Om vad som händer i Nela’thaënas.” Hennes ansiktsuttryck var orörligt. Han måste komma direkt från skogen och kunde inte vara helt ovetande om vad som försiggick där nu. Ytterst lite information nådde dock så långt in i Iserion att den nådde dess alvslum. Han kunde ovetande bära på information som hade potential att vara ovärderlig för rebellerna i Iserion. Hade hon riktig tur kunde hon använda informationen för att stärka banden till rebellerna i Nela’thaënas. Trots att deras agendor var skilda hade de ändå några skärningspunkter där de i grunden delade mål. Men det gällde att gå varligt fram – även om hon inte fick någon känsla av att han hade dolda mål gick det aldrig helt att veta – och han var särskilt svår att få en känsla för.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Felaërn gjorde en lätt grimas över hennes kommentar gällande människor i grupp.
    ‘När tiden är kommen så är det människorna som kommer frukta oss.’ sa han beslutsamt.
    ‘När Akh’Nairfinde har befriat skogen, kommer vi straffa de som skadat vårt folk och Erethils skog.’ lovade han, övertygelse i hans ord och i hans klara gröna ögon. Han följde efter henne och blev snäppet förvånad över vad han såg där inne. Trots allt hade han förväntat sig en interiör som matchade slummens fula yttre. Hans klara gröna ögon såg sig omkring där inne, tog in alla främmande intryck, hans sinnen på helspänn ifall detta av någon anledning skulle vara en fälla.

    Hans ögon smalnade lite då hon började prata, och han la armarna i kors. En stund verkade han inte villig att sätta sig ned, innan han nästan motvilligt gjorde det, näsan lätt rynkad över hennes rökande. Människopåfund.
    ‘Alltid ett pris.’ det var inte mindre än förväntat här i Iserion. Alla här verkade behöva något. Annat hade det varit då han som barn växte upp i Nela’thaënas, då hade det funnits ett mer kollektivt tänkande.

    Men han nickade sedan, lite medgivande, vad hade han för lojalitet att ge Nela’thaënas dessa dagar?
    ‘Jag vet inte mycket om henne.’ erkände han, och nu då han la ut det på detta vis så kändes det barnsligt. Dumt. Vad gjorde han egentligen där?
    ‘Hon är en människa, ung. Kanske i tjugo års åldern.’ det var svårt att bedöma människoår för honom, för honom lät tjugo som ett barn, då en alv inte blev vuxen förrän i sjuttioårsåldern.
    ‘Mörkt hår. Oskyldigt mjukt ansikte. Bruna ögon, som ett rådjur.’ Felaërn suckade lätt.
    ‘Hennes namn är Nesta, hon… en tid arbetade hon i Saskia Belsantes tjänst. Kanske inte direkt, men hon reste tillsammans med furstinnan till Mahadwen. Deras karavan blev attackerad av Akh’Nairfinde.’ hans ord bevisade att han visste mer än de flesta om det fiaskot.
    ‘Jag räddade henne från döden, och prinsessan Selyana berövade hennes minne och skickade henne tillbaka till Iserion. När det var vet jag inte, jag har tappat… många månader. Det är allt jag vet. Kan du hjälpa mig?’

  • Rollspelare
    Member since: 04/05/2019

    Angethril gjorde inte en min över hans första ord om Akh’Nairfinde och att straffa människorna. Men inom henne började det röra sig, tankarna började spinna. Detta kunde vara bättre än hon hoppats på, men det bekymrade henne att han talade så öppet om moståndsrörelsen. Kanske arbetade han med människorna – konstigare saker hade hänt.

    Hon lyssnade till synes oberört på honom där hon satt. Och plötsligt klarnade allt för Angethril. Hon stannade upp i sina rörelser och höll pipan stilla i handen. Hennes ansikte sprack upp i ett leende. “Naturligtvis! Flickan som försvann i skogen och plötsligt kom tillbaka med en mystisk minnesförlust!” Hennes röst var plötsligt inte lika återhållsam och mild, snarare utmanande. Hon brydde sig inte längre om att hålla vad hon visste nära västen tills hon fått betalt, något med den här historien fängslade henne och här kom en länk i kedjan. Allt var så tydligt nu! “Ni gjorde verkligen ett nummer på den flickan!” Sade hon syrligt, men hon log.

    Han talade om Akh’Nairfinde, men hade affärer med prinsessan? Hon förstod inte riktigt undertexten i berättelsen. Hon sträckte ut sina arkana känselspröt och försökte känna av hans sinnesstämning. Nej… Hon verkade vara fel ute där… Det var uppenbart att han hade en närmare länk till Nesta än att han räddat henne och låtit högalverna gotta sig på hennes minnen.

    Hon lutade sig fram mot honom. “Vad hände? Var det någon som ångrade sig? Är det någon som behöver låsa upp hennes minnen igen?” Direkt när hon sagt det kändes det som att hon trampat på en öm tå. Hon tystnade, valde orden… “Förlåt… Jag vet bara inte om jag håller med om metoderna som används där ute…”

    Hon lutade sig tillbaka igen bland kuddarna och drog ett djupt andetag från pipan. När hon andades ut röken formade den en vindlande helix och hon lutade huvudet bakåt medan hon följde röken med blicken upp mot taket. Hennes blick stannade där medan hon fortsatte. “Jag vet var hon bor och brukar hålla till. Jag kan visa dig dit, men sedan får du klara dig själv. Hon har en egenhet att röra till det, hon har dragit till sig uppmärksamhet här i slummen och jag behöver inte den sortens uppmärksamhet.”

    Hon suckade sedan och såg med något mildare ögon på honom. “Felaërn, jag får en känsla av att du kände henne bättre än du är beredd att säga. Men betänk att hon kanske inte längre är den Nesta du kände… Hon kom tillbaka för två år sedan och hon är… Inte klok!” Angethril log och skrattade till lätt vid taken på henne. “Några av barnen här i Lietarwa började kalla henne Naiua – “ekens kusin”, det är vad hon kallas ibland här, som något sorts människo-husdjur…” Hon fnös till. “Hon har smugit runt och skickat små ‘leveranser’ i slummen till de mest behövande. Hon verkar tro att hon är utsänd av Erethil för att rädda ett helt folk – med sockor och morötter! Antingen är hon den modigaste dumdristigaste människa jag känner, eller så har dina högalvsvänner verkligen haft sönder något där i det lilla sköra människosinnet.” Angethrils ansikte blev åter något mer nedstämt, hon fann det svårare och svårare att maskera sina känslor av någon anledning. Hon tänkte på det värkande tomrummet hon ständigt kände hos Nesta. Hon tänkte högt: “Sådan magi borde vara förbjuden…”

    Så verkade det som att Angethril bestämde sig för något och hon satte sig tillrätta lite, lutade armarna mot bordet. “Berätta för mig om Akh’Nairfindes status och hjälp mig att få kontakt med dem, så visar jag dig till Nesta.” Hon hade bestämt sig för att lita på känslan hon fick av honom. Han var inte bara en naiv skogsalv, han var definitivt inte en spion, han var en målmedveten rebell med ett brinnande hjärta. Och vad han än ville med Nesta så ville han henne inget illa, så mycket kände hon. Kanske var inte detta tiden att vara överdrivet försiktig? Hade hon en chans att knyta an till skogens motstånd så måste hon ta den. Hon kunde inte vänta på Ha’rail. “Fairë Falqua är med dig.” Sade hon lite kryptiskt och hoppades att han hade så pass nära kontakt med skogens rebeller att han skulle känna till Iserions motsvarighet.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Felaërn visste inte riktigt vad han hade förväntat sig, men blev förvånad över att kvinnan direkt verkade veta vem han pratade om.
    ‘Du känner henne?’ frågade han, det lät nästan för bra för att vara sant. Trots allt var Iserion en rätt stor stad enligt vad han förstått, inte för att han hade besökt anda människostäder än denna. Men om alla var som denna hade han ingen större lust att söka sig till andra människostäder heller. Stanken i sig var outhärdlig, och att vara omringad av dessa stenmurar och höga hus, med all rök och sot som spydde ur dem? Och bara allt slagg som rann längs med gatorna fick honom att rysa.

    De gröna ögonen betraktade alvkvinnan som trots sitt fagra utseende utstrålade en märklig auktoritet som var svår att ignorera. Faktumet att hon reagerade så på hans ord visade att hon troligen var mer än hon såg ut att vara.
    ‘Inkludera mig inte i det, jag hade inget med saken att göra.’ sa han bistert med en grimas.
    ‘Det var den förbannade prinsessan Selyana och hennes lakej, en fördömd minnesläsare  vid namn Aralian…’ han ryste till något bara vid tanken av den obehagliga alven och hans stirriga ögon.

    Felaërn gjorde en ilsken grimas och ställde sig upp hetsigt då han kände hennes sinne sträcka sig ut.
    ‘Gräv inte i mina tankar utan tillåtelse!’ sa han barskt, de gröna intensiva ögonen fästa i hennes, och frammanade en bild av spegelsjön i huvudet för att blockera ut så mycket han kunde. Det hade hållit honom säker en stund mot Aralian, men hans krafter var för svaga för att stå emot en magiker. Han drog ett djupt andetag, tvingade sig själv att slappna av då detta var hans enda ledtråd, och sjönk ned igen i sin stol och försökte samla sina tankar.

    ‘Om du måste veta… Så räddade jag henne från en säker död. Men en människa som inte rört sig i skogarna förr är inte lätt att fly med. Prinsessan Selyana och hennes krigare fann oss och tog oss till Dal’elath för att förhöras gällande Akh’Nairfinde. De beslöt att det var säkrare att rensa Nestas minnen… Rädda för att hon var en spion eller kunde utnyttjas för att försvaga Nela’thaënas.’ sa han och fnös. Som om inte Nela’thaënas redan var svagt nog under Nearenas och högalvernas ledning.

    De gröna ögonen betraktade henne medan hon fortsatte tala, men han kände en blandning av hopp och rädsla i bröstet då han fick reda på att han troligen skulle ha möjlighet att stå ansikte mot ansikte med Nesta igen. Men sedan vad? Hon mindes inte honom, så vad skulle han säga?

    ‘Du har säkert rätt, men detta är något jag måste göra.’ sa han bestämt, men stannade upp något vid orden. Två år? Hade det gått två år? Inte undra på att hans tankar var förvirrade och hans kropp trött efter fångenskapen.
    ‘Hon har ett gott hjärta, och vill hjälpa. Jag märkte direkt att hon var väldigt mottaglig för Erethil och vår livsstil. Annars hade jag inte räddat henne.’ sa han, och log lite snett över vad han hörde om Nestas bedrifter, innan han blev allvarsam igen.
    ‘Men ja, , du förstår säkert varför jag är arg över vad de arroganta högalverna som kalla sig Nela’thaënas ledare gör. De är rädda ynkryggar, som inte tvekar på att förstöra liv.’

    Sedan kom hennes krav, men knappast kunde han neka heller. Han behövde ju inte berätta allt, bara tillräckligt för att få det han ville. Hennes slutgiltiga ord bekräftade att han kommit rätt, så mycket hade hans befriare förklarat åt honom.
    ‘Jag är ingen ledare, men jag har tjänat direkt under Aenya Nairfindë och kan fungera som en bro er emellan. Eldhår söker konstant efter allierade i kampen. Jag kan skapa kontakt er emellan, detta svär jag.’ Skulle han berätta om sin befriare? Det fick vänta lite till.

    Han drog lätt efter andan och berättade vad han visste, om hur Aenya Nairfindë arbetat som befälhavare vid gränsen, blivit tillfångatagen av legoknektsförbandet Blodkorparna, utsända av den dåvarande fursten Vendrik Belsante för att uppvigla alverna till konflikt och starta ett krig. Det hade inte lyckats under drottning Nearenas passiva och defensiva politik. Istället hade Aenya Nairfinde och hennes kapten Camthalion torterats och nästan dödats i Iserion.
    ‘Detta känner ni säkert till?’ frågade han. ‘Men hon dog inte, hon lyckades fly med hjälp av de som motsatte sig fursten, och tog upp kampen i Nela’thaënas för att finna rättvisa för de som dött utan vedergällning. Med drottning Nearena död blir stödet för Akh’Nairfinde starkare och starkare, och högalvernas svaghet tydligare för var dag som kommer. Akh’Nairfinde söker frihet från de priviligierades förtryck, och ni från människornas. Tillsammans är jag säker på att vi båda kan få det vi vill ha.’ sa han med eld i blicken.

     

  • Rollspelare
    Member since: 04/05/2019

    Angethril höjde händerna i en avvärjande gest. “Apsenë! Gammal ovana… Jag brukar mest använda min lilla färdighet på mina mänskliga kunder.” Hon såg ärligt ångerfull ut. “Det var inte meningen att kränka din integritet. Särskilt inte efter den historien… Men du behöver inte vara orolig, jag kan inte läsa tankar, bara känna… Känslostämningar, sådant vi sänder ut utan att medvetet tänka på det. Men det gör det inte mer rätt. Igen – jag ber om ursäkt!” Hon suckade och lyfte pipan lite. “Jag antar att jag ådragit mig fler mänskliga ovanor än rökandet. Men det verkar som att högalverna i våra skogar sjunkit lika lågt.” Trots att hon satt här och förmodligen inte var bättre själv, gnagde en stor sorg i henne vid tanken. För länge länge sedan var skogen också hennes hem, hon mindes knapp längre varför hon valde att komma till sin avlägsna släkt i Iserion istället för att finna ett nytt hem i Nela’thaënas.

    Hon lyssnade vidare på Felaërns berättelse. Hon gjorde nu ingen hemlighet av sitt intresse – pipan slocknade utan att hon dragit några fler bloss och hennes blick var fullt fokuserad på honom. Hon nickade i medhåll när han talade om de rädda ynkryggarna till högalver. Hade de någonsin varit något annat? Något i glöden i hans ögon väckte åter rebellen i henne. Hon hade försökt hålla sig i periferin i Fairë Falquas aktiviteter, mest av bekvämlighet, trötthet, hopplöshet kanske till och med. Men nu verkade flera trådar sammanstråla kring henne och hon fann det svårare och svårare att inte dras med i väven som vävdes. Framför allt kände hon sin egen gamla glöd börja pyra.

    När han började tala om Aenya Nairfindë och att han tjänat direkt under henne kunde hon inte dölja sin entusiasm. Hennes ögon spärrades upp och hon lade till slut ifrån sig pipan. Hon visste inte varför hon var förvånad dock – självklart hade denna passionerade skogsalv anknutit sig till henne! Hon kände inte Aenya, hade aldrig träffat henne, men hon hade hört historierna – nära på legender snart. “Så hon lever alltså!“ Slank det hänfört ut henne. Hon kunde knappt tro turen hon hade haft denna kväll. Hon lutade sig fram över bordet igen. Den saktmodiga och beräknande tonen var borta, istället fanns där en affekt som bara speglades i den han själv uppvisat. “Jag är heller ingen ledare, men i frånvaron av vår Ha’rail vill jag arbeta för att föra våra grupper samman! Av säkerhetsskäl är vi utspridda, isolerade, men jag är nog den som har störst överblick, näst efter Ha’rail själv. Våra nummer kanske inte är så imponerande i jämförelse med skogens allierade, men vi är en ansenlig grupp. Om jag bara kan få kontakt med Akh’Nairfinde, stärka banden, kan jag nog få ut eventuella direktiv om det blir aktuellt.” Hon tystnade något och såg bekymrad ut… “Jag önskar bara vi kunde få ord om Ha’rail… Jag är verkligen ingen ledare…” Sade hon nästan ursäktande.

    Tystnaden föll och hon funderade en stund, hon tänkte sedan högt. “Natten är egentligen både den bästa och den sämsta tiden för ett besök utanför Lietarwas gränser, men kanske är det bäst att klara av hela den här historien med vår vän Naiua så snart som möjligt.” Hon log lite snett. Jo, hon ville gärna bli klar med den lilla detaljen så att de kunde fokusera på arbetet med att ena motståndsrörelserna. “Hon pratade om att hennes man skulle vara borta i några dagar. Hon har nog inget emot att jag kikar förbi med en vän.” Hon log lite retsamt frågande. Var han redo för detta? Det verkade lite som att han hade ett mål, utan att veta vad som skulle hända när han väl nått det. Nå, kanske kunde det ge honom ett avslut, så att han kunde fokusera på rörelsen.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Felaërn drog ett djupt andetag för att lugna sig, och visa att det inte var någon fara.
    ‘Jag har… en del ilska i mig. Det… är inte sådan jag brukar vara.’ erkände han, med en grimas över hur lätt han blev arg nuförtiden. Men efter hans fängelsetid, efter hur han blivit behandlad av sina egna, var det svårt att se mycket positivt i världen. Mörka tankar som rört sig om och om igen i hans huvud och tankar i onda cirklar och förgiftat honom från insidan. Han kunde inte annat än att nicka åt hennes kommentar gällande högalverna.
    ‘Vårt folks stolthet är borta.’ sa han. ‘Eller kommer vara det, under deras ledning. Våra långa år, som ska vara vår styrka, har blivit vår svaghet. De är för rädda för att ta risker, som kan gynna oss alla. Hellre ett passivt och långsamt döende samhälle, än ett som frodas.’

    Då nattfjärilen blev mer entusiastisk och började tala om Aenya nickade han lätt, försjunken i sina tankar.
    ‘Eldhår lever.’ sa han. ‘Och trots att de försökte bryta ned henne i Iserion brinner hennes låga starkare än förr.’ lovade han henne.
    ‘Om någon kan leda oss till en ny era, är det hon.’ sa han beslutsamt, trots allt hade han fallit för hennes passionerade tal.
    ‘Gällande att föra grupperna samman kan jag inte säga mycket, jag fattar inte beslut… Men jag kan gå i godo för er, kanske få Aenya att lyssna på er sak, kanske hjälpa er.’ sa han, ärligt. Han hade ju inte träffat henne efter sin fångenskap då hans befriare tagit honom direkt till Iserion. Han lyssnade på bekymren hon hade, och funderade lite.
    ‘Jag kanske vet någon här, en kämpe som befriade mig från fångenskap, en alv som brinner för att sänka människorna, men jag kan inte lova något.’ Han sa inget mer om det, han var tvungen att tala med henne först.

    Då det blev tal om att röra sig reste han sig, rastlös, lite oförberedd. Han hade på något vis förväntat sig att det skulle vara svårare och mer tidskrävande.
    ‘Hennes… man?’ frågade han och rynkade på ögonbrynen lätt. Han hade inte riktigt full förståelse för människornas seder, men det rang någon varningsklocka i hans huvud vid omnämnandet av denne man.
    ‘Vid Erethil, låt oss få det överstökat bara.’ beslöt han till sist.

  • Rollspelare
    Member since: 04/05/2019

    Angethril nickade eftertänksamt. “Minsta lilla hjälper! Om vi kan hålla kontakterna oförutsägbara så är det det bästa. Det låter som att denna din befriare är en självständig spelare? Det kanske det är till vår fördel. Vi måste låta våra motståndare fortsätta tro att vi är få och oorganiserade.” Hon tystnade och nickade lite eftertänksamt för sig själv. Hon hade länge försökt hålla sig ifrån mer centrala roller i deras sak, hennes roll var bara information. Men nu när Ha’rail inte hörts av på så länge och fler och fler verkade vilja ansluta sig till deras sak, föll hon mer naturligt in i en ledande roll än hon trott – eller velat. Deras glöd smittade av sig på henne.

    Såklart han inte visste om äktenskapet… “Ja, hon verkar ha gift sig ganska snart efter att hon kom tillbaka. Men vad jag kan förstå är det inte mer än någon sorts affärsmässigt utbyte… Jag kommer aldrig att helt förstå människors sätt att knyta familjeband, men Nestas äktenskap är inte byggt på kärlek – det är uppenbart även för dem som inte kan känna känslostämningar, på blåmärkena om inte annat…” Hon tystnade vid insikten att hon talade så naturligt om Nestas missförhållanden, men de var trots allt långt ifrån unika här. Och Nesta själv hade en stark aura av att stå över allt det, hon lät sig inte sänkas – det var kanske därför Angethril nästan tyckte om henne. Det gjorde det dock inte mer rätt.

    Angethril lade huvudet lite medlidsamt på sned och suckade. Hon kände inte Nesta väl, men om dessa två hade knutit mer än ytliga band där i skogen så kunde hon förstå varför. På ett sätt var han lik henne, samma intensitet. “Be inte om ursäkt för din ilska, du har all rätt – det har vi alla! Vi behöver använda den.” Sade hon beslutsamt medan hon reste sig och rörde sig mot dörren.

    På krokar på väggen hängde mörka kåpor och mantlar. Hon tog en till sig själv och räckte sedan en till Felaërn. “Din dräkt är för uppseendeväckande här. Alver får inte röra sig fritt.” Sade hon pragmatiskt men med viss beska. “Följ mina steg…”

    Medan de gick kretsade tankarna kring Nesta… Kanske var det inte bra att återförena de två? Vad hade Felaërn för avsikt? Skulle han bara komma in i Nestas liv och kasta sina minnen av vad som hänt i skogen över henne? Kanske var det bra? Kanske kunde hon få någon sorts ro i själen?

    De nådde Tvätteribrinken straxt utanför Lietarwa. Det var en lång gränd och längst in kunde det gamla tvätteriet anas. Gränden utgick från ett torg där en krum liten gammal ek växte vid sidan av en brunn. Här hade Angethril stannat vid ett husknut. Hon gjorde det tydligt att de borde hålla sig dolda här. “Vårt folk ska egentligen helst inte vara här utan uttrycklig tillåtelse, men här brukar hon hålla till i alla fall. Vad jag förstår bor hon där borta.” Hon pekade en liten bit in i gränden, bort mot en dörr på ett smalt tvåvåningshus med en takterrass där någon sorts växtlighet kunde anas i mörkret.

    Även om detta uppenbart var ett av Iserions fattigaste kvarter, var det en helt annan atmosfär här än i alvslummen. Det var fortfarande tänt i flera av fönstren i gränden och ljud från människor som levde sina liv sipprade ut i natten. Men inte alla ljud verkade helt hemtrevliga. En hög mansröst hördes, stök, bråk… Ljudet verkade komma från dörren Angethril pekat ut. Och plötsligt blev det tyst.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Felaërn gav hennes fråga en nickning, visst hade hon som kallade sig Almithara – om det nu var hennes namn – varit självständig. Säkerligen manipulerade hon honom och han kunde ju inte med äskerhet veta vad hennes motiv var.
    ‘En värdig krigare med många förmågor, hon frigjorde mig från Nela’thaënas fängelse ensam trots allt, men verkar agera på eget bevåg.’  förklarade han, så mycket kunde han ju avslöja, men han hade inte riktigt tålamod för mer diskussion där utan var för investerad i sitt egna syfte där och informationen han precis fått.

    Återigen rynkade han på ögonbrynen och näsan något, kanske som om han inte kunde ta in informationen eller förstå den – eller kanske en viss oförståelse för människornas traditioner gällande äktenskap. Ju mer han hörde om människorna verkade det som om han tyckte mindre om dem och deras sätt att leva, vilket så klart stod i direkt kontrovers till hans syfte där. Hans nävar verkade däremot knytas då han hörde hennes implikationer.

    ‘Vem är mannen?’ frågade han lite sammanbitet, kanske en viss mörk glimt i hans ögon, som om han sökte efter någon att ta ut sin ilska på. Men istället för att gå vidare direkt började hon prata om hans kläder.
    ‘Vad?’ frågade han, men något motvilligt följde han hennes instruktioner och tog på sig något för att täcka sina egna kläder och sitt utseende. Att inte få röra sig fritt var ännu en sak som gjorde honom både arg och besvärad.
    ‘Hur kan ni leva så här?’ väste han då han rörde sig på gatorna bakom henne, utan att riktigt förvänta sig något svar medan de tog sig utanför Lietarwa, och han följde hennes gester och ledarskap – åtminstone för tillfället.

    Felaërns gröna ögon följde hennes gest, med en viss intensitet. Så det var här Nesta bodde? De hade inte talat så mycket om hennes hem. Lite löst hade hon talat om sin familj, om hennes stad, men hon verkade ha visat mer intresse för skogen än att tala om Iserion. Han hade precis tänkt säga något innan han stelnade till vid ljudet av bråket och den höjda rösten. Felaërn kände en kyla inuti, och reste sig med en alvisk svordom på läpparna medan han rörde sig mot dörren utan att längre tänka på vad Angerthil sagt. Utan att tänka på varken strategi eller vett rusade han och la all sin kraft bakom en spark för att öppna dörren. Där han förväntat sig en låst dörr och motstånd verkade dörren vara olåst och han snubblade in i obalans på grund av den oväntade lättheten att få upp dörren, och slog till en stol och andra föremål då han tumlade in i en hög.
    ‘Nesta?!’ utbrast han, och såg sig vilt omkring.

  • Rollspelare
    Member since: 04/05/2019

    Angethril svor till tyst och bannade sig själv för att hon inte lyckats förutse skogsalvens reaktion på tumultet. Han dolde sina känslor bra, men inte så bra. Kanske var hon bara van att alver inte gjorde sådant väsen av sig i staden. Hon var på väg att ropa efter honom, men hejdade sig. Hon kunde inte riskera att bli påkommen här, men ville han riskera liv och lem för en människa så vem var hon att hindra honom? Han var dock viktig för saken, den enda länken hon hade till den andra sidan motståndet… Hon kunde inte låta honom bli gripen nu. Med en suck valde Angethril att stanna kvar i skuggorna och i alla fall hålla utkik.

    Rummet innanför dörren var bara upplyst av en döende eld i en öppen spis vid den högra väggen. Detta verkade vara huvudrummet i hemmet. Till vänster stod ett litet bord med ett par pallar, vid den bortre väggen fanns en arbetsbänk och skåp – och mitt i rummet uppenbarades en blodig scen.

    På golvet låg en stor kraftig man i en pöl av blod. Över honom stod en liten kvinna med långt vågigt hasselnötsbrunt hår som skuggade hennes bleka ansikte. Hennes högra hand höll en stor kniv, rött blod dröp över bladet och ner över handen. Nesta såg förvirrat upp på den som tumlade in genom dörren. Hennes mjuka ansikte var förvridet – över vad som föregått det som just hänt, över vad hon just gjort och konsekvenserna av det. Hennes bröst hävde sig i tunga andetag och blod rann ymnigt från en spricka i hennes underläpp. Hon ryckte plötsligt till, som att hon först nu reagerade på ljudet han orsakat. Vad gjorde en främmande alv här? Nu? Tänkte hon frånvarande…

    Det tog inte många sekunder innan hon fick någon sorts fattning. “Nej! Nej! Du måste gå!” Nesta, som hittills varit frusen i en och samma ställning allt sedan dörren flugit upp, började hetsigt se sig omkring i det stökiga rummet. Utan att säga något mer till alven började hon rota runt på bänken. Hon hittade en trasa som hon började torka av händerna och kniven på. Hon gick snabbt oroligt runt i rummet som om hon inte visste vad hon skulle göra härnäst, vad hon skulle göra med kniven, vad hon skulle göra med sig själv.

    Hon hade tänkt många gånger att hon måste försvara sig, att han skulle döda henne en dag annars, men aldrig hade hon föreställt sig detta. Hur blev det så här? Allt hade gått så fort. Var han död? Hon såg bort mot dörren, alven var kvar… Hade han just kallat henne vid namn?

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Skogsalven hade ingen tanke på Angethril och hennes fasa över hans agerande. Han hade släppt alla sådana tankar och vad det kunde leda till då han hört att Nesta var i fara. Han hade föreställt sig Nesta blodig och misshandlad av en elak och arg människa, det var så han föreställt sig mannen som bundit Nesta till sig efter Angethrils beskrivning. Vad han hade tänkt göra visste han inte, men han hade varit redo att utföra våldsdåd för att rädda Nesta från den ondskefulle maken om det krävts.

    Vad han nu såg hade han tvärtom svårt att förstå, svårt att ta in. Nesta, blodig… Men det var inte hennes blod. Snarare än att det var hon liggandes i en blodig pöl som han befarat var det hon som var den med kniven i hand. Säkerligen bara självförsvar, vad annat skulle det vara? Men vad kunde driva oskyldiga och milda Nesta till det?

    Att se henne förde så klart med sig ett virrvarr av tankar och känslor han inte visste hur han skulle hantera. Trots allt hade hon varit i hans tankar varje dag sedan de skiljts åt, men det var tydligt i hennes blick och ord att hon inte kände igen honom. Det sårade honom, trots att det var irrationellt – det var inte hennes fel. Nej det var den fördömda prinsessans och hennes lakej som gjort detta, bara tanken gjorde honom rysligt arg. Men nej han fick inte tänka på det, han var tvungen att samla sig. Hur han än hade föreställt sig att detta möte skulle gå hade det inte varit så här, i ett rum med en dödad man. Hennes man, som hon dödat.

    ‘Jag är en vän!’ utbrast han, lite lamt och tänkte febrilt.
    ‘Jag hörde att du hjälpt alverna, och Angethril ledde mig hit så jag kunde prata med dig om det… Då jag anlände hörde jag bråk…’ han behövde knappast förklara mer, hon såg ju att han stormat in i buller och bång. Hans blick gick från henne, till den döde mannen i den blodiga högen, och han svalde lätt. Vad betydde en död man? Ingenting, och hans ögon blev mer fokuserade och beslutsamma.
    ‘Han förtjänade vad han fick, Nesta… Alla vet hur han behandlade dig.’ Han antog det åtminstone, då Angethril berättat det kort för honom.
    ‘Jag kan hjälpa dig, om du låter mig.’ det fanns en mildhet där i hans ton, och de gröna ögonen såg nästan lite bedjande på henne – som om han hoppades att hon skulle se bortom allt hon glömt. Varje muskel i hans kropp ville närma sig henne, men han kunde inte.

  • Rollspelare
    Member since: 04/05/2019

    Nesta såg förbryllat på alven, försökte ta in vad han sa, vem han var, vad han gjorde här. Kände han Angethril? Han såg inte helt ut som alverna i Lietarwa. Men så skakade hon bort tankarna, det var oviktigt. Hon klev fram mot honom, fortfarande med kniven och trasan i handen. Hennes röst var låg men gällt upprörd. “Nej, nej, du förstår inte! De kommer att tro att det var du om de finner sig här! De kommer att få det till att det var du!” Det var det enda hon kunde tänka på plötsligt. Alver fick inte vara ute så här dags utanför Lietarwa. Skulle någon finna en alv i samma rum som en död man skulle det vara uppenbart vem den skyldige var – oavsett vem som höll i kniven. Hon kunde inte låta det hända, hon kunde inte låta en oskyldig råka ut för det. Om någon behövde hjälp nu så var det han – såvida han inte snabbt avlägsnade sig. Eller om hon… Hon måste…

    Nesta började åter vanka av och an i rummet, hon tog sig för pannan och blodrester fläckade hennes mjuka hud. “Jag måste… Jag måste överlämna mig! Ta mitt straff! Vid Athal! Vad har jag gjort!?” Hennes röst brast när det tillslut började gå upp för henne att hon tagit en människas liv. “Han… Han slog mig och… Och han skulle slå mig igen… Och så var kniven där på bänken… Och jag tog den… Och…” Hennes stammanden började byggas upp till någon sorts panik. Men så föll hennes blick på kroppen på golvet. Hon stannade upp.

    Det var över nu. Tyran hade aldrig kunnat skrämma henne, men det betydde inte att hon funnit sig i hans försök att göra så. En fruktansvärd lättnad kom över henne när hon nu såg den orörliga figuren på golvet. Han kunde inte göra illa henne mer nu. Hon var fri. “Han förtjänade det.” Ekade hon tyst alvens ord. Hennes röst var knappt en viskning, som om hon var rädd för att det hon sa skulle vara en lögn, en villfarelse för att rättfärdiga det hon gjort.

    Hon såg desperat upp på alven. Och hon visste inte om hon någonsin mött en sådan mildhet som hon nu mötte från honom. Inte ens från sina systrar. Och denna mildhet erbjöd han en främmande människa, en usel mördare…? Kunde hon gråta så skulle hon ha gjort det. Hon ville förtvivlat gärna lita på att han verkligen kunde göra något för henne. Hon var fri från Tyrann, men det som väntade henne nu var döden, eller något värre… Men vad kunde en alv göra i Iserion utan att samtidigt försätta sig själv i fara?

    Ändå hade hon själv ingen aning om vad hon skulle ta sig till nu. Det var inte som att hon planerat detta. Hon stod stilla handlingsförlamad, tankeförlamad, fortfarande med blicken desperat fäst i hans. “Jag… Jag vet inte vad jag ska göra…” Sade hon tillslut lågt ursäktande, men också som någon slags bekräftelse på att hon var villig att motta hans hjälp.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Felaërn blev nästan lite ställd över hennes halvhysteriska utfall, men kanske inte så konstigt med tanke på att den – som han uppfattade det – oskyldiga Nesta precis hade drivits till att mörda en man. Han kunde sympatisera med henne, men inte med mannen, trots allt skulle det nog krävas mycket misshandel och nedvärderande för att driva Nesta till detta. Hans tankar bekräftades då hon tänkte på hans säkerhet först. honom – för henne en främling – snarare in sig själv och sitt öde.

    Alven lät henne ha sitt utlopp innan hon verkade lugna sig något, verkade acceptera hans närvaro och kanske låta honom hjälpa. Han drog lätt efter anden och gick närmare henne.
    ‘Jag är… ledsen för vad du behövt genomgå, och vad du tvingats till.’ sa han, och mötte hennes ögon med sina intensiva gröna ögon.
    ‘Vi löser detta, jag lovar.’ sa han lugnt, så klart kunde han inte lova något, men just nu kändes det som om det var vad hon behövde.
    ‘Vänta här en stund.’ uppmanade han henne och stack ut ett huvud genom dörröppningen – vid dörren han precis slagit halvt sönder så den hängde snett – och gjorde en gest åt Angethril.
    ‘Kom hit!’ väste han med en viss press i tonen, hon skulle nog förstå varför då hon kom.

     

  • Rollspelare
    Member since: 04/05/2019

    Nesta stod fortfarande handlingsförlamad, rörde inte en muskel när han kom närmare. Hon andades bara tungt. Hennes mörka ögon var fästa i hans som om de var hennes enda koppling till verkligheten. Mörkret hotade att svälja henne hel. Han talade så familjärt med henne, som om de kände varandra. Kanske var det det som gjorde att hon litade på honom och lät honom ta kontrollen över situationen, eller så var det bara den ständiga avsaknaden av rädsla hon känt sedan hon återvände från skogen. För allt hon visste skulle han kalla på stadsvakten för att själv försöka vinna något på att ha anmält en mördare. Hon trodde inte det. Men vad spelade det för roll? Hon nickade stelt när han bad henne vänta.

    I skuggorna utanför hade Angethril haft blicken på den uppsparkade dörren medan hon samtidigt bevakade området. Tystnaden bortom dörren oroade henne lika mycket som tumultet innan. Han var en vuxen alv, tänkte hon stramt, han kunde förmodligen ta hand om både sig själv och Nesta. Även om han var farligt okunnig om alvernas liv i Iserion. Det dröjde verkligen… Och hon kunde inte känna av några känslotillstånd från dem på detta avstånd.

    Så plötsligt fick hon i mörkret syn på Felaërns huvud. Skrål hördes på andra sidan torget, lite för nära. Angethril bet ut en tyst svordom. Hon såg sig om, sedan gled hon snabbt över gatan mot Nestas hem. Hon observerade att dörren som hängde på snedden förmodligen inte skulle gå att stänga igen. Sedan kikade hon in genom dörröppningen.

    Först såg hon bara Felaërns kroppshydda och Nestas förstörda ansikte. Känslokaoset i rummet slog emot henne som en storm. Så såg hon mannen på golvet och hon förstod vad som hänt, vad det
    innebar för alla i rummet. Hennes röst var låg och sansad, men skarp som en kniv. “Vi kan inte stanna här. Ni måste följa mig nu – eller ta konsekvenserna.” Hon hoppades att de alla förstod vad det innebar och skulle komma utan krångel.

    Nestas blick for till dörren när Angethrils ansikte uppenbarades. En viss lättnad över att den främmande alven talat sanning genomfor henne som kortast. Sedan såg hon ned på kniven i sin hand, insåg att den aldrig skulle bli ren och kastade den med kraft på kroppen på golvet. Kniven studsade bara av mannens breda ryggtavla. Det gjorde av någon anledning Nesta arg, hennes mörka ögonbryn drogs ihop och hon knöt sina nävar längs sidorna, sedan spottade hon på kroppen. Hon andades häftigt och trängde sig sedan förbi den främmande mannen för att följa Angethril.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Felaërn hade en känsla av obehag och tyngt i sig, inte för sin egen skull eller för den döde mannens skull. Verkligen inte för hans skull, men för hur detta skulle påverka Nesta. Han kunde se att hon tampades med många känslor, men det var inte så konstigt med tanke på att hon blivit driven till att utföra mord. Självförsvar, ja, men mord var alltid mord. Han blickade över axeln mot Nesta medan Angethril närmade sig, och medan han fått uppfattningen om att alvinnan var en kvinna med vision hade han inte förväntat att hon hade alla svar så som hon verkade ha.

    Han kunde antingen streta emot eller ta emot alvens hjälp, det senare verkade som det vettigare alternativet och han nickade. Allt var kaos i denna märkliga värld som tillhörde människorna, men han fick erkänna att han var i underläge. Hans känsliga öron ryckte till lite då Nesta kastade kniven på golvet och dess metalliska klang fyllde rummet. Varje fiber i hans kropp ville trösta och hjälpa Nesta, men återigen var det inte läge. Än en gång kände han en enorm frustration över att vara där nära henne men att hon inte kände igen honom.
    ‘Låt oss röra oss.’ sa han, och följde Angethril mot vad han antog var en säker plats. De vandrade en stund innan de kunde höra steg längre fram i gränden, steg som uppenbart tillhörde beväpnade människor med tanke på vapnens och rustningarnas klirrande. Vakter. Han la en hand på Angethrils axel varnande.
    ‘En annan väg, kanske?’

  • Rollspelare
    Member since: 04/05/2019

    Angethril var sammanbitet tyst hela vägen, men det var inte direkt tillfälle för samtal heller. Vad höll hon på med? Att gömma rebeller och andra utsatta var inte hennes uppgift. Hon var ju bara informatör! Hon behövde få kontakt med Akh’Nairfindë nu när chansen givits och Felaërn var hennes enda kontaktkanal. Men naturligtvis hade han affärer med den enda människa i hela Iserion som kunde gå Angethril på nerverna. Och nu detta! Hon visste redan från början att den flickan skulle innebära trubbel, men detta ställde allt på sin spets. I värsta fall kunde det kompromettera hela verksamheten. Men tråden Felaërn höll var för värdefull för att släppa.

    Hon rörde sig kvickt och smidigt genom gränderna, de var bara tre skuggor bland skuggorna. Nesta hade fått på sig en egen mantel med huva och höll jämna steg med dem. Angethril övervägde alternativen, inget av dem var på något vis bra eller helt säkert. Vorgolirs kanske? Han skulle inte gilla det, men hon visste att han inte skulle kunna neka dem att gömma sig där. “Vi har en allierad som äger en krog, Nesta kan gömma sig i källaren för natten, tills vi kommit på… Något…” Ja, vad sedan? Tog hon på sig att hjälpa Nesta nu kunde hon inte bara lämna henne vind för våg sedan. Men hon gissade att Nesta kom på köpet med Felaërn nu. Kanske kunde hon utnyttja någon kontakt? Men vem i rörelsen ville hjälpa en människa? Det fick bli en senare fråga bestämde hon.

    Hon skulle just svänga in på den smala gata där Vorgos krog låg, när också hon hörde vakterna. “Fan! Vi kommer inte till Vorgos utan att ta oss förbi dem!” Viskade hon. Hon övervägde åter alternativen, men det enda möjliga alternativet nu med så kort varsel var det hon önskade allra minst – hennes eget hem. Utan att säga mer bet hon åter ihop och bytte håll just innan de riskerade att bli sedda. Angethril försökte att skärma av, men Nesta osade av kaotisk ambivalens. Hon bara följde Angethril, det gick inte att avläsa på hennes ansiktsuttryck eller kroppsspråk vad som rörde sig inom henne nu. Men hon behövde inte säga eller göra något för att Angethril skulle kunna läsa energierna hon sände ut. De behövde inte bara ett gömställe, utan också en lugn plats där de kunde samla sig – alla på sitt sätt.

    Med en mängd omvägar och efter några vanskliga lägen nådde de tillslut Angethrils hem, där hon och Felaërn nyligen gjort upp sina affärer. Det var mer än affärer nu. När Angethril bedömde att de inte skulle bli sedda gled de in. Hon stängde försiktigt dörren bakom dem. Sedan drog hon ett djupt stärkande andetag för att hindra sig själv från att ge Nesta en rejäl uppsträckning. Angethril förstod mycket väl vad som hänt och varför, hon kunde inte klandra Nesta. Hon klandrade bara sig själv. Hon ångrade redan att hon tagit dem med sig därifrån. “Jag hoppas ni förstår vilken risk jag tar genom att ta med er hit…” Hon tystnade för att åter betänka sina ord. “Se till att jag inte får ångra det…” Sade hon med ännu en suck och såg på Felaërn, sedan vände hon sig mot Nesta. “Jag sympatiserar med det du gjorde. Tyran var inte bara en plågoande för dig utan också för många alver.” Hon tystnade och hennes blick mjuknade. “Och du har aldrig gjort oss något ont. Även om du inte direkt alltid är till hjälp… Jag kan hjälpa dig nu, men du måste själv betänka hur du vill gå vidare. Gör inget förhastat. Vila, samla dig. Jag har ett mer avskilt rum där du kan sova… Om du kan…” Hon såg forskande på Nesta, som stod tyst och stilla en bit in i rummet med den stora mörkbruna manteln fortfarande på sig.

    Nesta var som avdomnad av allt som rörde sig inom henne. Hon kände allt och inget. Hon kände hur yllet i mantelns huva rev mot hennes kind, men det kändes inte som att det var hennes kind. Hon kände en djup ånger över vad hon gjort, samtidigt en oändlig glädje över att vara fri – och en total känslolöshet. Det var den som tog över hennes kropp. “Jag måste… Ut… På ärenden…” Sade Angethril sedan svävande. Hon kunde inte förmå sig att säga att Nestas känslokaos gjorde henne yr och illamående. “Kanske är det bäst om du också håller dig undan…” Hon såg menande på Felaërn. Det var kanske inte det bästa tillfället, men nu hade han i alla fall chansen att berätta för Nesta vad som hänt henne i Nela’thaënas. “Felaërn här är en vän. Du kan lita på honom.” Hon valde medvetet att inte nämna att han var från skogen. Det var hans historia att berätta – om han så valde att göra det.

    Angethril klev förbi dem båda och visade dem till en mindre dörr som var halvt dold bakom tunga draperier. Rummet innanför var litet och enkelt inrett. Det verkade fungera som både kontor och sovrum, bara ett par kvadratmeter golvyta var öppen mellan skrivbord, garderob och säng. “Det är inte helt säkert här, men tillräckligt säkert för inatt. Om någon mot förmodan skulle komma, så finns en kniv under kudden. Jag antar att ni båda vet hur man använder den…” Hon såg sedan ursäktande på Nesta. “Förlåt…” Hon harklade sig sedan och fortsatte snabbt. “Om det är jag som kommer så säger jag det. Om ni inte hör något bör ni vara på er vakt.”

    Nesta rörde sig in i rummet som i trans, satte sig på sängen som att hon föreställde sig att det var det som förväntades av henne. Angethril såg bekymrat på henne. Hon kände ett plötsligt sting av medkänsla i bröstet. Nesta förtjänade inte detta, hon må vara självrättfärdig och naiv, men Erethils ljus fanns hos henne. Angethril sade inget mer, utan såg bara åter menande på Felaërn, hon behövde knappast säga något. Hon lämnade dem sedan.

  • Rollspelare
    Member since: 06/01/2018

    Alven rörde sig bara med relativt ljudlösa steg bakom Angethril, trots att hans fötter inte var vana att stiga på hård gata på detta vis, han som vuxit upp bland träd, mossa och rötter. Lite oroligt sneglade han mot Nesta då och då, men hon verkade gå framåt i alla fall trots sin chock. Vad än Angethril föreslog var han i hennes händer, han visste ingenting insåg han och kunde bara hoppas på att hon inte ledde honom i fördärvet. ‘Som du säger, krogen blir det.’ svarade han, vad det exakt innebar visste han inte. Men hon verkade ångra sig i sista sekunden, men vad annat kunde han göra än att följa hennes obeslutsamhet och till sist till hennes hem.

    Felaërns gröna ögon mötte henne, och de blixtrade till ilsket en stund – som om de bett om detta? Men han lugnade sig något då han såg hur hon tilltalade Nesta. Han visste inte om han skulle försöka trösta Nesta eller inte, konfliktladdade känslor över vad han kände och vad han visste att hon inte mindes. Angethril visade flera gånger att hon hade en vass tunga, kanske lite för vass, och han lade armarna i kors medan han tänkte på hur han skulle tackla detta. Kanske detta varit en dum idé, trots allt.

    En stund var han tyst, en tryckande tystnad mellan dem och över den komplicerade situation de var i. Han hatade detta ställe, och önskade de var bland skogarna igen. Vad visste han om att trösta någon som precis begått självmord på sin partner? Bara tanken gjorde honom ilsken, mannen hade inte förtjänat Nesta, men de hade hamnat tillsammans så det måste väl betyda något. Eller?
    ‘Nesta…’ sa han till sist och harklade sig lätt.
    ‘Har du någonsin varit till Nela’thaënas?’ frågade han, mjukt, för att få hennes tankar på något annat. Han gick fram och sjönk på ett knä framför henne där hon satt på sängen, så han kunde se henne i ögonen. På något vis ville han bekräfta att hon hade glömt.
    ‘Angethril sa att du försökt hjälpa alverna här, så jag tänkte om du kanske hade… någon koppling till dem.’

Viewing 20 posts - 1 through 20 (of 30 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Leave the field below empty!

A password will be emailed to you.